Anotācija (ex-ante)

23-TA-1335: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par atļauju Cēsu novada pašvaldībai atsavināt nekustamo īpašumu Kovārņu ielā 24, Cēsīs, Cēsu novadā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 5. panta pirmā daļa un 42. panta (24) daļa, Cēsu novada domes 2023. gada 20. aprīļa lēmums Nr. 179 “Par piekrišanu nekustamā īpašuma Kovārņu iela 24, Cēsis, Cēsu novadā, nodošanu atsavināšanai”

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par atļauju Cēsu novada pašvaldībai atsavināt nekustamo īpašumu Kovārņu ielā 24, Cēsīs, Cēsu novadā” (turpmāk – rīkojuma projekts) paredz atļaut atsavināt nekustamo īpašumu, kas Cēsu novada pašvaldībai (turpmāk - Pašvaldība) nodots ar Ministru kabineta 2011. gada 19. oktobra rīkojumu Nr. 535 “Par Cēsu Profesionālās vidusskolas reorganizāciju” (turpmāk – Rīkojums Nr. 535)
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar rīkojumu Nr. 535 Pašvaldības īpašumā tika nodots valstij piederošais nekustamais īpašums (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4201 007 1623), kas sastāv no zemes vienības 4503 m2 platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 4201 007 1623) un divām būvēm (būvju kadastra apzīmējumi 4201 007 1623 001 un 4201 007 1623 002) – Kovārņu ielā 24, Cēsīs, Cēsu novadā (turpmāk – nekustamais īpašums), lai nodrošinātu likuma „Par pašvaldībām” (spēkā līdz 2022. gada 31. decembrim) 15. panta pirmajā daļā minēto funkciju īstenošanu.

Atbilstoši Nekustamā īpašuma kadastra reģistra datiem nekustamā īpašuma lietošanas mērķis ir trīs, četru un piecu stāvu daudzdzīvokļu māju apbūve, un tā kopējā kadastrālā vērtība ir 410 477 euro.
Nekustamais īpašums reģistrēts  Vidzemes rajona tiesas Cēsu pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000103005 un īpašuma tiesības nostiprinātas uz Pašvaldības vārda. Rīkojumā Nr. 535 noteikti šādi aprobežojumi Pašvaldībai rīcībai ar nekustamo īpašumu: īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu nostiprinātas uz laiku, kamēr Pašvaldība nodrošina likuma "Par pašvaldībām" 15. panta pirmajā daļā minēto funkciju īstenošanu un Pašvaldībai aizliegts nekustamo īpašumu atsavināt un apgrūtināt to ar hipotēku. Minētie aprobežojumi nostiprināti zemesgrāmatas nodalījumā.
Zemesgrāmatas nodalījuma III daļas 1. iedaļā atzīmju veidā nostiprinātas vairākas lietu tiesības, kas apgrūtina atsavināmo nekustamo īpašumu, un kas ir saistītas atsevišķu citām personām piederošu inženiertīklu (ūdensvada, elektro un sakaru tīkla) darbības nodrošināšanu. Minētajiem objektiem noteiktās aizsargjoslas neietekmē nekustamā īpašuma esošo un turpmāko izmantošanu.  
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams nodrošināt nekustamā īpašuma racionālu izmantošanu.
Risinājuma apraksts
Pašvaldību likuma 73. panta ceturtā daļa paredz Pašvaldības tiesības iegūt un atsavināt kustamo un nekustamo īpašumu, kā arī veikt citas privāttiesiskas darbības, ievērojot likumā noteikto par rīcību ar publiskas personas finanšu līdzekļiem un mantu.
Atbilstoši rīkojumam Nr. 535 Pašvaldība nekustamo īpašumu savā īpašumā ieguva Cēsu Profesionālās vidusskolas reorganizācijas rezultātā. Līdz 2017. gadam nekustamā īpašumā sastāvā esošā piecu stāvu ēka tika izmantota kā dienesta viesnīca. 2017. gadā profesionālās vidusskolas skolēni pārcēlās uz Pašvaldības dienesta kopmītnēm un kopš tā laika tā vairs netiek izmantota un Pašvaldība nodrošina nekustamā īpašuma uzturēšanu. Līdz šim ēkas uzturēšanā, lai nodrošinātu elektroenerģijas pieslēguma uzturēšanu un apsardzes nodrošināšanu tie ieguldīts aptuveni 400,00 euro gadā, ēkai ir izstrādāts būvprojekts, kam izlietoti 2390,00 euro. Nekustamais īpašums, ir sliktā tehniskā stāvoklī (jāveic iekšējo inženiertīklu nomaiņa, bojāto jumta konstrukciju nomaiņa, nepieciešama energoefektivitātes ēkas klases paaugstināšana, logu un durvju nomaiņa) un ir kļuvis nepiemērots rīkojumā Nr. 535 noteikto funkciju īstenošanai. Lai pārceltu vidusskolas skolēnus uz Pašvaldības dienesta kopmītnēm, pašvaldība ir izlietojusi 127 025 euro par projektēšanas un ar to saistīto darbu vajadzībām. 
Ņemot vērā minēto, Cēsu novada domes 2023. gada 20. aprīlī pieņēma lēmumu Nr. 179 “Par piekrišanu nekustamā īpašuma Kovārņu iela 24, Cēsis, Cēsu novadā, nodošanu atsavināšanai”, ar kuru tiek lūgts sagatavot un virzīt izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu par atļauju Pašvaldībai atsavināt nekustamo īpašumu, lai to turpmāk varētu izmantot ar veselības tūrisma un kūrorta attīstību saistītu projektu attīstībai. 
Pašvaldībai pieder nekustamais īpašums Kovārņu iela 26/28, (nekustamā īpašuma kadastra numurs 4201 007 1617), kas sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4201 007 1617 ar kopējo platību 6872 m2 un būves ar kadastra apzīmējumu 4201 007 1617 001. Īpašums iegādāts 2019. gadā. Īpašumi Kovārņu ielā 24 un Kovārņu ielā 26/28 veido vienotu  būvju kompleksu (uz zemes vienībām esošās būves ir savienotas), kura attīstībai  būtu vienots rīcības plāns un investīciju plāna uzdevums “Veselības tūrisma un kūrorta attīstība”, veicinot investīciju piesaisti sanatorijas un rehabilitācijas centra izveidei un jaunu darbavietu radīšanā. Līdz ar to, pēc atļaujas atsavināt nekustamo īpašumu Kovārņu ielā 24 saņemšanas, pašvaldība plāno organizēt vienotu izsoli, lai minēto īpašumu atsavinātu kopā ar nekustamo īpašumu Kovārņu ielā 26/28, kā vienotu izsoles un turpmākās attīstības objektu. Nekustamais īpašums atbilstoši Cēsu novada teritorijas plānojumam atrodas jaukta centra apbūves teritorijā, kas noteikta Cīrulīšu apbūves teritorijai, kurā vēsturiski ir izveidojies plašs jauktu izmantošanu spektrs un kas kalpo kā apkaimes centrs ar specifisku attīstības mērķi - kūrorta teritorija. Līdz ar to šajā teritorijā ir iespējama apbūves attīstība, kas saistīta ar individuālo un daudzdzīvokļu dzīvojamo apbūvi, biroju ēku, tirdzniecības, pakalpojumu objektu, kultūras, sporta, izglītības, zinātnes, veselības aizsardzības, sociālās aprūpes, tūrisma un atpūtas iestāžu apbūvi. 
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 4. panta pirmo daļu valsts mantas atsavināšanu var ierosināt, ja tā nav nepieciešama attiecīgajai iestādei vai citām valsts iestādēm to funkciju nodrošināšanai. Atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 1. februāra noteikumu Nr. 109 "Kārtība, kādā atsavināma publiskās personas manta” 12. punktā noteiktajam, lai noskaidrotu, vai atsavināmais valsts nekustamais īpašums nav nepieciešams citai valsts iestādei, valsts kapitālsabiedrībai vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju nodrošināšanai, rīkojuma projektu izsludinot Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, tiks nodrošināts minētajos noteikumos noteiktais pienākums. Ja divu nedēļu laikā pēc Ministru kabineta rīkojuma projekta izsludināšanas Vienotajā tiesību aktu portālā valsts iestādes, valsts kapitālsabiedrības vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes nepieprasa projektā minēto nekustamo īpašumu valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, to var atsavināt likumā noteiktajā kārtībā.  
Atsavināšanas likuma 42. panta (24) daļa noteic, ka ja valsts nodotais nekustamais īpašums ir kļuvis nepiemērots attiecīgās funkcijas vai deleģētā pārvaldes uzdevuma veikšanai un īpašums nav nepieciešams citai publiskai personai vai tās iestādei, Ministru kabinets pēc motivēta atvasinātas publiskas personas priekšlikuma ar rīkojumu var atļaut šādu nekustamo īpašumu atsavināt Atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā.
Rīkojuma projekts paredz atļaut Pašvaldībai atsavināt nekustamo īpašumu un uzdod Pašvaldībai organizēt nekustamā īpašuma novērtēšanu un atsavināšanu, kā arī no atsavināšanas iegūtos līdzekļus pēc faktisko izdevumu segšanas ieskaitīt Pašvaldības budžetā, kuri izmantojami tikai Nekustamā īpašuma atsavināšanas rezultātā iegūtos līdzekļus pēc faktisko atsavināšanas izdevumu segšanas Pašvaldībai ieskaitīt pašvaldības budžetā un nodrošināt, ka līdzekļi tiek ieguldīti pašvaldības īpašumā esošās ēkas Dārtas ielā 1, Cēsīs, Cēsu novadā pārbūvei. Minētās ēkas pārbūve ir nepieciešama, lai nodrošinātu jaunas pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādes atvēršanu. Ņemot vērā, ka līdzekļi tiek ieguldīti pašvaldības īpašumā, lai nodrošināt pašvaldībai noteiktās funkcijas izpildi (Pašvaldības likuma 4.panta pirmās daļas 4.punkts) rīkojuma projekts neparedz komercdarbības atbalsta sniegšanu Pašvaldībai.
Pašvaldībai, organizējot nekustamā īpašuma atsavināšanu, jāievēro likuma "Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās" 20. pantā noteiktie ierobežojumi.
Rīkojuma projekta 6. punkts paredz pienākumu Pašvaldībai nodot nekustamo īpašumu pircējam 30 dienu laikā no pirkuma līguma noslēgšanas dienas, sastādot attiecīgu nodošanas un pieņemšanas aktu un nodrošināt jaunās īpašuma tiesības nostiprināšanu zemesgrāmatā uz pircēja vārda. Lai to nodrošinātu Pašvaldībai īpašuma atsavināšanas izsoles noteikumos cita starpā jāietver arī noteikumi par pienākumu īpašuma ieguvējam noteiktā termiņā nostiprināt īpašuma tiesības zemesgrāmatā, un ka nodošanas un pieņemšanas akts var tikt parakstīts tikai pēc īpašuma tiesību nostiprināšanas zemesgrāmatā uz ieguvēja vārda.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • pirmsskolas vecuma bērni
Ietekmes apraksts
Atsavināšanas rezultātā iegūtie līdzekļi tiks izmantoti pašvaldības īpašumā esošās būves renovācijā, lai atvārtu jaunu pirmsskolas mācību iestādi
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Nekustamā īpašuma novērtēšanas un atsavināšanas procesu nodrošina Cēsu novada pašvaldība. Faktiskie izdevumi par nekustamā īpašuma novērtēšanu un atsavināšanu tiek segti no atsavināšanas rezultātā iegūtajiem līdzekļiem. Nekustamā īpašuma novērtēšana atbilstoši Atsavināšanas likuma nosacījumiem uz rīkojuma projekta sagatavošanas brīdi nav veikta. Nekustamā īpašuma kopējā kadastrālā vērtība ir 410 477 euro.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Kā izriet no Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punkta, tad institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību arī to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.
Rīkojuma projekta būtība skar Ministru kabineta kompetenci lemt par to, vai atļaut Pašvaldībai atsavināt tās īpašumā esošo nekustamo īpašumu. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi neparedz ieviest izmaiņas, kas varētu ietekmēt sabiedrības intereses.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Cēsu novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi