Anotācija

23-TA-2461: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.1. pasākuma "Atbalsts jaunu produktu attīstībai un internacionalizācijai" otrās kārtas īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programma 2021. – 2027. gadam 1.2. prioritārā virziena "Produktivitāte, inovācijas un prasmes " 1.2.1. specifikā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.1. pasākuma "Atbalsts jaunu produktu attīstībai un internacionalizācijai" otrās kārtas īstenošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumu projekts) ir izstrādāts pēc Ekonomikas ministrijas (turpmāk – atbildīgā iestāde) iniciatīvas un saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021. – 2027. gada plānošanas perioda vadības likuma (turpmāk – Fondu vadības likums) 19. panta 13. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt finansējumu sadarbības tīklu dalībnieku internacionalizācijai un sadarbības veicināšanai starp privāto, publisko un pētniecības sektoru.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2021. gada 16. februāra rīkojuma Nr. 93 “Par Nacionālās industriālās politikas pamatnostādnēm 2021. – 2027. gadam” (turpmāk – NIP2027) mērķis ir palielināt eksporta apjomu līdz 27 miljardiem euro ikgadējā eksportā. Attiecīgi NIP2027 apakšmērķis nosaka izdevumu apjoma palielināšanu pētniecības un attīstības darbībām, līdz 2027. gadam sasniedzot līdz 600 miljoniem euro gadā. Viens no nacionālas zinātniskās ekselences un inovāciju kapacitātes rādītājiem ir spēja iesaistīties ES līmeņa vai starptautiskās pētniecības, attīstības un inovāciju  aktivitātēs un piesaistīt publiskās investīcijas no Eiropas Savienības (turpmāk - ES) vai starptautiskajām pētniecības un attīstības programmām (piemēram, Apvārsnis-Eiropa, Digitālā Eiropa un citi), kas arī ir izvirzīts kā viens no NIP2027 noteiktajiem viedās specializācijas jomu (turpmāk – RIS3) ekosistēmu stratēģiskās attīstības mērķiem. Līdz ar to nepieciešams veicināt privātās, publiskās un akadēmiskās vides pārstāvju sadarbību ne tikai vietējā, bet arī starptautiskā mērogā, lai sekmētu augstākas pievienotās vērtības produktu un pakalpojumu izstrādi un piedāvājumu.

Lai uzlabotu Latvijas ieguldījumu pētniecībā un attīstībā ES līmenī, ir nepieciešams pilnvērtīgi izmantot atbalsta programmu sniegtās iespējas. Latvijas eksporta apjoma paaugstināšana, kas ir viena no NIP2027 mērķiem, sniegs paliekošu efektu uz tautsaimniecību. Vienlaikus, lai nodrošinātu augstāku eksportējamo preču un pakalpojumu pievienoto vērtību, ir jāorientējas ne tikai uz nozaru atbalstu, bet uz produktu/nišu atbalsta pieeju, kas ietver prioritāšu maiņu un lielāku eksporta veicināšanas aktivitāšu atbalstu par labu tiem produktiem, kas ir ar augstāku pievienoto vērtību.

Kopējais Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2. prioritārā virziena “Produktivitāte, inovācijas un prasmes” 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.1. pasākuma “Atbalsts jaunu produktu attīstībai un internacionalizācijai” (turpmāk – 1.2.1.1. pasākums) plānotais finansējums ir 55 982 375 euro, kas iedalās šādās kārtās:
  1. pirmā kārta – Pārvaldības programma ar kopējo plānoto finansējumu 6 627 804 euro;
  2. otrā kārta – Sadarbības tīklu programma ar kopējo plānoto finansējumu 11 611 149 euro;
  3. trešā kārta – Pētniecības atbalsta programma ar kopējo plānoto finansējumu 32 001 749 euro.

Kopējais 1.2.1.1. pasākuma mērķis ir veicināt Latvijas uzņēmumu iesaisti starptautiskos inovāciju projektos un ieviest jaunas tehnoloģijas, kas uzlabos Latvijas uzņēmumu inovāciju kapacitāti, piesaistot papildus līdzekļus, veicinās zināšanu pārnesi starptautiskā līmenī, kā arī radīs labvēlīgus apstākļus ciešākai integrācijai globālās vērtību ķēdēs un produktus un pakalpojumus ar augtu pievienoto vērtību. Lai nodrošinātu veiksmīgu Latvijas uzņēmumu internacionalizāciju ir nepieciešams nodrošināt dažādas atbalsta funkcijas, kas uzlabotu uzņēmumu inovāciju un pētniecības kapacitāti nacionālā līmenī, izmantojot gan pētniecības aktivitātes, gan ieguldījumus progresīvās tehnoloģijās, kā arī mērķtiecīgi veidot inovācijām labvēlīgu vidi, koncentrējoties uz konkrētiem izaicinājumiem RIS3 jomās.

ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas periodā tika realizēta līdzīga programma – darbības programma “Izaugsme un nodarbinātība” 3.2.1. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt augstas pievienotās vērtības produktu un pakalpojumu eksporta proporciju” 3.2.1.1. pasākuma “Klasteru programma” (turpmāk – Klasteru programma). Klasteru programmas ietvaros tika apstiprināti 14 projekti. Pasākuma mērķis bija veicināt komersantu un pētniecības, izglītības un zināšanu izplatīšanas organizāciju un citu institūciju sadarbību vietējā un starptautiskajā līmenī, tādējādi veicinot komersantu konkurētspējas celšanu, palielinot eksporta apjomu un augstas pievienotās vērtības produktu un pakalpojumu īpatsvaru eksportā, kā arī inovāciju un jaunu produktu veidošanos. Klasteru programmas ietvaros, klasterus izveidoja nozaru asociācijas ar plašu biedru loku un plašām zināšanām par nozares attīstību, kas tiek integrēta RIS3 jomu inovācijas klasteru (vadības grupu) ekosistēmā. Klasteru programmas ietvaros tika īstenotas vairāk kā 3300 aktivitātes. Balstoties uz 14 klasteru iesniegto informāciju, klasteru dalībnieku kopējais apgrozījums 2020. gadā salīdzinājumā pret 2018. gadu palielinājās par 690 milj. euro (37.78%) un kopējais eksporta apjoms palielinājās par 357 milj. euro (53.90%). Klasteru programmas sasniegtie rādītāji un realizētās aktivitātes apliecina programmas pienesumu Nacionālās industriālās politikas pamatnostādņu 2014 – 2021 piektā rīcības virziena – eksporta vecināšana, mērķu sasniegšanā. Ņemot vērā programmas sasniegtos rezultātus, nepieciešams turpināt atbalstu internacionalizācijas un sadarbības veicināšanai, integrējot šo programmu RIS3 jomas inovācijas klasteru (vadības grupu) ekosistēmā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
NIP2027 viena no konstatētajām Latvijas tautsaimniecības problēmām ir, ka Latvijas līdzšinējā konkurences priekšrocība ir saistīta ar zemām darbaspēka izmaksām, kas rada risku nokļūt vidēju ienākumu slazdā. Ekonomikas modeļa balstīšana uz zemas zināšanu ietilpības aktivitātēm, ierobežotais eksportspējīgo uzņēmumu skaits, kā arī lielais mikro uzņēmumu īpatsvars ekonomikā nestimulē virzību uz zināšanās un inovācijās balstītu ekonomiku. Latvijas ražotājiem nepieciešams attīstīt ar tehnoloģijām un inovācijām saistītās konkurences priekšrocību. Šī mērķa sasniegšanai ir nepieciešams veidot atbalsta instrumentu, kas paaugstinātu privātā sektora investīcijas pētniecībā un attīstībā, veicinātu starpsektoru vietējo un starptautisko sadarbību inovāciju procesā un nodrošināt RIS3 jomu attīstību.
Risinājuma apraksts
Sadarbības tīklu programmas ietvaros tiek izveidots atbalsta instruments sadarbības tīkliem, kas ir biedrība vai nodibinājums, kas apvieno komersantus, pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijas, biedrības, nodibinājumus un citas institūcijas, kas darbojas savstarpēji saistītās nozarēs, tautsaimniecības nišās, produkta vai pakalpojuma grupās, vērtības ķēdēs vai reģionā. Sadarbības tīklu programmas mērķis ir veicināt komersantu, pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizāciju un citu institūciju sadarbību vietējā un starptautiskā līmenī, palielināt komersantu ieguldījumus attīstībā un inovācijās, tādējādi veicinot uzņēmumu konkurētspējas paaugstināšanos, produktivitātes, eksportspējas celšanu un inovāciju ekosistēmas veidošanos.

Lai veicinātu Latvijas tautsaimniecības virzību uz RIS3 jomu attīstību un veicinātu ar tehnoloģijām un inovācijām saistītās konkurences priekšrocības, pasākuma ietvaros tiek plānots sniegt atbalstu sīkajiem (mikro), mazajiem, vidējiem, lielajiem komersantiem, tai skaitā valsts kapitālsabiedrībām, un pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijām RIS3 jomās, nodrošinot atbalstu:
  - pētniecības vajadzību identificēšanai;
  - pieredzes un zināšanu pārneses pasākumiem;
  - eksporta veicināšanai;
  - dalībai ES līmeņa sadarbības veicināšanas programmās;
  - un citām aktivitātēm.
  
MK noteikumu projekts sniegs ieguldījumu “Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai” pasākuma Nr. 23.1 izpildē, veidojot atbalsta programmu, kuras ietvaros tiks veidota inovācijas ekosistēma, cieši sadarbojoties publiskajam, privātajam, akadēmiskajam un nevalstiskajam sektoram.

Īss Sadarbības tīklu programmas īstenošanas kopsavilkums:
  - pasākuma ietvaros Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (turpmāk - sadarbības iestāde) rīko atklātu konkursu, kurā sadarbības tīkls jeb finansējuma saņēmējs piesakās atbalsta saņemšanai. Sadarbības tīkls projekta īstenošanai piesaista sadarbības tīkla dalībniekus jeb mērķa grupu, lai veicinātu eksporta pieaugumu sadarbības tīkla dalībniekiem;
  - sadarbības iestāde pēc atlases īstenošanas noslēdz līgumu ar sadarbības tīklu par projekta īstenošanu. Notiek projekta ieviešana, kā rezultāta sadarbības tīkls iesniedz maksājuma pieprasījumus un atskaitās par sasniegtajiem rādītājiem;
  - sadarbības iestāde veic projekta uzraudzību attiecīgi noteikumu projekta nosacījumiem. Konstatētu pārkāpumu gadījumā saistībā ar komercdarbības atbalsta kontroles normām, sadarbības tīkla dalībniekam ir pienākums atmaksāt sadarbības tīklam projekta ietvaros saņemto de minimis atbalstu. Sadarbības tīkls atmaksā sadarbības iestādei nelikumīgo komercdarbības atbalstu un pēc tam kārto savas saistības ar sadarbības tīkla dalībnieku. Ja konkrētie pārkāpumi tiek konstatēti sadarbības tīklam, tas sadarbības iestādei atmaksā projekta ietvaros saņemto de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta; 
  - projekta ietvaros plānots sniegt atbalstu vismaz 12 sadarbības tīkliem un 240 neunikāliem komersantiem;
  - atbalsts sadarbības tīkliem un sadarbības tīkla dalībniekiem tiek sniegts granta un nefinanšu atbalsta veidā. Pasākuma ietvaros kopējais plānotais finansējums ir 11 611 149 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 1 831 371 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums 9 869 476 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 1 556 666 euro), valsts budžeta finansējums 1 741 673 euro (tai skaitā elastības finansējums 274 705 euro). Savukārt, viena projekta maksimāli pieļaujamais finansējums ir 814 981 euro, tai skaitā ERAF finansējums 692 734 euro, valsts budžeta finansējums 122 247 euro. Pasākuma ietvaros viens sadarbības tīkla dalībnieks viena vienota uzņēmuma līmenī no sadarbības tīkla var saņemt de minimis atbalstu ne vairāk kā 50 000 euro apmērā;
  - Sadarbības tīklu programmas īstenošanas laiks ir 2029. gada 31. decembris;
  - balstoties uz atbildīgās iestādes aplēsēm un Klasteru programmas sasniegtajiem rezultātiem, tiek prognozēts, ka programmas provizoriskā ietekme uz tautsaimniecību ir eksporta pieaugums par 100 milj. euro, salīdzinot eksporta apjomu sadarbības tīkla dalībniekiem pirms projekta uzsākšanas un pēc tā īstenošanas.

Ņemot vērā, ka pašlaik notiek projektu īstenošana Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.1. reformu un investīciju virziena "Produktivitātes paaugstināšana caur investīciju apjoma palielināšanu P&A" 5.1.1.r. reformas "Inovāciju pārvaldība un privāto P&A investīciju motivācija" 5.1.1.2.i. investīcijas "Atbalsta instruments pētniecībai un internacionalizācijai" trešās kārtas ietvaros, plānots, ka projektu iesniegumu atlase MK noteikumu ietvaros tiks uzsākta 2025. gada I ceturksnī.

Finansējuma saņēmējs un gala labuma guvējs
Sadarbības tīklu programmas ietvaros finansējuma saņēmējs ir sadarbības tīkls. Sadarbības tīkls ir biedrība vai nodibinājums, kas apvieno sadarbības tīkla dalībniekus, kas darbojas savstarpēji saistītās nozarēs, tautsaimniecības nišās, produkta vai pakalpojuma grupās, vērtības ķēdēs vai reģionā.

Projektu iesniegumu vērtēšanai sadarbības iestāde izveido projektu iesniegumu vērtēšanas komisiju. Projektu iesniegumu atlases procesā tiks vērtēta sadarbības tīkla atbilstība komercdarbības atbalsta nosacījumiem.

Nosacījums par sadarbības tīkla apgrozījuma apjomu 40 milj. euro un eksporta apjomu 8 milj. euro gadā izvēlēts atbilstoši Klasteru programmas pieejamajiem datiem, ņemti vērā, gan mazo un vidējo, gan lielo komersantu rādītāji. Sadarbības tīklam ar lielākiem rādītājiem ir iespēja saņemt papildus punktus pie vērtēšanas kritērijiem.

Projekta iesniedzēja atbilstības nosacījumos tiek skatīti tikai savstarpēji nesaistītu sīko (mikro), mazo, vidējo un lielo komersantu rādītāji. Atbalsta sniegšana savstarpēji nesaistītiem komersantiem, nodrošina atbalsta pieejamību plašākam komersantu lokam un mazina gadījumus, kad atbalsts tiek sniegts mazam komersantu skaitam caur dažādām juridiskajām formām. Vienlaikus, projekta iesniegumu vērtēšanas kritērijos, nosakot projekta iesniedzēja - sadarbības tīkla - dalībnieku apgrozījuma un eksporta rādītāju, vērā tiek ņemti arī saistīto komersantu dati, gadījumā, ja sadarbības tīkla dalībnieks ir koncerna mātes uzņēmums.

Sadarbības tīklā kā dalībniekam ir jābūt iesaistītai vismaz vienai pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijai (turpmāk - PZO), kas reģistrēta Zinātnisko institūciju reģistrā. Nosacījums par vismaz vienas PZO iesaisti sadarbības tīklā samazina birokrātisko slogu un ir saskaņā ar jau saskaņoto atbalsta shēmu Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.1. reformu un investīciju virziena "Produktivitātes paaugstināšana caur investīciju apjoma palielināšanu P&A" 5.1.1.r. reformas "Inovāciju pārvaldība un privāto P&A investīciju motivācija" 5.1.1.2.i. investīcijas "Atbalsta instruments pētniecībai un internacionalizācijai" trešās kārtas ietvaros. 

Pasākuma ietvaros tiek atbalstīts vismaz viens sadarbības tīkls katrā no RIS3 jomām, taču tas neliedz iespēju sadarbības tīklam īstenot projektu vairākās (saistītajās) RIS3 jomās. Tāpat, lai pret sadarbības tīkliem nevērstu jebkāda veida ierobežojumus, sadarbības tīklam nav jābūt RIS3 vadības grupā jeb inovācijas klasterī. 

Sadarbības tīklā darbojas sadarbības tīkla dalībnieki (nav obligāti jābūt sadarbības tīkla biedram), kas ir komersanti - sīkie (mikro), mazie un vidējie, lielie komersanti, t.sk. valsts kapitālsabiedrības un pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijas RIS3 jomās. 

Pasākuma ietvaros sadarbības tīkls var īstenot aktivitātes iesaistot tajās visus sadarbības tīkla dalībniekus, vai plānot aktivitātes, kas nepieciešamas konkrētam sadarbības tīkla dalībnieku lokam, ņemot vērā nozares specifiku un dažādās vajadzības. Pasākuma ietvaros sadarbības tīkla dalībniekiem noteikta atbalsta intensitāte 50% apmērā. Attiecīgi, tiek nodrošināta sadarbības tīkla aktivitāšu līdzfinansēšana no privātajiem līdzekļiem un darbību ilgtspēja arī pēc pasākuma noslēgšanās. Izņemot gadījumus, kad atbalsts tiek sniegts publiskas personas vai tās institūcijas vai publiskas personas kapitālsabiedrībai, kuras sniegtie pakalpojumi nav saistīti ar saimniecisko darbību. Šajā gadījumā sadarbības tīkls piešķir atbalstu 100 % apmērā tikai no publiskā finansējuma, un tas nav uzskatāms par komercdarbības atbalstu publiskai personai vai tās institūcijai vai publiskas personas kapitālsabiedrībai.

Sadarbības tīkla dalībnieku, proti, uzņēmumu un pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizāciju atbilstību komercdarbības atbalsta prasībām vērtēs sadarbības tīkls pirms de minimis atbalsta piešķiršanas. Vienlaikus, tiks veikta pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizāciju statusa atbilstības pārbaude, vai pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācija ir reģistrēta Zinātnisko institūciju reģistrā — NZDIS (sciencelatvia.lv).

Atbalsts un pieejamais finansējums
Pasākuma ietvaros kopējais plānotais finansējums ir 11 611 149 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 1 831 371 euro), tai skaitā ERAF finansējums 9 869 476 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 1 556 666 euro), valsts budžeta finansējums 1 741 673 euro (tai skaitā elastības finansējums 274 705 euro).
Pasākuma īstenošanai kopējais pieejamais finansējums ir 9 779 778 euro, tai skaitā ERAF finansējums 8 312 810 euro, valsts budžeta finansējums 1 466 968 euro.
ES  Kohēzijas politikas programmā 2021.–2027. gadam noteiktas ERAF finansējuma sadalījums pa intervences kodiem, atbilstoši MK noteikumu projektā paredzētajām atbalstāmajām darbībām, ir “171 - Sadarbības uzlabošana ar partneriem gan dalībvalstī, gan ārpus tās”.
Finansējuma kods ir Nr. 1 - grants - 9 869 476 euro (ERAF).

Valsts budžeta līdzfinansējums palielina publiskā finansējuma apjomu, kā rezultātā lielāks atbalsta apjoms vairāk sekmēs tautsaimniecības attīstību. Vienlaikus, ņemot vērā plānoto kopējo finansējuma apjomu ir noteikti Politikas programmas rezultatīvie un iznākuma rādītāji, kā arī plānota atbalsta pieejamība. Papildus pieejamajam publiskā finansējuma apjomam plānots piesaistīt privāto līdzfinansējumu vairāk kā 2 milj. euro apmērā.

Sasniedzamie rādītāji
  1.2.1.1. pasākuma pirmā kārta 1.2.1.1. pasākuma otrā kārta 1.2.1.1. pasākuma trešā kārta
Līdz 2024. gada 31. decembrim:      
Iznākuma rādītāji:
atbalstītie uzņēmumi (tai skaitā: mikrouzņēmumi, mazi, vidēji un lieli uzņēmumi) 10 43 -
nefinansiālu atbalstu saņēmušie uzņēmumi 10 43 -
Līdz 2029. gada 31. decembrim:      
Iznākuma rādītāji:
atbalstītie uzņēmumi (tai skaitā: mikrouzņēmumi, mazi, vidēji un lieli uzņēmumi) 105 137 40
nefinansiālu atbalstu saņēmušie uzņēmumi 30 137 -
ar grantiem atbalstīto uzņēmumu skaits, tai skaitā mikrouzņēmumi, mazi, vidēji un lieli uzņēmumi 75 - 40
Rezultāta rādītājs - publisko atbalstu papildinošo privāto investīciju apjoms (euro) - 1 725 843 13 468 724

Ņemot vērā, ka projektu iesniegumu atlase MK noteikumu projekta ietvaros tiks uzsākta 2025. gada I ceturksnī, rādītājus, kas sasniedzami līdz 2024. gada 31. decembrim projekta ietvaros nav nepieciešams noteikt. 

Privāto investīciju apjoms tiks noteikts pēc Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā pieejamās informācijas (apstiprinātie noslēguma maksājuma pieprasījumi). Vienlaikus, rādītājs uzskaitē netiks iekļauta neattiecināmo projekta izmaksu daļa, ieskaitot Pievienotās vērtības nodokli.

Lai veicinātu internacionalizāciju pasākuma ietvaros, atbilstoši MK noteikumu projekta 46.19. apakšpunktam, sadarbības tīklam vai sadarbības tīkla dalībniekiem jānodrošina dalība vai jāiesniedz pieteikums ne mazāk kā 2 starptautiskos projektos.

Atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 7. novembra sēdes protokollēmuma (prot.Nr. 56, 32. §.) 7.punktā dotajam uzdevumam (23-UZ-585), atbildīgā iestāde izvērtēja kādus kritērijus noteikt, lai nodrošinātu, ka ar Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa pasākumiem atbalstītajos uzņēmumos tiek panākta eksporta apjomu palielināšana par 10% un produktivitātes kāpums (ar produktivitātes kāpumu saprotams darba algu kāpums) par 10%. Atbildīgā iestāde ir secinājusi, ka pasākuma ietvaros noteiktie kritēriji (piem., eksporta un apgrozījuma apjoms pēdējā noslēgtajā finanšu gadā, pieredze starptautiska līmeņa projektu vadībā un īstenošanā) ir pietiekami, lai sasniegtu uzdevumā noteikto mērķi - sniegt atbalstu eksportspējīgiem uzņēmumiem, lai veicinātu eksporta apjoma palielināšanos un produktivitātes kāpumu. 
Pasākuma ietvaros atbildīgā iestāde eksporta un produktivitātes datu analīzi veiks atbilstoši Centrālās statistikas pārvaldes datiem, tādējādi mazinot administratīvo slogu (nepieprasot datus sniegt atbalsta saņēmējiem), atbilstoši "Valdības rīcības plānā Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai" (23-TA-2869) 35.4.pasākumam. Atbildīgā iestāde veiks datu analīzi, reizi gadā pārbaudot atbalstīto uzņēmumu eksporta apjoma palielināšanos un produktivitātes kāpumu trīs gadu periodā pēc sadarbības tīkla noslēguma maksājuma pieprasījuma iesniegšanas.

Vienlaikus, pasākuma ietvaros atbildīgā iestāde RIS3 datu analīzi (pētniecības un attīstības izdevumu apjoms - publiskais finansējums un privātās investīcijas (euro)) veiks atbilstoši Centrālās statistikas pārvaldes datiem. Uzkrātie dati būs pieejama atbildīgās iestādes izstrādātajos RIS3 monitoringa ziņojumos.

Komercdarbības atbalsta saņemšanas nosacījumi
Sadarbības tīkls līdz ar projekta iesnieguma iesniegšanu iesniedz tā izstrādātu iekšējo kārtību, kādā tas nodrošinās komercdarbības atbalsta sniegšanu gala labuma guvējiem.
Sadarbības tīkla dalībnieki sadarbības tīklam iesniedz apliecinājumu par dalību projektā, savukārt, sadarbības tīkla dalībnieki, kuri nav biedri paraksta līgumu par projekta īstenošanu.

Sadarbības tīkls sadarbības tīkla dalībniekiem pirms de minimis atbalsta piešķiršanas pārbauda, vai plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trīs gados no atbalsta piešķiršanas dienas saņemto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831) 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru.

Sadarbības tīkls, kā finansējuma saņēmējs, ir atbildīgs par projekta īstenošanu. Sadarbības tīkla projektu īstenošanas laiks ir līdz 2029. gada 31. decembrim. Projekta īstenošanas ietvaros sadarbības tīkla dalībnieki var mainīties, sadarbības tīkls var pieaicināt jaunus sadarbības tīkla dalībniekus, sadarbības tīkla dalībniekiem jābūt Uzņēmumu reģistrā reģistrētiem komersantiem. 
Sadarbības tīkls lēmumu par de minimis atbalsta piešķiršanu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 7. panta 3. punktu un 8. pantu var pieņemt līdz šīs Komisijas regulas darbības beigām.

MK noteikumu projektā minētais sadarbības iestādes lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu uzskatāms par lēmumu, kas paredz publiskā finansējuma sadali. Līdz ar to lēmuma pieņemšanā iesaistītajām sadarbības iestādē nodarbinātajām personām ir valsts amatpersonas statuss. Savukārt attiecībā uz sadarbības tīklu, lēmumu pieņemšanas process pēc līguma slēgšanas ar sadarbības iestādi ir iekšējā procedūra, un tā paredz noteiktu kārtību, kādā tiek sasniegti projekta mērķi un sasniedzamie rādītāji. Sadarbības tīkls izvērtē sadarbības tīkla dalībnieka atbilstību Komisijas regulai Nr. 2023/2831 un pieņem lēmumu par komercdarbības atbalsta piešķiršanu. Par atbalsta piešķiršanas dienu uzskatāma diena, kad sadarbības tīkls ir pieņēmis lēmumu par komercdarbības atbalsta piešķiršanu sadarbības tīkla dalībniekam. Lēmuma pieņemšanas brīdis ir sadarbības iestādes un sadarbības tīkla līguma slēgšanas diena.

Lai pasākuma ietvaros sadarbības tīkls nodrošinātu demarkācijas principa ievērošanu un, lai sadarbības tīkla dalībnieks par vienām un tām pašām izmaksām nesaņem atbalstu, tiks nodrošināta informācijas apmaiņa par piešķirto atbalstu. Visos sadarbības tīkla dalībnieku pieteikumos tiks iestrādāta sadaļa par kumulatīvo atbalstu, kurā sadarbības tīkla dalībnieks norādīs projektus, kuros saņemtais vai plānotais valsts vai cita veida atbalsts tiks kumulēts ar konkrētā pieteikuma pieprasīto finansējumu. Kā arī vienotajā de minimis atbalsta uzskaites sistēmā, vērtējot atbalsta piešķiršanu pārliecinās, vai konkrētajām darbībām par vienām un tām pašām izmaksām atbalsts jau nav saņemts.

Pasākuma ietvaros sadarbības iestāde un sadarbības tīkls nodrošina demarkāciju, darbību nepārklāšanos un dubultā finansējuma riskus, atbilstoši Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (turpmāk - Vadības informācijas sistēma) pieejamai informācijai, attiecībā uz Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.1. reformu un investīciju virziena "Produktivitātes paaugstināšana caur investīciju apjoma palielināšanu P&A" 5.1.1.r. reformas "Inovāciju pārvaldība un privāto P&A investīciju motivācija" 5.1.1.2.i. investīcijas "Atbalsta instruments pētniecībai un internacionalizācijai" trešo kārtu, Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.1. pasākuma "Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" (turpmāk - MVU programma), Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana kopējā P&A sistēmā" 1.1.1.5. pasākuma "Latvijas pilnvērtīga dalība Apvārsnis Eiropa programmā, tajā skaitā nodrošinot kompleksu atbalsta instrumentu klāstu un sasaisti ar RIS3 specializācijas jomu attīstīšanu" pirmo un trešo kārtu un citām atbalsta programmām. 

Ņemot vērā, ka atbalstam tūrisma klasteriem ir paredzēta atsevišķa, speciāli tam izveidota atbalsta programma - Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 1.2. prioritārā virziena “Atbalsts uzņēmējdarbībai” 1.2.3. specifikā atbalsta mērķa “Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām” 1.2.3.6. pasākuma “Tūrisma produktu attīstības programma” - pasākuma ietvaros atbalsts netiek sniegts tūrisma nozarei. 

Lai pasākuma īstenošanā izvairītos no dubultā finansējuma situāciju ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (turpmāk – LIAA) organizētajām dalībām izstādēs, sadarbības tīklam ir pienākums par izmaksām, kas saistītas ar dalību starptautiskajās izstādēs ārvalstīs, pirms izstādes sākuma dienas, rakstiski informē LIAA, sniedzot informāciju par plānotajām izmaksām.  

Sadarbības iestāde izvērtē sadarbības tīklu pēc Fondu vadības likuma 22. pantā noteiktajiem izslēgšanas nosacījumiem.

Augstāk minēto izslēgšanas nosacījumu kontrole tiek veikta, tostarp pārbaudot attiecīgās personas sodāmību Iekšlietu ministrijas Informācijas centra pārziņā esošajā valsts informācijas sistēmā “Sodu reģistrs” saskaņā ar zemāk norādītajām normām. Sadarbības iestāde nodrošina sadarbības tīkla pārbaudi, savukārt sadarbības tīkls nodrošina sadarbības tīkla dalībnieku pārbaudi (pieprasot informāciju izziņas veidā vai noslēdz sadarbības līgumu ar Iekšlietu ministrijas Informācijas centru). Informāciju par Fondu vadības likuma 22. panta pirmās daļas 2. punktā noteiktajiem izslēgšanas nosacījumiem pārbauda Valsts ieņēmumu dienestā (turpmāk – VID) un Valsts darba inspekcijā. Informācija attiecībā uz konkurences tiesību pārkāpumu izņēmumu gadījumu, kad attiecīgā institūcija, konstatējot konkurences tiesību pārkāpumu, par sadarbību iecietības programmas ietvaros projekta iesniedzēju ir atbrīvojusi no naudas soda vai naudas sodu samazinājusi, ir publiski pieejama un pārbaudāma Konkurences padomes tīmekļvietnē sadaļā “Lēmumi”. 
 
Personas dalības veids Tiesību akts Tiesību akta norma
1 2 3
Pārbaudāmā persona, pārbaudāmās personas valdes vai padomes loceklis, prokūrists vai persona, kura ir pilnvarota pārstāvēt pārbaudāmo personu darbībās, kas saistītas ar filiāli Krimināllikums

 
79.1 pants. Terorisms
79.2 pants. Terorisma finansēšana
79.3  pants. Teroristu grupa
79.4 pants. Personas vervēšana, apmācīšana un apmācīšanās terorismam
79.5 pants. Ceļošana terorisma nolūkā
79.6 pants. Terorisma attaisnošana, aicinājums uz terorismu un terorisma draudi
89.1 pants. Noziedzīga organizācija
154.1 pants. Cilvēku tirdzniecība
177. pants. Krāpšana
179. pants. Piesavināšanās
184.pants trešā daļa. Izspiešana organizētā grupā
195. pants. Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšana
198. pants. Neatļauta labumu pieņemšana
199. pants. Komerciālā uzpirkšana
218. pants. Izvairīšanās no nodokļiem un tiem pielīdzināto maksājumu nomaksas
320. pants. Kukuļņemšana
321. pants. Kukuļa piesavināšanās
322. pants Starpniecība kukuļošanā (ja kriminālprocess ierosināts līdz Krimināllikuma grozījumu stāšanās spēkā, t.i. 2022. gada 4. maijam)
323. pants. Kukuļdošana
326.1 pants. Tirgošanās ar ietekmi
326.2 pants. Prettiesiska labumu pieprasīšana un pieņemšana
326.3 pants. Prettiesiska labumu došana
Par nodokļiem un nodevām 142.panta otrā daļa. Informatīvo deklarāciju iesniegšanas termiņu neievērošanu
Pārbaudāmā persona Konkurences likums 11. panta pirmā daļa (tostarp jebkurš no minētās daļas punktiem), ja par vertikālo vienošanos, kuras mērķis ir ierobežot pircēja iespēju noteikt tālākpārdošanas cenu, vai horizontālā karteļa vienošanos kā izslēgšanas pamatu no iepirkuma procedūras Sodu reģistrā ir norādījusi Konkurences padome
Imigrācijas likums 68.4 pants
(1) Par vienas vai vairāku personu  nodarbināšanu, ja attiecīgā persona ir tiesīga uzturēties Latvijas Republikā, bet tai nav piešķirtas tiesības uz nodarbinātību un to nepieciešamību nosaka šis likums.
(2) Par vairāk nekā piecu personu nodarbināšanu, ja tās ir tiesīgas uzturēties Latvijas Republikā, bet tām nav piešķirtas tiesības uz nodarbinātību un to nepieciešamību nosaka šis likums.
(3) Par vienas vai vairāku tādu personu (līdz piecām personām) nodarbināšanu, kuras nav tiesīgas uzturēties Latvijas Republikā.
Darba likums 158. pants. Darba līguma nenoslēgšana rakstveida formā

Ja pasākuma īstenošanas laikā rodas neattiecināmie izdevumi vai sadārdzinās izmaksas, sadarbības tīkls apņemas tos segt no paša rīcībā esošajiem līdzekļiem, kas brīvi no jebkāda komercdarbības atbalsta.

Sadarbības tīkls un sadarbības tīkla dalībnieks projekta īstenošanai nepieciešamo preču un pakalpojumu iegādi veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem iepirkuma procedūras jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru.

Sadarbības tīkla projekta īstenošanas un projekta vadības personāls, kā arī personas, kuras pieņem lēmumu par komercdarbība atbalsta piešķiršanu sadarbības tīkla dalībniekam, pirms vērtēšanas procesa uzsākšanas paraksta pielikumā esošo objektivitātes, konfidencialitātes un interešu konflikta neesamības apliecinājumu. Apliecinājumu paraksta atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 (2024. gada 23. septembris) par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk - Komisijas regula Nr. 2024/2509) 61. pantam. Apliecinājumu sadarbības tīkls glabā atbilstoši Komisijas regulai Nr. 2024/2509 un šo noteikumu 69. punktam.

Pasākumam nav ietekmes uz horizontālajiem principiem:
  - “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”;
  - “Klimatdrošināšana”;
  - “Energoefektivitāte pirmajā vietā”;
  - “Nenodarīt būtisku kaitējumu”.

Sadarbības iestādei ir tiesības vienpusēji atkāpties no noslēgtā līguma par atbalsta sniegšanu jebkurā no šādiem gadījumiem:
  - sadarbības tīkls nepilda vienošanos par atbalsta saņemšanu, tai skaitā netiek ievēroti noteiktie termiņi, vai ir iestājušies citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt specifiskā atbalsta mērķa, tā iznākuma vai rezultāta rādītāju sasniegšanu;
  - finansējums saņēmējs apzināti ir sniedzis sadarbības iestādei nepatiesu informāciju;
  - citos gadījumos, ko paredz vienošanās par atbalsta saņemšanu.

Pasākuma īstenošana
Atbalsts sadarbības tīklam tiek sniegts granta veidā, lai nodrošinātu finansējumu sadarbības tīklu dalībnieku internacionalizācijai un sadarbības veicināšanai starp privāto, publisko un pētniecības sektoru.
Savukārt sadarbības tīkla dalībniekiem atbalsts tiek sniegts nefinanšu atbalsta veidā (atbalsta apmērs pirms atbalsta piešķiršanas finanšu izteiksmē tiek izteikts līdzvērtīgi grantam), lai sekmētu to sadarbību ar pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijām, organizētu pieredzes apmaiņas un zināšanu pārneses pasākumu, nodrošinātu dalību starptautiskos pasākumos un izstādēs, kā arī veicinātu jaunu produktu mērogošanu un izcilību uzņēmējdarbībā. Ar nefinanšu atbalstu saprotama atbalsta sniegšana sadarbības tīkla dalībniekiem, finansējot realizētās aktivitātes.

Sadarbības tīklam projekta īstenošanas laikā ir pienākums nodrošināt, ka visā projekta īstenošanas laikā tas pārstāv ne mazāk kā 30 savstarpēji nesaistītus sadarbības tīkla dalībniekus. Sadarbības tīklam ir pienākums pēc noslēguma maksājuma pieprasījuma iesniegšanas iesniegt vadības informācijas sistēmā, vai pēc pieprasījuma 10 darbdienu laika iesniegt atbildīgajai iestādei informāciju par sadarbības tīkla dalībniekiem. Lai nodrošinātu korektu datu uzkrāšanu un, ka dati netiek uzkrāti dubultā (komersantam īstenojot aktivitātes vairākos sadarbības tīklos), atbilstoši MK noteikumu projekta 38. punktam, dati tiek uzkrāti projekta līmenī - tikai par projekta ietvaros atbalstu saņēmušo sadarbības tīkla dalībnieku aktivitātēm. Papildus, gadījumā, ja dati tiks uzkrāti dubultā atbildīgā iestāde manuāli apstrādās iesniegtos datus, lai nodrošinātu to korektu uzskaiti.

Sadarbības tīkls un sadarbības tīkla dalībnieki nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumus gan saskaņā ar noteikumu projekta 50. punktā minētajiem normatīvajiem aktiem, gan ievēro Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijas.

Pasākuma ietvaros tiek sniegts atbalsts atbalstāmajām darbībām, kas uzskaitītas šo noteikumu 25. punktā, tās īsteno sadarbības tīkls vai sadarbības tīkla dalībnieks.
Lai netiktu sniegts atbalsts kādai no neatbalstāmajām darbībām, kas minētas šo noteikumu 56. punktā, pārbaudes tiek veiktas, gan sadarbības tīkla, gan sadarbības tīkla dalībnieka līmenī.

MK noteikumu projekta 27.2.2. apakšpunktā minētās izmaksas, kas saistītas ar sadarbības tīkla dalību starptautiskajās izstādēs attiecināmas sadarbības tīkla īstenotajām aktivitātēm iesaistot tajās visus sadarbības tīkla dalībniekus, vai plānojot aktivitātes, kas nepieciešamas konkrētam sadarbības tīkla dalībnieku lokam, ņemot vērā nozares specifiku un dažādās vajadzības. Atbalsts atsevišķu sadarbības tīkla dalībnieku dalībai starptautiskās izstādēs netiek sniegts, ņemot vērā, ka individuālu atbalstu dalībai starptautiskās izstādēs iespējams saņemt MVU programmas ietvaros.

MK noteikumu projekta 27.2.3. apakšpunktā minētās sadarbības tīkla dalībnieka iekšzemes un ārvalstu komandējumu (transporta, naktsmītņu, dienas naudas) izmaksas noteiktas kā attiecināmas, ņemot vērā, ka tieši sadarbības tīkla dalībnieku darbinieku, piemēram uzņēmuma vadītāja, komandējumi ir nepieciešami, lai pilnvērtīgi īstenotu pasākuma atbalstāmās darbības, īpaši jaunu starptautisku biznesa kontaktu meklēšanai un vizītēm pie ārvalstu partneriem, kas saistītas ar jaunu produktu vai pakalpojumu mērogošanu. 

Gadījumā, ja sadarbības tīklam nav pietiekama kapacitāte projekta īstenošanai, sadarbības tīkls piesaista nepieciešamo pakalpojumu uz uzņēmuma līguma jeb kā ārējo pakalpojumu, nodrošinot dubultā finansējuma neesamību. Ārējo pakalpojumu izmaksas - juridiskie, grāmatvedības, projektu vadības, testēšanas un izstrādes, lietvedības un tulkošanas pakalpojumi, kurus sadarbības tīkls iepērk no trešajām personām, ja attiecīgie pakalpojumi tiek izmantoti sadarbības tīkla darbības nodrošināšanai - tiek noteiktas kā netiešās izmaksas. 

Sadarbības tīklam ir pienākums izstrādāt iekšējo kontroles sistēmu un, ja tā nav izstrādāta kopā ar projekta iesniegumu, iesniegt apliecinājumu par to, ka tiks izstrādāta atbilstoša iekšējā kontroles sistēma un ne vēlāk kā mēnesi pēc līguma parakstīšanas, bet ne vēlāk kā līdz pirmajam maksājuma pieprasījumam, iesniegt sadarbības iestādei iekšējās kontroles sistēmas dokumentāciju, ietverot tajā vismaz:

- pasākumus interešu konflikta riska kontrolei (preventīvus pasākumus un konstatēšanas pasākumus interešu konflikta riska kontrolei, t. sk. paziņošanas procedūru par iespējamām interešu konflikta situācijām un to labošanas pasākumus) tai skaitā ietverot informāciju par interešu konflikta novēršanu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2024/2509 61. pantu. Vienlaikus, Komisijas regula Nr. 2024/2509 61. panta 3. punkts  nosaka, ka  interešu konflikts ir  finanšu dalībnieka vai citas personas funkcijas neatkarīgi un objektīvi traucē pildīt iemesli, kas saistīti ar ģimeni, emocionālajām saitēm, politisko vai nacionālo piederību, ekonomiskajām interesēm vai jebkādām citām tiešām vai netiešām personīgajām interesēm.

Lai nodrošinātu interešu konflikta riska kontroli, sadarbības tīkls izstrādā iekšējās kontroles sistēmas aprakstu, kurā ir atrunāta vismaz šāda informācija:
- pārbaudes apraksts, visā lēmumu pieņemšanas procesā;
- procedūras aprakstu, kā vērtēšanas procesā iesaistītie sadarbības tīkla dalībnieki ir atturējušies no citu sadarbības tīkla dalībnieku iesnieguma vērtēšanas;
- pārbauda, vai sadarbības tīkls ir parakstījis apliecinājumu “Objektivitātes, konfidencialitātes un interešu konflikta neesamības apliecinājumi”;
- darbības vai procedūra, kā paredzēts novērst interešu konflikta riska iestāšanos vai novēršanu;
- procedūras, kas atrunā iekšējo kārtību šajā posmā, kā tiek dokumentēts process (rakstiski), lai nodrošinātu informācijas pierādāmību;
- procedūru, kā tiek pārbaudīta interešu konflikta definīcija sadarbības tīklam, kas atrunā vismaz šādus gadījumus:
    - iesniegts tā pārstāvētā sadarbības tīkla dalībnieka vai iestādes projekts, kurā plānota attiecīgā sadarbības tīkla dalībnieka vai iestādes dalība;
    - sadarbības tīkla dalībnieks vērtē cita sadarbības tīkla dalībnieka projektu;
    - citi objektīvi pamatoti un saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2024/2509 61. pantā noteikto regulējumu attiecināmi nosacījumi;
- procedūras apraksts, par kārtību, kādā tiek piemērotas korektīvās darbības pret sadarbības tīkla  dalībnieku.

- krāpšanas un korupcijas risku novēršanas mehānismu;
Sadarbības tīkls aprakstījis, ka tas neatbilst izslēgšanas kritērijiem. Sadarbības tīkls pieprasa izrakstu no Sodu reģistra un uzņēmumu reģistra par sadarbības tīkla dalībnieku.

Ņemot vērā pastāvošos kontroles mehānismus, Sadarbības tīkls identificē korupcijas riskus, izvērtē to iestāšanās iespējamību (varbūtību) un ietekmi iestāšanās gadījumā (radītās sekas).

Atbilstoši funkcijām, darbības jomām vai procesiem Sadarbības tīkls identificē korupcijas risku, izvērtē korupcijas riska iestāšanās iespējamību jeb varbūtību un tā ietekmi iestāšanās gadījumā jeb radītās sekas, ņemot vērā pastāvošos kontroles mehānismus.

Korupcijas risku identificēšanai var izmantot šādus informācijas avotus:
1) iekšējie un ārējie normatīvie akti, kā piemēram, Par Korupcijas novēršanas un apkarošanas pasākumu plānu 2023.–2025. gadam, Vadlīnijas par iekšējās kontroles sistēmas pamatprasībām korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā u.c.;
2) iekšējā audita ziņojumos konstatētie trūkumi, pārkāpumi un neatbilstības;
3) iekšējās kontroles un pārbaudes laikā konstatētie pārkāpumi, trūkumi un neatbilstības;
4) iedzīvotāju sūdzības, aptaujas;
5) nodarbināto (t.sk., vadītāju) sniegtā informācija (aptaujas, ziņojumi);
6) Valsts iestāžu revīzijas un auditu rezultāti;
7) dienesta pārbaužu un disciplinārlietu analīze;
8) ārējā informācija ‒ informācija vai komentāri plašsaziņas līdzekļos;
9) kriminālprocesa virzītāja sniegtā informācija.

Korupcijas risku piemēri:
1) prettiesiska labuma pieprasīšana un pieņemšana;
2) neatļauta dāvanu pieņemšana;
3) neatļauta informācijas izmantošana ar mērķi gūt labumu sev vai citai personai;
4) prettiesiska rīcība publiskajos iepirkumos ar mērķi gūt labumu sev vai citai personai;
5) ļaunprātīga dienesta stāvokļa izmantošana;
6) sadarbības tīkla darbinieka funkciju izpilde interešu konflikta situācijā;
7) neatļauta rīcība ar Sadarbības tīkla vai tai lietošanā, glabāšanā nodotu mantu vai finanšu līdzekļiem;
8) apzināta informācijas slēpšana savās vai citas personas interesēs;
9) nodarbinātajam noteikto pienākumu apzināta neveikšana vai nolaidīga veikšana savās vai citas personas interesēs;
10) nodarbinātā ietekmēšana nolūkā panākt personai labvēlīga lēmuma pieņemšanu;
11) nevienlīdzīga attieksme lēmumu pieņemšanā attiecībā pret citiem darbiniekiem vai pretendentiem uz amata vietu Sadarbības tīklā;
12) un citi Sadarbības tīklā identificētie korupcijas riski.

- iekšējās informācijas aprites un komunikācijas pasākumus par interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas riska novēršanu;
Skaidri noteikta iekšējā komunikācija, komunikācijas kanāli (horizontālie, vertikālie), komunikācijas kanālu uzraudzība un paredzēta darbinieku apmācība par interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas riska novēršanu.

Sadarbības tīkla darbinieks vai dalībnieks rakstiski informē sadarbības tīkla vadītāju par interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas riska iestāšanās varbūtību vai esamību. Sadarbības tīkla vadītājs pieņem lēmumu par darbinieka, kurš ir nonācis interešu konflikta situācijā, funkcijas vai uzdevuma izpildes nodošanu citam darbiniekam.

- ētikas kodeksu;
Ētikas kodeksa uzdevums ir noteikt darbinieku ētikas principus, ar tiem saistītās tiesības, pienākumus, atbildību un ētiskas uzvedības standartus. Ētikas kodekss nav visaptverošs vērtību, ētikas principu un uzvedības normu apraksts. Savā personiskajā un profesionālajā rīcībā darbinieki ievēro arī vispārpieņemtās vērtības, ētikas principus un uzvedības normas. Lai nodrošinātu kontroles vides izveidošanu, Sadarbības tīkla vadītājs apstiprina ētikas principus, kas ir saistoši visiem Sadarbības tīkla nodarbinātajiem. Sadarbības tīkla ētikas principi tiek noteikti Ētikas kodeksā vai citā iekšējā normatīvajā aktā, nodrošinot to pieejamību Sadarbības tīkla darbiniekiem. Ētikas kodeksa piemēri – Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra ētikas kodekss, Izglītības un zinātnes ministrijas ētikas kodekss.

Procedūras apraksts, kurā aprakstīti darbinieku profesionālās ētikas pamatprincipi, darbinieku uzvedības pamatprincipi, darbinieku ētikas pamatprincipi komunikācijā ar lobētājiem, ētikas kodeksa normu pārkāpumu izskatīšanu. Nosaka ētikas pamatprincipus (piemēram, godīgums, taisnīgums, objektivitāte, neatkarība, profesionalitāte, atklātība), kas veicina nodarbināto likumīgu un godprātīgu darbību sabiedrības interesēs un nepieļauj Interešu konflikta likumā noteikto normu pārkāpumus un koruptīvas darbības.

- kārtību, kā darbiniekiem ir jārīkojas gadījumā, ja tie vēlas ziņot par iespējamiem pārkāpumiem (tai skaitā iespējamām koruptīvām darbībām), ietverot pasākumus, lai nodrošinātu ziņotāja anonimitāti un aizsardzību;
Nosaka, kā un kādā veidā (rakstveidā, elektroniskā veidā vai ieviešot ziņošanas kasti utt.) darbiniekam jārīkojas, ja tiek konstatēs interešu konflikta, krāpšanas, korupcijas, dubultā finansējuma, ētikas kodeksa, administratīvo vai kriminālpārkāpumu vai aizliegtās vienošanās iestāšanās varbūtība, darbinieks var iesniegt ziņojumu par iespējamiem citu nodarbināto pārkāpumiem, vienlaikus saglabājot ziņotāja anonimitāti.

- pasākumus aizliegtās vienošanās riska kontrolei;
Atbilstoši Konkurences likuma 11. panta 1.punkta skaidrojumam  aizliegtā vienošanās ir tiešu vai netiešu cenu vai tarifu noteikšana jebkādā veidā vai to veidošanas noteikumi, ražošanas vai realizācijas apjoma, tirgus, tehniskās attīstības vai investīciju ierobežošana vai kontrole, tirgus sadale, nevienādu noteikumu piemērošana ekvivalentos darījumos ar trešajām personām, darbība (bezdarbība), kuru dēļ cits tirgus dalībnieks ir spiests atstāt kādu konkrēto tirgu vai tiek apgrūtināta potenciāla tirgus dalībnieka iekļūšana kādā konkrētajā tirgū u.c.

Nosaka kārtību, kas ietver:
    - darbinieku informēšanu par aizliegtās vienošanās būtību, atbilstoši Konkurences likuma 11. panta definīcijai un apliecinājuma “Objektivitātes, konfidencialitātes un interešu konflikta neesamības apliecinājums” parakstīšanu personām, kas pieņem lēmumu, par komercdarbības atbalsta piešķiršanu sadarbības tīkla dalībniekiem;
    - procedūras apraksts kā sadarbības tīkls izvērtē risku par aizliegto vienošanos esamību starp sadarbības tīkla dalībniekiem, tai skaitā kā tiek izvērtēta publiski pieejamā informāciju par noslēgtajiem līgumiem;
    - kā sadarbības tīkla dalībniekam jārīkojas, ja tiek konstatēs interešu konflikta, krāpšanas, korupcijas, dubultā finansējuma, ētikas kodeksa, administratīvo vai kriminālpārkāpumu vai aizliegtās vienošanās iestāšanās varbūtība, paredzot iespēju iesniegt iesniegumu sadarbības tīkla vadītājam par konstatētajiem riskiem, norādot informāciju, kas varētu būt būtiska problēmas identificēšanai un liecināt par tiesību pārkāpumu.

- procedūras aprakstu, kas novērš un identificē dubultā finansējuma situāciju pret citiem finanšu instrumentiem;
Izstrādā procedūras aprakstu kā sadarbības tīkls pārbauda dubultā finansējuma neesamību pret:
1) Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.1. reformu un investīciju virziena "Produktivitātes paaugstināšana caur investīciju apjoma palielināšanu P&A" 5.1.1.r. reformas "Inovāciju pārvaldība un privāto P&A investīciju motivācija" 5.1.1.2.i. investīcijas "Atbalsta instruments pētniecībai un internacionalizācijai" trešo kārtu;
2) Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām” 1.2.3.1. pasākuma “Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai”
3) Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020.gada plānošanas perioda darbības programmu “Izaugsme un nodarbinātība”
4) citiem finanšu instrumentiem. Dubultā finansējuma novēršanu jānodrošina ne tikai pret ES finanšu instrumentiem, bet arī citiem finanšu instrumentiem, kā piemēram, valsts vai pašvaldības līdzekļiem.

- ziņošanas mehānismu kompetentajām iestādēm par potenciāliem administratīviem vai kriminālpārkāpumiem;
Procedūras aprakstu kā sadarbības tīkla darbiniekam un sadarbības tīkla dalībniekam jārīkojas, ja tiek konstatēs interešu konflikta, krāpšanas, korupcijas, dubultā finansējuma, ētikas kodeksa, administratīvo vai kriminālpārkāpumu vai aizliegtās vienošanās iestāšanās varbūtība, paredzot iespēju iesniegt iesniegumu sadarbības tīkla vadītājam par konstatētajiem riskiem, norādot informāciju, kas varētu būt būtiska problēmas identificēšanai un liecināt par tiesību pārkāpumu, piemēram, par komercdarbības atbalsta pārkāpumiem ziņo sadarbības iestādei.

Sadarbības tīkla iekšējās kontroles sistēmas detalizēts apraksts mazina nelikumīgu darbību iespējamību un citu risku iestāšanos pasākuma ieviešanā. Minimālo prasību izstrāde atvieglo iekšējās kontroles sistēmas izveidi un veido vienotu izpratni sadarbības tīkliem. Izstrādātās prasības mazinās administratīvo slogu gan sadarbības tīklam izstrādājot iekšējo kārtību, gan sadarbības iestādei veicot sniegtās informācijas atbilstības pārbaudes, vienlaikus sniegs juridisku skaidrību, sniedzot informāciju sadarbības iestādei pie projekta pieteikuma.

Vienkāršoto izmaksu metodikas
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta ietvaros projektiem minimālais attiecināmo izmaksu apmērs noteikts ne mazāk kā 200 tūkst. EUR (ieskaitot), neizpildās obligāta Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24.jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060 ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 53. panta 2. punkta prasību ievērošana.
Atbildīgā iestāde ir izvērtējusi budžeta projekta izvērtēšanas metodi, bet, ņemot vērā, lai iegūtu un identificētu vēsturiskos datus no Eiropas Savienības 2014. - 2020. gada plānošanas perioda Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt augstas pievienotās vērtības produktu un pakalpojumu eksporta proporciju" 3.2.1.1. pasākuma "Klasteru programma" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumu projektu īstenotājiem, būtu nepieciešams pārskatīt 14 projektu īstenotāju sniegto informāciju un progresa pārskatos iesniegtos pamatojošos dokumentus. Atbildīgā iestāde secina, ka tas ir ievērojams administratīvais slogs vienotās likmes izstrādātajiem ar nesamērīgi zemu pienesumu projekta īstenošanā.
Ņemot vērā iepriekš minēto, Atbildīgā iestāde nepiemēros vienkāršoto izmaksu metodiku personāla izmaksām. Atbildīgā iestāde projekta īstenošanas fāzē, uzkrājoties datiem, izvērtēs iespējas piemērot vienkāršotās izmaksas personāla izmaksām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
  • Projekta iesniedzējs (biedrība vai nodibinājums)
Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekts radīs pozitīvu ietekmi mazajiem, vidējiem un lieliem uzņēmumiem, nodrošinot valsts atbalsta saņemšanas iespējas, kas nepieciešamas internacionalizācijai un privāto pētniecības un attīstības investīciju apjoma palielināšanos. 
Sadarbības tīkls pildīs finansējuma saņēmēja funkcijas, un Ekonomikas ministrija pildīs atbildīgās iestādes funkcijas.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekts radīs pozitīvu ietekmi mazajiem, vidējiem un lieliem uzņēmumiem, nodrošinot valsts atbalsta saņemšanas iespējas, kas nepieciešamas pētniecības, inovāciju un attīstības aktivitāšu veikšanai. MK noteikumu projekta ietvaros plānotie rezultāti:
  - atbalstīti vismaz 12 projekta pieteikumi
  - nefinanšu atbalstu saņēmušo komersantu skaits - 400;
  - nodrošināts eksporta apjoma pieaugums atbalstītajos uzņēmumos divus gadus pēc atbalsta saņemšanas 100 milj. euro apmērā;
  - organizētas 1000 vizītes pie sadarbības partneriem, t.sk., tirdzniecības misijas;
  - veikti vismaz 60 tirgus pētījumi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Pasākuma ietvaros tiks nodrošināts atbalsts Latvijas mazajiem, vidējiem un lieliem uzņēmumiem pētniecības, inovāciju un attīstības aktivitāšu veikšanai, tādējādi stiprinot to konkurētspēju gan vietējā, gan ārvalstu tirgū. Atbalss stiprinās Latvijas uzņēmumus, kas veic saimniecisko aktivitāti šādās viedās specializācijas jomās:
  - Zināšanu ietilpīga bioekonomika; 
  - Biomedicīna, medicīnas tehnoloģijas, farmācija;
  - Fotonika un viedie materiāli, tehnoloģijas un inženiersistēmas;
  - Viedā enerģētika un mobilitāte;
  - Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts radīs pozitīvu ietekmi mazajiem, vidējiem un lieliem uzņēmumiem, nodrošinot valsts atbalsta saņemšanas iespējas, kas nepieciešamas internacionalizācijai un privāto pētniecības un attīstības investīciju apjoma palielināšanai. Pasākuma ietvaros sīkajiem (mikro), mazajiem, vidējiem un lielajiem komersantiem, tai skaitā kapitālsabiedrībām un pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijām ir iespējams saņemt atbalstu, kas sekmētu sadarbības tīkla dalībnieku eksporta apjoma un eksportspējas palielināšanos.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekts radīs pozitīvu ietekmi mazajiem, vidējiem un lieliem uzņēmumiem, nodrošinot valsts atbalsta saņemšanas iespējas, kas nepieciešamas internacionalizācijai un privāto pētniecības un attīstības investīciju apjoma palielināšanai. Tiek plānots, ka MK noteikumu projekta ietvaros tiks atbalstīti vismaz 12 projekta pieteikumi, nefinanšu atbalstu saņēmušo komersantu skaits būs vismaz 400, tāpat nodrošināts eksporta apjoma pieaugums atbalstītajos uzņēmumos divus gadus pēc atbalsta saņemšanas 100 milj. euro apmērā, organizētas 1000 vizītes pie sadarbības partneriem, t.sk., tirdzniecības misijas un veikti vismaz 60 tirgus pētījumi.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Komersantiem projekta ietvaros būs iespējas izveidot jaunas darba vietas un saņemt par tām atbalstu, lai nodrošinātu jaunu produktu laišanu tirgū, tā būs pozitīva ietekme uz nodarbinātību.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
16 472,40
visi uzņēmumi
neietekmē
Projekta iesniedzējs (biedrība vai nodibinājums)
palielinās
Vērtības nozīme:
1 372,70
euro
1,00
mēnesis
12
skaits
1
reizes
16 472,40
Aprēķins attiecas uz projekta iesniedzējiem, kas iesniedz projekta iesniegumu sadarbības iestādē. Administratīvo izmaksu pamatojumam tiek ņemti vērā Centrālās statistikas pārvaldes 2022.gada dati "Vidējā neto darba samaksa" - 1372.70 euro.
Kopā
16 472,40

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
786 169
0
2 033 999
2 538 615
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
786 169
0
2 033 999
2 538 615
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
924 905
0
2 392 940
2 986 606
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
924 905
0
2 392 940
2 986 606
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-138 736
0
-358 941
-447 991
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-138 736
0
-358 941
-447 991
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-138 736
-358 941
-447 991
5.1. valsts pamatbudžets
0
-138 736
-358 941
-447 991
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pasākuma ietvaros kopējais plānotais finansējums ir 11 611 149 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 1 831 371 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums 9 869 476 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 1 556 666 euro), valsts budžeta finansējums 1 741 673 euro (tai skaitā elastības finansējums 274 705 euro).
Pasākuma ietvaros kopējais pieejamais finansējums ir 9 779 778 euro, tai skaitā ERAF finansējums 8 312 810 euro, valsts budžeta finansējums 1 466 968 euro.

Provizoriskais kopējā pieejamā finansējuma izlietojums pa gadiem:
2025.g. – 924 905 euro;
2026.g. – 2 392 940 euro;
2027.g. – 2 986 606 euro;
2028.g. – 2 460 747 euro;
2029.g. – 1 014 580 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Pasākuma īstenošanai Finanšu ministrija pieprasīs finansējuma pārdali no 74.resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
-
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
-
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
-
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
-
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R2831
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0651
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk - Komisijas regulas Nr. 651/2014)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32024R2509
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES, Euratom) 2024/2509 (2024. gada 23. septembris) par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija)
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regulas Nr. 2024/2509 61. pants
Noteikumu projekta 46.7.1. apakšpunkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 2024/2509 61. pants
Noteikumu projekta 46.14. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 2024/2509 61. pants
Noteikumu projekta 48.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 2024/2509 61. pants
Noteikumu projekta 52. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regulas Nr. 2023/2831 2. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 2.6. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 46.10.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 56.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. un 2. punkts
Noteikumu projekta 57. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 63. un 64. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 8. un 9. punkts
Noteikumu projekta 66. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 2023/2831 6. panta 3. punkts un 7. punkts
Noteikumu projekta 69. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 2023/2831 7. panta 3. punkts un 8. pants
Noteikumu projekta 72. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk - Komisijas regulas Nr. 651/2014)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 24. punkts
Noteikumu projekta 2.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 83. punkts
Noteikumu projekta 2.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 I pielikums
Noteikumu projekta 2.5. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 2021/1060 54. panta pirmās daļas "b" apakšpunkts
Noteikumu projekta 29. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības 
Regulas Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkts
Noteikumu projekta 33. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības 
Regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pants
Noteikumu projekta 50. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības 
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES, Euratom) 2024/2509 (2024. gada 23. septembris) par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera", Latvijas Darba devēju konfederācija, Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācija, Latvijas Drošības un aizsardzības industriju federācija, Mašīnbūves un metālapstrādes rūpniecības asociācija, LATVIJAS KOKA BŪVNIECĪBAS KLASTERIS, Latvijas Poligrāfijas uzņēmumu asociācija, Gaujas Nacionālā parka tūrisma biedrība, Zaļo un Viedo Tehnoloģiju Klasteris, AUTO ASOCIĀCIJA, Vieglās rūpniecības uzņēmumu asociācija, LATVIJAS LOĢISTIKAS ASOCIĀCIJA, RĪGAS TIRDZNIECĪBAS UN RŪPNIECĪBAS KAMERA, Latvijas Elektrotehnikas un elektronikas rūpniecības asociācija, Latvijas Ķīmijas un farmācijas uzņēmēju asociācija, Latvijas, Informācijas tehnoloģiju klasteris, CLEANTECH LATVIA
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Sabiedrības līdzdalība nodrošināta Tiesību aktu portālā no 20.02.2024 līdz 05.03.2024

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Finanšu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekta atbalsta pasākumi tiks īstenoti, ievērojot nediskriminācijas principus un vienlīdzīgas iespējas. 
Pasākumā nodrošināto noteikto aktivitāšu kopums labvēlīgi ietekmēs iedzīvotāju sociālo situāciju, tajā skaitā neizslēdz sociālās atstumtības riskam pakļauto grupu pieteikšanos pasākuma aktivitātēm. 

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekta atbalsta pasākumi tiks īstenoti, ievērojot nediskriminācijas principus. 

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekta atbalsta pasākumi tiks īstenoti, ievērojot nediskriminācijas principus, t.sk., nodrošinot vienlīdzīgu darba samaksu, pieeju kvalifikācijas celšanas un apmācību pasākumiem. Publiskie iepirkumi tiks veikti sociāli atbildīgā veidā, kā arī īstenojot projekta komunikācijas aktivitātes, tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas neveicina diskrimināciju un dzimumu stereotipu veidošanos.

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekta atbalsta pasākumi tiks īstenoti, ievērojot nediskriminācijas principus

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Saskaņā ar vadlīnijām horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” īstenošanai un uzraudzībai (2021-2027), pasākumam nav ietekmes uz HP VINPI. Lai  nodrošinātu, ka projektu īstenošanā tiek veicināta vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un  ievērotas  pamattiesības, projekta projektu iesniegumu vērtēšanā tiks piemērots HP VINPI specifiskais atbilstības kritērijs. Kritērijā tiks vērtēts, vai projekta iesniegumā ir paredzēta vismaz viena specifiskā HP VINPI darbība, kas attiecas uz publicitāti, personālu vai publiskajiem iepirkumiem. 
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk