Anotācija (ex-ante)

24-TA-501: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā" (turpmāk – likumprojekts) izstrādāts pēc Iekšlietu ministrijas (Valsts policijas) iniciatīvas, lai, paplašinot saskaņotā paziņojuma veidlapas aizpildīšanas iespējas pēc notikuša ceļu satiksmes negadījuma (turpmāk - CSNg), lietderīgāk izmantotu Valsts policijas resursus ceļu satiksmes uzraudzības jomā, paredzot iespēju attālināti izvērtēt CSNg apstākļus un pieņemt lēmumu par Valsts policijas amatpersonu izbraukšanu vai neizbraukšanu uz notikuma vietu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta izstrādes mērķis ir pārskatīt kritērijus, kas paredz obligātu pienākumu transportlīdzekļa vadītājam paziņot Valsts policijai par notikušu CSNg.
Vienlaikus tiek paplašinātas iespējas saskaņotā paziņojuma aizpildīšanā pēc notikuša CSNg, kurā iesaistīti vairāki transportlīdzekļi, kā arī paredzēta iespēja veikt vienpusēju saskaņotā paziņojuma aizpildīšanu.
Papildus ar likumprojektu tiek precizēta CSNg definīcija.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
    Veicot ceļu satiksmes uzraudzību ikdienā, viens no Valsts policijas pamatpienākumiem saskaņā ar likuma “Par policiju” 10.panta pirmās daļas 18.punktu ir reģistrēt CSNg un veikt to dokumentāru fiksēšanu.
   Šis pienākums prasa ievērojamus Valsts policijas resursus, kas personāla trūkuma apstākļos rada būtisku slodzi un ierobežo iespēju veikt tiešos satiksmes uzraudzības pienākumus, tādējādi tiek meklēti risinājumi ceļu satiksmes drošības nodrošināšanai.
   Saskaņā ar apkopotajiem statistikas datiem, 2023.gadā Latvijā reģistrēti 43760 CSNg (turpmāk iekavās salīdzinājumā ar 2022.gadu, 42409;  -3,09 %)[1], no kuriem 24811 (23 822;  -3,99 %) gadījumos vadītāji spējuši vienoties par CSNg apstākļiem, aizpildot saskaņotā paziņojuma veidlapu[2], attiecīgi pārējo CSNg skaitu – 18949 (18587;  -1,91 %), uz kuriem izbrauca Valsts policija, sastāda sekojoši gadījumi:
   1) CSNg ar cietušajiem – 3490 (3371;  -3,41 %);
   2) nodarīti bojājumi trešās personas mantai – 4759 (4818;  +1,24 %);
   3) transportlīdzeklim negadījumā radušies bojājumi, kuru dēļ tas nevar vai tam aizliegts braukt (saskaņā ar statistikas datiem 2023.gadā pēc CSNg ir anulēta atļauja piedalīties ceļu satiksmē, 1557 (1105; -29,03 %) transportlīdzekļiem. Par gadījumiem, kad transportlīdzeklim pēc negadījuma ir radušies bojājumi, pēc kuriem saskaņā ar Ceļu satiksmes noteikumiem tas nevar vai tam aizliegts pārvietoties, statistiskā informācija nav pieejama);
   4) CSNg ir iesaistīti vairāk nekā divi transportlīdzekļi – 1063 (1100; -3,36 %);
   5) transportlīdzekļu vadītāji nespēj vienoties par visiem būtiskajiem negadījuma apstākļiem un aizpildīt saskaņotā paziņojuma veidlapu – 8080, (8193; -1,38 %).
    No minētajiem datiem secināms, ka lielākajā daļā CSNg (56,72%) ir panākta vienošanās starp iesaistītajām pusēm, izmantojot saskaņotā paziņojuma veidlapu, kas rāda, ka autovadītāji bieži vien spēj atrisināt situāciju savā starpā bez nepieciešamības izsaukt Valsts policiju. 2023. gadā Valsts policijas amatpersonas izbraukušas uz 18949 gadījumiem, kas ir mazāk nekā iepriekšējā gadā, liecinot par potenciālu efektivitātes pieaugumu negadījumu apstrādē vai sabiedrības spēju patstāvīgi risināt konfliktus. Gandrīz ceturtā daļa gadījumu (25,11%), kur Valsts policijas amatpersonas izbraukusšas, ir bijuši saistīti ar bojājumiem trešo personu mantai. Lielākais gadījumu skaits (42,64%), kur policija izbraukusi, ir bijis situācijās, kurās autovadītāji nespēj vienoties par CSNg būtiskajiem apstākļiem. Salīdzinoši maza daļa gadījumu (5,61%) ir bijusi ar vairāk nekā divu transportlīdzekļu iesaisti, kas var norādīt uz relatīvi zemāku vairāk kā divu transportlīdzekļu avāriju risku.
    Valsts policijas Rīgas reģiona pārvaldē tika veikta datu analīze par izbraukumiem uz CSNg vietām 2023.gada 10.novembrī (minētais datums izvēlēts pēc nejaušības principa). No apkopotajiem datiem redzams, ka Valsts policijas amatpersonas kopumā izbrauca uz 42 CSNg, no kuriem 35 gadījumos bijusi nepieciešama Valsts policijas amatpersonu klātbūtne (gaidīšanas laiks līdz Valsts policijas amatpersonu ierašanās brīdim – vidēji 1h, materiāla noformēšanas laiks aizņēmis vidēji 1h 30 min), savukārt 4 gadījumos Valsts policija sniedza atbalstu saskaņotā paziņojuma veidlapas aizpildīšanai (gaidīšanas laiks līdz Valsts policijas amatpersonu ierašanās brīdim – vidēji 1h 30 minūtes, saskaņotā paziņojuma veidlapas aizpildīšanas atbalsta laiks – vidēji 1h), pie tam, Valsts policijas amatpersonas izbrauca vēl uz 3 CSNg, kur pēc Valsts policijas amatpersonu ierašanās personas atsauca savu pieteikumu (gaidīšanas laiks – vidēji 1h, 10 minūtes, un notikuma vietā pavadītais laiks – vidēji 15 minūtes).
    Valsts kontroles revīzijas ziņojumā “Vai Valsts policijas darbības ceļu satiksmes kontroles jomā ir pietiekamas un efektīvas?” secināts, ka Valsts policijas klātesamība un redzamība vistiešākajā veidā ietekmē iedzīvotāju drošības sajūtu, tai skaitā ceļu satiksmes jomā, jo maz ticams, ka ceļu satiksmes dalībnieks izdarīs pārkāpumu, zinot, ka pārkāpums tiks fiksēts un ceļu satiksmes dalībnieks par to tiks sodīts [3]. Īstenojot šīs revīzijas ieteikumus – nodrošināt tādu Valsts policijas reģionālo struktūrvienību darba organizāciju, kas ar esošajiem resursiem ļauj sasniegt vislabākos rezultātus ceļu satiksmes drošības jomā, saskaņā ar Iekšlietu ministrijas 2018.gada 22.janvāra rīkojumu Nr. 1-12/66 “Par trūkumu novēršanu un Valsts kontroles ieteikumu ieviešanu” un Iekšlietu ministrijas 2021.gada 24.maija rīkojumu Nr.1-12/460 “Par Eiropas Komisijas Strukturālo reformu atbalsta programmas projektā izstrādāto rekomendāciju ieviešanu”, Valsts policija secināja, ka būtu jāatbrīvo ceļu satiksmes uzraudzībā iesaistītās Valsts policijas amatpersonas no citu pienākumu, kas nav saistīti ar satiksmes uzraudzību un kontroli, pildīšanas, par prioritāti izvirzot darbu ceļu satiksmes uzraudzības jomā.

   Šobrīd atļauju piedalīties ceļu satiksmē anulē Valsts policijas amatpersona saskaņā ar Ministru kabineta 2015.gada 13.oktobra noteikumiem Nr.583 “Kārtība, kādā Valsts policija ceļu satiksmes negadījumā iesaistītam transportlīdzeklim anulē atļauju piedalīties ceļu satiksmē” (turpmāk – MK noteikumi Nr.583), kas izdoti pamatojoties uz Ceļu satiksmes likuma (turpmāk - CSL) 27.panta septīto daļu. Ņemot vērā MK noteikumu Nr.583 2.punktā minēto, par būtiskiem bojājumiem ceļu satiksmē atzīstami sekojoši bojājumi:
   2.1. transportlīdzeklim apgāžoties vai pēc saņemtā trieciena:
      2.1.1. radies transportlīdzekļa rāmja, virsbūves (kabīnes), kravas tilpnes vai nesošo elementu (tajā skaitā jumta, jumta sastatnes un (vai) sliekšņa) lūzums, izlūzums vai deformācija, kā dēļ nevar atvērt un (vai) aizvērt kādu no sānu durvīm, vai izjaukta priekšējās vai aizmugurējās ass riteņu ģeometrija, kā rezultātā kāds no riteņiem piespiests pie virsbūves vai nolauzts;
      2.1.2. sadalījies transportlīdzekļa rāmis vai virsbūve vai no transportlīdzekļa atdalījies motors;
   2.2. Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests, izmantojot attiecīgu aprīkojumu, ir mehāniski bojājis transportlīdzekļa jumtu vai jumta statnes;
   2.3. transportlīdzeklim izdedzis salons vai motortelpa.
   CSL 27.panta septītā daļa, kas paredz atļaujas piedalīties ceļu satiksmē anulēšanu paredz izņēmumu, proti, tā nav attiecināma uz traktortehniku un tās piekabēm.


[1] Valsts policijas statistikas dati

[2] CSDD statistikas dati, https://www.csdd.lv/celu-satiksmes-negadijumi/ikmenesa-dati, resurss apskatīts 12.02.2023.

[3] Valsts kontroles 2017.gada 22.decembra Revīzijas ziņojums Nr. Nr.2.4.1-19-1/2016 “Vai Valsts policijas darbības ceļu satiksmes kontroles jomā ir pietiekamas un efektīvas?”.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
   Ceļu satiksmes dalībnieku rīcības regulējums pēc CSNg, t.sk, transportlīdzekļa vadītāja pienākums par to paziņot Valsts policijai, šobrīd ietverts gan CSL, gan Ministru kabineta 2015.gada 2.jūnija noteikumos Nr.279 “Ceļu satiksmes noteikumi” (turpmāk – Ceļu satiksmes noteikumi).
    Saskaņā ar CSL 27.pantu pienākums pēc CSNg paziņot Valsts policijai ir sekojošos gadījumos:
   1) ja ir cietuši cilvēki;
   2) nodarīti bojājumi trešās personas mantai;
   3) ja transportlīdzekļiem radušies bojājumi, kuru dēļ tie nevar pārvietoties.
    Savukārt, Ceļu satiksmes noteikumu 39.4. un 41.2.apakšpunkts nosaka, ka Valsts policijai jāpaziņo par tādu CSNg, kurā:
   1) cietuši cilvēki (dublē CSL noteikto);
   2) nodarīti bojājumi trešās personas mantai (dublē CSL noteikto);
   3) transportlīdzekļiem radušies bojājumi, kuru dēļ tie nevar vai tiem aizliegts braukt (daļēji atšķiras no CSL noteiktā);
   4) iesaistīti vairāk nekā divi transportlīdzekļi (atšķiras no CSL noteiktā);
   5) transportlīdzekļu vadītāji nespēj vienoties par visiem būtiskajiem negadījuma apstākļiem un aizpildīt saskaņoto paziņojumu (atšķiras no CSL noteiktā).
    Iespēja vienoties ar otra CSNg iesaistītā transportlīdzekļa vadītāju par visiem būtiskajiem negadījuma apstākļiem un tiesības aizpildīt saskaņoto paziņojumu atbilstoši Ceļu satiksmes noteikumu 40.2.apakšpunktam, nepaziņojot par to Valsts policijai, paredzēta vienīgi gadījumos, kad CSNg nav cietuši cilvēki, nav nodarīti bojājumi trešās personas mantai, kā arī transportlīdzekļiem nav radušies bojājumi, kuru dēļ tie nevar vai tiem aizliegts braukt. Tādējādi normās šobrīd strikti tiek nodalīti gadījumi, kuros transportlīdzekļa vadītājam ir obligāts pienākums paziņot par notikušu CSNg Valsts policijai un kuros atļauta saskaņotā paziņojuma aizpildīšana bez paziņošanas Valsts policijai. Tas rada pienākumu Valsts policijas amatpersonām izbraukt uz katru CSNg, par kuru ticis paziņots, neatstājot iespēju attālināti izvērtēt CSNg apstākļus un konsultēt transportlīdzekļa vadītājus par piemērotāko rīcību, tādējādi maksimāli efektīvi izmantojot Valsts policijas resursus.
    Transportlīdzekļa vadītāja pienākums paziņot Valsts policijai par CSNg, kurā nodarīti bojājumi trešās personas mantai (piemēram, bojātas ceļu inženierbūves vai ceļu satiksmes organizācijas tehniskie līdzekļi), rada nesamērīgu pienākumu Valsts policijas amatpersonām izbraukt uz negadījuma vietu, īpaši šī brīža cilvēkresursu trūkuma apstākļos. Saskaņotā paziņojuma veidlapas aizpildīšana šādos gadījumos ļautu ātri un efektīvi fiksēt notikušo bez Valsts policijas amatpersonu klātbūtnes, samazinot resursu patēriņu un laiku, kas nepieciešams notikuma dokumentēšanai.
   CSL 27.pantā ietverts nosacījums, ka transportlīdzekļa vadītājam ir jāziņo Valsts policijai par CSNg, ja tā rezultātā transportlīdzeklim ir radušies bojājumi, kuru dēļ tas nevar pārvietoties. Savukārt Ceļu satiksmes noteikumos ietvertais nosacījums paredz, ka transportlīdzekļa vadītājam ir pienākums ziņot Valsts policijai ne tikai gadījumā, ja CSNg transportlīdzeklim ir radušies bojājumi, kuru dēļ tas nevar pārvietoties, bet arī gadījumā, ja transportlīdzeklim radušies tādi bojājumi, kuru dēļ tam ir aizliegts braukt.
   Ievērojot minēto, ir secināms, ka Ceļu satiksmes noteikumos, pirmkārt, tiek dublēts CSL noteiktais, otrkārt, tajos ir noteikts plašāks gadījumu loks, kad transportlīdzekļa vadītājam iestājas pienākums ziņot Valsts policijai par CSNg, nekā tas noteikts CSL. Proti, šāds pienākums ir arī gadījumā, ja transportlīdzeklis var pārvietoties, bet to saskaņā ar Ceļu satiksmes noteikumu 222.punktā ietvertajiem nosacījumiem ir aizliegts darīt, proti, aizliegts braukt ar transportlīdzekli, ja tam ir kāds no šādiem bojājumiem:
   1) diennakts tumšajā laikā nedeg abi tuvās gaismas lukturi;
   2) nepietiekamas redzamības apstākļos nedeg abi tuvās gaismas lukturi un vienlaikus abi priekšējie miglas lukturi;
   3) lietus vai snigšanas laikā transportlīdzekļa vadītāja pusē nedarbojas priekšējā stikla tīrītājs;
   4) stūres iekārtas bojājumi neļauj transportlīdzekļa vadītājam izdarīt manevru;
   5) darba bremžu sistēma transportlīdzekļa vadītājam nedod iespēju apturēt transportlīdzekli;
   6) vilcēja un piekabes (puspiekabes) sakabes ierīcei ir bojājumi, kas braukšanas laikā var izraisīt sakabes pārrāvumu;
   7) transportlīdzeklim valsts tehniskajā apskatē vai tehniskā stāvokļa pārbaudē uz ceļa ir konstatēti bīstami bojājumi, kas apdraud ceļu satiksmes drošību;
   8) riepu protektora dziļums ir mazāks par normatīvajos aktos par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļiem minimāli noteikto dziļumu.
    Attiecībā uz pienākumu Valsts policijas amatpersonām izbraukt uz tādiem CSNg, kuros transportlīdzekļiem radušies bojājumi, kuru dēļ tie nevar pārvietoties vai tiem aizliegts braukt, ir pārskatāmi normatīvajos aktos noteiktie bojājumu veidi un jāveido jauni kritēriji, lai Valsts policijas amatpersonas izbrauktu uz CSNg vietu vienīgi pamatotos gadījumos, proti, ja CSNg rezultātā transportlīdzeklim nodarīti bojājumi, par kuriem anulē atļauju dalībai ceļu satiksmē.
     Transportlīdzekļa vadītājs ir atbildīgs par ceļu satiksmes drošībai atbilstoša transportlīdzekļa izmantošanu ceļu satiksmē. CSNg iesaistītajam transportlīdzeklim radušos bojājumu, kuru dēļ tam ir aizliegts braukt, konstatēšana (transportlīdzekļa pārvietošana uz stāvvietu vai remontdarbnīcu ar auto evakuatoru bojājumu novēršanai, pēc kā nav nepieciešama pilna transportlīdzekļa tehniskā pārbaude) ir vadītāja atbildība un Valsts policijas amatpersonu iesaiste attiecīgo bojājumu dokumentārai fiksēšanai nav nepieciešama.
   Papildus minētajam, saskaņā ar Ceļu satiksmes noteikumos ietverto regulējumu, pienākums pēc CSNg paziņot Valsts policijai un pienākums Valsts policijas amatpersonām izbraukt uz CSNg vietu ir arī gadījumos, kad negadījumā ir iesaistīti vairāk nekā divi transportlīdzekļi vai ja transportlīdzekļu vadītāji nespēj vienoties par visiem būtiskajiem negadījuma apstākļiem un aizpildīt saskaņotā paziņojuma veidlapu.
    Lai Valsts policijas resursi tiktu izlietoti efektīvi un atbilstoši tās tiešajām un prioritārajām funkcijām, CSL jāietver normas, kas paredz Valsts policijas amatpersonu tiesības izvērtēt negadījuma apstākļus attālināti, vienlaikus sniedzot konsultācijas transportlīdzekļa vadītājiem par atbilstošāko rīcību.
   Mūsdienu tehnoloģijas laikmetā iespēja aizpildīt saskaņotā paziņojuma veidlapu elektroniski ir arī ērts risinājums CSNg iesaistīto personu interesēs. CSNg datu nodošana elektroniski tiešā veidā sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas  informācijas sistēmai ir paredzēta arī Igaunijā un Lietuvā.
   Vērtējot minēto, Valsts policijā secināts, ka ir nepieciešams konceptuāli pārstrādāt spēkā esošos normatīvajos aktos noteiktos kritērijus, kas noteic obligātu pienākumu paziņot par CSNg Valsts policijai gadījumos, kad negadījumos nav cietuši cilvēki, vienlaicīgi nosakot precīzu rīcības algoritmu ceļu satiksmes dalībnieku rīcībai pēc notikuša CSNg.
   Esošais regulējums sagādā neērtības tiešā veidā CSNg iesaistītajiem transportlīdzekļu vadītājiem (jāpavada ilgāks laiks, gaidot kamēr Valsts policija amatpersonas izbrauks un noformēs CSNg reģistrēšanas protokolu, nekā nepieciešams saskaņotā paziņojuma veidlapas aizpildīšanai) un netiešā veidā – pārējiem satiksmes dalībniekiem (CSNg vietā atrodošos transportlīdzekļu dēļ veidojas satiksmes sastrēgumi un satiksmes dalībniekiem jāpavada ilgāks laiks ceļā).
Risinājuma apraksts
   Pilnveidojot tiesisko regulējumu, turpmāk transportlīdzekļa vadītājam iestātos pienākums obligāti ziņot Valsts policijai par sekojošiem CSNg:
   1) ja ir cietusi persona;
   2) ja iesaistītajam transportlīdzeklim nodarīts kāds no šā panta septītajā daļā minētajiem bojājumiem (attiecināms uz gadījumiem, kad CSNg rezultātā transportlīdzeklim ir nodarīti bojājumi, par kuriem anulē atļauju dalībai ceļu satiksmē);
   3) ja iesaistīti vairāk kā divi transportlīdzekļi;
   4) ja nodarīts bojājums trešās personas mantai (par trešās personas mantu nav uzskatāms ceļu satiksmes negadījumā iesaistītais transportlīdzeklis, kura īpašnieks nav tā vadītājs);
   5) ja nodarīts bojājums citam transportlīdzeklim, kura vadītājs neatrodas negadījuma vietā;
   6) ja cietis savvaļas dzīvnieks;
   7) ja ir pamatotas aizdomas, ka kāds no negadījumā iesaistītajiem transportlīdzekļa vadītājiem ir alkohola reibumā, narkotisko vai citu apreibinošo vielu ietekmē.  
   Nosacījumi, kuriem iestājoties, transportlīdzekļa vadītājam noteikts pienākums par CSNg paziņot Valsts policijai, tiek paplašināti, lai aizsargātu trešo personu un CSNg bojātu transportlīdzekļu vadītāju (īpašnieku), kuri neatrodas negadījuma vietā mantiskās intereses, novērstu bīstamību ceļu satiksmei vai novērstu transportlīdzekļu vadītāju izvairīšanos no atbildības par transportlīdzekļa vadīšanu alkohola reibumā, narkotisko vai citu apreibinošo vielu ietekmē, bet lēmumu par Valsts policijas amatpersonu izbraukšanas nepieciešamību uz CSNg vietu turpmāk pieņems Valsts policija.
    Vienlaikus tiek paplašinātas saskaņotā paziņojuma veidlapas aizpildīšanas iespējas, proti, turpmāk, ja CSNg iesaistīti vairāk kā divi transportlīdzekļi, transportlīdzekļu vadītāji, ja nebūs saņemti citi norādījumi no Valsts policijas, būs tiesīgi aizpildīt saskaņotos paziņojumus un atstāt negadījuma vietu. Tādā veidā Valsts policija varēs attālināti pieņemt lēmumu par Valsts policijas amatpersonu izbraukšanas uz CSNg vietu nepieciešamību, kā arī transportlīdzekļu vadītājus konsultēt par saskaņoto paziņojumu veidlapu aizpildīšanu.
   Gadījumos, kad noticis CSNg, kurā nodarīts bojājums trešās personas mantai vai transportlīdzeklim, kura vadītājs neatrodas CSNg vietā, turpmāk tiek paredzēta iespēja transportlīdzekļa vadītājam pēc paziņošanas par CSNg Valsts policijai un attālinātu norādījumu saņemšanas bez Valsts policijas amatpersonu tiešas klātbūtnes vienpersoniski aizpildīt saskaņoto paziņojumu un atstāt negadījuma vietu. Informācija, kas, izmantojot sakaru līdzekļus, tiks saņemta par notikušu CSNg, Valsts policijā tiks izvērtēta un, atkarībā no ceļu satiksmes bīstamības apdraudējuma un citiem apstākļiem, lemts par Valsts policijas amatpersonu izbraukšanas uz CSNg vietu nepieciešamību.
   Tāpat ar regulējumu tiek noteikts, ka, ja CSNg nav cietusi persona, transportlīdzeklim nav iestājušies noteiktie bojājumi, nav iesaistīti vairāk kā divi transportlīdzekļi, nav nodarīts bojājums trešās personas mantai vai citam transportlīdzeklim, kura vadītājs neatrodas negadījuma vietā, nav ciets savvaļas dzīvnieks un nav aizdomu par to, ka kāds no negadījumā iesaistītajiem transportlīdzekļa vadītājiem ir alkohola reibumā, narkotisko vai citu apreibinošo vielu ietekmē, transportlīdzekļa vadītājam nebūs par šādu CSNg jāpaziņo Valsts policijai, taču gadījumos, kad CSNg iesaistīti divi transportlīdzekļa vadītāji - būs aizpildāma saskaņotā paziņojuma veidlapa.
   Paplašinot saskaņotā paziņojuma veidlapas aizpildīšanas iespējas, tiktu rasts risinājums, kas dotu iespēju Valsts policijai attālināti, izvērtēt konkrētā CSNg apstākļus un pieņemt lēmumu par Valsts policijas amatpersonu neizbraukšanu uz CSNg, tādējādi atslogojot Valsts policijas darbu.
   Aizpildot saskaņotā paziņojuma veidlapu gadījumos, kad tas saprātīgi iespējams, lēšams, ka Valsts policijas amatpersonas varētu neizbraukt uz 73,36% negadījumu, tādējādi Valsts policijas amatpersonas varētu tikt novirzītas citu pienākumu, kas nav saistīti ar tiešu satiksmes uzraudzību un kontroli, pildīšanai.
  Vērtējot datus, piemēram, par Valsts policijas Rīgas reģiona pārvaldē veiktajiem izbraukumiem uz CSNg vietām 2023.gada 10.novembrī, secināms, ka 7 gadījumos no 42 Valsts policijas amatpersonas varēja neizbraukt uz CSNg vietu, kopumā ieekonomējot 9 stundas 30 minūtes ceļā pavadītā laika un 4 stundas 45 minūtes CSNg vietā pavadītā laika.
   Novirzot Valsts policijas amatpersonas ceļu satiksmes uzraudzībai, pieaugs iespēja kontrolēt tādus pārkāpumus, kuri nav fiksējami ar tehniskiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekļus, piemēram, transportlīdzekļa vadīšana alkohola reibumā vai narkotisko vai citu apreibinošo vielu ietekmē, agresīva braukšana, tādējādi, atslogojot Valsts policijas amatpersonas no citu pienākumu, kas nav saistīti ar satiksmes uzraudzību un kontroli, pildīšanas, par prioritāti izvirzot drošību, cilvēka dzīvību un veselību.
   Paplašinot saskaņotā paziņojuma veidlapas aizpildīšanas iespējas pēc notikuša CSNg, tiktu samazināts Valsts policijas resursu patēriņš un birokrātiskais slogs. Ja autovadītāji saņems attālinātus Valsts policijas amatpersonu norādījumus un vienosies savā starpā par CSNg apstākļiem, tas samazinās nepieciešamību pēc Valsts policijas amatpersonu izsaukuma un ļaus Valsts policijas vienībām koncentrēties uz citiem, būtiskākiem uzdevumiem, piemēram, smagākiem noziegumiem vai steidzamākām situācijām. Neizsaucot Valsts policijas amatpersonas uz nelieliem negadījumiem, kurus iespējams atrisināt bez Valsts policijas amatpersonu līdzdalības, tiks arī atvieglota un paātrināta satiksmes plūsmas atjaunošana negadījuma vietā.
   Lai precizētu saskaņotā paziņojuma definīciju atbilstoši likumprojektā ietvertajiem grozījumiem, kuru mērķis ir mazināt to gadījumu skaitu, kad Valsts policijas amatpersonas izbrauc uz CSNg vietu, un paplašināt saskaņotā paziņojuma veidlapas aizpildīšanas iespējas arī tajās situācijās, kad negadījumā iesaistīti vairāk kā divi transportlīdzekļi, biedrība “Latvijas transportlīdzekļu apdrošināšanas birojs” 2024.gada 4.jūlijā iesniedza Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijai pirms likumprojekta “Grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā” (Nr.581/Lp14) izskatīšanas 2.lasījumā vēstuli Nr. 07/02-16/40, kurā cita starpā piedāvāts paplašināt saskaņotā paziņojuma definīcijas tvērumu. Piedāvāts izteikt Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 1.panta pirmās daļas 10.punktu šādā redakcijā:
“10) saskaņotais paziņojums —  veidlapa, kuru ceļu satiksmes negadījumā iesaistīto transportlīdzekļu vadītāji aizpilda negadījuma vietā, norādot  negadījuma norises apstākļus un faktus:
a) papīra formā,
b) elektroniski, nododot datus tiešsaistē sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas informācijas sistēmai;””.
  
   Mainot pieeju attiecībā uz transportlīdzekļa bojājumu veidiem, pēc kuru konstatēšanas iestājas pienākums paziņot Valsts policijai, turpmāk nosakāms, ka transportlīdzekļa vadītājam iestājas pienākums paziņot Valsts policijai par tādu CSNg, kurā transportlīdzeklim, tai skaitā traktortehnikai un tās piekabēm, nodarīti tādi bojājumi, par kuriem anulē atļauju dalībai ceļu satiksmē.
   Likumprojekta pantā ietverti tādi transportlīdzekļa rāmja, nesošo elementu vai virsbūves vizuālie bojājumi, kuru konstatēšanai nav nepieciešamas speciālas padziļinātas zināšanas transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa novērtēšanai.

   Ar likumprojektu plānots pārnest MK noteikumu Nr.583 2.punktā ietverto regulējumu uz CSL 27.pantu, precizējot nosacījumus attiecībā uz bojājumiem, par kuriem transportlīdzeklim (tostarp arī traktortehnikai) tiek anulēta atļauja piedalīties ceļu satiksmē.
   Papildus tam, pārskatot MK noteikumos Nr.583 ietvertos nosacījumus, secināms, ka vairāki to punkti dublē citos normatīvajos aktos ietverto, proti, Administratīvā procesa likuma, Paziņošanas likuma un Ministru kabineta 2010.gada 26.janvāra noteikumu Nr.75 “Ceļu satiksmes negadījumu, tajos cietušo un bojā gājušo personu reģistrācijas un uzskaites noteikumi” normas. Tā kā MK noteikumu Nr.583 2., 3., 4. un 6.punkts ar likumprojektu tiek pārnests uz CSL 27.pantu, bet pārējos punktos ietverto regulējumu pārnest uz CSL nav nepieciešams, stājoties spēkā CSL 27.panta jaunajai redakcijai, MK noteikumi Nr.583 zaudēs spēku.

   Ar likumprojektu plānots atteikties no normu dublēšanās vienlaikus divos normatīvos aktos, proti, CSL un Ceļu satiksmes noteikumos, turpmāk paredzot, ka rīcība CSNg, t.sk, transportlīdzekļa vadītāja rīcība pēc CSNg tiks noteikta tikai CSL 27.pantā. Stājoties spēkā CSL 27.panta jaunajai redakcijai, Ceļu satiksmes noteikumu 5.nodaļa zaudēs spēku.

   Papildus tiek precizēta CSL 1.pantā lietotā termina “ceļu satiksmes negadījums” definīcija atbilstoši likumprojektā lietotajai terminoloģijai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
CSNg iesaistītajām personām tiek noteikti jauni kritēriji attiecībā uz to pienākumu par negadījumu paziņot Valsts policijai, kā arī tiek paplašinātas iespējas saskaņotā paziņojuma veidlapas aizpildīšanai.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 26. janvāra noteikumos Nr. 75 "Ceļu satiksmes negadījumu, tajos cietušo un bojā gājušo personu reģistrācijas un uzskaites noteikumi"" (24-TA-507)

Pamatojums un apraksts
 Ar grozījumiem tiek precizēts, kādus CSNg nereģistrē Ceļu policijas reģistrā, kas ir valsts informācijas sistēmas "Integrētā iekšlietu informācijas sistēma" sastāvdaļa.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.2. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījums Ministru kabineta 2015. gada 2. jūnija noteikumos Nr. 279 "Ceļu satiksmes noteikumi"" (24-TA-509)

Pamatojums un apraksts
Ar likumprojektu plānots atteikties no normu dublēšanās vienlaikus divos normatīvos aktos, proti, Ceļu satiksmes likumā un Ceļu satiksmes noteikumos, turpmāk paredzot, ka rīcība CSNg, t.sk, transportlīdzekļa vadītāja rīcība pēc ceļu satiksmes negadījuma tiks noteikta tikai Ceļu satiksmes likuma 27.pantā. Stājoties spēkā Ceļu satiksmes likuma 27.panta jaunajai redakcijai, Ceļu satiksmes noteikumu 5.nodaļa zaudēs spēku.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.3. Ministru kabineta 2015. gada 13. oktobra noteikumi Nr. 583 "Kārtība, kādā Valsts policija ceļu satiksmes negadījumā iesaistītam transportlīdzeklim anulē atļauju piedalīties ceļu satiksmē"

Pamatojums un apraksts
Ar likumprojektu plānots izteikt Ceļu satiksmes likuma 27. pantu, kura spēkā esošā septītā daļa ir MK noteikumu Nr. 583 izdošanas pamats, jaunā redakcijā, turpmāk neparedzot deleģējuma Ministru kabinetam izdot attiecīgus noteikumus, tādējādi tie zaudēs spēku.
Atbildīgā institūcija
Valsts kanceleja
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/55b455b7-689e-4550-8137-1ada00583907

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Valsts kancelejas Tiesību aktu projektu publiskā portāla sadaļā "Sabiedrības līdzdalība" publicētā iebildumu un priekšlikumu izteikšanas termiņa ietvaros no sabiedrības pārstāvjiem iebildumi vai priekšlikumi par projektu netika saņemti.

6.4. Cita informācija

Sabiedrības pārstāvji var līdzdarboties, rakstiski iesniedzot viedokli, iebildumus un priekšlikumus par izstrādāto projektu Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi