Anotācija (ex-ante)

23-TA-2405: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 13. septembra noteikumos Nr. 577 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.2. reformu un investīciju virziena "Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas" 2.2.1.r. "Uzņēmējdarbības digitālās transformācijas pilna cikla atbalsta izveide ar reģionālo tvērumu" 2.2.1.1.i. investīcijas "Atbalsts Digitālo inovāciju centru un reģionālo kontaktpunktu izveidei" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts, lai nodrošinātu tiesisko skaidrību normatīvā regulējuma interpretācijā, nodrošinātu atbalsta piešķiršanu atbilstoši spēkā esošiem de minimis nosacījumiem, noteiktu kārtību attiecībā uz finansējuma attiecināšanu Eiropas digitālās inovācijas centra kā inovācijas kopas dalībniekiem pēc Eiropas Komisijas programmas “Digitālā Eiropa” noslēguma, kā arī precizētu nosacījumus attiecībā uz attiecināmajām izmaksām saistībā ar izmaiņām Eiropas Komisijas programmas “Digitālā Eiropa” līdzfinansēšanas kārtībā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir novērst ierobežojumus Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai no Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – Atveseļošanas fonds) finansējuma piešķirt Eiropas digitālās inovācijas centra inovācijas kopas dalībniekiem finansējumu no de minimis pēc Eiropas Komisijas programmas “Digitālā Eiropa” noslēguma, precizēt nosacījumus izmaksu attiecināšanā, nodrošināt atbalsta piešķiršanu atbilstoši spēkā esošiem de minimis nosacījumiem un vienotu izpratni par digitālās attīstības ceļa kartēs un atzinumā norādāmās informācijas saturu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2022. gada 13. septembra noteikumi Nr. 577 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.2. reformu un investīciju virziena "Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas" 2.2.1.r. "Uzņēmējdarbības digitālās transformācijas pilna cikla atbalsta izveide ar reģionālo tvērumu" 2.2.1.1.i.  investīcijas "Atbalsts Digitālo inovāciju centru un reģionālo kontaktpunktu izveidei" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 577) nosaka kārtību, kādā Eiropas digitālās inovācijas centrs nodrošina atbalstu uzņēmumu digitālās transformācijas nodrošināšanai, tai skaitā digitālā brieduma testu nodrošināšanu, digitālās attīstības ceļa kartes izstrādi un atzinumu izsniegšanu. Vienlaikus ir nepieciešams noteikt finansējuma piešķiršanas kārtību gadījumā, ja Eiropas digitālās inovācijas centrs nepagarina noslēgto līgumu ar Eiropas Komisiju programmas “Digitālā Eiropa” ietvaros, lai saskaņā ar līdzšinējo Eiropas digitālās inovācijas centru darbības finansēšanas kārtību varētu segt pusi no attiecināmajām izmaksām, saglabājot otras attiecināmo izmaksu puses segšanu no Atveseļošanas fonda.
Papildu MK noteikumos Nr. 577 iekļautas de minimis atbalsta normas, kuras 2023. gada 31. decembrī zaudējušas spēku, lai nodrošinātu atbilstošu atbalsta sniegšanu, nepieciešams precizēt de minimis atbalsta nosacījumus atbilstoši pārizdotajai de minimis regulai.
Lai nodrošinātu atbalsta piešķiršanu atbilstoši Atveseļošanas fonda nosacījumiem, pirms atbalsta piešķiršanas 2.2.1.1.i. investīcijas “Atbalsts Digitālo inovāciju centru un reģionālo kontaktpunktu izveidei” (turpmāk – 2.2.1.1.i. investīcija) īstenošanā Eiropas digitālās inovācijas centrs veic gala labuma guvēju atbalsta pieteikumu izvērtēšanu attiecībā uz principa “nenodarīt būtisku kaitējumu”, izslēgšanas kritērijiem, neatbalstāmo darbību, investīciju projektā paredzēto darbību atbilstību un atbilstību de minimis nosacījumiem. Nepieciešams papildināt atbalsta sniegšanas veidus, lai paātrinātu atbalsta sniegšanas procesu saistītajās valsts institūcijās, kas piešķir atbalstu digitālajai transformācijai Atveseļošanas fonda ietvaros.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd MK noteikumi Nr. 577 paredz finansējuma piešķiršanas kārtību Eiropas digitālās inovācijas centram kā inovācijas kopai atbilstoši Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas ES Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk –  Komisijas regula Nr. 651/2014), 2. panta 92. punktam MK noteikumu Nr. 577 31. punktam un gala labuma guvēja MK noteikumu Nr. 577 32. punktā minēto attiecināmo izmaksu segšanai saskaņā ar Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352/1) (turpmāk – Komisijas Regula Nr. 1407/2013), Eiropas Komisijas 2014. gada 27. jūnija Regulu ES Nr. 717/2014 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam zvejniecības un akvakultūras nozarē (turpmāk – Komisijas regula Nr. 717/2014) un Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu ES Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē (turpmāk – Komisijas regula Nr. 1408/2013).

2023. gada noslēgumā ar Komisijas 2023. gada 4. oktobra Regulu (ES) Nr. 2023/2391, ar ko attiecībā uz de minimis atbalstu zvejas un akvakultūras produktu apstrādei un tirdzniecībai groza Regulas (ES) Nr. 717/2014, (ES) Nr. 1407/2013, (ES) Nr. 1408/2013 un (ES) Nr. 360/2012 un attiecībā uz vienam vienotam uzņēmumam piešķirtā de minimis atbalsta kopējo summu, tā piemērošanas periodu un citiem jautājumiem groza Regulu (ES) Nr. 717/2014 veikti grozījumi Komisijas regulā Nr. 717/2014, kas stājusies spēkā ar 2023. gada 25. oktobri,  un apstiprināta jaunā Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2023. gada 15. decembris) (turpmāk – Komisijas Regula Nr. 2023/2831), kas stājusies spēkā 2024. gada 1. janvāri. Attiecīgi nepieciešamas izmaiņas de minimis atbalsta saņemšanas nosacījumos 2.2.1.1.i. investīcijā.

Eiropas digitālās inovācijas centrs šīs investīcijas kontekstā savu attiecināmo izmaksu segšanai var saņemt finansējumu Komisijas Regulas Nr. 651/2014 50% apmērā un gala labuma guvējs var saņemt 100% de minimis atbalstu noteikumu 32. punktā minēto attiecināmo izmaksu segšanai, ko pakalpojumu formā sniedz Eiropas digitālās inovācijas centrs. Vienlaikus Eiropas digitālās inovācijas centrs var saņemt finansējumu Eiropas Komisijas programmas “Digitālā Eiropa” ietvaros MK noteikumu Nr. 577 noteikto attiecināmo izmaksu segšanai 50% apmērā. Šobrīd starp Eiropas digitālās inovācijas centru un Eiropas Komisiju noslēgtais līgums paredz atbalstu programmas “Digitālā Eiropa” ietvaros līdz 2025. gada augustam.

Papildus ir identificēta problēma, ka šobrīd ir ilgstošs atbalsta sniegšanas process Eiropas digitālās inovācijas centros, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrā un akciju sabiedrībā "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk – Altum), kas ir saistāms ar identisku prasību pārbaudi pirms komercdarbības atbalsta sniegšanas. Lai gala labuma guvējs saņemtu digitālās attīstības ceļa karti, Eiropas digitālās inovācijas centrs 2.2.1.1.i. investīcijas Atbalsts Digitālo inovāciju centru un reģionālo kontaktpunktu izveidei” ietvaros veic gala labuma guvēja atbilstības izvērtējumu attiecībā uz principu “nenodarīt būtisku kaitējumu”, izslēgšanas kritērijiem, neatbalstāmajām nozarēm un darbībām. Vienlaikus arī 2.2.1.2.i. investīcijas "Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā" (turpmāk – 2.2.1.2.i. investīcija) īstenošanā Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra un 2.2.1.4.i. investīcijas “Finanšu instrumenti komersantu digitālās transformācijas veicināšanai” (turpmāk - 2.2.1.4.i. investīcija) īstenošanā Altum pirms atbalsta piešķiršanas veic gala labuma guvēju pieteikumu izvērtēšanu attiecībā uz principa “nenodarīt būtisku kaitējumu”, gala labuma guvēja atbilstību grūtībās nonākuša uzņēmuma statusam, izslēgšanas kritērijiem, neatbalstāmajām nozarēm un darbībām saskaņā ar saistošo Ministru kabineta noteikumu prasībām un saskaņā ar Eiropas digitālās inovācijas centra sniegto informāciju – sākotnējo digitālā brieduma testu, digitālās attīstības ceļa karti, otrreizējo digitālā brieduma testu un atzinumu, tādējādi īsā laika posmā gala labuma guvējam jāiesniedz viena un tā pati informācija Eiropas digitālās inovācijas centram, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai un Altum.

Vienlaikus MK noteikumos Nr. 577 šobrīd arī iekļauta digitālās attīstības ceļa kartes veidlapa, kuru Eiropas digitālās inovācijas centrs izmanto par paraugu digitālās attīstības ceļa kartes izstrādē gala labuma guvējam – minētā veidlapa ir vispārīga un norāda galvenos virzienus informācijai, ko nepieciešams iekļaut ceļa kartes saturā.

Neveicot grozījumus MK noteikumos Nr. 577, var tikt skartas sabiedrības intereses (gala labuma guvējiem), jo esošā redakcija var radīt risku nosacījumu dažādai piemērošanai, attiecīgi kavēt investīcijas apguvi atbilstoši 2.2.1.1.i.  investīcijas paredzētajam mērķim un būtībai, kā arī tiesiskā regulējuma nesakārtošana var radīt sekas 2.2.1.1.i.  investīcijas rādītāju sasniegšanā un izmaksu neattiecināšanā, vienlaikus kavējot arī citu ar digitālo transformāciju saistīto, stratēģisko projektu īstenošanu un finansējuma apguvi kopumā vairāk kā 180 milj. EUR apmērā.
Risinājuma apraksts
1. Noteikt finansējuma piešķiršanas kārtību Eiropas digitālās inovācijas centra un Eiropas Komisijas līguma nepagarināšanas gadījumā

Lai novērstu finansējuma pārrāvumu gadījumā, ja Eiropas digitālās inovācijas centrs nepagarina noslēgto līgumu ar Eiropas Komisiju programmas “Digitālā Eiropa” ietvaros, līdz ar Noteikumu projektu paredzēta kārtība, ka Eiropas digitālās inovācijas centrs pēc līguma ar Eiropas Komisiju termiņa beigām var 100 % apmērā segt MK noteikumu Nr. 577 31. punktā noteiktās attiecināmās izmaksas Eiropas digitālās inovācijas centra inovācijas kopas dalībnieku izmaksu segšanai saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, t.i., ar 2025. gada 1. septembri pārtraucot segt izmaksas saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014 šīs programmas ietvaros.

Ņemot vērā minēto, MK noteikumu Nr. 577 34.1 punkts paredz, ka Eiropas digitālās inovācijas centram līdz 2025. gada 1. februārim nepieciešams informēt Centrālo finanšu un līgumu aģentūru par Eiropas Komisijas lēmumu pagarināt vai nepagarināt noslēgto līgumu ar Eiropas Komisiju programmas “Digitālā Eiropa” ietvaros. Gadījumā, ja minētais līgums netiek pagarināts, saskaņā ar MK noteikumu Nr. 577 34.2 un 34.3 punktu Centrālai finanšu un līgumu aģentūrai līdz 2025. gada 1. jūnijam nepieciešams izvērtēt Eiropas digitālās inovācijas centra inovācijas kopas dalībnieku atbilstību de minimis atbalsta nosacījumiem, lai pēc programmas “Digitālā Eiropa” beigām 2025. gada augustā Eiropas digitālās inovācijas centrs ar 2025. gada 1. septembri varētu attiecināt izmaksas no de minimis, atbalstu  uzskaitot katram Eiropas digitālās inovācijas centra dalībniekam atsevišķi. Ar Noteikumu projektu MK noteikumos Nr. 577 iekļauti arī 39.3.1 un 63.4. apakšpunkts, 56.2, 56.3, 61.1, 70.1 punkts un precizēts 57.1 punkts, lai noteiktu kārtību attiecībā uz de minimis atbalstam un uzraudzībai nepieciešamajām darbībām. Centrālai finanšu un līgumu aģentūrai līdz ar komercdarbības atbalsta nosacījumu maiņu pēc Eiropas digitālās inovācijas centra inovācijas kopas dalībnieku izvērtēšanas de mimimis atbalsta saņemšanas nosacījumiem būs nepieciešams grozīt ar Eiropas digitālās inovācijas centriem noslēgtos līgumus par Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējuma piešķiršanu. Eiropas digitālās inovācijas centrs lēmumu par atbalsta piešķiršanu pieņem līdz 2026. gada 31. martam, lai samazinātu riskus, kas varētu rasties sakarā ar investīciju projekta īstenošanai pieejamo laiku, t.i. līdz 2026. gada 30. jūniju.

Ņemot vērā izmaiņas izmaksu attiecināšanā saistībā ar izmaiņām Eiropas digitālās inovācijas centru darbības nodrošināšanai paredzētajās darbībās Eiropas Komisijas programmas “Digitālā Eiropa” ietvaros, Noteikumu projekts paredz arī kārtību gadījumā, ja Eiropas digitālās inovācijas centrs savu attiecināmo izmaksu segšanai nevar piemērot Komisijas regulas Nr. 651/2014 27. panta nosacījumu. Šādā gadījumā Centrālā finanšu un līgumu aģentūra sniedz atbalstu Eiropas digitālās inovācijas centram saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831 un tas ir uzskatāms par komercdarbības atbalstu Eiropas digitālās inovācijas centra kā inovācijas kopas dalībniekiem. Šādā situācijā Centrālā finanšu un līgumu aģentūra vērtē Eiropas digitālās inovācijas centra kā inovācijas kopas dalībnieku atbilstību de minimis atbalsta nosacījumiem uz komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdi. Centrālā finanšu un līgumu aģentūrā lēmumu par komercdarbības atbalsta piešķiršanu Eiropas digitālās inovācijas centram MK noteikumu Nr. 577 34.2 un 34.4 punktā noteiktajā gadījumā 2.2.1.1.i. investīcijas ietvaros var pieņemt saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 ne vēlāk kā līdz 2026. gada 30. jūnijam.

Ja Eiropas digitālās inovācijas centru dalībniekiem tiek piešķirts de minimis atbalsts, tas piešķirto de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, līdz Komisijas regulas Nr.2023/2831 3.panta 2.punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, kā arī drīkst kumulēt ar citu komercdarbības atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, ja netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta komercdarbības atbalsta programmā vai Eiropas Komisijas lēmumā. Vienlaikus de minimis atbalstu ar citu de minimis atbalstu par vienām un tām pašām izmaksām var apvienot, ja pēc atbalstu apvienošanas atbalsta vienībai vai izmaksu pozīcijai attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte nepārsniedz 100%.

Ekonomikas ministrija vērš uzmanību, ka saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 2. panta 2. punktu viens vienots uzņēmums ir tāds, kuru starpā pastāv vismaz vienas no punktā minētajām attiecībām. Vienlaikus nevienas no minētajām attiecībām nav skatāmas Eiropas digitālās inovācijas centra kontekstā, jo Eiropas digitālās inovācijas centrs ir inovācijas kopa, kas sastāv no dažādu juridisku formu savstarpēji juridiski nesaistītiem dalībniekiem.

Vienlaikus nemainīgi Atveseļošanas fonda finansējuma ietvaros finansējumu Eiropas digitālās inovācijas centram kā inovācijas kopai de minimis gala labuma guvēja izmaksu segšanai atbalsta programma paredz sniegt saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1408/2013, ar kuru tālāk plānots finansēt gala labuma guvējam sniegtos pakalpojumus.

2. Veikti precizējumi sakarā ar attiecināmo darbību, izmaksu pārskatīšanu programmas “Digitālā Eiropa” un Atveseļošanas fonda ietvaros

Saistībā ar Eiropas Komisijas programmas “Digitālā Eiropa” ietvaros veikto auditu, kura ietvaros tika identificēti iespējami dubultā finansējuma riski principa 50/50 izmaksu attiecināšanā starp programmu “Digitālā Eiropa” un Atveseļošanas fondu, MK noteikumos Nr. 577 tika veikti precizējumi attiecināmajās izmaksās, t.i. saskaņā ar 32.1. apakšpunktā noteikto attiecībā uz periodu līdz 2025. gada augustam, kad Eiropas digitālās inovācijas centra darbības izmaksu segšanai ir iespējams izmantot arī programmas “Digitālā Eiropa” finansējumu, izmaksas, kas saistītas ar digitālā brieduma testa nodrošināšanu, tai skaitā digitālā brieduma testa izstrādes un uzturēšanas izmaksas, konsultāciju un testa veikšanas izmaksas, tiek noteiktas kā attiecināmās izmaksas, ja tās netiek attiecinātas no programmas “Digitālā Eiropa”. Savukārt no Atveseļošanas fonda 100 % apmērā finansējama digitālās attīstības ceļa karšu izsniegšanu saistītās izmaksas.

Vienlaikus darbības, kas saistītas ar veiksmīgu Eiropas digitālās inovācijas centru pakalpojumu nodrošināšanu, piemēram, projekta vadības izmaksas, tehnoloģisko pakalpojumu izmaksas ir attiecināmas no abiem finansējuma avotiem, vienlaikus tie ir pilnībā nodalāmi atbalstāmo darbību griezumā, t.i., nodalot projekta vadības un tehnoloģisko pakalpojumu izmaksas programmas “Digitālā Eiropa” ietvaros un tās pašas izmaksu pozīcijas no Atveseļošanas fonda.

Attiecīgi no Atveseļošanās fonda ietvaros ir attiecināmas visas līdz šim piemērotās izmaksas, vienlaikus Eiropas digitālās inovācijas centra atbildība ir darba paku ietvaros nodalīt minētās izmaksas atkarībā no finansējuma avotiem. Minētā pieeja ir attiecināma uz visu investīcijas īstenošanu kopš tās uzsākšanas. Eiropas digitālās inovācijas centrs sagatavos pēc Eiropas Komisijas saskaņotas pieejas progresa pārskatu par līdz šim veiktajām izmaksām, un arī turpmāk progresa pārskatus gatavos, ievērojot darba pakās iekļautās izmaksas.

3. Precizēt digitālās attīstības ceļa kartes veidlapu

Noteikumu projekts paredz precizēt MK noteikumu Nr. 577  2. pielikumu “Digitālās attīstības ceļa karte”, precīzāk nosakot Eiropas digitālās inovācijas centram digitālās attīstības ceļa kartē iekļaujamo informācijas saturu un apjomu atbilstoši gala labuma guvēja plānotajām aktivitātēm investīciju projekta ievaros. Lai veicinātu vienotas izpratnes īstenošanu, Noteikumu projekta izstrādes laikā Eiropas digitālās inovācijas centri, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra un Altum  ir sniegusi priekšlikumus nepieciešamajiem precizējumiem digitālās attīstības ceļa kartē norādāmās informācijas veidlapā un izstrādājot vienotu atzinumā norādāmās informācijas veidlapu, lai novērstu iespējamo nepilnīgās informācijas iekļaušanu minētajos dokumentos, kas varētu kavēt atbalsta piemērošanu.

Vienlaikus MK noteikumu Nr. 577 36.13. apakšpunktā precizēta redakcija Eiropas digitālās inovācijas centram attiecībā uz ceļa kartē iekļaujamo informāciju, nosakot, ka ceļa kartē nepieciešams iekļaut rezultatīvos rādītājus, kuri ir mērāmi, nozīmīgi, ticami, reālistiski, objektīvi, ar metodoloģisku pamatojumu, laikus, t.i. līdz 2.2.1.1.i. investīcijas noslēgumam, pieejami un salīdzināmi laikā, tas ir, norādīti mērvienībās, nostiprinot precizētās digitālās attīstības ceļa kartes veidlapā noteikto. Tāpat precizēts laika periods, kurā Eiropas digitālās inovācijas centram ir jāizstrādā digitālās attīstības ceļa kartes, proti, tiek precizēts, ka ceļa kartes ir jāizstrādā 30 dienu laikā pēc gala labuma guvēja sākotnējā digitālā brieduma testa veikšanas, kas paredz arī laiku, kas nepieciešams pilnas informācijas saņemšanai, kas nepieciešama digitālās attīstības ceļa kartes izstrādei, no gala labuma guvēja.

Līdz šim izsniegtās Eiropas digitālās inovācijas centru digitālās attīstības ceļa kartes ir derīgas atbalsta sniegšanai gala labuma guvējam un atbilst MK noteikumu Nr. 577 prasībām, tomēr no nozares saņemtie priekšlikumi iniciēja Eiropas digitālās inovācijas centru izstrādājamo digitālās attīstības ceļa karšu satura vienādošanu, lai novērstu interpretācijas iespējas par iekļaujamās informācijas apjomu. Ar Noteikumu projektu tiek apstiprināts vienots digitālās attīstības ceļa kartē, kas izstrādāta sadarbībā ar Eiropas digitālās inovācijas centriem, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru un Altum, norādāmās informācijas saturs un apjoms. Minēto ceļa kartes veidlapu saturiski ir iespējams pielāgot atkarībā no katram gala labuma guvējam noteiktajiem nepieciešamajiem attīstības virzieniem Atveseļošanas fonda 2.2.1.1.i. investīcijas “Atbalsts Digitālo inovāciju centru un reģionālo kontaktpunktu izveidei”, 2.2.1.2.i. investīcijas, 2.2.1.3.i. investīcijas “Atbalsts jaunu produktu un pakalpojumu ieviešanai uzņēmējdarbībā”, 2.2.1.4.i. investīcijas  un 2.3.1.2.i. investīcijas “Uzņēmumu digitālo prasmju attīstība” ietvaros.

MK noteikumu Nr. 577 29.10. apakšpunktā noteiktās prasības nediskriminē un neierobežo Eiropas digitālās inovācijas centra pakalpojumus jau saņēmušos gala labuma guvējus vai tos, kas vēl saņems Eiropas digitālās inovācijas centra izstrādātās digitālās attīstības ceļa kartes, jo iepriekš izsniegtās kartes nav nepieciešams pārstrādāt vai to satura dēļ gala labuma guvējiem netiks atteikts saņemt atbalstu. Izmaiņas veiktas ar nolūku atvieglot atbalsta piešķīrējiem gala labuma guvēja iesniegtā projekta pieteikuma izvērtēšanu, jo sniegtā informācija jaunajā veidlapas formā ir strukturētāka un ietver prasības, kas jau ir iepriekš atrunātas Eiropas digitālās inovācijas centra atbalstāmo darbību īstenošanas metodoloģijā, kas saskaņā ar MK noteikumu Nr. 577 23.3. apakšpunktu ir kā viena no Eiropas digitālās inovācijas centra projekta iesnieguma sastāvdaļām. Veidlapas dizains un forma ir maināms atbilstoši Eiropas digitālās inovācijas centra ieskatiem, veidlapas dizains un forma kā ilustratīvs materiāls tiks publicēts ministrijas tīmekļa vietnē.

Vienlaikus MK noteikumos Nr. 577 kā jauns pienākums Eiropas digitālās inovācijas centram noteikts, ka tam nepieciešams nodrošināt gala labuma guvējiem iespēju ģenerēt automatizētu digitālās attīstības ceļa karti un atzinumu, lai gala labuma guvējs varētu identificēt apmācību vajadzību Ministru kabineta 2023. gada  12. septembra noteikumiem Nr. 529 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.3. reformu un investīciju virziena "Digitālās prasmes" 2.3.1.2.i. investīcijas "Uzņēmumu digitālo prasmju attīstība" īstenošanas noteikumi” ietvaros sniegtajiem apmācību  kursiem (36.13.2 apakšpunkts). Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 577 36.14.1 apakšpunktā noteikto Eiropas digitālās inovācijas centram ir pienākums pārliecināties par automatizētajā digitālās attīstības ceļa kartē iekļauto norādījumu un nepieciešamo darbību izpildi saistībā ar  automatizētajā atzinumā iekļaujamajiem secinājumiem saskaņā ar MK noteikumu Nr. 577 23.3. apakšpunktā minētajā metodoloģijā noteikto kārtību. Minētā prasība pēc sākotnējā digitālā brieduma testa aizpildīšanas nodrošinās gala labuma guvējam iespēju operatīvi identificēt nepieciešamās apmācību vajadzības un pieteikties apmācību kursiem, kas tiks nodrošināti Atveseļošanas fonda 2.3.1.2.i. investīcijas “Uzņēmumu digitālo prasmju attīstība” ietvaros, tādējādi īsā laikā īstenojot digitālā brieduma paaugstināšanu. Papildus precizēts, ka Eiropas digitālās inovācijas centru ekspertiem nepieciešams parakstīt objektivitātes un konfidenticalitātes apliecinājumu (3. pielikums) pirms gala labuma guvēja pārbaudes un digitālā brieduma testa nodrošināšanas un digitālās attīstības ceļa kartes izstrādes. Ņemot vērā, ka atzinums vairs nav uzskatāms par obligātu, vienlaikus nepieciešams pārliecināties par gala labuma guvēju investīciju projekta īstenošanas laikā sasniegtajiem galvenajiem rādītājiem, Eiropas digitālās inovācijas centram pēc Ekonomikas ministrijas pieprasījuma nepieciešams iesniegt informāciju saskaņā ar sākotnējā un otrreizējā digitālā brieduma testu izvērtējumu un, ja attiecināms, atzinumos iekļauto informāciju par minēto rādītāju sasniegšanu.

MK noteikumu Nr. 577 pārejas noteikumi līdz automatizētās digitālās attīstības ceļa kartes pieejamībai saskaņā ar šo noteikumu 36.13.1 apakšpunktu un līdz automatizētās digitālās attīstības ceļa kartes un atzinuma pieejamībai saskaņā ar šo noteikumu 36.13.2 apakšpunktu Eiropas digitālās inovācijas centrs nodrošina digitālās attīstības ceļa kartes un atzinumu izsniegšanu MK noteikumu Nr. 577 36.13. un 36.14. apakšpunktā noteiktajā kārtībā, t.i. gala labuma guvējam veicot digitālā brieduma testu klātienē vai elektroniski un saņemot Eiropas digitālās inovācijas centra digitālās attīstības ceļa karti 30 dienu laikā pēc gala labuma guvēja sākotnējā digitālā brieduma testa veikšanas un pilnas pieprasītās informācijas iesniegšanas, bet 10 dienu laikā pēc gala labuma guvēja investīciju projekta īstenošanas un gala labuma guvēja otrreizējā digitālā brieduma testa veikšanas izvērtēt ieguldījumu īstenošanu un atkarībā no  izvērtējuma sniegt attiecīgi pozitīvu vai negatīvu atzinumu par gala labuma guvēja kopējā digitalizācijas līmeņa uzlabojumiem saskaņā ar digitālās attīstības ceļa kartē minēto nosacījumu izpildi, ja atzinums nepieciešams lēmuma par atbalsta piešķiršanu vai kapitāla atlaides piemērošanai citās Ekonomikas ministrijas izstrādātajās digitālās transformācijas atbalsta programmās. Precizēta MK noteikumu Nr. 577 definīcija “digitālā attīstības ceļa karte”, papildu nosakot, ka tā ir digitālā brieduma paplašināts novērtējums pēc digitālā brieduma testa veikšanas un ka tā var būt arī automatizēta.

4. Ar Noteikumu projektu apstiprināt atzinuma veidlapu

Noteikumu projekts paredz precizēt MK noteikumos Nr. 577 lietoto definīciju "atzinums, kā arī ar tehnisku precizējumu 29.10. apakšpunktā nostiprināt Eiropas digitālās inovācijas centru sagatavotajos atzinumos norādāmo informācijas saturu un apjomu (4. pielikums), lai nodrošinātu vienotas un pietiekamas informācijas iekļaušanu un tādējādi būtu iespējama ātrāka atzinumu izstrāde pēc tam, kad gala labuma guvējs digitālās transformācijas Atveseļošanas fonda investīciju ietvaros būs īstenojis digitālās attīstības ceļa kartē noteiktās darbības. Ņemot vērā, ka atzinuma veidlapa līdz šim MK noteikumos Nr. 577 netika iekļauta, kā arī pirmie atzinumi tika izsniegti jau pēc tās izstrādes sadarbībā ar Eiropas digitālās inovācijas centra, Altum un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra, tādējādi netika radīta ietekme uz gala labuma guvējiem un minēto iestāžu lēmumu pieņemšanu. Veidlapas dizains un forma ir maināms atbilstoši Eiropas digitālās inovācijas centra ieskatiem, veidlapas dizains un forma kā ilustratīvs materiāls tiks publicēts ministrijas tīmekļa vietnē.

Saskaņā ar Noteikumu projektā noteikto, lai Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra un Altum pieņemtu gala labuma guvēja projekta pieteikumu un piešķirtu atbalstu, atzinums turpmāk netiks noteikta kā obligāta prasība. Vienlaikus minētajām institūcijām ir tiesības lūgt Eiropas digitālās inovācijas centram pēc gala labuma guvēja investīciju projekta īstenošanas lūgt Eiropas digitālās inovācijas centram iesniegt gala labuma guvēja atzinumu vai citus pamatojošos dokumentus.

5. Veiktas izmaiņas, ņemot vērā jauno de minimis regulējumu

Ar Noteikumu projektu ir veiktas izmaiņas saistībā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 stāšanos spēkā. Salīdzinoši ar iepriekšējo regulējumu, atbalsta programmas ietvaros de minimis atbalsta piešķiršanas nosacījumi nemainās, galvenās izmaiņas skar de minimis atbalsta kopsummu, kas saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta otro daļu var sasniegt 300 000 euro apmēru, vienlaikus ievērojot, ka plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trīs gados no atbalsta piešķiršanas dienas piešķirto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. Atbalsta kopsummu saskaņā ar Komisijas Regulu Nr. 2023/2831 viena vienota uzņēmuma līmenī iepriekšējo triju gadu periodā skaita no de minimis atbalsta piešķiršanas dienas. Proti, Komisijas regulas Nr. 2023/2831 ietvaros trīs gadu laikposms ir jāvērtē kā slīdošs periods un attiecībā uz katru jaunu de minimis atbalsta piešķiršanu jāņem vērā de minimis atbalsta kopsumma, kas piešķirta iepriekšējos trīs gados, norādot, ka ar trīs gadu periodu saprotams laika periods no konkrēta datuma, kas ir jaunā piešķiramā atbalsta datums trīs gadu periodā atpakaļ, piemēram, ja jaunā atbalsta piešķiršanas datums ir 2024.gada 17.jūlijs, trīs gadu periods būs skaitāms līdz 2021.gada 17.jūlijam. Eiropas digitālās inovācijas centrs par gala labuma guvējam piešķirtajām atbalsta kopsummām pārliecinās de minimis sistēmā un pēc gala labuma guvēja atbalsta pieteikumā sniegtās informācijas.

Vienlaikus no MK noteikumiem Nr.577 svītrota atsauce uz Komisijas regulu Nr. 717/2014 sakarā ar to, ka ar 2023. gada 25. oktobri stājusies spēkā Komisijas 2023. gada 4. oktobra Regula (ES) 2023/2391, ar ko attiecībā uz de minimis atbalstu zvejas un akvakultūras produktu apstrādei un tirdzniecībai groza Regulas (ES) Nr. 717/2014, (ES) Nr. 1407/2013, (ES) Nr. 1408/2013 un (ES) Nr. 360/2012 un attiecībā uz vienam vienotam uzņēmumam piešķirtā de minimis atbalsta kopējo summu, tā piemērošanas periodu un citiem jautājumiem groza Regulu (ES) Nr. 717/2014. Atbilstoši izdarītajiem grozījumiem turpmāk saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 717/2014 de minimis atbalstu paredz tikai primārai zvejniecībai un akvakultūrai, kā arī palielina vienam vienotam uzņēmumam trīs fiskālo gadu periodā piešķirtā de minimis atbalsta kopējo summu līdz 40 000 euro ar noteikumu, ka dalībvalsts ir izveidojusi valsts centrālo reģistru. Atbilstoši ir precizēts Komisijas regulas Nr. 717/2014 piemērošanas periods, aizdevumu un garantiju piešķiršanas nosacījumi, kā arī precizēts dalībvalstīm noteiktais maksimālais atbalsta apmērs triju fiskālo gadu periodā. Attiecīgi Komisijas regulai Nr. 2023/2391 no 2023. gada 25. oktobra līdz 2023. gada 31. decembrim de minimis atbalsts zvejniecības un akvakultūras produktu apstrādei ir piešķirams saskaņā ar Regulu Nr. 1407/2013, bet no 2024. gada 1. janvāra – saskaņā ar Regulu Nr. 2023/2831.

Šīs investīcijas ietvaros Eiropas digitālās inovācijas centrs var turpināt sniegt atbalstu gala labuma guvējam saskaņā ar Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu ES Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam tās piemērošanas periodā, kas noteikts regulas Nr.1407/2013 8. pantā un 7. panta 4. punktā, ja gala labuma guvējs vēlas saņemt Eiropas digitālās inovācijas centra pakalpojumu saskaņā ar minēto regulējumu. No 2024. gada 1. jūlija atbalstu gala labuma guvējam Eiropas digitālās inovācijas centrs sniedz tikai saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831.

6. Precizēti nosacījumi, kādiem gala labuma guvējam jāatbilst, lai tas varētu pretendēt uz atbalsta saņemšanu

MK noteikumu Nr. 577 49. punkts nosaka kritērijus, kam gala labuma guvējam ir jāatbilst, lai Eiropas digitālās inovācijas centrs varētu sniegt pakalpojumus 2.2.1.1.i. investīcijas ietvaros. Noteikumu projekts ar MK noteikumu Nr. 577 49.1.4. apakšpunktu paredz atkārtoti iekļaut prasību attiecībā uz pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijām, kam, lai pretendētu uz atbalsta saņemšanu, ir jābūt reģistrētām Izglītības un zinātnes ministrijas Zinātnisko institūciju reģistrā. Minētie grozījumi saistīti nepieciešamību novērst interpretācijas iespējas attiecībā uz konkrētajā grupā iekļaujamajiem gala labuma guvējiem un to atbilstību noteikumu prasībām to atbalsta pieteikuma izvērtēšanas laikā, tādējādi prasības tika salāgotas ar, piemēram, 2.2.1.2.i. investīcijas “Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā”, kur pēc Eiropas digitālās inovācijas centra atbalsta saņemšanas gala labuma guvējs var pretendēt uz atbalsta saņemšanu, prasībām. Minētās normas izņemšana varēja radīt situāciju, kad gala labuma guvējs pēc digitālās attīstības ceļa kartes saņemšanas nevarēja kvalificēties atbalsta saņemšanai, tādēļ ar Noteikumu projektu šis risks tiek novērsts.

Ar Noteikumu projektu precizēts, ka atbalstu var saņemt gala labuma guvēji, kas reģistrēti ne tikai Latvijas Republikas Komercreģistrā, bet arī Uzņēmumu reģistrā un atbilst citiem MK noteikumu Nr. 577 nosacījumiem. Vienlaikus skaidrāk noteikta prasība attiecībā uz biedrībām un nodibinājumiem, t.i., precizējot, ka uz atbalsta saņemšanu var pretendēt biedrības un nodibinājumi, kas apvieno vismaz trīs komersantus vai pārstāv to intereses.

Papildus ar Noteikumu projektu noteikts termiņš gadījumiem, kad Eiropas digitālās inovācijas centrs nenoraida gala labuma guvēja atbalsta pieteikumu - t.i., to nenoraida, ja  no dienas, kad kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams:
     1) tiesas spriedums, prokurora priekšraksts par sodu vai citas institūcijas pieņemtais lēmums saistībā ar MK noteikumu Nr. 10 49.4.1. (noziedzīgi nodarījumi) vai 49.4.2.1. apakšpunktā (vaina vai sods noteiktos pārkāpumos par personu nodarbināšanu) minētiem pārkāpumiem, līdz Eiropas digitālās inovācijas centra lēmuma pieņemšanas dienai ir pagājuši trīs gadi;
     2) tiesas spriedums vai citas institūcijas pieņemts lēmums saistībā ar MK noteikumu Nr. 10  49.4.2.2. vai 49.4.3. apakšpunktā minētajiem pārkāpumiem, līdz Eiropas digitālās inovācijas centra lēmuma pieņemšanas dienai ir pagājuši 12 mēneši.

Pieprasāmās informācijas apjoms, pārbaudot attiecīgās pārbaudāmās personas, kas pretendē uz atbalsta saņemšanu, sodāmību, salīdzinājumā pret iepriekš Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 399 “Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 13. septembra noteikumos Nr. 577 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.2. reformu un investīciju virziena "Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas" 2.2.1.r. "Uzņēmējdarbības digitālās transformācijas pilna cikla atbalsta izveide ar reģionālo tvērumu" 2.2.1.1.i. investīcijas "Atbalsts Digitālo inovāciju centru un reģionālo kontaktpunktu izveidei" īstenošanas noteikumi"” un anotācijā skaidroto kārtību saglabājas nemainīgs.

7. Precizēta stratēģiski svarīgā projekta komunikācijas plāna iesniegšanas kārtība

Ar Noteikumu projektu precizēts MK noteikumu Nr. 577 36.18. apakšpunkts, precīzāk nosakot stratēģiski svarīgā projekta komunikācijas plāna iesniegšanas laika periodu, paredzot, ka Eiropas digitālās inovācijas centram nepieciešams Ekonomikas ministrijā elektroniski iesniegt stratēģiski svarīgā projekta komunikācijas plānu laikā no 30 dienām pēc līguma noslēgšanas ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru līdz 2024. gada 1. jūlijam. Minētie grozījumi saistīti ar to, ka prasība par komunikācijas plāna iesniegšanu tika noteikta ar Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumiem Nr. 399 “Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 13. septembra noteikumos Nr. 577 “Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.2. reformu un investīciju virziena “Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas” 2.2.1.r. “Uzņēmējdarbības digitālās transformācijas pilna cikla atbalsta izveide ar reģionālo tvērumu” 2.2.1.1.i. investīcijas “Atbalsts Digitālo inovāciju centru un reģionālo kontaktpunktu izveidei” īstenošanas noteikumi””, tādējādi minētā prasība Eiropas digitālās inovācijas centriem tika noteikta jau pēc MK noteikumos noteiktā komunikācijas plāna iesniegšanas termiņa.

8. Veikti tehniski precizējumi:

8.1. precizēta gala labuma guvēju definīcija, atrunājot iepriekš anotācijā uzskaitītos gala labuma guvējus, t.i., iekļaujot gala labuma guvēja definīcijā arī juridiskas personas ārvalstu filiāli;

8.2. precizēta otrreizējā digitālā brieduma testa definīcija, lai noteiktu, ka minēto testu gala labuma guvējs veic patstāvīgi vai sadarbībā ar Eiropas digitālās inovācijas centru;

8.3. precizēti 2.2.1.1.i. investīcijas rādītāji, lai nodrošinātu to redakcijas atbilstību grozījumiem Atveseļošanas fonda darbības kārtībā un Padomes īstenošanas lēmumā (CID) par Atveseļošanas fonda plāna grozījumu apstiprināšanu, kas tika apstiprināti 2023. gada 8. decembrī.
Saskaņā ar apstiprināto Atveseļošanas fonda darbības kārtību 2.2.1.1.i. investīcijas ietvaros sasniedzami šādi rādītāji:
Mērķrādītāji:
•         līdz 2024. gada 30. jūnijam to digitālās transformācijas ceļvežu skaits, ko Eiropas digitālās inovācijas centrs (EDIC) ir izdevis vienībām, kuras nav mazie un vidējie komersanti, vienības ar vidēji lielu kapitālu vai publiskā sektora vienības – 50;
•         līdz 2026. gada 30. jūnijam to digitālās transformācijas ceļvežu skaits, ko Eiropas digitālās inovācijas centrs (EDIC) ir izdevis vienībām, kuras nav mazie un vidējie komersanti, vienības ar vidēji lielu kapitālu vai publiskā sektora vienības – 100;

Atskaites punkts - līdz 2026. gada 30. jūnijam Eiropas digitālās inovācijas centru (EDIC) atbalsts mazo un vidējo komersantu un komersantu ar vidēji lielu kapitālu, kā arī publiskā sektora digitālajai transformācijai, kura ietvaros Eiropas digitālās inovācijas centru (EDIC) darba paketes ir pabeigtas;
Uzraudzības rādītājs – līdz 2025. gada 31. decembrim to digitālās transformācijas ceļvežu skaits, ko Eiropas digitālās inovācijas centrs (EDIC) ir izdevis struktūrām, kuras nav mazie un vidējie uzņēmumi, struktūras ar vidēji lielu kapitālu vai publiskā sektora vienības – 75.
Saskaņā ar Darbības kārtībā noteikto rādītāja sasniegšanas pārbaudes mehānismu 2.2.1.1.i. investīcijas ietvaros komersanti ar vidēji lielu kapitālu ir komersanti, kuri ir ar darbinieku skaitu no 251 līdz 499 darbiniekiem. Rādītājā var ieskaitīt ceļa kartes ar norādītu vismaz vienu investīciju, proti, Eiropas digitālās inovācijas centrs ceļa kartē ir identificējis gala labuma guvējam nepieciešamību attīstīt savas komercdarbības digitālo potenciālu kādā no citām Ekonomikas ministrijas izstrādātajām digitālās transformācijas atbalsta programmām.
Noteikumu projektā ietverto mērķu, atskaites punktu un uzraudzības rādītāja termini ir norādīti atbilstoši to latviskajam tulkojumam. Ar terminu "ceļvedis" ir domāts noteikumu projektā definētais termins "digitālās attīstības ceļa karte".
Veiktas izmaiņas arī MK noteikumu Nr. 577 11.3. apakšpunktā, mainot vārdu “uzņēmumiem” uz “vienībām” un 36.10., 36.11. un 36.22. apakšpunktā mainot vārdu “uzņēmumi” uz “komersanti”.

Ņemot vērā to, ka 2.2.1.1.i. investīcijas īstenošanas laikā ir veiktas izmaiņas Atveseļošanas fonda un programmas “Digitālā Eiropa” izmaksu attiecināšanā, kā arī grozījumiem Atveseļošanas fonda plānā un Darbības kārtībā attiecībā uz sasniedzamajiem rādītājiem, tad rādītāju sasniegšana līdz 2024.gada 30. jūnijam, ņemot vērā ierobežoto komersantu skaitu, kas var tikt ieskaitīts rādītājā, rādītāja sasniegšana ir procesā, vienlaikus var nebūt pilnīgi sasniegta līdz noteiktajam atskaites termiņam. MK noteikumu Nr. 577 10.1.1. apakšpunktā noteikto mērķi finansējuma saņēmējs var sasniegt līdz 2024.gada 31.decembrim, ievadot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā informāciju par atbalstītajiem uzņēmumiem.

8.4. precīzāk skaidrota Centrālās finanšu un līgumu aģentūras pieņemto lēmumu apstrīdēšanas kārtība, t.i., Eiropas digitālās inovācijas centra inovācijas kopas dalībnieks lēmumu var apstrīdēt Finanšu ministrijā, savukārt Eiropas digitālās inovācijas centra dalībnieks – privātpersona – Finanšu ministrijas izdoto lēmumu var pārsūdzēt Administratīvā rajona tiesā;

8.5. precizēti MK noteikumu Nr. 577 67., 68., 68.1, 70., 70.1 punkta redakcijas, lai nodrošinātu tajos noteikto prasību nepārprotamību, t.i., skaidrāk nosakot gadījumus, kad tiek pārkāptas de minimis prasības un Centrālās finanšu un līgumu aģentūras, Eiropas digitālās inovācijas centru dalībnieku un gala labuma guvēju rīcību šādā situācijā.

         MK noteikumu Nr. 577 57. punktā noteiktas neatbalstāmās darbības un nozares, kuru gadījumā gala labuma guvējs nevar pretendēt uz atbalsta saņemšanu 2.2.1.1.i. investīcijas ietvaros. Atsevišķos gadījumos darbībām, piemēram, tabakas un alkohola tirdzniecībai (57.6. un 57.7. apakšpunkts) un  atkritumu savākšanā, apstrādē un izvietošanā, materiālu pārstrādē (57.9. apakšpunkts) ir identificētas atsevišķas Saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas Eiropas Kopienā 2. redakcijas NACE grupas, kurās darbojoties gala labuma guvējs nevar saņemt atbalstu. Vienlaikus norādām, ka gala labuma guvēja investīciju projekts ir izvērtējams pēc būtības, t.i., vērtējams gan gala labuma guvēja pamatdarbības veids, gan investīciju projektā plānotās darbības - pieņemot lēmumu par atbalsta piešķiršanu vai nepiešķiršanu, nepieciešams veikt kompleksu komersanta saimnieciskās darbības izvērtējumu saistībā ar plānoto darbību. Gala labuma guvējam jāievēro MK noteikumu Nr. 577 58. punktā noteikto par darbību vai izmaksu nošķiršanu, ja gala labuma guvējs vienlaikus darbojas šajos noteikumos norādītajās atbalstāmajās un neatbalstāmajās nozarēs – piemēram, ar alkohola tirdzniecību saprotama arī bāru darbība, gala labuma guvēja saražotā alkohola pārdošana mazumtirdzniecībā vai vairumtirdzniecībā. Ja izmaksas nav iespējams nošķirt, tad MK noteikumu Nr. 577 ietvaros šīs darbības nevar attiecināt.
          Papildus MK noteikumu Nr. 577 57. punktā minētajām neatbalstāmajām darbībām un nozarēm gala labuma guvēju atbalsta pieteikumu izvērtēšanā nepieciešams vērtēt neatbilstību MK noteikumu Nr. 577 36.2 punktā minētajām principa “nenodarīt būtisku kaitējumu” prasībām, kas ietver plašāku saimniecisko darbību ar atkritumu pārstrādes jomu tvērumu.  Izmaiņas MK noteikumu Nr. 577 36.2 punktā veiktas saskaņā ar Eiropas Komisijas norādījumiem ar mērķi nodrošināt vienotu izpratni par principa “nenodarīt būtisku kaitējumu” piemērošanu un integrētas jau esošajos metodiskajos materiālos gan 2.2.1.1.i. investīcijas, gan citu Atveseļošanas fonda Ekonomikas ministrijas izstrādāto investīciju dokumentācijā.

Vienlaikus tiesiskās skaidrības nolūkos skaidrojam, ka 2.2.1.1.i. investīcijas ietvaros nav atļautas darbības, kas Eiropas Savienības emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas ietvaros, kas panāk tādu prognozēto siltumnīcefekta gāzu emisiju līmeni, kas nav zemāks par attiecīgajām līmeņatzīmēm saskaņā ar Latvijā izstrādāto siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisiju vienoto aprēķina metodiku pasākumu un projektu ietekmes uz klimata pārmaiņām novērtēšanai.
Saskaņā ar Eiropas Komisijas norādījumiem MK noteikumu Nr. 577 57.13. apakšpunktā privātpersonu tiesību nodrošināšanai un interpretācijas iespēju mazināšanai norādīta sasaiste ar Eiropas Komisijas paziņojuma “Tehniskie norādījumi par principa “nenodarīt būtisku kaitējumu” piemērošanu saskaņā ar Atveseļošanas un noturības mehānisma regulu” (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2021. gada 18. februāris, Nr. C 58/1) III pielikuma nosacījumiem attiecībā uz darbībām, kas saistītas ar fosilo kurināmo, tostarp tā pakārtotu izmantošanu, izņemot projektiem elektroenerģijas vai siltuma ražošanā, kā arī saistīto pārvades un sadales infrastruktūru, izmantojot dabasgāzi.

     Tiesiskās skaidrības nolūkā precizēta prasība attiecībā uz gala labuma guvēja nozares darbību vai izmaksu uzskaites nodalīšanu gadījumā, ja gala labuma guvējs vienlaikus darbojas vienā vai vairākās Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkta a), b), c) un d) apakšpunktā vai Komisijas regulas Nr. 1408/2013 1. panta 1. punktā un šo noteikumu 57.4., 57.5., 57.7., 57.8., 57.9. apakšpunktā minētajās nozarēs un 57.13., 57.14. apakšpunktā un 36.2 punktā noteiktajās darbībās, atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja gala labuma guvējs nodrošina šo nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu no citu darbības nozaru finanšu plūsmas, lai darbības izslēgtajās nozarēs saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 2. punktu, ja gala labuma guvējs pretendē uz atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, vai Komisijas regulas Nr. 1408/2013 1. panta 2. punktu, ja gala labuma guvējs pretendē uz atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1408/2013, negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 577. Minētās prasības attiecināmas uz Eiropas digitālās inovācijas centru kā inovācijas kopu MK noteikumu Nr. 577 34.2 un 34.4 punktā noteiktajā gadījumā. Proti, gala labuma guvējam, kas vienlaicīgi darbojas nozarē vai veic darbības, kas minētas kā aizliegtās saskaņā ar de minimis nosacījumiem, atbalsts 2.2.1.1.i. investīcijas ietvaros var tikt sniegts, ja investīciju projekta laikā investīcijas netiks veiktas darbībās, ko Komisijas regula Nr. 2023/2831 vai Komisijas regula Nr. 1408/2013 un šie noteikumi nosaka kā neatbalstāmas, attiecīgi veicot izmaksu nodalīšanu. Pretendējot uz atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, atbilstības pārbaude gala labuma guvējam un Eiropas digitālās inovācijas centra kā inovācijas kopas dalībniekiem veicama saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 prasībām, bet ja tiek pretendēts uz atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1408/2013, tad veicama gala labuma guvēja atbilstības pārbaude saskaņā ar šo regulu. 
     Vienlaikus novērsta tehniska neprecizitāte, paredzot, ka Eiropas digitālās inovācijas centram jāveic gala labuma guvēja pārbaude attiecībā pret Komisijas regulas Nr. 651/2014 nosacījumiem, lai gan atbalstu 2.2.1.1.i. investīcijas ietvaros Eiropas digitālās inovācijas centrs gala labuma guvējam sniedz kā de minimis atbalstu. 

     Noteikumu projektā iekļautie grozījumi ir attiecināmi uz visu 2.2.1.1.i. investīciju un ir uzskatāmi par Eiropas digitālās inovācijas centriem un gala labuma guvējiem neitrāliem vai labvēlīgiem, proti, Noteikumu projekts precīzāk izskaidro valsts atbalsta piešķiršanas nosacījumus. Grozījumi neietekmē lēmuma pieņemšanu attiecībā uz Eiropas digitālās inovācijas centriem vai gala labuma guvēju projektu iesniegumu atlasi, vienlaikus tiks izvērtēta nepieciešamība veikt grozījumus Eiropas digitālo inovācijas centru iesniegtajos projektos un noslēgtajos līgumos ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru.

Pēc Noteikumu projekta stāšanās spēkā plānots informēt Eiropas digitālās inovācijas centrus un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru par veiktajiem grozījumiem.

Noteikumu projekts ir nosūtīts saskaņošanai un izvērtēšanai Eiropas Komisijai – ja uz noteikumu projekta virzīšanas uz Ministru kabinetu apstiprināšanai brīdi vai pēc tā Eiropas Komisijai būs radušies kādi būtiski ierosinājumi un noteikumu projektu būs nepieciešams precizēt, Ekonomikas ministrija atkārtoti virzīs MK noteikumu Nr. 577 grozījumus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Noteikumu projekts ir izstrādāts, ņemot vērā Eiropas digitālās inovācijas centru, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras un Altum priekšlikumus.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, Eiropas digitālās inovācijas centrs
Ietekmes apraksts
Investīcijas ietvaros paredzētais atbalsts juridiskām personām veicinās komersantu konkurētspēju, kā arī digitālu un inovatīvu publisko pārvaldi, kurā tiek izmantotas tikpat modernas tehnoloģijas kā privātajā sektorā, veicinās risinājumu ieviešanu sasaistē ar viedās specializācijas stratēģiju, paaugstinās izpratni par digitālo tehnoloģiju sniegtajām priekšrocībām un nodrošinās atbalsta pieejamību digitālās transformācijas procesiem visā Latvijas Republikas teritorijā, nodrošinot Latvijas pilntiesīgu iesaisti kopējā Eiropas digitālās inovācijas centru tīklā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
2.2.1.1.i. investīcijas ietvaros atbalstāmās darbības ļaus uzņēmumiem veikt digitālās attīstības stadijas pašnovērtējumu, izveidot digitālās attīstības ceļa karti, nodrošinās nepieciešamās infrastruktūras investīciju vajadzību identificēšanu, veicinās tālāko starptautisko atpazīstamību, risinājumu testēšanu pirms ieguldījumu veikšanas un izpratni par digitālās transformācijas ieguvumiem.

Ņemot vērā izmaiņas Padomes īstenošanas lēmumā par AF plāna grozījumu apstiprināšanu līdz 2026. gada 30. jūnijam Eiropas digitālās inovācijas centrs izsniegs 100 digitālās attīstības ceļa kartes komersantiem, izņemot sīkos (mikro), mazos, vidējos komersantu, vienības ar vidēji lielu kapitālu (mid-caps) vai publiskā sektora vienības, un kā nacionālais rādītājs noteikts 3500 Eiropas digitālās inovācijas centru izsniegtās digitālās attīstības ceļa kartes visiem atbalsta programmā atbalstāmajiem gala labuma guvējiem.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R2831
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1408
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr. 1408/2013 (2013. gada 18. decembris) par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0651
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
6. panta 3. punkts
Noteikuma projekta 74. punkts (MK noteikumu 73. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regula Nr. 2023/2831
Noteikumu projekta 18., 20., 50., 51., 52., 55., 57., 61., 63., 65., 69., 70. punkts (MK noteikumu Nr. 577 34.2, 34.4, 56., 56.1, 58.1, 57.2, 68., 68.1 punkts, 63.2., 63.4., 66.1. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
6. pants
Noteikumu projekta 43. punkts (MK noteikumu 39.3.1 apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 53. punkts (MK noteikumu 57.1. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 1.punkta “a”, “b”, “c” un “d” apakšpunkts, 1. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 56. punkts (MK noteikumu 58. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
3. panta 2. punkts, 2. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 59., 60. punkts (MK noteikumu 61.2. apakšpunkts, 61.1 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
7. panta 3. punkts, 8. punkts
Noteikumu projekta 64. punkts (MK noteikumu 65. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
3. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 72., 73. punkts (MK noteikumu 70.1, 71. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Cita informācija
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr. 1408/2013 (2013. gada 18. decembris) par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
6. panta 4. punkts
Noteikuma projekta 74. punkts (MK noteikumu 73. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regula Nr. 1408/2013
Noteikuma projekta 50., 51., 57., 61., 67., 69. punkts (MK noteikumu 56., 56.1, 58.1, 68. punkts, 63.2., 66.3. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.pants
Noteikuma projekta 53. punkts (MK noteikumu 57.3. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1. panta 1. punkts, 2. punkts
Noteikuma projekta 56. punkts (MK noteikumu 58. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
3. panta 2. punkts, 2. panta 2. punkts
Noteikuma projekta 59. punkts (MK noteikumu 61.1. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
3. panta 2. punkts
Noteikuma projekta 73. punkts (MK noteikumu 71. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Cita informācija
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
12. pants
Noteikuma projekta 74. punkts (MK noteikumu 73. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
27. pants
Noteikumu projekta 20. punkts (MK noteikumu 34.4 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
27. pants 2. punkts
Noteikumu projekta 48. punkts (MK noteikumu 52. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regula Nr. 651/2014
Noteikumu projekta 54., 68. punkts (MK noteikumu 57.1, 67. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 2. punkta "c" un "d" apakšpunkts
Noteikumu projekta 54. punkts (MK noteikumu 57.11. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 3. punkts
Noteikumu projekta 54. punkts (MK noteikumu 57.12. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
13. panta "a", "b", "c" un "d" apakšpunkts
Noteikumu projekta 54. punkts (MK noteikumu 57.13. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
58. panta 4. punkts
Noteikumu projekta 64. punkts (MK noteikumu 65. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
8.pants, 27. pants
Noteikumu projekta 71. punkts (MK noteikumu 70. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Cita informācija
Noteikumu projekts šo jomu neskar

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra
Nevalstiskās organizācijas
Cits
"Latvijas Informācijas tehnoloģiju klasteris"

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Projekta izstrādē iesaistīti Eiropas digitālās inovācijas centri, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra. Plašāka sabiedriskā līdzdalība nav nepieciešama, jo Noteikumu projekts skar ierobežotus finansējuma saņēmējus - Eiropas digitālās inovācijas centrus.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Finanšu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi