25-TA-731: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2019. gada 19. februāra noteikumos Nr. 73 "Prasības govs un kazas svaigpiena apritei nelielā apjomā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2024. gada 20. janvāra rīkojums Nr. 55 “Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai” (turpmāk – rīkojums Nr. 55).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Lai īstenotu Valdības rīcības plāna 35.7. pasākuma 5. darbības rezultātu "Izvērtētas, pārskatītas un samazinātas normatīvajos aktos noteiktās Zemkopības ministrijas un tās iestāžu kontroles un uzraudzības funkcijas", nepieciešams grozīt Ministru kabineta 2019. gada 19. februāra noteikumus Nr. 73 "Prasības govs un kazas svaigpiena apritei nelielā apjomā" (turpmāk – noteikumi Nr. 73), atsakoties no obligātas ikgadējas pārbaudes dzīvnieku novietnēs, kurās iegūst svaigpienu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Patlaban noteikumu Nr. 73 19. punktā noteikta prasība, ka Pārtikas un veterinārais dienests (turpmāk – dienests) dzīvnieku novietni, kurā iegūst svaigpienu, pārbauda ne retāk kā reizi gadā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd noteiktā prasība dienestam veikt dzīvnieku novietņu pārbaudi ne retāk kā reizi gadā nosaka atšķirīgu pieeju pārbaužu veikšanai dzīvnieku novietnēs attiecībā uz noteiktu svaigpiena ražotāju grupu, kuri tieši piegādā svaigpienu galapatērētājiem vai mazumtirdzniecības vietām. Šāda pieeja nav vienlīdzīga attiecībā uz visiem lauksaimniecības dzīvnieku īpašniekiem un primārās ražošanas operatoriem, kā arī rada papildu administratīvo slogu gan dienestam, gan minētajiem svaigpiena ražotājiem.
Turklāt saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. marta Regulas (ES) 2017/625 par oficiālajām kontrolēm un citām oficiālajām darbībām, kuras veic, lai nodrošinātu, ka tiek piemēroti pārtikas un barības aprites tiesību akti, noteikumi par dzīvnieku veselību un labturību, augu veselību un augu aizsardzības līdzekļiem, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 999/2001, (EK) Nr. 396/2005, (EK) Nr. 1069/2009, (EK) Nr. 1107/2009, (ES) Nr. 1151/2012, (ES) Nr. 652/2014, (ES) 2016/429 un (ES) 2016/2031, Padomes Regulas (EK) Nr. 1/2005 un (EK) Nr. 1099/2009 un Padomes Direktīvas 98/58/EK, 1999/74/EK, 2007/43/EK, 2008/119/EK un 2008/120/EK un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 854/2004 un (EK) Nr. 882/2004, Padomes Direktīvas 89/608/EEK, 89/662/EEK, 90/425/EEK, 91/496/EEK, 96/23/EK, 96/93/EK un 97/78/EK un Padomes Lēmumu 92/438/EEK (Oficiālo kontroļu regula) 9. pantu, kompetentās iestādes visiem operatoriem regulāri veic oficiālās kontroles riska pamatoti un pietiekami bieži, ņemot vērā apzinātos riskus, kas saistīti ar tādu produktu, procesu izmantošanu, kuri var ietekmēt pārtikas nekaitīgumu dzīvnieku veselību vai dzīvnieku labturību. Oficiālās kontroles veic bez iepriekšēja paziņojuma, ar izņēmuma gadījumiem un cik vien iespējams, tā, lai administratīvais slogs un darbības traucējumi operatoriem saglabātos nepieciešamajā minimālajā līmenī, bet bez negatīvas ietekmes uz minēto kontroļu efektivitāti.
Turklāt saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. marta Regulas (ES) 2017/625 par oficiālajām kontrolēm un citām oficiālajām darbībām, kuras veic, lai nodrošinātu, ka tiek piemēroti pārtikas un barības aprites tiesību akti, noteikumi par dzīvnieku veselību un labturību, augu veselību un augu aizsardzības līdzekļiem, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 999/2001, (EK) Nr. 396/2005, (EK) Nr. 1069/2009, (EK) Nr. 1107/2009, (ES) Nr. 1151/2012, (ES) Nr. 652/2014, (ES) 2016/429 un (ES) 2016/2031, Padomes Regulas (EK) Nr. 1/2005 un (EK) Nr. 1099/2009 un Padomes Direktīvas 98/58/EK, 1999/74/EK, 2007/43/EK, 2008/119/EK un 2008/120/EK un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 854/2004 un (EK) Nr. 882/2004, Padomes Direktīvas 89/608/EEK, 89/662/EEK, 90/425/EEK, 91/496/EEK, 96/23/EK, 96/93/EK un 97/78/EK un Padomes Lēmumu 92/438/EEK (Oficiālo kontroļu regula) 9. pantu, kompetentās iestādes visiem operatoriem regulāri veic oficiālās kontroles riska pamatoti un pietiekami bieži, ņemot vērā apzinātos riskus, kas saistīti ar tādu produktu, procesu izmantošanu, kuri var ietekmēt pārtikas nekaitīgumu dzīvnieku veselību vai dzīvnieku labturību. Oficiālās kontroles veic bez iepriekšēja paziņojuma, ar izņēmuma gadījumiem un cik vien iespējams, tā, lai administratīvais slogs un darbības traucējumi operatoriem saglabātos nepieciešamajā minimālajā līmenī, bet bez negatīvas ietekmes uz minēto kontroļu efektivitāti.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams svītrot noteikumu Nr. 73 19. punktu. Turpmāk dzīvnieku novietņu pārbaudes tiks plānotas, balstoties uz tādu pašu principu kā citās dzīvnieku turēšanas vietās – pamatojoties uz risku analīzi. Tas nodrošinātu vienotus pārbaužu principus visiem lauksaimniecības dzīvnieku īpašniekiem un primārās ražošanas operatoriem, vienlaikus novēršot papildu prasības konkrētai svaigpiena ražotāju grupai. Riska analīzes ietvaros var identificēt tās novietnes, kurās, iespējams, netiek ievērotas normatīvajos aktos noteiktās prasības, tostarp attiecībā uz dzīvnieku veselības, higiēnas un piena kvalitātes nodrošināšanu, tādējādi uz šīm novietnēm var tikt vērstas pastiprinātas kontroles.
Šāda pieeja samazinātu administratīvo un finanšu slogu svaigpiena ražotājiem, kuri ievēro spēkā esošās prasības, jo viņiem piederošajās dzīvnieku novietnēs dienests pārbaudes vairs obligāti neveiks katru gadu. Rezultātā tiktu panākts laika un finanšu resursu ietaupījums svaigpiena ražotājiem. Gadījumā, ja riska analīze liecinātu, ka ievērojama daļa svaigpiena ražotāju atbilst normatīvo aktu prasībām, resursus būtu iespējams izmantot mērķtiecīgāk, novirzot neizmantotos finanšu līdzekļus uz risku balstītās ārpus kārtas kontrolēs dzīvnieku novietnēs, vai novirzīt citu nepieciešamo kontroļu veikšanai. Līdz ar to dienesta administratīvā sloga apmērs būs cieši saistīts ar ražotāju atbilstības līmeni.
Šāda pieeja samazinātu administratīvo un finanšu slogu svaigpiena ražotājiem, kuri ievēro spēkā esošās prasības, jo viņiem piederošajās dzīvnieku novietnēs dienests pārbaudes vairs obligāti neveiks katru gadu. Rezultātā tiktu panākts laika un finanšu resursu ietaupījums svaigpiena ražotājiem. Gadījumā, ja riska analīze liecinātu, ka ievērojama daļa svaigpiena ražotāju atbilst normatīvo aktu prasībām, resursus būtu iespējams izmantot mērķtiecīgāk, novirzot neizmantotos finanšu līdzekļus uz risku balstītās ārpus kārtas kontrolēs dzīvnieku novietnēs, vai novirzīt citu nepieciešamo kontroļu veikšanai. Līdz ar to dienesta administratīvā sloga apmērs būs cieši saistīts ar ražotāju atbilstības līmeni.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Svaigpiena ražotāji
Ietekmes apraksts
Turpmāk dienests veiks pārbaudes dzīvnieku novietnēs pamatojoties uz risku analīzi.
Juridiskās personas
- Svaigpiena ražotāji
Ietekmes apraksts
Turpmāk dienests veiks pārbaudes dzīvnieku novietnēs pamatojoties uz risku analīzi.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Svaigpiena ražotāji
samazinās
Vērtības nozīme:
4,30
Eiro, dati iegūti no Labklājības ministrijas publicētā ziņojuma, kurā norādīts, ka no 2025. gada 1. janvāra minimālā mēneša darba alga par normālu darba laiku ir 740 eiro.
2,00
Stundas
137
Juridiskas personas
1
Šobrīd pārbaudes veic vienu reizi gadā.
-1 178,20
Dzīvnieku novietnes dienests pārbauda uz riska analīzi, nevis katru gadu.
Aprēķini veikti pieņemot, ka vidēji 2025. gadā vienā mēnesī ir 174 atmaksājamas darba stundas un pieņemot, ka svaigpiena ražotāja alga ir valstī noteiktā minimālā alga.
Kopā
-1 178,20
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Patērētais laiks - stundās
Aprēķinu skaidrojums
Svaigpiena ražotāji
samazinās
Vērtības nozīme:
2,00
Stundas
106
Fiziskas personas
1
Šobrīd pārbaudes veic vienu reizi gadā.
-212,00
Dzīvnieku novietnes dienests pārbauda uz riska analīzi, nevis katru gadu.
Kopā
-212,00
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme vai dokumentu sagatavošanas un iesniegšanas izdevumi - euro
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Izlietotie naudas līdzekļi - euro
Aprēķinu skaidrojums
Svaigpiena ražotāji
samazinās
Vērtības nozīme:
4,30
Eiro, dati iegūti no Labklājības ministrijas publicētā ziņojuma, kurā norādīts, ka no 2025. gada 1. janvāra minimālā mēneša darba alga par normālu darba laiku ir 740 eiro.
106
Fiziskas personas
2
Divas stundas vienu reizi gadā.
-911,60
Dzīvnieku novietnes dienests pārbauda uz riska analīzi, nevis katru gadu.
Aprēķini veikti pieņemot, ka vidēji 2025. gadā vienā mēnesī ir 174 atmaksājamas darba stundas un pieņemot, ka svaigpiena ražotāja alga ir valstī noteiktā minimālā alga.
Kopā
-911,60
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
911,60
Svaigpiena ražotāji
Jā
Vērtības nozīme:
8,60
Eiro
106
Fiziskās personas
911,60
Atbilstības izmaksas aprēķinātas, pamatojoties uz pieņēmumu, ka katrai fiziskajai personai, viens dienesta apmeklējums ilgst divas stundas un pieņemot, ka minimālā alga ir 740 eiro, līdz ar to, vienas stundas likme ir 4,3 eiro, izmaksas par vienu apmeklējumu svaigpiena ražotājam ir 8,6 eiro.
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
1 178,20
Svaigpiena ražotāji
Jā
Vērtības nozīme:
8,60
Eiro
137
Juridiskās personas
1 178,20
Atbilstības izmaksas aprēķinātas, pamatojoties uz pieņēmumu, ka katrai juridiski personai, viens dienesta apmeklējums ilgst divas stundas un pieņemot, ka minimālā alga ir 740 eiro, līdz ar to, vienas stundas likme ir 4,3 eiro, izmaksas par vienu apmeklējumu svaigpiena ražotājam ir 8,6 eiro.
Kopā
2 089,80
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32017R0625
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. marta Regula (ES) 2017/625 par oficiālajām kontrolēm un citām oficiālajām darbībām, kuras veic, lai nodrošinātu, ka tiek piemēroti pārtikas un barības aprites tiesību akti, noteikumi par dzīvnieku veselību un labturību, augu veselību un augu aizsardzības līdzekļiem, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 999/2001, (EK) Nr. 396/2005, (EK) Nr. 1069/2009, (EK) Nr. 1107/2009, (ES) Nr. 1151/2012, (ES) Nr. 652/2014, (ES) 2016/429 un (ES) 2016/2031, Padomes Regulas (EK) Nr. 1/2005 un (EK) Nr. 1099/2009 un Padomes Direktīvas 98/58/EK, 1999/74/EK, 2007/43/EK, 2008/119/EK un 2008/120/EK un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 854/2004 un (EK) Nr. 882/2004, Padomes Direktīvas 89/608/EEK, 89/662/EEK, 90/425/EEK, 91/496/EEK, 96/23/EK, 96/93/EK un 97/78/EK un Padomes Lēmumu 92/438/EEK
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. marta Regula (ES) 2017/625 par oficiālajām kontrolēm un citām oficiālajām darbībām, kuras veic, lai nodrošinātu, ka tiek piemēroti pārtikas un barības aprites tiesību akti, noteikumi par dzīvnieku veselību un labturību, augu veselību un augu aizsardzības līdzekļiem, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 999/2001, (EK) Nr. 396/2005, (EK) Nr. 1069/2009, (EK) Nr. 1107/2009, (ES) Nr. 1151/2012, (ES) Nr. 652/2014, (ES) 2016/429 un (ES) 2016/2031, Padomes Regulas (EK) Nr. 1/2005 un (EK) Nr. 1099/2009 un Padomes Direktīvas 98/58/EK, 1999/74/EK, 2007/43/EK, 2008/119/EK un 2008/120/EK un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 854/2004 un (EK) Nr. 882/2004, Padomes Direktīvas 89/608/EEK, 89/662/EEK, 90/425/EEK, 91/496/EEK, 96/23/EK, 96/93/EK un 97/78/EK un Padomes Lēmumu 92/438/EEK
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2017/625 9. pants
1. punkts (svītrots noteikumu Nr. 73 19. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Noteikumos netiek noteiktas stingrākas prasības kā regulā 2017/625.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Saskaņā ar Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijā Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektiem" noteikto, noteikumu projektu nav nepieciešams iesniegt izvērtēšanai Eiropas Komisijā, jo noteikumu projektā netiek izdarīti grozījumi, kas būtiski maina tā darbības jomu vai nosaka lielākus ierobežojumus attiecīgā produkta piedāvāšanai tirgū.
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas un veterinārais dienests, Zemkopības ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Pārtikas un veterinārais dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Jā
Dienests veiks dzīvnieku novietņu pārbaudes, balstoties uz riska analīzi, bet ne obligāti katru gadu, kā noteikts pašlaik.
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
