Anotācija (ex-ante)

23-TA-1230: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 4. jūlija noteikumos Nr. 400 "Valsts pārvaldes pakalpojumu portāla noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 4. jūlija noteikumos Nr. 400 "Valsts pārvaldes pakalpojumu portāla noteikumi"" (turpmāk - Noteikumu projekts) izstrāde ir nepieciešama, lai atbilstoši valsts pārvaldes pakalpojumu portāla https://latvija.gov.lv (turpmāk – Portāls) attīstības ietvaros pilnveidotajai un plānotajai funkcionalitātei tiktu nodrošināts atbilstošs tiesiskais regulējums, proti, Portāla iespēju paplašināšana, papildinot tiesisko regulējumu ar:
1) iespēju Portālā piekļūt personas datu pārlūkošanas pakalpojumam;
2) iespēju Portālā nodrošināt pilnvarošanas funkcionalitāti un pilnvarojuma pārbaudi Portāla lietošanai un pakalpojumu pieprasīšanai un saņemšanai Latvijas Republikā reģistrēto tiesību subjektu pārstāvjiem, veicot nepieciešamo datu pārbaudi Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes pārziņā esošajā Fizisko personu reģistra informācijas sistēmā, Latvijas Zvērinātu notāru padomes Notāru informācijas sistēmā un Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros;
3) iespēju Portālā elektroniski identificētam Portāla gala lietotājam ar tā piekrišanu nodrošināt Portāla satura personalizāciju, lai nodrošinātu pielāgotu pakalpojumu saraksta piedāvāšanu. Portāla gala lietotājam ir nodrošināta iespēja atteikties no satura personalizācijas.
Tāpat ar Noteikumu projektu nepieciešams precizēt iestāžu valsts pārvaldes pakalpojumu aprakstu un dzīves situāciju sagatavošanas un publicēšanas vietu, proti, ja līdz šim iestādes valsts pārvaldes pakalpojumu aprakstus sagatavoja, publicēja un aktualizēja Portāla infrastruktūrā izmitinātajā Pakalpojumu katalogā, kas tiek attēloti Portālā tā lietotājam, kā arī dzīves situāciju apraksti tika sagatavoti Portālā, tad līdz ar šo Noteikumu projektu iestādes (šo pakalpojumu pārziņi) tos sagatavo, publicē un aktualizē Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmā (turpmāk – VIRSIS). Pakalpojumu katalogs izgūst datus no VIRSIS un atspoguļo tos Portāla gala lietotājam. Papildus minētajam ar Noteikumu projektu noteikts, ar kādiem elektroniskās identifikācijas līdzekļiem Portāla gala lietotājs var piekļūt Portālam.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta izstrādes mērķi ir:
1) papildināt regulējumu ar personas datu pārlūkošanas pakalpojuma, kā arī pilnvarošanas un pilnvarojuma pārbaudes funkcionalitāti;
2) nodrošināt tiesisku pamatu elektroniski identificētu portāla gala lietotāju profilēšanai piemērotāka pakalpojuma klāsta piedāvāšanai;
3) precizēt regulējumu atbilstoši faktiskajai situācijai - tiešsaistes maksājumu veikšana Portālā, valsts pārvaldes pakalpojumu aprakstu sagatavošana un publicēšana VIRSIS, un elektroniskās identifikācijas līdzekļi, ar kuriem var piekļūt Portālam.
Spēkā stāšanās termiņš
01.10.2023.
Pamatojums
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2017. gada 4. jūlija noteikumi Nr. 400 "Valsts pārvaldes pakalpojumu portāla noteikumi"" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 400) tika pieņemti 2017. gadā, un līdz šim brīdim minētajos MK noteikumos Nr.400 nav izdarīti grozījumi, līdz ar to Valsts reģionālās attīstības aģentūra kā Portāla pārzinis ir identificējis vairākus nepieciešamos precizējumus tiesību aktā, lai tajā iekļautās normas ir atbilstošas iespējām un funkcionalitātei, kādu nodrošina Portāls.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – VARAM) īstenotā Eiropas Reģionālā attīstības fonda projekta Nr. 2.2.1.1/21/I/002 “Atvieglojumu vienotās informācijas sistēmas un latvija.lv atvēršana komersantiem un valsts un pašvaldības vienoto klientu apkalpošanas centru attīstība”  (turpmāk – AVIS/Latvija.lv/VPVKAC projekts) ietvaros tiek veikta Portāla iespēju paplašināšana, tajā skaitā nodrošinot personas datu pārlūkošanas pakalpojuma ieviešanu, kas tiks nodrošināts portāla gala lietotāja darba vietā.  Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas  portālā (turpmāk - TAP portāls) šobrīd saskaņošanas stadijā ir likumprojekts “Grozījumi Valsts pārvaldes iekārtas likumā” (22-TA-800), kur Valsts pārvaldes iekārtas likuma 100. pantu plānots papildināt ar piekto daļu saistībā ar personas datu pārlūkošanas pakalpojumu, tajā skaitā iekļaujot deleģējumu atsevišķiem Ministru kabineta noteikumiem par personas datu pārlūkošanas pakalpojuma tehniskā risinājuma pārzini, personas datu pārlūkošanas pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamo apstrādājamo datu apjomu, personas identifikācijas nosacījumiem, informācijas aprites kārtību, datu glabāšanas noteikumiem un apstrādes kārtību, kā arī institūcijām, kas nodrošina personas datu sniegšanu personas datu pārlūkošanas pakalpojuma nodrošināšanai. Tāpat, līdz ar MK 2023. gada 4. jūlija rīkojumu  Nr. 422 “Par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" 2.1.2.1.i. investīcijas "Pārvaldes centralizētās platformas un sistēmas" projekta "Nacionālā digitālo pakalpojumu koplietošanas centrālā platforma klientcentrētiem un proaktīviem e-pakalpojumiem sabiedrībai (Latvija.lv)" pases, centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plānu apstiprināšanu” apstiprināta Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" 2.1.2.1.i. investīcijas "Pārvaldes centralizētās platformas un sistēmas" (turpmāk – investīcija 2.1.2.1.i.) projekta "Nacionālā digitālo pakalpojumu koplietošanas centrālā platforma klientcentrētiem un proaktīviem e-pakalpojumiem sabiedrībai (Latvija.lv)" (turpmāk – projekts) pase (1. pielikums), kā arī divi centralizētas funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plāni –  "Personas datu pārlūkošanas pakalpojums" (2. pielikums) un "E-pakalpojumu ietvara platformas kā pakalpojuma nodrošināšana" (3. pielikums), tiesību akta ID Nr. 22-TA-3834. Šī projekta ietvaros Portālā plānots īstenot elektroniski identificētiem Portāla  lietotājam ar tā piekrišanu nodrošināt Portāla satura personalizāciju, tādējādi Noteikumu projektā nepieciešams noteikt tiesisku pamatu šīs funkcionalitātes darbināšanai. Minētā funkcionalitāte Portālā plānota ar 2025. gada 1. septembri.

Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekta Nr. 2.2.1.1/21/I/00 projekta “Datu izplatīšanas un pārvaldības platforma (DAGR)” . ietvarā tiek attīstīta VIRSIS. Ar likumu “Grozījumi Valsts pārvaldes iekārtas likumā” (Latvijas Republikas Saeima 3. lasījumā pieņēma 2022.gada 5.maijā), cita starpā tika precizētas normas attiecībā uz VIRSIS, tajā skaitā paplašinot VIRSIS funkcionalitāti. Valsts informācijas sistēmu likuma (turpmāk -VISL) 1. panta 12. punktā noteikts, ka: valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēma — valsts informācijas sistēma, kas nodrošina valsts informācijas sistēmām un to darbībai nepieciešamo informācijas un komunikācijas tehnoloģiju resursu un pakalpojumu reģistrāciju un pārvaldību. Tāpat VISL 13. panta pirmā daļa noteic deleģējumu Ministru kabinetam noteikt valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmas pārzini, tajā iekļaujamās informācijas apjomu, reģistrēšanas, izmantošanas un apstrādes kārtību, kā arī valsts informācijas sistēmu vai institūcijas informācijas sistēmu darbībai nepieciešamo informācijas un komunikācijas tehnoloģiju resursu un pakalpojumu pārvaldības kārtību. Lai gan valsts pārvaldes pakalpojumu aprakstu un dzīves situāciju aprakstu reģistrācija, publicēšana, sākot ar 2023.gada septembri, turpmāk notiks VIRSIS, taču valsts pārvaldes pakalpojumu apraksti un dzīves situāciju apraksti no VIRSIS tiks atspoguļoti Portālā. Tādējādi ar Noteikumu projektu nepieciešams precizēt normas, kas attiecas uz pakalpojumu un dzīves situāciju aprakstu ievadi (norādi par VIRSIS, ka no šīs sistēmas tiks atspoguļoti iestāžu ievadītie valsts pārvaldes pakalpojumu un dzīves situāciju apraksti Portālā), taču pati pakalpojumu un dzīves situāciju aprakstu ievades kārtība VIRSIS aprakstāma Ministru kabineta 2017.gada 4.jūlija noteikumos Nr.399 “Valsts pārvaldes pakalpojumu uzskaites, kvalitātes kontroles un sniegšanas kārtība”.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka MK noteikumi Nr. 400 cita starpā noteic arī pakalpojumu kataloga vešanas kārtību (saturiski arī šā brīža redakcijā (piemēram,  Noteikumu projekta 7., 8., 17.1 un 18. punkts)), ar Noteikumu projektu tiek papildināts MK noteikumu Nr.400 1. punkts ar 1.5. apakšpunktu (Valsts pārvaldes iekārtas likuma 100. panta ceturtajā daļā, uz kā pamata MK noteikumi Nr.400 ir izdoti, deleģējums šādai kārtībai ir noteikts). Ņemot vērā, ka Noteikumu projektā ir atsauce par valsts pārvaldes pakalpojumu aprakstu publicēšanu VIRSIS, norāde par pienākumu valsts pārvaldes iestādēm publicēt pakalpojumu aprakstus VIRSIS un to atspoguļošanu Portālā, nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr.400 1. punktu.

Ar Noteikumu projektu tiek precizēts MK noteikumu Nr.400 2. punkts, izsakot to jaunā redakcijā, proti, nosakot, ka Portāls ir paaugstinātas drošības valsts informācijas sistēma, un tās pārzinis attiecībā uz e-pakalpojumu izvietošanas platformu, Portāla darbību nodrošinošajiem procesiem, tajā skaitā autentifikācijas, tiešsaistes maksājumu un audita pierakstu procesiem ir Valsts reģionālās attīstības aģentūra (turpmāk – portāla pārzinis). Savukārt iestāde, kas Portālā izvieto un ar Portāla starpniecību sniedz valsts pārvaldes pakalpojumus (turpmāk - Iestāde),  ir šo valsts pārvaldes pakalpojumu pārziņi.  Šā grozījuma mērķis ir noteikt atbildības, proti, ja Portālā, piemēram, ir izvietots e-pakalpojums “Dzīves vietas reģistrācija”, tad Portāla pārzinis nodrošina iespēju Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei  (turpmāk - PMLP) tajā izvietot savu e-pakalpojumu, un Portāla pārzinis ir pārzinis procesiem, kuri nepieciešami šī e-pakalpojuma saņemšanai: autentifikācija, auditpieraksti, atkalizmantošana (rezultātu). Savukārt PMLP ir pārzinis visiem procesiem (datu apstrādei), kas tiek veikta konkrētā e-pakalpojuma ietvaros (Portāla pārzinis šai informācijai nepiekļūst).

Tāpat esošajā MK noteikumu Nr. 400 redakcijā nav noteikts, ka Portālā var veikt tiešsaistes maksājumus, līdz ar to ar Noteikumu projektu plānots papildināt MK noteikumus Nr. 400 ar 2. 1 punktu, nosakot, ka Portālā ir iespējams veikt tiešsaistes maksājumus par valsts pārvaldes pakalpojumiem. Maksājumus portālā nodrošina Portāla pārzinis sadarbībā ar Latvijā reģistrētām kredītiestādēm un Valsts kasi. Līdz šim tiesiskais pamats šādu tiešsaistes maksājumu veikšanai bija Ministru kabineta  2016. gada 14.jūnija noteikumu Nr.374 “Valsts informācijas sistēmas savietotāja noteikumi” 28.5. apakšpunkts, taču tiesiskās skaidrības noteikšanai minētā norma iekļaujama MK noteikumu Nr.400 ietvarā.


Atbilstoši lietotāju (komersantu) pieprasījumam, ērtai un pilnvērtīgai Portāla lietošanai  AVIS/Latvija.lv/VPVKAC projekta ietvaros plānots modernizēt Portāla juridisko personu pilnvarošanas risinājumu un uzlabot tā veiktspēju, lai nodrošinātu pietiekamu veiktspēju e-adreses lietojumam juridisko personu pārstāvjiem un pilnveidotu datu bāzu risinājumus. Tādējādi MK noteikumi Nr.400 papildināmi ar 3.5.1 punktu, iekļaujot pilnvarošanas funkcionalitāti un pilnvarojuma pārbaudi portāla lietošanai un pakalpojumu pieprasīšanai un saņemšanai Latvijas Republikā reģistrēto tiesību subjektu pārstāvjiem, veicot nepieciešamo datu pārbaudi PMLP  pārziņā esošajā Fizisko personu reģistra informācijas sistēmā, Latvijas Zvērinātu notāru padomes Notāru informācijas sistēmā un Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros. Lai tiesību subjekta, kas savu saimniecisko darbību ir reģistrējis Latvijas Republikas Uzņēmuma reģistra vestajos reģistros (piemēram, zemnieku saimniecības, komersanti, individuālie komersanti, ārvalstu filiāles utt.)), pārstāvis varētu pilnvarot fizisku personu darbībām Portālā, kā arī lai varētu nodrošināt pilnvarojuma pārbaudi ārvalstu uzņēmumu pilnvarotām personām (ārvalstu komersantu pārstāvēt tiesīgās personas, kas pilnvarotas ar zvērināta notāra starpniecību) darbībām Portālā, tajā skaitā lietot e-adresi, nepieciešams tiesiski noregulēt, ka ar Portāla starpniecību ir iespējams veikt gan pilnvarojuma piešķiršanu, gan pilnvarojuma pārbaudi Portālā. Lai nodrošinātu pilnvarojuma izveides pārbaudi vai piešķiršanu Portālā, nepieciešams saņemt datus no Fizisko personu reģistra (vārds, uzvārds, personas kods), Latvijas Republikas Uzņēmuma reģistra (pārstāvniecības tiesības), Notāru informācijas sistēmas (pilnvarotā persona, pārstāvniecības tiesības, pilnvarojuma termiņš). Šī funkcija nepieciešama, lai atvieglotu lietotāju darbības Portālā. Ņemot vērā, ka iespējas nodrošināt informācijas apriti elektroniski arvien strauji attīstās, kā arī, ņemot vērā obligāto e-adreses lietošanu uzņēmējiem, šī vajadzība ir nepieciešama, lai nodrošinātu darbu ar e-adreses ziņojumiem, ko nereti veic grāmatveži vai citas personas, kas nav uzņēmuma valdē.

Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) prasībām ar Noteikumu projektu tiek precizēti personas datu apstrādes pārziņi. Proti, ar Noteikumu projektu tiek precizēts MK noteikumu Nr.400 12.7. apakšpunkts nosakot, ka Portāla pārzinis ir personas datu apstrādes pārzinis portālā attiecībā uz šo noteikumu 3. punktā noteiktajiem mērķiem un veic personas datu apstrādi, lai nodrošinātu pakalpojumu sniegšanas rezultātu glabāšanu un pieejamību pēc to sniegšanas portāla gala lietotājam portāla gala lietotāja darba vietā. Savukārt Noteikumu projekta 18.3. apakšpunkts noteic, ka iestāde veic personas datu apstrādi, lai nodrošinātu pakalpojumu sniegšanu portāla gala lietotājiem un ir šo personas datu apstrādes pārziņi. Tādējādi tiek nošķirtas atbildības par veikto personas datu apstrādi un to atšķirīgajiem mērķiem.

Ar projektu Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.1. reformu un investīciju virziena “Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija” investīcijas 2.1.2.1.i. “Pārvaldes centralizētās platformas un sistēmas” ietvaros - “Nacionālā digitālo pakalpojumu koplietošanas centrālā platforma klientcentrētiem un proaktīviem e-pakalpojumiem sabiedrībai (Latvija.lv)” (apstiprināts ar MK 04.07.2023. rīkojumu Nr. 422 “Par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" investīcijas 2.1.2.1.i. "Pārvaldes centralizētās platformas un sistēmas" projekta "Nacionālā digitālo pakalpojumu koplietošanas centrālā platforma klientcentrētiem un proaktīviem e-pakalpojumiem sabiedrībai (Latvija.lv)" pases, centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plānu apstiprināšanu”, ID Nr.: 22-TA-3834) plānots Portālā nodrošināt portāla gala lietotājiem pielāgota satura piedāvāšanu, ar nolūku nodrošināt pakalpojuma saņēmējam iespēju prioritizēti, ērti un viegli saņemt nepieciešamos pakalpojumus (profilēšana). Šo funkcionalitāti paredzēts realizēt, nodrošinot personas datu pārlūkošanas pakalpojumu, kurā pieejams plašāks valsts reģistru datu apjoms par lietotāju. Ar lietotāja piekrišanu,  datu pārlūkošanas pakalpojumā esošie dati var tikt apstrādāti, lai lietotājam piedāvātu atbilstošāku pakalpojumu klāstu. Tiks pielietota uz datiem un faktiem balstīta pieeja. Tematiski tiks piedāvāti visi jau iepriekš lietotāja izmantotie, saistītie vai izrietošie pakalpojumi, uzlabojot lietotāja pieredzi, ņemot vērā, ka vēsturiskā informācija ļauj izvirzīt lietotājiem atbilstošākos un ērtāk sasniedzamos pakalpojumus. Lai nodrošinātu pielāgota pakalpojuma satura piedāvāšanu, plānots apstrādāt šādus datus: vārds, uzvārds, personas kods (unikālais identifikācijas nr.), veiktās darbības, laiks, izmantotās autentifikācijas veids, IP adrese, e-pakalpojumos saņemto pakalpojumu rezultātus, kuri var saturēt personas datus. Personas datu apstrādes mērķis ir: sniegt portāla gala lietotājam pakalpojumus, tai skaitā, tādus, kas balstīti uz lietotāja vajadzībām un atbilst lietotāja sagaidāmajam rezultātam. Minēto funkcionalitāti Portālā plānots nodrošināt, sākot ar 2025. gada 1. septembri (noslēguma 34. jautājums).

Saskaņā ar  TAP portālā VARAM virzīto likumprojektu (22-TA-800) “Grozījumi Valsts pārvaldes iekārtas likumā” likumu plānots papildināt ar piekto daļu, nosakot, ka: “Valsts pārvaldes pakalpojumu portālā ir pieejams personas datu pārlūkošanas pakalpojums, lai nodrošinātu personas tiesības uz personas datu pārvaldību, kurā pēc personas pieprasījuma vienuviet atspoguļo informāciju no valsts informācijas sistēmām par personu, tajā skaitā tās personas datiem, kas tiek apstrādāti valsts informācijas sistēmās. Personas datu pārlūkošanas pakalpojums nodrošina iespēju izgūt datus no valsts informācijas sistēmām par informācijas pieprasītāju un personām, kuru likumiskais pārstāvis tas ir, un aizsargātā veidā tos saņemt oficiālajā elektroniskajā adresē. Ministru kabinets nosaka personas datu pārlūkošanas tehniskā risinājuma pārzini, personas datu pārlūkošanas pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamo apstrādājamo datu apjomu, personas identifikācijas nosacījumus, informācijas aprites kārtību, datu glabāšanas noteikumus un apstrādes kārtību, kā arī institūcijas, kas nodrošina personas datu sniegšanu personas datu pārlūkošanas pakalpojuma nodrošināšanai.”
Šādas informācijas izgūšanas iespējas no valsts informācijas sistēmām pēc datu subjekta pieprasījuma nolūks ir personas tiesības pārvaldīt, aizsargāt, būt informētai par saviem datiem, kas atrodas valsts informācijas sistēmās, nevēršoties valsts pārvaldes institūcijās atsevišķi, bet pieprasot visu informāciju vienkopus – vienas funkcionalitātes ietvaros, tādējādi ietaupot laika resursus un nodrošinot personas tiesības uz personas datu aizsardzību un personas datu pārvaldību.  Funkcionalitātes ietvaros persona (informācijas pieprasītājs) varēs iegūt informāciju no valsts informācijas sistēmām gan par personas datu apstrādi Datu izplatīšanas un pārvaldības platformā (turpmāk - DAGR informācijas sistēmā), gan saņemt informāciju, kas ir par personu, piemēram, tās īpašumā esošie nekustamie īpašumi, transportlīdzekļi u.tml. no valsts informācijas sistēmām, kas būs integrējušās ar DAGR informācijas sistēmu.
Vērts norādīt, ka šīs funkcionalitātes ietvaros personas datu pārzinis attiecīgajiem datiem nemainās (tā ir katra institūcija attiecīgajā valsts informācijas sistēmā, kur šie dati tiek apstrādāti). Portāla pārzinis Portāla auditpierakstos reģistrē tikai ar informācijas atspoguļošanas tehnoloģiskajiem procesiem saistīto informāciju, kura ietver reģistrēto notikumu veicēja personas datus un tikai pēc datu subjekta pieprasījuma izgūst datus apstrādei (pamats – datu subjekta pieprasījums un šos datus atspoguļo portālā Latvija.gov.lv tikai tajā brīdī, kad datu subjekts šādu pieprasījumu veic). Portāla gala lietotājam ir tiesības atteikties no profilēšanas (personalizēta satura piedāvāšanas).

MK noteikumi Nr.400 tiek papildināti ar 18.1 punktu, kur plašāk definēts “portāla gala lietotājs”. Šobrīd MK noteikumi Nr.400 ietvarā ir vispārīga norāde par portāla gala lietotāju, taču ar “portāla gala lietotājs” ir jāsaprot persona – gan fiziska persona (iedzīvotājs), gan tiesību subjekta, kas reģistrēts Latvijas Republikas Uzņēmuma reģistra vestajos reģistros, pārstāvēt tiesīgā vai pilnvarotā persona, kurai pilnvarojums darbībām Portālā piešķirts, izmantojot šo noteikumu 3.5.1 punktā minēto pilnvarošanas funkcionalitāti vai veicot šo noteikumu 3.5.1 punktā minēto pilnvarojuma pārbaudi. Papildus MK noteikumi Nr.400 ar šo Noteikumu projektu tiek papildināti ar 18.2 punktu, ar kuru noteikts, ka portāla gala lietotājs var piekļūt lietotāja darba vietai, izmantojot kvalificētus vai kvalificētus paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas līdzekļus vai Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 25. novembra direktīvā (ES) 2015/2366 par maksājumu pakalpojumiem iekšējā tirgū, ar ko groza direktīvas 2002/65/EK, 2009/110/EK un 2013/36/ES un regulu (ES) Nr. 1093/2010 un atceļ direktīvu 2007/64/EK norādītajām drošas lietotāju autentificēšanas prasībām atbilstošus personas elektroniskās identifikācijas līdzekļus. Atbilstoši faktiskajai situācijai, portāla gala lietotājs šobrīd var piekļūt Portālā ar internetbanku rīku risinājumiem, kā arī ar kvalificētiem elektroniskās identifikācijas līdzekļiem un kvalificētiem paaugstinātas drošības identifikācijas līdzekļiem, kas reģistrēti Latvijas Republikā Kvalificētu un kvalificētu paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas pakalpojumu sniedzēju reģistrā saskaņā ar Fizisko personu elektroniskās identifikācijas likuma 8. panta otro un septīto daļu. Šobrīd tie ir: eID karte, eParaksts karte, eparaksts karte+, eParaksts  Mobile un SmartID, kā arī eIDAS, ar ko Portālā identificējas pakalpojumus saņēmēji, kuri ir Eiropas Savienības valstu pilsoņi. Papildus ar Noteikumu projekta noslēguma 35. punktu paredzēts visus 18.2 punktā minētos elektroniskās identifikācijas līdzekļus izmantot līdz 2024. gada 31.decembrim,  savukārt nodrošinot pakāpenisku pāreju saistībā ar atteikšanos no internetbanku identifikācijas līdzekļu izmantošanas, kam ir salīdzinoši zemāks drošības un riska līmenis,- no 2025. gada 1. janvāra Portāla gala lietotāja darba vietai varēs piekļūt, izmantojot tikai kvalificētus elektroniskās identifikācijas līdzekļus vai kvalificētus paaugstinātas elektroniskās identifikācijas drošības līdzekļus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • portāla gala lietotāji
Ietekmes apraksts
1) portāla gala lietotāji, kas vēlēsies izmantot Personas datu pārlūkošanas pakalpojuma sniegtās iespējas - izgūt datus no valsts informācijas sistēmām par informācijas pieprasītāju un personām, kuru likumiskais pārstāvis tas ir, un aizsargātā veidā minētos datus saņemt oficiālajā elektroniskajā adresē. Pakalpojumu saņēmējam vairs nebūs jāvēršas atsevišķi pie katras institūcijas, kuras rīcībā ir personas dati, taču šī pakalpojuma ietvaros vienuviet būs iespēja saņemt visus tos datus par sevi un no tām valsts informācijas sistēmām, kas būs attiecīgo iestāžu rīcībā, kuras būs integrējušās ar DAGR informācijas sistēmu;
2) portāla gala lietotājiem (fiziskām personām), sākot ar 2025. gada 1. septembri Portāls nodrošinās pielāgota pakalpojuma satura piedāvāšanu. Lai nodrošinātu pielāgota pakalpojuma satura piedāvāšanu, plānots apstrādāt šādus datus: vārds, uzvārds, personas kods (unikālais identifikācijas nr.), veiktās darbības, laiks, izmantotās autentifikācijas veids, IP adrese, e-pakalpojumos saņemto pakalpojumu rezultātus, kuri var saturēt personas datus. Personas datu apstrādes mērķis ir: sniegt lietotājam pakalpojumus, tai skaitā, tādus, kas balstīti uz lietotāja vajadzībām un atbilst lietotāja sagaidāmajam rezultātam.
Juridiskās personas
  • portāla gala lietotāji
Ietekmes apraksts
Pakalpojumu saņēmējiem (juridiskām personām (komersantiem)) nodrošinās iespēju ar iespēju Portālā pilnvarot darbībām portālā juridiskās personas pārstāvi, kā arī Portāls nodrošinās pilnvarojuma pārbaudi Portāla lietošanai un pakalpojumu pieprasīšanai un saņemšanai Latvijas Republikā reģistrēto tiesību subjektu pārstāvjiem, veicot nepieciešamo datu pārbaudi PMLP pārziņā esošajā Fizisko personu reģistra informācijas sistēmā, Latvijas Zvērinātu notāru padomes Notāru informācijas sistēmā un Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2017.gada 4.jūlija noteikumi Nr.399 “Valsts pārvaldes pakalpojumu uzskaites, kvalitātes kontroles un sniegšanas kārtība”

Pamatojums un apraksts
Saistībā ar pakalpojumu aprakstu ievades kārtību, kas tiek atspoguļoti Portālā, nepieciešams precizēt Ministru kabineta 2017. gada 4.jūlija noteikumus Nr.399 “Valsts pārvaldes pakalpojumu uzskaites, kvalitātes kontroles un sniegšanas kārtība”.
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija

4.1.2. Ministru kabineta 2017. gada 12.septembra noteikumi Nr.546 “Oficiālo elektronisko adrešu informācijas sistēmas noteikumi”

Pamatojums un apraksts
Saistībā ar izmaiņām identifikācijas procesā, kas paredz Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra reģistros reģistrēto tiesību subjektu pārstāvju identifikācijai nepieciešamos datus iegūt no vēl viena datu sniedzēja - Latvijas Zvērinātu notāru padomes -, tādējādi nodrošinot, ka arī ārpus portāla Latvija.lv pilnvarotas personas var izveidot un lietot e-adresi Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra reģistros reģistrētajiem tiesību subjektiem.
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrs, Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde, Latvijas Zvērinātu notāru padome
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrs
  • Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
  • Valsts digitālās attīstības aģentūra
  • Latvijas Zvērinātu notāru padome

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Veicot novērtējumu par ietekmi uz datu apstrādi (NIDA), tika izvērtēts, ka personas datu apstrādes nolūks ir: nodrošināt pakalpojuma saņēmējam iespēju prioritizēti, ērti un viegli saņemt nepieciešamos pakalpojumus (profilēšana). To paredzēts realizēt, nodrošinot personas datu pārlūkošanas pakalpojumu, kurā pieejams plašāks valsts reģistru datu apjoms par lietotāju. Tiks veikta datu pārlūkošanas pakalpojuma integrācija ar mākslīgo intelektu, lai uzlabotu Portālā sniegto pakalpojumu efektivitāti.
Tiks apstrādāti personas dati, kas būs pieejami personas datu pārlūkošanas pakalpojumā.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ar Noteikumu projektu plānots Portālā:
1)paplašināt iespēju Portālā piekļūt personas datu pārlūkošanas pakalpojumam;
2) iespēju Portālā nodrošināt pilnvarošanas funkcionalitāti un pilnvarojuma
pārbaudi Portāla lietošanai un pakalpojumu pieprasīšanai un saņemšanai Latvijas Republikā reģistrēto tiesību subjektu pārstāvjiem, veicot nepieciešamo datu pārbaudi PMLP  pārziņā esošajā Fizisko personu reģistra informācijas sistēmā, Latvijas Zvērinātu notāru padomes Notāru informācijas sistēmā un Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros;
3) nodrošināt iespēju Portālā elektroniski identificētam portāla gala lietotājam ar tā piekrišanu nodrošināt Portāla satura personalizāciju, lai nodrošinātu pielāgotu pakalpojumu saraksta piedāvāšanu. Portāla gala lietotājam ir nodrošināta iespēja atteikties no satura personalizācijas.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Veicot pakalpojuma saņēmēja (portāla gala lietotāja) profilēšanu, tiks pielietota uz datiem un faktiem balstīta pieeja. Tematiski tiks piedāvāti visi jau iepriekš lietotāja izmantotie, saistītie vai izrietošie pakalpojumi, uzlabojot lietotāja pieredzi. Tiek pieņemts, ka vēsturiskā informācija ļauj izvirzīt lietotājiem atbilstošākos un ērtāk sasniedzamos pakalpojumus.
Tehnoloģiski pakalpojums tiek sniegts slēgtā kontrolētā vidē, kura paredz jebkuras pieejas kontroli, reģistrāciju auditpierakstos, datu transportēšanu šifrētā veidā. Risinājums ir klasificēts kā paaugstinātas drošības sistēma, ir veikts ārējais ielaušanās (drošības noturības) audits. Sistēmas ekspluatācija tiek veikta atbilstoši ISO 27001 drošības pārvaldības standarta prasībām. Detalizēts sistēmas drošības nodrošināšanas apraksts ir pieejams sistēmas dokumentācijā (ierobežotas pieejamības statuss).

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi