Anotācija

24-TA-2264: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 25. aprīļa noteikumos Nr. 339 "Noteikumi par prasībām bīstamo ķīmisko vielu un ķīmisko preparātu (produktu) uzglabāšanas rezervuāru projektēšanai, uzstādīšanai, par to atbilstības novērtēšanas kārtību un tirgus uzraudzību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Lai izpildītu 2024. gada 16. jūlija Ministru kabineta sēdes Nr. 29 83. § protokollēmuma 3. punktā pieņemto uzdevumu - Ekonomikas ministrijai sagatavot un līdz 2024. gada 1. novembrim iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Ministru kabineta 2006. gada 25. aprīļa noteikumos Nr. 339 "Noteikumi par prasībām bīstamo ķīmisko vielu un ķīmisko preparātu (produktu) uzglabāšanas rezervuāru projektēšanai, uzstādīšanai, par to atbilstības novērtēšanas kārtību un tirgus uzraudzību".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Pilnveidot līdzšinējo regulējumu, novērst pretrunas un saskaņot būtiskās prasības starp vairākiem normatīvajiem aktiem, kas nosaka prasības stacionāru rezervuāru projektēšanai, izgatavošanai un uzstādīšanai ar būvniecības procesa regulējumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši likumam "Par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību" bīstamās iekārtas ir iekārtas un to kompleksi, kas neatbilstošas lietošanas un uzturēšanas rezultātā var apdraudēt cilvēku dzīvību un veselību, vidi un materiālās vērtības un kas to lietošanas laikā ir pakļautas šajā likumā noteiktajai valsts uzraudzībai un kontrolei un normatīvajos aktos noteiktajām pārbaudēm. Tostarp par bīstamo iekārtu uzskatāms stacionārs rezervuārs, kurā vienlaikus ir iespējams uzglabāt degvielu, šķidro kurināmo un vielas, kuras saskaņā ar normatīvajiem aktiem par ugunsdrošību ir degoši šķidrumi, - vairāk nekā 10m3. Ja rezervuārā tiek uzglabāts benzīns, par bīstamo iekārtu ir uzskatāms tāds stacionārs rezervuārs, kurā vienlaikus ir iespējams uzglabāt vairāk nekā 2,5m3 benzīna.

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (turpmāk - PTAC) kā tirgus uzraudzības iestāde veic normatīvajos aktos par rezervuāru tehnisko uzraudzību un būvniecību paredzētos pasākumus, lai Latvijas tirgū tiktu piedāvāti rezervuāri, kas, atbilstoši uzstādīti un lietoti, neapdraud cilvēku dzīvību, veselību un vidi. Atbilstoši Ministru kabineta 2001. gada 28. augusta noteikumiem Nr. 384 "Bīstamu vielu uzglabāšanas rezervuāru tehniskās uzraudzības kārtība" (turpmāk - MK 384/2001), PTAC ir jāreģistrē stacionārs rezervuārs kā bīstamā iekārta, ja tajā:
1) uzglabā benzīnu vismaz 2,5m3;
2) uzglabā dīzeļdegvielu vismaz 10m3.

Analogas atšķirības atkarībā no uzglabājamās degvielas veida noteiktas arī rezervuāra tehniskās uzraudzības kārtībai un stacionāro rezervuāru projektēšanas, izgatavošanas un uzstādīšanas kārtībai. Tā kā prasības reģistrēt bīstamo iekārtu attiecas uz katru atsevišķu rezervuāru (ar tilpumu virs 2,5m3 un 10m3), ir iespējams glabāt degvielu vairākos mazāka tilpuma rezervuāros un tās nav jāreģistrē kā bīstamās iekārtas, lai gan kopējais apjoms pārsniegs attiecīgi 2,5m3 un 10m3

Rezervuāram un tā drošībai izvirzītās prasības ir saistītas ar tā uzbūves kopumu, kas sastāv no:
1. stacionāri uzstādītas tvertnes;
2. tehnoloģiskā aprīkojuma, kas nodrošina drošu un piemērotu vielu uzglabāšanu, kā arī no elementiem, kas piestiprināti tvertnes virsmām (piemēram, lūkas, savienojumi, atbalsti, rokturi);
3. otrās pakāpes necaurlaidīga norobežojuma - aizsargsistēmas, kas novērš uzglabājamās plūstošās vielas noplūdi augsnē vai gruntsūdeņos, ja tvertnei vai aprīkojumam ir radusies noplūde vai sūce. Aizsargsistēma ietver dubultsienas, sintētiskas membrānas joslas, sagatavotus zemes vaļņus, betona nožogojumus vai ekvivalentus materiālus, kas nodrošina noplūdušo vielu neizplatīšanos.

Rezervuāram attiecīgi ar tilpumu virs 2,5m3 un 10m3 bīstamās iekārtas pilnās tehniskās pārbaudes laikā ir jābūt iztukšotam. Tā kā pirms pilnās tehniskās pārbaudes veikšanas tas ir jāatbrīvo no glabājamās vielas, degvielas uzglabāšanai būtu nodrošināms rezerves rezervuārs.
Lai, rezervuārus pareizi lietojot, būtu novērsti draudi cilvēku dzīvībai, veselībai un videi, rezervuāru t.sk. degvielas rezervuāru tirdzniecība, projektēšana, izgatavošana, uzstādīšana un pārbaudes attiecas uz reglamentēto sfēru. Atbilstības novērtēšanas vispārīgos principus reglamentētajā sfērā un akreditācijas sistēmu reglamentētajā un nereglamentētajā sfērā, kā arī tirgus uzraudzības vispārīgos principus nosaka likums "Par atbilstības novērtēšanu".

Ministru kabineta 2006. gada 25. aprīļa noteikumi Nr. 339 "Noteikumi par prasībām bīstamo ķīmisko vielu un ķīmisko preparātu (produktu) uzglabāšanas rezervuāru projektēšanai, uzstādīšanai, par to atbilstības novērtēšanas kārtību un tirgus uzraudzību" (turpmāk - MK 339/2006) nosaka būtiskās prasības stacionāru rezervuāru projektēšanai, izgatavošanai un uzstādīšanai, kuri paredzēti bīstamo ķīmisko vielu un ķīmisko preparātu (produktu) uzglabāšanai (kas ietver arī degvielas rezervuārus virs 10m3), un kārtību, kādā uzrauga minēto prasību ievērošanu, veic rezervuāru atbilstības novērtēšanu un tirgus uzraudzību. Papildus ņem vērā arī normatīvos aktus par būvniecību, vidi un ugunsdrošību, kā arī piemērojamajos standartos un ražotāja instrukcijās noteiktās prasības.

Būvlaukumā izbūvējamam rezervuāram noteikumi MK 339/2006 nosaka prasības veikt būvprojekta ekspertīzi (saskaņā ar MK 339/2006 4.6.apakšnodaļu), būvdarbu tehnisko uzraudzību (saskaņā ar MK 339/2006  4.7.apakšnodaļu), sastādīt atbilstības deklarāciju un tehnisko dokumentāciju, uzbūvēto rezervuāru pieņemt ekspluatācijā pieņemšanas komisijai (MK 339/2006 113.punkts). Minētie noteikumi paredz paziņotās institūcijas pieaicināšanu veikt būvprojekta ekspertīzi un būvdarbu uzraudzību būvlaukumos izbūvējamiem rezervuāriem. Būvniecības procesa realizācijas prasības nosaka arī Ministru kabineta 2017. gada 9. maija noteikumi Nr. 253 “Atsevišķu inženierbūvju būvnoteikumi” (turpmāk - MK 253/2017) un Ministru kabineta 2014. gada 19. augusta noteikumi Nr.500 "Vispārīgie būvnoteikumi" (turpmāk - MK 500/2014). Attiecībā uz būvprojekta ekspertīzi šo noteikumu prasības atšķiras - būvprojekta ekspertīze ir nepieciešama tikai trešās grupas inženierbūvēm. Attiecībā uz būvdarbu tehniskās uzraudzības veikšanu, MK 500/2014 noteikts, ka būvdarbu uzraudzība ir nepieciešama tikai trešās grupas inženierbūvēm (rezervuāriem ar būvtilpumu lielāku par 5000m3) vai gadījumā, ja otrās un trešās grupas inženierbūvju būvniecību veic par publisko personu līdzekļiem. Attiecībā uz nodošanu ekspluatācijā MK 253/2017 noteikts, ka būvniecības ierosinātājs institūcijā, kura pilda būvvaldes funkcijas, iesniedz apliecinājumu par inženierbūves gatavību ekspluatācijai.
Līdz ar to, ir nepieciešams novērst pretrunas starp trīs normatīvajiem aktiem, kas nosaka rezervuāru būvniecības procesa prasības - MK 253/2017, MK 500/2014 un MK 339/2006.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka kopš 2015.gada 1.jūnija nav spēkā Ministru kabineta 2002.gada 12.marta noteikumi Nr. 107 “Ķīmisko vielu un ķīmisko produktu klasificēšanas, marķēšanas un iepakošanas kārtība”, kuros tika noteiktas ķīmisko vielu un ķīmisko produktu klasificēšanas, marķēšanas un iepakošanas kārtība (prasības pārņemtas no Direktīvas 67/548/EEK un Direktīvas 1999/45/EK par bīstamo ķīmisko vielu un produktu klasifikāciju, marķēšanu un iepakošanu) un to, ka šobrīd vielu un maisījumu klasificēšanas, marķēšanas un iepakošanas prasības noteiktas Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 16. decembra regulā Nr. 1272/2008 par vielu un maisījumu klasificēšanu, marķēšanu un iepakošanu un ar ko groza un atceļ Direktīvas 67/548/EEK un 1999/45/EK un groza Regulu Nr. 1907/2006 (turpmāk - Regula Nr.1272/2008), ir nepieciešams precizēt MK 339/2006 3.punktu, kas ietver atsauces uz spēkā neesošiem normatīvajiem aktiem, nosakot vielu un maisījumu klasifikāciju atbilstoši Regulā Nr. 1272/2008 noteiktajām vielu bīstamības kategorijām.
Vienlaikus, Ministru kabineta 2001. gada 28. augusta noteikumos Nr. 384 "Bīstamu vielu uzglabāšanas rezervuāru tehniskās uzraudzības kārtība" identiski grozījumi tika veikti jau 2021.gadā, ar Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija noteikumiem Nr. 459 "Grozījumi Ministru kabineta 2001. gada 28. augusta noteikumos Nr. 384 "Bīstamu vielu uzglabāšanas rezervuāru tehniskās uzraudzības kārtība"".
Risinājuma apraksts
Ievērojot minēto, MK 339/2006 3. punkta redakcija ir jāizsaka jaunā redakcijā, lai precizētu vielu un maisījumu klasifikāciju atbilstoši Regulā Nr. 1272/2008 noteiktajām vielu bīstamības kategorijām.
Problēmas apraksts
Ciktāl rezervuārs ir būve, tad šādas būves būvniecības procesu regulē MK 253/2017. Šajos noteikumus, atkarībā no būves gabarītiem (rezervuāra gadījumā tilpuma) ir noteikta nepieciešamā būvniecības ieceres dokumentācijas (būvprojekta) saturs, kā arī prasības pieņemšanai ekspluatācijā. Papildus jau būvniecības regulējumā tiek apskatīti jautājumi par obligāto ekspertīzi (sk. MK 500/2014 46.punktu). Būvniecības likumā jau ir arī noteikta būvniecības procesa dalībnieku atbildība (gan projektētāja, gan būvdarbu veicēja (būvuzņēmēja)) (sk. Būvniecības likuma 19.2 panta pirmo un ceturto daļu). Līdz ar to, šos jautājumus nav jāapskata MK 339/2006.
Risinājuma apraksts
Minētā iemesla dēļ, lai nenonāktu pretrunā ar būvniecības jomas regulējumu, ir nepieciešams:
- svītrot MK 339/2006 4.6. un 4.7.apakšnodaļu, kā arī 6.nodaļu.
- precizēt MK 339/2006, ka regulējums par sertifikāciju neattiecas uz rezervuāriem, kas tiek būvēti kā būves būvniecības procesa ietvaros;
- svītrot visu regulējumu saistībā ar “būvuzņēmēju”;
- Būtu nepieciešams atsevišķi norādīt, ka prasības, piemēram, materiāliem, kurus izmanto rezervuāru izgatavošanā attiecas arī uz rezervuāriem, kuri tiek būvēti - objektā kā būves (sk. MK 339/2006 3.4.apakšnodaļu).

Kā arī, noteikumus nepieciešams papildināt ar atrunu par būvniecības regulējumu, attiecīgi MK 339/2006 papildināti ar 4.1 punktu.
Problēmas apraksts
Likuma "Par atbilstības novērtēšanu" 8. panta pirmā daļa nosaka, ka atbilstības novērtēšanas institūciju paziņošanas komisija (turpmāk — paziņošanas komisija) paziņo Eiropas Komisijai par atbilstības novērtēšanas institūcijām, kas veic atbilstības novērtēšanu reglamentētajā sfērā. Savukārt, saistošie Ministru kabineta 2013. gada 3. decembra noteikumi Nr.1376 “Kārtība, kādā izveido paziņošanas komisiju, kā arī kārtība, kādā komisija pieņem lēmumu un paziņo Eiropas Komisijai par atbilstības novērtēšanas institūcijām, kas veic atbilstības novērtēšanu reglamentētajā sfērā” (turpmāk – MK 1376/2013) nosaka kārtību, kādā izveido paziņošanas komisiju (turpmāk – komisija), un kārtību, kādā komisija pieņem lēmumu un paziņo Eiropas Komisijai par atbilstības novērtēšanas institūcijām, kas veic atbilstības novērtēšanu reglamentētajā sfērā nosaka. MK 1376/2013 2.1.apakšpunkts nosaka, ka institūcijas, kas veic atbilstības novērtēšanu reglamentētajā sfērā un tiek paziņotas Eiropas Komisijai ir uzskatāmas par paziņotajām institūcijām.

MK 339/2006 8. punktā ir noteikts, ka rūpnieciski izgatavotu rezervuāru atbilstību novērtē sertifikācijas institūcija, kas ir akreditēta nacionālajā akreditācijas institūcijā saskaņā ar normatīvajiem aktiem par atbilstības novērtēšanas institūciju novērtēšanu, akreditāciju un uzraudzību vai citā Eiropas Savienības dalībvalsts akreditācijas institūcijā (turpmāk – paziņotā institūcija).

Lai novērstu pretrunas paziņotās institūcijas terminā, kas ir atrodamas saistošajos normatīvajos aktos, kas izdoti uz likuma "Par atbilstības novērtēšanu" pamata, ir nepieciešams precizēt MK 339/2006 lietoto terminu.
Risinājuma apraksts
Lai precizētu MK 339/2006 lietoto terminu paziņotā institūcija, MK 339/2006 8. punkts ir izteikts jaunā redakcijā nosakot, ka rūpnieciski izgatavotu rezervuāru atbilstību novērtē sertifikācijas institūcija, kā arī visā MK 339/2006 tekstā šis termins "paziņotā institūcija" ir aizstāts ar terminu "sertifikācijas institūcija" (noteikumu projekta 6., 7., 8., 15., 17., 18., 24., 27. - 63., 66. punkti).
Problēmas apraksts
MK 339/2006 3.3.nodaļā ir noteikts, ka metinātājiem un defektoskopistiem ir jābūt sertificētiem atbilstoši normatīvajos aktos par metālmateriālu metinātāju profesionālās kvalifikācijas sertifikāciju reglamentētajā sfērā noteiktajai kārtībai, tas būtu atbilstoši Ministru kabineta 2006.gada 18.jūlija noteikumu Nr.588  "Metālmateriālu metinātāju un defektoskopistu sertificēšanas kārtība reglamentētajā sfērā" prasībām (turpmāk - MK 588/2006). MK 588/2006 ir noteikts, ka metinātāji un defektoskopisti drīkst veikt darbus reglamentētajā sfērā, ja viņu profesionālo kvalifikāciju ir atzinusi sertifikācijas institūcija saskaņā ar noteiktajiem standartiem.
MK 588/2006 minētās atsauces uz standartiem nav aktuālās un netiek līdzi attīstībai un progresam nozarē un attiecīgajiem standartizācijas procesiem. Attiecīgi, šādos gadījumā nepieciešams veikt regulārus grozījumus normatīvajā aktā, lai precizētu un atjaunotu šādas atsauces uz standartiem. Līdz ar to, nozare izmanto aktuālos standartus vai aktuālās standarta versijas un darbojas nereglamentētajā jomā. Vienlaikus, turpmākajā nākotnē ir plānots apsvērt šī normatīvā regulējuma MK 588/2006 atcelšanu, jo attiecīgā nozare ir pilnībā spējīga darboties nereglamentēti no normatīvā regulējuma viedokļa, bet atbilstoši nozarē esošajiem metinātājiem un defektoskopistiem saistošajiem piemērojamajiem standartiem. 
Risinājuma apraksts
Ievērojot minēto MK 339/2006 35. punkts tiek izteikts jaunā redakcijā, lai precizētu saistošās normas metinātājiem un defektoskopistiem, kas noteiktas ar 35.4. un 35.5. apakšpunktiem, paredzot, ka metinātāji un defektoskopisti ir apliecinājuši savu kompetenci šādu darbu izpildē atbilstoši piemērojamo standartu prasībām.
Problēmas apraksts
MK 339/2006 ir noteikts (76., 87. un 96.), ka sertifikācijas institūcijas lēmumu var apstrīdēt Ekonomikas ministrijā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Ņemot vērā, ka atbilstoši administratīvais procesam sertifikācijas institūciju lēmumi šobrīd vairs netiek pārsūdzēti Ekonomikas ministrijā, ir nepieciešams precizēt attiecīgās prasības un punktus MK 339/2006, lai tas atbilstu faktiskajai realitātei un praksei.
Risinājuma apraksts
Precizēti MK 339/2006 67., 76., 87. un 96. punkti paredzot, ka sertifikācijas institūcijas lēmumu var apstrīdēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Izvērtējums veikts informatīvā ziņojuma “Par degvielas pastāvīgas uzglabāšanas nosacījumiem un apjomu kritisko infrastruktūru nodrošinošo iestāžu un komersantu objektos” ietvaros, kur secināts, ka šādi grozījumi novērsīs pretrunas saistošajos normatīvajos aktos, kā arī nodrošinās rezervuāru darbības nepārtrauktību, tai skaitā atvieglos komersantiem darbības ar rezervuāriem.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Sabiedriskās līdzdalības rezultāti nav zināmi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedriskās līdzdalības rezultāti nav zināmi

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs
  • akreditētas sertificēšanas institūcijas, kas veic darbības saistībā ar rezervuāru atbilstības novērtēšanu

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi