Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
21-TA-1804: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 24. maija noteikumos Nr. 411 "Autopārvadājumu kontroles organizēšanas un īstenošanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2011.gada 24.maija noteikumos Nr.411 "Autopārvadājumu kontroles organizēšanas un īstenošanas kārtība" (turpmāk - noteikumu projekts) izstrādāti, lai pārņemtu Eiropas Parlamenta un Padomes 2020.gada 15.jūlija Direktīvas (ES) 2020/1057, ar ko attiecībā uz izpildes nodrošināšanas prasībām groza Direktīvu 2006/22/EK un attiecībā uz Direktīvu 96/71/EK un Direktīvu 2014/67/ES nosaka īpašus noteikumus autotransporta nozarē strādājošo transportlīdzekļu vadītāju norīkošanai darbā, un groza Regulu (ES) Nr. 1024/2012 (turpmāk - Direktīva (ES) 2020/1057) 2.pantu

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
-
Spēkā stāšanās termiņš
02.02.2022.
Pamatojums
Direktīva (ES) 2020/1057 jāpārņem līdz 2022.gada 2.februārim.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2020.gada jūlijā Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī tika publicēta Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2020/1057 (2020. gada 15. jūlijs), ar ko attiecībā uz izpildes nodrošināšanas prasībām groza Direktīvu 2006/22/EK un attiecībā uz Direktīvu 96/71/EK un Direktīvu 2014/67/ES nosaka īpašus noteikumus autotransporta nozarē strādājošo transportlīdzekļu vadītāju norīkošanai darbā, un groza Regulu (ES) Nr. 1024/2012.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai transportlīdzekļu vadītājiem garantētu paredzētos darba apstākļus un novērstu konkurences izkropļojumus, ko rada noteikumu neievērošana, ir svarīga pienācīga, iedarbīga un konsekventa noteikumu par darba laiku un atpūtas laiku izpilde.
Ir konstatēts, ka dalībvalstu administratīvā sadarbība sociālo noteikumu īstenošanā autotransporta nozarē ir bijusi nepietiekama, padarot pārrobežu izpildi apgrūtinātāku, neefektīvu un nekonsekventu. 
Risinājuma apraksts
Ir nepieciešams paplašināt Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada 15.marta Direktīvā 2006/22/EK par minimālajiem nosacījumiem Padomes Regulu (EEK) Nr. 3820/85 un Nr. 3821/85 īstenošanai saistībā ar sociālās jomas tiesību aktiem attiecībā uz darbībām autotransporta jomā un par Padomes Direktīvas 88/599/EEK atcelšanu, izklāstīto esošo vienoto izpildes prasību piemērošanas jomu, attiecinot to arī uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 1.marta Direktīvā 2002/15/EK par darba laika organizēšanu personām, kas ir autotransporta apkalpes locekļi izklāstīto darba laika noteikumu ievērošanas kontroli.
Ir jāizveido satvars efektīvai saziņai un savstarpējai palīdzībai, kas ietver arī apmaiņu ar datiem par pārkāpumiem un informāciju par labu izpildes praksi.
Lai atvieglotu un uzlabotu saziņu starp dalībvalstīm, nodrošinātu sociālo noteikumu vienveidīgāku piemērošanu transporta nozarē un veicinātu to, ka autopārvadātāji, norīkojot darbā transportlīdzekļu vadītājus, ievēro administratīvās prasības, norisinās darbs pie jaunu moduļu iekšējā tirgus informācijas sistēmas - IMI izstrādes. Ir svarīgi, lai IMI dotu iespēju veikt pārbaudes uz ceļiem par norīkojuma deklarāciju derīgumu. Līdz ar to noteikumu projekts paredz informācijas apmaiņas kārtību ar citu Eiropas Savienības dalībvalstu kontrolējošām iestādēm izmantojot IMI sistēmu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija


Direktīva 2020/1057 cita starpā paredz dalībvalstīm pienākumu ieviest riska novērtējuma sistēmu uzņēmumiem, kuras pamatā ir attiecīgā uzņēmuma pieļauto Regulas (EK) Nr. 561/2006 vai Regulas (ES) Nr. 165/2014, vai valsts noteikumu, ar ko transponē Direktīvu 2002/15/EK, pārkāpumu nosacītais skaits un smaguma pakāpe. Saskaņā ar minētās Direktīvas 2.panta 9.punktu līdz 2021. gada 2. jūnijam Eiropas Komisija ar īstenošanas aktiem nosaka vienotu formulu uzņēmuma riska novērtējuma aprēķināšanai. Minētā vienotā formula ņem vērā pārkāpumu skaitu, smaguma pakāpi un biežumu, un to kontroles pasākumu rezultātus, kuros pārkāpumi nav konstatēti, kā arī to, vai attiecīgais autotransporta uzņēmums visos tā autoparkā esošajos transportlīdzekļos izmanto viedos tahogrāfus atbilstoši Regulas (ES) Nr. 165/2014 II nodaļai. Līdz 2021.gada 23.decembrim minētais īstenošanas akts nav vēl pieņemts.
Tāpat arī Mobilitātes pakotnes ietvaros spēkā stājusies Eiropas Parlamenta un Padomes 2020.gada 15.jūlija Regula (ES) 2020/1055, ar ko groza Regulas (EK) Nr. 1071/2009, (EK) Nr. 1072/2009 un (ES) Nr. 1024/2012, lai tās pielāgotu norisēm autotransporta nozarē. Regula piemērojama no 2022.gada 21.februāra. Saskaņā ar minēto regulu Eiropas Komisija jāpieņem īstenošanas akti, kuros nosaka smagu pārkāpumu kategoriju, veidu un smaguma pakāpju sarakstu, kuri, papildus IV pielikumā norādītajiem pārkāpumiem, var izraisīt labas reputācijas zaudēšanu. Līdz ar to, lai varētu veikt atbilstošus grozījumus nacionālajos tiesību aktos attiecībā uz pārkāpumu gradāciju, nepieciešama grozījumu pieņemšana Komisijas 2016.gada 18.marta Regulā (ES) 2016/403, ar ko papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1071/2009 attiecībā uz Savienības noteikumu tādu nopietnu pārkāpumu klasifikāciju, kas var izraisīt autopārvadātāja labas reputācijas zaudēšanu, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2006/22/EK III pielikumu. Līdz 2021.gadam 23.decembrim minētie grozījumi Regulā (ES) 2016/403 vēl nav pieņemti.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • starptautiskajos autopārvadājumos nodarbinātie vadītāji, uz kuriem attiecas darba un atpūtas režīma un darba laika organizēšanu nosacījumi
Ietekmes apraksts
Ietekme ir pastarpināta, jo noteikumu projekts precizē kārtību, kādā veicama autopārvadājumu kontrole.
Juridiskās personas
  • Latvijā kā arī citā valstī reģistrēti uzņēmumi, kuri veic starptautiskos autopārvadājumus
Ietekmes apraksts
Ietekme ir pastarpināta, jo noteikumu projekts precizē kārtību, kādā veicama autopārvadājumu kontrole.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Noteikumu projekta prasības paredzēts īstenot esošo finanšu resursu ietvaros.

4.1.1. Grozījumi Autopārvadājumu likumā

Pamatojums un apraksts
Grozījumi Autopārvadājumu likumā paredzēts deleģējums IMI sistēmas izmantošanai, ES dalībvalstu kompetento iestāžu informācijas apmaiņā, kā arī ar grozījumiem paredzēts pārņemt un piemērot citus Mobilitātes pakones I tiesību aktu nosacījumus attiecībā uz transportlīdzekļu vadītāju nosūtīšanas nosacījumiem, veicot starptautiskos autopārvadājumus, kā arī attiecībā uz izmaiņām autopārvadātāju profesionālās darbības veikšanas nosacījumos.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija

4.1.2. Ministru kabineta 2020.gada 7.aprīļa noteikumi Nr.194 „Kārtība, kādā izsniedz, uz laiku aptur vai anulē speciālās atļaujas (licences) un licences kartītes komercpārvadājumu veikšanai ar autotransportu un izsniedz pārvadājumu vadītāja profesionālās kompetences sertifikātus”

Pamatojums un apraksts
Jāprecizē kārtība, kādā izsniedz speciālās atļaujas (licences) un licences kartītes autotransporta līdzekļiem, kas veic kravas komercpārvadājumus un pasažieru komercpārvadājumus ar autobusiem, un profesionālās kompetences sertifikātus komercpārvadājumiem.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija

4.1.3. Ministru kabineta 2012. gada 21. februāra noteikumi Nr. 122 "Kārtība, kādā izsniedz, anulē vai uz laiku aptur Eiropas Kopienas atļaujas, Eiropas Kopienas atļauju kopijas un autovadītāju atestātus starptautiskajiem komercpārvadājumiem ar autotransportu Eiropas Savienības teritorijā "

Pamatojums un apraksts
Lai nodrošinātu nacionālā regulējuma atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes regulai (ES) 2020/1055 (2020. gada 15. jūlijs), ar ko groza Regulas (EK) Nr.1071/2009, (EK) Nr.1072/2009 un (ES) Nr.1024/2012, noteikumos jādefinē Eiropas Kopienas atļauju kopiju un transportlīdzekļa vadītāja atestātu starptautiskajiem komercpārvadājumiem ar autotransportu Eiropas Savienības teritorijā izsniegšanu.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija

Direktīva 2020/1057 cita starpā paredz dalībvalstīm pienākumu ieviest riska novērtējuma sistēmu uzņēmumiem, kuras pamatā ir attiecīgā uzņēmuma pieļauto Regulas (EK) Nr. 561/2006 vai Regulas (ES) Nr. 165/2014, vai valsts noteikumu, ar ko transponē Direktīvu 2002/15/EK, pārkāpumu nosacītais skaits un smaguma pakāpe. Saskaņā ar minētās Direktīvas 2.panta 9.punktu līdz 2021. gada 2. jūnijam Eiropas Komisija ar īstenošanas aktiem nosaka vienotu formulu uzņēmuma riska novērtējuma aprēķināšanai. Minētā vienotā formula ņem vērā pārkāpumu skaitu, smaguma pakāpi un biežumu, un to kontroles pasākumu rezultātus, kuros pārkāpumi nav konstatēti, kā arī to, vai attiecīgais autotransporta uzņēmums visos tā autoparkā esošajos transportlīdzekļos izmanto viedos tahogrāfus atbilstoši Regulas (ES) Nr. 165/2014 II nodaļai. Līdz 2021.gada 23.decembrim minētais īstenošanas akts nav vēl pieņemts.
Tāpat arī Mobilitātes pakotnes ietvaros spēkā stājusies Eiropas Parlamenta un Padomes 2020.gada 15.jūlija Regula (ES) 2020/1055, ar ko groza Regulas (EK) Nr. 1071/2009, (EK) Nr. 1072/2009 un (ES) Nr. 1024/2012, lai tās pielāgotu norisēm autotransporta nozarē. Regula piemērojama no 2022.gada 21.februāra. Saskaņā ar minēto regulu Eiropas Komisija jāpieņem īstenošanas akti, kuros nosaka smagu pārkāpumu kategoriju, veidu un smaguma pakāpju sarakstu, kuri, papildus IV pielikumā norādītajiem pārkāpumiem, var izraisīt labas reputācijas zaudēšanu. Līdz ar to, lai varētu veikt atbilstošus grozījumus nacionālajos tiesību aktos attiecībā uz pārkāpumu gradāciju, nepieciešama grozījumu pieņemšana Komisijas 2016.gada 18.marta Regulā (ES) 2016/403, ar ko papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1071/2009 attiecībā uz Savienības noteikumu tādu nopietnu pārkāpumu klasifikāciju, kas var izraisīt autopārvadātāja labas reputācijas zaudēšanu, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2006/22/EK III pielikumu. Līdz 2021.gadam 23.decembrim minētie grozījumi Regulā (ES) 2016/403 vēl nav pieņemti.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32020L1057
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 15. jūlija Direktīva 2020/1057, ar ko attiecībā uz izpildes nodrošināšanas prasībām groza Direktīvu 2006/22/EK un attiecībā uz Direktīvu 96/71/EK un Direktīvu 2014/67/ES nosaka īpašus noteikumus autotransporta nozarē strādājošo transportlīdzekļu vadītāju norīkošanai darbā, un groza Regulu (ES) Nr. 1024/2012 [publicēta "Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī" L 249, 31.07.2020.].
Apraksts
Direktīvas (ES) 2020/1057 normas ir jāpārņem līdz 02.02.2022.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 15. jūlija Direktīva 2020/1057, ar ko attiecībā uz izpildes nodrošināšanas prasībām groza Direktīvu 2006/22/EK un attiecībā uz Direktīvu 96/71/EK un Direktīvu 2014/67/ES nosaka īpašus noteikumus autotransporta nozarē strādājošo transportlīdzekļu vadītāju norīkošanai darbā, un groza Regulu (ES) Nr. 1024/2012 [publicēta "Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī" L 249, 31.07.2020.].
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas 2020/1057 2.panta 3.punkta c) apakšpunkts
5.2 punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Direktīvas 2020/1057 2.panta 5.punkts
4.3.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Direktīvas 2020/1057 2.panta 6.punkts
5.3 punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Direktīvas 2020/1057 2.panta 7.punkta a) apakšpunkta ii) apakšpunkts
28.punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Direktīvas 2020/1057 2.panta 8.punkts (8.panta 1.punkts)
28.punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Direktīvas 2020/1057 2.panta 8.punkts (8.panta 2.punkts)
30.,31., 33. un 34.punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Direktīvas 2020/1057 2.panta 8.punkts (8.panta 3.punkts)
28. un 35.punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Direktīvas 2020/1057 2.panta 9.punkta d) apakšpunkts
5.punkts, 36.punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Direktīvas 2020/1057 2.panta 3.punkta a) apakšpunkts
4.punkts un 4.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Direktīva 2020/1057 cita starpā paredz dalībvalstīm pienākumu ieviest riska novērtējuma sistēmu uzņēmumiem, kuras pamatā ir attiecīgā uzņēmuma pieļauto Regulas (EK) Nr. 561/2006 vai Regulas (ES) Nr. 165/2014, vai valsts noteikumu, ar ko transponē Direktīvu 2002/15/EK, pārkāpumu nosacītais skaits un smaguma pakāpe. Saskaņā ar minētās Direktīvas 2.panta 9.punktu līdz 2021. gada 2. jūnijam Eiropas Komisija ar īstenošanas aktiem nosaka vienotu formulu uzņēmuma riska novērtējuma aprēķināšanai. Minētā vienotā formula ņem vērā pārkāpumu skaitu, smaguma pakāpi un biežumu, un to kontroles pasākumu rezultātus, kuros pārkāpumi nav konstatēti, kā arī to, vai attiecīgais autotransporta uzņēmums visos tā autoparkā esošajos transportlīdzekļos izmanto viedos tahogrāfus atbilstoši Regulas (ES) Nr. 165/2014 II nodaļai. Līdz 2021.gada 23.decembrim minētais īstenošanas akts nav vēl pieņemts.

 
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 7.4.1 apakšpunktam sabiedrībai tiks dota iespēja rakstiski sniegt viedokli par noteikumu projektu tā saskaņošanas stadijā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Iekšlietu ministrija
  • Valsts policija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Autopārvadājumu kontrole kā arī informācijas apmaiņa ar citu valstu kontroles iestādēm jānodrošina, izmantojot IMI sistēmu. Autopārvadājumu kontrolē jāņem vērā arī normatīvie akti par darba laika organizēšanu personām, kas ir autotransporta apkalpes locekļi
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi