Anotācija (ex-ante)

22-TA-3370: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par investīcijas 2.1.2.1.i. "Pārvaldes centralizētās platformas un sistēmas" nolūka "Pašvaldību pakalpojumu digitālā transformācija un pašvaldību atbalsta procesu modernizācija un centralizācija" projekta "Pašvaldību vienotā IKT platforma" pases apstiprināšanu, kā arī koplietošanas pakalpojumu attīstības plānu apstiprināšanu un ieviešanas plāna apstiprināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2022.gada 14.jūlija noteikumi Nr.435 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi" ietvaros tiks īstenots projekts “Pašvaldību vienotā IKT platforma” (turpmāk – Projekts), kura ietvaros tiks veikta vienotas pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) platformas attīstība, pašvaldību pamatdarbības procesu un pakalpojumu modernizācija un atbalsta procesu centralizācija.

 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir izveidot vienotu pašvaldību IKT platformu, pašvaldību pamatdarbības procesu un pakalpojumu modernizācijai un atbalsta procesu centralizācijai pašvaldībās, lai novērstu IKT infrastruktūras sadrumstalotību, IKT resursu pārvaldības kompetenču tehniski-administratīvo resursu neefektīvu izmantošanu un netiktu dublēti informācijas tehnoloģiju (IT) infrastruktūras atbalsta risinājumi, kurus iespējas centralizēt un koplietot.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Digitālo tehnoloģiju straujā attīstība ir radījusi ne tikai jaunas iespējas elektroniskajā vidē un šobrīd digitalizēti dažādi publiskās pārvaldes procesi un pakalpojumi, bet tas radījis arī izaicinājumus, kas saistīti ar šo tehnoloģisko iespēju racionālu izmantošanu. Mūsdienīgu pakalpojumu sniegšana iedzīvotājiem un darbs pašvaldībās nav iedomājams bez informācijas sistēmu un dažādu IKT risinājumu izmantošanas. Valstiskā līmenī  uzsākta virzība uz modernu, vienotu pakalpojumu un klientu apkalpošanas pārvaldību, taču pašvaldībās ir novērojama IKT infrastruktūras sadrumstalotība un IKT resursu pārvaldības kompetenču tehniski-administratīvo resursu neefektīva izmantošana. Arī izdevumu apjoms informācijas sistēmu un ar to saistītās IKT infrastruktūras uzturēšanai un darbībai valsts pārvaldē ir pieaudzis, būtisku daļu finanšu tērējot pakalpojumos un infrastruktūrā, kuru būtu iespējams koplietot un resursus izmantot daudz efektīvāk. Īpaši iestādēm, kā piemēram pašvaldībām, kuru funkcijas ir vienādas. Lai to risinātu, jānodrošina pašvaldībām augstākas pievienotās vērtības tehnoloģisko pakalpojumu izmantošana, kas panākama, centralizējot resursus un kompetenci specializētu tehnoloģisko atbalsta pakalpojumu sniegšanā.  
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Modernizējot un pārbūvējot pašvaldību pamatdarbības informācijas sistēmas atbilstoši mūsdienu arhitektūras prasībām un izveidojot pārvaldības platformu, tiktu nodrošināta iespēja automatizēt un padarīt efektīvākus sistēmu piegādes, uzstādīšanas, laidienu pārvaldības, testēšanas, darbināšanas un darbības uzraudzības procesus. Šobrīd arvien vairāk tiek domāts arī par to, lai IS veidotas modulārā, sadarbspējīgā un atvērtā informācijas sistēmu arhitektūrā, kas darbojas daudzlietotāju režīmā un kas ir videi draudzīga un efektīvi izmanto skaitļošanas resursus un veiktu datu glabātuvju infrastruktūras pakalpojumu konsolidāciju. Vienlaikus jāmin, ka centralizējot funkcijas, koplietojot pakalpojumus un tos izmitinot federētajā mākonī, paaugstinās IS drošības aspekti, tiek veidota vienota IS nepārtrauktības politika un uz vienotiem principiem veidota IS pieejamības politika.  
 
Risinājuma apraksts
Projekta ietvaros plānoto risinājumu ieviešanas mērķi saskan ar programmas mērķi: attīstīt un ieviest koplietošanas platformas pašvaldību pārvaldes un atbalsta funkciju nodrošināšanai.

Lai to īstenotu, nepieciešams pilnveidot koplietošanas risinājuma platformu “Pašvaldību klientu informācijas pārvaldības risinājums”, lai nodrošinātu vienotas pašvaldību IKT platformas attīstību, pašvaldību pamatdarbības procesu un pakalpojumu modernizācijas un atbalsta procesu centralizāciju. Pašvaldību IKT risinājumi tiks veidoti modulārā, sadarbspējīgā un atvērtā informācijas sistēmu arhitektūrā, kas darbojas daudzorganizāciju režīmā un videi draudzīgi un, efektīvi izmanto skaitļošanas resursus. 
Koplietošanas risinājuma platformas “Pašvaldību klientu informācijas pārvaldības risinājums” pilnveide. 
Centralizēts dokumentu un uzdevumu aprites atbalsta funkcionalitātes pilnveide 
Projekta ietvaros plānots pilnveidot centralizētu dokumentu  un uzdevumu aprites atbalsta risinājumu, nodrošinot dokumentu arhivēšanu un elektronisku nodošanu glabāšanai Latvijas valsts arhīvā. Risinājums tiks veidots kā atvērts daudzorganizāciju risinājums, to integrējot ar valsts koplietošanas risinājumiem un optimizējot nozares resursu izmantošanu un  pārvaldību. 
 
Pašvaldību sniegto unificēto e-pakalpojumu attīstīšana 
Pašvaldību funkciju nodrošināšanai tiks izveidots unificēts, vienots risinājums un e-pakalpojumu pieteikšanās, saņemšanas un uzraudzības principi. Tas kopumā ļautu uzlabot elektronisko pakalpojumu kvalitāti, sistēmu savietojamību un atvērto datu pieejamību un izmantošanu un tādējādi tiks sekmēta arī Latvijas pozīcija DESI indeksā, jo tas ir būtisks investīciju piesaistes aspekts, kā arī ļaus nodrošināt resursu ekonomiju novēršot vienādu atbalsta funkciju dublēšanu un pārlieku koncentrāciju uz procesu nevis rezultātu atsevišķās publiskās pārvaldes institūcijās vai administratīvās pārvaldības līmeņos un koncentrējot resursus uz publiskās pārvaldes pakalpojumu efektīvu sniegšanu un sabiedrības vajadzību apmierināšanu. 
Lai īstenotu pilnīgāku iedzīvotāju un uzņēmēju tiesību īstenošanu un samazinātu administratīvo slogu, nepieciešams digitalizēt valsts pārvaldes sniegtos pakalpojumus, kas sekmēs ne tikai iestādes darba efektivitāti, bet arī palielināt sabiedrības apmierinātību ar valsts pārvaldes sniegtajiem pakalpojumiem.
Nepieciešams pilnveidot pašvaldības funkciju nodrošināšanai unificētu e-pakalpojumu attīstību un pirmie e-pakalpojumi, kas tiktu unificēti kopīgai pašvaldību lietošanai un tiks izstrādāti uz vienotas pašvaldību IKT risinājuma platformas un vienotās elektroniskā pieteikšanās platformas un tiks balstīti uz lietotājiem orientētiem principiem ir pieteikšanās izglītības iestādēm visiem izglītības līmeņiem un reklāmas atļauju pieprasīšana.   
Lietotāju tiesību pārvaldības risinājuma pilnveide 
Pašvaldību funkciju nodrošināšanai pilnveidot lietotāju tiesību pārvaldības risinājumu, nodrošinot daudzorganizāciju risinājumu, kas var apkalpot vairākas pašvaldības, to saistītās iestādes un uzņēmumus.    

Nekustamā īpašuma nodokļa pārvaldības modernizēšana. 
Projekta ietvaros plānots modernizēt pašvaldību nekustamā īpašuma nodokļa pārvaldību, veidojot jaunu koplietošanas pakalpojumu pamatdarbības lietojumprogrammu nekustamā īpašuma nodokļa administrēšanai, modernā, modulārā, sadarbspējīgā un atvērtā informācijas sistēmu arhitektūrā daudzorganizāciju režīmā, ļaujot optimizēt pašvaldību izmaksas par sistēmas uzturēšanu un attīstību. 
 
Latvijas nacionālajā federētajā mākonī izmitināmas koplietošanas platformas izstrāde.  
Projekta ietvaros plānots izveidot mākoņskaitļošanas infrastruktūrā centralizēti izmitināmu koplietošanas platformu visām pašvaldībām, balstītu uz atvērtā koda programmatūru un datubāzes vadības sistēmu.  Koplietošanas platforma nodrošinās pašvaldībām koplietošanas risinājumu, kas nodrošinās vienotu pašvaldības datu uzkrāšanu un novērsīs sadrumstalotību. 

Projekta īstenošana veicinās Atveseļošana un noturības plāna apstiprināto Investīcijas nolūka Pašvaldību koplietošanas platformu programmas rādītāju sasniegšanu.
 
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Paraksts sniegts projekta pases 7. sadaļā
 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Elektronisko pakalpojumu pieejamības palielināšana, kā rezultātā veidojas ietaupījums fiziskajām personām neapmeklējot pašvaldību institūcijas klātienē.
 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Elektronisko pakalpojumu pieejamības palielināšana, kā rezultātā veidojas ietaupījums juridiskajām personām neapmeklējot pašvaldību institūcijas klātienē.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

-

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

-

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

-

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Samazinās administratīvo slogu uzņēmējiem un uzlabos uzņēmējdarbības efektivitāti.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
2 010 310
0
4 416 475
4 997 915
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
2 010 310
0
4 416 475
4 997 915
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
2 270 104
0
5 149 089
5 852 632
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
2 010 310
0
4 416 475
4 997 915
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
259 794
0
732 614
854 717
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-259 794
0
-732 614
-854 717
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
-259 794
0
-732 614
-854 717
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-259 794
-732 614
-854 717
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
-259 794
-732 614
-854 717
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2.1.2.1.i. investīciju īstenošanai kopējais finansējums ir  18 061 858 EUR, tai skaitā Atveseļošanās un noturības mehānisma plāna finansējums ir 15 463 920 EUR un Rīgas valstspilsētas pašvaldības budžeta finansējums līdz 2 597 939 EUR.  
PVN izdevumu segšanai Rīgas valstspilsētas pašvaldība veiks aizņēmumu Valsts kasē saskaņā ar Ministri kabineta 2022.gada 14.jūlija noteikumu Nr.435 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi” 34.2.punktu.
 
 
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Pasākuma apguve 18 061 858 EUR apmērā un aktivitātes plānotas 2023., 2024., 2025. un 2026. gadā, kur 2023. gadā programma tiks uzsākta un plānotais indikatīvi nepieciešamais finansējums pa gadiem veido:
 
Gads Kopējās izmaksas, EUR Kopējās izmaksas bez PVN, EUR Kopējās ar PVN apliekamās izmaksas, EUR PVN, EUR
2023 2 270 104 2 010 310 1 237 114 259 794
2024 5 149 089 4 416 475 3 488 640 732 614
2025 5 852 632 4 997 915 4 070 080 854 717
2026 4 790 033 4 039 220 3 575 302 750 814
Kopā 18 061 858 15 463 920 12 371 136 2 597 939





 
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija

Finansējums projekta īstenošanai apmērā, ko sedz no Atveseļošanās fonda, tiks pieprasīts no valsts budžeta programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.

4.1.1. Pašvaldību saistošie noteikumi

Pamatojums un apraksts
Iespējamas izmaiņas pašvaldību saistošajos noteikumos, lai saskaņotu iekšējo procesu ar IKT risinājumiem.
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Rīgas valstspilsētas pašvaldība, Limbažu novada pašvaldība, Balvu novada pašvaldība, Kuldīgas novada pašvaldība, Valkas novada pašvaldība, Liepājas valstspilsētas pašvaldība
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Pašvaldību savienība, Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Minētās pašvaldības devušas apliecinājumu būs projekta partneri. Latvijas Pašvaldību savienība Un Latvijas Lielo pilsētu asociācija devusi piekrišanu projekta īstenošanai.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Rīgas valstspilsētas pašvaldības aģentūra “Rīgas digitālā aģentūra”
  • Rīgas valstspilsētas pašvaldība
  • Limbažu novada pašvaldība
  • Balvu novada pašvaldība
  • Kuldīgas novada pašvaldība
  • Valkas novada pašvaldība
  • Liepājas valstspilsētas pašvaldība
  • Latvijas nacionālā federētā mākoņskaitļošanas pakalpojuma nodrošinātājs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pašvaldību funkciju nodrošināšanai tiks izveidots unificēts, vienots risinājums un e-pakalpojumu pieteikšanās, saņemšanas un uzraudzības principi. Tas kopumā ļautu uzlabot elektronisko pakalpojumu kvalitāti, sistēmu savietojamību un atvērto datu pieejamību un izmantošanu.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks pilnveidota vienota pašvaldību IKT platforma pašvaldību pamatdarbības procesu un pakalpojumu modernizācijai un atbalsta procesu centralizācijai.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Latvijas Nacionālais attīstības plāns 2021.-2027.gadam Rīcības virziena “Tehnoloģiskā vide un pakalpojumi” uzdevums “Mūsdienu tehnoloģiju un racionālas, resursu efektīvas, lietotājorientētas un atvērtas pārvaldības ieviešana, lai  kvalitatīvi nodrošinātu publiskos pakalpojumus, ievērojot “primāri digitāls”, proaktīvas pakalpojumu sniegšanas un vienreizes principu, t. sk. pārrobežu, kā arī veiktu valsts pārvaldes un pašvaldību IKT infrastruktūras un atbalsta procesu optimizāciju un centralizāciju”. 

 

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Investīciju virziena darbības un to rezultāti sniegs ieguldījumu Latvijas klimatneitralitātes stratēģijas mērķim: samazināt iedzīvotāju un darījumu pārvietošanās nepieciešamību, veicinot attālināta darba, studiju un citu pakalpojumu saņemšanas iespējas laika posmā līdz 2030.gadam. Pasākumu paredzēts īstenot ieviešot e-pakalpojumu pieejamību. 

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Unificēti e-pakalpojumi paplašinās iespējas saņemt pašvaldības pakalpojumu elektroniski, neapmeklējot iestādi.

 

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Servējot pašvaldības datus nacionālajā federētajā mākonī, tiek nodrošināta datu aizsardzība un uzturēta vienota politika visām pašvaldībām atbilstoši drošības normatīvu prasībām.
Augstākas pakāpes sistēmu dublēšanas un atkopes spēja, noturība pret kiberuzbrukumiem. Augstāka datu lokalitāte un drošības pakāpe.
 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi