Anotācija (ex-ante)

22-TA-293: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas palielināšanu budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma 3.pantā “Atbalsta pasākumu finansēšanas kārtība un apjoms” noteikts:
“(1) Lai nodrošinātu šajā likumā noteikto terminēto atbalsta pasākumu īstenošanu, finanšu ministram ir tiesības palielināt likumā “Par valsts budžetu 2022.gadam” noteikto apropriāciju budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, kā arī veikt nepieciešamo apropriācijas pārdali ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei likumā noteiktās apropriācijas ietvaros starp programmām, apakšprogrammām un izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām.
(2) Apropriāciju minētajam mērķim atļauts palielināt, ja Ministru kabinets ir pieņēmis lēmumu un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas palielinājumu.
(3) Piešķirtais finansējums tiek izlietots kārtējā kalendāra gada ietvaros, izņemot valsts mērķdotāciju pašvaldībām 2023.gada janvārī mājokļa pabalsta izmaksu nodrošināšanai par 2022.gada decembri.”

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta “Par apropriācijas palielināšanu budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” (turpmāk – projekts) mērķis ir nodrošināt finansējumu Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikto laikā terminēto atbalsta pasākumu īstenošanai, lai mazinātu negatīvu sociālekonomisko ietekmi uz iedzīvotāju labklājību un tautsaimniecības izaugsmi, kas saistīti ar energoresursu cenu ārkārtēju pieaugumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Likumā “Par valsts budžetu 2022.gadam” budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” valsts budžeta programmā 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” apstiprināta apropriācija 82 570 325 euro apmērā, lai nodrošinātu valsts pamatbudžeta apropriāciju līdzekļiem neparedzētiem izdevumiem saskaņā ar Ministru kabineta 2018.gada 17.jūlija noteikumiem Nr.421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” valstiski īpaši nozīmīgiem pasākumiem, valsts pamatbudžeta apropriācijās neparedzētiem izdevumiem katastrofu un dabas stihiju seku novēršanai un to radīto zaudējumu kompensēšanai un citiem neparedzētiem gadījumiem.
 
Ņemot vērā, ka 2022.gada valsts budžeta projekta sagatavošanas procesā nebija skaidrs par 2022.gadā papildus nepieciešamā  finansējuma apmēru Covid-19 seku novēršanas un pārvarēšanas pasākumiem atbilstoši epidemioloģiskajai situācijai, likumā “Par valsts budžetu 2022.gadam” tika iekļauts 53.pants par finanšu ministram dotām tiesībām palielināt šajā likumā noteikto apropriāciju budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” ar Covid-19 izplatību saistītā valsts apdraudējuma un tā seku novēršanas un pārvarēšanas pasākumiem un vienreizējām valsts budžeta investīcijām, palielināt šā likuma 8.pantā noteikto maksimālo valsts parādu 2022.gada beigās un paplašināt valdības rīcības pieļaujamās robežas valdības saistību izpildei, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas palielinājumu.
  
Saskaņā ar Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 24.pantā noteikto pasākumus ar Covid-19 izplatību saistītā valsts apdraudējuma un tā seku novēršanai un pārvarēšanai finansē no budžeta finansētajām institūcijām iedalītajiem valsts budžeta un pašvaldību budžetu līdzekļiem. Ministru kabinets pēc pamatota ministriju pieprasījuma var pieņemt lēmumu par valsts apdraudējuma seku novēršanas un pārvarēšanas pasākumiem, kā arī par finansējuma piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai apturētu straujo Covid-19 infekcijas izplatību un veselības nozares pārslodzi un mazinātu novēršamo mirstību, vienlaikus nodrošinot svarīgu valsts funkciju un pakalpojumu nepārtrauktību, ar Ministru kabineta 2021.gada 9.oktobra rīkojumu Nr.720 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu” atkārtoti visā valsts teritorijā izsludināta ārkārtējā situācija no 2021.gada 11.oktobra līdz 2022.gada 28.februārim.
 
Lai nodrošinātu finansējumu Covid-19 seku novēršanas un pārvarēšanas pasākumiem un vienreizējām valsts budžeta investīcijām, atbilstoši likuma “Par valsts budžetu 2022.gadam” 53.pantā noteiktajam, Ministru kabineta 2022.gada 7.janvāra rīkojumam Nr.1 (prot. Nr.1, 4.§) ar Finanšu ministrijas 2022.gada 12.janvāra rīkojumu Nr.13 tika palielināta apropriācija budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” 300 000 000 euro apmērā.
 
Līdz ar to, ņemot vērā atbalstīto apropriācijas palielinājumu, budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” kopumā apropriācija sasniegusi 382 570 325 euro. Ņemot vērā līdz 2022.gada 27.janvārim no tās pārdalīto finansējumu ar Finanšu ministrijas rīkojumiem, programmā 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” pieejamais līdzekļu atlikums vēl ir 259 898 211 euro.
 
Šobrīd ir jau pieņemta virkne Ministru kabineta rīkojumu, kā arī ir sagaidāmi papildu pieprasījumi no nozaru ministrijām saskaņā ar līdz šim pieņemtajiem Ministru kabineta konceptuālajiem lēmumiem saistībā ar izstrādātiem atbalsta pasākumiem Covid-19 izraisītās krīzes seku mazināšanai un noteikto aizliegumu un ierobežojumu radīto zaudējumu kompensējošiem pasākumiem.
 
Līdz ar to, ar programmā 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” pieejamiem līdzekļiem nav iespējams nodrošināt finansējumu Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteiktiem laikā terminētiem valsts atbalsta pasākumiem, lai mazinātu negatīvu sociālekonomisko ietekmi uz iedzīvotāju labklājību un tautsaimniecības izaugsmi, kas saistīti ar energoresursu cenu ārkārtēju pieaugumu.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikto laikā terminēto atbalsta pasākumu īstenošanu, Finanšu ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta rīkojuma projektu, paredzot atbilstoši šā likuma 3.pantā dotajām tiesībām atļaut finanšu ministram palielināt apropriāciju  budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, nepārsniedzot 250 000 000 euro.
 
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 25.janvāra sēdē nolemto palielināto apropriāciju programmā 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” paredzēts novirzīt:
1) Labklājības ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabineta rīkojuma projektu par līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” ne vairāk kā 44 250 390 euro apmērā, tajā skaitā 44 203 200 euro apmērā, lai laikposmā no 2022.gada 1.janvāra līdz 2022.gada 30.aprīlim  Latvijā dzīvojošām pensijas vecumu sasniegušās personām, apgādnieku zaudējušām personām un personām ar invaliditāti, personām, kuras saņem bērna ar invaliditāti kopšanas pabalstu, vai pabalstu personām ar invaliditāti, kurām nepieciešama kopšana, un pilngadīgām personām, kurām ir piešķirts alternatīvais statuss un kuras ir sasniegušas vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamo vecumu, vai kurām ir noteikta invaliditāte, kā arī personām ar alternatīvo statusu, kurām ir noteikta invaliditāte un ir Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas izsniegts atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību, izmaksātu atbalstu 20 euro mēnesī, izmaksu uzsākot ar 2022.gada februāri personām, kurām minēto atbalstu izmaksās uz Latvijas Republikas kredītiestādes vai pasta norēķinu sistēmas (PNS) kontu vai ar 2022.gada martu personām, kurām minēto atbalstu piegādās saņēmēja norādītajā dzīvesvietā, un 47 190 euro apmērā, lai nodrošinātu Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (turpmāk - VSAA) informācijas sistēmas pielāgošanu.
2) Aizsardzības ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabineta rīkojuma projektu par līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”  ne vairāk kā 6 720 euro apmērā, lai laikposmā no 2022.gada 1.janvāra līdz 2022.gada 30.aprīlim   Latvijā dzīvojošiem Aizsardzības ministrijas izdienas pensijas saņēmējiem, kuri nav sasnieguši vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamo vecumu un kuriem ir noteikta invaliditāte, izmaksātu  atbalstu 20 euro mēnesī, izmaksu uzsākot ar 2022.gada februāri personām, kurām minēto atbalstu izmaksās uz Latvijas Republikas kredītiestādes kontu vai ar 2022.gada martu personām, kurām minēto atbalstu piegādās saņēmēja norādītajā dzīvesvietā .
3) Labklājības ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabineta rīkojuma projektu par līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” ne vairāk kā 79 610 795 euro apmērā, tajā skaitā 79 587 200 euro apmērā, lai laikposmā no 2022.gada 1.janvāra līdz 2022.gada 30.aprīlim ģimenēm ar bērniem izmaksātu  atbalstu 50 euro mēnesī, izmaksu uzsākot ar 2022.gada februāri, un 23 595 euro apmērā, lai nodrošinātu VSAA informācijas sistēmas pielāgošanu.
4) Labklājības ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt izskatīšanai priekšlikumus grozījumiem Ministru kabineta 2022.gada 11.janvāra rīkojumā Nr.18 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem””, paredzot finansējuma piešķiršanu arī likumprojekta 13.pantā noteikto normu īstenošanai un nepieciešamā finansējuma palielināšanu 2022.gadā par 3 895 776 euro valsts mērķdotāciju pašvaldībām mājokļa pabalsta izmaksu nodrošināšanai 2022.gadā.
5) Labklājības ministrijai 2023.gadam nepieciešamais finansējums ne vairāk kā 3 135 907 euro apmērā, lai nodrošinātu valsts mērķdotāciju pašvaldībām mājokļa pabalstam par 2022.gada decembri, tiks paredzēts likumprojekta “Par valsts budžetu 2023.gadam” un likumprojekta “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” sagatavošanas procesā.
6) Ekonomikas ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabineta rīkojuma projektu par līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” ne vairāk kā 119 100 412 euro apmērā Ekonomikas ministrijai elektroenerģijas sistēmas pakalpojumu maksas, obligātā iepirkuma komponenšu maksas, dabasgāzes tirdzniecības pakalpojuma un siltumapgādes pakalpojuma kompensējošo pasākumu īstenošanai.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
82 570 325
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
82 570 325
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
382 570 325
250 000 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
382 570 325
250 000 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-300 000 000
-250 000 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-300 000 000
-250 000 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-250 000 000
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
-250 000 000
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2022.gadam finansējums budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” norādīts atbilstoši likumā “Par valsts budžetu 2022.gadam” apstiprinātajam kopā ar līdz šim veikto apropriācijas palielinājumu atbilstoši Ministru kabineta 2022.gada 7.janvāra rīkojumam Nr.1 (prot. Nr.1, 4.§) un Finanšu ministrijas 12.janvāra rīkojumu Nr.13.
Palielinot apropriāciju par 250,0 milj. euro, attiecīgi palielināsies valsts konsolidētā budžeta finansiālais deficīts.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi