Anotācija (ex-ante)

22-TA-2075: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 24. februāra noteikumos Nr. 106 "Noteikumi par speciālo ekonomisko zonu un brīvostu kapitālsabiedrību un pašvaldību pārskatu veidlapu paraugiem un to aizpildīšanas un iesniegšanas kārtību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 24. februāra noteikumos Nr. 106 “Noteikumi par speciālo ekonomisko zonu un brīvostu kapitālsabiedrību un pašvaldību pārskatu veidlapu paraugiem un to aizpildīšanas un iesniegšanas kārtību” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 106) izstrādāti, lai Valsts ieņēmumu dienests varētu saņemt un apstrādāt kapitālsabiedrību un pašvaldību pārskatu veidlapas (turpmāk – pārskata veidlapa), kurās iekļautas tiešo nodokļu atlaižu summu procentuālais apmērs saskaņā ar pieņemtajiem grozījumiem likumā “Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās” (turpmāk - likums), kas stājās spēkā 2022.gada 5.martā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījumi MK noteikumos Nr. 106 nosaka jaunu rindu pievienošanu pārskata veidlapā, kurās tiks norādītas maksimālās tiešo nodokļu atlaižu summu intensitātes mazām, vidējām, lielām kapitālsabiedrībām, kā arī lieliem ieguldījuma projektiem saskaņā ar grozījumiem likumā un kuras apkopo un administrē Valsts ieņēmumu dienests.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2022. gada 5. martā stājās spēkā grozījumi likuma 8. un 8.1 pantā, kas nosaka jaunus tiešo nodokļu atlaižu summu procentuālos apmērus mazām, vidējām un lielām kapitālsabiedrībām, kuru darbība norisinās Latvijas brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās, kā arī maksimāli piemērojamo tiešo nodokļu atlaižu summu lieliem ieguldījumu projektiem. Jaunās valsts atbalsta intensitātes neatbilst tām, kas šobrīd ir iekļautas pārskata veidlapās, tādēļ ir nepieciešami grozījumi MK noteikumos Nr. 106, kas paredz iekļaut jaunas rindas pārskata veidlapā ar jauno tiešo nodokļu atlaižu summu procentuālo apmēru, lai nodrošinātu likumam atbilstošu nodokļu administrēšanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pamatojoties uz grozījumiem likuma 8.pantā, visām kapitālsabiedrībām tiek mainītas valsts atbalsta intensitātes, tādēļ ir nepieciešams koriģēt pārskata veidlapu, lai kapitālsabiedrības spētu sniegt informāciju Valsts ieņēmumu dienestam un Valsts ieņēmumu dienests varētu nodrošināt likumam atbilstošu nodokļu administrēšanu attiecībā uz noslēgtajiem līgumiem par ieguldījumu un to piemērojamo tiešo nodokļu atlaižu summu. Jaunās valsts atbalsta intensitātes, kas stājās spēkā 2022.gada 5.martā ir attiecināmas uz tām kapitālsabiedrībām, kas noslēgušas līgumus par ieguldījumiem pēc 2022.gada 5.marta. Kapitālsabiedrībām, kas līgumus par ieguldījumiem ir noslēgušas pirms grozījumiem likumā (pirms 2022.gada 5.marta), paliek spēkā iepriekš likumā noteiktās valsts atbalsta intensitātes. Lielajām kapitālsabiedrībām, kuru darbība norisinās Rīgas brīvostas teritorijā, ir atšķirīga atbalsta intensitāte (30 % apmērā) nekā pārējām lielajām kapitālsabiedrībām, kuru darbība norit Ventspils brīvostas, Liepājas speciālās ekonomiskās zonas, Rēzeknes speciālās ekonomiskās zonas un Latgales speciālās ekonomiskās zonas teritorijās, tādēļ pārskata veidlapā ir nepieciešams iekļaut atsevišķu rindu ar atbalsta intensitāti 30 % apmērā Rīgas brīvostas lielajām kapitālsabiedrībām. Pārējām lielajām kapitālsabiedrībām, kuru darbība norit Ventspils brīvostas, Liepājas speciālās ekonomiskās zonas, Rēzeknes speciālās ekonomiskās zonas un Latgales speciālās ekonomiskās zonas teritorijās, kā arī visām mazajām un visām vidējām kapitālsabiedrībām, kuru darbība norisinās Latvijas brīvostu un speciālo ekonomisko zonu teritorijās, pārskata veidlapā ir iekļautas rindas ar attiecīgo valsts atbalsta intensitāti, kāda ir piemērota likuma 8.pantā.
Tāpat pamatojoties uz grozījumiem likuma 8.1 pantā, jāiekļauj pārskata veidlapā jaunas rindas, kurās paredzēts norādīt informāciju par maksimāli piemērojamo tiešo nodokļu atlaižu summu lieliem ieguldījumu projektiem.
Risinājuma apraksts
Izstrādātie grozījumi MK noteikumos Nr. 106 noteiks jaunas rindas iestrādi – 2.9., kurā lielās kapitālsabiedrības, kas veic darbību Rīgas brīvostas teritorijā, norādīs procentus no uzkrātās attiecināmo izmaksu summas, saskaņā ar noslēgtajiem līgumiem par ieguldījumu vai paredzamo algu izmaksu veikšanu. Savukārt pārējām mazajām, vidējām un lielajām kapitālsabiedrībā, kas veic darbību Ventspils brīvostas, Liepājas speciālās ekonomiskās zonas, Rēzeknes speciālās ekonomiskās zonas un Latgales speciālās ekonomiskās zonas teritorijās, kā arī mazajām un vidējām kapitālsabiedrībām, kas veic darbību Rīgas brīvostas teritorijā grozījumi MK noteikumos Nr. 106 noteiks iekļaut pārskata veidlapā rindas 2.10., 2.11., 2.12., kurās norādīs procentus no uzkrātās attiecināmo izmaksu summas, kādi piemērojami saskaņā ar noslēgtajiem līgumiem par ieguldījumu vai paredzamo algu izmaksu veikšanu.
Pārskata veidlapā tiks iekļautas arī papildus rindas, kurās tiks norādīta informācija par katru konkrētu ieguldījumu projektu, norādot katra ieguldījumu projekta nosaukumu un maksimāli piemērojamo tiešo nodokļu atlaižu summu atsevišķi.
Lai pārskatu veidlapa atbilstu grozījumiem likumā par lielu ieguldījumu projektiem, grozījumi MK noteikumos Nr. 106 paredz pārskatu veidlapā iekļaut rindas 4.9. un 4.10., kurās norādīs procentus no uzkrātās attiecināmo izmaksu summas, kādi piemērojami saskaņā ar noslēgtajiem līgumiem par ieguldījumu vai paredzamo algu izmaksu veikšanu.
EDS sistēmā pārskatu atbilstoši 1.pielikumā esošajam veidlapas paraugam kapitālsabiedrības aizpildīs un iesniegs, sniedzot informāciju par 2023.pārskata gadu un turpmākajiem gadiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • mazie uzņēmumi
  • vidējie uzņēmumi
  • lielie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz pilnveidot jau spēkā esošu pārskatu veidlapu, pievienojot jaunas rindas, kuras norādīs jaunās valsts atbalsta intensitātes. Tādējādi speciālo ekonomisko zonu kapitālsabiedrībām un brīvostu licencētām kapitālsabiedrībām netiks palielināts sniedzamās informācijas apjoms un administratīvais slogs.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
125 540
0
8 754
0
8 754
8 754
2.1. valsts pamatbudžets
0
125 540
0
8 754
0
8 754
8 754
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-125 540
0
-8 754
0
-8 754
-8 754
3.1. valsts pamatbudžets
0
-125 540
0
-8 754
0
-8 754
-8 754
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
125 540
0
8 754
0
8 754
8 754
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Nepieciešamo izmaiņu veikšanai Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmās ir nepieciešams papildu finansējums 125 053.50 euro ar PVN apmērā:
VID IS nosaukums Izmaksas cilvēkdienās (c/d) Vienas c/d cena euro Izmaksas  euro ar PVN
Nodokļu informācijas sistēma (NIS) 13 641,30[1]


[1]  - prognozētā jaunā c/d likme, ņemot vērā inflāciju. Esošo līgumu darbības termiņš beidzas šī gada novembrī, tiks slēgts jauns līgums.
 
8 336,90
Elektroniskās deklarēšanas sistēma (EDS), tajā skaitā EDS-RZ-4346 izstrādes izmaksas 70 641,30[1]


[1]  - prognozētā jaunā c/d likme, ņemot vērā inflāciju. Esošo līgumu darbības termiņš beidzas šī gada novembrī, tiks slēgts jauns līgums.
44 891,00
Datu noliktavas sistgēm (DNS), tajā skaitā DN-RZ-2464 izstrādes izmaksas 112 641,30[2]


[2]  - izmaksas norādītas uz 29.06.2022. spēkā esošā līguma ietvaros.
 
71 825,60
Turpmākai funkcionalitātes uzturēšanai gadā nepieciešams finansējums 8 753,75 euro ar PVN, kas ir 7 % no izstrādes izmaksām.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav attiecināms.
Cita informācija
Nepieciešamais finansējums izmaiņu veikšanai Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmās un uzturēšanai ik gadu tiks nodrošināts Finanšu ministrijas pamatbudžeta programmas 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” piešķirto līdzekļu ietvaros, tajā skaitā 2023.gadam nepieciešamo finansējumu 125 054 euro apmērā normatīvo aktu noteiktajā kārtībā pārdalot no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” budžeta programmas 01.00.00 “Apropriācijas rezerve”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija, Finanšu ministrija un Valsts ieņēmumu dienests.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi