22-TA-3377: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts aģentūras "Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs" 2023. gada budžeta apstiprināšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma "Par valsts aģentūras "Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs" 2023. gada budžeta apstiprināšanu" projekts (turpmāk – rīkojuma projekts) ir sagatavots saskaņā ar:
Publisko aģentūru likuma 13. panta trešo daļu;
Likuma par budžetu un finanšu vadību 41. panta 1.1 daļu;
Likuma "Par atbilstības novērtēšanu" 14. panta pirmo un trešo daļu.
Publisko aģentūru likuma 13. panta trešo daļu;
Likuma par budžetu un finanšu vadību 41. panta 1.1 daļu;
Likuma "Par atbilstības novērtēšanu" 14. panta pirmo un trešo daļu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikt un pamatot, kādi līdzekļi nepieciešami valsts aģentūrai "Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs" tās pienākumu izpildei, kuru finansēšana noteikta ar likumdošanas aktiem, nodrošinot, lai tajā laikposmā, kuram šie līdzekļi paredzēti, izdevumus segtu atbilstoši ieņēmumi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Kopš 2018. gada 1. marta nacionālās akreditācijas institūcijas funkcijas, kas noteiktas likumā "Par atbilstības novērtēšanu", kā arī citos normatīvajos aktos pilda valsts aģentūra "Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs" (turpmāk - Aģentūra).
Aģentūra ir Ekonomikas ministra pārraudzībā esoša iestāde, kas pilda likuma “Par atbilstības novērtēšanu” 14. panta pirmajā daļā noteiktās nacionālās akreditācijas institūcijas funkcijas un tiek finansēta, ievērojot šī panta trešajā daļā noteikto kārtību, proti, no valsts budžeta līdzfinansējuma un pašu ieņēmumiem par sniegtajiem pakalpojumiem.
Aģentūra savus pakalpojumus atbilstības novērtēšanas institūcijām sniedz saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 27. februāra noteikumiem Nr. 114 “Valsts aģentūras "Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs" maksas pakalpojumu cenrādis”, kuri 2023. gada 1. janvārī zaudēs spēku, ņemot vērā, ka Ministru kabinets 2022. gada 25. oktobrī pieņēma jaunus noteikumus Nr. 666 ”Valsts aģentūras “Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs” maksas pakalpojumu cenrādis” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 666), kuri stāsies spēkā 2023. gada 1. janvārī un kuri aktualizē akreditācijas pakalpojumu pašizmaksu, ņemot vērā pakalpojumu faktisko apjomu, laika patēriņu to īstenošanai un ar to saistītās izmaksas.
Aģentūra ir Ekonomikas ministra pārraudzībā esoša iestāde, kas pilda likuma “Par atbilstības novērtēšanu” 14. panta pirmajā daļā noteiktās nacionālās akreditācijas institūcijas funkcijas un tiek finansēta, ievērojot šī panta trešajā daļā noteikto kārtību, proti, no valsts budžeta līdzfinansējuma un pašu ieņēmumiem par sniegtajiem pakalpojumiem.
Aģentūra savus pakalpojumus atbilstības novērtēšanas institūcijām sniedz saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 27. februāra noteikumiem Nr. 114 “Valsts aģentūras "Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs" maksas pakalpojumu cenrādis”, kuri 2023. gada 1. janvārī zaudēs spēku, ņemot vērā, ka Ministru kabinets 2022. gada 25. oktobrī pieņēma jaunus noteikumus Nr. 666 ”Valsts aģentūras “Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs” maksas pakalpojumu cenrādis” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 666), kuri stāsies spēkā 2023. gada 1. janvārī un kuri aktualizē akreditācijas pakalpojumu pašizmaksu, ņemot vērā pakalpojumu faktisko apjomu, laika patēriņu to īstenošanai un ar to saistītās izmaksas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2022. gada 27. septembrī tika pieņemts Ministru kabineta rīkojums Nr. 653 “Par valsts aģentūras “Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs” 2023. gada budžeta apstiprināšanu” (turpmāk – Rīkojums Nr. 653), apstiprinot Ekonomikas ministrijas saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 41. panta 1.1 daļu sagatavoto Rīkojuma projektu “Par valsts aģentūras “Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs” 2023. gada budžeta apstiprināšanu” (22-TA-2171).
2022. gada 25. oktobrī tika pieņemti MK noteikumi Nr. 666, tādēļ šobrīd nepieciešams apstiprināt Aģentūras 2023. gada budžetu, ņemot vērā paredzamās izmaiņas ar MK noteikumiem Nr. 666, kas stāsies spēkā 2023. gada 1. janvārī.
2022. gada 25. oktobrī tika pieņemti MK noteikumi Nr. 666, tādēļ šobrīd nepieciešams apstiprināt Aģentūras 2023. gada budžetu, ņemot vērā paredzamās izmaiņas ar MK noteikumiem Nr. 666, kas stāsies spēkā 2023. gada 1. janvārī.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā MK noteikumu Nr. 666 stāšanos spēkā 2023. gada 1. janvārī, Ekonomikas ministrija ir izstrādājusi jaunu Ministru kabineta rīkojuma projektu “Par valsts aģentūras “Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs” 2023. gada budžeta apstiprināšanu”, paredzot, ka saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 41. panta 1.1 daļu tiek apstiprināti Aģentūras 2023. gada budžeta ieņēmumi par laika periodu no 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 31. decembrim 1 194 270 euro apmērā un izdevumi 1 269 770 euro apmērā (tai skaitā izdevumu finansēšanai novirzot maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu naudas līdzekļu atlikumu uz 2023. gada 1. janvāri 75 000 euro apmērā) atbilstoši rīkojuma projekta pielikumam.
Plānots, ka ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi salīdzinājumā ar 2022. gadu palielināsies par 439 445 euro, ņemot vērā MK noteikumos Nr. 666 aktualizēto akreditācijas pakalpojumu pašizmaksu. Tāpat tiek plānots, ka izdevumi, salīdzinājumā ar 2022. gadu, palielināsies par 414 945 euro, ņemot vērā plānotās izmaiņas Aģentūras nodarbināto un piesaistīto tehnisko ekspertu un tehnisko vērtētāju atlīdzības likmēs, kā arī Aģentūras plānotos ieguldījumus novērtēšanas komandas kompetences (zināšanu un prasmju) celšanā un Akreditētu atbilstības novērtēšanas institūciju datu bāzes attīstībā. Aģentūras mērķis uzlabot akreditācijas procesus izskaidro nesabalansēto izdevumu un ieņēmumu attiecību un plānotie izdevumi uzskatāmi kā ilgtermiņa ieguldījums akreditācijas procesu attīstībā.
Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 9. jūlija Regulu (EK) Nr. 765/2008, ar ko nosaka akreditācijas un tirgus uzraudzības prasības attiecībā uz produktu tirdzniecību un atceļ Regulu (EEK) Nr. 339/93, akreditācijas institūcija ieņēmumu pārpalikumus var izmantots tikai tādiem ieguldījumiem, kas tālāk attīsta valsts akreditācijas struktūru darbību, līdz ar to naudas līdzekļu atlikums Aģentūras kontā uz 2022. gada 31. decembri tiks novirzīts 2023. gada Aģentūras izdevumu finansēšanai.
Vienlaikus ar rīkojuma projektu paredzēts atzīt par spēku zaudējušu Rīkojumu Nr. 653.
Plānots, ka ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi salīdzinājumā ar 2022. gadu palielināsies par 439 445 euro, ņemot vērā MK noteikumos Nr. 666 aktualizēto akreditācijas pakalpojumu pašizmaksu. Tāpat tiek plānots, ka izdevumi, salīdzinājumā ar 2022. gadu, palielināsies par 414 945 euro, ņemot vērā plānotās izmaiņas Aģentūras nodarbināto un piesaistīto tehnisko ekspertu un tehnisko vērtētāju atlīdzības likmēs, kā arī Aģentūras plānotos ieguldījumus novērtēšanas komandas kompetences (zināšanu un prasmju) celšanā un Akreditētu atbilstības novērtēšanas institūciju datu bāzes attīstībā. Aģentūras mērķis uzlabot akreditācijas procesus izskaidro nesabalansēto izdevumu un ieņēmumu attiecību un plānotie izdevumi uzskatāmi kā ilgtermiņa ieguldījums akreditācijas procesu attīstībā.
Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 9. jūlija Regulu (EK) Nr. 765/2008, ar ko nosaka akreditācijas un tirgus uzraudzības prasības attiecībā uz produktu tirdzniecību un atceļ Regulu (EEK) Nr. 339/93, akreditācijas institūcija ieņēmumu pārpalikumus var izmantots tikai tādiem ieguldījumiem, kas tālāk attīsta valsts akreditācijas struktūru darbību, līdz ar to naudas līdzekļu atlikums Aģentūras kontā uz 2022. gada 31. decembri tiks novirzīts 2023. gada Aģentūras izdevumu finansēšanai.
Vienlaikus ar rīkojuma projektu paredzēts atzīt par spēku zaudējušu Rīkojumu Nr. 653.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Ekonomikas ministrija
- Valsts Aģentūra "Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi