25-TA-215: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2025. gada 7. janvāra noteikumos Nr. 24 "Noteikumi par produktivitātes aizdevumiem uzņēmumu inovācijām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2025. gada 7. janvāra noteikumos Nr. 24 "Noteikumi par produktivitātes aizdevumiem uzņēmumu inovācijām"" (turpmāk - MK noteikumu projekts) izstrādāts, lai precizētu atbalsta saņemšanas nosacījumus un mazinātu interpretācijas iespējas.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
MK noteikumu projekts mērķis ir precizēt atbalsta programmas nosacījumus, lai nodrošinātu pilnvērtīgu pasākuma ieviešanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabinets 2025. gada 7. janvārī apstiprināja Ministru kabineta noteikumus Nr.24 "Noteikumi par produktivitātes aizdevumiem uzņēmumu inovācijām" (turpmāk - Noteikumi Nr.24), kuru mērķis ir nodrošināt finansējuma pieejamību gala saņēmēju attīstībai Latvijā, sniedzot atbalstu inovatīvu (tai skaitā duāla pielietojuma) produktu, izstrādei, stimulējot privātā sektora ieguldījumus pētniecībā, attīstībā un inovācijās, kas ietver atbalstu jaunu ražošanas ēku izbūvei, iekārtu iegādei un ražošanas pieslēgumu izveidei, kā arī jaunu darba vietu radīšanu viedās specializācijas stratēģijas (RIS3) jomās.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr.24 ietvaros plānots sniegt atbalstu inovatīvu produktu izstrādei (t.sk. duāla lietojuma) un pētniecības un attīstības darbībām, paredzot dažādus valsts atbalsta veidus. Inovatīvu produktu izstrādes sadaļā atbalstu primāri plānots sniegt Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014) ietvaros. Savukārt, atbalstu pētniecības un attīstības darbībām paredzēts sniegt Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula 2023/2831) ietvaros. Līdz ar to, atbalsta saņemšanas nosacījumi, kas izriet no Komisijas regulas Nr. 651/2014 un ir attiecināmi uz inovatīvu produktu izstrādes sadaļu, nav attiecināmi uz gala saņēmējiem, kas pretendē uz atbalstu Komisijas regulas 2023/2831 ietvaros.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu projekts paredz:
1. precizēt atbalsta saņemšanas nosacījumus
Lai nodrošinātu pilnvērtīgu un atbilstošu atbalsta sniegšanu un neradītu papildu administratīvo slogu, tiek precizēts Noteikumu Nr.24 2.11.3., 2.11.5., 23.3., 23.4., 40.6., 53.6., 53.7.3., 53.13. un 53.14. apakšpunkts un 24. punkts, kā arī svītrots 53.12. apakšpunkts. Veiktie precizējumi nodrošinās Noteikumu Nr.24 salāgošanu ar regulu prasībām, neparedzot stingrākas prasības gala saņēmējiem. Vienlaikus, gala saņēmējiem, kas pretendē uz atbalstu Komisijas regula 2023/2831 ietvaros, netiks uzliktas papildus prasības, kas attiecināmas tikai uz tiem gala saņēmējiem, kas pretendē uz atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014.
2. precizēt finansējuma avotus
Ekonomikas ministrija ir pieteikusi grozījumus Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027.gadam, kas paredz 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.2. pasākuma "Produktivitātes aizdevumi uzņēmumu inovācijām" (turpmāk – 1.2.1.2. pasākums) apvienošanu ar 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.7. pasākumu "Atbalsts jaunu darba vietu radīšanai uz eksportu orientētiem komersantiem" (turpmāk – 1.2.3.7. pasākums). 1.2.1.2. pasākumā tiek iekļauts 1.2.3.7. pasākuma finansējums un atbalstāmās darbības. Līdz ar to, no MK noteikumiem Nr.24 tiek dzēstas atsauces uz 1.2.3.7. pasākumu un tiek precizēts MK noteikumu Nr.24 1.1. apakšpunkts, 5. un 13. punkts. Gadījumā, ja Eiropas Komisija nesaskaņos Ekonomikas ministrijas piedāvātos grozījumus, tiks veikti atbilstoši grozījumi MK noteikumos Nr.24, kā finansējuma avotus norādot 1.2.1.2. pasākumu un 1.2.3.7. pasākumu.
3. precizēt subsīdijas ekvivalenta aprēķināšanas nosacījumus
Noteikumi Nr.24 tiek papildināti ar 47.2.3. apakšpunktu. Atsevišķa apakšpunkta izveide ir nepieciešama, lai korekti norādītu subsīdijas ekvivalenta aprēķina kārtību gan scenārijā, kad gala saņēmējs saņem sabiedrības "Altum" aizdevumu, gan scenārijā, kad komersants saņem sabiedrības "Altum" paralēlo aizdevumu, ņemot vērā, ka subsīdijas ekvivalenta noteikšanas nosacījumi abos scenārijos atšķiras.
4. papildināt neatbalstāmās darbības
Noteikumi Nr.24 tiek papildināti ar 53.15. apakšpunktu nosakot, ka atbalsts gala saņēmējiem, kas pretendē uz atbalstu Komisijas regulas 2023/2831 ietvaros, netiek sniegts zemes un nekustamā īpašuma iegādei un iekārtu uzstādīšanai (ja netiek veikta jaunas iekārtas iegāde). Šādas izmaksas nav tieši saistītas ar pētniecības un attīstības būtību, līdz ar to, prioritizējot zināšanu pārnesi un tehnoloģiju izstrādi.
5. precizēt Saimniecisko darbību statistiskā klasifikācija Eiropas Kopienā (turpmāk - NACE) 2.1. redakciju
Lai dažādu valstu statistika būtu salīdzināma Eiropas Savienībā (ES) pastāv divas klasifikācijas sistēmas – 2010. gada Eiropas Kontu sistēmu (EKS2010) un ES Saimniecisko darbību statistiskā klasifikācija jeb NACE, – saskaņā ar kurām iespējams klasificēt institucionālās vienības un tautsaimniecības sektorus.
NACE 2.red. klasifikācija tika izstrādāta un apstiprināta ar 2006. gada 20. decembra Eiropas Parlamenta un Padomes regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju, kā arī groza Padomes Regulu (EEK) Nr. 3037/90 un dažas EK regulas par īpašām statistikas jomām, kas 2024. gada 31. decembrī beidza savu darbību. No 2025. gada 1. janvāra NACE 2. red. tika atjaunināta, lai ņemtu vērā tehnoloģiju un ekonomikas attīstību un nodrošinātu tās saskaņotību ar citām ekonomiskajām un sociālajām klasifikācijām, kā rezultātā spēkā stājās NACE 2.1. redakcija, kas izklāstīta Komisijas deleģētajā (ES) 2022. gada 10 oktobra Regulā Nr. 2023/137, ar kuru groza Regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju.
Papildu, lai nodrošinātu pareizu tiesību normas interpretāciju, ar MK noteikumu projekta anotāciju tiek skaidrota MK noteikumu Nr.24 53.4. apakšpunktā ietvertā Komisijas regulas 651/2014 13. panta “d” apakšpunktā noteiktā neatbalstāmā nozare “Finanšu un apdrošināšanas pakalpojumi”. Ar šo anotāciju tiek skaidrots, ka neatbalstāmajā nozarē neietilpst finanšu tehnoloģiju uzņēmumi jeb tādi uzņēmumi, kas attīsta jaunus biznesa modeļus, iedzīvina inovācijas, veido jaunus finanšu produktus un pakalpojumus, pilnveido pakalpojumu sniegšanas veidus un biznesa modeļus. Attiecīgi MK noteikumu Nr.24 ietvaros tiek atbalstīti uzņēmumi, kuriem galvenā darbība ir saistīta ar digitālo tehnoloģiju pakalpojumu sniegšanu. Vienlaikus šie komersanti paši nesniedz finanšu vai apdrošināšanas pakalpojumus savas pamatdarbības ietvaros un to pamatdarbība nav reģistrēta “Finanšu un apdrošināšanas pakalpojumu” nozarē. Savukārt, ja komersanta pamatdarbības veids ir reģistrēts NACE 2.1. red. L sadaļā “Finanšu un apdrošināšanas pakalpojumi”, tad komersantam jāpierāda atbalstāmās un neatbalstāmās nozares vai darbības nodalīšana, lai varētu saņemt atbalstu.
Vienlaikus komersantam, kurš darbojas “Finanšu un apdrošināšanas pakalpojumi” nozarē, bet nevar nodalīt atbalstāmās un neatbalstāmās darbības, ir iespēja pieteikties de minimis atbalstam, ievērojot MK noteikumu Nr.24 30. punktā minētos noteikumus.
6. precizēt uzkrājamos Viedās specializācijas stratēģijas datus
Ņemot vērā Noteikumu Nr.24 specifiku un mazinot administratīvo slogu atbalsta saņēmējiem, tiek precizēti uzkrājamie Viedās specializācijas stratēģijas dati, samazinot to apjomu. Ņemot vērā minēto, tiek precizēts MK noteikumu Nr.24 58. punkts.
7. tehniskus grozījumus
Svītrot Noteikumu Nr.24 6. punktu, ņemot vērā, ka finansējuma izmantošanas nosacījumi noteikti Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra noteikumos Nr. 510 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi” un attiecināmi uz visām Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu atbalsta programmām.
Precizēt Noteikumu Nr.24 13., 17. un 20. punktu, nodrošinot skaidras tiesību normas un mazinot interpretācijas iespējas.
Svītrot Noteikumu Nr.24 49. punktu, paredzot, ka pasākuma ietvaros piešķirto atbalstu var apvienot ar šīs vai ar citas atbalsta programmas vai individuālā atbalsta projekta ietvaros piešķirto finansējumu.
Precizēt Noteikumu Nr.24 60. punktu, sniedzot lielāku elastību gadījumā, ja komersantam nepieciešams aizdevuma termiņa pagarinājums.
1. precizēt atbalsta saņemšanas nosacījumus
Lai nodrošinātu pilnvērtīgu un atbilstošu atbalsta sniegšanu un neradītu papildu administratīvo slogu, tiek precizēts Noteikumu Nr.24 2.11.3., 2.11.5., 23.3., 23.4., 40.6., 53.6., 53.7.3., 53.13. un 53.14. apakšpunkts un 24. punkts, kā arī svītrots 53.12. apakšpunkts. Veiktie precizējumi nodrošinās Noteikumu Nr.24 salāgošanu ar regulu prasībām, neparedzot stingrākas prasības gala saņēmējiem. Vienlaikus, gala saņēmējiem, kas pretendē uz atbalstu Komisijas regula 2023/2831 ietvaros, netiks uzliktas papildus prasības, kas attiecināmas tikai uz tiem gala saņēmējiem, kas pretendē uz atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014.
2. precizēt finansējuma avotus
Ekonomikas ministrija ir pieteikusi grozījumus Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027.gadam, kas paredz 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.2. pasākuma "Produktivitātes aizdevumi uzņēmumu inovācijām" (turpmāk – 1.2.1.2. pasākums) apvienošanu ar 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.7. pasākumu "Atbalsts jaunu darba vietu radīšanai uz eksportu orientētiem komersantiem" (turpmāk – 1.2.3.7. pasākums). 1.2.1.2. pasākumā tiek iekļauts 1.2.3.7. pasākuma finansējums un atbalstāmās darbības. Līdz ar to, no MK noteikumiem Nr.24 tiek dzēstas atsauces uz 1.2.3.7. pasākumu un tiek precizēts MK noteikumu Nr.24 1.1. apakšpunkts, 5. un 13. punkts. Gadījumā, ja Eiropas Komisija nesaskaņos Ekonomikas ministrijas piedāvātos grozījumus, tiks veikti atbilstoši grozījumi MK noteikumos Nr.24, kā finansējuma avotus norādot 1.2.1.2. pasākumu un 1.2.3.7. pasākumu.
3. precizēt subsīdijas ekvivalenta aprēķināšanas nosacījumus
Noteikumi Nr.24 tiek papildināti ar 47.2.3. apakšpunktu. Atsevišķa apakšpunkta izveide ir nepieciešama, lai korekti norādītu subsīdijas ekvivalenta aprēķina kārtību gan scenārijā, kad gala saņēmējs saņem sabiedrības "Altum" aizdevumu, gan scenārijā, kad komersants saņem sabiedrības "Altum" paralēlo aizdevumu, ņemot vērā, ka subsīdijas ekvivalenta noteikšanas nosacījumi abos scenārijos atšķiras.
4. papildināt neatbalstāmās darbības
Noteikumi Nr.24 tiek papildināti ar 53.15. apakšpunktu nosakot, ka atbalsts gala saņēmējiem, kas pretendē uz atbalstu Komisijas regulas 2023/2831 ietvaros, netiek sniegts zemes un nekustamā īpašuma iegādei un iekārtu uzstādīšanai (ja netiek veikta jaunas iekārtas iegāde). Šādas izmaksas nav tieši saistītas ar pētniecības un attīstības būtību, līdz ar to, prioritizējot zināšanu pārnesi un tehnoloģiju izstrādi.
5. precizēt Saimniecisko darbību statistiskā klasifikācija Eiropas Kopienā (turpmāk - NACE) 2.1. redakciju
Lai dažādu valstu statistika būtu salīdzināma Eiropas Savienībā (ES) pastāv divas klasifikācijas sistēmas – 2010. gada Eiropas Kontu sistēmu (EKS2010) un ES Saimniecisko darbību statistiskā klasifikācija jeb NACE, – saskaņā ar kurām iespējams klasificēt institucionālās vienības un tautsaimniecības sektorus.
NACE 2.red. klasifikācija tika izstrādāta un apstiprināta ar 2006. gada 20. decembra Eiropas Parlamenta un Padomes regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju, kā arī groza Padomes Regulu (EEK) Nr. 3037/90 un dažas EK regulas par īpašām statistikas jomām, kas 2024. gada 31. decembrī beidza savu darbību. No 2025. gada 1. janvāra NACE 2. red. tika atjaunināta, lai ņemtu vērā tehnoloģiju un ekonomikas attīstību un nodrošinātu tās saskaņotību ar citām ekonomiskajām un sociālajām klasifikācijām, kā rezultātā spēkā stājās NACE 2.1. redakcija, kas izklāstīta Komisijas deleģētajā (ES) 2022. gada 10 oktobra Regulā Nr. 2023/137, ar kuru groza Regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju.
Papildu, lai nodrošinātu pareizu tiesību normas interpretāciju, ar MK noteikumu projekta anotāciju tiek skaidrota MK noteikumu Nr.24 53.4. apakšpunktā ietvertā Komisijas regulas 651/2014 13. panta “d” apakšpunktā noteiktā neatbalstāmā nozare “Finanšu un apdrošināšanas pakalpojumi”. Ar šo anotāciju tiek skaidrots, ka neatbalstāmajā nozarē neietilpst finanšu tehnoloģiju uzņēmumi jeb tādi uzņēmumi, kas attīsta jaunus biznesa modeļus, iedzīvina inovācijas, veido jaunus finanšu produktus un pakalpojumus, pilnveido pakalpojumu sniegšanas veidus un biznesa modeļus. Attiecīgi MK noteikumu Nr.24 ietvaros tiek atbalstīti uzņēmumi, kuriem galvenā darbība ir saistīta ar digitālo tehnoloģiju pakalpojumu sniegšanu. Vienlaikus šie komersanti paši nesniedz finanšu vai apdrošināšanas pakalpojumus savas pamatdarbības ietvaros un to pamatdarbība nav reģistrēta “Finanšu un apdrošināšanas pakalpojumu” nozarē. Savukārt, ja komersanta pamatdarbības veids ir reģistrēts NACE 2.1. red. L sadaļā “Finanšu un apdrošināšanas pakalpojumi”, tad komersantam jāpierāda atbalstāmās un neatbalstāmās nozares vai darbības nodalīšana, lai varētu saņemt atbalstu.
Vienlaikus komersantam, kurš darbojas “Finanšu un apdrošināšanas pakalpojumi” nozarē, bet nevar nodalīt atbalstāmās un neatbalstāmās darbības, ir iespēja pieteikties de minimis atbalstam, ievērojot MK noteikumu Nr.24 30. punktā minētos noteikumus.
6. precizēt uzkrājamos Viedās specializācijas stratēģijas datus
Ņemot vērā Noteikumu Nr.24 specifiku un mazinot administratīvo slogu atbalsta saņēmējiem, tiek precizēti uzkrājamie Viedās specializācijas stratēģijas dati, samazinot to apjomu. Ņemot vērā minēto, tiek precizēts MK noteikumu Nr.24 58. punkts.
7. tehniskus grozījumus
Svītrot Noteikumu Nr.24 6. punktu, ņemot vērā, ka finansējuma izmantošanas nosacījumi noteikti Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra noteikumos Nr. 510 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi” un attiecināmi uz visām Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu atbalsta programmām.
Precizēt Noteikumu Nr.24 13., 17. un 20. punktu, nodrošinot skaidras tiesību normas un mazinot interpretācijas iespējas.
Svītrot Noteikumu Nr.24 49. punktu, paredzot, ka pasākuma ietvaros piešķirto atbalstu var apvienot ar šīs vai ar citas atbalsta programmas vai individuālā atbalsta projekta ietvaros piešķirto finansējumu.
Precizēt Noteikumu Nr.24 60. punktu, sniedzot lielāku elastību gadījumā, ja komersantam nepieciešams aizdevuma termiņa pagarinājums.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Sabiedrības līdzdalība tiks nodrošināta 2025. gada februārī divu nedēļu laika periodā Vienotā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā (TAP portāls).
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Rezultāti tiks atspoguļoti pēc publiskās apspriedes.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
