Anotācija (ex-ante)

21-TA-1779: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs, amatu klasifikācijas un amatu apraksta izstrādāšanas kārtība" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Saeimā 2021. gada 16. novembrī pieņemti grozījumi Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā, kas paredz, ka no 2022. gada 1. jūlija amatpersonām (darbiniekiem) mēnešalgas grupas minimālo, vidējo un maksimālo mēnešalgas līmeni izteiks kā koeficientus pret bāzes mēnešalgu.
Ņemot vērā Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma izmaiņas, nepieciešams izstrādāt jaunu amatu katalogu.
Katalogā precizēti amatu saimju līmeņu apraksti un numerācija, apvienoti atsevišķi līmeņi, kuru aprakstos nav konstatējamas būtiskas atšķirības, un svītroti tie līmeņi, kuros nav klasificēts neviens amats.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Jaunā amatu kataloga mērķis ir:
vienkāršot aprakstus, mazinot konkrētām iestādēm rakstītos līmeņus un saimes;
pielāgot darba tirgus realitātei, iekļaujot aktuālos amatus, amatu nosaukumus, amatu funkciju nosaukumus;
novērst saimju un līmeņu dublēšanos;
nodrošināt, ka amatu līmeņu vērtējums atrodas pareizā mēnešalgu grupā;
nodrošināt, ka amatu līmeņu kritēriji atbilst faktiskajai situācijai.
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2022.
Pamatojums
Noteikumi ir saistīti ar 2021. gada 16. novembra likumu "Grozījumi Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā", kas stāsies spēkā 2022. gada 1. jūlijā.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2010. gada 30. novembra noteikumi Nr. 1075 "Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs" izstrādāti pamatojoties uz, Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā noteikto. Vienlaikus, ņemot vērā arī likuma 2. pielikumā noteikto amatu saimei (apakšsaimei) atbilstošo maksimālo mēnešalgu grupu un 3. pielikumā noteiktās mēnešalgu grupas un to maksimālo apmēru (euro).
Ar 2022. gada 1. jūliju Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 2. pielikums tiek izslēgts un 3. pielikumā būs noteikts amatpersonām (darbiniekiem) mēnešalgas grupas minimālais, vidējais un maksimālais mēnešalgas līmenis izteiks kā koeficientus pret bāzes mēnešalgu.
Jānorāda, ka Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 3. pielikumā ir veikti arī šādi grozījumi, kas ietekmē amatu katalogu:
ir veiktas izmaiņas mēnešalgu grupu skaitā: izslēgta pirmā mēnešalgu grupa, jo tajā bija iekļauts tikai vienas amatu saimes viens līmenis (13. saimes "Fiziskais un kvalificētais darbs" 1. līmenis), kura vērtība bija pazemināta, salīdzinot ar līdzīgas vērtības amatiem darba tirgū. Tādējādi pārējās mēnešalgu grupas ir pārnumurētas, proti, mēnešalgu grupa, kas Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā šobrīd ir 2., ar 2022. gada 1. jūliju būs 1. mēnešalgu grupa. Tāpat 2021. gada 16. novembra likums "Grozījumi Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā" paredz papildināt 3. pielikumu ar divām papildu mēnešalgu grupām iestāžu vadītāju amatiem, jo atsevišķu iestāžu vadītāju amatu vērtība esošajā skalā bija pazemināta, salīdzinot ar līdzīgas vērtības amatiem darba tirgū (tā bija pielīdzināta Administratīvā direktora amatam uzņēmumā, nevis izpilddirektoram vai valdes loceklim). Tādējādi jaunajā mēnešalgu skalā kopskaitā ir 17 mēnešalgu grupas. Skalā ir svītrota 13.A un 14.A mēnešalgu grupa, ņemot vērā to, ka to izmantošana, ņemot vērā mainīto mēnešalgu skalu, turpmāk nebūs nepieciešama.

Ievērojot minēto un to, ka no 2022. gada 1. jūlija amatu katalogs ietver arī amatu saimju un apakšsaimju sadalījumu pa mēnešalgu grupām (Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 7. panta otrā daļa), Ministru kabineta 2010. gada 30. novembra noteikumos Nr. 1075 "Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs" ietvertais regulējums no 2022. gada 1. jūlija neatbildīs likumā noteiktajam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Spēkā esošais amatu katalogs nav pēc būtības pārskatīts no 2010. gada. Līdz ar ko ir nepieciešams to pielāgot darba tirgus realitātei, iekļaujot katalogā jaunos amatus un tiem atbilstošos funkciju nosaukumus, kā arī svītrojot saimju līmeņus, kas ir kļuvuši neaktuāli un netiek izmantoti. Ņemot vērā, ka atsevišķās saimēs ir iekļauti pienākumi, kas lielākoties attiecas tikai uz atsevišķām iestādēm, tad, lai padarītu amatu katalogu universālu un viegli pielietojamu, nepieciešams vienkāršot līmeņu aprakstus, mazinot konkrētām iestādēm rakstītos līmeņus un saimes, kā arī novērst saimju un līmeņu dublēšanos.
Ņemot vērā, ka šobrīd spēkā esošajā Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā iekļautā mēnešalgu skala kopš likuma pieņemšanas brīža ir pārskatīta minimāli, pamatā tikai saistībā ar minimālās mēneša darba algas palielināšanu, tajā noteiktās mēnešalgas ir kļuvušas nekonkurētspējīgas, tas savukārt izsauc iestāžu vēlmi savus amatus klasificēt pēc iespējas augstākās mēnešalgu grupās, lai nodrošinātu amatpersonām (darbiniekiem) konkurētspējīgākas mēnešalgas, kas savukārt kropļo atlīdzības sistēmu kopumā. Tādējādi ir radusies nepieciešamība pārskatīt amatu katalogā iekļautās amatu saimes samērojot tās ar darba tirgus prasībām, lai tie atbilstu faktiskajai situācijai.
Risinājuma apraksts
Amatu kataloga izmaiņas:
1. Tiek ieviests jauns princips valsts pārvaldes iestāžu vadītāju amatu klasificēšanai, izmantojot šādus kritērijus: 
- amata vietu skaits; ņemot vērā, ka valsts  un pašvaldību institūcijās nodarbināto mēnešalgas tiek līdzinātas pret līdzīgas funkcijas veicējiem darba tirgū, un salīdzinājumam tiek izmantots darba tirgus pētījums, ko nodrošina SIA "Fontes vadības konsultācijas", ir pārskatīts  kritērijs - nodarbināto amatpersonu (darbinieku) skaits, kas tiek izmantots, lai iestādi iedalītu, sākot no ļoti mazas iestādes līdz īpaši lielai iestādei atbilstoši SIA "Fontes vadības konsultācijas" pielietotajai metodikai;
- iestādes statuss (augstākā iestāde vai padotības iestāde). Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 31. panta otro daļu 
augstākā iestāde ir ministrija vai cita Ministru kabineta loceklim tieši pakļauta tiešās pārvaldes iestāde; 
- iestādes apsaimniekotais (administrētais) budžets. Informācija par iestādes vadītāja amata klasificēšanai izmantojamo kritēriju – iestādes administrējamais budžets nosakāma, pamatojoties uz Valsts kases pārskatu sistēmā norādīto informāciju: https://www.kase.gov.lv/parskati-un-tames/valsts-budzeta-tames. Iestādes vadītāja amata klasifikācijai izmantojama informācija par visām iestādes tāmēm, kas noteikta attiecīgajā pārskatā uz amata apraksta saskaņošanas brīdi kārtējā gada janvāra mēnesi par visiem budžeta tipiem (pamatbudžets un speciālais budžets) un visām budžeta programmām un apakšprogrammām.

2. Jaunas iespējas:
- Iespēja klasificēt grupu vadītājus (uz laiku izveidotu projekta komandu vadītājus), pielīdzinot zemākā līmeņa struktūrvienību vadītājiem.
- Iespēja vadošos ekspertus, kuriem ir unikāla kompetence specifiskā vai šauri specializētā institūcijas atbildības jomā, pielīdzināt attiecīgā līmeņa struktūrvienības vadītāja amata līmenim, tas ir, ja vadošais eksperts ir nodaļas darbinieks, tad pielīdzināms nodaļas vadītājam. Unikāla kompetence varētu būt liela pieredze šaurā, specifiskā jomā, piemēram, zināšanas, kas iegūtas starptautiski un ir unikālas priekš Latvijas valsts, piemēram, sabiedrības veselības ekonomists, epidemiologs. Dažādi šauru jomu analītiķi, prognozētāji.

3. Iekļauti tipiskie amatu nosaukumi. Norādāms, ka uzskaitījums nav izsmeļošs.

4. Izmaiņas amatu saimēs:
- amatu saime "Administratīvā vadība" sadalīta divās daļās, nodalot valsts pārvaldi no pašvaldībām; 
- amatu saime "Apsaimniekošana" papildināta ar jaunu līmeni, kurā klasificēt amatus, kuri vada īpaši lielas iestādes ar plašu ģeogrāfisko izvietojumu, saimniecisko un tehnisko funkciju; 
- amatu saimes "Darba aizsardzība" nosaukums izteikts jaunā redakcijā "Darba, ugunsdrošības un civilā aizsardzība"; apvienots pirmais un otrais līmenis, kā arī saime papildināta ar jaunu līmeni, kas attiecas uz tiem amatiem, kuri nodrošina darba aizsardzības funkciju (jomu) ar īpašu risku saistītās vairākās darba aizsardzības jomās, kā arī ugunsdrošības un civilās aizsardzības jomā;
- amatu saime "Diplomātiskā un konsulārā darbība" izteikta jaunā redakcijā;
- amatu saimei "Dispečeru pakalpojumi" svītrots pēdējais līmenis, ņemot vērā, ka tajā nav klasificēts neviens amats;
- amatu saimei "Fiziskais un kvalificētais darbs" apvienoti divi zemākie līmeņi; 
- saimes "Ārstniecība" nosaukums izteikts jaunā redakcijā "Ārstniecība un veselības aprūpe", un saime papildināta ar jaunu apakšsaimi "Veselības veicināšana";
- amatu apakšsaime "Aprūpe" papildināta ar jaunu līmeni, kurā klasificēt skolu medicīnas māsu amatus;
- pilnībā pārstrādāta un izteikta jaunā redakcijā amatu saime "Iekšējais audits". Saimes aprakstā iekļauta atsauce, ka atšķirībā no valsts iestādēm prasība struktūrvienības vadītājam un darbiniekam par iekšējā auditora sertifikātu nav attiecināma uz pašvaldību iestādēm;
- amatu saime "Iestāžu drošība" papildināta ar jaunu līmeni, kurā klasificējami datu aizsardzības speciālistu amati, savukārt līmeņi, kuros līdz šim tika klasificēti amati, kuri veic un uzrauga ar informācijas sistēmu drošību saistītos pienākumus iestādē, turpmāk būs klasificējami jaunā apakšsaimē "Informācijas drošība"; 
- amatu apakšsaimei "Finanšu administrēšana. Finanšu tirgi un finanšu resursu vadība" apvienoti pirmais un otrais līmenis;
- svītrota amatu apakšsaime "Kreditēšana" un tās vietā ieviesta jauna amatu apakšsaime "Valsts aizdevumi un galvojumi";
- izveidota jauna amatu saime "Procesu un pakalpojumu pārvaldība", kas ietver apakšsaimes:
"Procesu pārvaldība", kurā apvienotas tādas amatu saimes kā "Kvalitātes vadība", "Risku vadība" un "Iestāžu procedūras"; 
"Pakalpojumu pārvaldība", kurā klasificē amatus, kuru veicēji plāno pakalpojumu attīstību, apzinot lietotāju vajadzības, kā arī uzlabo esošo pakalpojumu sniegšanas kvalitāti;
- izveidota jauna amatu saime "Inovācija un dizains", kurā klasificē amatus, kuru veicēji vada inovāciju un (vai) politikas dizainu un eksperimentēšanu valsts pārvaldē, apzinot veidus, kā veidot politiku tā, lai maksimāli tiktu apmierinātas lietotāju vajadzības;
- precizēts amatu saimes "Informācijas apkopošana un analīze" apraksts uz "Informācijas pārvaldība";
- amatu apakšsaime "Arhīvu pakalpojumi" izteikta jaunā redakcijā; 
- amatu apakšsaime "Bibliotēku pakalpojumi" izteikta jaunā redakcijā; 
- amatu apakšsaimei "Dokumentu pārvaldība" precizēti apakšsaimes līmeņu apraksti; 
- amatu apakšsaime "Fondu glabāšana" izteikta jaunā redakcijā;
- mainīts nosaukums amatu apakšsaimei "Statistika". Turpmāk tā sauksies "Datu analīze", attiecīgi precizēti arī līmeņu apraksti;
- amatu saimei "Informācijas tehnoloģijas" mainīts nosaukums, turpmāk tā sauksies "Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas"; 
- precizēts amatu apakšsaimes "IT un informācijas sistēmu vadība" apraksts. Turpmāk šajā saimē klasificēs amatus, kuru veicēji vada informācijas tehnoloģiju IT un informācijas sistēmu struktūrvienības. Savukārt amatus, kuru veicēji vada IT un informācijas sistēmu projektus vai darba grupas, klasificē saimē "Projektu vadība, īstenošana un uzraudzība"; 
- amatu apakšsaimei "Sistēmu administrēšana un uzturēšana" saimes līmeņi izteikti jaunā redakcijā. Līmenis, kurā līdz šim tika klasificēti amati, kas veic un uzrauga ar informācijas sistēmu drošību saistītos pienākumus iestādē, turpmāk būs atrodams apakšsaimē "Informācijas drošība";
- mainīts amatu apakšsaimes "Datu atbalsts" nosaukums uz "Datu pārvaldība";
- mainīts amatu apakšsaimes "Programmēšana" nosaukums uz "Informācijas sistēmu attīstība";
- pievienota jauna apakšsaime "IT produktu  izstrādes un attīstības vadība";
- pievienota jauna apakšsaime "Programmatūras risinājumu izstrādes un uzturēšana (IT DevOps) speciālisti";
- mainīts amatu saimes "Juridiskā analīze, izpildes kontrole un pakalpojumi" nosaukums uz "Juridiskā analīze un pakalpojumi". Amatu saime izteikta jaunā redakcijā;
- izveidota jauna saime "Transportlīdzekļa vadīšana un apkope", kurā apvienotas līdz šim atsevišķi nodalītās saimes "Jūras un gaisa transports" un "Transportlīdzekļa vadīšana"; Apakšsaime "Jūras un gaisa transports" papildināta ar jaunu līmeni, kurā klasificēt bezpilota gaisa kuģu (dronu) vadītājus;
- precizēta amatu saime "Klientu apkalpošana", apvienojot atsevišķus līmeņus un precizējot tajos veicamos pamatpienākumus; 
- izteikta jaunā redakcijā amatu saime "Personāla vadība";
- apvienotas saimes "Projektu vadība" un "Ārvalstu finanšu instrumentu vadība", izveidota saime "Projektu vadība, īstenošana un uzraudzība" ar trim apakšsaimēm:
"Projektu vadība un īstenošana",
"Projektu uzraudzība",
"Eiropas Savienības fondu revīzija";
- izteikta jaunā redakcijā saime "Sociālais darbs". Jaunais saimes nosaukums "Sociālais un psiholoģiskais atbalsts" ar divām apakšsaimēm "Sociālais darbs" un "Psihologu pakalpojumi";
- precizēta saime "Bāriņtiesas", ņemot vērā Bāriņtiesu asociācijas izteiktos priekšlikumus;
- amatu saime "Sporta organizēšana un profesionālais sports" precizēta, samazinot līmeņu skaitu;
- precizēta saime "Noziedzības novēršana un apkarošana", tai skaitā apakšsaime "Pašvaldības policija";
- apvienotas amatu apakšsaimes "Tulkošana rakstveidā" un "Tulkošana mutvārdos". Turpmāk to amatu pienākumu veicēji, kas nodarbojas ar tulkošanu, klasificējami amatu saimē "Tulkošana";
- mainīts nosaukums amatu saimei "Sekretariāta funkcija", turpmāk tā sauksies "Sekretariāts", precizēti arī šīs amatu saimes līmeņu apraksti;
- saimei "Konsultēšana" pievienots jauns līmenis, kurā klasificēt ministra biroja vadītāju;
- pārstrādāta amatu apakšsaime "Kontrole un uzraudzība. Iestāžu un amatpersonu kontrole", svītroti pirmie divi līmeņi, ņemot vērā, ka tajos nebija klasificēti amati;
- amatu apakšsaime "Kontrole un uzraudzība. Muita un muitas kontrole" izteikta jaunā redakcijā, ņemot vērā Valsts ieņēmumu dienesta priekšlikumus;
- amatu apakšsaimei "Kontrole un uzraudzība. Privātpersonu kontrole" svītrots pirmais līmenis;
- amatu saimei "Politikas plānošana" svītrots pirmais līmenis un pievienota amatu saime "Valsts attīstības plānošana, koordinācija un vadība";
- svītrota apakšsaime "Satversmes tiesas darbinieki";
- amatu apakšaimei "Tiesu darbinieki" svītroti līmeņi, kas attiecās uz Augstāko tiesu;
- amatu saime "Nacionālo bruņoto spēku darbinieki" papildināta ar līmeņiem, kuros klasificēt jaunsargu instruktoru amatus.
Projektā amatu saime "Politikas plānošana" ir apvienota ar amatu saimi "Valsts attīstības plānošana, koordinācija un vadība", lai turpmāk visi amati, kuru pienākumi ir saistīti ar jebkādas politikas plānošanu, tiktu klasificēti vienā saimē "Politikas plānošana", tādējādi novēršot saimju dublēšanos. Vienlaikus saimes "Valsts attīstības plānošana, koordinācija un vadība" līmeņi ir integrēti "Politikas plānošanas" saimē kā paralēlie līmeņi;
- amatu saimei "Pedagoģijas darbības atbalsts" mainīts nosaukums, turpmāk tā sauksies "Pedagoģiskās darbības atbalsts".

Norādāms, ka amatu katalogā tikai atsevišķos amata saimju un līmeņu aprakstos ir norādītas specifiskas prasības izglītībai un pieredzei. Amata līmeņu vērtēšanā izglītības un pieredzes prasības, kā arī citi kritēriji, tiek vērtēti punktos. Pamatā amatu līmeņi veidoti hierarhiski no vienkāršākā uz sarežģītāko, atbilstoši zemākajā līmenī ir amati, kuru veikšanai nav nepieciešama izglītība vai īpašas pieredzes prasības, savukārt, hierarhiski augstākajos līmeņos pakāpeniski tiek izvirzītas arvien augstākas izglītības un pieredzes prasības. Ja, piemēram, tiek veidots augsta līmeņa eksperta amats, kas pieprasa ļoti plašas un specifiskas prasmes un zināšanas, tad noteikti šādu speciālistu nevarēs atrast starp kandidātiem ar vidējo izglītību un bez pieredzes. Attiecīgi vērtējot amata saimju līmeņus tiek ņemts vērā, kādas prasības varētu izvirzīt amatpersonai (darbiniekam), lai viņa varētu nodrošināt atbilstošā līmenī noteikto pienākumu kvalitatīvu izpildi. Tā, piemēram, augsta līmeņa ekspertam būtu izvirzāmas prasības par vismaz 3 gadu pieredzi attiecīgajā jomā un augstākā izglītība (piemēram, maģistra grāds) konkrētā jomā.

Papildus norādāms, ka saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 7. panta ceturto daļu (redakcijā no 2022. gada 1. jūlija) valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu (darbinieku) amatu saimes un to līmeņus sadala mēnešalgu grupās (zemākajā mēnešalgu grupā ir amati, kuru pildītāji veic fizisku darbu, bet augstākajās mēnešalgu grupās — vadītāju amati), ņemot vērā amatā veicamo pienākumu sarežģītību, atbildību, vadības funkcijas un amata pienākumu izpildei nepieciešamo izglītību un profesionālo pieredzi.

Ņemot vērā to, ka no 2023. gada 1. janvāra Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā būs noteikts, ka Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšniekam mēnešalgu noteiks, piemērojot noteiktu koeficientu (5,5), turpmāk nebūs nepieciešams noteikt Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšnieka amatam atbilstošo saimi un līmeni, kas nepieciešams, lai noteiktu amatam atbilstošo mēnešalgu grupu. Līdz ar to pārejas noteikumos noteikts, ka Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšnieka amatam atbilstošo saimi un līmeni nosaka Ministru prezidents periodam no 2022. gada 1. jūlija līdz 2022. gada 31. decembrim.

Daži aspekti noteikumu piemērošanā:
- noteikumu projekts paredz, ka, ja amata pienākumi ietilpst vairākās saimēs (apakšsaimēs), amatu klasificē tajā saimē (apakšsaimē) un līmenī, kurā attiecīgie pienākumi ir nozīmīgāki. Amata pienākumu vērtēšanai kā kritēriji var tikt izmantoti: proporcionāli lielākais laika patēriņš no darba dienas (mēneša kopējā darba laika) u.tml., konkrētajā amatā veicamo pienākumu nozīmīgums iestādes funkciju veikšanā un kopējo iestādes stratēģisko mērķu sasniegšanā;
- noteikumu projekts paredz, ka klasificējot struktūrvienību un grupu vadītāju amatus, noteicošais ir hierarhiski un (vai) funkcionāli padoto amata vietu skaits, atbildība par politikas jomām, nozarēm vai apakšnozarēm un funkcijas ietekme institūcijas stratēģisko mērķu sasniegšanā. Attiecībā uz funkcijas ietekmi institūcijas stratēģisko mērķu sasniegšanā norādāms, ka katrai no iestādēm tiek izstrādāta un apstiprināta darbības stratēģija, kurā tiek izvirzīti iestādes stratēģiskās darbības mērķi. Balstoties uz tiem jau tiek noteikti (kaskadēti) sasniedzami mērķi un izvirzāmie uzdevumi vadītājiem, bet tālāk jau katrai amatpersonai (darbiniekam) atbilstoši tā veicamajiem amata pienākumiem un izvirzāmiem uzdevumiem. Vērtējama arī iestādes amatpersonu (darbinieku) gatavība uzņemties papildu uzdevumus, kā arī sasniegt izvirzītos mērķus iespējami īsākā termiņā;
- valsts tiešās pārvaldes iestādēs amata aprakstā norāda amata mērķi. Amata mērķis ir noteikt amatā veicamā darba saturu (piemēram, politikas ieviesējiem – nozares plānošanas dokumentos ietverto uzdevumu īstenošana). Tajā nav jādublē amatā veicamo pienākumu uzskaitījums. Mērķis sniedz skaidru un nepārprotamu priekšstatu par konkrētā amata izveidošanas funkcionālo nepieciešamību.

Papildus norādāms, ka netiek saglabāts regulējums, kas paredzēja, ka, ja netiek panākta vienošanās par konkrētu amatu klasificēšanu vai iestāde nepiekrīt Valsts kancelejas ierosinājumam pēc izlīdzināšanas (kalibrēšanas) mainīt noteiktu amatu klasifikāciju, jautājums tiek skatīts Valsts sektora darba samaksas komisijā, kas sniedz priekšlikumus par konkrētu amatu klasificēšanu noteiktā amatu saimē (apakšsaimē) un līmenī saskaņā ar amatu katalogu.
Tā kā nav bijusi nepieciešamība sasaukt šādu komisiju vairāk kā 10 gadus, par ko liecina arī neaktuālais komisijas sastāvs, jo nav mainīts, kopš 2008. gada (https://likumi.lv/ta/id/163621-par-valsts-sektora-darba-samaksas-komisiju), tad nav lietderīgi šādu regulējumu paredzēt.
Ievērojot minēto, līdz ar noteikumu projekta spēkā stāšanos zaudēs spēku arī Ministru kabineta 2007. gada 26. jūnija noteikumi Nr. 451 "Valsts sektora darba samaksas komisijas nolikums".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonas (darbinieki)
Ietekmes apraksts
Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonām (darbiniekiem) jauni amatu apraksti
Juridiskās personas
  • Valsts un pašvaldību institūcijas
Ietekmes apraksts
Būs nepieciešams pārklasificēt valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu (darbinieku) amatus

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Līdz ar noteikumu projekta spēkā stāšanos zaudēs spēku:
1. Ministru kabineta 2010. gada 30. novembra noteikumi Nr. 1075 "Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs";
2. Ministru kabineta 2007. gada 26. jūnija noteikumi Nr. 451 "Valsts sektora darba samaksas komisijas nolikums".
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, Centrālā statistikas pārvalde, Iekšlietu ministrija, Kultūras ministrija, Labklājības ministrija, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests, Valsts ieņēmumu dienests, Valsts kanceleja, Valsts kase, Valsts meža dienests, Valsts reģionālās attīstības aģentūra, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, Zemkopības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Pašvaldību savienība
Cits
Latvijas Bāriņtiesu darbinieku asociācija; projektu vadības asociācija – SIA "Fontes vadības konsultācijas".

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/759ed6d6-a264-490b-865d-b8f004f1c709

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

1. Dzimtsarakstu darbinieku asociācija "DZINDA" 2022. gada 7. februārī ierosināja papildināt 12. saimi Dzimtsarakstu pakalpojumi ar IV līmeņa amatu – dzimtsarakstu nodaļas vadītājs – nosakot 11. mēnešalgu grupu, kā arī saglabājot III līmeņa amatu dzimtsarakstu nodaļas vadītāja vietnieks, norādot nepieciešamos papildinājumus un labojumus.

Dzimtsarakstu darbinieku asociācijas "DZINDA" priekšlikumi ņemti vērā.

2. Latvijas Probācijas darbinieku arodbiedrība (turpmāk – LPDA) 2022. gada 10. februārī sniedza šādu viedokli:
LPDA iebilst, ka MK noteikumu projektā un anotācijā nav skaidrots, kā tiks mazināta plaisa starp iestādēs līdzīgā amatā nodarbināto atlīdzību, kā arī nav norādīts, kādi pasākumi tiks veikti atlīdzības fonda izlīdzināšanai starp resoriem, lai nepieļautu (mazinātu) konkurenci valsts pārvaldes ietvaros. Arī Valsts kontrole ir norādījusi, ka nedrīkst ignorēt vēsturiski izveidojušās būtiskās atšķirības iestāžu atlīdzību fondos, kā rezultātā ir izveidojies dalījums "bagātajās" un "nabadzīgajās" iestādēs [Latvijas Republikas Valsts  kontrole, 2022., Valsts pārvalde – "quo vadis"? Valsts pārvaldes reformā plānotais un sasniegtais]. LPDA aicina precizēt MK noteikumu projektā un anotācijā, kā tiks nodrošināts iepriekš minētais, kā arī Latvijas Republikas Satversmes 91. punktā noteiktais, ka visi cilvēki Latvijā ir vienlīdzīgi likuma un tiesas priekšā. Cilvēka tiesības tiek īstenotas bez jebkādas diskriminācijas.

Atbildot uz sniegto viedokli, norādāms:
Valsts kanceleja 2021. gada 16. novembra likuma "Grozījumi Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā" sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) (http://titania.saeima.lv/LIVS13/SaeimaLIVS13.nsf/0/706D13A3F45095C3C225876800457067?OpenDocument) norādīja:
"Minētie nosacījumi vienlaikus sevī ietver kompleksu pieeju, kad iestādes pārvērtē tajās darbojošos atlīdzības sistēmu, veic amatu pārvērtēšanu atbilstoši jaunajam amatu katalogam, kuru paredzēts pieņemt Ministru kabinetā līdz 2022. gada 1. martam, balstoties uz kuru arī tiek pārvērtēti esošie amatu apraksti. Tikai pēc tam Valsts kanceleja sadarbībā ar Finanšu ministriju līdz 2023. gada 1. jūlijam sagatavo un iesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par situāciju atlīdzības jomā valsts tiešās pārvaldes iestādēs un piedāvā iespējamo risinājumu pakāpeniskai atlīdzības fondu izlīdzināšanai, ceļot atlīdzības līmeni tām iestādēm, kurām tas ir nepietiekams."
Tāpat arī Latvijas Republikas Valsts kontrole savā revīzijas ziņojumā – "Valsts pārvalde – “quo vadis”? Valsts pārvaldes reformā plānotais un sasniegtais", pamatojoties uz revīzijā konstatēto un Valsts kontroles secinājumiem, Valsts kancelejai sniegts ieteikums:
"Valsts kancelejai, sadarbojoties ar Finanšu ministriju, sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par situāciju atlīdzības jomā valsts tiešās pārvaldes iestādēs un piedāvāt risinājumu pakāpeniskai atlīdzības fondu izlīdzināšanai, ceļot atlīdzības līmeni tām iestādēm, kurām tas nav pietiekams." Ar izpildes termiņu 15.01.2024.
Ievērojot minēto, 2023. gadā tiks sagatavots un iesniegts izskatīšanai Ministru kabinetā informatīvais ziņojums par situāciju atlīdzības jomā valsts tiešās pārvaldes iestādēs un piedāvājot iespējamo risinājumu pakāpeniskai atlīdzības fondu izlīdzināšanai, ceļot atlīdzības līmeni tām iestādēm, kurām tas ir nepietiekams.

3. Biedrības "Latvijas pašvaldību sociālo dienestu vadītāju apvienība" un "Latvijas sociālo darbinieku biedrība" 2022. gada 10. februārī iesniedza šādus iebildumus:
1) Nav vienādas izglītības prasības amatu apakšsaimē 43.1. "Sociālais darbs":
vecākais aprūpētājs (IIIA) ir klasificēts vienā līmenī ar jaunāko sociālo darbinieku (IIIB), lai gan atšķirības izglītības prasībās ir būtiskas. Jaunākajam sociālajam darbiniekam ir jābūt ar vismaz otrā līmeņa profesionālo augstāko vai akadēmisko izglītību sociālajā darbā, taču vecākajam aprūpētājam nav nepieciešama augstākā izglītība;
vecākais aprūpētājs (IIIA) ir klasificēts augstākā līmenī par sociālo rehabilitētāju (IIA), sociālo aprūpētāju (IIB), sociālās palīdzības organizatoru (IIC), ģimenes asistentu, sociālo mentoru (IID), lai gan vecākajam aprūpētājam nav nepieciešama profesionālā augstākā izglītība. Pārējiem amatiem ir nepieciešama pirmā līmeņa augstākā izglītība.
2) Atšķirīgi noteiktas mēnešalgu grupas amatu apakšsaimēs 43.1. "Sociālais darbs" un 43.2. apakšsaimē "Psihologu pakalpojumi", jo jaunākais sociālais darbinieks ir klasificēts 6. mēnešalgu grupā, bet psihologs un psihologs-konsultants ir klasificēts 8. mēnešalgu grupā, lai gan abos gadījumos ir līdzvērtīgas prasīta otrā līmeņa profesionāla augstākā izglītība.
Biedrības aicina ņemt vērā sociālās jomas pārstāvju iebildumus. Nepieciešamības gadījumā biedrības ir gatavas viedokli paust dokumenta apspriešanas sarunās.

Atbildot uz sniegto viedokli, norādāms:
43. saime "Sociālais darbs" tika izveidota sadarbībā ar Labklājības ministrijas attiecīgās jomas profesionāļiem. Jautājumā par amata vērtību, paskaidrojam, ka to veido ne tikai amatam izvirzītās izglītības prasības, bet arī profesionālās pieredzes, sadarbības, vadības un atbildības par darba norisi un resursiem prasības. Līdz ar ko, ja aprūpētāja amata pienākumos ir vadīt citus darbiniekus, tad tas attiecīgi klasificējams augstākā līmenī. Amatu izvērtēšana tika veikta balstoties uz Labklājības ministrijas sniegto informāciju par sociālā darba saimes amatiem izvirzītajām iepriekš minētajām prasībām.
Ievērojot minēto, iebildumi netiek ņemti vērā.

6.4. Cita informācija

Darbs pie amatu kataloga uzsākts 2018. gada 27. novembrī:
ekspertu grupas sastāvā: VK, VARAM, KM, ZM, IEM, LM, CFLA, NMPD, Valsts kases pārstāvji.
Notikušas 17 darba grupas sēdes (katra 2–4 h).
Klātienes intervijas: Finanšu ministrijas Audita departaments (2 x) – Valsts reģionālās attīstības aģentūra – Centrālā finanšu un līgumu aģentūra – Valsts ieņēmumu dienests – Valsts meža dienests – Bāriņtiesu asociācija – Centrālā statistikas pārvalde – Projektu vadības asociācija – SIA "Fontes vadības konsultācijas" – Aizsardzības ministrija – Labklājības ministrija.
Daudz telefona interviju un individuālu tikšanos par iesniegtajiem priekšlikumiem amatu kataloga pilnveidošanai.

2019. gada 12. novembrī darba grupas izstrādātais amatu kataloga projekts tika nosūtīts neformālai saskaņošanai ministrijām, Latvijas Pašvaldību savienībai. Saņemtie iebildumi, priekšlikumi un ieteikumi izvērtēti un iespēju robežās iestrādāti jaunajā amatu katalogā


2022. gada 31. martā saņemta Latvijas Bibliotēku padomes vēstulē, kurā iesniegti šādi papildinājumi Amatu kataloga projektam:
Izteikt 63.8. punktu šādā redakcijā:
“63.8. VI līmenis (piemēram, bibliotēkas direktora vietnieks, struktūrvienības vadītājs, nozares eksperts, pētnieks)”;
Papildināt 63.8.punktu ar 63.8.6.
“63.8.6. organizē, koordinē, vada bibliotēkas (mazas iestādes), struktūrvienību/filiāļu darbu, izstrādā iestādes darbības stratēģiju, nodrošina plānu un pārskatu sagatavošanu”.
Pamatojums.
Iepazīstoties ar Amatu kataloga projektu un izvērtējot radniecīgo nozaru amatu līmeņus, un amatu klasifikācijas iespējas, esam secinājuši:
mazas iestādes vadītājs ir 1.2. apakšsaimes Administratīvā vadība pašvaldību iestādēs zemākajā I līmenī, kuram atbilst 12. mēnešalgas grupa;
vadītāja vietnieks pašvaldības iestādē tiek klasificēts vienu līmeni zemāk nekā attiecīgās iestādes vadītājs (Amatu kataloga 33.punkts), mazas iestādes gadījumā  jāklasificē atbilstošajā funkcionālajā saimē ar 1 līmeni zemāku jeb 11. mēnešalgas grupu, kas 20.2. apakšsaimē Bibliotēku pakalpojumi atbilst VI līmenim.
Bibliotēku apakšsaimē nav iekļauts bibliotēkas (mazas iestādes) vadītāja/direktora vietnieks, tādēļ lūdzam 20.2. apakšsaimes Bibliotēku pakalpojumi VI līmenī iekļaut amatu “Bibliotēkas direktora vietnieks”.

Lūdzam 20.2. apakšsaimes Bibliotēku pakalpojumi 63.1 punktu izteikt šādā redakcijā:
“63.1. I līmenis (piemēram, dokumentu operators, bibliotekāra asistents)”.
Pamatojums.
Iepazīstoties ar Amatu kataloga projektu un izvērtējot radniecīgo nozaru amatu līmeņus, esam secinājuši:
amats “bibliotekārs” ir klasificēts II līmenī: “(piemēram, bibliotekārs, informācijas speciālists, pašvaldības bibliotēkas struktūrvienības (līdz 2 darbiniekiem) vadītājs)”,
1.līmeņa amatiem noteikts, ka darbinieks “strādā speciālista pārraudzībā”, tātad neveic kvalificēta darbinieka funkcijas, līdz ar to “bibliotekārs” jāizņem no I līmeņa.

Latvijas Bibliotēku padomes priekšlikumi ņemti vērā.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts kanceleja
  • Valsts un pašvaldību institūcijas. Tiesas, prokuratūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

Pielikumi