Anotācija (ex-ante)

24-TA-127: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 6. septembra noteikumos Nr. 593 "Kārtība, kādā komersants paziņo par elektronisko cigarešu un elektronisko cigarešu uzpildes flakonu tirdzniecības uzsākšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
2024.gada 11.janvārī Saeimā 3.lasījumā tika pieņemts likumprojekts "Grozījumi "Tabakas izstrādājumu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un to šķidrumu aprites likumā"1 (Saeimas reģ. Nr. 48/Lp141) (turpmāk - grozījumi) kurā tika noteikts regulējums un aprites prasības jaunai produktu kategorijai - tabakas aizstājējproduktiem. Pieņemot  iepriekš minētos grozījumus, Tabakas izstrādājumu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un to šķidrumu aprites likums (turpmāk - Tabakas likums) tika papildināts ar jaunu 5.1 pantu. Minētā panta otrā daļa nosaka, ka pirms tabakas aizstājējproduktu tirdzniecības uzsākšanas, komersants par to paziņo Veselības inspekcijai (turpmāk - VI). Savukārt kārtību, kādā komersants paziņo VI par tabakas aizstājējproduktu tirdzniecību, nosaka Ministru kabinets. 
Ņemot vērā grozījumos Tabakas likumā iekļauto deleģējumu Ministru kabinetam, nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta 2016.gada 6.septembra noteikumos Nr. 593 "Kārtība, kādā komersants paziņo par elektronisko cigarešu un elektronisko cigarešu uzpildes flakonu tirdzniecības uzsākšanu" (turpmāk - MK noteikumu projekts), lai  papildinātu šobrīd  spēkā esošos Ministru kabineta 2016.gada 6.septembra noteikumus Nr. 593 "Kārtība, kādā komersants paziņo par elektronisko cigarešu un elektronisko cigarešu uzpildes flakonu tirdzniecības uzsākšanu"2 (turpmāk - MK noteikumi Nr.593) arī ar kārtību kādā komersanti, kas nodarbojas ar tabakas aizstājējproduktu tirdzniecību, par to paziņo VI.

1 -  https://titania.saeima.lv/LIVS14/saeimalivs14.nsf/webSasaiste?OpenView&restricttocategory=48/Lp14
2 - https://likumi.lv/ta/id/284599-kartiba-kada-komersants-pazino-par-elektronisko-cigaresu-un-elektronisko-cigaresu-uzpildes-flakonu-tirdzniecibas-uzsaksanu

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK noteikumu projekta mērķis ir papildināt MK noteikumus Nr.593 un noteikt tajos kārtību kādā komersanti, kas nodarbojas ar tabakas aizstājējproduktu tirdzniecību, par to paziņo VI, tādējādi nosakot tādu pašus nosacījumus, kādi šobrīd ir noteikti MK noteikumos Nr.593 attiecībā uz komersantiem, kas nodarbojas ar elektronisko cigarešu vai to uzpildes flakonu tirdzniecību.
Spēkā stāšanās termiņš
01.08.2024.
Pamatojums
Atbilstoši Saeimā 2024.gada 11.janvārī apstiprinātajiem grozījumiem Tabakas likumā un tajos iekļautajam pārejas noteikumu 19.punktam, grozījums Tabakas likumā, pievienojot  5.1 pantu un tajā noteiktais regulējums stāsies spēkā 2024.gada 1.augustā. 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijā tirgū ir pieejama jauna produktu kategorija  - tabakas aizstājējprodukti (piemēram, bez tabakas nikotīna spilventiņi), kuriem šobrīd netiek piemērotas Tabakas likumā  noteiktās prasības un arī regulējums, tai skaitā netiek attiecināta prasība par tirdzniecības vietas paziņošanu VI, pirms produktu tirdzniecības uzsākšanas.  Tāpat šobrīd pirms tabakas aizstājējproduktu  tirdzniecības nav jāsaņem speciāla atļauja (licence) no Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk - VID) pirms tirdzniecības uzsākšanas. Attiecīgi šobrīd VI un citām uzraugošām iestādēm nav pieejama informācija par tirdzniecība vietām, t.sk. to adresēm, kurās tiek tirgoti tabakas aizstājējprodukti.  Minētā informācija par tirdzniecības vietu (t.sk. adresi) ir nepieciešama uzraugošajām iestādēm - VI, Patērētāju tiesību aizsardzības centram (turpmāk - PTAC) un  VID, lai varētu kontrolēt Tabakas likumā noteikto prasību un ierobežojumu ievērošanu.  Attiecīgi, lai efektīvi varētu veiktu  Tabakas likumā  noteikto jauno normu tabakas aizstājējproduktiem uzraudzību, un uzraugošām iestādēm - VI, PTAC, VID, būtu pieejama informācija par tirdzniecības vietām, kurās tiek tirgoti tabakas aizstājējprodukti, ir nepieciešams normatīvajos aktos iekļaut regulējumu, ka komersanti, kas nodarbojas ar tabakas aizstājējproduktu tirdzniecību pirms tās uzsākšanas par to paziņo VI, tai skaitā sniedz informāciju par tirdzniecības vietas adresi.
Šobrīd jau komersantiem, kas nodarbojas ar elektronisko cigarešu un  to uzpildes flakonu  tirdzniecību atbilstoši Tabakas likuma 8.panta devītajai daļai, pirms šo izstrādājumu tirdzniecības uzsākšanas par to ir jāpaziņo VI. Kārtība, kādā komersants pirms elektronisko cigarešu un elektronisko cigarešu uzpildes flakonu tirdzniecības uzsākšanas  par to paziņo VI ir noteikta MK noteikumos Nr.593. Šāda prasība ziņot par tirdzniecības vietu pirms tirdzniecības uzsākšanas Tabakas likumā ir noteikta, ņemot vērā to, ka elektroniskām cigaretēm un to flakonu tirdzniecībai nav nepieciešams saņemt VID) izsniegtu speciālo atļauju (licenci) pirms produktu laišanas tirgū.  Šobrīd saskaņā ar 2005.gada 30.augusta Ministru kabineta noteikumos Nr.662 “Akcīzes preču aprites kārtība” 11.punktā minēto speciālo atļauju (licenci) izsniedz tikai tabakas izstrādājumu un augu smēķēšanas produktu vairumtirdzniecībai, mazumtirdzniecībai, reģistrētai saņēmēja darbībai un reģistrētai nosūtītāja darbībai. 
Ar Saeimā 2024.gada 11.janvārī apstiprinātajiem grozījumiem Tabakas likumā tika iekļauts regulējums tabakas aizstājējproduktiem, tai skaitā Tabakas likums papildināts ar jaunu 5.1 pantu, nosakot papildus ziņošanas prasību tirgotājiem arī par tabakas aizstājējproduktiem un paredzot, ka kārtību kādā komersanti pirms tabakas aizstājējproduktu tirdzniecības uzsākšanas par to paziņo, nosaka Ministru kabinets. Lai nodrošinātu 2024.gada 11.janvārī pieņemtajos grozījumos Tabakas likumā iekļauto  normu tabakas aizstājējproduktiem uzraudzību un kontroli, kā arī to, lai tabakas aizstājējproduktu tirgotājiem tiktu piemērotas tādas pašas prasības, kādas tiek attiecinātas uz elektronisko cigarešu un to uzpildes flakonu tirgotājiem, nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumos Nr.593 un paredzēt tajos kārtību, kādā komersanti, kas nodarbojas ar tabakas aizstājējproduktu tirdzniecību, par to paziņo VI, tai skaitā nosakot iesniedzamās informācijas apjomu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar Saeimā 2024.gada 11.janvārī pieņemtajiem grozījumiem tiek papildināts Tabakas likums ar jaunu 5.1 panta otro daļu, ar kuru tiek noteikts deleģējums Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā komersanti ziņo  VI par tabakas aizstājējproduktu tirdzniecību. Kārtība, kādā komersanti paziņos pirms tabakas aizstājējproduktu tirdzniecības uzsākšanas VI, tiks atrunāta MK noteikumos Nr.593. Šobrīd MK noteikumu Nr.593 nosaukumā ir iekļautas tikai elektroniskās cigaretes un uzpildes flakoni, bet nav iekļauta jaunā produktu grupa  - tabakas aizstājējprodukti, lai gan MK noteikumos Nr.593 paredzēts iekļaut arī šo produktu kategoriju.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošināta MK noteikumu Nr.593 nosaukuma atbilstību tā saturam, un ka tajos tiks atrunāta kārtība arī kā tiek ziņots VI arī par tabakas aizstājējproduktu tirdzniecības vietu, noteikumu projekts paredz veikt grozījumus MK noteikumu Nr.593 nosaukumā un izteikt to jaunā redakcijā, pievienojot arī vārdus "tabakas aizstājējprodukti".
Problēmas apraksts
Ar Saeimā 2024.gada 11.janvārī pieņemtajiem grozījumiem tiek mainīts Tabakas likuma nosaukums, papildinot likuma nosaukumu pēc vārdiem “Tabakas izstrādājumu” ar vārdiem “tabakas aizstājējproduktu”, tomēr MK noteikumu Nr. 593 izdošanas pamatojumā ir atsauce vēl uz iepriekšējo  likuma nosaukumu, kurā nav iekļauti vārdi "tabakas aizstājējproduktu". Vienlaikus ar pieņemtajiem grozījumiem, tiek papildināts Tabakas likums ar jaunu 5.1 panta otro daļu, ar kuru tiek noteikts deleģējums Ministru kabinetam noteikt kārtību kādā komersanti ziņo  VI par tabakas aizstājējproduktu tirdzniecību. Šobrīd MK noteikumu Nr.593 izdošanas pamatojumā ir iekļauta tikai atsauce uz Tabakas likuma 8.panta devīto daļu, bet nav iekļauta atsauce uz Tabakas likuma 5.1 panta otro daļu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz veikt grozījumus MK noteikumu Nr.593 izdošanas pamatojumā  un  iekļaut aktuālo Tabakas likuma nosaukumu, kā arī papildināt uzdošanas pamatojumu arī ar atsauci uz Tabakas likuma 5.1 panta otro daļu.
Problēmas apraksts
Ar Saeimā 2024.gada 11.janvārī pieņemtajiem grozījumiem, tiek papildināts Tabakas likums ar jaunu 5.1 panta otro daļu, ar kuru tiek noteikts, ka komersanti ziņo VI par tabakas aizstājējproduktu tirdzniecību un ka kārtību, kādā ziņot komersantiem  nosaka Ministru kabinets. Ziņošanas kārtība par tabakas aizstājējproduktiem tiek noteikta MK noteikumu  Nr.593 1. un 2.punktā, kuros šobrīd noteikta tikai prasība ziņot par elektronisko cigarešu un uzpildes flakonu tirdzniecību uzsākšanu, bet šobrīd MK noteikumos Nr.593 nav iekļauta  prasība ziņot par tabakas aizstājējproduktu tirdzniecības uzsākšanu.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu, ka informēšanai par tabakas aizstājējproduktu tirdzniecības uzsākšanu attiecināmas tādas pašas prasības, kā informēšanai par elektronisko cigarešu un elektronisko cigarešu uzpildes flakonu tirdzniecības uzsākšanu, MK noteikumu projekts paredz izteikt MK noteikumu Nr. 593  1. un 2. punktus jaunā redakcijā,  tajos iekļaujot arī tabakas aizstājējproduktus. Attiecīgi  MK noteikumos Nr.593 būs noteikts, ka komersantiem pirms tabakas aizstājējproduktu tirdzniecības uzsākšanas  ir pienākums par to ziņot VI, vienlaikus nosakot, ka komersantam pirms tabakas aizstājējproduktu tirdzniecības uzsākšanas ir jāiesniedz VI iesniegums, balstoties uz MK noteikumu Nr.593 pielikumu, par tabakas aizstājējproduktu  tirdzniecību. 
Problēmas apraksts
Ar Saeimā 2024.gada 11.janvārī pieņemtajiem grozījumiem tiek mainīts Tabakas likuma nosaukums, papildinot likuma nosaukumu pēc vārdiem “Tabakas izstrādājumu” ar vārdiem “tabakas aizstājējproduktu”,  bet šobrīd MK noteikumu Nr. 593 5.punktā ir iekļauts vēl vecais Tabakas likuma nosaukums. Papildus MK noteikumu Nr.593 5.punktā ir iekļauta tikai atsauce uz Tabakas likuma 8.panta devīto daļu, bet nav iekļauta atsauce uz Tabakas likuma 5.1 panta otro daļu. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz veikt grozījumus un izteikt MK noteikumu Nr.593  5.punktu jaunā redakcijā, iekļaujot tajā aktuālo Tabakas likuma nosaukumu, kas papildināta ar vārdiem "tabakas aizstājējproduktu", kā arī papildinot ar atsauci uz Tabakas likuma 5.1 panta otro daļu.
Problēmas apraksts
Papildinot MK noteikumos Nr. 593 ar jaunu produktu kategoriju -  tabakas aizstājējprodukti un nosakot, ka pirms tabakas aizstājējproduktu tirdzniecības uzsākšanas komersantiem ir par to jāziņo VI un ir jāiesniedz iesniegums VI balstoties uz MK noteikumu Nr.593 pielikumu, nepieciešams veikt arī izmaiņas MK noteikumu Nr.593 pielikumā, ņemot vērā, ka šobrīd pielikums ir pielāgots informācijas iesniegšanai tikai par elektronisko cigarešu un to uzpildes flakonu tirdzniecību, bet nevar tikt attiecināts uz ziņošanu par tabakas aizstājējproduktiem. Ņemot vērā minēto, kā arī to, ka TAP portālā tehniski nav iespējams veikt labojumus katrā no MK noteikumu Nr.593 pielikuma punktiem, jo pielikums TAP portālā, izgūstot noteikumu projektu no likumi.lv, ir pievienots kā datne, attiecīgi MK noteikumu projekts paredz izteikt visu MK noteikumu Nr.593 pielikumu jaunā redakcijā, integrējot tajā nepieciešamos grozījumus, lai komersanti varētu iesniegt informāciju iesnieguma veidā arī par tabakas aizstājējproduktiem.
 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz MK noteikumu Nr.593 pielikumu izteikt jaunā redakcijā, tomēr reālās izmaiņas tiek veiktas tikai šādos MK noteikumu Nr.593 pielikuma punktos:
1)papildināts pielikuma nosaukums ar tabakas aizstājējproduktu kategoriju;
2)papildināts pielikuma 1.punkts attiecībā uz VI sniedzamo informāciju par komersantu, nosakot, ka iesniegumā norāda komersanta oficiālo elektronisko adresi (E-adrese), kas reģistros reģistrētiem tiesību subjektiem ir obligāta saskaņā ar Oficiālās elektroniskās adreses likumu, lai nodrošinātu drošu, efektīvu un kvalitatīvu elektronisko saziņu un elektronisko dokumentu apriti starp iestādēm un privātpersonām;
3)veiktas izmaiņas  pielikuma 4.punktā, papildinot to ar norādi uz jaunu produktu - tabakas aizstājējproduktiem, vienlaikus, lai novērstu neskaidrības komersantiem, ka jāsniedz informācija par tirdzniecībā plānoto vai esošo produktu kategoriju: elektroniskās cigaretes, elektronisko cigarešu uzpildes flakoni, tabakas aizstājējprodukti, nevis par konkrētiem zīmoliem, veikti precizējumi pielikuma 4.punktā, aizstājot vārdus “plānoto sortimentu” ar vārdiem “produktu kategoriju”;
4)veiktas izmaiņas pielikuma 5.punktā, izsakot tajā esošās tabulas jaunā redakcijā, un iekļaujot, ka komersantam iesniedzot informāciju par konkrēto tirdzniecības vietu ir papildus jāsniedz informācija par to, vai tirdzniecības vietā notiek vairumtirdzniecība vai mazumtirdzniecība, tādējādi atvieglojot uzraudzību un kontroli VI;
5)veikt izmaiņas pielikuma noslēgumā iekļautajā apliecinājumā, pievienojot apliecinājumu no komersantu puses, ka VI paziņotā un norādītā tirdzniecības vieta neatrodas vietās, kurās saskaņā ar Tabakas izstrādājumu, tabakas aizstājējproduktu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un to šķidrumu aprites likum 8.panta pirmajā daļā noteikto, šo produktu tirdzniecība ir aizliegta, tādējādi novēršot situācijas, kad tabakas aizstājējproduktu, elektronisko cigarešu un elektronisko cigarešu uzpildes flakonu tirdzniecība notiek neatļautās vietās.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Tika izvērtēta iespēja veidot atsevišķus MK noteikumus, kuros atrunāta tikai kārtība, kādā komersanti ziņo tikai par tabakas aizstājējproduktiem, ņemot vērā Tabakas likuma 5.1 panta otrā daļā noteikto deleģējumu Ministru kabinetam. Tomēr ņemot vērā, ka  nosakāmā ziņošanas kartība par tabakas aizstājējproduktiem un iesniedzamā informācija komersantiem, kas nodarbojas ar tabakas aizstājējproduktu tirdzniecību neatšķiras no tās, kādu šobrīd jau iesniedz komersanti par elektronisko cigarešu un to uzpildes flakonu tirdzniecības vietu, tika pieņemts lēmums neveidot jaunus MK noteikumus, bet ar nepieciešamo regulējumu papildināt spēkā esošos MK noteikumus Nr.593, kas jau šobrīd nosaka kārtību, kādā komersants paziņo par elektronisko cigarešu un elektronisko cigarešu uzpildes flakonu  tirdzniecības uzsākšanu. 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Ir izvērtēts, vai samērīgi ir uzlikt un attiecināt tādas pašas prasības komersantiem, kas nodarbojas ar tabakas aizstājējproduktu tirdzniecību, kādas šobrīd tiek attiecinātas uz elektronisko cigarešu un to flakonu tirgotājiem. Nosakot tādas pašas ziņošanas prasības tabakas aizstājējproduktu tirgotājiem, kādas šobrīd ir noteiktas elektronisko cigarešu un to uzpildes flakonu tirgotājiem,  visiem tirgū esošajiem  produktiem tiek nodrošināti vienādi apstākļi, pie tam nodrošināta arī nepieciešamā informācija uzraugošām iestādēm, lai varētu kontrolēt šiem produktiem Tabakas likumā noteikto prasību ievērošanu. Nenosakot prasību ziņot par tirdzniecības vietu tabakas aizstājējproduktu tirgotājiem, nebūtu iespējams veikt visas nepieciešamās uzraudzības darbības, jo kontrolējošām iestādēm nebūtu pieejama informācija, kurās vietās doties kontrolēs. Attiecīgi arī palielinātos riski, ka patērētājiem būtu pieejami Tabakas likuma prasībām neatbilstoši produkti, kas var radīt kaitējumu veselībai un lielākus zaudējumus, nekā komersantiem papildus uzliktā prasība ziņot par tirdzniecības vietu.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Atbilstoši Saeimā 2024.gada 11.janvārī apstiprinātajiem grozījumiem Tabakas likumā un tajos iekļautajam pārejas noteikumu 19.punktam, grozījums Tabakas likumā, pievienojot  5.1 pantu un tajā noteiktais regulējums stāsies spēkā 2024.gada 1.augustā. Vienlaikus pārejas noteikumu 20. punkts nosaka, ka komersantiem, kas nodarbojas ar tabakas aizstājējproduktu tirdzniecību, līdz 2024. gada 1. septembrim par to ir jāpaziņo VI.  Attiecīgi komersantiem, kas nodarbojas ar tabakas aizstājējproduktu tirdzniecību par to VI ir jāpaziņo laikā no 2024.gada 1.augusta līdz 2024.gada 1.septembrim, attiecīgi no brīža, kad stājās spēkā grozījumi MK  noteikumos Nr.440, līdz Tabakas likuma pārejas noteikumu 20.punktā noteiktajam termiņam.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • tabakas aizstājējproduktu lietotāji
Ietekmes apraksts
Nosakot MK noteikumu projektā  prasības komersantiem pirms tabakas aizstājējproduktu tirdzniecības uzsākšanas par to paziņot VI, tiks nodrošināta minētās produktu grupas  - tabakas aizstājējproduktu uzraudzība.  Attiecīgi VI un citām kontrolējošām iestādēm - PTAC, VID un arī Valsts policijai, pašvaldības policijai būs pieejama informācija par tirdzniecības vietām, kurās tiek tirgoti tabakas aizstājējprodukti, attiecīgi tiks nodrošinātas kontroles iespējas un tas, ka tirgū tiek laisti tikai Tabakas likumā noteiktajām prasībām atbilstoši produkti, tādējādi arī sekmējot prasībām atbilstošu tabakas aizstājējproduktu pieejamību tirgū patērētājiem.
Juridiskās personas
  • komersanti, kas nodarbojas ar tabakas aizstājējproduktu tirdzniecību
Ietekmes apraksts
MK noteikumu projektā iekļautie grozījumi skars visus komersantus, kas nodarbojas ar tabakas aizstājējproduktu tirdzniecību - gan tiem, kas jau nodarbojas ar tabakas aizstājējproduktu tirdzniecību, gan tie, kas plāno uzsākt tabakas aizstājējproduktu tirdzniecību būs par to jāpaziņo VI, iesniedzot iesniegumu ar konkrētu informāciju.  Šobrīd nav iespējams noteikt, cik lielu tirgotāju loku skars jaunās prasības, jo šobrīd nekur nav noteikta prasība ziņot par šādu tabakas aizstājējproduktu tirdzniecību. Vienlaikus, šobrīd nav plašs tabakas aizstājējproduktu sortiments - nikotīna spilventiņi, karsējami augu smēķēšanas produkti, attiecīgi būtisks slogs uzņēmējiem netiks radīts. Vienlaikus, ņemot vērā pieejamo informāciju,  lielākoties tajās pašās vietās, kurās tirgo elektroniskās cigaretes vai to uzpildes flakonus, tirgo arī tabakas aizstājējproduktus, attiecīgi šie komersanti jau šobrīd iesniedz VI informāciju par elektroniskām cigaretēm un to uzpildes flakoniem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
6 668 989
0
6 432 423
0
6 451 016
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
6 668 989
0
6 432 423
0
6 451 016
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
6 668 989
40 000
6 432 423
40 000
6 451 016
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
6 668 989
40 000
6 432 423
40 000
6 451 016
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-40 000
0
-40 000
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-40 000
0
-40 000
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
40 000
0
40 000
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Finansējums 2024. gadam atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam” un ņemot vērā Finanšu ministrijas rīkojumus uz 2024.gada 2.februāri:
Veselības ministrijas (VI) budžeta programmas 46.00.00 “Veselības nozares uzraudzība”:
apakšprogramma 46.01.00 “Uzraudzība un kontrole”
Resursi izdevumu segšanai  6 668 989 euro
     Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 465 680 euro
     Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 6 203 309 euro
Izdevumi 6 668 989  euro, tai skaitā:
     Uzturēšanas izdevumi 6 614 933 euro
     Kapitālie izdevumi 54 056 euro.

Finansējums 2025. gadam atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam”:
Veselības ministrijas (VI) budžeta programmas 46.00.00 “Veselības nozares uzraudzība”:
apakšprogramma 46.01.00 “Uzraudzība un kontrole”
Resursi izdevumu segšanai 6 432 423 euro
     Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 465 680 euro
     Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 5 966 743 euro
Izdevumi 6 432 423  euro, tai skaitā:
     Uzturēšanas izdevumi 6 378 367 euro
     Kapitālie izdevumi 54 056 euro.

Finansējums 2026. gadam atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam”:
Veselības ministrijas (VI) budžeta programmas 46.00.00 “Veselības nozares uzraudzība”:
apakšprogramma 46.01.00 “Uzraudzība un kontrole”
Resursi izdevumu segšanai 6 451 016 euro
     Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 465 680 euro
     Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 5 985 336 euro
Izdevumi 6 451 016  euro, tai skaitā:
     Uzturēšanas izdevumi 6 396 960 euro
     Kapitālie izdevumi 54 056 euro.

Noteikumu projektā iekļauto normu efektīvai ieviešanai, nepieciešams izveidot digitālās veidlapas datu uzkrāšanas automatizāciju. Iepriekš minētais pasākums īstenojams apakšprogrammas 46.01.00 “Uzraudzība un kontrole” ietvaros. Nepieciešamais finansējuma apmērs 2024.gadam 40 000 euro, 2025.gadam 40 000 euro.

Aprēķins 2024.gadam:
Lai izveidotu digitālās veidlapas datu uzkrāšanas automatizāciju, kas ir tehnisks risinājums, būtu nepieciešams piesaistīt ārpakalpojumu, kura ietvaros tiks:
-  veikta sistēmu analīze un izstrādāta atbilstoši tehniskajai specifikācijai VI  iekšējā datubāze (Vienotās uzraudzības informācijas sistēmas modulis), kurā nodrošināta saņemto datu uzglabāšana - darba izpildei programmētāja pakalpojumi (7 cilvēkdienas x 661,16 euro (izmaksas pamatojoties uz iepriekš saņemto informāciju par IT sistēmas uzlabojumu sniegšanu)  =  4 628,12 x 21% PNV = 5 600,03 euro)) (5000 kods Kapitālie izdevumi);
-  izstrādāts rīks digitālai datu iesniegšanai un tā darbības testēšana (31 cilvēkdiena x 661,16 euro (izmaksas pamatojoties uz iepriekš saņemto informāciju par IT sistēmas uzlabojumu sniegšanu)  =  20 495,96 x 21% PNV = 24 800,11 euro)) (5000 kods Kapitālie izdevumi);
-  esošie dati no Excel formas pārveidoti, lai tiktu augšuplādēti/importēti datubāzē - darba izpildei programmētāja pakalpojumi (12 cilvēkdienas x 661,16 euro (izmaksas pamatojoties uz iepriekš saņemto informāciju par IT sistēmas uzlabojumu sniegšanu)  =  7 933,92 x 21% PNV = 9 600,04 euro)) (5000 kods Kapitālie izdevumi).
Kopā: (5600,03 euro + 24 800,11 euro + 9600,04 euro) = 40 000,18 euro ~ 40 000 euro
2024.gadā finansējums 40 000 euro apmērā tiks rasts apakšprogrammas 46.01.00 “Uzraudzība un kontrole” ietvaros no precēm un pakalpojumiem, jo līgums par Peldvietu ūdens izmeklējumiem tiks noslēgts par mazāku summu, nekā bija plānots. Sākotnēji iepriekš minēto līgumu bija plānots noslēgt par 65 874 euro, bet tiks noslēgts par 21 958 euro, līdz ar to pieejamais finansējuma apmērs ir 43 916 euro. Atlikums 3 916 euro (43 916 euro - 40 000 euro) tiks novirzīts SIEM (Drošības informācijas un notikumu pārvaldība) centralizētajam drošības risinājumam.

Aprēķins 2025.gadam:
Lai izveidotu digitālās veidlapas datu uzkrāšanas automatizāciju, kas ir tehnisks risinājums, būtu nepieciešams piesaistīt ārpakalpojumu, kura ietvaros tiks:
- izstrādāts savienojums, kas no e-formas nogādā datus VI iekšējā datubāzē - darba izpildei programmētāja pakalpojumi (30 cilvēkdienas x 661,16 euro (izmaksas pamatojoties uz iepriekš saņemto informāciju par IT sistēmas uzlabojumu sniegšanu)  =  19 834,80 x 21% PNV = 24 000,11 euro)) (5000 kods Kapitālie izdevumi);
- izstrādāta funkcionalitāte datubāzē saņemto datu rediģēšanai no VI darbiniekiem pieejamā portāla interfeisa - darba izpildei programmētāja pakalpojumi (15 cilvēkdienas x 661,16 euro (izmaksas pamatojoties uz iepriekš saņemto informāciju par IT sistēmas uzlabojumu sniegšanu)  =  9 917,40 x 21% PNV = 12 000,05 euro)) (5000 kods Kapitālie izdevumi);
- izstrādāta funkcionalitāte datubāzē saņemto datu lejuplādēšanai formātā, ar kuru VI var sniegt informāciju citām iestādēm (VID, PTAC, VP un PP) - darba izpildei programmētāja pakalpojumi (5 cilvēkdienas x 661,16 euro (izmaksas pamatojoties uz iepriekš saņemto informāciju par IT sistēmas uzlabojumu sniegšanu)  =  3 305,80 x 21% PNV = 4 000,02 euro)) (5000 kods Kapitālie izdevumi).
Kopā: (24 000,11 euro + 12 000,05 euro + 4 000,02 euro) = 40 000,18 euro ~ 40 000 euro
2025.gadā finansējums 40 000 euro apmērā tiks rasts apakšprogrammas 46.01.00 “Uzraudzība un kontrole” ietvaros ” no iepriekšējo gadu atlikuma iestrādes budžetā, jo uz 2023.gada 31.decembri bija izveidojies maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu naudas līdzekļu atlikums (deponētā konta atlikums 286 604,18 euro). Atlikums 246 604,18 euro (286 604,18 euro - 40 000euro) tiks novirzīts automašīnu iegādei saistībā ar autoparka plānoto centralizāciju. Veselības ministrija likumprojekta “Par valsts budžetu 2025.gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru 2025., 2026., 2027.gadam” sagatavošanas procesā iesniegs priekšlikumu par izdevumu palielinājumu 40 000 euro apmērā, tā finansēšanai novirzot maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu naudas līdzekļu atlikumu.

Attiecībā uz uzturēšanas izmaksām 2026.gadā un turpmāk ik gadu, informējam, ka izveidotais modulis nepalielinās kopējās Vienotās uzraudzības informācijas sistēmas uzturēšanas izmaksas.

Kopējais nepieciešamais finansējums iepriekš minētā pasākuma īstenošanai 2024.gadā ir 40 000 euro un 2025.gadā 40 000 euro, kuru plānots rast Veselības ministrijai (VI) piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Jaunas amata vietas netiks veidotas.
Cita informācija

Minētie grozījumi ir saistīti ar papildus uzraudzības funkciju veikšanu VI, jo iesniegtā komersantu informācija būs jāapstrādā VI darbiniekiem, kas radīs papildus slodzi uz to brīdi, kad komersanti sniegs informāciju VI par tirdzniecības vietām, vai par izmaiņām iesniegtajā informācijā, tā kā iesniegtās informācijas apstrāde jāveic manuāli.  Vienlaikus, tā kā jau šobrīd VI apstrādā komersantu sniegto informāciju par elektronisko cigarešu un to uzpildes flakonu tirdzniecības vietām, informācijas apstrādi varēs veikt esošās uzraudzības ietvaros, attiecīgi  MK noteikumu projektā iekļautās normas par aizstājējproduktu paziņojumu iesniegšanu un ar to apstrādi radīs papildus darba apjomu.  Ar paziņošanu saistīto administratīvo slogu  VI mazinātu uz digitālo transformāciju vērsta publisko pakalpojumu sniegšanas procesu pārveide un pakalpojumu izveide un attīstīšana, izmantojot tādas inovatīvas pieejas kā tiešsaistes iesniegumi.
Lai to īstenotu digitālas datu saņemšanas risinājumu, būtu nepieciešams piesaistīt  ārpakalpojumu, kura ietvaros tiktu izstrādāts tehnisks risinājums datu automatizētai saņemšanai un apstrādes pilnveidei, pilnībā atbrīvojoties no manuālas apstrādes, tik tālu, cik tas skar datu apkopošanu vienā datu bāzē, kuru VI Sabiedrības veselības departamenta Produktu kontroles nodaļa izmanto uzraudzības mērķiem pirms kontrolēm un kontroļu laikā.  Attiecīgi MK noteikumu projektā iekļauto normu efektīvai  ieviešanai, nepieciešams VI papildus finansējums digitālās veidlapas datu automatizētas uzkrāšanas izveidošanai, piesaistot  ārpakalpojumu, kura ietvaros tiktu veikti šādi uzdevumi un izstrādāti šādi rīki:
-  veikta sistēmu analīze un izstrādāta atbilstoši tehniskajai specifikācijai iestādes iekšējā datubāze (Vienotās uzraudzības informācijas sistēmas modulis), kurā nodrošināta saņemto datu uzglabāšana;
-  izstrādāts rīks digitālai datu iesniegšanai un nodrošināta tā darbības testēšana;
-  esošie dati no Excel formas pārveidoti, lai tiktu augšuplādēti/importēti datubāzē;
- izstrādāts savienojums, kas no e-formas nogādā datus Inspekcijas iekšējā datubāzē;
- izstrādāta funkcionalitāte datubāzē saņemto datu rediģēšanai no VI darbiniekiem pieejamā portāla interfeisa;
- izstrādāta funkcionalitāte datubāzē saņemto datu lejuplādēšanai formātā, ar kuru VI var sniegt informāciju citām iestādēm (VID, PTAC, VP un PP).
Vienlaikus MK noteikumu projektā iekļautās normas  nav saistītas ar administratīvā sloga palielināšanos VI un jaunas amata vietas netiks veidotas.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Veselības inspekcija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/6b112a74-4331-436b-925c-9c3065b579f1

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Minētajam MK noteikumu projektam TAP portālā no 05.02.2024 - 05.03.2024 norisinājās publiskā apspriešana. Ievietojot minēto MK noteikumu projektu TAP portālā publiskai apspriešanai, tika informētas arī nozares asociācijas   - Bezdūmu nozares asociācijai, Biedrībai "Beztabakas Produktu Asociācija", Tradicionālo un bezdūmu tabakas izstrādājumu apvienība un uzņēmējus pārstāvošās nevalstiskās organizācijās - LDDK, LTRK, Latvijas Tirgotāju asociācija. Iebildumi vai priekšlikumi publiskās apspriedes ietvaros par minētajiem MK  noteikumu projektiem netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Veselības inspekcija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Šobrīd jau VI veic informācijas apstrādi par komersantiem, t.sk. informācijas apstrādi par tirdzniecības adresēm, kurās nodarbojas ar elektronisko cigarešu un uzpildes flakonu tirdzniecību, bet ar MK noteikumu projektā iekļautajiem grozījumiem, VI nodrošinās arī informācijas apstrādi no komersantiem, kas plāno nodarboties vai jau nodarbojas ar tabakas aizstājējproduktu tirdzniecību un par to paziņos VI (t.sk. tirdzniecības vietu adresēm). Attiecīgi VI minēto informācijas apstrādi varēs veiks jau esošās uzraudzības ietvaros.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

MK noteikumu projektā minētie grozījumi ir saistīti ar papildus uzraudzības funkciju veikšanu VI, jo iesniegtā komersantu informācija būs jāapstrādā VI darbiniekiem, kas radīs papildus slodzi uz to brīdi, kad komersanti sniegs informāciju VI par tirdzniecības vietām. 

Vienlaikus, tā kā jau šobrīd VI apstrādā komersantu sniegto informāciju par elektronisko cigarešu un to uzpildes flakonu tirdzniecības vietām, informācijas apstrādi varēs veikt esošās uzraudzības ietvaros, attiecīgi  MK noteikumu projektā iekļautās normas par aizstājējproduktu paziņojumu iesniegšanu un ar to apstrādi radīs papildus darba apjomu. Ar paziņošanu saistīto administratīvo slogu mazinātu uz digitālo transformāciju vērsta publisko pakalpojumu sniegšanas procesu pārveide un pakalpojumu izveide un attīstīšana, izmantojot tādas inovatīvas pieejas kā tiešsaistes iesniegumi. Skatīt anotācijas 3.sadaļu. 
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Nosakot MK noteikumu projektā  prasības komersantiem pirms tabakas aizstājējproduktu tirdzniecības uzsākšanas par to paziņot VI, tiks nodrošināta minētās produktu grupas  - tabakas aizstājējprodukti uzraudzība.  Attiecīgi VI un citām kontrolējošām iestādēm - PTAC, VID būs pieejama informācija par  tirdzniecības vietām, kurās tiek tirgoti tabakas aizstājējprodukti, attiecīgi tiks nodrošinātas kontroles iespējas un tas, ka tirgū tiek laisti tikai Tabakas likumā noteiktajām prasībām atbilstoši produkti, tādējādi arī nodrošinot  prasībām atbilstošu tabakas aizstājējproduktu pieejamību tirgū patērētājiem.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi