Anotācija

22-TA-1786: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Ārstniecības līdzekļu aprites kārtība Nacionālo bruņoto spēku ārstniecības līdzekļu noliktavā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Farmācijas likuma 68.³ panta 1.un 2.punkts
Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likuma 42.6 un 42.9 pants
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai noteiktu prasības Nacionālo bruņoto spēku ārstniecības līdzekļu noliktavas (turpmāk - noliktava) telpām, aprīkojumam, iekārtām, dokumentācijai un personālam. Vienlaikus tiks  noteikta kārtība, kādā noliktava Nacionālo bruņoto spēku (turpmāk - NBS) vajadzībām iegādājas, uzglabā, nodod bezatlīdzības lietošanā NBS vienībām, uzskaita un iznīcina ārstniecības līdzekļus, tajā skaitā, arī zāles, kuru sastāvā ir narkotisko vielu, psihotropo vielu un prekursoru II un III sarakstā iekļautās vielas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Noteikumu projekts sagatavots, pamatojoties uz grozījumiem Farmācijas likumā un Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likumā, kuri Saeimā pieņemti 2021. gada 9. decembrī. Farmācijas likumā ir iekļauta jauna nodaļa X1 par ārstniecības līdzekļu apriti NBS un Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likumā ir iekļauta jauna nodaļa  VII²  par zāļu, kuru sastāvā ir II un III sarakstā iekļautās vielas, apriti NBS, kā arī Farmācijas likuma 68.³ panta 1.un 2.punkts un Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likuma 42.6 un 42.9 pants pilnvaro Ministru kabinetu izdot noteikumus, kuros noteiktas : 1) prasības noliktavas telpām, aprīkojumam, iekārtām, dokumentācijai un personālam; 2) kārtība, kādā noliktava iegādājas, uzglabā, uzskaita un iznīcina, kā arī  nodod bezatlīdzības lietošanā ārstniecības līdzekļus; 3)prasības un kārtību, kādā noliktava iegādājas, saņem, uzglabā, nodod bezatlīdzības lietošanā, uzskaita un iznīcina narkotiskās zāles, kuru sastāvā ir Latvijā kontrolējamo narkotisko vielu, psihotropo vielu un prekursoru II un III sarakstā iekļautās vielas (turpmāk - narkotiskās zāles un psihotropās zāles); 4) kārtību, kādā noliktava sniedz Zāļu valsts aģentūrai un Veselības inspekcijai informāciju par narkotisko un psihotropo zāļu izlietojumu.
 NBS Nodrošinājuma Pavēlniecības Apgādes un Pakalpojumu centra Medicīnisko iekārtu un medikamentu noliktava (turpmāk - NBS NP APC MIMN)  centralizēti nodrošina ārstniecības līdzekļus visām NBS vienībām (ārstniecības iestādēm), bet tas neatbilst NBS  funkcionālajām vajadzībām, jo NP APC MIMN nav sava farmaceitiskās darbības licence (ir Veselības inspekcijas izdots kontroles akts līdz 2025. gada maijam, ka zāļu aprite atbilst normatīvajos aktos noteiktajām prasībām un  NBS Nodrošinājuma Pavēlniecības Medicīnas nodrošinājuma centram atļauts iegādāties zāles no lieltirgotavas savas darbības nodrošināšanai). Savukārt, Ministru kabineta 2007.gada 27.marta noteikumos Nr.220 “Zāļu iegādes, uzglabāšanas, izlietošanas, uzskaites un iznīcināšanas kārtība ārstniecības iestādēs un sociālās aprūpes institūcijās” noteikts, ka ārstniecības iestādei šobrīd nav paredzētas zāļu izplatīšanas funkcijas citām ārstniecības iestādēm. Ārstniecības iestāde, kurai nav slēgta tipa aptiekas, atbilstoši normatīvajiem aktiem, zāles iegādājas, uzglabā un izlieto tikai savām vajadzībām.
Ņemot vērā to, ka prasības zāļu apritei ir gan vispārīgas un kopīgas visām zāļu grupām, gan narkotisko zāļu un psihotropo zāļu apritei ir noteiktas arī specifiskas, stingrākas prasības, noteikumu projektā tiek lietoti termini atbilstoši FL un Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likumam:
>ārstniecības līdzekļi — zāles, medicīniskās ierīces un in vitro diagnostikas medicīniskās ierīces;
>zāles -  jebkura viela vai vielu salikums, kas uzrāda īpašības, kuras vajadzīgas, lai ārstētu cilvēku un dzīvnieku slimības vai veiktu šo slimību profilaksi, kā arī jebkura viela vai vielu salikums, ko var izmantot vai ievadīt cilvēkiem vai dzīvniekiem vai nu ar mērķi atjaunot, uzlabot vai pārveidot fizioloģiskās funkcijas, izraisot farmakoloģisku, imunoloģisku vai metabolisku iedarbību, vai noteikt medicīnisko diagnozi;
>narkotiskās zāles un psihotropās zāles - ja prasības apritei ir identiskas;
>termins "narkotiskās zāles" atsevišķi, ja prasības narkotisko zāļu apritei ir specifiskas;
>termins "psihotropās zāles" atsevišķi, ja aprites prasības psihotropo zāļu apritei ir specifiskas. Piemēram narkotiskajām zālēm ir atšķirīgs dokumentācijas uzglabāšanas laiks (10 gadi), bet psihotropajām zālēm  dokumentācijas uzglabāšanas laiks ir 5 gadi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nav noteiktas prasības noliktavas telpām, aprīkojumam un iekārtām.

 
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu vienotu izpratni par prasībām noliktavas telpām, aprīkojumam un iekārtām, noteikumu projektā ir noteiktas prasības, kas attiecas uz noliktavu.  Noteikumu projektā noteikts, ka noliktavā jābūt atsevišķām dažādas funkcionalitātes telpām - ārstniecības līdzekļu saņemšanas telpa, telpa glabāšanai (tajā skaitā, aukstumtelpa vai ledusskapis termolabilu zāļu un vakcīnu, reaģentu u.c. glabāšanai), zāļu glabāšanai, kā arī psihotropo zāļu un narkotisko zāļu glabāšanai. Noliktavā ir atsevišķa telpa militārās medicīnas ekipējuma ( ar ārstniecības līdzekļiem nokomplektētas militārās medicīnas komplekti) uzglabāšanai. Noliktavā nepieciešama atsevišķa pārsienamo materiālu telpa  (marles saites, plāksteri u.c. materiāli), lai krīzes gadījumā tie būtu glabājami vajadzīgajos apjomos un ērti komplektējumi. Noliktavā jābūt atsevišķām administratīvajām telpām, saimnieciskajām telpām un darbinieku higiēnas telpām. Stingrākas prasības ir narkotisko zāļu un psihotropo zāļu uzglabāšanai, lai nodrošinātu drošu ārstniecības līdzekļu apriti un ievērotu zāļu drošas un atbilstošas glabāšanas prasības. Noliktavā jābūt nodrošinātam datoram ar programmatūru dokumentu vadības sistēmai un grāmatvedības uzskaitvedības sistēmai. Noliktavas telpas izmanto tikai ārstniecības līdzekļu aprites nodrošināšanai, kā arī militārā medicīniskā ekipējuma uzglabāšanai, atbilstoši NBS iekšējās kārtības noteikumos noteiktajiem telpu izmantošanas nosacījumiem.
Problēmas apraksts
Nav noteiktas prasības noliktavas personālam un dokumentācijai.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā noteiktas prasības noliktavas personāla kvalifikācijai un ārstniecības līdzekļu aprites dokumentācijai (saņemot iegādātos ārstniecības līdzekļus, uzglabājot ārstniecības līdzekļus utt.). Noliktavas vadītājs ir persona ar farmaceitisko izglītību (farmaceits vai farmaceita asistents), kurš ir reģistrējies Latvijas Farmaceitu biedrībā Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un ievēro Latvijas Farmaceitu biedrības apstiprināto ētikas kodeksu, kā arī ceļ profesionālo kvalifikāciju, piedaloties Latvijas Farmaceitu biedrības atzītā tālākizglītības procesā.
Noliktavā var strādāt farmaceits vai farmaceita asistents, kurš ir reģistrējies Latvijas Farmaceitu biedrībā Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un ievēro Latvijas Farmaceitu biedrības apstiprināto ētikas kodeksu un nodrošina ārstniecības līdzekļu apriti. Prasības noliktavas darbiniekiem kā farmaceitiskās darbības subjektam ir noteiktas līdzīgi kā citos farmaceitiskās darbības subjektos - aptiekās un lieltirgotavās. Noliktavas vadītājs ir atbildīgs par darba organizāciju noliktavā un nodrošina atbilstošas dokumentācijas izstrādāšanu, paškontroles sistēmas izveidošanu, riska analīzi, zāļu uzglabāšanas kārtības izstrādāšanu, kā arī iekšējās kārtības noteikumu izstrādāšanu.Noteikumu projekta 11. punktā noteiktas prasības, kādai dokumentācijai ir jābūt izstrādātai ārstniecības līdzekļu aprites nodrošināšanai, kā arī noteikts, ka par šis dokumentācijas izstrādāšanu ir atbildīgs noliktavas vadītājs.
Problēmas apraksts
Nav noteikta kārtība, kādā noliktava iegādājas, uzglabā, uzskaita, iznīcina un nodod bezatlīdzības lietošanā ārstniecības līdzekļus Nacionālo bruņoto spēku vajadzībām
Risinājuma apraksts

Ārstniecības līdzekļu iegāde:
Noliktava var iegādāties zāles, ja ir saņēmusi zāļu iegādes atļauju, tajā skaitā, atļauju iegādāties narkotiskās zāles un psihotropās zāles, ko apliecina Veselības  inspekcijas izsniegtais pārbaudes akts. Pārbaudes aktā norādīts atbilstošs lēmums par zāļu iegādi, tajā skaitā, atļauju iegādāties narkotiskās zāles un psihotropās zāles. Zāles iegādājas no vispārēja tipa aptiekām un zāļu lieltirgotavām. Zāļu iegādi, uzglabāšanu, uzskaiti un nodošanu bezatlīdzības lietošanā nodrošina noliktavas vadītājs. Medicīnas ierīces iegādājas no izplatītāja, ja informācija par attiecīgo izplatītāju un medicīnas ierīci ir iekļauta LATMED datubāzē. Medicīnas ierīču iegādei noliktavai nav nepieciešama īpaša atļauja.
Lai saņemtu Veselības inspekcijas pārbaudes aktu ar atļauju iegādāties zāles, noliktavas vadītājs iesniedz iesniegumu Veselības inspekcijā.
Pēc iesnieguma un nepieciešamo dokumentu saņemšanas, Veselības inspekcijas amatpersona 30 dienu laikā pārbauda telpas, aprīkojumu, dokumentāciju, zāļu aprites, uzskaites un iznīcināšanas kārtību noliktavā un izsniedz Veselības inspekcijas pārbaudes aktu, kurā norādīts atbilstošs lēmums par  zāļu iegādi, tajā skaitā, narkotisko zāļu un psihotropo zāļu iegādes atļauju.
Noteikumu projekta 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,  un 21. punkts veidots ņemot vērā farmācijas normatīvo aktu sistēmā iekļautos principus, lai noliktava varētu iekļauties kā farmaceitiskās darbības subjekts farmaceitiskās darbības pārbaudes vispārējos principos. Zāļu iegādes atļauju sniedz Veselības inspekcija, kā arī Veselības inspekcija uzrauga un kontrolē, kā farmaceitisko darbību regulējošo normatīvo aktu prasības ievēro visas juridiskās personas, kuras veic ārstniecības līdzekļu iegādes un nodrošina ārstniecības līdzekļu apriti.
Noliktava ir tiesīga iegādāties zāles, ja ir noformēti dokumenti par zāļu iegādi - pavadzīmes, rēķini utt. Noliktavas vadītājs nodrošina, ka dokumenti par narkotisko un psihotropo zāļu iegādi un uzskaiti tiktu noformēti atsevišķi no citu zāļu pieprasījumiem un attaisnojuma dokumentiem.
Lai atkārtoti saņemtu pārbaudes aktu, noliktavas vadītājs iesniedz iesniegumu vismaz 30 dienas pirms iepriekšējā pārbaudes akta derīguma termiņa beigām, lai nodrošinātu ārstniecības līdzekļu darbības nepārtrauktību. Noliktavas vadītājs var iesniegt iesniegumu arī agrāk kā 30 dienas pirms iepriekšējā pārbaudes akta derīguma termiņa beigām, bet nevar iesniegt vēlāk, jo Veselības inspekcijas iepriekš izsniegtā pārbaudes akta derīguma termiņš būs beidzies un nebūs izsniegta jauna zāļu iegādes atļauja. šāda norma noteikumu projektā ir iekļauta, lai nodrošinātu nepārtrauktu ārstniecības līdzekļu apriti un neveidotos pārrāvumi ārstniecības līdzekļu nodrošinājumā NBS vienībām.
Lai noliktava varētu iegādāties ārstniecības līdzekļus, tajā skaitā, narkotiskās zāles un psihotropās zāles, nepieciešams saņemt Veselības inspekcijas pārbaudes aktu, tas ir viens no ārstniecības līdzekļu iegādes posmiem. Līdzīga zāļu iegādes kārtība ir noteikta Ministru kabineta noteikumos Nr.220 "Zāļu iegādes, uzglabāšanas, izlietošanas, uzskaites un iznīcināšanas kārtība ārstniecības iestādēs un sociālās aprūpes institūcijās", kur zāļu iegādes procesa iegādes sastāvdaļa ir zāļu iegādes atļaujas saņemšana pirms attiecīgās institūcijas uzsāk zāļu iegādes procesu.  Ņemot vērā šobrīd normatīvajos aktos esošo vienoto pieeju, nav pamata mainīt un noteikt atšķirīgu pieeju no esošās un vienotās kārtības Veselības inspekcijas atļaujas izsniegšanai zāļu iegādes procesa uzsākšanai, kā arī Veselības inspekcijas pārbaudes veikšanai nepieciešamais informācijas apjoms jau šobrīd līdzīgi ir noteikts citos normatīvajos aktos citiem farmaceitiskās aprites subjektiem (slēgta un vispārēja tipa aptiekām).
Jāatzīmē, ka attiecībā uz narkotisko zāļu un psihotropo zāļu aprīti prasības farmācijas jomā ir stingrākas. Latvija 1994. gadā ir ratificējusi Apvienoto nāciju organizācijas konvenciju pret narkotisko un psihotropo vielu nelegālu apriti. No vispārēja tipa aptiekas vai zāļu lieltirgotavas iegādātās narkotiskās zāles un psihotropās zāles ir tiesīgs saņemt noliktavas vadītājs un tikai tās amatpersonas, kuras noteicis noliktavas vadītājs.
Eiropas Komisijas Deleģētās regulas Nr.2016/161 (2015. gada 2. oktobris) ar ko papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2001/83/EK, noteicot detalizētus noteikumus par drošuma pazīmēm uz cilvēkiem paredzētu zāļu iesaiņojuma  (turpmāk Regula 2016/161) mērķis ir aizsargāt pacientus no viltotu zāļu iegādes legālā piegādes ķēdē. Regulas 2016/161 11.pants, 12. panta b punkts, 13. pants nosaka kārtību, kādā zāļu drošuma pazīmes verificē personas, kam atļauts vai kas tiesīgas iedzīvotājiem piegādāt zāles. Vienlaicīgi Regulā 2016/161 tiek norādīti izņēmumi, kad, ja tas nepieciešams, lai būtu ņemtas vērā piegādes ķēžu īpatnības dalībvalstu teritorijā, atbilstoši Regulas 2016/161 23. panta f punktam, dalībvalstis var pieprasīt, lai vairumtirgotājs (šo noteikumu izpratnē - vispārēja tipa aptieka un zāļu lieltirgotava) zāļu drošuma pazīmes verificē un to unikālo identifikatoru dzēš, pirms tas minētās zāles piegādā bruņotajiem spēkiem, kas glabā zāļu krājumus civilās aizsardzības un dabas katastrofu pārvaldības vajadzībām. Savukārt Regulas 26. panta 2. punkts nosaka – ja pienākums verificēt zāļu drošuma pazīmes un dzēst to unikālo identifikatoru ir saskaņā ar 23. pantu ar valsts tiesību aktiem uzlikts vairumtirgotājiem (šo noteikumu izpratnē vispārēja tipa aptiekām un zāļu lieltirgotavām), tad personas, kam atļauts vai kas tiesīgas iedzīvotājiem piegādāt zāles un kas nestrādā veselības aprūpes iestādē vai aptiekā, no šā pienākuma atbrīvo.
 Līdz ar to, šo noteikumu 25. punktā noteikts, ka  vispārēja tipa aptiekas un zāļu lieltirgotavas,  piegādājot zāles noliktavai, Regulas 2016/161  23. panta f punktam un 26. panta 2. punktam, verificē un dzēš uz zāļu iepakojuma esošo unikālo identifikatoru  repozitāriju sistēmā.

Ārstniecības līdzekļu, tajā skaitā zāļu un narkotisko zāļu un psihotropo zāļu uzglabāšana, nodošana bezatlīdzības lietošanā:
Atbilstoši Farmācijas likuma 68.3 pantā noteiktajam, noteikumu projektā iekļauta kārtību, kādā NBS ārstniecības līdzekļu noliktava iegādājas, uzglabā, nodod bezatlīdzības lietošanā, uzskaita un iznīcina ārstniecības līdzekļus.
NBS vajadzībām iegādātos ārstniecības līdzekļus līdz to izsniegšanai bezatlīdzības lietošanai NBS vienību ārstniecības iestāžu vajadzībām (medicīniskās palīdzības sniegšanai NBS karavīriem), uzglabā noliktavā. Zāles, tajā skaitā, narkotiskās zāles un psihotropās zāles var nodot bezatlīdzības lietošanā  NBS vienībām (ārstniecības iestādēm), kurām ir attiecīga Veselības inspekcijas izsniegta atļauja zāļu iegādei.
Veselības inspekcija izvērtē NBS ārstniecības iestāžu uzglabāšanas, izlietošanas, narkotisko zāļu un psihotropo zāļu uzskaites, nekvalitatīvo zāļu iznīcināšanas kārtības ievērošanu atbilstoši Ministru kabineta noteikumu prasībām. NBS vienības ārstniecības iestādes vadītājs atbilstoši Ministru kabineta 2007. gada 27. marta noteikumiem Nr. 220 "Zāļu iegādes, uzglabāšanas, izlietošanas, uzskaites un iznīcināšanas kārtība ārstniecības iestādēs un sociālās aprūpes institūcijās" iesniedz Veselības inspekcijā iesniegumu (ar nepieciešamiem dokumentiem) par iestādes atbilstības novērtēšanu. Veselības inspekcija veic pārbaudi un pieņem lēmumu par atļaujas izsniegšanu iestādei zāļu iegādei. Praktiski visas NBS vienību ārstniecības iestādes ir saņēmušas šādu Veselības inspekcijas atļauju.
NBS ir militāro formējumu kopums, kuru veido militāri organizēta, apmācīta un apbruņota tautas daļa. NBS tiek finansēti no budžeta līdzekļiem un ir valsts iestāde, kas sastāv no daudziem atsevišķiem, specializētiem struktūrelementiem (vienībām un apakšvienībām), kas veido kopumu - NBS. NBS struktūra un hierarhiskā pakļautība ir veidota pēc atšķirīgiem principiem kā civilajām iestādēm. NBS vadības pamatā ir vienvadības princips (sk. Nacionālo bruņoto spēku likuma 13.panta otro daļu) un  NBS sastāvā ir dažādas vienības (apakšvienības), kuras  hierarhiski ne vienmēr ir pakļautas viena otrai (piemēram, Zemessardze, Gaisa spēki, Jūras spēki utt. ), tomēr tām visām nepieciešama apgāde ar ārstniecības līdzekļiem. Noliktava nodrošinās ārstniecības līdzekļu, tajā skaitā, narkotisko zāļu un psihotropo zāļu nodošanu bezatlīdzības lietošanā vienas iestādes (NBS) ietvaros starp attiecīgo NBS vienību ārstniecības iestādēm. Noliktava, tāpat kā citas NBS struktūrvienības, grāmatvedības uzskaitei izmantos vienotu grāmatvedības programmu - resursu vadības sistēmu Horizon un ārstniecības līdzekļi tiks uzskaitīti noliktavas bilancē. Ārstniecības līdzekļi vienību ārstniecības iestādēm tiks nodoti ar pieņemšanas - nodošanas aktu.
Ārstniecības līdzekļu nodošana notiek vienas iestādes - NBS ietvaros, ārstniecības līdzekļus iegādājoties no Aizsardzības ministrijas piešķirtajiem finanšu līdzekļiem un ārstniecības līdzekļi tiks izmantoti NBS ietvaros  t.i. ārstniecības līdzekļu nodošana nenotiks uz āru citām iestādēm ārpus NBS. Zāļu apritei un, sevišķi, narkotisko zāļu un psihotropo zāļu apritei ir stingri noteikta kārtība, kā arī uzskaite un atskaitīšanās kārtība, kas ir noteikta šajā noteikumu projektā un citos farmaceitiskās jomas normatīvajos aktos un, ko stingri uzrauga Veselības inspekcija.
 Noliktava nodos bezatlīdzības lietošanā ārstniecības līdzekļus NBS vienību ārstniecības iestādēm, tām noteikto uzdevumu (veselības aprūpes pakalpojumu sniegšana karavīriem) veikšanai. Ārstniecības līdzekļi no noliktavas NBS vienību ārstniecības iestādēm tiks nodoti ar pieņemšanas - nodošanas aktu. Pieņemšanas – nodošanas akts tiks sastādīts 3 (trīs) eksemplāros, no kuriem viens eksemplārs paredzēts noliktavai un otrs eksemplārs NBS vienības ārstniecības iestādei, bet trešais eksemplārs NBS grāmatvedībai. Zāles lielākajā daļa gadījumu tiks izlietotas NBS vienību ārstniecības iestādēs ārstēšanas procesā,jo NBS vienību ārstniecības iestādes saņemtās zāles izlietos veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanai karavīriem miera laikā un kara situācijā. Ja zāles netiks izlietotas, tās tiks nodotas atpakaļ noliktavai un iznīcinātas atbilstoši šī noteikumu projekta 40., 41., 42., 43., 44. punktā noteiktajam. Narkotiskās zāles un psihotropās zāles uzglabā atsevišķā telpā. Narkotiskās zāles uzglabā seifā vai metāla skapī. Telpu un seifu vai metāla skapi aprīko ar signalizāciju un pievieno signalizācijai, kura savienota ar centralizēto apsardzes tīklu.
Nekvalitatīvās zāles uzglabā atsevišķā telpā, nodalītā vietā vai iepakojumā, lai novērstu vai samazinātu jebkuru iespējamo risku tās sajaukt ar kvalitatīvām zālēm.
Medicīnisko ierīču aprite tiek nodrošināta atbilstoši normatīvajos aktos  noteiktajai medicīnisko ierīču reģistrācijas, atbilstības novērtēšanas, izplatīšanas, ekspluatācijas un tehniskās uzraudzības kārtībai un ražotāja norādījumiem.
Narkotisko zāļu un psihotropo zāļu uzskaite:
Datus par narkotisko zāļu un psihotropo zāļu iegādi, saņemšanu, izlietošanu, nodošanu bezatlīdzības lietošanā un iznīcināšanu reģistrē narkotisko zāļu stingrās uzskaites žurnālā.
Datus par narkotisko zāļu iegādi, nodošanu bezatlīdzības lietošanā un iznīcināšanu glabā vismaz 10 gadus. Datus par psihotropo zāļu iegādi, nodošanu bezatlīdzības lietošanā un iznīcināšanu glabā vismaz 5 gadus.
Atbildīgā amatpersona reizi mēnesī pārbauda narkotisko zāļu un psihotropo zāļu uzskaiti: salīdzina stingrās uzskaites žurnālā reģistrēto narkotisko zāļu un psihotropo zāļu atlikumus ar faktisko narkotisko zāļu un psihotropo zāļu atlikumu. Narkotisko zāļu un psihotropo zāļu iztrūkumu vai pārpalikumu, zādzību vai laupīšanu, kā arī zaudējumu stihiskas nelaimes dēļ reģistrē stingrās uzskaites žurnālā. Par notikušo faktu noliktavas vadītājs ziņo NBS tiešajam komandierim, Militārajai policijai un Veselības inspekcijai. Noteikumu projektā ir svarīgi noteikt zāļu uzskaites laikā vai citu iemeslu dēļ konstatētās nepilnības un 38. punktā noteiktais ir veidots ņemot vērā farmācijas nozares narkotisko zāļu un psihotropo zāļu aprites principus, kas noteikti citiem farmaceitiskās darbības subjektiem, tajā skaitā rīcību, ja uzskaites laikā konstatētas neatbilstības.
Noliktava pēc pieprasījuma iesniedz pārskatu Veselības inspekcijā un Zāļu valsts aģentūrā par Latvijā kontrolējamo narkotisko zāļu, psihotropo un prekursoru II un III sarakstā iekļauto narkotisko zāļu un psihotropo zāļu izlietojumu.
Problēmas apraksts
Nav noteiktas prasības nekvalitatīvo zāļu un no NBS vienībām atpakaļ saņemto zāļu, tajā skaitā, narkotisko zāļu un psihotropo zāļu iznīcināšanai
Risinājuma apraksts
Nekvalitatīvās zāles, kuras netiek nodotas atpakaļ piegādātājam, kā arī no NBS vienībām atpakaļ saņemtās neizlietotās zāles un narkotiskās zāles un psihotropās zāles iznīcina ar NBS pavēli izveidotas komisijas klātbūtnē, saskaņā ar normatīvo aktu prasībām par atkritumu  apsaimniekošanu vai slēdz līgumu par atkritumu apsaimniekošanu ar personu, kura apsaimnieko bīstamos atkritumus un ir saņēmusi atbilstošu atļauju. Par nekvalitatīvo zāļu un no NBS vienībām atpakaļ saņemto neizlietoto zāļu iznīcināšanu vai nodošanu personai, ar kuru noslēgts līgums par bīstamo atkritumu apsaimniekošanu, noformē aktu. Aktu par narkotisko zāļu vai psihotropo zāļu iznīcināšanu glabā desmit gadus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Izstrādājot grozījumus Farmācijas likumā un Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likumā, tika izvērtēti iespējamie alternatīvie risinājumi. Tika secināts, ka esošais farmaceitiskās aprites modelis NBS nav efektīvs un vajadzībām atbilstošs, taču arī vispārēja tipa vai slēgta tipa aptieku NBS izveidot nav iespējams un arī zāļu lieltirgotavas funkcijas nav atbilstošas NBS vajadzībām, jo šādi farmaceitiskās darbības subjekti var būt tikai komersanti. Ņemot vērā iepriekšminēto, tika izvēlēts risinājums, ka noliktava tiek noteikta kā īpašs jauns farmaceitiskās darbības subjekts ar specifisku risinājumu normatīvajos aktos, kurš atbilst NBS darbības specifikai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Noteikumu projekta normu ieviešanu AiM nodrošinās piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros no budžeta apakšprogrammas 22.12.00. “Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana” paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32016R0161
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2015. gada 2. oktobra Deleģētā regula (ES) Nr. 2016/161, ar ko papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2001/83/EK, noteicot detalizētus noteikumus par drošuma pazīmēm uz cilvēkiem paredzētu zāļu iesaiņojuma
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2015. gada 2. oktobra Deleģētā regula (ES) Nr. 2016/161, ar ko papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2001/83/EK, noteicot detalizētus noteikumus par drošuma pazīmēm uz cilvēkiem paredzētu zāļu iesaiņojuma
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
23. panta f punkts
25. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā regulas norma
26. panta 2. punkts
25. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā regulas norma
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Vispārēja tipa aptiekas un zāļu lieltirgotavas,  piegādājot zāles noliktavai, atbilstoši Regulas 2016/161 23. panta f punktam un 26. panta 2. punktam, verificē un dzēš uz zāļu iepakojuma esošo unikālo identifikatoru  repozitāriju sistēmā.
Noteikumu projekta izpratnē Deleģētās regulas termins "vairumtirgotājs" ietver  vispārēja tipa aptieku un zāļu lieltirgotavu.
Rīcības brīvība tiek izmantota noteikumu projekta 25. punktā, lai nodrošinātu efektīvu zāļu apriti un Nacionālo bruņoto spēku Ārstniecības līdzekļu noliktava saņemtu verificētas zāles, kam dzēsts unikālais identifikators uz iepakojuma.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība projekta izstrādē nav nepieciešama, jo noteikumu projekts attiecas uz NBS iekšējiem ārstniecības līdzekļu aprites procesiem.

6.4. Cita informācija

Noteikumu projekta izstrādē iesaistīti Nacionālie bruņotie spēki.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas

    7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

    Vai projekts skar šo jomu?

    7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

    Vai projekts skar šo jomu?

    7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

    Ietekme
    Jā/Nē
    Skaidrojums
    1. Tiks veidota jauna institūcija
    -
    2. Tiks likvidēta institūcija
    -
    3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
    -
    4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
    -
    5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
    Tiks izveidota efektīva un NBS atbilstoša ārstniecība slīdzekļu aprites sistēma.
    6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
    -
    7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
    -
    8. Cita informācija
    -

    7.5. Cita informācija

    -
    8. Horizontālās ietekmes

    8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.5. uz teritoriju attīstību

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.6. uz vidi

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.7. uz klimatneitralitāti

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.11. uz veselību

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.13. uz datu aizsardzību

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.14. uz diasporu

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.2. Cita informācija

    -
    Pielikumi