21-TA-559: Rīkojuma projekts (Dalība padomē, komisijā, darba grupā)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Latvijas Republikas pārstāvju grupu Latvijas–Igaunijas Kopējā komisijā valsts robežas jautājumos" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Apraksts
Projekts izstrādāts atbilstoši Latvijas Republikas valdības un Igaunijas Republikas valdības līguma par Latvijas – Igaunijas valsts robežas uzturēšanu un pilnvaroto robežas pārstāvju darbību 18.pantā noteiktajam.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekts paredz apstiprināt darbam Latvijas–Igaunijas Kopējā komisijā Latvijas Republikas pārstāvju grupu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2021.gada 4.martā stājās spēkā Latvijas Republikas valdības un Igaunijas Republikas valdības līgums par Latvijas – Igaunijas valsts robežas uzturēšanu un pilnvaroto robežas pārstāvju darbību (turpmāk – Līgums).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Līguma 18.pants paredz, ka Puses sešu mēnešu laikā no Līguma spēkā stāšanās datuma izveido Kopējo komisiju. Kopējās komisijas pamatuzdevums ir novērtēt valsts robežas infrastruktūru, pamatojoties uz redemarkācijas dokumentiem, kopīgās apsekošanas ziņojumiem, inventarizācijas dokumentiem un citiem dokumentiem, kas sagatavoti, izpildot šo līgumu, un pieņemt lēmumus un ierosināt turpmākus pasākumus. Kopējo komisiju veido Latvijas pārstāvju daļa un Igaunijas pārstāvju daļa. Katras daļas sastāvā ir 5 Pušu pārstāvji. Katru daļu vada priekšsēdētājs, bet viņa prombūtnes laikā - vietnieks.
Līgums nosaka, ka Kopējai komisijai ir tiesības nepieciešamības gadījumā iesaistīt ekspertus un citu personālu Kopējās komisijas darbā, kā arī izveidot kopīgas un vienpusējas darba grupas to kompetencē ietilpstošu pienākumu izpildei.
Līgums nosaka, ka Kopējai komisijai ir tiesības nepieciešamības gadījumā iesaistīt ekspertus un citu personālu Kopējās komisijas darbā, kā arī izveidot kopīgas un vienpusējas darba grupas to kompetencē ietilpstošu pienākumu izpildei.
Risinājuma apraksts
Izstrādātais projekts paredz apstiprināt darbam Kopējā komisijā Latvijas Republikas pārstāvju grupu.
Projekta 2.punkts nosaka, ka pārstāvju grupas vadītājam ir tiesības pieaicināt ekspertus un tehnisko personālu, kā arī veidot kopīgas un vienpusējas darba grupas.
Projekta 3.punkts paredz iespēju pārstāvju grupai sagatavot informāciju par situāciju uz Latvijas – Igaunijas valsts robežas, ja pastāv tāda nepieciešamība. Minētais punkts paredz pārstāvju grupas tiesības sagatavot attiecīgo informāciju, nevis pienākumu to darīt, jo šādas informācijas sagatavošana būs atkarīga no iespējamo problēmsituāciju iestāšanos saistībā ar robežas uzturēšanas jautājumiem. Principā nav iespējams prognozēt cik bieži un vai vispār izveidosies tādas problēmsituācijas, kuru risināšanai būs nepieciešams informēt Ministru kabinetu. Līdz ar to rīkojuma projektā nav paredzēts termiņš, kādā šāda informācija būtu sagatavojama.
Minētā informācija var tikt sagatavota informatīvā ziņojuma veidā (turpmāk – informatīvais ziņojums), kurā tiks iekļauta informācija par problēmjautājumiem uz Latvijas – Igaunijas valsts robežas Līguma izpratnē un iespējamiem risinājuma variantiem, kā arī attiecīgie aprēķini papildus budžeta līdzekļu piešķiršanai konstatēto problēmjautājumu uz valsts robežas novēršanai. Informatīvais ziņojums tiks virzīts saskaņā ar vispārējo kārtību.
Latvijas Republikas valsts robežas likuma 31.pants nosaka valsts pārvaldes iestāžu, attiecīgi Ārlietu ministrijas, Aizsardzības ministrijas un Iekšlietu ministrijas, pilnvaras valsts robežas noteikšanā, ierīkošanā un uzturēšanā. Attiecīgi Latvijas pārstāvju grupa sastāvā ir iekļauti Valsts robežsardzes, Nodrošinājuma valsts aģentūras, Aizsardzības ministrijas un Ārlietu ministrijas pārstāvji.
Informatīvo ziņojumu, pamatojoties uz Kopējās komisijas sagatavoto informāciju, varēs virzīt un iesniegt Ministru kabinetā attiecīgā ministrija, kuras kompetencē ietilps Kopējās komisijas konstatētais problēmjautājums atbilstoši minētā likuma 31.pantā noteiktajām kompetencēm.
Projekta 2.punkts nosaka, ka pārstāvju grupas vadītājam ir tiesības pieaicināt ekspertus un tehnisko personālu, kā arī veidot kopīgas un vienpusējas darba grupas.
Projekta 3.punkts paredz iespēju pārstāvju grupai sagatavot informāciju par situāciju uz Latvijas – Igaunijas valsts robežas, ja pastāv tāda nepieciešamība. Minētais punkts paredz pārstāvju grupas tiesības sagatavot attiecīgo informāciju, nevis pienākumu to darīt, jo šādas informācijas sagatavošana būs atkarīga no iespējamo problēmsituāciju iestāšanos saistībā ar robežas uzturēšanas jautājumiem. Principā nav iespējams prognozēt cik bieži un vai vispār izveidosies tādas problēmsituācijas, kuru risināšanai būs nepieciešams informēt Ministru kabinetu. Līdz ar to rīkojuma projektā nav paredzēts termiņš, kādā šāda informācija būtu sagatavojama.
Minētā informācija var tikt sagatavota informatīvā ziņojuma veidā (turpmāk – informatīvais ziņojums), kurā tiks iekļauta informācija par problēmjautājumiem uz Latvijas – Igaunijas valsts robežas Līguma izpratnē un iespējamiem risinājuma variantiem, kā arī attiecīgie aprēķini papildus budžeta līdzekļu piešķiršanai konstatēto problēmjautājumu uz valsts robežas novēršanai. Informatīvais ziņojums tiks virzīts saskaņā ar vispārējo kārtību.
Latvijas Republikas valsts robežas likuma 31.pants nosaka valsts pārvaldes iestāžu, attiecīgi Ārlietu ministrijas, Aizsardzības ministrijas un Iekšlietu ministrijas, pilnvaras valsts robežas noteikšanā, ierīkošanā un uzturēšanā. Attiecīgi Latvijas pārstāvju grupa sastāvā ir iekļauti Valsts robežsardzes, Nodrošinājuma valsts aģentūras, Aizsardzības ministrijas un Ārlietu ministrijas pārstāvji.
Informatīvo ziņojumu, pamatojoties uz Kopējās komisijas sagatavoto informāciju, varēs virzīt un iesniegt Ministru kabinetā attiecīgā ministrija, kuras kompetencē ietilps Kopējās komisijas konstatētais problēmjautājums atbilstoši minētā likuma 31.pantā noteiktajām kompetencēm.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Citi risinājumi nav iespējami, jo Līgums paredz pienākumu abām pusēm izveidot Kopējo komisiju.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Nē
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Jā
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Latvijas Republikas valdības un Igaunijas Republikas valdības līgums par Latvijas – Igaunijas valsts robežas uzturēšanu un pilnvaroto robežas pārstāvju darbību.
Apraksts
Latvijas Republikas pārstāvju grupa tiek izveidota saskaņā ar Latvijas Republikas valdības un Igaunijas Republikas valdības līguma par Latvijas – Igaunijas valsts robežas uzturēšanu un pilnvaroto robežas pārstāvju darbību 18.pantu.
5.3. Cita informācija
Apraksts
Līdzīgas komisijas ir izveidotas ar Lietuvas Republiku un Baltkrievijas Republiku.
5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei
Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Latvijas Republikas valdības un Igaunijas Republikas valdības līgums par Latvijas – Igaunijas valsts robežas uzturēšanu un pilnvaroto robežas pārstāvju darbību.
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
Līguma 18.pants
Projekta 1.punkts
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Līgumā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām.
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Attiecīgo Latvijas Republikas institūciju amatpersonas, kuras tiek deleģētas darbam Latvijas Republikas pārstāvju grupā. Tā kā projekts skar tikai valsts pārvaldes iestādes, sabiedrības pārstāvji netika iesaistīti tā izstrādē.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts robežsardze
- Nodrošinājuma valsts aģentūra
- Ārlietu ministrija
- Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi