24-TA-1594: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 15. jūnija noteikumos Nr. 379 "Administratīvo teritoriju un teritoriālā iedalījuma vienību klasifikatora noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
2024. gada 30. jūnijā stājās spēkā grozījumi Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumā, kas nosaka, ka Varakļānu novada administratīvā teritorija ir jāapvieno ar Madonas novadu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Nodrošināt Administratīvo teritoriju un teritoriālā iedalījuma vienību klasifikatora atbilstību Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumā noteiktajam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2024. gada 30. jūnijā stājās spēkā izmaiņas Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumā, kas nosaka, ka Varakļānu novada administratīvā teritorija pievienojama Madonas novadam.
Šobrīd spēkā esošajā Administratīvo teritoriju un teritoriālā iedalījuma vienību klasifikatorā Varakļānu novads ir kā atsevišķa administratīvā teritorija jeb novads ar savu klasifikatora kodu un tajā ietvertajām novada teritoriālā iedalījuma vienībām, kurām arī ir piešķirts klasifikatora kods, kurš apzīmē, ka tās ir piederīgas Varakļānu novadam.
Šobrīd spēkā esošajā Administratīvo teritoriju un teritoriālā iedalījuma vienību klasifikatorā Varakļānu novads ir kā atsevišķa administratīvā teritorija jeb novads ar savu klasifikatora kodu un tajā ietvertajām novada teritoriālā iedalījuma vienībām, kurām arī ir piešķirts klasifikatora kods, kurš apzīmē, ka tās ir piederīgas Varakļānu novadam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2024. gada 30. jūnijā stājās spēkā izmaiņas Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumā, kas nosaka, ka Varakļānu novada administratīvā teritorija pievienojama Madonas novadam.
Šobrīd spēkā esošajā Administratīvo teritoriju un teritoriālā iedalījuma vienību klasifikatorā Varakļānu novads ir kā atsevišķa administratīvā teritorija jeb novads ar savu klasifikatora kodu un tajā ietvertajām novada teritoriālā iedalījuma vienībām, kurām arī ir piešķirts klasifikatora kods, kurš apzīmē, ka tās ir piederīgas Varakļānu novadam. Lai nodrošinātu to, ka Administratīvo teritoriju un teritoriālā iedalījuma vienību klasifikators atbilstu Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumā noteiktajam, ir nepieciešams pārkodēt Varakļānu novadā ietilpstošās teritoriālās vienības tā, lai to kods atspoguļotu to, ka tās ir daļa no Madonas novada.
Šobrīd spēkā esošajā Administratīvo teritoriju un teritoriālā iedalījuma vienību klasifikatorā Varakļānu novads ir kā atsevišķa administratīvā teritorija jeb novads ar savu klasifikatora kodu un tajā ietvertajām novada teritoriālā iedalījuma vienībām, kurām arī ir piešķirts klasifikatora kods, kurš apzīmē, ka tās ir piederīgas Varakļānu novadam. Lai nodrošinātu to, ka Administratīvo teritoriju un teritoriālā iedalījuma vienību klasifikators atbilstu Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumā noteiktajam, ir nepieciešams pārkodēt Varakļānu novadā ietilpstošās teritoriālās vienības tā, lai to kods atspoguļotu to, ka tās ir daļa no Madonas novada.
Risinājuma apraksts
Veikt precizējumus Administratīvo teritoriju un teritoriālā iedalījuma vienību klasifikatorā, lai nodrošinātu atbilstību Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumam, pārkodējot Varakļānu novadā ietilpstošās teritoriālās vienības tā, lai to kods atspoguļotu to, ka tās ir daļa no Madonas novada.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Attiecībā uz statistikas nodrošināšanu, Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma (turpmāk - Likuma) 33.10 punktā noteikts, ka Centrālā statistikas pārvalde līdz 2025. gada 31. decembrim nodrošina oficiālo statistiku par Varakļānu novada un Madonas novada pašvaldību administratīvajām teritorijām, kādas tās bija līdz 2024. gada 30. jūnijam. Sākot ar 2026. gada 1. janvāri, Centrālā statistikas pārvalde nodrošina oficiālo statistiku par Madonas novadu atbilstoši šā likuma pielikumam. (13.06.2024. likuma redakcijā, kas stājas spēkā 30.06.2024.)
Likuma 33.10 punkts tika ietverts likumā pēc Centrālās statistikas pārvaldes iniciatīvas, lai nodrošinātu skaidri saprotamu laika plānu, kā tiks nodrošināta oficiālā statistika par šīm administratīvajām teritorijām (Madonas un Varakļānu novadiem), ņemot vērā to, ka Valsts zemes dienests izmaiņas adrešu reģistrā atbilstoši šā likuma pielikumam veic līdz 2025. gada 1. jūlijam (Likuma 33.5 punkts), kā arī to, ka līdz 2025. gada pašvaldību vēlēšanās ievēlētās domes pirmajai sēdei Varakļānu novada un Madonas novada pašvaldības turpina pildīt savas funkcijas administratīvajās teritorijās, kādas tās bija līdz 2024. gada 30. jūnijam (Likuma 33.6 punkts).
Likuma 33.10 punkts tika ietverts likumā pēc Centrālās statistikas pārvaldes iniciatīvas, lai nodrošinātu skaidri saprotamu laika plānu, kā tiks nodrošināta oficiālā statistika par šīm administratīvajām teritorijām (Madonas un Varakļānu novadiem), ņemot vērā to, ka Valsts zemes dienests izmaiņas adrešu reģistrā atbilstoši šā likuma pielikumam veic līdz 2025. gada 1. jūlijam (Likuma 33.5 punkts), kā arī to, ka līdz 2025. gada pašvaldību vēlēšanās ievēlētās domes pirmajai sēdei Varakļānu novada un Madonas novada pašvaldības turpina pildīt savas funkcijas administratīvajās teritorijās, kādas tās bija līdz 2024. gada 30. jūnijam (Likuma 33.6 punkts).
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/e5365d36-e21a-4358-b532-203b60f5a67d
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Priekšlikumi/iebildumi sabiedrības līdzdalības procesā netika saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
Noteikumu projekta izpilde nemaina Centrālās statistikas pārvaldes, ministriju un citu valsts institūciju kompetenci un funkcijas, neietekmē to institucionālo struktūru, kā arī neparedz jaunu institūciju izveidi, esošo institūciju likvidāciju vai reorganizāciju.
Noteikumu projekts pats par sevi nerada pienākumu valsts institūcijām piemērot administratīvo teritoriju un teritoriālo vienību kodus. Klasifikatora pielietojumu nosaka citi normatīvie akti.
Noteikumu projekts pats par sevi nerada pienākumu valsts institūcijām piemērot administratīvo teritoriju un teritoriālo vienību kodus. Klasifikatora pielietojumu nosaka citi normatīvie akti.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
Noteikumu projekta izpilde nemaina Centrālās statistikas pārvaldes, ministriju un citu valsts institūciju kompetenci un funkcijas, neietekmē to institucionālo struktūru, kā arī neparedz jaunu institūciju izveidi, esošo institūciju likvidāciju vai reorganizāciju.
Noteikumu projekts pats par sevi nerada pienākumu valsts institūcijām piemērot administratīvo teritoriju un teritoriālo vienību kodus. Klasifikatora lietošana oficiālās statistikas nodrošināšanā noteikta Statistikas likuma 7. panta otrās daļas 13. punktā, tā praktiskais pielietojums statistikas nodrošināšanā notiek saskaņā metodoloģiju, ko nosaka statistikas iestāde, kura ir atbildīga statistikas nodrošināšanu.
Noteikumu projekts pats par sevi nerada pienākumu valsts institūcijām piemērot administratīvo teritoriju un teritoriālo vienību kodus. Klasifikatora lietošana oficiālās statistikas nodrošināšanā noteikta Statistikas likuma 7. panta otrās daļas 13. punktā, tā praktiskais pielietojums statistikas nodrošināšanā notiek saskaņā metodoloģiju, ko nosaka statistikas iestāde, kura ir atbildīga statistikas nodrošināšanu.
Pielikumi