Anotācija (ex-ante)

23-TA-234: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 21. februāra noteikumos Nr. 134 "Personu apliecinošu dokumentu noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekta izdošanas deleģējums noteikts Personu apliecinošu dokumentu likuma 4.panta ceturtajā daļā, 5.panta ceturtajā un astotajā daļā un 6.panta septītajā daļā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts paredz nodrošināt tiesisko regulējumu jaunas paaudzes pasu izsniegšanas pamatojumam, apstiprinot  jaunus pasu paraugus Latvijas pilsoņu, Latvijas nepilsoņu pasēm un bezvalstnieku, bēgļu un personu, kurām piešķirts alternatīvais statuss, ceļošanas dokumentiem.
Spēkā stāšanās termiņš
12.02.2024.
Pamatojums
Projekta plānotais spēkā stāšanās termiņš ir 2024. gada 12. februāris. Spēkā stāšanās termiņš noteikts, lai nodrošinātu iespējami pilnvērtīgu pāreju no iepriekšējā parauga pasēm uz jaunā parauga pasēm un maksimālu resursu izlietojumu.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2012. gada 21. februāra noteikumu Nr. 134 "Personu apliecinošu dokumentu noteikumi" (turpmāk - noteikumi) 2., 3., 4., 5.un 6.pielikumā noteikti Latvijas pilsoņa pases, nepilsoņa pases, bezvalstnieka ceļošanas dokumenta, bēgļa ceļošanas dokumenta, ceļošanas dokumenta personai, kurai piešķirts alternatīvais statuss, paraugi. 
Personu apliecinošu dokumentu aizsardzība pret viltošanu to lietošanas laikā samazinās, tāpēc, lai mazinātu tos riskus, kas saistās ar viltotu dokumentu izmantošanu, personu apliecinošu dokumentu paraugs periodiski ir jāuzlabo, mainot dizainu un ieviešot jaunākas paaudzes līdzekļus pret viltošanu. Pašreizējā parauga pases tika uzsākts izsniegt 2015.gadā. Saskaņā ar Ministru kabineta 2021.gada 4.februāra sēdes protokola Nr.12 21.§ 2.punktā noteikto Iekšlietu ministrijai atļauts 2021.gadā veikt iepirkuma procedūru par pasu sagatavju un pasu personalizācijai nepieciešamā tehniskā aprīkojuma iegādi ar 2023.gadu. Minētajā uzdevumā noteiktās procedūras ir veiktas un ir sagatavoti jaunu pasu paraugi.

Noteikumu 49.punktā noteikts, ka pēc personu apliecinoša dokumenta saņemšanas personas nederīgo pasi, ja personai tāda ir, caurdur un atstāj personas rīcībā, ja pasē ir derīga vīza vai uzturēšanās atļauja vai pase nepieciešama vīzas vai uzturēšanās atļaujas saņemšanai vai ceļojumam uz ārvalstīm.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Esošā parauga pases Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde (turpmāk- Pārvalde) uzsāka izsniegt 2015.gadā. Lai nodrošinātu pasu aizsardzību pret viltojumiem, nodrošinātu to atbilstību jauna līmeņa drošības prasībām un  atbilstoši Ministru kabineta 2021.gada 4.februāra sēdes protokola Nr.12 21.§ 2.punktā noteiktajam, Pārvalde veikusi iepirkumu pasu sagatavju un pasu personalizācijai nepieciešamā tehniskā aprīkojuma iegādei un pasākumus jauna parauga pasu izgatavošanai laika posmā no 2023.gada līdz 2027.gadam. Paredzams, ka esošā parauga pasu sagataves tiks izmantotas izsniegšanai personām līdz 2024.gada 12.februārim.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz nodrošināt tiesisko regulējumu jaunas paaudzes pasu izsniegšanas pamatojumam, apstiprinot  jaunus pasu paraugus Latvijas pilsoņu, Latvijas nepilsoņu pasēm un bezvalstnieku, bēgļu un personu, kurām piešķirts alternatīvais statuss, ceļošanas dokumentiem.
Jaunajos pasu paraugos ir iekļauti inovatīvi pretviltošanas risinājumi, kas pamatoti ar Eiropas Padomes (EK) 2004.gada 13.decembra Nr.2252/2004 Regulas par drošības elementu un biometrijas standartiem dalībvalstu izdotajās pasēs un ceļošanas dokumentos un ļauj saglabāt un nodrošināt augstu pasu uzticamības un pretviltošanas līmeni un secīgi arī augstu vietu starp pasaules valstīm, kuru pases ir atzītas par atbilstošām augstam drošības standartam. Papildus jaunā parauga pases ir papildinātas ar lapu skaitu no 34 uz 42 lappusēm, vairāk vietas paredzot vīzu atzīmēm, lai pase būtu pilnvērtīgāk izmantojama tai paredzētajam mērķim - ceļošanai un vīzu saņemšanai, kā arī ierakstiem par pases turētāja nepilngadīgajiem bērniem. 
Problēmas apraksts
Šobrīd Noteikumos  paredzēts, ja persona vēlas atstāt tās rīcībā caurdurot anulētu iepriekšējo pasi gadījumos, ja tajā ir derīga vīza vai uzturēšanās atļauja vai pase nepieciešama vīzas vai uzturēšanās atļaujas saņemšanai vai ceļojumam uz ārvalstīm. 
Samērā bieži ir saņemti lūgumi atstāt personas rīcībā, caurdurot anulētu iepriekšējo personu apliecinošo dokumentu, arī gadījumos, ja tajā nav derīgas vīzas, bet citu iemeslu dēļ, piemēram, gadījumā, ja iepriekšējā personu apliecinošā dokumenta numurs ticis norādīts, veicot reģistrēšanos lidojumam, vai nederīgās vīzas uzrādīšana nepieciešama jaunas vīzas saņemšanai vai citam personai nozīmīgam mērķim. 
Tāpat Valsts kontroles 02.03.2015. publicētajā revīzijas ziņojumā "Biometrijas pasu izsniegšanas procesa un to atbalstošo informācijas sistēmu darbības efektivitāte"  vērsta uzmanība uz Pārvaldes resursu patēriņa personu apliecinošo dokumentu uzglabāšanas jomā optimizāciju.
 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā paredzēts, ka, noformējot iesniegumu personu apliecinoša dokumenta saņemšanai vai izsniedzot personu apliecinošu dokumentu, personas iesniegto lietošanai nederīgo personu apliecinošo dokumentu caurdur un atstāj personas rīcībā, ja persona to vēlas. Tādējādi personu apliecinoša dokumenta noformēšanas vai saņemšanas brīdī persona varēs izteikt vēlmi saglabāt tās rīcībā esošo lietošanai nederīgo, caurumoto personu apliecinošo dokumentu, nenorādot šīs vēlmes iemeslu.
Pārvalde nav konstatējusi tādus drošības riskus, kuru dēļ nebūtu paplašināms tas personu loks, kuru rīcībā būtu atstājams lietošanai nederīgs personu apliecinošs dokuments, to caurdurot.
Vienlaikus šāds risinājums mazinās Pārvaldes veicamo darbu apjomu šo dokumentu uzglabāšanā noteiktu laika posmu un dokumentu iznīcināšanā pēc šī termiņa iestāšanās.
Problēmas apraksts
Spēkā esošo Ministru kabineta 2012.gada 21.februāra noteikumu Nr.134 "Personu apliecinošu dokumentu noteikumi" 1.pielikumā ieviesusies pārrakstīšanās kļūda un 94.rindā norādīts neprecīzs simbola "ẞ" atveidojums.
 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā paredzēts labot pārrakstīšanās kļūdu Ministru kabineta 2012.gada 21.februāra noteikumu Nr.134 "Personu apliecinošu dokumentu noteikumi" 1.pielikumā, precizējot neprecīzi izvēlēto simbola "ẞ" atveidojumu, vienlaikus tehniski 1.pielikumu izsakot jaunā redakcijā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums ietekmē Latvijas pilsoņa pases, nepilsoņa pases, bezvalstnieka ceļošanas dokumenta, bēgļa ceļošanas dokumenta un ceļošanas dokumenta personai, kurai Latvijas Republikā piešķirts alternatīvais statuss, saņēmējus.
 
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/eb68aa2c-3855-4327-b1a6-77276c73fcbc

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
  • Latvijas Republikas pārstāvniecības ārvalstīs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi