Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
22-TA-3720: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Veselības aprūpes finansēšanas likuma 10. panta trešā daļa.
Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7.panta ceturtā daļa un 8.panta pirmā daļa.
Pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2023. gadam, kas pieņemts Ministru kabineta 2022.gada 20.decembra sēdē (prot.Nr. 66 57. §), 7.4. un 7.6.apakšpunktā ietvertais pasākums.
Informatīvais ziņojums “Par veselības aprūpes pasākumiem Covid-19 izplatības ierobežošanai un seku mazināšanai 2023.gadā”, kas pieņemts zināšanai Ministru kabineta 2022.gada 20.decembra sēdē (prot.Nr. 66 64. §). 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Pilnveidot un precizēt valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanas un apmaksas kārtību, tostarp, lai 2023.gada 1.ceturksnī turpinātu nodrošināt pasākumus, kas saistīti ar Covid – 19 izplatības ierobežošanu un seku mazināšanu, kā arī 2023.gadā turpinātu nodrošināt Ukrainas iedzīvotājiem karadarbības dēļ nepieciešamos veselības aprūpes pakalpojumus slimnīcās. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Veselības aprūpes finansēšanas un organizēšanas kārtību, tai skaitā veselības aprūpes pakalpojumu veidus un apjomus, kas tiek apmaksāti no valsts budžeta līdzekļiem, kā arī šo pakalpojumu organizēšanas un apmaksas kārtību, nosaka Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumi Nr.555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība" (turpmāk – Noteikumi Nr.555). Noteikumi Nr.555 paredz līdz 2022.gada 31.decembrim samaksu ārstniecības iestādēm par sniegtajiem pakalpojumiem Covid-19 izplatības ierobežošanai un seku novēršanai, kā arī epidemioloģisko prasību nodrošināšanu.

Atbilstoši Noteikumu Nr.555 3.6.2.apakšpunktam valsts apmaksātās medicīniskās palīdzības minimumā ietilpst arī vakcinācijas kalendārā ietvertā vakcinācija un vakcinācija pret gripu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par ambulatorajai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijas kārtību.

Atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7.panta ceturtajai daļai Ukrainas civiliedzīvotājiem (termina tvērums noteikts Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 1.pantā) ir tiesības Latvijā saņemt valsts apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus tādā pašā apjomā kā Latvijā valsts obligātās veselības apdrošināšanas ietvaros apdrošinātām personām.
Atbilstoši minētajam un Pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā (apstiprināts ar Ministru kabineta 2022.gada 29.aprīļa rīkojumu Nr.302 “Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā”) 7.2. un 7.6.apakšpunktā ietvertajiem pasākumiem Noteikumu Nr.555 260.punkts paredz līdz 2022.gada 31.decembrim valsts apmaksātos medicīniskās transportēšanas pakalpojumus, lai nodrošinātu Ukrainas iedzīvotājiem Krievijas Federācijas izraisītā bruņotā konflikta dēļ nepieciešamos veselības aprūpes pakalpojumus stacionārajās ārstniecības iestādēs.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams pilnveidot un precizēt valsts apmaksātās veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanas un apmaksas kārtību, tostarp, lai 2023.gada 1.ceturksnī turpinātu nodrošināt pasākumus, kas saistīti ar Covid – 19 infekcijas izplatības ierobežošanu un seku mazināšanu, kā arī 2023.gadā turpinātu nodrošināt valsts apmaksāto medicīnisko transportēšanu, lai Ukrainas iedzīvotājiem Krievijas Federācijas izraisītā bruņotā konflikta dēļ sniegtu nepieciešamos veselības aprūpes pakalpojumus stacionārajās ārstniecības iestādēs. Līdz ar to nepieciešami atbilstoši grozījumi Noteikumos Nr.555.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minēto, Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumos Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība”” (turpmāk - Noteikumu projekts) paredz:
1) līdz 2023.gada 31.martam turpināt nodrošināt pasākumus, kas saistīti ar Covid – 19 infekcijas izplatības ierobežošanu un seku mazināšanu un atbilst informatīvajā ziņojumā “Par veselības aprūpes pasākumiem Covid-19 izplatības ierobežošanai un seku mazināšanai 2023.gadā”, kas pieņemts Ministru kabineta 2022.gada 20.decembra sēdē (prot.Nr. 66 64. §), ietvertajiem būtiskākajiem epidemioloģiskās drošības un veselības aprūpes pakalpojumiem 2023.gadam, lai Covid-19 infekcijas atkārtota uzliesmojuma gadījumā ierobežotu infekcijas izplatīšanos, kā arī, lai mazinātu Covid-19 izraisītās sekas Covid-19 pārslimojušajiem iedzīvotājiem, tādējādi mazinot invaliditātes iestāšanās riskus un veicinot sabiedrības veselības atjaunošanos kopumā (Noteikumu projekta 6. un 7.punkts):
- līdz 2023.gada 31.martam turpināt samaksu par šādiem sniegtajiem pakalpojumiem Covid-19 izplatības ierobežošanai un seku mazināšanai: laboratorisko izmeklējumu veikšana Covid-19 noteikšanai atbilstoši Slimību profilakses un kontroles centra tīmekļvietnē publicētajam Covid-19 testēšanas algoritmam, subakūtā rehabilitācija un ilgtermiņa rehabilitācija pacientiem pēc Covid-19 infekcijas pārslimošanas, veselības stāvokļa dinamiskā novērošana pacientiem pēc Covid-19 infekcijas pārslimošanas;
- līdz 2023. gada 31.martam turpināt samaksu ārstniecības iestādēm par individuālo aizsardzības līdzekļu un dezinfekcijas līdzekļu izmantošanu pakalpojumu sniegšanā.
2) līdz 2023.gada 31.decembrim turpināt nodrošināt valsts apmaksāto medicīnisko transportēšanu, lai Ukrainas iedzīvotājiem sniegtu Krievijas Federācijas izraisītā bruņotā konflikta dēļ nepieciešamos veselības aprūpes pakalpojumus stacionārajās ārstniecības iestādēs (Noteikumu projekta 5.punkts).
Atbilstoši Noteikumu Nr.555 260.punktam minētie pasākumi tika ieviesti 2022.gadā, un līdz šim medicīniskā transportēšana no ārvalsts ārstniecības iestādes uz stacionāro ārstniecības iestādi Latvijā starptautiskās palīdzības ietvaros veikta divām pacientu grupām, nodrošinot iespēju karadarbībā cietušajiem saņemt nepieciešamo ārstēšanu, tai skaitā medicīnisko rehabilitāciju, Latvijas stacionāros. 
Pacientu (Ukrainas iedzīvotāju, tai skaitā karavīru) uzņemšanas algoritms paredz, ka medicīnisko transportēšanu organizē un nepieciešamos veselības aprūpes pakalpojumus primāri nodrošina SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca”. Saņemot nepieciešamo medicīnisko palīdzību šajā stacionārā, pacients ārstēšanas turpināšanai tiek pārvest uz citu stacionāro ārstniecības iestādi, piemēram, valsts sabiedrību ar ierobežotu atbildību “Nacionālais rehabilitācijas centrs “Vaivari””. 
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 31.maija noteikumu Nr.329 "Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma 1.3.apakšsadaļā ietverto informāciju - laikā, kad tika izstrādāts tiesiskais regulējums (2022.gada pavasaris), nebija iespējams prognozēt, cik ilgi tiks nodrošināta medicīniskās palīdzības sniegšana Ukrainas iedzīvotājiem, tāpēc medicīniskā transportēšana, lai Ukrainas iedzīvotājiem sniegtu Krievijas Federācijas izraisītā bruņotā konflikta dēļ nepieciešamos veselības aprūpes pakalpojumus stacionāros, tika paredzēta līdz 2022.gada 31.decembrim. Vienlaikus tika norādīts, ka nepieciešamības gadījumā šis termiņš tiks pārskatīts atbilstoši aktuālajai situācijai.
Ievērojot to, ka karadarbība Ukrainā joprojām turpinās un tajā cietušo Ukrainas iedzīvotāju skaits ik dienas pieaug, Veselības ministrija uzskata par nepieciešamu 2022.gadā uzsāktos pasākumus, kas vērsti uz medicīniskās palīdzības sniegšanu Ukrainas iedzīvotājiem, turpināt arī 2023.gadā. Līdz ar to pacientu medicīniskā transportēšana no ārvalsts ārstniecības iestādes uz stacionāro ārstniecības iestādi Latvijā, kā arī pacientu nogādāšana no stacionārās ārstniecības iestādes uz citu stacionāro ārstniecības iestādi ir iekļauta Pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2023. gadam, kas pieņemts Ministru kabineta 2022.gada 20.decembra sēdē (prot.Nr. 66 57. §), 7.4. un 7.6.apakšpunktā, kā arī ietverta Noteikumu projekta 4.punktā.
Pasākumu īstenošanas termiņš (2023.gads) noteikts atbilstoši iepriekš minētā Pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2023. gadam termiņam. Nepieciešamības gadījumā šis termiņš tiks pārskatīts atbilstoši aktuālajai situācijai un objektīvajai nepieciešamībai. 
3) noteikt Noteikumu Nr.555 262.2. un 262.3.apakšpunktā ietvertos pakalpojumus, kas saistīti ar Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanu un seku novēršanu, par iedzīvotājiem pastāvīgi pieejamiem pakalpojumiem (Noteikumu projekta 2. un 3.punkts)
Noteikumu Nr.555 262.2. un 262.3.apakšpunkts paredz, ka līdz 2022. gada 31. decembrim Nacionālais veselības dienests samaksā ārstniecības iestādēm par Covid-19 pacientu nogādāšanu no stacionārās ārstniecības iestādes uz mājām, ja pacienta veselības stāvoklis ļauj turpināt ārstēties mājās un pacients pats nespēj rast iespēju nokļūt mājās, neapdraudot epidemioloģisko drošību, kā arī par pacienta nogādāšanu no augstāka līmeņa stacionārās ārstniecības iestādes uz zemāka līmeņa stacionāro ārstniecības iestādi, ja pacienta veselības stāvoklis ir uzlabojies un ļauj turpināt ārstēšanu zemāka līmeņa stacionārā un ja augstāka līmeņa stacionārajai ārstniecības iestādei ir nepieciešams atbrīvot stacionārās gultas akūtiem pacientiem, kuriem nepieciešama stacionārā ārstēšana neatliekamā kārtā. 
Izvērtējot minētos pasākumus, secināms, ka tie ir būtiski stacionāro ārstniecības iestāžu resursu lietderīgai izmantošanai (atslogo augstāka līmeņa slimnīcas no tādu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanas, kurus var nodrošināt zemāka līmeņa slimnīcās, vai atslogo slimnīcas no tādu Covid-19 pacientu ārstēšanas, kuriem ārstēšanu var nodrošināt mājās), kā arī Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai (paredz Covid-19 pacientus nogādāt no stacionārās ārstniecības iestādes uz mājām, neapdraudot epidemioloģisko drošību), tāpēc turpināmi arī pēc 2022.gada 31.decembra. Ievērojot minēto un to, ka finansējums pasākumu īstenošanai rodams nozarei pieejamā finansējuma ietvaros, Noteikumu projekts paredz Noteikumu Nr.555 262.2. un 262.3.apakšpunktā ietvertos pacientu transportēšanas pakalpojumus iekļaut Noteikumu Nr.555 vispārējā regulējumā.
4) līdz 2023.gada 31.decembrim pagarināt tiesības Nacionālajam veselības dienestam slēgt līgumu ar stacionārajām ārstniecības iestādēm, kas nav minētas Noteikumu Nr.555 6. pielikumā "Stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēji un stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas nosacījumi", lai nodrošinātu valsts apmaksāto pakalpojumu pieejamību terapeitiskā profila pacientiem un hronisko pacientu aprūpes profila pacientiem (Noteikumu projekta 8.punkts), jo šo profilu gultu nepietiekamība ir akūta problēma.
5) precizēt Noteikumu Nr.555 3.6.2.apakšpunktā ietvertos valsts apmaksātās vakcinācijas noteikumus (Noteikumu projekta 1.punkts)
Atbilstoši Noteikumu Nr.555 3.6.2.apakšpunktam valsts apmaksātās medicīniskās palīdzības minimumā ietilpst arī vakcinācijas kalendārā ietvertā vakcinācija un vakcinācija pret gripu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par ambulatorajai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijas kārtību.
Kā pierādīja Covid-19 pandēmija un arī pērtiķu baku uzliesmojums, ir gadījumi, kad sabiedrības veselības risku novēršanai nepieciešama vakcinācija pret slimībām, kas nav iekļautas vakcinācijas kalendārā, vai ar vakcīnām, kas nav kompensējamo zāļu sarakstā. Šajos gadījumos vakcināciju veic saskaņā ar veselības ministra rīkojumu, kas tiek izdots atbilstoši Ministru kabineta 2000.gada 26.septembra noteikumu Nr.330 "Vakcinācijas noteikumi" 8.punktā ietvertajam pilnvarojumam (epidēmijas vai tās draudu gadījumā veselības ministrs ir tiesīgs izdot rīkojumu par atsevišķu iedzīvotāju grupu obligātu vakcināciju neparedzētos gadījumos un papildu vakcīnu iegādi Veselības ministrijai budžetā iedalīto līdzekļu ietvaros. Ja epidēmijas vai tās draudu gadījumā ir nepieciešama papildu obligāta vakcinācija, kas pārsniedz Veselības ministrijai iedalītos līdzekļus, lēmumu par papildu obligāto vakcināciju pēc veselības ministra priekšlikuma pieņem Ministru kabinets) vai arī saskaņā ar citu normatīvo aktu prasībām. Saskaņā ar veselības ministra rīkojumu šobrīd tiek veikta vakcinācija pret pērtiķu bakām, savukārt vakcinācija pret Covid-19 infekciju – saskaņā ar normatīvajiem aktiem par epidemioloģiskās drošības pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai.  
Ievērojot minēto, lai nodrošinātu ne tikai valsts apmaksātu vakcīnu, bet arī valsts apmaksātu vakcinācijas pakalpojumu pieejamību, nepieciešams attiecīgi precizēt Noteikumu Nr.555 3.6.2. apakšpunktu. Noteikumu projekta 1.punkts paredz noteikt, ka vakcinācijas pakalpojums tiek apmaksāts visos gadījumos, kad vakcināciju veic ar Nacionālā veselības dienesta centralizēti iepirktām vakcīnām, kā arī, ja vakcināciju veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem par ambulatorajai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijas kārtību. Grozījumam nav ietekmes uz valsts un pašvaldību budžetu.
6) pārcelt stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu sniedzējiem Noteikumu Nr.555 14.pielikuma 3.1.1.apakšpunktā noteikto kvalitātes rādītāju izpildes vērtēšanas datumu (Noteikumu projekta 4. punkts).
Covid-19 pandēmijas izraisītās situācijas ietekmē ir mainījusies pacientu struktūra un pacientu plūsmas organizēšana stacionārajās ārstniecības iestādēs, tādēļ kvalitātes kritēriji stacionārās veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju darbības novērtēšanai jāveido atbilstoši aktuālajai situācijai, un tam nepieciešams laiks.  Līdz ar to tiek veikti grozījumi Noteikumu Nr.555 239.punktā, pārceļot kvalitātes rādītāju izpildes vērtēšanas datumu uz 2024.gada 1.janvāri. Grozījumam nav ietekmes uz valsts un pašvaldību budžetu.

Ievērojot Valsts sekretāru 2022.gada 17.novembra sanāksmē atzīmēto (prot.Nr.37  4.§, 1.1.apakšpunkts), Noteikumu projekts sagatavots un tiks virzīts izskatīšanai Ministru kabineta 2023.gada 10.janvāra sēdē, tāpēc Noteikumu projekta 9.punkts paredz regulējumu, lai samaksa par sniegtajiem pakalpojumiem Covid-19 izplatības ierobežošanai un seku mazināšanai, par vakcināciju, kā arī par transportēšanas pakalpojumiem ārstniecības iestādēm tiktu nodrošināta no 2023.gada 1.janvāra, tādējādi garantējot valsts apmaksāto pakalpojumu nepārtrauktību un pieejamību pacientiem. 
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Fiziskās personas, kurām ir tiesības saņemt veselības aprūpes pakalpojumus atbilstoši Veselības aprūpes finansēšanas likuma 7., 9. un 11. pantam.
Ukrainas iedzīvotāji (tai skaitā karavīri), kuriem Krievijas Federācijas izraisītā bruņotā konflikta dēļ tiks nodrošināta nepieciešamā veselības aprūpe Latvijā.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Ārstniecības iestādes, kuras sniedz valsts apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
196 448 687
0
196 449 024
0
196 449 024
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
196 448 687
0
196 449 024
0
196 449 024
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
196 448 687
7 483 669
196 449 024
929 859
196 449 024
929 859
0
2.1. valsts pamatbudžets
196 448 687
7 483 669
196 449 024
929 859
196 449 024
929 859
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-7 483 669
0
-929 859
0
-929 859
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-7 483 669
0
-929 859
0
-929 859
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
7 483 669
0
929 859
0
929 859
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Informācijai:
 - 2023. un 2024.gadam atbilstoši likumam “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024.gadam”:
Veselības ministrijas (NVD) budžeta programmas 33.00.00 “Veselības aprūpes nodrošināšana”:

2023.gadam
apakšprogrammā 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”:
Resursi izdevumu segšanai   196 448 687 euro
     Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem 230 707 euro
Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 196 217 980 euro
     Izdevumi  196 448 687  euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas 196 448 687  euro

2024.gadam
apakšprogrammā 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”:
Resursi izdevumu segšanai   196 449 024 euro
     Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem 230 707 euro
Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 196 218 317 euro
     Izdevumi  196 449 024  euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas 196 449 024  euro

 - ņemot vērā to, ka likumprojekts "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024., un 2025.gadam" nav vēl apstiprināts, līdz ar to 2025.gadam finansējums tiek norādīts 2024.gada līmenī atbilstoši likumam “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024.gadam”:
Veselības ministrijas (NVD) budžeta programmas 33.00.00 “Veselības aprūpes nodrošināšana”:
2025.gadam
apakšprogrammā 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”:
Resursi izdevumu segšanai   196 449 024 euro
     Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem 230 707 euro
Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 196 218 317 euro
     Izdevumi  196 449 024  euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas 196 449 024  euro

1. Noteikumu Nr.555 273.punkts (Noteikumu projekta 5.punkts) paredz, ka Nacionālais veselības dienests līdz 2023. gada 31. decembrim stacionārajām ārstniecības iestādēm, kuras sniedz veselības aprūpes pakalpojumus Ukrainas civiliedzīvotājiem Krievijas Federācijas izraisītā bruņotā konflikta dēļ, stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai samaksu līgumā ar dienestu noteiktajā kārtībā veic atbilstoši faktiskajām izmaksām par:
1)pacientu medicīnisko transportēšanu no ārvalsts ārstniecības iestādes uz stacionāro ārstniecības iestādi Latvijā ar indikatīvu finansiālu ietekmi 106 722 euro, atbilstoši “Pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2023. gadam” 7.4.apakšpunktā iekļautajam pasākumam, (skat., anotācijas 1.pielikumu).
Finansējuma avots: budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai” plānotais finansējums.
2) pacientu nogādāšanu no stacionārās ārstniecības iestādes uz citu stacionāro ārstniecības iestādi ar indikatīvu finansiālu ietekmi 4 126 euro, atbilstoši “Pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2023. gadam” 7.6.apakšpunktā iekļautajam pasākumam, (skat., anotācijas 2.pielikumu).
Finansējuma avots: budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai” plānotais finansējums.

 2. Noteikumu Nr.555 274.punkts (Noteikumu projekta 6.punkts) paredz, ka līdz 2023.gada 31.martam dienests līgumā ar ārstniecības iestādi noteiktajā kārtībā veic samaksu par šādiem sniegtajiem pakalpojumiem Covid-19 izplatības ierobežošanai un seku novēršanai:
1)Noteikumu  Nr.555 274.1.apakšpunkts (Noteikumu projekta 6.punkts) paredz laboratorisko izmeklējumu veikšanu COVID-19 noteikšanai atbilstoši Slimību profilakses un kontroles centra tīmekļvietnē publicētajam COVID-19 testēšanas algoritmam ar indikatīvu finansiālu ietekmi 3 179 094 euro (skat. anotācijas pielikumu Nr.3).
Finansējuma avots: budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” valsts budžeta programmas 12.00.00 “Finansējums veselības jomas pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai””.
2)Noteikumu Nr.555 274.2. apakšpunkts (Noteikumu projekta 6.punkts) paredz subakūto rehabilitāciju un ilgtermiņa rehabilitāciju pacientiem pēc COVID-19 infekcijas pārslimošanas 1 285 341 euro (skat. anotācijas pielikumu Nr.4).
Finansējuma avots: budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” valsts budžeta programmas 12.00.00 “Finansējums veselības jomas pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai””.
3)Noteikumu Nr.555 274.3. apakšpunkts (Noteikumu projekta 6.punkts) paredz
veselības stāvokļa dinamisko novērošanu pacientiem pēc COVID-19 infekcijas pārslimošanas ar indikatīvu finansiālu ietekmi 960 897 euro (skat. anotācijas pielikumu Nr.5).
 Finansējuma avots: budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” valsts budžeta programmas 12.00.00 “Finansējums veselības jomas pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai””.

3.Noteikumu Nr.555 275. punkts (Noteikumu projekta 7.punkts) paredz ka dienests ārstniecības iestādēm līdz 2023.gada 31.martam veic samaksu atbilstoši faktiski sniegto pakalpojuma apjomam par individuālo aizsardzības līdzekļu un dezinfekcijas līdzekļu izmantošanu pakalpojumu sniegšanā saskaņā ar manipulāciju sarakstu vai ikmēneša fiksēto maksājumu ar indikatīvi aprēķinātu finansiālu ietekmi 1 017 630 euro (skat. anotācijas pielikumu Nr.6).
Finansējuma avots: budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” valsts budžeta programmas 12.00.00 “Finansējums veselības jomas pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai””.

4.Noteikumu Nr.555 150.1.3.apakšpunkts (Noteikumu 2.punkts) paredz Covid-19 pacientu nogādāšanu no stacionārās ārstniecības iestādes uz mājām, ja pacienta veselības stāvoklis ļauj turpināt ārstēties mājās un pacients pats nespēj rast iespēju nokļūt mājās, neapdraudot epidemioloģisko drošību ar indikatīvu finansiālu ietekmi 42 871 euro (skat. anotācijas pielikumu Nr.7).
-Finansējuma avots: 150.1.3.apakšpunktā paredzēto pasākumu īstenošanai nepieciešamie resursi tiks rasti nozares iekšienē pārstrukturizējot veselības aprūpes pakalpojumus un atbilstoši aktuālajai situācijai sašaurinot plānveida sniedzamos veselības aprūpes pakalpojumus (finansējums tiks rasts apakšprogrammas 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” ietvaros).

5.Noteikumu Nr.555 150.1.4. apakšpunkts (Noteikumu 3.punkts) paredz pacienta nogādāšanu no augstāka līmeņa stacionārās ārstniecības iestādes uz zemāka līmeņa stacionāro ārstniecības iestādi, ja pacienta veselības stāvoklis ir uzlabojies un ļauj turpināt ārstēšanu zemāka līmeņa stacionārā un ja augstāka līmeņa stacionārajai ārstniecības iestādei ir nepieciešams atbrīvot stacionārās gultas akūtiem pacientiem, kuriem nepieciešama stacionārā ārstēšana neatliekamā kārtā, ar indikatīvi aprēķinātu finansiālu ietekmi 298 646 euro (skat., anotācijas pielikumu Nr.8). Iepriekšminētais pasākums īstenojams apakšprogrammā 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”.
Finansējuma avots: 150.1.4.apakšpunktā paredzēto pasākumu īstenošanai nepieciešamie resursi tiks rasti nozares iekšienē pārstrukturizējot veselības aprūpes pakalpojumus un atbilstoši aktuālajai situācijai sašaurinot plānveida sniedzamos veselības aprūpes pakalpojumus (finansējums tiks rasts apakšprogrammas 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” ietvaros).

6. Noteikumu 276.punkts (Noteikumu projekta 8.punkts) paredz, ja šo noteikumu 6. pielikumā minētās stacionārās ārstniecības iestādes ierobežotā gultu skaita dēļ nevar nodrošināt terapeitiskā profila pacientu, kā arī hronisko pacientu aprūpes profila stacionāro ārstēšanu, dienests līdz 2023. gada 31. martam ir tiesīgs līgumu par šādu pacientu stacionāro aprūpi slēgt ar citām stacionārajām ārstniecības iestādēm, kas nav minētas šo noteikumu ​6. pielikumā ar indikatīvu finansiālu ietekmi 588 342 euro, skat. anotācijas pielikumu Nr.9. Iepriekšminētais pasākums īstenojams apakšprogrammā 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”.
Finansējuma avots: 276.punktā paredzēto pasākumu īstenošanai nepieciešamie resursi tiks rasti nozares iekšienē pārstrukturizējot veselības aprūpes pakalpojumus un atbilstoši aktuālajai situācijai sašaurinot plānveida steidzamos veselības aprūpes pakalpojumus (finansējums tiks rasts apakšprogrammas 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” ietvaros).

Kopējais nepieciešamais finansējums noteikumu projekta īstenošanai 2023.gadā ir 7 483 669 euro, tai skaitā:
-        6 442 962 euro apmērā nepieciešams segt ņo budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” valsts budžeta programmas 12.00.00 “Finansējums veselības jomas pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai””;
-        110 848 euro apmērā nepieciešams segt no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai”;
-        929 859 euro apmērā, Veselības ministrijas budžeta ietvaros pārstrukturizējot pasākumus (Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammas 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” ietvaros).


Aprēķinātā ietekme noteikumu projekta īstenošanai ir indikatīva un var mainīties pēc faktiskajiem izdevumiem.
 
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-

4.1.1. Veselības aprūpes finansēšanas likums

Pamatojums un apraksts
Saistībā ar Noteikumu projekta 1.punktā ietvertajiem precizējumiem Noteikumu Nr.555 3.6.2.apakšpunktā nepieciešami saskaņoti grozījumi arī Veselības aprūpes finansēšanas likuma 6.panta otrās daļas 11.punktā. 
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nacionālais veselības dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts paredz pilnveidot valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanas kārtību, veicinot šo pakalpojumu pieejamību iedzīvotājiem. Tāpat Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz veselību, jo tas paredz nodrošināt Ukrainas iedzīvotājiem Krievijas Federācijas izraisītā bruņotā konflikta dēļ nepieciešamos veselības aprūpes pakalpojumus Latvijas stacionārajās ārstniecības iestādēs.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Pielikums