Anotācija

25-TA-1044: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 26. marta noteikumos Nr. 196 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, "zaļo" infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu" 2.2.3.3. pasākuma "Pasākumi bioloģiskās daudzveidības veicināšanai un saglabāšanai" pirmās un otrās kārtas īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 26. marta noteikumos Nr. 196 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, “zaļo” infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu” 2.2.3.3. pasākuma “Pasākumi bioloģiskās daudzveidības veicināšanai un saglabāšanai” pirmās un otrās kārtas īstenošanas noteikumi”” (turpmāk - noteikumu projekts) ir izstrādāts pēc Viedās administrācijas un reģionālās ministrijas (turpmāk – VARAM)  iniciatīvas saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu. Noteikumu projekts paredz Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, “zaļo” infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu” 2.2.3.3. pasākuma “Pasākumi bioloģiskās daudzveidības veicināšanai un saglabāšanai”  (turpmāk - 2.2.3.3. pasākums) otrās atlases kārtas ietvaros izveidojušos finansējuma pārpalikumu novirzīt citu 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, "zaļo" infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu" pasākumu īstenošanai.

Noteikumu projekts  paredz arī tehniskus precizējumus attiecībā uz minimālo attiecināmo izmaksu ierobežojumu, kā arī tiek precizēta atsauce uz Eiropas Savienības regulu, kas nosaka kārtību par interešu konflikta uzraudzību.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir aktualizēt  2.2.3.3. pasākuma otrajai atlases kārtai pieejamo finansējumu atbilstoši īstenošanā esošo projektu finansējuma summai, vienlaikus tehniski precizējot projektu minimālo attiecināmo izmaksu apmēru projektu īstenošanā atbilstoši Eiropas Komisijas (turpmāk – EK) sniegtajām norādēm, kā arī precizējot atsauci uz tiesību aktu par interešu konfliktu.
Spēkā stāšanās termiņš
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2.2.3.3. pasākuma otrās kārtas ietvaros finansējuma saņēmēja ir pašvaldība vai tās iestāde, kuras teritorijā atrodas īpaši aizsargājamā dabas teritorija, kurai prioritāri izstrādājams dabas aizsardzības plāns. 2024. gada 29. martā tika izsludināts  2.2.3.3. pasākuma otrās atlases kārtas pirmais uzsaukums ar projektu iesniegšanas termiņu līdz 2024. gada 29. jūlijam, kurā tika noslēgtas vienošanās par četru projektu īstenošanu līdz 2027. gada 31.decembrim par Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk- ERAF) finansējumu 780 370 euro apmērā.

2024. gada 16. oktobrī tika izsludināts 2.2.3.3. otrās kārtas otrais uzsaukums ar pieteikšanās termiņu līdz 2024. gada 18. decembrim, kura ietvaros tika apstiprināti vēl četri projektu iesniegumi un šobrīd notiek vienošanās slēgšana par ERAF finansējumu 913 892 euro apmērā.
Papildus uzsaukumi 2.2.3.3. pasākuma otrajā atlases kārtā netiek plānoti.

Pašreiz MK noteikumu Nr. 196 iekļautais nosacījums par projekta minimālo attiecināmo izmaksu apmēru 200 000 euro nav precīzi atbilstošs EK sniegtajam skaidrojumam, ka nosacījums piemērot vienkāršotās izmaksas projektos līdz 200 000 euro (ieskaitot) ir vērtējams uz projekta apstiprināšanas brīdi un, ja projekta īstenošanas laikā faktiskās izmaksas ir zemākas, ietaupījuma dēļ, šis nosacījums nav jāpārvērtē.

Ministru kabineta 2024. gada 26. marta noteikumu Nr. 196 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, "zaļo" infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu" 2.2.3.3. pasākuma "Pasākumi bioloģiskās daudzveidības veicināšanai un saglabāšanai" pirmās un otrās kārtas īstenošanas noteikumi"" (turpmāk - MK noteikumu Nr. 196) 31. punktā izvirzīti nosacījumi saistībā ar  interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas risku neesību un identificēšanu, pamatojot izvirzīto prasību ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulu (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk - Regula 2018/1046), kura ir zaudējusi spēku.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka 2.2.3.3. pasākuma otrajā atlases kārtā tika īstenoti divi uzsaukumi un abos uzsaukumos ir noslēgusies projektu vērtēšana, un jauni uzsaukumi netiks īstenoti, saskaņā ar Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā pieejamo informāciju abos uzsaukumos kopā finansējums piešķirams astoņiem projektiem ar kopējo attiecināmo finansējumu 1 993 250 euro, no kura ERAF finansējums veido 1 694 262 euro. Līdz ar to veidojas ERAF finansējuma atlikums 805 738 euro apmērā.

MK noteikumu Nr. 196 14. punktā noteikts, ka projekta minimālais attiecināmo izmaksu apmērs nav mazāks par 200 000 (ieskaitot) euro. Atbilstoši EK sniegtajam skaidrojumam otrajā jautājumu un atbilžu dokumentā par vienkāršoto izmaksu attiecināmību 2021.–2027. gada plānošanas periodā[1] izmaksu ierobežojums 200 000 euro tiek noteikts projekta iesnieguma apstiprināšanas brīdī. Līdz ar to MK noteikumos Nr. 196 nav noteikts brīdis, kad izmaksu ierobežojums tiek noteikts.

MK noteikumu Nr. 196 31. punktā ir iekļauta atsauce uz Regulu 2018/1046, kas līdz ar Regulas 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk - Regula 2024/2509), un saskaņā ar Regulas 2024/2509 279. pantu tā atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulu (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012  spēkā stāšanos nav vairs spēkā.


[1] Pieejams: https://ec.europa.eu/regional_policy/sources/policy/how/improving-investment/simplified-cost-options/qa2_sco_post2020.pdf
 
Risinājuma apraksts
Atbilstoši MK noteikumu Nr. 196 13. punktam, ja otrajā atlases kārtā netiek izmantots viss kārtai atvēlētais ERAF finansējums, neizmantotā finansējuma daļa var tikt pārdalīta citu 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķu pasākumu īstenošanai, VARAM rosina neizmantoto finansējumu pārdalīt uz 2.2.3.3. pasākuma ceturto kārtu. Tādējādi tiktu sniegta iespēja piešķirt atbalstu lielākam projektu skaitam un veicināt Ministru kabineta 2025. gada 18. februāra noteikumu Nr. 107 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, "zaļo" infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu" 2.2.3.3. pasākuma "Pasākumi bioloģiskās daudzveidības veicināšanai un saglabāšanai" projektu iesniegumu trešās un ceturtās atlases kārtas īstenošanas noteikumi” (turpmāk - MK noteikumu Nr. 107) 6. punktā noteikto iznākuma un rezultāta rādītāju izpildi.

Vienlaikus noteikumu projekts  paredz, ka nosacījums piemērot vienkāršotās izmaksas projektos līdz 200 000 euro (ieskaitot) ir vērtējams uz projekta iesniegšanas brīdi un ja projekta īstenošanas laikā faktiskās izmaksas ir zemākas, piemēram, ietaupījuma dēļ, šis nosacījums nav jāpārvērtē.

Precizējot, ka minimālo attiecināmo izmaksu apmērs ir piemērojams uz projekta iesnieguma brīdi, tiks atvieglota projektu īstenošanas uzraudzības gaita, ja projektu īstenošanas laikā veidojas ietaupījums, vienlaikus izmaiņas neietekmēs projektu īstenošanu.
Projektu atlases laikā pašvaldības tika informētas par minimālo attiecināmo izmaksu apmēra piemērošanas nosacījuma precizējumiem t.sk. sniegta informācija, ka MK noteikumiem Nr. 196 atbilst arī situācijas, ja projekta īstenošanas laikā vai pabeidzot projektu rodas ietaupījumi un netiek sasniegts MK noteikumu Nr. 196 14. punktā minētais projekta minimālo izmaksu slieksnis. Šī informācija 2024. gada 3. decembrī publiskota arī sadarbības iestādes Centrālās finanšu un līguma aģentūras tīmekļa vietnē sadaļā par informatīvajiem materiāliem par 2.2.3.3. pasākuma otro kārtu. Kā arī, ņemot vērā, ka 2024. gada 30. septembrī stājusies spēkā Regula 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija), MK noteikumu Nr. 196 31. punktā tiek veikts tehnisks precizējums, norādot atsauci uz aktuālo regulu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Kaut gan projektu iesniegšana 2.2.3.3. pasākuma ceturtajā atlases kārtā (uz to attiecas MK noteikumi Nr.107) vēl nav noslēgusies, grozījumi MK noteikumos Nr. 196 tiek veikti jau tagad, jo nepieciešams precizēt nosacījumus, kas attiecas uz īstenošanā esošajiem 2.2.3.3. pasākuma otrās atlases kārtas projektiem.
VARAM, ņemot vērā iepriekšējā plānošanas perioda pieredzi, prognozē lielu projektu iesniedzēju interesei 2.2.3.3. pasākuma ceturtajā atlases kārtā. Lai mazinātu izstrādājamo MK noteikumu projektu skaitu, jau šobrīd tiek veikti grozījumi MK noteikumos Nr. 196.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
440 508
0
542 164
0
504 904
206 686
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
440 508
0
542 164
0
504 904
206 686
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
518 245
0
637 840
0
594 005
243 160
2.1. valsts pamatbudžets
0
440 508
0
542 164
0
504 904
206 686
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
77 737
0
95 676
0
89 101
36 474
3. Finansiālā ietekme
0
-77 737
0
-95 676
0
-89 101
-36 474
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
-77 737
0
-95 676
0
-89 101
-36 474
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-77 737
-95 676
-89 101
-36 474
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
-77 737
-95 676
-89 101
-36 474
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
MK noteikumu Nr. 196 ietekme uz valsts budžetu noteikta 7.punktā noteiktā finansējuma izmaiņu ietekmes apmērā (noteikumu projekts paredz finansējuma samazinājumu pret spēkā esošo regulējumu par 947 927 euro, tai skaitā ERAF finansējums 805 738 euro un pašvaldības budžeta finansējumu 142 189 euro apmērā), ievērojot, ka MK noteikumu Nr. 196 anotācijā ietekme uz budžetu tika novērtēta, ievērojot 7.punktā norādīto sākotnējo finansējuma apmēru. Noteikumu projekta ietekmes plānotais valsts budžets kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta finansējums norādīts saskaņā ar VARAM aplēsēm un atbilstoši ES Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā norādītajai projekta iesniedzēju maksājuma prognozēm:
2025. gads - deklarējamo maksājumu summa 518 245 euro (t.sk. 440 508 euro ERAF finansējums, 77 737 euro pašvaldības budžeta finansējums);
2026. gads - deklarējamo maksājumu summa 637 840 euro (t.sk. 542 164  euro ERAF finansējums, 95 676  euro pašvaldības budžeta finansējums);
2027. gads - deklarējamo maksājumu summa 594 005 euro (t.sk. 504 904 euro ERAF finansējums, 89 101 euro pašvaldības budžeta finansējums);
2028. gads - deklarējamo maksājumu summa 243 160 EUR (t.sk. 206 686 euro ERAF finansējums, 36 474 euro pašvaldības budžeta finansējums);
2029. gads - deklarējamo maksājumu summa 0 EUR (t.sk. 0 euro ERAF finansējums, 0 euro pašvaldības budžeta finansējums);
2030. gads - deklarējamo maksājumu summa 0 EUR (t.sk. 0 euro ERAF finansējums, 0 euro pašvaldības budžeta finansējums);

Izmaiņas kārtējā gadā norādītas atbilstoši prognozēm par projektu īstenošanas gaitu un projekta iesniedzēja plānotajām darbībām. Budžeta ieņēmumi plānoti kā ES fondu atmaksas, savukārt izdevumi - projektā plānotais ES fondu finansējums un pašvaldību budžeta līdzfinansējuma (15%) summa.

Noteikumu projektā paredzētā finansējuma pārdale neparedz izmaiņas intervenču kodos:
- 2.2.3.3. pasākuma otrajā kārtā tiek samazināts ERAF finansējums par 805 738 euro intervences kodam 079 “ Pasākumi bioloģiskās daudzveidības veicināšanai un saglabāšanai, investīcijas dabas aizsardzības plānu izstrādei pirmajā projekta atlases kārtā”.
- veicot grozījumus MK noteikumos Nr. 107, ERAF finansējums 805 738 euro tiks pārdalīts uz 2.2.3.3. pasākuma ceturto kārtu ar intervences kodu 079 “Natura 2000 teritoriju aizsardzība, atjaunošana un ilgtspējīga izmantošana.”
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ņemot vērā, ka 2.2.3.3. pasākuma otrajā kārtā atklāta projektu iesniegumu konkursa rezultātā netika pieprasīts viss pieejamais ERAF finansējums, tad ar noteikumu projektu tiek samazināts 2.2.3.3. pasākuma otrajā kārtā pieejamais ERAF finansējums proporcionāli neizlietotajam finansējuma apjomam - 805 738 euro apjomā,  pārdalot finansējumu no 2.2.3.3. pasākuma otrās atlases kārtas uz 2.2.3.3. pasākuma ceturto atlases kārtu, kur projektu iesniegšana norisinās līdz 2025. gada 19. augustam.  
MK noteikumu Nr. 107 grozījumi vēl ir izstrādes stadijā,  un ERAF finansējums tiks pieprasīts no valsts budžeta programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Noteikumu projektā netiek mainītas no Eiropas Parlamenta un Padomes Regulām pārņemtās normas attiecībā uz projektā nodrošināmo publicitāti, pievienotās vērtības nodokļa attiecināmību, projekta vadības izmaksām un netiešo likmju piemērošanu, interešu konflikta novēršanu.
Skaidrojums
Noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt finansējuma pārdali atbilstoši 2.2.3.3. pasākuma  otrās atlases kārtas īstenošanas nosacījumiem, kā arī precizēt ERAF finansēto projektu  uzraudzību atbilstoši EK skaidrojumam. Noteikumu projekts būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, t.sk. netiek mainīti atlases kārtas projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriji, līdz ar to publisko apspriedi nav nepieciešams nodrošināt.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi