Anotācija (ex-ante)

24-TA-1472: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm dienesta gaitas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts "Grozījumi Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm dienesta gaitas likumā" (turpmāk - likumprojekts) izstrādāts pēc Tieslietu ministrijas iniciatīvas un sadarbībā ar Ieslodzījuma vietu pārvaldi (turpmāk - Pārvalde). 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Savlaicīgi nodrošināt pasākumus personu grupas, kas var pretendēt uz dienestu Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs un Pārvaldē, paplašināšanai, tādējādi risinot kritisko vakanču apjomu un nodrošinot iestāžu darbības nepārtrauktību ilgtermiņā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs (Valsts policijā, Valsts robežsardzē, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestā, Iekšējās drošības birojā) un Pārvaldē nozīmīgākais resurss ir motivētas, profesionālas un zinošas amatpersonas ar speciālajām dienesta pakāpēm (turpmāk – amatpersonas), bez kurām nav iedomājams stabils un ilgtspējīgs dienests. Pietiekams katru dienu dienestā esošu amatpersonu skaits nodrošina katras iestādes darbības nepārtrauktību, valstiski nozīmīgu uzdevumu veikšanu un iekšējās drošības nodrošināšanu visās minētajās jomās.

Viens no būtiskākajiem amatpersonu motivēšanas instrumentiem ir saprotama un konkurētspējīga atlīdzības sistēma, kas nodrošina sabalansētu un līdzvērtīgu atlīdzību ar citu valsts sektorā līdzīgus amata (dienesta, darba) pienākumus pildošu nodarbināto atlīdzību. Latvijā jau ilgstoši tiek veikti dažādi pasākumi atlīdzības sistēmas amatpersonām pilnveidošanai, tostarp Iekšlietu ministrija šobrīd Tiesību aktu projektu portālā virza informatīvo ziņojumu “Par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm atlīdzības sistēmas pilnveidošanu” (24-TA-961) (turpmāk – Informatīvais ziņojums).  Pašreizējais amatpersonu atlīdzības regulējums tika ieviests 2017. gadā, kad tika veiktas būtiskas izmaiņas mēnešalgas noteikšanā, ieviešot amatpersonu amatu novērtēšanu, uz ko pamatojas mēnešalgu noteikšana, līdzīgi kā citiem valsts pārvaldes iestādēs nodarbinātajiem. Līdz šim ir veikti pasākumi amatpersonu mēnešalgu paaugstināšanā un izlīdzināšanā, jaunu motivējošu elementu ieviešanā, un attiecīgi papildu finansējuma piesaistē un tas detalizēti aprakstīts Informatīvā ziņojuma projektā. 

Nepieciešamība stiprināt iekšlietu dienestu, kā arī Pārvaldes kapacitāti, kas iekļauj arī motivētus nodarbinātos, izriet no Deklarācijā par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību (Pasākums Nr.1.9.1. Izstrādāta un ieviesta jauna iekšlietu dienestu un TM IeVP amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm atlīdzības sistēma, kas paredz konkurētspējīgas atlīdzības un sociālo garantiju iespējas iekšlietu sistēmas iestāžu un TM IeVP amatpersonām, novēršot turpmāku kritisku personāla nepietiekamību, kas noved pie iekšējās drošības pakalpojumu intensitātes un sniegšanas sabiedrībai būtiskiem ierobežojumiem) noteiktā – turpināt uzsākto darbu valsts aizsardzības, sabiedriskās kārtības un drošības finansējuma palielināšanai un šo nozaru spēju stiprināšanai. Arī Latvijas Nacionālajā attīstības plānā 2021. – 2027. gadam paredzēta sabiedrības drošības un tiesībaizsardzības iestāžu reaģēšanas spēju stiprināšana, nodrošinot centrālās valsts pārvaldes un pašvaldību koordinētu rīcību apdraudējuma gadījumos, uzturot tiesībaizsardzības, drošības un robežkontroles dienestu infrastruktūru un kapacitāti (Rīcības virziens “Tiesiskums un pārvaldība”, 440. uzdevums).

Tomēr neskatoties uz minētajiem ilgtermiņā veiktajiem pasākumiem, amatpersonu vakanto amatu skaits iestādēs aizvien palielinās. Informatīvajā ziņojumā minēts, ka vakanču apjoms 2023. gadā Iekšlietu sistēmas iestādēs un Pārvaldē bija ievērojams:
•Valsts policijā – 25,9%;
•Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestā – 11,7%;
•Valsts robežsardzē – 16,3%;
•Ieslodzījuma vietu pārvaldē – 19,3%;
•Iekšējās drošības birojā – 10%.
Šāds vakanču apjoms jau rada risku iestāžu nepārtrauktas darbības nodrošināšanā, rada lielu pārslodzi pārējām amatpersonām un prasa nekavējošu rīcību kardināli jaunā virzienā.

Turklāt attiecībā uz Pārvaldi jau tuvākajā nākotnē ir paredzami būtiski notikumi, kuri bez nepieciešanā amatpersonu skaita nebūs kvalitatīvi nodrošināmi – piemēram, jaunā Liepājas cietuma darbības uzsākšana 2026. gada pavasarī.

Vienlaikus Tieslietu ministrija ilgstoši saņem kritiku no Eiropas Padomes Spīdzināšanas un necilvēcības rīcības  vai soda novēršanas komitejas, ka ieslodzījuma vietās ir nepietiekams personāla skaits un vakanču apjoms šo situāciju tikai pasliktina. Ilgstoši nerisinot komitejas ieteikumus (tostarp ilgstošās norādes uz pārāk lielo vakanču skaitu ieslodzījuma vietās) (skat. piemēram,  https://rm.coe.int/1680abe946 ), Latvijai var nākties saskarties ar 1987. gada 26. novembra Eiropas konvencijā par spīdzināšanas un necilvēcīgas vai pazemojošas rīcības vai soda novēršanu ietvertajām procedūrām gadījumiem, ja valsts nepilda komitejas rekomendācijas. Turklāt komiteja var publiskot paziņojumu par Latviju, kas kaitē valsts tēlam.

Tāpat jāņem vērā arī Eiropas Cilvēktiesību tiesa 2024.gada 11.janvāra spriedumu lietā “D. pret Latviju”, kurā tika atzīts pārkāpums un kurā tostarp tiek analizēts ieslodzījuma vietu personāla nepietiekamais skaits un pārāk lielais vakanču skaits, kas ietekmē situāciju ar ieslodzīto neformālās hierarhijas pastāvēšanu.

Ņemot vērā minēto, tiek virzīts grozījums likumā, lai paplašinātu personu grupu, kas var pretendēt uz amatpersonas statusu dienestam iestādēs.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm dienesta gaitas likuma (turpmāk – Likums) 4. pantā un 7. pantā ir noteiktas prasības pieņemšanai dienestā un ierobežojumi atrasties dienestā. Tādējādi šīs normas noteic to sabiedrībā esošu personu grupas lielumu, kuras var pretendēt uz dienestu un kļūšanu par amatpersonu. Dienestā var atrasties persona:
1) kura ir Latvijas pilsonis;
2) kuras fiziskā sagatavotība atbilst Ministru kabineta noteiktajām prasībām;
3) kuras veselības stāvoklis un psiholoģiskās īpašības atbilst Ministru kabineta noteiktajām prasībām;
4) kura nav sodīta par tīšu noziedzīgu nodarījumu — neatkarīgi no sodāmības dzēšanas vai noņemšanas;
41) kura nav notiesāta par tīšu noziedzīgu nodarījumu, atbrīvojot no soda;
42) kura nav saukta pie kriminālatbildības par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu, izņemot gadījumu, kad amatpersona ir saukta pie kriminālatbildības, bet kriminālprocess pret to izbeigts uz reabilitējoša pamata;
5) pār kuru nav nodibināta aizgādnība.

Likuma 7. pants noteic, ka dienestā var pieņemt personas vecumā no 18 līdz 40 gadiem:
1) kuras atbilst šā likuma 4. pantā dienestam noteiktajām obligātajām prasībām;
2) kurām ir vismaz vidējā izglītība;
3) kuras prot latviešu valodu tādā apjomā, kāds nepieciešams profesionālo un amata pienākumu veikšanai;
31) kurām ir nevainojama reputācija;
4) kuras nav atvaļinātas no dienesta Iekšlietu ministrijas sistēmā vai Ieslodzījuma vietu pārvaldē sakarā ar to, ka tām piemērots disciplinārsods — atvaļināšana no dienesta.

Savukārt Likuma 7. panta otrā daļa noteic, ka ņemot vērā dienesta nepieciešamību, iestādes vadītājs dienestā var pieņemt arī personu, kura ir vecāka par 40 gadiem un kuras izdienas laiks Iekšlietu ministrijas sistēmā vai Ieslodzījuma vietu pārvaldē vai kuras militārā dienesta izdienas stāžs nav īsāks par 10 gadiem, vai personu, kura ir vecāka par 40 gadiem un kura atvaļināta no dienesta saskaņā ar šā likuma 47. panta pirmās daļas 6. vai 8. punktu neatkarīgi no izdienas. Tomēr šis gadījums attiecas tikai uz tādām personām, kas jau iepriekš ir dienējušas. Tāpat Likuma 7. panta divi prim daļa noteic, ka  iestādes vadītājs dienestā var pieņemt arī personu, uz kuru attiecas šā panta pirmās daļas 4. punktā noteiktais ierobežojums, ja pēc personas atvaļināšanas dienas ir pagājuši ne mazāk kā pieci gadi. Tādējādi šis noteikums attiecas tikai uz personām, kas jau iepriekš ir dienējušas.

Sagatavojot likumprojektu, tika analizēti pamatnosacījumi, kas nosaka pretendentu loku – vecums personas pieņemšanai dienestā, prasības par izglītību, fizisko sagatavotību un sodāmību. Secināts, ka, ievērojot demogrāfisko situāciju, kā arī ilgstošu  amatpersonu resursu trūkumu dienestā, ir jāpaplašina nosacījumi par pretendentu vecumu. Nosacījumi ir diferencējami tām amatpersonu grupām, kurām tas ir pieļaujams, lai nepasliktinātu amatpersonu un iestāžu spēju pildīt dienesta pienākumus un uzdevumus. 
Risinājuma apraksts
Likumprojektā paredzēti grozījumi Likuma 7. pantā. Ar to tiek paredzēts paaugstināt dienestā pieņemšanas vecumu, nosakot, ka personu var pieņemt dienestā līdz 50 gadu vecuma sasniegšanai. Vienlaikus tiek noteikts, ka iestādes vadītājs nosaka amatus, kuros var pieņemt personas, kuras ir vecākas par 40 gadiem. Šādas iestādes vadītāja tiesības ir obligāti nepieciešamas, jo katras iestādes dienesta specifika nosaka to, kuros amatos minētās personas var dienēt amata pienākumu specifikas dēļ. Katras iestādes vadītājam būs iespēja lemt, vai izmantot šo iespēju un kuriem amatiem to izmantot. Jānorāda, ka arī uz grozījumā minētajām personām pilnā apjomā attieksies Ministru kabineta noteiktās fiziskās prasības. Tāpat arī panta pirmajā daļā tiek izslēgta otrā daļa, kura zaudē nozīmi, ja tiek paaugstināts vecums, līdz kuram personu var pieņemt dienestā. 
Grozījumi ļaus arī personām pēc 40 gadu vecuma sasniegšanas, kad ir uzkrāta dzīves un profesionālā pieredze (t.sk. vadošos amatos), iegūta augstākā izglītība, uzsākt dienestu, lai sniegtu vērtīgu pienesumu iestādes darbībā un stiprinātu sabiedrības drošību, vienlaicīgi gūstot ne tikai gandarījumu par ieguldījumu sabiedrības labā, bet arī saņemot garantētu atalgojumu un sociālo labumu grozu. Vienlaikus tiek saglabāta ļoti svarīgā iestādes vadītāja tiesība šo iespēju izmantot tikai tiem amatiem, kur to ļauj amata specifika. 50 gadu vecums kā kritērijs ir izvēlēts, ņemot vērā laika periodu, kas šāda vecuma personām jānodien līdz valstī noteiktā pensijas vecuma sasniegšanai, lai motivētu personu ar atbilstošu profesionālo pieredzi, atbilstošu veselību un fizisko sagatavotību uzsākt dienestu. Jāņem vērā, ka dienesta uzsākšanas vecuma paaugstināšana neparedz nekādas izmaiņas izdienas pensijas nosacījumos, tāpēc minētajām personām būs jānodienē minimālais laiks un jāizpilda nosacījumi kā pārējiem dienestā esošajiem atbilstoši likumā "Par izdienas pensijām Iekšlietu ministrijas sistēmas darbiniekiem ar speciālajām dienesta pakāpēm" noteiktajam.
Turklāt personām, kuras uzsāks dienestu pēc 40 gadu vecuma, ir jārēķinās ar to, ka tās nevarēs izmantot visus Likumā ietvertos nosacījumus un viņiem pastāvēs zināmi karjeras attīstības ierobežojumi. Piemēram, uzsākot dienestu 43 gadu vecumā, personai ar augstāko izglītību piešķirtu leitnanta pakāpi, tomēr Likumā noteikto nosacījumu (piemēram, Likumā noteiktie nosacījumi pakāpes piešķiršanai un maksimālā personas vecuma ierobežojums dienestā) dēļ šī persona nevar paļauties, ka tā varēs "uzdienēties" līdz pulkveža pakāpei.
Tāpat katrā iestādē ir savi nosacījumi par speciālajai apmācībai patērēto laiku un pēc izglītības iegūšanas nodienētā laika attiecību pret likumā noteikto amatpersonas dienesta laiku (noteikta vecuma sasniegšanu), lai ieguldījums amatpersonas izglītošanā būtu adekvāts atdevei pienākumu izpildē. Piemēram, persona, lai atbilstu vecākā virsnieka amatam Valsts robežsardzē, atbilstošo izglītību iegūst apmēram sešus  gadus un gan pēc īsā cikla, gan pēc pirmā cikla augstākās profesionālās izglītības ieguves, saskaņā ar noslēgto līgumu, amatpersonai Valsts robežsardzē jānodien pieci gadi. Tādējādi, pieņemot dienestā 40 gadīgu personu, tā izglītības ieguvi un turpmākās uzņemtās saistības izpildīs tikai 51 gada vecumā, kas pārsniedz Dienesta gaitas likuma 46. panta pirmajā daļā noteikto vecumu. Tādējādi, pieņemot dienestā personu, kas vecāka par 40 gadiem, iestādei būs jāizvēlas, vai šādu  amatpersonu nosūtīt uz speciālo apmācību (un noslēgt līgumu, tostarp par piecu gadu dienestu pēc apmācībām), un personas, kuras uzsāks dienestu pēc 40 gadu vecuma sasniegšanas nevar rēķināties ar to, ka tās varēs izmantot šo iespēju (tikt nosūtītas uz speciālo apmācību) ar izrietošu karjeras attīstības iespēju. Tomēr gadījumos, kad iestāde izvēlēsies nosūtīt šādu amatpersonu uz šīm mācībām, Likuma 46. panta otrā daļa paredz risinājumu –izņēmuma iespēju attiecībā uz tām amatpersonām, kuru palikšanai dienestā pēc 50 gadu vecuma sasniegšanas ir dienesta nepieciešamība (ņemot vērā dienesta nepieciešamību, amatpersonas fiziskās un profesionālās spējas, kā arī veselības stāvokli, iestādes vadītājs amatpersonai var pagarināt dienesta laiku ne ilgāk kā līdz 60 gadu vecuma sasniegšanai, bet Iekšlietu ministrijas sistēmas izglītības iestādes vadītājam un akadēmiskajam personālam — ne ilgāk kā līdz 70 gadu vecuma sasniegšanai). Tādējādi Likuma normas paredz iespējamu risinājumu īpaši perspektīvu amatpersonu gadījumā. 
Izvērtējot grozījumu ietekmi uz Pārvaldi, tika secināts, ka tie ļautu vieglāk nokomplektēt apsardzes un uzraudzības funkciju izpildei nepieciešamo personālu (apsargus un uzraugus), tāpat minētās personas varētu tikt iesaistītas arī citos amatos (piemēram, ieslodzījuma vietu Resocializācijas daļas amatpersonu amatos). MInētais nosacījums arī iekšlietu sistēmas iestādēs ļautu noteikt amatus, kuros ir pieļaujams, ka dienestu uzsāk personas, kas vecākas par šobrīd noteiktajiem 40 gadiem. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • personas, kas vēlas dienēt iekšlietu sistēmas iestādēs un Pārvaldē
Ietekmes apraksts
Ar likumprojektu tiek paplašinātas personu iespējas dienēt iekšlietu sistēmas iestādēs un Pārvaldē. 
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Likumprojektā ietverto normu īstenošana tiks nodrošināta iesaistītajām institūcijām piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Publiskā apspriešana tika izsludināta no 27.06.2024. līdz 11.07.2024. Sabiedrības pārstāvju viedokļu apkopojums pievienots. 

6.4. Cita informācija


Sabiedrības līdzdalība tika nodrošināta TAP portālā atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumiem Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā". 
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ieslodzījuma vietu pārvalde
  • Valsts policija
  • Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests
  • Valsts robežsardze
  • Iekšējās drošības birojs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi