Anotācija

25-TA-2891: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Nepieciešams piešķirt valsts budžeta līdzekļus:
Biedrībai "Latvijas Olimpiskā komiteja" (turpmāk - LOK) "Losandželosa 2028" Jāņa Daliņa sagatavošanās atbalsta programmas īstenošanai un sagatavošanās programmu īstenošanai;
Biedrībai "Latvijas Hokeja federācija" (turpmāk - LHF) Latvijas hokeja vīriešu izlases sagatavošanās un dalības 2026. gada pasaules čempionātā nodrošināšanai;
Biedrībai "Latvijas Volejbola federācija" (turpmāk - LVF) Latvijas volejbola sieviešu un vīriešu izlašu sagatavošanās un dalības 2026. gada Eiropas čempionāta nodrošināšanai; FIVB "Beach Pro Tour Futures" posma organizēšanai 2026. gadā;
Biedrībai "Latvijas Kamaniņu sporta federācija" (turpmāk - LKSF) Pasaules kausa junioriem 6. posma organizēšanai;
Biedrībai "Latvijas Riteņbraukšanas federācija" (turpmāk - LRF) Baltic Chain Tour Latvijas posma organizēšanai 2026. gadā;
Biedrībai "Latvijas Bobsleja un skeletona federācija" (turpmāk - LBSF) pasaules kausa posma skeletonā organizēšanai;
Biedrībai "Latvijas Biatlona federācija" (turpmāk - LBF) 2026. gada IBU Junioru kausa organizēšanai;
Biedrībai "Latvijas Paralimpiskā komiteja" (turpmāk - LPK) Latvijas Paralimpiskās vienības nodrošināšanai;
Biedrībai “Latvijas Automobiļu federācija” (turpmāk - LAF) Eiropas Autokrosa Čempionāta 2. posma 2025. gadā organizēšanai;
Biedrībai “Latvijas Motosporta federācija”(turpmāk - LMSF) Pasaules čempionāta posma motokrosā blakusvāģiem un kvadracikliem organizēšanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
No valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Izglītības un zinātnes ministrijai (turpmāk - IZM) 3 233 187 euro pārskaitīšanai LOK, LHF, LVF, LKSF, LRF, LBSF, LPK, LAF, LMSF lai 2025. gadā segtu izdevumus, kas saistīti ar nacionālas nozīmes starptautisku sporta sacensību organizēšanu Latvijā vai dalību valstiski nozīmīgos sporta pasākumos 2025.gada nogalē un 2026. gadā. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Biedrība "Latvijas Olimpiskā komiteja"  vērsusies pie IZM ar lūgumu virzīt izskatīšanai Ministru kabinetā pieprasījumu par finansējuma piešķiršanu "Losandželosa 2028" Jāņa Daliņa sagatavošanās atbalsta programmas īstenošanai un sagatavošanās programmu īstenošanai. Pieprasītais finansējums ir kritiski nepieciešams, lai nodrošinātu Latvijas augsto sasniegumu sporta nepārtrauktību, laicīgu sagatavošanos XXXIV Olimpiādes spēlēm Losandželosā (2028), kā arī lai segtu izdevumus, kas saistīti ar valsts izlašu dalību starptautiskajos čempionātos un nozīmīgu sporta pasākumu organizēšanu Latvijā 2026. gadā, kuri nav iekļauti kārtējā gada bāzes budžetā.
Jāņa Daliņa sagatavošanās atbalsta programmas finansējums (LA2028) – 981 879,43 euro. Lai nodrošinātu konkurētspējīgu sagatavošanās procesu 2028. gada Olimpiskajām spēlēm, ir nepieciešams veikt savlaicīgas investīcijas tehniskajā nodrošinājumā un medicīniskajā aprīkojumā. Inventāra iegāde un modernizācija (t.sk. riteņbraukšanas, burāšanas, šaušanas un citos tehniskajos sporta veidos) ir jāveic nekavējoties, ņemot vērā piegādes termiņus un treniņu ciklu specifiku.
Olimpisko sagatavošanās programmu un jaunatnes programmu finansējums – 946 350,00 euro sadaļa ietver finansējumu Latvijas Olimpiskās komandas rezerves sagatavošanai un dalībai jaunatnes forumos, kas ir pamats nākotnes panākumiem pieaugušo sportā. Tāpat līdzekļi paredzēti Latvijas Jaunatnes Olimpiādes organizēšanai Valmierā 2026. gadā, kas kalpo kā kvalifikācija Eiropas Jaunatnes Olimpiādes festivālam (EYOF). Būtiskākās pozīcijas: Pasaules Jaunatnes Vasaras Olimpiāde Dakārā, EYOF Brašova (sagatavošanās), Latvijas Jaunatnes Olimpiāde, kā arī LA2028 sagatavošanās izdevumi.

Biedrība "Latvijas Hokeja federācija" informējusi IZM, ka 2025. gada augustā, izstrādājot 2025./2026.gada hokeja sezonas budžetu un apzinot visus iespējamus hokeja atbalstītājus, tika konstatēts nepieciešama finansējuma apjoma iztrūkums  LHF programmu un pasākumu nodrošināšanai, ka arī Sporta likumā noteiktās LHF  funkcijas izpildei, t.i. – Latvijas nacionālo hokeja izlašu starta augstākā līmeņa starptautiskajās sacensībās nodrošināšanai. Neskatoties uz pēdējo gadu nacionālo izlašu sagatavošanās un dalības augstākā līmeņa starptautiskajās sacensībās ievērojamo tiešo izdevumu pieaugumu, ekipējuma un pakalpojumu sadārdzinājuma un augošās inflācijas rezultātā, ka arī LHF pamatbudžeta līdzekļu novirzīšanu un ikgadējo palielināšanu bērnu un jauniešu sacensību un programmu organizēšanai, LHF, kaut arī saskaras ar grūtībām nosegt radušos izdevumus no papildus piesaistītajiem finansējuma avotiem, arvien spēj saglabāt Latvijas nacionālo izlašu sagatavošanas un dalības augstākā līmeņa starptautiskajās sacensībās izdevumu iepriekšējo gadu izdevumu līmenī. LHF finansiāli atbalsta bērnu un jauniešu hokeja attīstību un Latvijas čempionātu rīkošanu. No 765 472,00 euro, kas ir paredzēti visu Latvijas čempionātu hokejā organizēšanai 2025./2026.gadā, Latvijas bērnu un jaunatnes čempionāta hokeja organizēšanai tiek novirzīti 405 845,00 euro. Šī izdevumu sadaļa ievērojami pārsniedz valsts budžeta programmas 09.00.00 "Sports" apakšprogrammas 09.07.00 "Dotācija sporta organizāciju, programmu un pasākumu atbalstam" piešķirto līdzekļu apmēru. Izlases sagatavošanās un dalības 2026.gada čempionātā izmaksas sastāda 911 810,00 euro un to, ka kopējais LHF budžeta deficīts Izlases sagatavošanai un dalībai čempionātā ir 596 804,00 euro.

Biedrība "Latvijas Volejbola federācija" (turpmāk - LVF) Latvijas volejbola sieviešu un vīriešu izlašu sagatavošanās un dalības 2026. gada Eiropas čempionāta nodrošināšanai lūdz rast papildus finansējumu.
Eiropas čempionāta finālturnīrs sievietēm notiks 2026. gada augusta beigās, bet vīriešiem – 2026. gada septembrī. Lai šāds vēsturisks sasniegums pārtaptu kvalitatīvā rezultātā, nepieciešams nodrošināt abu izlašu pilnvērtīgu sagatavošanās procesu – treniņnometnes, starptautiskas pārbaudes spēles, dalību nozīmīgos turnīros un nepieciešamo atbalstu dalībai kontinenta nozīmīgākajās sacensībās. LVF jau šobrīd pieliek maksimālas pūles, lai nodrošinātu sagatavošanās procesu, aktīvi strādājot pie sadarbības partneru un sponsoru piesaistes, kā arī paredzot papildu pašu ieguldījumu nākamā gada budžetā. Tomēr pirmo reizi Latvijas sporta vēsturē viena gada laikā Eiropas čempionāta finālturnīrā startēs abas pieaugušo izlases, un šāda mēroga uzdevumu nav iespējams īstenot tikai ar ik gadu no valsts sporta budžeta piešķirtajiem resursiem, vienlaikus saglabājot pilnvērtīgu finansējumu volejbola jaunatnes programmu attīstībai.
Lai nodrošinātu pilnvērtīgu sagatavošanos un dalību Eiropas čempionātā, Latvijas sieviešu izlasei nepieciešams papildu valsts finansējums 191 814 EUR apmērā, bet vīriešu izlasei – 204 664 EUR apmērā. 
Šis ieguldījums nodrošinās Latvijas sportistu cienīgu sagatavošanos un startu Eiropas čempionātā, vienlaikus ilgtermiņā veicinot volejbola un visa sporta attīstību mūsu valstī, jauniešu iesaisti sportā, veselīga dzīvesveida popularizēšanu un Latvijas kā volejbola valsts tradīciju turpināšanu starptautiskajā mērogā.

Balstoties uz iepriekšējo gadu veiksmīgo pieredzi, 2026. gada 4.-7.jūnijā Jūrmalā plānots organizēt
FIVB "Beach Pro Tour Futures" posmu. Tā nozīme Latvijai ir īpaši liela, jo tas būs nozīmīgs solis jaunajiem pludmales volejbola talantiem, jo sniegs iespēju startēt starptautiskā turnīrā mājas apstākļos, iegūt vērtīgus reitinga punktus un sekmēt dalību augstāka līmeņa sacensībās, tostarp 2028. gada olimpisko spēļu kvalifikācijā. Vienlaikus šis turnīrs ļaus saglabāt nepārtrauktu pludmales volejbola starptautisko sacensību tradīciju Jūrmalā, stiprinās Latvijas atpazīstamību sporta pasaulē un dos papildu ekonomisko pienesumu mūsu valstij. LVF aktīvi strādā pie sadarbības partneru un sponsoru piesaistes, tomēr šāda mēroga starptautisku pasākumu nav iespējams nodrošināt bez valsts līdzfinansējuma. Lai turnīrs notiktu augstākajā līmenī un spētu piesaistīt gan ārvalstu spēlētājus, gan līdzjutējus, ir nepieciešams papildus finansējums, tāpēc LVF lūdz Ministru kabinetu kopā ar IZM rast iespēju piešķirt valsts līdzfinansējumu 93 000 EUR apmērā FIVB "Beach Pro Tour Futures" posma rīkošanai Jūrmalā 2026. gadā.

Biedrība "Latvijas Kamaniņu sporta federācija" 2026. gada februārī Siguldā paredzējusi aizvadīt  6. jeb noslēdzošo Junioru Pasaules kausa posmu (23.02.–28.02.2026.), kam iepriekš sekos internacionālā mācību-treniņu nedēļa (19.02.– 22.02.2026.). Šīs sacensības pulcēs talantīgākos jaunos sportistus no visas pasaules, un būs lieliska iespēja arī mūsu Latvijas junioriem apliecināt savu meistarību mājas trasē.
Atbilstoši FIL noteikumiem, organizējot pieaugušo Pasaules kausa sacensības, nepieciešams nodrošināt arī vismaz vienu starptautiska līmeņa jauniešu vai junioru sacensību norisi Siguldas trasē tajā pašā sezonā.

Biedrība "Latvijas Riteņbraukšanas federācija" lūdz IZM turpināt atbalstīt vēsturisko un prestižo "Baltic Chain Tour" velobraucienu 2026. gadā un tādēļ lūdz piešķirt valsts atbalstu 35 000 EUR apmērā. Daļu no nepieciešamajiem izdevumiem gatavi segt jau 2025. gadā, īpaši attiecībā uz kopējiem organizatoriskajiem izdevumiem – licences maksu, televīzijas translācijas avansa maksājumu un tehniskā darba nodrošināšanu. 2026.gadā šīs sacensības ir vienas no kvalifikācijas atlases sacensībām uz UCI Pasaules čempionātu un UEC Eiropas čempionātu. Sacensībās sportistiem būs iespējams saņemt UCI Pasaules ranga punktus, pēc kuriem tiks noteikts vietu sadalījums augstāk minētajām sacensībām. Kvalifikācija ar vismaz četriem sportistiem uz Pasaules un Eiropas čempionātiem var būtu izšķiroši svarīga, lai sekmētu mūsu izlases līdera Toma Skujiņa cīņu par visaugstākajiem rezultātiem. Iepriekš paredzēt kvalifikācijas statusu nebija iespējams, jo UCI kārtību uz nākamo gadu noteica pēc Pasaules čempionātā šī gada 27. septembrī.

Biedrība "Latvijas Bobsleja un skeletona federācija" informē IZM, ka 25. novembrī neparedzētu iemeslu dēļ tika atcelts IBSF Skeletona Pasaules kausa posms Insbrukā, Austrijā. Savukārt 27. novembrī IBSF oficiāli lūdza Latviju steidzami pārņemt šī posma rīkošanu Siguldā. Šis lēmums tika pieņemts ārkārtas kārtā, ņemot vērā sarakstes dinamiku un nepieciešamību nodrošināt sacensību nepārtrauktību.
Pārceltajam posmam ir izteikta sportiskā un valstiskā nozīme, jo tas ir kritiski svarīgs Latvijas skeletonistu olimpiskās kvalifikācijas procesā. Papildus starts mājas trasē nodrošina iespēju uzkrāt būtiskus kvalifikācijas punktus, stabilizēt kopvērtējumu un stiprināt Latvijas sportistu pozīcijas cīņā par vietu 2026. gada Ziemas Olimpiskajās spēlēs Milānā/Kortinā. Šāds stratēģisks ieguvums ir iespējams tikai Siguldas trasē. Tomēr sacensību pārcelšana un īstenošana tik īsā termiņā ir saistīta ar papildu, iepriekš neparedzētiem izdevumiem, kurus ietekmē gan starptautisko prasību nodrošināšana, gan vispārējais sporta pasākumu izmaksu kāpums.

Biedrībai "Latvijas Biatlona federācija"  Starptautiskā Biatlona savienība (IBU) atkārtoti ir uzticējusi IBU Junioru kausa posma rīkošanu Latvijā. Sacensības plānotas no 2026. gada 11.janvāra līdz 17.janvārim un norisināsies biatlona un slēpošanas bāzē “Smeceres sils”, Madonas novadā. Smeceres sila sporta bāzes turpmākai attīstībai un starptautiskās konkurētspējas stiprināšanai prasa regulāru sacensību
iekļaušanu IBU kalendārā. Šāda konsekventa starptautiska notikumu aprite ne tikai veicina sporta vides kvalitāti reģionā, bet arī motivē un ir pamats ilgtermiņa ieguldījumiem bāzes infrastruktūrā un aprīkojumā.
Plānots, ka sacensībās piedalīsies dalībnieki no 25 līdz 30 pasaules valstīm, kopskaitā Latvijā sagaidot ap 300-350 sportistiem, treneriem un atbalstošo personālu no visas Eiropas. Ņemot vērā, ka sacensības ir iekļautas starptautiskajā sporta kalendārā un to norise Latvijā sniegs tiešu ekonomisko pienesumu – tostarp tūrisma, viesmīlības un pakalpojumu sektora ieņēmumu pieaugumu –, kā arī ņemot vērā jauniešu sportiskos panākumus, īpaši izceļot Esteres Volfas, Elzas Bleideles un Riharda Lozbera sasniegumus, ir pamats secināt, ka šīs sacensības būs būtisks ieguldījums sporta veida attīstībā unskam būs pozitīvas sekas ilgtermiņā. Šāds atbalsts ne tikai ļautu nodrošināt sekmīgu sacensību norisi 2026. gada sākumā, bet vienlaikus kalpotu kā stratēģisks ieguldījums Smeceres sila sporta bāzes ilgtermiņa attīstībā un Latvijas pozīciju nostiprināšanā kā uzticamai sacensību rīkotājvalstij IBU kalendārā. 

Biedrībai "Latvijas Paralimpiskā komiteja" nepieciešams nodrošināt Latvijas labāko paralimpiešu – Latvijas Paralimpiskās Vienības A un B sastāva sportistu dalību nozīmīgos starptautiskos turnīros, Eiropas un pasaules čempionātos, pasaules un Eiropas kausu sacensībās.  

Biedrībai “Latvijas Automobiļu federācija” nepieciešams papildus finansējums Eiropas Autokrosa Čempionāta 2. posma 2025. gadā organizēšanai.
Biedrībai “Latvijas Motosporta federācija” nepieciešams papildus finansējums Pasaules čempionāta posma motokrosā blakusvāģiem un kvadracikliem organizēšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešamība piešķirt 981 879 euro "Losandželosa 2028" Jāņa Daliņa sagatavošanās atbalsta programmas īstenošanas segšanai.
Risinājuma apraksts
No valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt IZM 981 879 euro pārskaitīšanai LOK "Losandželosa 2028" Jāņa Daliņa sagatavošanās atbalsta programmas īstenošanai.
Problēmas apraksts
Nepieciešamība piešķirt 946 350 euro olimpisko sagatavošanās programmu īstenošanas segšanai.
Risinājuma apraksts
No valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt IZM 946 350 euro pārskaitīšanai LOK olimpisko sagatavošanās programmu īstenošanai.
Problēmas apraksts
Nepieciešamība piešķirt 388 484 euro LHF Latvijas hokeja vīriešu izlases sagatavošanās un dalības 2026. gada pasaules čempionātā nodrošināšanai.
Risinājuma apraksts
No valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt IZM 388 484 euro pārskaitīšanai LHF Latvijas hokeja vīriešu izlases sagatavošanās un dalības 2026. gada pasaules čempionātā nodrošināšanai.
Problēmas apraksts
Nepieciešamība piešķirt 396 478 euro LVF, lai nodrošinātu Latvijas volejbola sieviešu un vīriešu izlašu sagatavošanos un dalību 2026. gada Eiropas čempionātos.
Risinājuma apraksts
No valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt IZM 396 478 euro pārskaitīšanai LVF Latvijas volejbola sieviešu un vīriešu izlašu sagatavošanās un dalības 2026. gada Eiropas čempionāta nodrošināšanai.
Problēmas apraksts
Nepieciešamība piešķirt 93 000 euro LVF FIVB "Beach Pro Tour Futures" pludmales volejbolā posma organizēšanai 2026. gadā.
Risinājuma apraksts
No valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt IZM 93 000 euro pārskaitīšanai LVF FIVB "Beach Pro Tour Futures" posma organizēšanai 2026. gadā.
Problēmas apraksts
Nepieciešamība piešķirt 67 237 euro LKSF Pasaules kausa junioriem 6. posma organizēšanai.
Risinājuma apraksts
No valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt IZM 67 237 euro pārskaitīšanai LKSF Pasaules kausa junioriem 6. posma organizēšanai.
Problēmas apraksts
Nepieciešamība piešķirt 35 000 euro LRF Baltic Chain Tour Latvijas posma organizēšanai 2026. gadā.
Risinājuma apraksts
No valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt IZM 35 000 euro pārskaitīšanai LRF Baltic Chain Tour Latvijas posma organizēšanai 2026. gadā.
Problēmas apraksts
Nepieciešamība piešķirt 25 000 euro LBSF Pasaules kausa posma skeletonā organizēšanai.
Risinājuma apraksts
No valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt IZM 25 000 euro pārskaitīšanai LBSF Pasaules kausa posma skeletonā organizēšanai.
Problēmas apraksts
Nepieciešamība piešķirt 69 759 euro LBF 2026. gada IBU Junioru kausa organizēšanai biatlonā.
Risinājuma apraksts
No valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt IZM 69 759 euro pārskaitīšanai LBF IBU Junioru kausa organizēšanai.
Problēmas apraksts
Nepieciešamība piešķirt 100 000 euro LPK Latvijas Paralimpiskās vienības nodrošināšanai.
Risinājuma apraksts
No valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt IZM 100 000 euro pārskaitīšanai LPK Latvijas Paralimpiskās vienības nodrošināšanai.
Problēmas apraksts
Nepieciešamība piešķirt 60 000 euro biedrībai "Latvijas Automobiļu federācija” Eiropas Autokrosa Čempionāta 2. posma 2025. gadā organizēšanas nodrošināšanai.
Risinājuma apraksts
No valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt IZM 60 000 euro pārskaitīšanai LAF Eiropas Autokrosa Čempionāta 2. posma 2025. gadā organizēšanas nodrošināšanai.
Problēmas apraksts
Nepieciešamība piešķirt 70 000 euro biedrībai "Latvijas Motosporta federācija" Pasaules čempionāta posma motokrosā blakusvāģiem un kvadracikliem organizēšanai.
Risinājuma apraksts
No valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt IZM 70 000 euro pārskaitīšanai LMSF Pasaules čempionāta posma motokrosā blakusvāģiem un kvadracikliem organizēšanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr.421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 41. punktu  līdzekļus no programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķir valstiski īpaši nozīmīgiem pasākumiem, valsts pamatbudžeta apropriācijās neparedzētiem izdevumiem katastrofu un dabas stihiju seku novēršanai un to radīto zaudējumu kompensēšanai un citiem neparedzētiem gadījumiem. Līdzekļu piešķiršanu valstiski īpaši nozīmīgiem pasākumiem paredz arī Likuma par budžetu un finanšu vadību 12. panta pirmā daļa.

IZM ieskatā sekojošie pasākumi:
1) "Losandželosa 2028" Jāņa Daliņa sagatavošanās atbalsta programmas īstenošana;
2) olimpisko sagatavošanās programmu īstenošana;
3) Latvijas hokeja vīriešu izlases sagatavošanās un dalības 2026. gada pasaules čempionātā nodrošināšana;
4) Latvijas volejbola sieviešu un vīriešu izlašu sagatavošanās un dalības 2026. gada Eiropas čempionāta nodrošināšana;
5) FIVB "Beach Pro Tour Futures" posma organizēšana 2026. gadā;
6) Pasaules kausa junoriem 6. posma organizēšanai;
7) Baltic Chain Tour Latvijas posma organizēšanai 2026. gadā;
8) pasaules kausa posma skeletonā organizēšana;
9) 2026. gada IBU Junioru kausa organizēšana;
10) Latvijas Paralimpiskās vienības nodrošināšana;
11) Eiropas Autokrosa Čempionāta 2. posma 2025. gadā organizēšana;
12) Pasaules čempionāta posma motokrosā blakusvāģiem un kvadracikliem organizēšana.
uzskatāmi par valstiski īpaši nozīmīgiem pasākumiem, tādēļ līdzekļu piešķiršana minētam mērķim no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" ir atbilstoša tiesiskajam regulējumam. 

FIVB "Beach Pro Tour Futures" posms, Pasaules kausa posms kamaniņu sportā junioriem, Baltic Chain Tour Latvijas posms, pasaules kausa posms skeletonā, 2026. gada IBU Junioru kauss biatlonā ir augsta līmeņa starptautiskās sporta secensības, turklāt norisinās m'jaas trasēs un arēnās, kas nes ievērojamu pienesumu ekonomikai, vairo valsts atpazīstamību. 

Tāpat ir norādāms, ka LOK, LHF, LVF, LKSF, LRF, LBSF, LBF, LPK ir valstiski nozīmīgas sporta organizācijas, kas nodrošina tām kā atzītajām sporta federācijām Sporta likumā noteikto uzdevumu izpildi. Tomēr galīgo lēmumu par to var pieņemt tikai Ministru kabinets.

IZM ir veikusi sākotnējo izvērtējumu par finansējuma piešķiršanas LOK, LHF, LVF, LKSF, LRF, LBSF, LBF, LPK, LAF, LMSF atbilstību komercdarbības atbalsta kontroles regulējumam.

Lai kādu pasākumu varētu klasificēt kā komercdarbības atbalstu, tam vienlaikus jāatbilst visām četrām kumulatīvām pazīmēm [1]:
1. pazīme: finansiālo palīdzību tieši vai pastarpināti sniedz no valsts, pašvaldības vai Eiropas Savienības līdzekļiem, finanšu līdzekļiem, pār kuriem valsts vai pašvaldības institūcijām vai to pilnvarotām juridiskajām personām ir kontrolējoša ietekme, vai citiem publiskiem līdzekļiem (turpmāk - valsts vai pašvaldības līdzekļi), un par finansiālās palīdzības noteikšanu ir atbildīga valsts vai pašvaldības institūcija vai tās pilnvarota juridiskā persona;
2. pazīme: saņemot finansiālo palīdzību, komercsabiedrība iegūst ekonomiskas priekšrocības, kādas tā nevarētu iegūt tirgus apstākļos vai tad, ja komercdarbības atbalsts netiktu sniegts;
3. pazīme: finansiālā palīdzība neattiecas uz visām komercsabiedrībām vienādi, bet ir paredzēta komercsabiedrībām atkarībā no to lieluma, darbības veida vai atrašanās vietas, kā arī citiem diferencējošiem kritērijiem vai arī ir paredzēta tikai konkrētai komercsabiedrībai;
4. pazīme: finansiālā palīdzība ietekmē tirdzniecību un izkropļo konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū.

Attiecībā uz publiskā finansējuma piešķiršanu rīkojuma projektā minēto sporta sacensību organizēšanai vai dalībai starptautiskās sacensībās ir secināms, ka konkrēto sporta sacensību rīkošanas tiesības rīkojumā minētajiem subjektiem konkursa kārtībā ir piešķīrusi neatkarīga trešā puse, kā rezultātā citas valstis, kuras nav ieguvušas šādas tiesības, nevar organizēt šīs sporta sacensības. Vienlaikus finansējums ir paredzēts tādu sacensību organizēšanai, kuru ietvaros savstarpēji sacenšas valstis, nevis profesionāli sporta klubi.
Attiecībā uz publiskā finansējuma piešķiršanu rīkojuma projektā minētajām sporta organizācijām ar rīkojuma projektu netiek piešķirts publiskais finansējums saimnieciskajai darbībai, jo tas ir saistīts ar finansējuma piešķiršanu valsts izlašu sportistu dalībai oficiālās valsts izlašu sacensībās, nevis finansējums tiks sniegts profesionālajiem sporta klubiem (profesionālajam sportam) dalībai komerciāla rakstura sacensībās, kas tiktu rīkotas ar mērķi sportistiem vai sporta klubiem gūt ienākumus.
Līdz ar to ir secināms, ka rīkojuma projektā paredzētā publiskā finansējuma piešķiršana vienlaikus neatbilst visām Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā noteiktajām pazīmēm un rīkojuma projektā minēto izdevumu segšana nerada konkurences kropļojumu Eiropas Savienības līmenī un komercdarbības atbalstu regulējošās tiesību normas nav jāpiemēro.

Tāpat uzsverams fakts, ka nevalstiskās sporta organizācijas (biedrības) [kādas ir arī LOK, LHF, LVF, LKSF, LRF, LBSF, LBF, LPK, LAF, LMSF darbojas to statūtos noteikto sabiedriskā labuma mērķu (konkrētā sporta veida attīstības veicināšana Latvijā) sasniegšanai un to darbībai pamatā ir vietēja ietekme, proti, to pamata mērķauditorija ir attiecīgā sporta veida bērnu un jaunatnes un tautas sporta attīstīšana vietējā līmenī un tikai salīdzinoši neliela daļa augstas klases sportistu (Latvijas izlases sportistu) darbība ir saistīta ar sporta attīstību starptautiskā līmenī. Sporta federāciju biedri ir tikai Latvijā reģistrētas juridiskas personas (sporta klubi), kas apvieno Latvijas iedzīvotājus, vai arī Latvijā reģistrētas sporta izglītības iestādes. No Ministru kabineta rīkojuma projektā paredzētām atbalstāmām aktivitātēm (finansējuma piešķiršanas mērķa) neizriet atbalsts saimnieciskajai darbībai, jo ir saistīts ar atbalstu valsts izlašu sporta sacensību organizēšanai, dalības nodrošināšanu. Tāpat skaidrojam, ka atbalsts federācijām nav saistīts ar atbalstu profesionālajiem sporta klubiem (profesionālajam sportam). Tāpat apliecinām, ka atbalsts netiks sniegts profesionālajiem sporta klubiem (profesionālajam sportam) dalībai komercsacensībās, kas rīkotas ar mērķi sportistiem vai sporta klubiem gūt ienākumus. Papildus akcentējams, ka atbalsta sniegšana nevalstisko sporta organizāciju darbībai, sporta sacensību organizēšanai, kā arī sportistu sagatavošanai un dalībai starptautiskās sporta sacensībās tiešā veidā ir saistīta ar valsts politikas īstenošanu sporta nozarē.

[1] Skatīt Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. pantu un Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantu.
 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
3 233 187
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
3 233 187
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-3 233 187
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-3 233 187
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
3 233 187
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Detalizēti ieņēmumu un izdevumu aprēķini pievienoti anotācijas (ex-ante) pielikumā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija

Finansējumu izdevumu segšanai piešķir no valsts budžeta programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Izglītības un zinātnes ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Olimpiskā komiteja, Biedrības "Latvijas Hokeja federācija", "Latvijas Volejbola federācija", "Latvijas Kamaniņu sporta federācija", "Latvijas Riteņbraukšanas federācija", "Latvijas Bobsleja un skeletona federācija", "Latvijas Biatlona federācija", "Latvijas Paralimpiskā komiteja", "Latvijas Automobiļu federācija", "Latvijas Motosporta federācija".
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Finanšu ministrija
  • Biedrības "Latvijas Olimpiskā komiteja", "Latvijas Hokeja federācija", "Latvijas Volejbola federācija", "Latvijas Kamaniņu sporta federācija", "Latvijas Riteņbraukšanas federācija", "Latvijas Bobsleja un skeletona federācija", "Latvijas Biatlona federācija", "Latvijas Paralimpiskā komiteja", "Latvijas Automobiļu federācija", "Latvijas Motosporta federācija".

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Latvijas Olimpiskās komitejas tāme
2. pielikums
Nosaukums
Latvijas Volejbola federācijas tāme Beach Pro Tour Futures
3. pielikums
Nosaukums
Latvijas Kamaniņu sporta federācijas tāme Pasaules kausa posmam junioriem
4. pielikums
Nosaukums
Latvijas Riteņbraukšanas federācijas tāme Baltic Chain Tour
5. pielikums
Nosaukums
Latvijas Bobsleja un skeletona federācijas tāme pasaules kausa posmam skeletonā
6. pielikums
Nosaukums
Latvijas Biatlona federācijas tāme IBU junioru kausam
7. pielikums
Nosaukums
Latvijas Paralimpiskās komitejas tāme Latvijas Paralimpiskās vienības nodrošināšanai
8. pielikums
Nosaukums
Latvijas Hokeja federācijas tāme Latvijas hokeja vīriešu izlases sagatavošanās un dalības 2026.gada pasaules čempionātā nodrošināšanai
9. pielikums
Nosaukums
Latvijas Volejbola federācijas tāmes Latvijas volejbola sieviešu un vīriešu izlašu sagatavošanās un dalības 2026. gada Eiropas čempionātā nodrošināšanai
10. pielikums
Nosaukums
Latvijas Automobiļu federācijas tāme Eiropas Autokrosa Čempionāta 2. posma 2025. gadā organizēšanai
11. pielikums
Nosaukums
Latvijas Motosporta federācijas tāme 2026.gada Pasaules čempionāta posma motokrosā blakusvāģiem un kvadracikliem organizēšanai.