Anotācija (ex-ante)

23-TA-1949: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts aģentūras "Civilās aviācijas aģentūra" 2024. gada budžeta apstiprināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Saskaņā ar Publisko aģentūru likuma 13. panta trešo daļu valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra" (turpmāk - Civilās aviācijas aģentūra) Likumā par budžetu un finanšu vadību (turpmāk - Likums) noteiktajā kārtībā patstāvīgi veido valsts aģentūras budžetu un to apstiprina Ministru kabinets. Savukārt saskaņā ar Likuma 41. panta 1.1 daļā noteikto budžeta nefinansētu iestāžu nākamā gada budžeta projektus apstiprināšanai Ministru kabinetā iesniedz ministrijas (pārraudzības institūcijas).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta „Par valsts aģentūras „Civilās aviācijas aģentūra” 2024. gada budžeta apstiprināšanu” (turpmāk – Projekts) mērķis ir apstiprināt Civilās aviācijas aģentūra 2024. gada budžeta ieņēmumus 7 335 675 euro apmērā un izdevumus 6 829 141 euro apmērā.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Likuma par budžetu un finanšu vadību 4. pants.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Civilās aviācijas aģentūra no 2010. gada 1. janvāra ir valsts budžeta nefinansēta iestāde.

Saskaņā ar Publisko aģentūru likuma 13. panta trešo daļu valsts aģentūra Likumā noteiktajā kārtībā patstāvīgi veido valsts aģentūras budžetu un to apstiprina Ministru kabinets. Saskaņā ar Publisko aģentūru likuma 14. panta otro daļu gada beigās valsts aģentūras kontā esošo līdzekļu atlikums, kas radies no ieņēmumiem par sniegtajiem maksas pakalpojumiem, citiem pašu ieņēmumiem, paliek aģentūrās rīcībā un to drīkst izlietot izdevumu finansēšanai nākamajā gadā vai turpmākajos gados. Arī Likuma 6.1 panta piektajā daļā noteikts, ka budžeta nefinansētu iestāžu kārtējā gada līdzekļu atlikumu var izmantot nākamajā gadā izdevumu finansēšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Kopš Civilās aviācijas aģentūras izveidošanas 1993. gada 15. oktobrī tās darbība nodrošināta pašfinansēšanās režīmā. Civilās aviācijas aģentūras ieņēmumi ir tieši atkarīgi no gaisa satiksmes intensitātes, no izlidojošo pasažieru skaita un tranzīta un transfēra pasažieru skaita, kā arī no gaisa satiksmes intensitātes Rīgas lidojumu informācijas rajonā. Ņemot vērā ienākumu struktūru un plūsmas īpatnības (līdzekļi Civilās aviācijas aģentūras kontā tiek pārskaitīti ar vairāku mēnešu nobīdi), Civilās aviācijas aģentūras līdzekļu atlikums tiek veidots trīs līdz četru mēnešu izdevumu apjomā, lai ārkārtas situācijas gadījumā, Civilās aviācijas aģentūra spētu segt izdevumus, tādā veidā nodrošinot darbības nepārtrauktību un likumā “Par aviāciju” deleģēto funkciju izpildi.

Jānorāda, ka 2023. gadā Civilās aviācijas aģentūra aizpildīja sešas ilgstoši vakantās štata vietas, tajā skaitā piecas vecāko inspektoru vakances, kā arī līdz 2023. gada beigām plānots aizpildīt atlikušās trīs vakantās štata vietas. Ar Ministru kabineta noteikumu projektu "Valsts civilās aviācijas drošības programmas pasākumu īstenošanā iesaistītā personāla sertificēšanas kārtība" (23-TA-1616) Civilās aviācijas aģentūras jaunās funkcijas nodrošināšanai nepieciešams izveidot trīs štata vietas, kas nodrošinās aviodrošības darbinieku sertifikāciju. Civilās aviācijas aģentūrai 2024. gada budžetā nepieciešams ieplānot finansējumu nepieciešamo darbinieku atlīdzībai, kā arī Civilās aviācijas aģentūra plāno 2024. gadā pilnībā atjaunot ar darba koplīgumu uzņemtās saistības. Ievērojot iepriekšminēto, ņemot vērā grozījumus Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā, kā arī vispārējo cenu kāpumu valstī, Civilās aviācijas aģentūras 2024. gada budžetā plānoti izdevumi 6 829 141 euro apmērā.
Pašlaik Civilās aviācijas aģentūra tiek finansēta no ieņēmumu daļas par aeronavigācijas pakalpojumiem Rīgas lidojumu informācijas rajonā saskaņā ar Ministru kabineta 2012. gada 3. janvāra noteikumiem Nr. 30 „Aeronavigācijas pakalpojumu maksas sadales kārtība”, no maksas par gaisa kuģu lidojumu drošuma un civilās aviācijas drošības uzraudzības nodrošināšanu saskaņā ar Ministru kabineta 2011. gada 19. oktobra noteikumiem Nr. 823 „Noteikumi par lidlaukā sniegto drošības un glābšanas pasākumu maksu”, kā arī no pašu ieņēmumiem, kas gūti par sniegtajiem publiskajiem pakalpojumiem saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumiem Nr. 891 „Valsts aģentūras “Civilās aviācijas aģentūra” publisko maksas pakalpojumu cenrādis”. Ievērojot iepriekšminēto un plānoto pasažieru plūsmu, Civilās aviācijas aģentūras 2024. gada budžetā plānoti ieņēmumi 7 335 675 euro apmērā.
Risinājuma apraksts
Ar Ministru kabineta rīkojuma projektu tiks apstiprināti Civilās aviācijas aģentūras 2024. gada resursi izdevumu segšanai 7 335 675 euro apmērā, ko veido ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 6 829 141 euro apmērā, kā arī saņemtie transferti par īstenoto Kohēzijas fonda finansēto projektu “Bezpilota gaisa kuģu pārvaldības un uzraudzības sistēmas izveide” (projekta identifikācijas Nr. 6.1.2.0/20/I/001) (turpmāk – KF Projekts) 506 534 euro apmērā.
Tāpat tiks apstiprināti izdevumi 6 829 141 euro apmērā atbilstoši pielikumam. No kopējā ieņēmumu apjoma 850 000 euro tiks paredzēti izmaksu segšanai, kas saistītas ar aeronavigācijas pakalpojumu sniegšanas nodrošināšanu, kontroli, uzraudzību un citu ar civilās aviācijas drošību saistīto darbību (funkciju) izpildi, un 4 869 482 euro tiks paredzēti izmaksu segšanai par gaisa kuģu lidojumu drošuma un civilās aviācijas drošības uzraudzības nodrošināšanu (tai skaitā 4 468 863 euro no drošības maksas par katru izlidojošo pasažieri un 400 619 euro no drošības maksas par katru tranzīta un transfēra pasažieri), bet 1 109 659 euro ar maksas pakalpojumu sniegšanu saistīto izmaksu segšanai. Ieņēmumu apjoms par gaisa kuģu lidojumu drošuma un civilās aviācijas drošības uzraudzības nodrošināšanu 2024., 2025. un 2026. gadam noteikts, ņemot vērā lidostas “Rīga” prognozēto izlidojošo pasažieru skaitu šajos gados un tranzīta un transfēra pasažieru īpatsvaru, kas balstīts uz šī brīža tendenci saistībā ar kara darbību Ukrainā.
2023. gada decembrī Civilās aviācijas aģentūra plāno pabeigt KF Projekta īstenošanu. Sākot ar 2024. gadu tiks nodrošināta KF Projekta aktivitātes “Bezpilota gaisa kuģu pārvaldības, uzraudzības sistēmas un informācijas tehnoloģiju infrastruktūras izveide” infrastruktūras ekspluatācija VAS “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” (turpmāk - LVRTC) datu centrā. Jaunā infrastruktūra sastāvēs no testa un produkcijas vides, kopumā no 25 virtuālajiem serveriem. Vienlaikus tiek uzsākta arī Civilās aviācijas aģentūras esošās informācijas tehnoloģiju infrastruktūras pakāpeniska pārcelšana uz LVRTC datu centru, kas tiks pabeigta 2025. gadā. Civilās aviācijas aģentūras 2024. gada budžetā iepriekšminēto izdevumu segšanai paredzēti 19 695 euro. Vienlaikus 2024. gadā kapitālās iegādes plānotas 33 100 euro apmērā datortehnikas iegādei, tai skaitā 18 portatīvo datoru ar licencēm iegādi – 17 100 euro un PaloAlto ugunsmūra iegāde – 16 000 euro.
Ņemot vērā to, ka ar KF Projekta īstenošanu saistītie noslēguma maksājumi plānoti 2023. gada decembrī 595 922 euro apmērā, Civilās aviācijas aģentūras 2024. gada budžetā plānoti Valsts budžeta daļēji finansētu atvasinātu publisku personu un budžeta nefinansētu iestāžu saņemtie transferti no citas ministrijas vai centrālās valsts iestādes, Eiropas Savienības politikas instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansētajiem projektiem (pasākumiem) 506 534 euro apmērā.
Civilās aviācijas aģentūra nav uzskatāma par komercsabiedrību Komercsabiedrības atbalsta kontroles likuma (turpmāk - KAKL) 1. panta otrās daļas 10. punkta izpratnē, jo tā īsteno tikai valsts funkcijas, nevis veic komercdarbību KAKL 1.panta otrās daļas 9. punkta izpratnē.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Civilās aviācijas aģentūras naudas līdzekļu atlikums uz 2023. gada 31. jūliju – 1 367 892 euro.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Saskaņā ar Regulas Nr. 2019/317 22. panta 1. punktu dalībvalstis ir tiesības noteikt izmaksas, ja tās radušās saistībā ar aeronavigācijas pakalpojumu sniegšanu. Ņemot vērā minēto, ar Projektu tiek noteiktas izmaksas, lai finansētu Civilās aviācijas aģentūras izdevumus, kas saistīti ar aeronavigācijas pakalpojumu nodrošināšanas, kontroles un uzraudzības, gaisa telpas bloka pārvaldības darbību (funkciju) izpildi.
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un valsts aģentūra “Civilās aviācijas aģentūra”.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra"
  • VAS "Starptautiskā lidosta "RĪGA""
  • Satiksmes ministrija
  • VAS "Latvijas gaisa satiksme"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi