Anotācija (ex-ante)

24-TA-1772: Noteikumu projekts (Groza manuāli)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 25. janvāra noteikumos Nr. 75 "Noteikumi par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts pēc Labklājības ministrijas iniciatīvas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts ar mērķi pilnveidot aktīvo nodarbinātības pasākumu tiesisko regulējumu.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Aktīvos nodarbinātības pasākumus un preventīvos bezdarba samazināšanas pasākumus reglamentē Ministru kabineta 2011. gada 25. janvāra noteikumi Nr.75 „Noteikumi par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem” (turpmāk – MK Noteikumi).

Īstenojot minētos pasākumus, tika konstatēta nepieciešamība pilnveidot pasākumu īstenošanas nosacījumus, veicot tehniska rakstura precizējumus MK Noteikumos.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumu 19.1.2. apakšpunktā ir noteikti gadījumi, kuros Nodarbinātības valsts aģentūra (turpmāk – Aģentūra) ir tiesīga svītrot no izglītības piedāvājumu saraksta izglītības iestādes piedāvājumu īstenot konkrētu izglītības programmu konkrētā īstenošanas vietā. Viens no šādiem gadījumiem ir, ja divu gadu laikā apmācību īstenošanas vietā netiek organizēta apmācība. Vienlaikus ar Bezdarbnieku uzskaites un reģistrēto vakanču informācijas sistēmas (turpmāk – informācijas sistēma) funkcionalitātes attīstību, mācību grupas tiek komplektētas informācijas sistēmā, kas ļauj nodrošināt mācību grupu komplektēšanu tikai tajās mācību īstenošanas vietās, kurās mācības tiek faktiski organizētas.
 
Risinājuma apraksts
Ievērojot mācību procesa organizēšanu izmantojot informācijas sistēmas funkcionalitāti, Aģentūrai nav nepieciešams sekot līdzi mācību īstenošanas regularitātei katrā mācību īstenošanas vietā. Attiecīgi Noteikumu projekts paredz izteikt MK noteikumu 19.1 2.apakšpunktu jaunā redakcijā, svītrojot 19.1 2.2. apakšpunktu.
 
Problēmas apraksts
MK noteikumu 34.7 3. apakšpunkts nosaka, ka transportlīdzekļu un traktortehnikas vadītāju apmācību, kā arī apmācību citās programmās, ja tā tiek organizēta pēc darba devēja pieprasījuma, organizē, nepārsniedzot astoņas stundas dienā. Ņemot vērā, ka mācības netiek organizētas astronomiskajās stundās, kā arī citām mācību programmām MK noteikumu 34.7 punktā ir noteikts pieļaujamais mācību stundu skaits, 34.7 3. apakšpunktu nepieciešams precizēts, savstarpēji saskaņojot to ar citām MK noteikumu normām.
 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz precizēt MK noteikumu 34.7 3. apakšpunktu, nosakot, ka apakšpunktā minētās mācības tiek organizētas, nepārsniedzot 8 mācību stundas dienā.
Problēmas apraksts
MK noteikumu 82.punktā un 109.1 apakšpunktā ir ieverts darba devēju, kas ir tiesīgi pieteikties subsidētās nodarbinātības pasākuma un pasākuma “Apmācība pie darba devēja" īstenošanai, loks – komersanti, pašnodarbinātas personas, biedrības vai nodibinājumi, kooperatīvās sabiedrības. Minētā uzskaitījuma mērķis ir nodrošināt, ka pasākumu īstenotāji ir privātā sektora darba devēji, izslēdzot publiskā sektora darba devējus no atbalsta saņēmēju loka. Vienlaikus, pārskatot šīs normas, ir konstatēta tehniska neprecizitāte, jo privātā sektora darba devēji ir arī individuālie uzņēmumi, kas atbilst minēto pasākumu mērķim.
Saskaņā ar Komercdarbības atbalsta un kontroles likumu komercdarbības atbalstu var piešķirt komercdarbības veicējiem - saimnieciskās darbības veicējiem, kuru darbība ir saistīta ar preču vai pakalpojumu piedāvāšanu tirgū, ieskaitot individuālos uzņēmumus, un atbilstoši MK noteikumu 6.2 nodaļai komercdarbības veikšana tiek interpretēta plašākā nozīmē, ieskaitot gan komersantus, gan citus saimnieciskās darbības veicējus, attiecīgi nepieciešams precizēt darba devēju loku.
 
Risinājuma apraksts
Ievērojot iepriekš minēto, lai izslēgtu interpretācijas iespējas darba devēja tvērumam, Noteikumu projekts paredz veikt precizējumus MK noteikumu 82. un 109.1 punktā, papildinot darba devēju uzskaitījumu ar individuāliem uzņēmumiem. Tāpat attiecīgi tiek precizēta arī 109.28 punktā noteiktais darba devēja ietvars darba vietu pielāgošanai nodarbinātajam personām.
Problēmas apraksts
MK noteikumu 84.punktā ir noteikts darba devējiem paredzētais dotācijas apmērs mēneša darba algai atkarībā no subsidētās nodarbinātības pasākumā iesaistīto bezdarbnieku mērķgrupas. Gadījumos, kad bezdarbnieks nostrādā nepilnu mēnesi, dotācijas apmērs tiek proporcionāli samazināts, tomēr, lai noteiktu vienotu dotācijas apmēra aprēķina pieeju visiem pasākuma īstenotājiem, neatkarīgi no konkrētajā uzņēmumā noteiktās metodikas darba algas aprēķināšanai (pēc nostrādātajām dienām vai stundām), nepieciešams precizēt dotācijas apmēra aprēķināšanas kārtību.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz papildināt MK noteikumu 84.punktu, nosakot, ka dotācijas apmērs tiek aprēķināts proporcionāli nostrādātajām stundām mēnesī. Vienotas pieejas nostiprināšana ļaus efektīvāk automatizēt dotāciju aprēķinus, samazinot pasākuma administrēšanai nepieciešamos resursus un to izmaksas.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar MK noteikumu 183.punktu, uzsākot apmācību, izglītības iestāde bezdarba riskam pakļautajai personai izsniedz profesionālās izglītības programmas īstenošanas plānu un stundu (nodarbību) sarakstu, kā arī ar izglītības iestādes vadītāja rīkojumu iekļauj viņu izglītojamo sarakstā. Vienlaikus atbilstoši MK noteikumu 175. punktam bezdarba riskam pakļautās personas netiek iesaistītas profesionālās izglītības programmās, attiecīgi bezdarba riskam pakļautajai personai netiek izsniegts profesionālās izglītības programmas īstenošanas plāns, bet izglītības programmas īstenošanas plāns.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz precizēt MK noteikumu 183.punkta redakciju, svītrojot vārdu “profesionālās”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nodarbinātības valsts aģentūra
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Aktīvie nodarbinātības pasākumi un preventīvie bezdarba samazināšanas pasākumi atstāj labvēlīgu ietekmi uz iedzīvotāju ekonomisko aktivitāti un konkurētspēju darba tirgū, jo sekmē darba tirgū nepieciešamo prasmju apguvi, tāpat  nodrošina arī ienākumus bezdarba periodā, kuri tiek izmantoti patēriņam un pamatvajadzību nodrošināšanai, kā arī nodrošina ienākumus nākotnē, uzsākot darba gaitas pēc kvalifikācijas un prasmju pilnveides vai pagaidu nodarbinātības un subsidētās nodarbinātības pasākumu pabeigšanas.
 

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Aktīvie nodarbinātības pasākumi un preventīvie bezdarba samazināšanas pasākumi ir īpaši mērķēti uz personām ar invaliditāti, veicinot viņu konkurētspēju darba tirgū un iekļaušanos sabiedrībā.
 

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi