22-TA-180: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Sodāmības ziņu pieprasīšanas un sniegšanas veidlapas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai Latvijas nacionālajā regulējumā pilnībā pārņemtu Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 17. aprīļa Direktīvā (ES) 2019/884, ar ko groza Padomes Pamatlēmumu 2009/315/TI attiecībā uz informācijas apmaiņu par trešo valstu valstspiederīgajiem un attiecībā uz Eiropas Sodāmības reģistru informācijas sistēmu (ECRIS) un ar ko aizstāj Padomes Lēmumu 2009/316/TI (turpmāk – Direktīva), paredzētās prasības, kā arī, ņemot vērā likumprojekta “Grozījumi Sodu reģistra likumā" (Nr. 1229/Lp13), kas Saeimā 2022. gada 24. martā pieņemts 2. lasījumā, 13. pantā ietverto Sodu reģistra likuma 17. panta trešo daļu, kas paredz pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt veidlapas saturu un paraugu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir pārņemt Direktīvas prasības un noteikt apjomu tām ziņām, kuru apmaiņai tiek izmantota Padomes Pamatlēmuma 2009/315/TI (2009. gada 26. februāris) par organizatoriskiem pasākumiem un saturu no sodāmības reģistra iegūtās informācijas apmaiņai starp dalībvalstīm (turpmāk – Pamatlēmums) pielikumā paredzētā sodāmības ziņu pieprasīšanas un sniegšanas veidlapa (turpmāk - Veidlapa).
Spēkā stāšanās termiņš
28.06.2022.
Pamatojums
Direktīva, kurā paredzētās prasības pārņemamas līdz 2022.gada 28.jūnijam.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd Veidlapas saturu nacionālā normatīvā akta līmenī nosaka Ministru kabineta 2013. gada 10. decembra noteikumi Nr. 1427 "Noteikumi par sodāmības ziņu pieprasīšanas un sniegšanas veidlapas saturu un paraugu" (turpmāk - Noteikumi).
Ņemot vērā, ka Direktīva paredz izmaiņas saistībā gan ar informācijas apmaiņu par trešo valstu valstspiederīgajiem, gan saistībā ar Eiropas Sodāmības reģistru informācijas sistēmu, nepieciešams izdot jaunus Ministru kabineta noteikumus, lai pārņemtu Direktīvā paredzētās prasības.
Ņemot vērā, ka Direktīva paredz izmaiņas saistībā gan ar informācijas apmaiņu par trešo valstu valstspiederīgajiem, gan saistībā ar Eiropas Sodāmības reģistru informācijas sistēmu, nepieciešams izdot jaunus Ministru kabineta noteikumus, lai pārņemtu Direktīvā paredzētās prasības.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd Noteikumi neparedz Veidlapas izmantošanu informācijas apmaiņai par personas, kas nav Eiropas Savienības pilsonis, personas, kas ir bezvalstnieks, vai personas, kuras valstspiederība nav zināma (turpmāk - trešās valsts valstspiederīgais), sodāmību Eiropas Savienības dalībvalstī.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz jaunu Ministra kabineta noteikumu izdošanu, lai noteiktu, ka ar Veidlapu tiek pieprasītas ziņas Eiropas Savienības dalībvalsts centrālajai iestādei ne tikai par Eiropas Savienības dalībvalsts valstspiederīgā sodāmību Eiropas Savienības dalībvalstī vai trešajā valstī, bet arī par trešās valsts valstspiederīgā sodāmību Eiropas Savienības dalībvalstī.
Tāpat Noteikumu projekts paredz noteikt, ka Veidlapa tiek izmantota ne tikai sniedzot atbildi uz ziņu pieprasījumu Eiropas Savienības dalībvalsts centrālajai iestādei par Latvijas pilsoņa, Latvijas nepilsoņa un tāda Eiropas Savienības pilsoņa sodāmību, kuram Latvijā izsniegta Eiropas Savienības pilsoņa reģistrācijas apliecība vai Eiropas Savienības pilsoņa pastāvīgās uzturēšanās apliecība, bet arī sniedzot atbildi par trešās valsts valstspiederīgā sodāmību.
Ņemot vērā iepriekš minēto, tiks pilnveidots arī nacionālais automātiskais datu apmaiņas risinājums, kas paredzēts datu apmaiņai ar Eiropas Savienības dalībvalstu centrālām iestādēm (sodāmības reģistriem) par Eiropas Savienības dalībvalstu valsts piederīgo aktuālajām sodāmībām, lai nodrošinātu datu apmaiņu arī par trešo valstu valstspiederīgo aktuālajām sodāmībām.
Tāpat Noteikumu projekts paredz noteikt, ka Veidlapa tiek izmantota ne tikai sniedzot atbildi uz ziņu pieprasījumu Eiropas Savienības dalībvalsts centrālajai iestādei par Latvijas pilsoņa, Latvijas nepilsoņa un tāda Eiropas Savienības pilsoņa sodāmību, kuram Latvijā izsniegta Eiropas Savienības pilsoņa reģistrācijas apliecība vai Eiropas Savienības pilsoņa pastāvīgās uzturēšanās apliecība, bet arī sniedzot atbildi par trešās valsts valstspiederīgā sodāmību.
Ņemot vērā iepriekš minēto, tiks pilnveidots arī nacionālais automātiskais datu apmaiņas risinājums, kas paredzēts datu apmaiņai ar Eiropas Savienības dalībvalstu centrālām iestādēm (sodāmības reģistriem) par Eiropas Savienības dalībvalstu valsts piederīgo aktuālajām sodāmībām, lai nodrošinātu datu apmaiņu arī par trešo valstu valstspiederīgo aktuālajām sodāmībām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Personas, par kuru sodāmību tiek sniegtas un pieprasītas ziņas.
Ietekmes apraksts
Personu tiesības netiek ietekmētas tieši, bet var tikt ietekmētas pastarpināti, jo starp dalībvalstīm notiek informācijas apmaiņa par personu sodāmību.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Nacionālā automātiskā datu apmaiņas risinājuma izstrāde tiks nodrošinātas Iekšējās drošības fonda projekta „ECRIS – TCN ieviešana Latvijā” ietvaros. Indikatīvās datu apmaiņas risinājuma izstrādes izmaksas ir 765 000 euro. (Eiropas Savienības fonda finansējums: 573 750 euro, valsts līdzfinansējums: 191 250 euro). Projekta ietvaros tiks veikta ECRIS-TCN sistēmas izstrāde un ieviešana 590 000 euro apmērā, Biometrisko datu apstrādes sistēmas pielāgošana ECRIS-TCN prasībām 150 000 euro apmērā un drošības testu nodrošināšana 25 000 euro apmērā. Projektu plānots realizēt līdz 2023. gada beigām.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32019L0884
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES DIREKTĪVA (ES) 2019/884 (2019. gada 17. aprīlis),ar ko groza Padomes Pamatlēmumu 2009/315/TI attiecībā uz informācijas apmaiņu par trešo valstu valstspiederīgajiem un attiecībā uz Eiropas Sodāmības reģistru informācijas sistēmu (ECRIS) un ar ko aizstāj Padomes Lēmumu 2009/316/TI;
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32009F0315
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes Pamatlēmums 2009/315/TI (2009. gada 26. februāris) par organizatoriskiem pasākumiem un saturu no sodāmības reģistra iegūtās informācijas apmaiņai starp dalībvalstīm.
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES DIREKTĪVA (ES) 2019/884 (2019. gada 17. aprīlis),ar ko groza Padomes Pamatlēmumu 2009/315/TI attiecībā uz informācijas apmaiņu par trešo valstu valstspiederīgajiem un attiecībā uz Eiropas Sodāmības reģistru informācijas sistēmu (ECRIS) un ar ko aizstāj Padomes Lēmumu 2009/316/TI;
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas 1.panta 8.punkta “b” apakšpunktā ietvertā Pamatlēmuma 11.panta 3.-7.punkts
Noteikumu projekta 1.1. un 1.2. apakšpunkts
Pārņemtas daļēji
Pilnībā tiek pārņemtas ar likumprojekta “Grozījumi Sodu reģistra likumā” (Nr. 1229/Lp13) 13. pantā ietverto Sodu reģistra likuma 17. pantu, likumprojekta 16. pantā ietverto grozījumu Sodu reģistra likuma 20. panta pirmajā daļā, spēkā esošā Sodu reģistra likuma 20. panta otro, trešo un ceturto daļu
Noteikumu projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Cita informācija
Nav
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes Pamatlēmums 2009/315/TI (2009. gada 26. februāris) par organizatoriskiem pasākumiem un saturu no sodāmības reģistra iegūtās informācijas apmaiņai starp dalībvalstīm.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Padomes Pamatlēmuma 2009/315/TI 6.panta 4.punkts
Projekta pielikums
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts
Padomes Pamatlēmuma 2009/315/TI 7.panta 5.punkts
Projekta pielikums
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Cita informācija
Nav
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs
- Eiropas Savienības dalībvalstu centrālās iestādes ziņu apmaiņai par personu sodāmību
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Dati par trešās valsts valstspiederīgajiem, kuriem ir aktuāla sodāmība par noziedzīgajiem nodarījumiem, par kuriem paredzēta brīvības atņemšana vairāk nekā 3 gadi, tiks nodoti Eiropas Komisijas izstrādātajam centrālajam risinājumam (hit/not hit).
Tiks pieprasītas ziņas Eiropas Savienības dalībvalsts centrālajai iestādei ne tikai par Eiropas Savienības dalībvalsts valstspiederīgā sodāmību Eiropas Savienības dalībvalstī vai trešajā valstī, bet arī par trešās valsts valstspiederīgā sodāmību Eiropas Savienības dalībvalstī.
Tāpat tiks sniegta atbilde uz ziņu pieprasījumu Eiropas Savienības dalībvalsts centrālajai iestādei ne tikai par Latvijas pilsoņa, Latvijas nepilsoņa un tāda Eiropas Savienības pilsoņa sodāmību, kuram Latvijā izsniegta Eiropas Savienības pilsoņa reģistrācijas apliecība vai Eiropas Savienības pilsoņa pastāvīgās uzturēšanās apliecība, bet arī par trešās valsts valstspiederīgā sodāmību.
Tiks pieprasītas ziņas Eiropas Savienības dalībvalsts centrālajai iestādei ne tikai par Eiropas Savienības dalībvalsts valstspiederīgā sodāmību Eiropas Savienības dalībvalstī vai trešajā valstī, bet arī par trešās valsts valstspiederīgā sodāmību Eiropas Savienības dalībvalstī.
Tāpat tiks sniegta atbilde uz ziņu pieprasījumu Eiropas Savienības dalībvalsts centrālajai iestādei ne tikai par Latvijas pilsoņa, Latvijas nepilsoņa un tāda Eiropas Savienības pilsoņa sodāmību, kuram Latvijā izsniegta Eiropas Savienības pilsoņa reģistrācijas apliecība vai Eiropas Savienības pilsoņa pastāvīgās uzturēšanās apliecība, bet arī par trešās valsts valstspiederīgā sodāmību.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Jā
Tiks pilnveidots nacionālais automātiskais datu apmaiņas risinājums, kas paredzēts datu apmaiņai ar Eiropas Savienības dalībvalstu centrālām iestādēm (sodāmības reģistriem) par Eiropas Savienības dalībvalstu valsts piederīgo aktuālajām sodāmībām, lai nodrošinātu datu apmaiņu arī par trešo valstu valstspiederīgo aktuālajām sodāmībām.
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Jā
Tiks pilnveidots nacionālais automātiskais datu apmaiņas risinājums, kas paredzēts datu apmaiņai ar Eiropas Savienības dalībvalstu centrālām iestādēm (sodāmības reģistriem) par Eiropas Savienības dalībvalstu valsts piederīgo aktuālajām sodāmībām, lai nodrošinātu datu apmaiņu arī par trešo valstu valstspiederīgo aktuālajām sodāmībām.
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Šobrīd tiek veikta datu apmaiņa tikai par Latvijas valstspiederīgajiem. Laika posmā no 2022. gada janvāra līdz 2022. gada maijam ir bijuši 6213 pieprasījumi no Eiropas Savienības dalībvalstīm, neskaitot paziņojumus, kas saņemti par Latvijas valstspiederīgo notiesāšanu Eiropas Savienībā un nosūti uz Eiropas Savienības dalībvalstīm par Eiropas Savienības valstspiederīgo notiesāšanu. To, cik pieprasījumu būs no institūcijām par ECRIS-TCN personām, šobrīd paredzēt nav iespējams, bet Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs prognozē, ka šis skaitlis būs mazāks par pieprasījumiem par Latvijas valstspiederīgajiem. Uz doto brīdi Sodu reģistra uzskaitē ir aptuveni 10 000 ECRIS-TCN personas, par kurām tiks sniegti dati uz centrālo sistēmu.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi