Anotācija (ex-ante)

23-TA-2325: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Sporta likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Informatīvais ziņojums "Par valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta bāzi un izdevumu pārskatīšanas rezultātiem 2024., 2025. un 2026. gadam"

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Izslēgt Sporta likuma 13. panta pirmās daļas otro teikumu, tādējādi nodrošinot, ka no 2024. gada 1. janvāra Sporta likumā nav norādes uz neesošu budžeta programmas 09.00.00 “Sports” apakšprogrammu “Augstas klases sasniegumu sports”. Precizēt 13. panta ceturtās daļas redakciju.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Vienlaikus ar likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" spēkā stāšanos

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Sporta likuma 5. panta pirmo daļu Izglītības un zinātnes ministrija pilda valsts pārvaldes funkcijas sporta nozarē. Saskaņā ar Ministru kabineta 2003. gada 16. septembra noteikumiem Nr. 528 “Izglītības un zinātnes ministrijas nolikums” ministrijas kompetencē ir izstrādāt un īstenot sporta nozares finansēšanas stratēģiju (5.21.4 apakšpunkts) un atbilstoši likumā par valsts budžetu kārtējam gadam piešķirtajai apropriācijai administrēt sportam piešķirtos valsts budžeta līdzekļus (5.21.5 apakšpunkts).
2023. gada 15. septembra Deklarācija par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību paredz modernizēt sporta nozari, piedāvājot sporta izglītības finansēšanas modeli, kas sniedz plašākas iespējas bērniem un jauniešiem, kā arī sniegsim iespēju attīstīt profesionālo klubu sistēmu atbilstoši starptautiskajām tendencēm, pēc skaidriem un caurskatāmiem kritērijiem atbalstīt augstu sasniegumu sportu, tai skaitā olimpisko un paraolimpisko kustību.
Deklarācijā ietvertajiem pasākumiem jauna sporta nozares finansēšanas pārvaldības un administratīvās pārvaldības modeļa ieviešanai turpmākā rīcība skatāma gan kontekstā ar ministrijas izstrādājamo un Ministru kabinetā iesniedzamo informatīvo ziņojumu “Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību” un ar to saistītiem Ministru kabineta noteikumu/rīkojumu projektiem, gan kontekstā ar jauna Sporta likuma (vai grozījumu esošajā Sporta likumā) izstrādi un tajā potenciāli iekļaujamo deleģējumu Ministru kabinetam noteikt vienotus kritērijus, pēc kuriem aprēķināms sporta federācijām piešķiramais valsts budžeta finansējums, kā arī iespējamām izmaiņām sporta organizācijām ar likumu noteikto uzdevumu sadalījumā. Esošā valsts budžeta programma 09.00.00 “Sports” ir sadalīta 11 apakšprogrammās, no kurām 6 apakšprogrammās paredzētie līdzekļi tiek novirzīti Sporta likumā noteiktā kārtībā atzītajām sporta federācijām, to apvienībām, kā arī citām sporta NVO, tai skaitā trijās no tām sporta NVO (Latvijas Sporta federāciju padome, LOK un Latvijas Paralimpiskā komiteja) uzticot arī tālāku sadali sporta federācijām. Visu minēto valsts budžeta apakšprogrammu izpildītāja ir ministrija, līdz ar to ministrija nodrošina un atbild par šo apakšprogrammu izpildi un kontroli, kā arī par budžeta līdzekļu efektīvu un ekonomisku izlietošanu atbilstoši paredzētajiem mērķiem.
Ar Ministru kabineta 2023. gada 15. augusta sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 43.§)„Informatīvais ziņojums “Par valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta bāzi un izdevumu pārskatīšanas rezultātiem 2024., 2025., un 2026. gadiem” (turpmāk – protokollēmums) 29. punktu ir atbalstīts IZM priekšlikums ar 2024. gada 1. janvāri izveidot jaunu Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta programmas 09.00.00 “Sports” apakšprogrammu 09.07.00 “Dotācijas sporta organizāciju, programmu un pasākumu atbalstam” (turpmāk - Apakšprogramma), apvienojot Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammas 09.09.00 “Sporta federācijas un sporta pasākumi”, 09.16.00 “Dotācijas nacionālās nozīmes starptautisku sporta pasākumu organizēšanai Latvijā”, 09.17.00 “Dotācijas komandu sporta spēļu izlašu nodrošināšanai”, 09.21.00 “Augstas klases sasniegumu sports” un 09.25.00 “Dotācija biedrībai “Latvijas Paralimpiskā komiteja” pielāgotā sporta attīstībai”.
IZM vērtējumā Apakšprogrammas turpmāka realizācija caur IZM vai tās padotībā esošu iestādi būtu efektīvākais risinājums, kas ļautu nodrošināt efektīvu un caurspīdīgu valsts budžeta līdzekļu izlietojumu, izslēdzot dubultfinansējuma iespēju, samazinātu valsts budžeta līdzekļu administrēšanas izdevumus un veidotu priekšnosacījumus “viena organizācija - viens līgums” principa ieviešanai, izstrādājot kārtību, kādā to nodrošināt.
Šobrīd Ministru kabinetam nav deleģējuma izdot noteikumus par kārtību, kādā valsts finansiāli atbalsta sporta organizāciju funkciju un valsts deleģēto  uzdevumu nodrošināšanu, sporta pasākumus un augstas klases sasniegumu sportu", attiecīgi Ministru kabinets šādus noteikumus nav tiesīgs izdot.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Sporta likuma 13.panta pirmā daļa nosaka, ka valsts budžeta līdzekļus sportam piešķir saskaņā ar gadskārtējo valsts budžeta likumu. Budžeta apakšprogrammas "Augstas klases sasniegumu sports" finansējuma apmērs tiek noteikts ne mazāks kā iepriekšējā budžeta gadā.
Ar protokollēmuma 29.punktu atbalstīts ministrijas priekšlikums ar 2024. gada 1. janvāri izveidot Apakšprogrammu, vienlaikus apvienojot ministrijas budžeta apakšprogrammas 09.09.00 "Sporta federācijas un sporta pasākumi", 09.16.00 "Dotācija nacionālas nozīmes starptautisku sporta pasākumu organizēšanai Latvijā", 09.17.00 "Dotācija komandu sporta spēļu izlašu nodrošināšanai", 09.21.00 "Augstas klases sasniegumu sports" un 09.25.00 "Dotācija biedrībai "Latvijas Paralimpiskā komiteja" pielāgotā sporta attīstībai".
Ievērojot minēto, proti, ka no 2024. gada 1. janvāra nebūs atsevišķas apakšprogrammas 09.21.00 "Augstas klases sasniegumu sports", nepieciešams precizēt Sporta likuma 13.panta redakciju. 
Risinājuma apraksts
Atbilstoši protokollēmuma  32.punktā ministrijai dotajam uzdevumam ir sagatavots grozījums Sporta likumā, kas paredz Sporta likuma 13. panta pirmās daļas otrā teikuma izslēgšanu.
Lai Ministru kabinetam deleģētu tiesības izdot noteikumus par kārtību, kādā valsts finansiāli atbalsta sporta organizāciju deleģēto funkciju un uzdevumu nodrošināšanu, sporta pasākumus un augstas klases sasniegumu sportu, nepieciešams veikt grozījumu Sporta likumā, izsakot 13.panta ceturto daļu jaunā redakcijā: “(4) Latvijā atzītajām sporta federācijām, kā arī biedrībai “Latvijas Olimpiskā komiteja” un biedrībai “Latvijas Sporta federāciju padome” ir tiesības saņemt finanšu līdzekļus no valsts budžeta minēto sporta organizāciju funkciju un valsts deleģēto  uzdevumu nodrošināšanai, sporta pasākumiem un augstas klases sasniegumu sportam. Kārtību, kādā tiek piešķirti valsts budžeta līdzekļi minētajām sporta organizācijām, nosaka Ministru kabinets.”
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Lai nodrošinātu efektīvu sporta nozares līdzekļu pārvaldīšanu, likumprojektā "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" ir izveidota jauna budžeta apakšprogramma 09.07.00 "Dotācija sporta organizāciju, programmu un pasākumu atbalstam", tajā apvienojot finansējumu, kas līdz šim tika plānots apakšprogrammās 09.09.00 "Sporta federācijas un sporta pasākumi", 09.16.00 "Dotācija nacionālas nozīmes starptautisku sporta pasākumu organizēšanai Latvijā", 09.17.00 "Dotācija komandu sporta spēļu izlašu nodrošināšanai", 09.21.00 "Augstas klases sasniegumu sports" un 09.25.00 "Dotācija biedrībai "Latvijas Paralimpiskā komiteja" pielāgotā sporta attīstībai". Līdz ar to gadskārtējā valsts budžeta likumā vairs nebūs apakšprogrammas 09.21.00 "Augstas klases sasniegumu sports", uz kuru bija atsauce spēkā esošā Sporta likuma 13.panta pirmajā daļā. 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Izglītības un zinātnes ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi