24-TA-2121: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 28. februāra noteikumos Nr. 145 "Noteikumi par fitosanitāriem pasākumiem un to piemērošanas kārtību koksnes iepakojamam materiālam"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 28. februāra noteikumos Nr. 145 "Noteikumi par fitosanitāriem pasākumiem un to piemērošanas kārtību koksnes iepakojamam materiālam"" ir Valsts augu aizsardzības dienesta (turpmāk – dienests) iniciatīva, lai precizētu un uzlabotu Profesionālo operatoru oficiālajā reģistrā (turpmāk – reģistrs) reģistrēto koksnes iepakojamā materiāla marķētāju (turpmāk – persona) uzraudzības pārbaužu kārtību.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 28. februāra noteikumos Nr. 145 "Noteikumi par fitosanitāriem pasākumiem un to piemērošanas kārtību koksnes iepakojamam materiālam"" (turpmāk – noteikumu projekts) mērķis ir samazināt reģistrā ietverto personu uzraudzības pārbaužu biežumu, kā arī papildināt noteikumus, nosakot, kuros gadījumos dienests personu var svītrot no reģistra.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2012. gada 28. februārī ir pieņemti Ministru kabineta noteikumi Nr. 145 "Noteikumi par fitosanitāriem pasākumiem un to piemērošanas kārtību koksnes iepakojamam materiālam" (turpmāk – noteikumi Nr. 145). Noteikumu Nr. 145 22. punktā noteikts, kuros gadījumos dienests var svītrot personu no reģistra, 22.1. apakšpunktā arī paredzot, ka personai ir pienākums rakstīt iesniegumu dienestam ar lūgumu anulēt konkrētās personas reģistrāciju reģistrā.
Noteikumu Nr. 145 71. punkts noteic, ka dienests ne retāk kā divas reizes gadā pārbauda, kā tiek īstenotas darbības saistībā ar koksnes un koksnes iepakojamā materiāla ražošanu, marķēšanu un termisko apstrādi.
Noteikumu Nr. 145 71. punkts noteic, ka dienests ne retāk kā divas reizes gadā pārbauda, kā tiek īstenotas darbības saistībā ar koksnes un koksnes iepakojamā materiāla ražošanu, marķēšanu un termisko apstrādi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Svarīgi ir nodrošināt, lai reģistrā ir tikai tās personas, kas darbojas ar koksnes un koksnes iepakojamā materiālu marķēšanu, tāpēc noteikumi papildināmi ar vēl vienu nosacījumu par to, kad dienests pieņem lēmumu par personas reģistrācijas anulēšanu reģistrā.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projekta 1. punktu noteikumu Nr. 145 22. punkts papildināts ar jaunu 22.4. apakšpunktu, paredzot, ka var anulēt personas reģistrāciju reģistrā, ja persona divu gadu laikā nav īstenojusi nevienu no noteikumu 14. punktā minētajām darbībām. Tas dienestam dod iespēju anulēt personas reģistrāciju reģistrā, pamatojoties uz savu konstatējumu un nelūdzot no personas rakstveida iesniegumu.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 145 71. punkts noteic, ka dienests ne retāk kā divas reizes gadā pārbauda, kā reģistrētos uzņēmumos tiek īstenota termiskā apstrāde un termiskās apstrādes procesa dokumentēšana, koksnes iepakojamā materiāla ražošana no nomizotas un termiski apstrādātas koksnes, termiski apstrādātas koksnes vai koksnes iepakojamā materiāla marķēšana, ievērojot marķējumam noteiktās prasības, un termiski apstrādātas koksnes vai koksnes iepakojamā materiāla uzglabāšana atsevišķi no neapstrādātas koksnes vai koksnes iepakojamā materiāla.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 26. oktobra Regulas (ES) 2016/2031 par aizsardzības pasākumiem pret augiem kaitīgajiem organismiem, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) Nr. 228/2013, (ES) Nr. 652/2014 un (ES) Nr. 1143/2014 un atceļ Padomes Direktīvas 69/464/EEK, 74/647/EEK, 93/85/EEK, 98/57/EK, 2000/29/EK, 2006/91/EK un 2007/33/EK, 98. panta 3. punktā noteiktās prasības paredz, ka kompetentajai iestādei reģistrētie operatori ir jāuzrauga vismaz reizi gadā.
Personas uzraudzības pārbaudēm jānotiek vismaz reizi gadā, kā to paredz Komisijas 2019. gada 16. janvāra Īstenošanas regulas (ES) 2019/66 par noteikumiem par vienotu praktisko kārtību, kādā veicamas oficiālās kontroles augiem, augu produktiem un citiem objektiem, lai pārbaudītu atbilstību minētajām precēm piemērojamajiem Savienības noteikumiem par aizsardzības pasākumiem pret augiem kaitīgajiem organismiem, (turpmāk – Regula 2019/66) 6. pants. Regulas 2019/66 7. pants dod iespēju palielināt pārbaužu skaitu, ja izpildās kāds no šā panta apakšpunktos minētajiem nosacījumiem. Tādējādi dienests, konstatējot Regulas 2019/66 7. pantā minēto nosacījumu izpildīšanos, var veikt papildu pārbaudi pie konkrētās personas.
Ievērojot iepriekšminēto, ir lietderīgi noteikt, ka pārbaudes veicamas saskaņā ar Regulas 2019/66 6. un 7. pantā noteiktajiem termiņiem un prasībām, vienlaikus pārbaužu skaita plānošanā piemērojot uz riska izvērtējumu balstītu pieeju, t. i., palielinot pārbaužu skaitu tajos reģistrētajos uzņēmumos, kuros ir lielāks augu karantīnas organismu izplatības risks, ja rodas bažas par personas spēju ievērot noteikumu Nr. 145 prasības un izpildās kāds no regulas 2019/66 7. panta apakšpunktos minētajiem nosacījumiem, jo tad dienests var veikt konkrētās personas papildu pārbaudi.
Grozījumi noteikumos Nr. 145 samazinās administratīvo slogu gan personai, gan dienestam, jo reģistrā reģistrētām personām samazināsies arī izmaksas un vienlaikus būtu nodrošināta pārbaužu efektivitāte.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 26. oktobra Regulas (ES) 2016/2031 par aizsardzības pasākumiem pret augiem kaitīgajiem organismiem, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) Nr. 228/2013, (ES) Nr. 652/2014 un (ES) Nr. 1143/2014 un atceļ Padomes Direktīvas 69/464/EEK, 74/647/EEK, 93/85/EEK, 98/57/EK, 2000/29/EK, 2006/91/EK un 2007/33/EK, 98. panta 3. punktā noteiktās prasības paredz, ka kompetentajai iestādei reģistrētie operatori ir jāuzrauga vismaz reizi gadā.
Personas uzraudzības pārbaudēm jānotiek vismaz reizi gadā, kā to paredz Komisijas 2019. gada 16. janvāra Īstenošanas regulas (ES) 2019/66 par noteikumiem par vienotu praktisko kārtību, kādā veicamas oficiālās kontroles augiem, augu produktiem un citiem objektiem, lai pārbaudītu atbilstību minētajām precēm piemērojamajiem Savienības noteikumiem par aizsardzības pasākumiem pret augiem kaitīgajiem organismiem, (turpmāk – Regula 2019/66) 6. pants. Regulas 2019/66 7. pants dod iespēju palielināt pārbaužu skaitu, ja izpildās kāds no šā panta apakšpunktos minētajiem nosacījumiem. Tādējādi dienests, konstatējot Regulas 2019/66 7. pantā minēto nosacījumu izpildīšanos, var veikt papildu pārbaudi pie konkrētās personas.
Ievērojot iepriekšminēto, ir lietderīgi noteikt, ka pārbaudes veicamas saskaņā ar Regulas 2019/66 6. un 7. pantā noteiktajiem termiņiem un prasībām, vienlaikus pārbaužu skaita plānošanā piemērojot uz riska izvērtējumu balstītu pieeju, t. i., palielinot pārbaužu skaitu tajos reģistrētajos uzņēmumos, kuros ir lielāks augu karantīnas organismu izplatības risks, ja rodas bažas par personas spēju ievērot noteikumu Nr. 145 prasības un izpildās kāds no regulas 2019/66 7. panta apakšpunktos minētajiem nosacījumiem, jo tad dienests var veikt konkrētās personas papildu pārbaudi.
Grozījumi noteikumos Nr. 145 samazinās administratīvo slogu gan personai, gan dienestam, jo reģistrā reģistrētām personām samazināsies arī izmaksas un vienlaikus būtu nodrošināta pārbaužu efektivitāte.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projekta 2. punktu jaunā redakcijā izteikts noteikumu Nr. 145 71. punkts, nosakot, ka dienests, ievērojot regulas 2019/66 6. un 7. pantā noteiktos termiņus un prasības, pārbauda 71. punktā minēto darbību īstenošanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
-
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz personām, kuras reģistrā reģistrētas kā koksnes iepakojamā materiāla termiskās apstrādes veicēji vai izgatavo koksnes iepakojamo materiālu no termiski apstrādātas koksnes un marķē šādu koksni vai koksnes iepakojamo materiālu, kā arī uz personām, kas ilgstoši nenodarbojas ar koksnes iepakojamā materiāla termisko apstrādi vai neizgatavo koksnes iepakojamo materiālu no termiski apstrādātas koksnes un nemarķē šādu koksni vai koksnes iepakojamo materiālu.
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
Koksnes iepakojamā materiāla termiskās apstrādes veicējiem un marķētājiem noteikumu projektā paredzētās normas nemaina tiesisko regulējumu, jo saglabājas iepriekšējā kārtība, lai varētu īstenot koksnes iepakojamā materiāla termisko apstrādi un marķēt koksnes iepakojamo materiālu. Turpmāk tiks piemērota uz risku balstīta pārbaužu pieeja, palielinot pārbaužu skaitu tajos reģistrētajos uzņēmumos, kuros ir lielāks augu karantīnas organismu izplatības risks. Noteikumu projekts samazinās administratīvo slogu tiem uzņēmumiem, kuru darbībās ar koksnes iepakojamo materiālu ir mazs augu karantīnas organismu izplatības risks, jo šādos reģistrētajos uzņēmumos samazināsies pārbaužu skaits.
Noteikumu projektā arī noteikti gadījumi, kad personas var izslēgt no reģistra bez papildu iesnieguma rakstīšanas. Ja persona vairs nenodarbojas ar koksnes iepakojamā materiāla izgatavošanu un marķēšanu, šai personai nav nepieciešams būt reģistrā. Tādējādi samazināsies administratīvais slogs gan reģistrētajiem uzņēmumiem, gan dienestam.
Noteikumu projektā arī noteikti gadījumi, kad personas var izslēgt no reģistra bez papildu iesnieguma rakstīšanas. Ja persona vairs nenodarbojas ar koksnes iepakojamā materiāla izgatavošanu un marķēšanu, šai personai nav nepieciešams būt reģistrā. Tādējādi samazināsies administratīvais slogs gan reģistrētajiem uzņēmumiem, gan dienestam.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
-29,45
visi uzņēmumi
samazinās
Vērtības nozīme:
11,78
11,78
0,50
0,5
5
5
1
1
-29,45
Informācijas sniegšanas daudzums samazinās tām juridiskām personām, kas ilgstoši nenodarbojas ar termisko apstrādi vai koksnes vai koksnes iepakojamā materiāla marķēšanu. Vidējā alga nozarē – 1582,00 eiro, vienas stundas samaksas likme – 11,78 eiro, laika patēriņš iesnieguma sagatavošanai – 0,5 h, personu skaits, kurām nebūtu jāiesniedz iesniegums, un reižu skaits: 11,78 x 0,5 x 5 x 1 = 29,45 eiro.
Kopā
-29,45
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32019R0066
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2019. gada 16. janvāra Īstenošanas regula (ES) 2019/66 par noteikumiem par vienotu praktisko kārtību, kādā veicamas oficiālās kontroles augiem, augu produktiem un citiem objektiem, lai pārbaudītu atbilstību minētajām precēm piemērojamajiem Savienības noteikumiem par aizsardzības pasākumiem pret augiem kaitīgajiem organismiem
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32016R2031
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 26. oktobra Regula (ES) 2016/2031 par aizsardzības pasākumiem pret augiem kaitīgajiem organismiem, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) Nr. 228/2013, (ES) Nr. 652/2014 un (ES) Nr. 1143/2014 un atceļ Padomes Direktīvas 69/464/EEK, 74/647/EEK, 93/85/EEK, 98/57/EK, 2000/29/EK, 2006/91/EK un 2007/33/EK
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2019. gada 16. janvāra Īstenošanas regula (ES) 2019/66 par noteikumiem par vienotu praktisko kārtību, kādā veicamas oficiālās kontroles augiem, augu produktiem un citiem objektiem, lai pārbaudītu atbilstību minētajām precēm piemērojamajiem Savienības noteikumiem par aizsardzības pasākumiem pret augiem kaitīgajiem organismiem
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2019/66
6. un 7. pants
6. un 7. pants
Noteikumu projekta 2. punkts,
noteikumu Nr. 145 71. punkts
noteikumu Nr. 145 71. punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra Ministru kabineta instrukcijai Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu".
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 26. oktobra Regula (ES) 2016/2031 par aizsardzības pasākumiem pret augiem kaitīgajiem organismiem, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) Nr. 228/2013, (ES) Nr. 652/2014 un (ES) Nr. 1143/2014 un atceļ Padomes Direktīvas 69/464/EEK, 74/647/EEK, 93/85/EEK, 98/57/EK, 2000/29/EK, 2006/91/EK un 2007/33/EK
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārēja atsauce uz regulu 2016/2031 iekļauta regulas 2019/66 7. panta "c" punktā
Noteikumu projekta 2. punkts,
noteikumu Nr. 145 71. punkts
noteikumu Nr. 145 71. punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2016/2031 98. panta 3. punkta prasības iekļautas regulas 2019/66 6. pantā
Noteikumu projekta 2. punkts,
noteikumu Nr. 145 71. punkts
noteikumu Nr. 145 71. punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra Ministru kabineta instrukcijai Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu".
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts augu aizsardzības dienests, Zemkopības ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/6c94726e-80ec-4f65-aa55-1360432c8cf3
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Publiskās apspriešanas laikā no 19.12.2024. līdz 02.01.2025. par projektu netika saņemti ne iebildumi, ne priekšlikumi.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts augu aizsardzības dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
