Anotācija (ex-ante)

22-TA-529: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma (turpmāk – likums) 31.² pantu, Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 24. un 25. pantu, Ministru kabineta 2021. gada 9. oktobra rīkojuma Nr. 720 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu” 10. punktu, Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 43. punktu, kā arī Ministru kabineta 2020. gada 10. novembra noteikumiem Nr. 676 “Noteikumi par atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 676) un Ministru kabineta 2020. gada 10. novembra noteikumiem Nr. 675 “Noteikumi par atbalsta sniegšanu nodokļu maksātājiem to darbības turpināšanai Covid-19 krīzes apstākļos” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 675).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts ar mērķi piešķirt finansējumu Valsts ieņēmumu dienestam (turpmāk – VID), kas saistīts ar piemaksu izmaksu VID Nodokļu un muitas policijas pārvaldes un Muitas pārvaldes amatpersonām (turpmāk – amatpersonas) par darbu saistībā ar Covid-19 un virsstundu darba samaksu VID nodarbinātajiem, kuri nodrošina atbalsta izmaksu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem, kā arī dīkstāves atbalsta par 2021.gadu izmaksai, kļūdaini veikto maksājumu novirzīšanai vienotajā nodokļu kontā un VID informācijas sistēmu izmaiņu nodrošināšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
VID amatpersonas līdzīgi kā Iekšlietu ministrijas iestāžu amatpersonas joprojām tiešā veidā ir iesaistīti darbā ar Covid – 19 riska grupām un atrodas ciešā un laika ziņā ilgā saskarē ar personām, kuras potenciāli var apdraudēt amatpersonu veselību (ar Covid-19 saslimšanas risks). Saistībā ar Covid-19 krīzes apstākļiem valstī saglabājās dažāda veida ierobežojumi, kas kopumā kavēja tautsaimniecības attīstību un ekonomikas atveseļošanos, līdz ar to tika īstenoti atbalsta pasākumi Covid-19 krīzes pārvarēšanai.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
VID Muitas pārvaldes amatpersonas, kuras pilda amata pienākumus robežšķērsošanas vietās uz Eiropas Savienības ārējām robežām, atrodas ciešā un laika ziņā ilgā saskarē ar robežšķērsotājiem, jo muitas kontroles procesā tiek pārbaudītas robežšķērsotāju personīgās mantas, transportlīdzeklis, kravas saturs, dzīvnieku izcelsmes produkti personīgajā bagāžā, tiek veikta personas aplūkošana. Minētās VID Muitas pārvaldes amatpersonas ir tiešā saskarē ar personas pasi, transportlīdzekļa reģistrācijas dokumentiem, pilnu kravas pavaddokumentu paketi, ar kuriem ir bijusi saskare arī citu valstu muitas amatpersonām, kravu nosūtītāju, deklarētāju pārstāvjiem.
VID Nodokļu un muitas policijas amatpersonas veic pasažieru un to bagāžas kontroli (vizuālās un padziļinātās kontroles), transporta līdzekļu un kravu kontroli uz valsts iekšējām un ārējām robežām, noziedzīgu nodarījumu atklāšanu un novēršanu gan muitas jomā, gan valsts ieņēmumu jomā, kas tieši saistīta ar valsts iekšējo robežu uzraudzību un kontroli, kur Muitas pārvalde savus amata pienākumus neveic, kā arī skaidras naudas pārvietošanas kontroli un uzraudzību uz valsts iekšējām robežām, t.sk. prāmju satiksmē un lidostās, kā arī administratīvā pārkāpuma procesa uzsākšanu atbilstoši likuma “Par ārkārtējo situāciju un izņēmuma stāvokli” 21. un 22. pantam. Tādējādi tās atrodas ciešā saskarē ar, iespējams, inficētām trešajām personām, apstrādā šo personu dokumentus, kas arī paaugstina risku inficēties pašai VID Nodokļu un muitas policijas pārvaldes amatpersonai. 
MK noteikumi Nr. 676 un MK noteikumi Nr. 675 paredz uzdevumu VID izmaksāt nodokļu maksātāju pieprasītos atbalstus, t.i., atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem apgrozāmo līdzekļu plūsmas krituma kompensēšanai un atbalstu nepilnu darba laiku strādājošu darbinieku atlīdzības kompensēšanai (atbalstam algu subsīdijai).
        Saskaņā ar Covid-19 atbalsta sniegšanu regulējošajos normatīvajos aktos noteikto katram atbalsta veidam ir noteikts termiņš atbalsta izmaksai:
•        20 darbdienu laikā no lēmuma pieņemšanas dienas atbalsta piešķiršanu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem apgrozāmo līdzekļu plūsmas krituma kompensēšanai, atbilstoši MK noteikumu Nr. 676 10. punktam;
•        5 darbdienu laikā pēc lēmuma pieņemšanas par atbalsta algu subsīdijai piešķiršanu, atbilstoši MK noteikumu Nr. 675 18. punktam.
Lai VID nodrošinātu lēmumu pieņemšanu un atbalstu izmaksu, ievērojot normatīvajos aktos noteiktos atbalstu izmaksas termiņus, VID nodarbinātie strādāja virsstundu darbu.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2020. gada 24. novembra noteikumiem Nr. 709 “Noteikumi par atbalstu par dīkstāvi nodokļu maksātājiem to darbības turpināšanai Covid-19 izraisītās krīzes apstākļos” 2021. gadā VID nodrošināja atbalstu sniegšanu nodokļu maksātājiem dīkstāvē esošu darbinieku, pašnodarbināto personu (fiziskās personas, kas reģistrējušās VID kā saimnieciskās darbības veicējas vai saņem autoratlīdzības, nereģistrējoties kā saimnieciskās darbības veicējas) vai individuālie komersanti) un patentmaksātāju atlīdzības kompensēšanai (dīkstāves atbalsts). 2021. gada 10. decembrī nodokļu maksātājs veica kļūdainu atmaksu 79 euro apmērā uz dīkstāves atbalsta izmaksai paredzēto kontu, kaut gan nodokļu maksātājam pienākas minētais dīkstāves atbalsts, un 2021. gadā kļūdaini atmaksātie līdzekļi gada beigās tika slēgti kā neizmantotie asignējumi. Nodokļu maksātājs 2022.gadā ir uzrakstījis iesniegumu ar lūgumu atgriezt kļūdaini atmaksāto dīkstāves atbalstu. Dīkstāves atbalsta izmaksai paredzētais konts no 2022. gada 1.janvāra ir slēgts.
2022. gada februārī, veicot nodokļu maksātāju saistību izpildes pārbaudi, tika konstatēts, ka 2021.gadā nodokļu maksātājs maksājumus saistību dzēšanas procesa ietvaros ir veicis dīkstāves atbalsta izmaksai paredzētajā kontā, lai arī tie bija jāveic uz vienoto nodokļu kontu, un tie 2021.gadā netika atmaksāti personai un netika arī pārskaitīti vienotajā nodokļu kontā, bet gan gada beigās tika slēgti kā neizmantotie asignējumi. Ņemot vērā minēto, var uzskatīt, ka valsts budžets faktiski ir saņēmis šos maksājumus, bet tie nav atbilstoši uzskaitīti – attiecināti uz atbilstošo ieņēmumu veidu un nav dzēsta nodokļu prasība pret personu par minēto summu.
MK noteikumu Nr. 675 un MK noteikumu Nr. 676 grozījumu ieviešanai atsevišķi VID informācijas sistēmu izmaiņu risinājumi tika pasūtīti 2021.gada novembrī un decembrī, bet 2021.gada decembrī nebija iespējams pabeigt nodevumu kvalitatīvu testēšanu un darbu pieņemšanu, tādējādi minēto VID informācijas sistēmu izmaiņu darbu nodošanas - pieņemšanas akti tika parakstīti un rēķini iesniegti 2022. gada sākumā. Kā arī pēc MK noteikumu Nr.676 stāšanās spēkā (stājās spēkā 17.12.2021.), apstrādājot iesniegumus Covid-19 krīzes skarto uzņēmumu apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai, tika konstatēta nepieciešamība veikt uzlabojumus funkcionalitātē, lai atteikuma gadījumā iesniegums tiktu apstrādāts atbilstoši spēkā esošajai MK noteikumu Nr.676 redakcijai, tādējādi samaksa par VID informācijas sistēmu uzlabojumiem ir jāveic 2022. gadā.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar likuma 31.² pantu VID Nodokļu un muitas policijas pārvaldes un Muitas pārvaldes amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm nosaka piemaksu par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos saistībā ar Covid-19 infekcijas slimības uzliesmojumu un seku novēršanu 75% apmērā no stundas algas likmes. Likums paredz ar piemaksām saistītos izdevumus segt no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram.
2022. gada janvārī tiešā un uzskaitāmi pierādāmā saskarē ar Covid-19 inficētām vai iespējami inficētām personām VID amatpersonas nostrādāja  44 051 darba stundas, kas kopumā izmaksāja 227 551,21 euro (samaksa par stundu darbu un darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas).
Lai segtu izdevumus, kas saistīti ar piemaksas par 2022. gada janvāri izmaksu, VID amatpersonām par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos sabiedrības veselības apdraudējuma situācijā saistībā ar Covid-19 uzliesmojumu un seku novēršanu, no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” VID ir nepieciešams papildu finansējums 227 551 euro apmērā.
2021. gada decembrī un 2022. gada janvārī virsstundu darbu veica 296 VID nodarbinātie un, nodrošinot atbalsta pasākumu izmaksu, nostrādāja 4 566,25 virsstundas, kas kopumā izmaksāja 96 321,34 euro (samaksa par virsstundu darbu un darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas). Ņemot vērā, ka VID piešķirtie budžeta līdzekļi nav pietiekami, lai nodrošinātu virsstundu darba samaksu VID nodarbinātajiem, kuri nodrošināja atbalsta pasākumu savlaicīgu izmaksu, šobrīd no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” VID ir nepieciešams papildu finansējums 96 322 euro apmērā.
Papildus VID sniedz pieprasījumu līdzekļu piešķiršanai no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" dīkstāves atbalsta par 2021. gadu izmaksai, ņemot vērā personas kļūdaini veikto atbalsta atmaksu 79 euro apmērā, tādējādi nodrošinot korektu uzskaiti par kopējo faktiski izmaksāto dīkstāves atbalsta apjomu un nodrošinātu normatīvajiem aktiem atbilstošu piešķirto "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" izlietojumu, kā arī nodokļu maksātāja 2021. gadā kļūdaini iemaksātā maksājuma 85,10 euro apmērā novirzīšanai vienotajā nodokļu kontā, lai nodrošinātu nodokļu prasību dzēšanu pret personu par minēto summu un uzskaitītu valsts budžetā saņemtos maksājumus atbilstošā ieņēmumu veidā.
Nepieciešamo izmaiņu veikšanai VID informācijas sistēmās saistībā ar pieņemtajiem lēmumiem Covid-19 krīzes atbalsta pasākumu ieviešanai, 2022. gadā VID ir nepieciešams papildu finansējums ne vairāk kā 33 703 euro apmērā.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nav alternatīvu risinājumu
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
357 740
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
357 740
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-357 740
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-357 740
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
357 740
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Papildus nepieciešamā finansējuma aprēķini:

VID nodarbināto darbs tiešā un uzskaitāmi pierādāmā saskarē ar Covid-19 inficētām vai iespējami inficētām personām 2022.gada janvārī
Patstāvīgā struktūrvienība
 
Nodarbināto skaits
 
Nostrādātās stundas
 
Summa, EUR
 
Summa ar DD VSAOI, EUR
 
Muitas pārvalde 513 40 567 164 460,88 203 257,20
Nodokļu un muitas policijas pārvalde 80 3 484 19 656,94 24 294,01
Kopā 593 44 051 184 117,82 227 551,21

VID nodarbināto virsstundu darbs 2021. gada decembrī un 2022. gada janvārī, nodrošinot ar Covid-19 saistītos atbalsta pasākumus, sadalījumā pa patstāvīgajām struktūrvienībām un amatiem
Patstāvīgā struktūrvienība Nodarbināto skaits Nostrādātās stundas Summa, EUR Summa ar DD VSAOI, EUR
Nodokļu nomaksas veicināšanas pārvalde 296 4 566,25 77 936,19 96 321,34
galvenais jurists 6 90 1 345,96 1 663,47
galvenais nodokļu inspektors 242 3 741 60 676,70 74 990,33
vadītāja vietnieks 4 44,75 963,23 1 190,46
vadītājs 44 690,50 14 950,30 18 477,08
Kopā 296 4 566,25 77 936,19 96 321,34

Ar MK Noteikumu Nr. 675 un MK Noteikumu Nr.676 grozījumiem veikto izmaiņu iestrādāšanai VID informāciju sistēmās 2022. gadā nepieciešams papildu finansējums provizoriski 33 703,35 euro apmērā, tai skaitā izmaiņu veikšanai Datu noliktavas sistēmā (DNS) 23 103,74 euro (33 c/d x 505,78 euro, 10 c/d x 641,3 euro), Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS) 3 430,35 euro (7 c/d x 490,05 euro), Nodokļu informācijas sistēmā (NIS) 7 169,26 euro (15,8 c/d x 453,75 euro).

164 euro - lai veiktu atmaksu nodokļu maksātājam par tā kļūdaini atgriezto dīkstāves atbalstu 2021.gadā (79 euro), kā arī novirzītu vienotajā nodokļu kontā nodokļu maksātāja  kļūdaini veikto maksājumu 2021.gadā (85 euro).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija

Izdevumus sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi