24-TA-2546: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Latvijas Republikas kandidatūrām dalībai Eiropas Savienības Reģionu komitejā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ar Latvijas Pašvaldību savienības (turpmāk - LPS) 2024. gada 4. oktobra vēstuli Nr. 202410/INIC526 atbilstoši nacionālajai procedūrai kandidātu Latvijas delegācijas Eiropas Savienības (turpmāk - ES) Reģionu komitejā (turpmāk - RK) laika posmam no 2025. gada līdz 2030. gadam izvirzīšanai un ņemot vērā ES Padomes Ģenerālsekretariāta paziņojumu par RK komitejas atjaunošanas procedūru laika posmam no 2025. gada līdz 2030. gadam, LPS iesniedza 2024. gada 3. oktobra LPS Domes sēdē (protokols Nr.3, 2. punkts) apstiprināto kandidātu sarakstu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ar Ministru kabineta rīkojumu jāapstiprina Latvijas pašvaldību pārstāvji RK laikaposmā no 2025. gada 26. janvāra līdz 2030. gada 25. janvārim atbilstoši Lisabonas līguma 256.A pantam un Līguma par Eiropas Savienības darbību 305. pantam.
Spēkā stāšanās termiņš
26.01.2025.
Pamatojums
Jaunā sasaukuma darbības termiņš sākas ar 2025. gada 26. janvāri.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Latvijas pārstāvji RK ir apstiprināti ar Ministru kabineta 2019. gada 29. oktobra rīkojumu Nr. 534 "Par Latvijas Republikas kandidatūrām dalībai Eiropas Savienības Reģionu komitejā", kura darbības termiņš ir noteikts līdz 2025. gada 25. janvārim.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
RK darbība ir atrunāta Lisabonas līguma 256.A pantā un Līguma par Eiropas Savienības darbību 305. pantā. Minētajos pantos ir noteikts, ka RK sastāvā ir reģionālo un vietējo struktūru pārstāvji, kam ir vai nu reģionālas, vai vietējas vēlētas varas pilnvaras, vai arī, kuri ir politiski atbildīgi kādam vēlētam forumam. Vairumā ES dalībvalstu pašvaldību pārstāvju izvirzīšanas kārtība dalībai RK ir līdzīga. ES dalībvalsts pašvaldību asociācija sagatavo kandidātu sarakstu, kurš tiek iesniegts nacionālajai valdībai apstiprināšanai. Apstiprinātais kandidatūru saraksts pēc tam tiek iesniegts ES Padomē.
Arī Latvijā tieši šādā veidā tiek izvirzīti Latvijas pārstāvji RK. Līdz šim ir bijusi prakse, ka LPS savā iekšienē izvēlas un vienojas par Latvijas pašvaldību pārstāvjiem, kas no Latvijas piedalīsies RK. Pēc tam LPS lūdz Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju sagatavot un iesniegt Ministru kabineta rīkojumu, ar kuru tiek apstiprinātas Latvijas kandidatūras dalībai RK, pēc kura apstiprināšanas, Ārlietu ministrija informē ES Padomes Ģenerālsekretariātu par Latvijas Republikas pārstāvjiem RK.
LPS kandidātu izvēli veica atbilstoši LPS domes 2009. gada 21. augusta lēmumam Nr.6 “Par Latvijas pārstāvju un to aizvietotāju Eiropas Savienības Reģionu komitejā izvirzīšanas kārtību”. Minētais lēmums nosaka, ka, veidojot Latvijas pārstāvju delegāciju no vēlētiem pašvaldību pārstāvjiem RK, ir jāievēro šāds sadalījums:
• 3 novadu pašvaldību pārstāvji;
• 2 republikas pilsētu pašvaldību pārstāvji;
• 1 Rīgas pilsētas pašvaldības pārstāvis;
• LPS priekšsēdis.
Vienlaikus minētajā LPS lēmumā ir noteikts, ka pēc iespējas ir jāizvirza pārstāvji no dažādiem Latvijas reģioniem, ievērojot dzimumu līdztiesību pārstāvniecībā.
Arī Latvijā tieši šādā veidā tiek izvirzīti Latvijas pārstāvji RK. Līdz šim ir bijusi prakse, ka LPS savā iekšienē izvēlas un vienojas par Latvijas pašvaldību pārstāvjiem, kas no Latvijas piedalīsies RK. Pēc tam LPS lūdz Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju sagatavot un iesniegt Ministru kabineta rīkojumu, ar kuru tiek apstiprinātas Latvijas kandidatūras dalībai RK, pēc kura apstiprināšanas, Ārlietu ministrija informē ES Padomes Ģenerālsekretariātu par Latvijas Republikas pārstāvjiem RK.
LPS kandidātu izvēli veica atbilstoši LPS domes 2009. gada 21. augusta lēmumam Nr.6 “Par Latvijas pārstāvju un to aizvietotāju Eiropas Savienības Reģionu komitejā izvirzīšanas kārtību”. Minētais lēmums nosaka, ka, veidojot Latvijas pārstāvju delegāciju no vēlētiem pašvaldību pārstāvjiem RK, ir jāievēro šāds sadalījums:
• 3 novadu pašvaldību pārstāvji;
• 2 republikas pilsētu pašvaldību pārstāvji;
• 1 Rīgas pilsētas pašvaldības pārstāvis;
• LPS priekšsēdis.
Vienlaikus minētajā LPS lēmumā ir noteikts, ka pēc iespējas ir jāizvirza pārstāvji no dažādiem Latvijas reģioniem, ievērojot dzimumu līdztiesību pārstāvniecībā.
Risinājuma apraksts
Ar 2024. gada 4. oktobra vēstuli Nr. 202410/INIC526 LPS ir iesniegusi 2024. gada 3. oktobra LPS Domes sēdē (protokols Nr.3, 2. punkts) apstiprināto kandidātu sarakstu:
Locekļi:
1. Gints Kaminskis, Dobeles novada domes deputāts;
2. Dainis Turlais, Rīgas valstspilsētas domes deputāts;
3. Māris Zusts, Saldus novada domes deputāts;
4. Aivars Okmanis, Bauskas novada domes deputāts;
5. Karīna Miķelsone, Ādažu novada domes deputāte;
6. Gunārs Ansiņš, Liepājas valstspilsētas domes deputāts;
7. Jānis Vītoliņš, Ventspils valstspilsētas domes deputāts.
Aizstājēji:
1. Vita Paulāne, Ropažu novada domes deputāte;
2. Justīne Panteļējeva, Rīgas valstspilsētas domes deputāte;
3. Aivars Priedols, Dienvidkurzemes novada domes deputāts;
4. Jānis Rozenbergs, Cēsu novada domes deputāts;
5. Sergejs Maksimovs, Balvu novada domes deputāts;
6. Raivis Ragainis, Jēkabpils novada domes deputāts;
7. Egils Helmanis, Ogres novada domes deputāts.
Locekļi:
1. Gints Kaminskis, Dobeles novada domes deputāts;
2. Dainis Turlais, Rīgas valstspilsētas domes deputāts;
3. Māris Zusts, Saldus novada domes deputāts;
4. Aivars Okmanis, Bauskas novada domes deputāts;
5. Karīna Miķelsone, Ādažu novada domes deputāte;
6. Gunārs Ansiņš, Liepājas valstspilsētas domes deputāts;
7. Jānis Vītoliņš, Ventspils valstspilsētas domes deputāts.
Aizstājēji:
1. Vita Paulāne, Ropažu novada domes deputāte;
2. Justīne Panteļējeva, Rīgas valstspilsētas domes deputāte;
3. Aivars Priedols, Dienvidkurzemes novada domes deputāts;
4. Jānis Rozenbergs, Cēsu novada domes deputāts;
5. Sergejs Maksimovs, Balvu novada domes deputāts;
6. Raivis Ragainis, Jēkabpils novada domes deputāts;
7. Egils Helmanis, Ogres novada domes deputāts.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
2007/C 306/01
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
17.12.2007. Lisabonas līgums, ar ko groza līgumu par Eiropas Savienību un Līgumu par Eiropas Savienības darbību
Apraksts
RK darbība ir atrunāta Lisabonas līguma 256.A pantā, kurā ir noteikts, ka RK sastāvā ir reģionālo un vietējo struktūru pārstāvji, kam ir vai nu reģionālas, vai vietējas vēlētas varas pilnvaras, vai arī, kuri ir politiski atbildīgi kādam vēlētam forumam.
Vairumā ES dalībvalstu pašvaldību pārstāvju izvirzīšanas kārtība dalībai RK ir līdzīga. ES dalībvalsts pašvaldību asociācija sagatavo kandidātu sarakstu, kurš tiek iesniegts nacionālajai valdībai apstiprināšanai. Apstiprinātais kandidatūru saraksts pēc tam tiek iesniegts ES Padomē. Arī Latvijā tieši šādā veidā tiek izvirzīti Latvijas pārstāvji RK.
Vairumā ES dalībvalstu pašvaldību pārstāvju izvirzīšanas kārtība dalībai RK ir līdzīga. ES dalībvalsts pašvaldību asociācija sagatavo kandidātu sarakstu, kurš tiek iesniegts nacionālajai valdībai apstiprināšanai. Apstiprinātais kandidatūru saraksts pēc tam tiek iesniegts ES Padomē. Arī Latvijā tieši šādā veidā tiek izvirzīti Latvijas pārstāvji RK.
ES tiesību akta CELEX numurs
2016/C 202/01
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
07/06.2006. Līgums par Eiropas Savienības darbību
Apraksts
Līguma par Eiropas Savienības darbību 305. pants nosaka, ka RK locekļus, kā arī tādu pašu skaitu viņu aizstājēju ieceļ uz pieciem gadiem. Viņus var iecelt amatā atkārtoti. ES Padome apstiprina locekļu un viņu aizstājēju sarakstu, kuru izstrādā saskaņā ar visu dalībvalstu priekšlikumiem.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
17.12.2007. Lisabonas līgums, ar ko groza līgumu par Eiropas Savienību un Līgumu par Eiropas Savienības darbību
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
256.A pants
Viss rīkojuma projekts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Neattiecas
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Neattiecas
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
07/06.2006. Līgums par Eiropas Savienības darbību
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
305.pants
Viss rīkojuma projekts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Neattiecas
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Neattiecas
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netika piemērota.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Ārlietu ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi