Anotācija

23-TA-178: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2021. gada 18. maija rīkojumā Nr. 335 "Par iekārtu sarakstu emisijas kvotu sadalei 2021.–2025. gadam"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma „Par piesārņojumu” 32.1 panta 5.1 daļa. un pārejas noteikumu 52. punkts.
Eiropas Komisijas (turpmāk – Komisijas) 2018. gada 19. decembra Deleģētā regulas 2019/331, ar ko nosaka Savienības mēroga pārejas noteikumus saskaņotai bezmaksas emisijas kvotu iedalei saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2003/87/EK 10.a pantu, 14. panta 7. punkts.
Komisijas 2021. gada 12. marta īstenošanas regulas (ES) 2021/447 ar ko nosaka pārskatītās līmeņatzīmju vērtības bezmaksas emisijas kvotu iedalei 2021.–2025. gada periodam saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2003/87/EK 10.a panta 2. punktu, 1. pants.
Ministru kabineta (turpmāk – MK) 2022. gada 23. decembra rīkojuma Nr. 968 “Par Ekonomikas ministrijas un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas reorganizāciju un Klimata un enerģētikas ministrijas izveidošanu” 2.2. apakšpunkts par to, ka no 2023. gada 1. janvāra Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – VARAM) klimata pārmaiņu politikas funkcijas pārņem Klimata un enerģētikas ministrija (turpmāk – KEM).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK rīkojuma grozījumu projekts  "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 18. maija rīkojumā Nr. 335 "Par iekārtu sarakstu emisijas kvotu sadalei 2021.–2025. gadam"" (turpmāk – Rīkojuma grozījumu projekts) sagatavots, lai MK apstiprinātu atbilstoši Komisijas deleģētajiem tiesību aktiem aktualizētu Eiropas Savienības (turpmāk – ES) emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas (turpmāk – ETS) iekārtu sarakstu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Likuma “Par piesārņojumu” 32.1 panta 5.1 daļa noteic, ka VARAM sagatavo un MK apstiprina iekārtu sarakstu emisijas kvotu sadalei 2021.-2030. gadam.
Saskaņā ar likuma “Par piesārņojumu” 32.1 panta vienpadsmito daļu VARAM iekārtu sarakstu iesniedz apstiprināšanai Komisijā.
Likuma “Par piesārņojumu” pārejas noteikumu 52. punkts noteic, ka 32.1 panta 5.1 daļā minēto iekārtu sarakstu VARAM iesniedz Komisijā reizi piecos gados.
MK 2021. gada 18. maijā izdevis rīkojumu Nr. 335 "Par iekārtu sarakstu emisijas kvotu sadalei 2021.–2025. gadam" (turpmāk – Rīkojums), ar kuru apstiprināts iekārtu sarakstu emisijas kvotu sadalei 2021.–2025. gadam (turpmāk – iekārtu saraksts).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2021., 2022. un 2023. gadā notikušas vairākas izmaiņas iekārtu sarakstā norādāmajā informācijā: Latvijas ES ETS operatori (turpmāk – EST operatori) manījuši savus juridiskos nosaukumus, veiktas ETS operatora ierosināti labojumi bāzlīnijas ziņojuma datos, un, pēc Komisijas pieprasījuma, mainīti ES ETS reģistra identifikācijas (turpmāk – ID) numuri. Attiecīgi konstatējams, ka ar Rīkojumu apstiprinātais iekārtu saraksts neatbilst pastāvošajai situācijai.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma grozījumu projekts paredz:
izteikt jaunā redakcijā Rīkojuma pielikumu “Iekārtu saraksts emisijas kvotu sadalei 2021.–2025. gadam”, veicot izmaiņas atbilstoši Komisijas un ETS operatoru ierosinātajām korekcijām bāzlīniju datu ziņojumos.
Iekārtu sarakstā ietverti šādi grozījumi:
1) atbilstoši 2022. gada VARAM 26. janvāra lēmumam Nr. ETS4-2 “Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas 2021. gada 24. augusta lēmuma Nr. ETS4-1 grozījumiem”, EST operatora SIA “Fortum Jelgava” nosaukums mainīts uz SIA “Gren Jelgava” un EST operatora SIA “Fortum Latvia” nosaukums mainīts SIA “Gren Latvija”, kā arī SIA “KNAUF” iekārtas reģistra ID labots uz LV000000000204013, SIA “SCHWENK Latvia” iekārtas ES ETS reģistra ID labots uz LV000000000000114 un SIA “Fortum Latvia” (šobrīd SIA “Gren Latvija”) iekārtas reģistra ID labots uz LV000000000206234.
2) atbilstoši VARAM 2022. gada 1. marta lēmumam Nr. ETS4-5 “Par operatoru SIA “Cēsu siltumtīkli” un SIA “Wesemann-Sigulda” nosaukumu maiņu”, mainīts EST operatora SIA “Cēsu siltumtīkli” nosaukums uz SIA “Adven Latvia” (ID LV000000000000036) un mainīts EST operatora SIA “Wesemann-Sigulda” nosaukums uz SIA “Adven Sigulda” (ID LV000000000000022).
3) atbilstoši KEM 2023. gada 1. februāra lēmumam Nr. ETS4-10 “Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas 2021. gada 24. augusta lēmuma Nr. ETS4-1 grozījumiem saistībā ar esošā EST operatora SIA Energia Verde nosaukuma maiņu”, EST operatora SIA “Energia Verde”, nosaukums mainīts uz SIA “Gren Rīga” (ID LV000000000210002).
4) atbilstoši Komisijas 2022. gada 21. decembra lēmumam Nr. 2023/C 64/12 ar ko Eiropas Savienības darījumu žurnāla centrālo administratoru instruē Eiropas Savienības darījumu žurnālā ievadīt labojumus Čehijas, Dānijas, Vācijas, Īrijas, Spānijas, Francijas, Itālijas, Latvijas, Ungārijas, Nīderlandes, Rumānijas un Zviedrijas valsts kvotu iedales tabulās, laboti ETS operatora SIA “Gren Latvija” (ID LV000000000206234) bāzlīnijas dati.
5) AS “Rīgas siltums” mainīts uz AS “RĪGAS SILTUMS”, atbilstoši Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra datiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
ETS operatori, kas veic kādu no likumā “Par piesārņojumu” 2. pielikumā minētajām darbībām vai kuriem ir piešķirta siltumnīcefekta gāzu emisijas atļauja.
Nozare
Elektroenerģija, gāzes apgāde, siltumapgāde un gaisa kondicionēšana
Nozaru ietekmes apraksts
Vērtējot Rīkojuma grozījumu projekta īstenošanas ietekmi uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām, nav identificēts administratīvā sloga palielinājums.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši MK 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.
Ņemot vērā, ka Rīkojuma grozījumu projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība Rīkojuma grozījumu projekta izstrādē netiek piemērota. Rīkojuma grozījumu projekts un tā anotācija pēc tā izsludināšanas Valsts sekretāru sanāksmē ir publiski pieejami MK tīmekļvietnē – sadaļā “Tiesību aktu projekti”, kā arī informācija par Rīkojuma grozījumu projekta virzību nosūtīta ETS operatoriem elektroniski.

6.4. Cita informācija

Rīkojuma grozījuma projektā ietvertie grozījumi ir saskaņoti ar tiem ETS operatoriem, kuru bāzlīniju ziņojumu veidlapas tika labotas. Grozījumi tika  verificēti un no operatoriem iebildumi par grozījumiem netika saņemti.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Klimata un enerģētikas ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi