Anotācija (ex-ante)

24-TA-428: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali starp Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammām" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
(1)Ministru kabineta 2023.gada 12.decembra protokollēmuma  Nr.61 56.§  “ Par apropriācijas pārdali starp Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammām” 4.punkts. 
(2)Latvijas Nacionālās sporta padomes 2024. gada 9.februāra sēdē nolemtais (prot Nr.1, 3.§).
(3)Nepieciešamība nodrošināt lietderīgu rīcību ar IZM 2024. gada valsts budžeta apakšprogrammā 09.23.00 „Valsts ilgtermiņa saistības sportā – dotācija Latvijas Olimpiskajai komitejai (LOK) – valsts galvoto aizdevumu atmaksai” ietaupītajiem valsts budžeta līdzekļiem.
(4) Nepieciešamība nodrošināt paredzēto ikmēneša pabalstu Latvijas bijušo izcilo sportistu, treneru un sporta darbinieku par mūža ieguldījumu un  vienreizējus materiālo pabalstus sporta veterāniem izmaksu 2024. gadā.
(5)Nepieciešamība nodrošināt atbalstu IZM kapitālsabiedrības SIA "Latvijas nacionālais sporta centrs" sporta bāzes uzturēšanai un darbībai nepieciešamajām  kopējām izmaksām (sportistu treniņu norises vietas nodrošināšanas izdevumu segšanai).
(6) Nepieciešamība rast risinājumu izglītības procesa īstenošanas 2023./2024. mācību gadā nodrošināšanai Krāslavas novada pašvaldībai, saistībā ar Krāslavas novada domes un sabiedrības "Wspolnota Polska" starpā 2005. gada 19. jūlijā noslēgtā līguma Nr. 1.1-18/2005/74 saistību līdz izglītības iestādes slēgšanai 2024. gadā izpildi.
(7) Rīkojuma projekts sagatavots saskaņā ar likuma "Par budžetu un finanšu vadību" 9. panta trīspadsmitās divi prim daļas 1. punktu, trīspadsmitās trīs prim daļas 3. punktu 
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz valsts budžeta līdzekļu 984 652 euro apmērā pārdali starp Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammām, tādejādi nodrošinot Latvijas bijušo izcilo sportistu, treneru un sporta darbinieku par mūža ieguldījumu ikmēneša pabalstu un  vienreizējus materiālo pabalstus sporta veterāniem izdevumu un sportistu treniņu norises vietas nodrošināšanas izdevumu segšanu, kā arī atbalstu Krāslavas novada pašvaldībai nepārtraukta izglītības procesa īstenošanas 2023./2024. mācību gadā nodrošināšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar Ministru kabineta 2023. gada 12. decembra sēdes protokollēmuma „ Par apropriācijas pārdali starp Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammām “(prot Nr.61, 56.§) 3. punktu tika atbalstīts IZM priekšlikums, ka likumā "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammā 09.23.00 "Valsts ilgtermiņa saistības sportā - dotācija Latvijas Olimpiskajai komitejai (LOK) – valsts galvoto aizdevumu atmaksai" 2024. gadā ietaupītā finansējuma daļa 2024.gadā 140 000 euro apmērā (kopējais ietaupījums 984 652 euro apmērā, kas 2024.gada valsts budžeta apakšprogrammā 09.23.00 „Valsts ilgtermiņa saistības sportā – dotācija Latvijas Olimpiskajai komitejai (LOK) – valsts galvoto aizdevumu atmaksai” rodas pēc valsts budžeta līdzekļu piešķiršanas biedrībai „Latvijas Olimpiskā komiteja” (turpmāk – LOK) valsts galvoto aizdevumu 2024.gada maksājumu daļējai atmaksai 2024.) tiks novirzīts Krāslavas novada pašvaldībai, lai izpildītu Krāslavas novada domes un sabiedrības "Wspolnota Polska" starpā 2005. gada 19. jūlijā noslēgtā līguma Nr. 1.1-18/2005/74s saistības līdz izglītības iestādes slēgšanai 2024. gadā un nodrošinātu nepārtrauktu izglītības procesa īstenošanu 2023./2024. mācību gadā. Vienlaikus ar minētā protokollēmuma 4.punktu IZM ir uzdots sagatavot un līdz 2024. gada 31. maijam iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā priekšlikumus par atlikušā (844 652 euro) Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammā 09.23.00 "Valsts ilgtermiņa saistības sportā - dotācija Latvijas Olimpiskajai komitejai (LOK) - valsts galvoto aizdevumu atmaksai" 2024. gadā ietaupītā finansējuma novirzīšanu prioritāriem izdevumiem.

Paredzēta apropriācijas pārdale šādiem atbalstāmiem prioritāriem izdevumiem 2024. gadā no IZM budžeta apakšprogrammas 09.23.00 „Valsts ilgtermiņa saistības sportā – dotācija Latvijas Olimpiskajai komitejai (LOK) – valsts galvoto aizdevumu atmaksai” 984 652 euro apmērā uz šādām budžeta apakšprogrammām:
215 660 euro apmērā uz budžeta apakšprogrammu 09.07.00 „Dotācija sporta organizāciju, programmu un pasākumu atbalstam” 2024. gadā Latvijas bijušo izcilo sportistu, treneru un sporta darbinieku par mūža ieguldījumu ikmēneša pabalstu un  vienreizējus materiālo pabalstus sporta veterāniem izdevumu segšanai. (2) 628 992 euro apmērā uz budžeta apakšprogrammu 09.04.00 „Sporta būves”  sportistu treniņu norises vietas nodrošināšanas izdevumu segšanai (IZM kapitālsabiedrības SIA "Latvijas nacionālais sporta centrs" sporta bāzes uzturēšanai un darbībai nepieciešamajām  kopējām izmaksām). (3) 140 000 euro apmērā uz budžeta apakšprogrammu 01.08.00 "Vispārējās izglītības atbalsta pasākumi" Krāslavas novada pašvaldībai  Krāslavas novada domes un sabiedrības "Wspolnota Polska" starpā 2005. gada 19. jūlijā noslēgtā līguma Nr. 1.1-18/2005/74 saistību līdz izglītības iestādes slēgšanai 2024. gadā izpildei un nepārtraukta izglītības procesa īstenošanas 2023./2024. mācību gadā nodrošināšanai.
Izglītības un zinātnes ministrija ir veikusi izvērtējumu finansējuma piešķiršanai Latvijas bijušo izcilo sportistu, treneru un sporta darbinieku par mūža ieguldījumu ikmēneša pabalstu un vienreizēju materiālo pabalstu sporta veterāniem izdevumu segšanai un ir secināms, ka publisko līdzekļu piešķiršana nav paredzēta saimnieciskās darbības veicējiem un tās veicināšanai, tādējādi pasākums nav vērtējams kā komercdarbības atbalsts.
Tāpat, izvērtējot finansējuma piešķiršana Krāslavas novada domes un sabiedrības "Wspolnota Polska" starpā 2005. gada 19. jūlijā noslēgtā līguma Nr. 1.1-18/2005/74 saistību līdz izglītības iestādes slēgšanai 2024. gadā izpildei un nepārtraukta izglītības procesa īstenošanas 2023./2024. mācību gadā nodrošināšanai, ir secināms, ka plānotais publisko līdzekļu piešķīrums ir paredzēts vispārējās izglītības iestādes darbības finansēšanai un izglītības iestādes darbība pārsvarā tiek finansēta no valsts, plānotais atbalsta pasākums nav saistīts ar saimnieciskās darbību veikšanu un attiecīgi nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts.
Izglītības un zinātnes ministrija ir veikusi izvērtējumu vai SIA “Latvijas Nacionālais sporta centrs” piešķiramais valsts atbalsts ir saistīts ar atbalstu saimnieciskajām darbībām, t.i. ieņēmumu/atlīdzības gūšana un vai, veicot darbības un sniedzot pakalpojumus sporta nozarē, tie saistāmi ar darbībām profesionālajā sportā, un sākotnējo izvērtējumu par finansējuma piešķiršanas valsts nozīmes sporta būvēs atbilstību komercdarbības atbalsta kontroles regulējumam.
Lai kādu pasākumu varētu klasificēt kā komercdarbības atbalstu, vispirms ir jāvērtē, vai valsts atbalsts sporta objektam ir saistīts ar atbalstu saimnieciskajām darbībām, un ja ir saistīts, tam vienlaikus jāatbilst visām četrām kumulatīvām pazīmēm [1]:
1. pazīme: finansiālo palīdzību tieši vai pastarpināti sniedz no valsts, pašvaldības vai Eiropas Savienības līdzekļiem, finanšu līdzekļiem, pār kuriem valsts vai pašvaldības institūcijām vai to pilnvarotām juridiskajām personām ir kontrolējoša ietekme, vai citiem publiskiem līdzekļiem (turpmāk - valsts vai pašvaldības līdzekļi), un par finansiālās palīdzības noteikšanu ir atbildīga valsts vai pašvaldības institūcija vai tās pilnvarota juridiskā persona;
2. pazīme: saņemot finansiālo palīdzību, komercsabiedrība iegūst ekonomiskas priekšrocības, kādas tā nevarētu iegūt tirgus apstākļos vai tad, ja komercdarbības atbalsts netiktu sniegts;
3. pazīme: finansiālā palīdzība neattiecas uz visām komercsabiedrībām vienādi, bet ir paredzēta komercsabiedrībām atkarībā no to lieluma, darbības veida vai atrašanās vietas, kā arī citiem diferencējošiem kritērijiem vai arī ir paredzēta tikai konkrētai komercsabiedrībai;
4. pazīme: finansiālā palīdzība ietekmē tirdzniecību un izkropļo konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū.
Sniedzot atbalstu SIA “Latvijas Nacionālais sporta centrs”, tiks ievērotas komercdarbības atbalsta kontroles normas. Atbalsta sniegšana kvalificējas ka valsts atbalsts un tā sniegšanā tiks piemērots Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr.651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108.pantu (GBER), 55. pants. IZM nodrošinās komercdarbības atbalsta kontroles normu ievērošanu un uzraudzību, t.sk. veiks atbilstības pārbaudi par GBER I sadaļas un 55.panta nosacījumu izpildi pirms atbalsta piešķiršanas. Pirms atbalsta piešķiršanas IZM iesniegs FM ad-hoc atbalsta projektu sākotnējai izvērtēšanai saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 10.panta pirmo daļu, kā arī 20 darba dienu laikā no atbalsta piešķiršanas brīža - IZM 2024.gada 20.februāra rīkojuma Nr. 1-2e/24/89 "Par Izglītības un zinātnes ministrijas 2024. gada valsts budžeta programmas 09.00.00 “Sports” apakšprogrammas 09.04.00 “Sporta būves” un apakšprogrammas 09.07.00 “Dotācija sporta organizāciju, programmu un pasākumu atbalstam” līdzekļu sadalījumu" grozījumu veikšanas IZM sagatavos un iesniegs Eiropas Komisijā kopsavilkuma informāciju, izmantojot SANI2 sistēmu.

 [1] Skatīt Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. pantu un Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantu.

Izglītības un zinātnes ministrija norāda, ka turpmākajā periodā, nodrošinot ilgtermiņa finanšu plānošanas pieeju un prognozējamību, Rīkojuma projektā norādīto attiecīgo izdevumu segšana turpmākajā periodā tiks nodrošināta no Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta programmas "Sports". 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Apakšprogrammas 09.07.00 “Dotācija sporta organizāciju, programmu un pasākumu atbalstam”, kuras mērķis ir sniegt atbalstu atzīto sporta federāciju darbībai un to pārstāvēto sporta veidu un darbības jomu attīstībai Latvijā, kā arī atbalstīts dažādas programmas un pasākumus, pieejamais finansējuma apmērs 2023. gadā ir 17 917 415 euro apmērā, tai skaitā sporta nozares prioritārām programmām Sporta politikas pamatnostādņu 2022.-2027.gadam mērķu īstenošanai.
2024. gada 9.februārī Latvijas Nacionālās sporta padomes (turpmāk – LNSP) sēdē, izskatot tika atbalstīts valsts budžeta programmas 09.00.00 “Sports” apakšprogrammas  09.07.00 “Dotācija sporta organizāciju, programmu un pasākumu atbalstam” (turpmāk - apakšprogramma) sadalījums 2024. gadā tika nolemts pieņemt zināšanai, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2023.gada 12.decembra protokollēmuma  Nr.61 56.§  “ Par apropriācijas pārdali starp Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammām” 4.punktu, Izglītības un zinātnes ministrijai noteikts sagatavot un līdz 2024. gada 31. maijam iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā priekšlikumus par atlikušo Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammā 09.23.00 "Valsts ilgtermiņa saistības sportā - dotācija Latvijas Olimpiskajai komitejai - valsts galvoto aizdevumu atmaksai" 2024. gadā ietaupītā finansējuma novirzīšanas daļu novirzot sporta būvēm, sporta organizācijām un nodibinājumam “Latvijas Olimpiešu sociālais fonds”.
Lai nodrošinātu  nodibinājumam “Latvijas Olimpiešu sociālais fonds” 2024. gadā Latvijas bijušo izcilo sportistu, treneru un sporta darbinieku par mūža ieguldījumu ikmēneša pabalstu un  vienreizējus materiālo pabalstus sporta veterāniem izdevumu segšanu noteikt, ka minēto līdzekļu avots ir pārdalāmie valsts budžeta līdzekļi no IZM budžeta apakšprogrammas 09.23.00 „Valsts ilgtermiņa saistības sportā – dotācija Latvijas Olimpiskajai komitejai (LOK) – valsts galvoto aizdevumu atmaksai”.
Lai nodrošinātu IZM kapitālsabiedrības SIA "Latvijas nacionālais sporta centrs" sporta bāzes uzturēšanai un darbībai nepieciešamās plānotās kopējās izmaksas, tai skaitā sportistu treniņu norises vietas nodrošināšanas izdevumu segšanai nosakot, ka minēto līdzekļu avots ir IZM budžeta apakšprogrammai 09.04.00 „ Sporta būves” papildus pārdalāmie valsts budžeta līdzekļi no IZM budžeta apakšprogrammas 09.23.00 „Valsts ilgtermiņa saistības sportā – dotācija Latvijas Olimpiskajai komitejai (LOK) – valsts galvoto aizdevumu atmaksai”. SIA "Latvijas nacionālais sporta centrs" 2024. gada 20.februāra vēstulē Nr. 1-5/2 (pievienota Paskaidrojošajos materiālos) ir lūgusi piešķirt 1 277 957 euro sporta bāzes uzturēšanai un darbībai. Norādot, ka tiek prognozēts, ka saņemto pakalpojumu, materiālu un darbaspēka izmaksas infrastruktūras uzturēšanai būtiski nesamazināsies 2024.gadā, kas augstās inflācijas rezultātā būtiski pieauga pēdējo 5 gadu laikā.Papildus tam, šobrīd nav indikācijas, ka 2024.gada energoresursu tarifi atgriezīsies 2022.gada līmenī, kas veido aptuveni 20-25% no Sabiedrības izmaksām. Iepriekšējos periodos izmaksu pieaugums tika segts no pašu ieņēmumu naudas plūsmas, bet tā kā, sākot ar 2024.gadu, Sabiedrības izmaksu sadaļā būtiski pieaugs izdevumi par aizdevuma apkalpošanu, tiek lūgta dotācija Sabiedrības darbības nepārtrauktības nodrošināšanai.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu iepriekš norādīto finansējamo pasākumu izpildi, veikt apropriācijas pārdali 2024. gadā Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammu ietvaros no budžeta apakšprogrammas 09.23.00 „Valsts ilgtermiņa saistības sportā – dotācija Latvijas Olimpiskajai komitejai (LOK) – valsts galvoto aizdevumu atmaksai” 984 652 euro apmērā uz šādām budžeta apakšprogrammām:
(1)215 660 euro apmērā uz budžeta apakšprogrammu 09.07.00 „Dotācija sporta organizāciju, programmu un pasākumu atbalstam” 2024. gadā Latvijas bijušo izcilo sportistu, treneru un sporta darbinieku par mūža ieguldījumu ikmēneša pabalstu un  vienreizējus materiālo pabalstus sporta veterāniem izdevumu segšanai. 
(2)628 992 euro apmērā uz budžeta apakšprogrammu 09.04.00 „Sporta būves”  sportistu treniņu norises vietas nodrošināšanas izdevumu segšanai (IZM kapitālsabiedrības SIA "Latvijas nacionālais sporta centrs" komunālo maksājumu izdevumu segšanai).   
(3)140 000 euro apmērā uz budžeta apakšprogrammu 01.08.00 "Vispārējās izglītības atbalsta pasākumi" Krāslavas novada pašvaldībai  Krāslavas novada domes un sabiedrības "Wspolnota Polska" starpā 2005. gada 19. jūlijā noslēgtā līguma Nr. 1.1-18/2005/74 saistību līdz izglītības iestādes slēgšanai 2024. gadā izpildei un nepārtraukta izglītības procesa īstenošanas 2023./2024. mācību gadā nodrošināšanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija


Ņemot vērā to, ka jautājums ir saistīts ar valsts budžeta līdzekļu iekšēju pārdali, Rīkojuma projektam nav ietekmes uz kopējiem valsts budžeta ieņēmumiem un izdevumiem. 

Pēc Rīkojuma projekta pieņemšanas IZM normatīvajos aktos noteiktā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Ņemot vērā to, ka jautājums ir saistīts ar valsts budžeta līdzekļu iekšēju pārdali, Rīkojuma projektam nav ietekmes uz kopējiem valsts budžeta ieņēmumiem un izdevumiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrija
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Latvijas Nacionālā sporta padome, kas saskaņā ar Sporta likuma 9. panta pirmo daļu ir sabiedriska konsultatīva institūcija, kas piedalās valsts sporta politikas izstrādē, veicina sporta attīstību un sadarbību sporta jomā, kā arī lēmumu pieņemšanu jautājumos, kas attiecas uz sportu.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi