Anotācija

24-TA-3077: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 4. aprīļa noteikumos Nr. 168 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna otrās komponentes "Digitālā transformācija" 2.3. reformu un investīciju virziena "Digitālās prasmes" 2.3.2.reformas "Digitālās prasmes sabiedrības un pārvaldes digitālajai transformācijai" 2.3.2.3.i. investīcijas "Digitālās plaisas mazināšana sociāli neaizsargātajām grupām un izglītības iestādēs" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Grozījumi tiek ierosināti, lai ieviestu Revīzijas iestādes ieteikumu, kura prioritāte ir augsta un to tiek aicināts ieviest līdz 3. maksājuma pieprasījuma iesniegšanai Eiropas Komisijai, proti, līdz šī gada beigām. Papildu tiek precizēts nacionālā rādītāja izpildes termiņš, lai nosacījuma neizpildes gadījumā izvairītos no finanšu korekcijas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir precizēt kārtību, kādā tiek īstenota Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna otrās komponentes "Digitālā transformācija" 2.3. reformu un investīciju virziena "Digitālās prasmes" 2.3.2.reformas "Digitālās prasmes sabiedrības un pārvaldes digitālajai transformācijai" 2.3.2.3.i. investīcija "Digitālās plaisas mazināšana sociāli neaizsargātajām grupām un izglītības iestādēs", paredzot precizēt mērķa grupu un nacionālos rādītājus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2023. gada 20.septembrī tika noslēgts līgums par projekta "Digitālās plaisas mazināšana sociāli neaizsargātajām grupām un izglītības iestādēs" (2.3.2.3.i.0/1/23/I/CFLA/001) īstenošanu (turpmāk - Projekts). Investīcijas projektu īstenos ne ilgāk kā līdz 2026. gada 30. jūnijam. Finansējuma saņēmējs ir Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk - IZM). Projektam pieejamais Atveseļošanas fonda finansējums ir 15 000 000 euro. Pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk – PVN) izmaksas nav attiecināmas finansēšanai no Atveseļošanas fonda finansējuma. Finansējuma saņēmējs PVN izmaksas, kas nepārsniedz 3 090 300 euro, sedz no valsts budžeta līdzekļiem.

Projekts īsteno šādas pamatdarbības:
1) portatīvās datortehnikas iegāde mācību procesa nodrošināšanai sadarbības partneru izglītības iestāžu mērķa grupas izglītojamiem no sociāli neaizsargātām grupām, izmantojot Elektroniskās iepirkumu sistēmas iepirkuma katalogu, tostarp paredzot atbalstu lietotāju grupu instruktāžai vai mācībām, kā arī vadlīniju izstrādei par portatīvās datortehnikas piešķiršanu izglītojamiem lietošanai;
2) datu pārraides interneta pakalpojuma un iekštīkla funkcionēšanas uzlabojumi sadarbības partneru izglītības iestādēs mācību procesa nodrošināšanai, tostarp nepieciešamās priekšizpētes veikšana ekonomiski pamatota uzlabojumu plāna izstrādei un īstenošanai (turpmāk – priekšizpēte).

Finansējuma saņēmējs projektu īsteno sadarbībā ar izglītības iestāžu, kas īsteno vispārējās izglītības programmas, profesionālās pamata izglītības programmas, profesionālās vidējās izglītības programmas pēc pamatizglītības apguves un arodizglītības programmas pēc pamatizglītības apguves, dibinātājiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2024.gada 1.novembrī IZM saņēma Revīzijas iestādes (turpmāk - RI) ziņojumu (Revīzijas Nr. DR/AF/2024/09-03) par veiktajām pārbaudēm. Viens no ieteikumiem nosaka IZM izvērtēt, vai Ministru kabineta 2023. gada 4. aprīļa noteikumos Nr.168 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna otrās komponentes "Digitālā transformācija" 2.3. reformu un investīciju virziena "Digitālās prasmes" 2.3.2.reformas "Digitālās prasmes sabiedrības un pārvaldes digitālajai transformācijai" 2.3.2.3.i. investīcijas "Digitālās plaisas mazināšana sociāli neaizsargātajām grupām un izglītības iestādēs" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - Ministru kabineta noteikumi Nr.168) nepieciešams veikt grozījumus attiecībā uz šo noteikumu 3. punktā noteikto mērķa grupu. Proti, to paplašinot un dodot iespēju iegādāto datortehniku izmanot ikvienam skolniekam mācību procesā, bet joprojām saglabājot mērķa grupas lietošanas prioritāro secību, lai tā nebūtu pretrunā ar Atveseļošanas fonda plānā noteikto. Ieteikums ir saistīts ar Projekta finanšu apguves pamatojošo informāciju (Cover Note), kura tiek iesniegta kopā ar 3.maksājuma pieprasījumu Eiropas Komisijai, tāpēc ieteikuma  prioritāte ir augsta un to tiek aicināts ieviest līdz 3. maksājuma pieprasījuma iesniegšanai Eiropas Komisijai, proti, līdz šī gada beigām.

Ministru kabineta noteikumu Nr.168 4.3. apakšpunkts nosaka Projektam līdz 2024. gada 31.decembrim veikt datu apkopojumu un analīzi par interneta datu pārraides jaudas problēmām un vajadzībām izglītības iestādēs un sagatavot priekšlikumus datu pārraides iespēju pilnveidošanai, tostarp izglītības iestāžu iekštīkla funkcionēšanas uzlabojumiem (priekšizpēte). Priekšizpēti veic ārpakalpojuma veidā. Līdz 2024.gada 13. novembrim anketu ir aizpildījušas 485 izglītības iestādes un sadarbības partneri – 42 pašvaldības un Kultūras ministrija, kā arī visas IZM padotības izglītības iestādes, kuras atbilst projekta mērķa grupai. Ņemot vērā, ka anketēšana tika pagarināta divas reizes pašvaldību resursu trūkumu dēļ operatīvi aizpildīt anketas, kā arī daļu izejas datu lēnas iegūšanas dēļ no mācību iestādēm (anketas aizpildīšana, telpu plānu iesūtīšana, kontaktpersonas nominēšana), bez kuriem nav iespējams sagatavot un apkopot informāciju inženieriem (wifi simulācija, saraksta sagatavošana no anketas, kam pievērst uzmanību utt.), un attiecīgo kavēšanas rekomendējamo izglītības iestāžu, kurām tiks veikti uzlabojumi, saraksta gatavošanā, priekšizpētes veicējs ir informējis, ka saistības nav iespējams izpildīt līdz 2024.gada 31.decembrim.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz šādus grozījumus:
1) balstoties uz RI ieteikuma, ir precizēts spēkā esošo noteikumu 3.1. apakšpunkts, paplašinot mērķa grupu līdz visiem attiecīgo programmu izglītojamajiem, vienlaikus saglabājot uzsvaru uz sociāli neaizsargātām grupām, un papildinot ar nosacījumu, ka izglītojamiem, kas nav no sociāli neaizsargātām grupām, datortehnika tiek izsniegta lietošanai tikai izglītības iestādē, kurā tie apgūst attiecīgo izglītības programmu. Precizējums arī samazina sociālo grupu pārstāvju diskriminācijas risku, kad tiem jāapliecina savs statuss, pieprasot datortehniku lietošanai izglītības iestādē (piemēram, mācību stundā). Attiecīgi paplašināts arī atbalsta mērķis, precizējot spēkā esošo noteikumu 2. punkts.
2) balstoties uz objektīvu priekšizpētes darbu izpildes pagarinājuma pamatojumu, par četriem mēnešiem (līdz 30.04.2025.) tiek pagarināts priekšizpētes veikšanas termiņš, precizējot spēkā esošo noteikumu 4.3. apakšpunktu.

Grozījumi neietekmēs finansējuma saņēmēja darbības, taču būs nepieciešami grozījumi vienošanās par projekta īstenošanu ar Centrālās finanšu un līgumu aģentūru, kas ir saistīti ar nacionālā rādītāja "līdz 2024. gada 31.decembrim veikt datu apkopojumu un analīzi par interneta datu pārraides jaudas problēmām un vajadzībām izglītības iestādēs un sagatavot priekšlikumus datu pārraides iespēju pilnveidošanai, tostarp izglītības iestāžu iekštīkla funkcionēšanas uzlabojumiem (priekšizpēte)" izpildes termiņa maiņu un mērķa grupas paplašināšanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • skolēni
Ietekmes apraksts

Paplašināta mērķa grupa, nosakot ka visi attiecīgo programmu izglītojamie var izmantot datortehniku izglītības iestādē, vienlaikus tiek saglabāts nosacījums, ka prioritāri atbalstu saņem izglītojamie no sociāli neaizsargātām grupām.

Juridiskās personas
  • izglītības iestādes, kuras īsteno profesionālās pamatizglītības programmas, profesionālās vidējās izglītības programmas pēc pamatizglītības apguves un arodizglītības programmas pēc pamatizglītības apguves
  • izglītības iestāžu, kuras īsteno profesionālās pamatizglītības programmas, profesionālās vidējās izglītības programmas pēc pamatizglītības apguves un arodizglītības programmas pēc pamatizglītības apguves, dibinātāji
Ietekmes apraksts

Jauns nosacījums, ka datortehnikas lietošanai izglītības iestādē ir pieejama visiem izglītojamiem, paredz arī to, ka izglītības iestāde vairs nav jāpārbauda izglītojamā atbilstība sociāli neaizsargājamo grupu kritērijiem. Sadarbības partneri nepieciešamības gadījumā pārskata un precizē iekšējos noteikumus par datortehnikas izsniegšanu lietošanai.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu (grozījumu) projekts būtiski nemaina esošo regulējumu. Grozījumi tiek izstrādāti, lai ieviestu Revīzijas iestādes ieteikumu un pamatoti pagarinātu priekšizpētes veikšanas termiņu. Grozījumi neierobežo sabiedrības intereses.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Centrālās finanšu un līgumu aģentūra
  • izglītības iestādes, kuras īsteno profesionālās pamatizglītības programmas, profesionālās vidējās izglītības programmas pēc pamatizglītības apguves un arodizglītības programmas pēc pamatizglītības apguves
  • izglītības iestāžu, kuras īsteno profesionālās pamatizglītības programmas, profesionālās vidējās izglītības programmas pēc pamatizglītības apguves un arodizglītības programmas pēc pamatizglītības apguves, dibinātāji

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ar noteikumu (grozījumu) projektu tiek paplašināta mērķa grupa, nodrošinot iespēju plašākām izglītojamo lokam saņemt datortehniku lietošanai izglītības iestādē. Proti, visiem attiecīgo izglītības iestāžu izglītojamiem būs pieejams dators lietošanai izglītības iestādē. Tādējādi, pieprasot datortehniku lietošanai izglītības iestādē, izglītojamiem no sociāli neaizsargātajām grupām tiek samazināts diskriminācijas risks, jo tiem vairāk nav jāapliecina savs statuss.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk