Anotācija (ex-ante)

23-TA-2498: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Enerģētikas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts “Grozījums Enerģētikas likumā” (turpmāk – Likumprojekts) ir sagatavots pēc Klimata un enerģētikas ministrijas (turpmāk – Ministrija) iniciatīvas, lai noteiktu tiesības veikt biometāna un citu atjaunīgo un mazoglekļa gāzu ievadi dabasgāzes sistēmā, tādējādi veicinot biometāna un citu atjaunīgo un mazoglekļa gāzu ražošanas nozares attīstību Latvijā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir noteikt dabasgāzes pārvades sistēmas operatora pienākumus, veicināt biometāna un citu atjaunīgo un mazoglekļa gāzu, tajā skaitā ūdeņraža ražošanas attīstību Latvijā, kā arī noteikt prasības, saskaņā ar kurām biometāns un cita veida gāzveida kurināmais, kuru var droši transportēt dabasgāzes sistēmā, tiek ievadīts dabasgāzes sistēmā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Eiropas vērienīgie centieni klimata jomā ir noteikti klimata tiesību aktu paketē “Gatavi mērķrādītājam 55 %” (Fit for 55), kurā noteikts Eiropas Savienības mērķis līdz 2030. gadam samazināt siltumnīcefekta gāzu emisijas par 55% un līdz 2050. gadam kļūt klimatneitrālai. Atjaunīgo energoresursu izmantošanas attīstība ir veids, kā sasniegt Eiropas Savienības dalībvalstu neatkarību no enerģijas importa un aizsargāt tās pret cenas ietekmējošiem traucējumiem. Tādēļ Eiropas Komisijas plānā “REPowerEU”, ar ko tā nāca klajā 2022. gada maijā, ir uzsvērta vajadzība paātrināt pāreju uz tīru enerģiju un pakāpeniski pārtraukt enerģijas importu no Krievijas, līdz 2030. gadam palielinot atjaunīgo energoresursu īpatsvaru elektroenerģijas ražošanā, rūpniecībā, ēku nozarē un transporta nozarē līdz 45 %.

Biometāns ir viena no galvenajām atjaunīgajām gāzēm, kura jau šobrīd ir pieejama Eiropas Savienības enerģētikas sistēmas dekarbonizēšanai un kura ražošana un izmantošana ne tikai samazinātu atkarību no fosilā kurināmā, vienlaikus samazinot pakļautību mainīgajām dabasgāzes cenām, bet arī palīdzētu risināt ar klimatu saistītās problēmas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2009.gada 13.jūlija (EK) Regulu Nr.715/2009 par nosacījumiem attiecībā uz piekļuvi dabasgāzes pārvades tīkliem un par Regulas (EK) Nr. 1775/2005 atcelšanu (turpmāk – Regula 715/2009) tika ieviesta ieejas-izejas sistēmas koncepcija, tāpēc tagad dabasgāzes pārvades izmaksas vairs nav tieši piesaistītas konkrētam maršrutam, jo ieejas un izejas jaudu var nolīgt atsevišķi un sistēmas lietotāji dabasgāzi var transportēt no jebkura ieejas punkta uz jebkuru izejas punktu. Ieejas-izejas sistēma ir dabasgāzes sistēmas piekļuves modelis, kas ļauj sistēmas lietotājiem neatkarīgi rezervēt ieejas un izejas jaudas, tādējādi dabasgāzi transportējot caur zonām, nevis pa tradicionālajiem līgumceļiem (Regulas Nr.715/2009 19.apsvērums).

Lai arī kopš Latvijas dabasgāzes tirgus atvēršanas 2017. gadā ir uzskatāms, ka Latvijā darbojas ieejas-izejas sistēmas modelis, tomēr Enerģētikas likumā tas nav nepārprotami noteikts, kā arī nav noteikts, ka ieejas-izejas sistēmu veido ne tikai dabasgāzes pārvades sistēma, bet arī dabasgāzes sadales sistēma. 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā Eiropas Savienības virzību uz energoresursu ražošanas un piegāžu ceļu dažādošanu, nepieciešamību nodrošināt atjaunīgo un mazoglekļa gāzu ražotāju iespēju piekļūt dabasgāzes vairumtirdzniecības tirgum un esošās dabasgāzes infrastruktūras efektīvu izmantošanu, Likumprojektā paredzēts papildināt Enerģētikas likuma 1.panta pirmo daļu ar jaunu punktu, definējot nacionālo dabasgāzes ieejas-izejas sistēmu kā savstarpēji savienotas Latvijas dabasgāzes pārvades sistēmas un dabasgāzes sadales sistēmas kopumu ar vienu virtuālo tirdzniecības punktu un vienotu balansēšanas režīmu, kurā dabasgāzes komerciālās plūsmas nav piesaistītas konkrētam dabasgāzes fiziskās plūsmas maršrutam.

Tādējādi tiek noteikts ne tikai, kas veido nacionālā dabasgāzes ieejas-izejas sistēmu, bet arī tiek noteikts, ka biometāna un cita veida atjaunīgās gāzes ražošanas objekti, kā arī sašķidrinātās dabasgāzes iekārtas, kas ir savienotas ar dabasgāzes sadales sistēmu, ir nacionālā dabasgāzes ieejas-izejas sistēmas daļa.
Problēmas apraksts
Latvijā tikai dažas biometāna ražotnes atrodas dabasgāzes pārvades sistēmas tuvumā, tāpēc tikai tām būtu ekonomiski pamatoti ierīkot sistēmas pieslēgumu. Arī attīstot jaunas biometāna ražotnes, jāņem vērā izejvielu, nevis dabasgāzes apgādes sistēmas tuvums. Iespējami lielāka dabasgāzes apjoma gala patēriņā aizstāšanai ar biometānu un citām atjaunīgām gāzēm, nepieciešams attīstīt citus veidus minēto gāzu ievadīšanai dabasgāzes pārvades sistēmā bez sistēmas pieslēguma.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu maksimālu biometāna ražošanas potenciāla attīstību Latvijā, Likumprojektā noteikts vienotā dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas un dabasgāzes pārvades sistēmas operatora pienākums plānot un attīstīt dabasgāzes pārvades sistēmas ieejas punktus, kuros jebkurš sistēmas lietotājs, izpildot Ministru kabineta noteiktās prasības, var ievadīt biometānu dabasgāzes pārvades sistēmā tālākai transportēšanai nacionālajā ieejas-izejas sistēmā, neizbūvējot sistēmas pieslēgumu.

Pirmo dabasgāzes pārvades sistēmas ieejas punktu biometāna ievadei dabasgāzes pārvades sistēmas operators plāno ierīkot Džūkstē, piesaistot RePowerEU ietvaros pieejamo finansējumu. Ieejas punkta ierīkošanu plānots pabeigt un nodot ekspluatācijā līdz 2026.gada augustam. Plānotās ieejas punktu biometāna ievadei ierīkošanas izmaksas ir 1,5 milj. euro. 
Bez tam Likumprojektā noteikts vienotā dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas un dabasgāzes pārvades sistēmas operatora pienākums attīstīt dabasgāzes pārvades sistēmu atjaunīgo un mazoglekļa gāzu, tajā skaitā ūdeņraža drošai ievadīšanai dabasgāzes pārvades sistēmā un vienotā dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operatora pienākums attīstīt Inčukalna pazemes gāzes krātuvi atjaunīgo un mazoglekļa gāzu, tajā skaitā ūdeņraža drošai ievadīšanai  krātuvē.

Biometāna ražošanas un tā ievades dabasgāzes sistēmā veicināšanas darbības ietvaros ir plānots īstenot atbalsta programmu biogāzes attīrīšanas (biometāna ražošanas) iekārtu uzstādīšanai, lai aktivizētu biogāzes pārveidi par biometānu un tādējādi mazinātu fosilo energoresursu izmantošanu, kā arī biometāna transportēšanai vai uzpildei nepieciešamās infrastruktūras izveidi, t.sk., izveidojot pieslēgumus pie dabasgāzes pārvades vai sadales sistēmas.
Problēmas apraksts
Likumprojektā nosakot, ka Latvijā dabasgāzes apgāde tiek veikta, izmantojot nacionālo dabasgāzes ieejas-izejas sistēmu, nepieciešams noteikt noteikumus sistēmas lietotāju, kuri vēlās dabasgāzes sistēmā transportēt biometānu vai citas atjaunīgās gāzes, kā arī gāzveida stāvoklī pārvērstu sašķidrināto dabasgāzi, piekļuvei nacionālajai dabasgāzes ieejas-izejas sistēmai un tās izmantošanai.
Risinājuma apraksts
Ar Likumprojektu tiek noteikts, ka dabasgāzes, tajā skaitā sašķidrinātās dabasgāzes, biometāna un citu atjaunīgo gāzu ievadīšanai un transportēšanai nacionālajā dabasgāzes ieejas-izejas sistēmā ir piemērojami dabasgāzes pārvades sistēmas lietošanas un balansēšanas noteikumi un dabasgāzes pārvades sistēmas operatoram noteiktie tarifi.

Lai panāktu, ka jebkurai gāzei, kas tiek ievadīta nacionālajā dabasgāzes ieejas-izejas sistēmā tiek nodrošināta vienota kvalitātes un uzskaites kontrole, un, ja nepieciešams – odorizācija, noteikts vienotā dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operatora pienākums veikt nacionālajā dabasgāzes ieejas-izejas sistēmā ievadāmās dabasgāzes uzskaiti, kvalitātes kontroli, kā arī veikt dabasgāzes odorizāciju (kad tas nepieciešams).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
-
Nozare
Elektroenerģija, gāzes apgāde, siltumapgāde un gaisa kondicionēšana
Nozaru ietekmes apraksts
Dabasgāzes pārvades sistēmas ieejas punktu biometāna ievadei izveide veicinās biometāna ražošanas nozares attīstību Latvijā, radot jaunas darbavietas, palielinot nacionālo kopproduktu. Vienlaikus, pieaugot biometāna patēriņam, pieaugs enerģētikas sistēmas dekarbonizācijas līmenis, kā arī energoapgādes drošums.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2022. gada 13. septembra noteikumi Nr.567 “Noteikumi par prasībām biometāna un gāzveida stāvoklī pārvērstas sašķidrinātās dabasgāzes ievadīšanai un transportēšanai dabasgāzes pārvades un sadales sistēmā"

Pamatojums un apraksts
Ar Likumprojektu Ministru kabinetam dots deleģējums izdot noteikumus, kas nosaka prasības, kā arī gāzveida stāvoklī pārvērstas sašķidrinātās dabasgāzes un cita veida gāzveida kurināmā, tostarp biometāna kvalitātes raksturlielumus, lai gāzes ievadīšana un transportēšana dabasgāzes pārvades un sadales sistēmā būtu droša.  Minētajiem noteikumiem stājoties spēkā, Ministru kabineta 2022. gada 13. septembra noteikumi Nr.567 “Noteikumi par prasībām biometāna un gāzveida stāvoklī pārvērstas sašķidrinātās dabasgāzes ievadīšanai un transportēšanai dabasgāzes pārvades un sadales sistēmā" zaudēs spēku.
Atbildīgā institūcija
Klimata un enerģētikas ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Klimata un enerģētikas ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Nav iesniegti viedokļi.

6.4. Cita informācija

Sabiedrības līdzdalība un informēšana tiks nodrošināta ievietojot projektu sabiedriskai apspriedei tiesību aktu projektu publiskajā portālā: https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations .
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi