Anotācija (ex-ante)

22-TA-3263: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" (turpmāk – Rīkojuma projekts) izstrādāts saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 41. - 43. punktu, kā arī atbilstoši Starptautiskās palīdzības likumā noteiktajam.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Mērķis ir apstiprināt finansējumu 152 277 euro apmērā atbalsta sniegšanai Eiropas Aeronavigācijas drošības organizācijas (turpmāk – EUROCONTROL) pārvaldītajā Eiropas Gaisa Satiksmes Vadības(Air Traffic Managment) (turpmāk – ATM) īpašajā solidaritātes fondā Ukrainas un Moldovas to aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēju (turpmāk – ANSP) darbības un apkopes un saistītā personāla izmaksu segšanai. Rīkojuma projekts nosaka, ka minētais finansējums tiek piešķirts Satiksmes ministrijai, kura piešķirto finansējumu izmanto rīkojuma projekta 1. punktā minētajam uzdevumam.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Rīkojuma projekts stājas spēkā ar tā parakstīšanas brīdi. 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2022. gada 24. februārī tika uzsākts neizprovocēts Krievijas Federācijas un Baltkrievijas Republikas atbalstīts iebrukums Ukrainā. Krievija ir izvērsusi plaša mēroga gaisa, zemes un jūras spēku uzbrukumus visā Ukrainas teritorijā, kā rezultātā līdzās iznīcinātai infrastruktūrai Ukrainā ir radītas nopietnas sekas Eiropas ATM sistēmai. Eiropas gaisa telpas satiksme pārstrukturējās līdz ar Ukrainas un Moldovas gaisa telpas slēgšanu pārlidojumiem, kā arī daudzām aviosabiedrībām noteikto ekonomisko sankciju rezultātā ir liegts izmantot Krievijas un Baltkrievijas gaisa telpu, šādi ietekmējot gaisa telpas lietotājus no visas pasaules.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Satiksmes virzienu un trajektoriju izmaiņas ir dramatiski ietekmējušas Ukrainu un Moldovu. Ukrainā ir faktiski apturēti ieņēmumi no maksas par maršrutā sniegtajiem aeronavigācijas pakalpojumiem, un ANSP nespēj noturēt operatīvo personālu, kas saistīts ar ATM nodrošināšanu, finanšu līdzekļu trūkuma dēļ. Gaisa telpas slēgšana pārlidojumiem Moldovai radījusi krasu ieņēmumu no maksas par maršrutā sniegtajiem  aeronavigācijas pakalpojumiem samazinājumu. Ukraina un Moldova šobrīd ir situācijā, kad tās nevar nodrošināt aeronavigācijas pakalpojumu sniegšanu tām deleģētajos lidojumu informācijas rajonos, tādējādi radot negatīvi ietekmi uz personālu un infrastruktūru, kuru saglabāšana un uzturēšana ir vitāli svarīga brīdim, kad gaisa satiksme tiks atjaunota. Turklāt satiksmes atjaunošanās ir neparedzama un nav alternatīvas iespējas novērst šo ieņēmumu trūkumu.

Eiropas gaisa telpas satiksmes izmaiņas ir radījušas būtisku ieņēmumu no maršruta maksām iztrūkumu arī vairākām citām valstīm, tai skaitā Latvijai, Lietuvai, Igaunijai, kā arī Polijai. Savukārt, Ukrainas valstij nodarītie zaudējumi mērāmi miljardos eiro un jau mēnesi pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā, Eiropas Savienība (turpmāk – ES) valstu vadītāji Eiropadomes sanāksmē apņēmās sniegt atbalstu Ukrainai, savukārt 2022. gada jūnijā Eiropadomes sanāksmē valstu vadītāji atzīmēja, ka ES turpinās sniegt ekonomisko, militāro un sociālo atbalstu Ukrainai.
Risinājuma apraksts
Lai daļēji kompensētu ar satiksmes izmaiņām radītos negūtos ieņēmumus no maksas par maršrutā sniegtajiem aeronavigācijas pakalpojumiem, atbilstoši Komisijas 2019.gada 11.februāra Īstenošanas regulai (EK) Nr. 2019/317, ar ko nosaka darbības uzlabošanas sistēmu un tarifikācijas sistēmu Eiropas vienotajā gaisa telpā un atceļ Īstenošanas regulu (ES) Nr. 390/2013 un (ES) Nr. 391/2013, pēc minēto valstu lūguma EUROCONTROL ir izstrādājusi priekšlikumus, tā sauktās “solidaritātes pakas”, finanšu atbalsta ietekmētajām valstīm sniegšanai.

Priekšlikums Eiropas ATM īpašā solidaritātes fonda izveidei Ukrainas un Moldovas ANSP atbalstam paredz dalībvalstu brīvprātīgo atbalsta iemaksu veikšanu EUROCONTROL pārvaldītajā Eiropas ATM īpašajā solidaritātes fondā Ukrainas un Moldovas ANSP darbības un apkopes un saistītā personāla izmaksu segšanai. Latvijas aprēķinātās iemaksas apjoms ir 152 277 euro.

Priekšlikums Eiropas ATM īpašā solidaritātes fonda izveidei Ukrainas un Moldovas aeronavigācijas sistēmas saglabāšanas atbalstam paredz iemaksas fondā veikšanu veicot tiešo iemaksu fondā (pārskaitot uz norādītajiem fonda kontiem atbilstoši EUROCONTROL maksājuma pieprasījumam).

Ņemot vērā, ka Latvijas aeronavigācijas uzņēmumam VAS “Latvijas Gaisa Satiksme” dēļ Krievijas izraisītā kara Ukrainā ir būtiski samazinājušies ieņēmumi no pārlidojumu maksām, iemaksu minētajā solidaritātes fondā nav iespējams veikt no kapitālsabiedrības ieņēmumiem par maršrutā sniegtajiem aeronavigācijas pakalpojumiem.

Tiek paredzēts, ka minētās valstis solidaritātes fonda finansējumu saņems pēc atbilstoša pieprasījuma, apstiprinot, ka finansējums tiks izmantots, lai nodrošinātu nekomerciālo publisko aeronavigācijas pakalpojumu nepārtrauktību – lai segtu to ANSP darbības un apkopes un saistītā atbalsta personāla izmaksas un tādējādi veicinātu aeronavigācijas pakalpojumu pieejamību un atvieglotu satiksmes atjaunošanu tiklīdz karadarbība Ukrainā būs beigusies un civilā gaisa satiksme tiks uzskatīta par drošu visā skartajā gaisa telpā vai tās daļās.

Priekšlikums paredz, ka Eiropas ATM solidaritātes fondu pārvalda EUROCONTROL un fonds  tiks pakļauts revīzijas procedūrām un uzraudzībai.

Solidarizējoties ar visām EUROCONTROL dalībvalstīm, Latvijai ir nepieciešams veikt atbalsta iemaksu 152 277 euro apmērā EUROCONTROL pārvaldītajā Eiropas ATM solidaritātes fondā Ukrainas un Moldovas ANSP darbības, apkopes un saistītā atbalsta personāla izmaksu segšanai.

Rīkojuma projekts nosaka, ka finansējums 152 277 euro apmērā tiek piešķirts Satiksmes ministrijai atbalsta iemaksas veikšanai vienā maksājumā EUROCONTROL pārvaldītajā Eiropas ATM īpašajā solidaritātes fondā Ukrainas un Moldovas ANSP darbības, apkopes un saistītā atbalsta personāla izmaksu segšanai.

2022. gada 24. novembrī Briselē, Beļģijā notika EUROCONTROL Pastāvīgās Komisijas sanāksme, kurā norisinājās EUROCONTROL dalībvalstu pārstāvju balsojums par Eiropas Gaisa Satiksmes Vadības īpašā solidaritātes fonda izveidi (brīvprātīgas iemaksas veidā) ar mērķi atbalsta  sniegšanai Ukrainai un Moldovai, to aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēju darbības un apkopes un saistītā personāla izmaksu segšanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
152 277
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
152 277
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-152 277
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-152 277
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
152 277
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Priekšlikums Eiropas ATM īpašā solidaritātes fonda) izveidei, paredz izveidot Eiropas ATM īpašo solidaritātes fondu, kura kopējā summa ir 46,5 miljoni euro, lai atbalstītu Ukrainu un Moldovu (attiecīgi 43,5 miljoni euro un 2,9 miljoni euro) šo valstu ANSP operatīvā un uzturēšanas personāla izmaksu segšanai.  Fondu finansē visas pārējās EUROCONTROL dalībvalstis, veicot atbalsta iemaksu, kuras apjoms tiek noteikts procentuāli no katras valsts 2019.gada kopējā ieņēmumu apjoma no maršruta maksām (piestādīto rēķinu kopsummas), tai skaitā Latvijas atbalsta iemaksas summa atbilstoši principiem, kas reglamentē Eiropas ATM īpašā solidaritātes fonda darbību, kas ir neatņemama Pastāvīgās Komisijas lēmuma sastāvdaļa, ir 152 277 euro.
Minētais finansējums 152 277 euro apmērā tiek piešķirts Satiksmes ministrijai atbalsta iemaksas veikšanai EUROCONTROL pārvaldītajā Eiropas ATM īpašajā solidaritātes fondā Ukrainas un Moldovas aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēju darbības un apkopes un saistītā atbalsta personāla izmaksu segšanai.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav
Cita informācija
Izdevumus atbalsta iemaksas Eiropas ATM īpašo solidaritātes fondā veikšanai paredzēts segt no finansējuma, kas Satiksmes ministrijai tiks piešķirti no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un valsts aģentūra “Civilās aviācijas aģentūra”.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • Valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi