22-TA-1537: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 21. decembra noteikumos Nr. 1145 "Noteikumi par uztura bagātinātāju reģistrācijas valsts nodevu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 21. decembra noteikumos Nr. 1145 "Noteikumi par uztura bagātinātāju reģistrācijas valsts nodevu"" (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, lai noteiktu samazinātu valsts nodevas likmi par reģistrētu uztura bagātinātāju izmaiņu reģistrāciju, ja izmaiņu izdarīšanas pamats ir grozījumi normatīvajā regulējumā, kā arī gadījumos, ja reģistrācijai nepieciešamos dokumentus iesniedz elektroniski, tādējādi samazinot uzņēmēju finansiālo slogu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Patlaban spēkā ir Ministru kabineta 2010.gada 21.decembra noteikumi Nr.1145 “Noteikumi par uztura bagātinātāju reģistrācijas valsts nodevu” (turpmāk – noteikumi Nr.1145).
Uztura bagātinātāju reģistrāciju veic Pārtikas un veterinārais dienests (turpmāk – dienests) saskaņā ar Ministru kabineta 2015. gada 1. decembra noteikumiem Nr. 685 “Prasības uztura bagātinātājiem” (turpmāk – noteikumi Nr. 685).
1. Noteikumos Nr. 685 noteikts, ka valsts nodeva maksājama gan par uztura bagātinātāja pirmreizēju reģistrēšanu pirms tā izplatīšanas uzsākšanas, gan gadījumā, ja tiek iesniegts paziņojums par izmaiņu reģistrēšanu jau reģistrētam uztura bagātinātājam. Noteikumos Nr. 685 noteikts, kādas izmaiņas ir jāreģistrē par uztura bagātinātāju, pirmreizējā paziņojuma iesniedzēju un pārtikas uzņēmumu.
Patlaban noteikumu Nr. 1145 2.5.1. un 2.5.2. apakšpunktā noteikts atšķirīgs valsts nodevas apmērs par izmaiņu reģistrēšanu uztura bagātinātāju reģistrā esošam uztura bagātinātājam atkarībā no tā, vai izmaiņas skar uztura bagātinātāju (pagatavojuma veidu, fasējuma vienības lielumu, ieteicamo dienas (diennakts) devu, sastāvdaļas vai sastāvdaļu daudzumu) vai tikai tā marķējumu vai citu pievienoto informāciju (piemēram, lietošanas pamācību).
2. Paziņojuma par uztura bagātinātāja vai tā izmaiņu reģistrāciju iesniegšanas kārtība ir noteikta noteikumos Nr. 685. Pārtikas uzņēmums paziņojumu un tam pievienojamos dokumentus var iesniegt papīra formā (klātienē vai pa pastu), elektroniski parakstītus dokumentus var nosūtīt e-pastā, kā arī ir pieejams e-pakalpojums, aizpildot speciālu tiešsaistes formu dienesta tīmekļvietnē www.pvd.gov.lv .
Uztura bagātinātāju reģistrāciju veic Pārtikas un veterinārais dienests (turpmāk – dienests) saskaņā ar Ministru kabineta 2015. gada 1. decembra noteikumiem Nr. 685 “Prasības uztura bagātinātājiem” (turpmāk – noteikumi Nr. 685).
1. Noteikumos Nr. 685 noteikts, ka valsts nodeva maksājama gan par uztura bagātinātāja pirmreizēju reģistrēšanu pirms tā izplatīšanas uzsākšanas, gan gadījumā, ja tiek iesniegts paziņojums par izmaiņu reģistrēšanu jau reģistrētam uztura bagātinātājam. Noteikumos Nr. 685 noteikts, kādas izmaiņas ir jāreģistrē par uztura bagātinātāju, pirmreizējā paziņojuma iesniedzēju un pārtikas uzņēmumu.
Patlaban noteikumu Nr. 1145 2.5.1. un 2.5.2. apakšpunktā noteikts atšķirīgs valsts nodevas apmērs par izmaiņu reģistrēšanu uztura bagātinātāju reģistrā esošam uztura bagātinātājam atkarībā no tā, vai izmaiņas skar uztura bagātinātāju (pagatavojuma veidu, fasējuma vienības lielumu, ieteicamo dienas (diennakts) devu, sastāvdaļas vai sastāvdaļu daudzumu) vai tikai tā marķējumu vai citu pievienoto informāciju (piemēram, lietošanas pamācību).
2. Paziņojuma par uztura bagātinātāja vai tā izmaiņu reģistrāciju iesniegšanas kārtība ir noteikta noteikumos Nr. 685. Pārtikas uzņēmums paziņojumu un tam pievienojamos dokumentus var iesniegt papīra formā (klātienē vai pa pastu), elektroniski parakstītus dokumentus var nosūtīt e-pastā, kā arī ir pieejams e-pakalpojums, aizpildot speciālu tiešsaistes formu dienesta tīmekļvietnē www.pvd.gov.lv .
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 1145 noteiktais valsts nodevas apmērs par izmaiņu reģistrēšanu uztura bagātinātāju reģistrā esošam uztura bagātinātājam atšķiras tikai atkarībā no tā, vai izmaiņas skar tieši uztura bagātinātāju vai tikai tā marķējumu un citu pievienoto informāciju (attiecīgi 100,00 un 50,00 euro).
Pašlaik noteikumi Nr. 1145 neparedz iespēju samazināt nodevu apmēru gadījumos, kad uzņēmumam izmaiņas produktam vai tā marķējumā ir jāveic obligāti, jo tās ir saistītas ar jaunām Eiropas Savienības vai Latvijas Republikas normatīvo aktu prasībām, kā arī šādas izmaiņas uzņēmumam nav plānotas.
Piemēram, Komisijas 2022. gada 14. janvāra Regula (ES) 2022/63, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 1333/2008 II un III pielikumu groza attiecībā uz pārtikas piedevu titāna dioksīds (E 171), nosaka, ka uzņēmumi turpmāk nedrīkst izmantot pārtikas piedevu E 171. Līdz ar to uzņēmums maina uztura bagātinātāja sastāvu un tā informāciju marķējumā. Titāna dioksīds (E171) ir atrodams 3045 Latvijā reģistrētu uztura bagātinātāju sastāvā (aptuveni 35% no kopējo reģistrēto uztura bagātinātāju skaita – 8794). Šis skaitlis dinamikā mainās, jo uzņēmumi regulāri sniedz paziņojumus par sastāvdaļas svītrošanu.
Tāpat var būt jāveic izmaiņas uztura bagātinātāja marķējumā neatkarīgi no pārtikas uzņēmuma vēlmes, ja politiska vai administratīva lēmuma rezultātā tiek mainīta uzņēmuma juridiskā vai faktiskās atrašanās vietas adrese (piemēram, administratīvās teritorijas vai ielas nosaukums). Problēma var kļūt īpaši aktuāla, ievērojot esošo politisko situāciju un sabiedrības vēlmi atbrīvoties no padomju laika simboliem un personu vārdiem ielu, laukumu u.c. nosaukumos. Uzņēmuma adreses norādīšana marķējumā ir obligāta, jo to nosaka Eiropas Parlamenta un Padomes 2011. gada 25. oktobra Regula (ES) Nr. 1169/2011, par pārtikas produktu informācijas sniegšanu patērētājiem un par grozījumiem Eiropas Parlamenta un Padomes Regulās (EK) Nr. 1924/2006 un (EK) Nr. 1925/2006, un par Komisijas Direktīvas 87/250/EEK, Padomes Direktīvas 90/496/EEK, Komisijas Direktīvas 1999/10/EK, Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2000/13/EK, Komisijas Direktīvu 2002/67/EK un 2008/5/EK un Komisijas Regulas (EK) Nr. 608/2004 atcelšanu.
Šādas izmaiņas var vienlaikus attiekties uz vairākiem uzņēmuma reģistrētiem uztura bagātinātājiem. Uzņēmumam jāveic katra uztura bagātinātāja izmaiņu reģistrēšana dienestā un jāsamaksā attiecīgā valsts nodeva.
Pašlaik noteikumi Nr. 1145 neparedz iespēju samazināt nodevu apmēru gadījumos, kad uzņēmumam izmaiņas produktam vai tā marķējumā ir jāveic obligāti, jo tās ir saistītas ar jaunām Eiropas Savienības vai Latvijas Republikas normatīvo aktu prasībām, kā arī šādas izmaiņas uzņēmumam nav plānotas.
Piemēram, Komisijas 2022. gada 14. janvāra Regula (ES) 2022/63, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 1333/2008 II un III pielikumu groza attiecībā uz pārtikas piedevu titāna dioksīds (E 171), nosaka, ka uzņēmumi turpmāk nedrīkst izmantot pārtikas piedevu E 171. Līdz ar to uzņēmums maina uztura bagātinātāja sastāvu un tā informāciju marķējumā. Titāna dioksīds (E171) ir atrodams 3045 Latvijā reģistrētu uztura bagātinātāju sastāvā (aptuveni 35% no kopējo reģistrēto uztura bagātinātāju skaita – 8794). Šis skaitlis dinamikā mainās, jo uzņēmumi regulāri sniedz paziņojumus par sastāvdaļas svītrošanu.
Tāpat var būt jāveic izmaiņas uztura bagātinātāja marķējumā neatkarīgi no pārtikas uzņēmuma vēlmes, ja politiska vai administratīva lēmuma rezultātā tiek mainīta uzņēmuma juridiskā vai faktiskās atrašanās vietas adrese (piemēram, administratīvās teritorijas vai ielas nosaukums). Problēma var kļūt īpaši aktuāla, ievērojot esošo politisko situāciju un sabiedrības vēlmi atbrīvoties no padomju laika simboliem un personu vārdiem ielu, laukumu u.c. nosaukumos. Uzņēmuma adreses norādīšana marķējumā ir obligāta, jo to nosaka Eiropas Parlamenta un Padomes 2011. gada 25. oktobra Regula (ES) Nr. 1169/2011, par pārtikas produktu informācijas sniegšanu patērētājiem un par grozījumiem Eiropas Parlamenta un Padomes Regulās (EK) Nr. 1924/2006 un (EK) Nr. 1925/2006, un par Komisijas Direktīvas 87/250/EEK, Padomes Direktīvas 90/496/EEK, Komisijas Direktīvas 1999/10/EK, Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2000/13/EK, Komisijas Direktīvu 2002/67/EK un 2008/5/EK un Komisijas Regulas (EK) Nr. 608/2004 atcelšanu.
Šādas izmaiņas var vienlaikus attiekties uz vairākiem uzņēmuma reģistrētiem uztura bagātinātājiem. Uzņēmumam jāveic katra uztura bagātinātāja izmaiņu reģistrēšana dienestā un jāsamaksā attiecīgā valsts nodeva.
Risinājuma apraksts
Ievērojot to, ka minētās izmaiņas nav paša uzņēmuma iniciatīva un izvēle, lai samazinātu finansiālo slogu pārtikas uzņēmumam, būtu lietderīgi noteikt mazāku nodevas apmēru, kas maksājama noteiktos gadījumos, kad izmaiņu veikšana uztura bagātinātāja sastāvā vai marķējumā saistīta ar normatīvā regulējuma vai adreses maiņu.
Noteikumu projekts paredz noteikt valsts nodevu 50% apmērā no patlaban noteiktās nodevas likmes par šādu dienesta reģistrā esoša uztura bagātinātāja izmaiņu reģistrāciju:
1) uztura bagātinātāja pagatavojuma veida, fasējuma vienības lieluma, ieteicamās dienas (diennakts) devas, sastāvdaļas vai sastāvdaļu daudzuma izmaiņas, ja izmaiņu izdarīšanas pamats ir grozījumi Eiropas Savienības vai Latvijas Republikas normatīvajā regulējumā;
2) izmaiņas marķējumā vai citā pievienotajā informācijā (piemēram, lietošanas pamācībā), ja izmaiņu izdarīšanas pamats valsts vai pašvaldības institūcijas lēmums par adreses maiņu.
Noteikumu projekts paredz noteikt valsts nodevu 50% apmērā no patlaban noteiktās nodevas likmes par šādu dienesta reģistrā esoša uztura bagātinātāja izmaiņu reģistrāciju:
1) uztura bagātinātāja pagatavojuma veida, fasējuma vienības lieluma, ieteicamās dienas (diennakts) devas, sastāvdaļas vai sastāvdaļu daudzuma izmaiņas, ja izmaiņu izdarīšanas pamats ir grozījumi Eiropas Savienības vai Latvijas Republikas normatīvajā regulējumā;
2) izmaiņas marķējumā vai citā pievienotajā informācijā (piemēram, lietošanas pamācībā), ja izmaiņu izdarīšanas pamats valsts vai pašvaldības institūcijas lēmums par adreses maiņu.
Problēmas apraksts
Noteikumi Nr. 685 nosaka jauna uztura bagātinātāja reģistrēšanas un izmaiņu izdarīšanas kārtību. Pārtikas uzņēmums dienestā iesniedz paziņojumu uztura bagātinātāja reģistrācijai vai paziņojumu par reģistrēta uztura bagātinātāja izmaiņām (turpmāk – paziņojums). Uzņēmums paziņojumu var iesniegt papīra formā (klātienē vai pa pastu), nosūtot uz elektroniskā pasta adresi un aizpildot tiešsaistes formu (e-pakalpojums).
Pašreiz noteikumi Nr. 1145 neparedz valsts nodevas atlaidi par pieteikuma iesniegšanu tiešsaistē un lēmumu par reģistrēšanu saņemot elektroniski, kas samazina dienesta administratīvo slogu.
Piemērojot atlaidi valsts nodevai, ja paziņojumu un citus dokumentus iesniedz dienestā, izmantojot tiešsaistes formu, tiktu veicināta e-pakalpojuma izmantošana, kas būtiski atvieglotu dienesta darbu un iesniegumu apstrādi, un nodrošinātu Ministru kabineta 2017. gada 4. jūlija noteikumu Nr. 402 “Valsts pārvaldes e-pakalpojumu noteikumi” normu par e-pakalpojumu ieviešanas veicināšanu ieviešanu.
Pašreiz noteikumi Nr. 1145 neparedz valsts nodevas atlaidi par pieteikuma iesniegšanu tiešsaistē un lēmumu par reģistrēšanu saņemot elektroniski, kas samazina dienesta administratīvo slogu.
Piemērojot atlaidi valsts nodevai, ja paziņojumu un citus dokumentus iesniedz dienestā, izmantojot tiešsaistes formu, tiktu veicināta e-pakalpojuma izmantošana, kas būtiski atvieglotu dienesta darbu un iesniegumu apstrādi, un nodrošinātu Ministru kabineta 2017. gada 4. jūlija noteikumu Nr. 402 “Valsts pārvaldes e-pakalpojumu noteikumi” normu par e-pakalpojumu ieviešanas veicināšanu ieviešanu.
Risinājuma apraksts
-
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Uztura bagātinātāju ražošanas un izplatīšanas uzņēmumi.
Ietekmes apraksts
Noteiktos gadījumos uzņēmumiem būs samazināts finansiālais slogs, jo būs mazāka valsts nodevas likme.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas un veterinārais dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Jā6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Pārtikas un veterinārais dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi