Anotācija (ex-ante)

22-TA-2912: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts Noteikumi par finanšu instrumentu stenošanas kārtību Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.politikas mērķa “Konkurentspējīgāka un viedāka Eiropa, veicinot inovatīvas un viedas ekonomiskās pārmaiņas un reģionālo IKT savienojamību” 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa “Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem”, 1.2.2. specifiskā atbalsta mērķa “Izmantot digitalizācijas priekšrocības uzņēmējdarbības attīstībai” un 1.2.3 specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tai skaitā ar produktīvām investīcijām” ieviešanai” (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma (turpmāk – Vadības likums) 19.panta 14.punktu un Attīstības finanšu likuma 12.panta ceturto daļu. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Finanšu instrumentu ieviešanas mērķis ir samazināt tirgus nepilnības un veicināt jaunu saimnieciskās darbības veicēju izveidi un esošo – izaugsmi, nodrošinot pieeju finansējumam perspektīvu un dzīvotspējīgu biznesa projektu īstenošanai tiem saimnieciskās darbības veicējiem, kuri dēļ nepietiekama nodrošinājuma, saimnieciskās darbības vēstures, kredītvēstures, neto ieņēmumu plūsmas vai esošo kredītsaistību apjoma nav spējuši piesaistīt finansējumu no finanšu tirgus dalībniekiem biznesa projektu īstenošanai nepieciešamajā apmērā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Plānotajām investīcijām nebūs ietekmes uz horizontālajiem principiem – vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiecību ievērošana, klimatdrošināšana, energoefektivitāte pirmajā vietā un nenodarīt būtisku kaitējumu. 

Saskaņā ar Vadības likuma 19. panta 14. punktu, lai nodrošinātu Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam iekļauto fondu vadību, Ministru kabinets nosaka finanšu instrumentu īstenošanas kārtību, pieejamo finansējumu, atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus.

Specifisko atbalstu īsteno, izmantojot īpašo fondu Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060), 2. panta 21. punkta izpratnē. Katram specifiskā atbalsta mērķim tiek izveidots savs īpašais fonds. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Netiek konstatētas.
Risinājuma apraksts
Specifiskā atbalsta ieviesējs saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 59. panta 3. punkta “c” apakšpunktu ir akciju sabiedrība "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk – sabiedrība Altum). Sabiedrība Altum specifiskā atbalsta pasākumos tiešo vai netiešo finanšu instrumentu veidā rīkojas saskaņā ar valsts atbalsta programmām un finansēšanas nolīgumu.

Saskaņā ar 1.politikas mērķa “Konkurentspējīgāka un viedāka Eiropa, veicinot inovatīvas un viedas ekonomiskās pārmaiņas un reģionālo IKT savienojamību”, Specifiskā atbalsta ietvaros ir paredzēti trīs specifiskie atbalsta mērķi: 1.2.1. SAM, 1.2.2. SAM un 1.2.3. SAM.


FINANSĒJUMS un ATBALSTA PASĀKUMI

Specifiskā atbalsta ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums 1.2.1. SAM, 1.2.2. SAM un  1.2.3. SAM ir 233 880 000 euro, tajā skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums 198 798 000 euro (elastības finansējums 36 888 797 euro) un valsts budžeta finansējums 31 355 477 euro (elastības finansējums 5 533 320 euro) Maksimālais attiecināmais ERAF finansējuma apmērs nepārsniedz 85 % no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.
Līdzalības fonda īstenošanai kopējo pasākumu finansējumu plāno ne vairāk kā 196 991 203 euro, tajā skaitā ERAF finansējumu – 167 442 523 euro apmērā, valsts budžeta finansējumu – 29 548 680 euro apmērā.

* 1.2.1. SAM pieejamais ERAF – 58 769 000 euro un valsts budžeta finansējums 10 371 000 euro apmērā;
1.2.1. SAM ietvaros paredzētais pasākums: 1.2.1.2. pasākums „Produktivitātes aizdevumi P&A (t.sk.ar granta elementu” inovatīvām iekārtām, pētniecībai un attīstībai, tehnoloģiju pārnesei. 
Intervences kodi:
- 9. intervences kods (Mikrouzņēmumu pētniecības un inovācijas darbības, tostarp tīklošana (rūpnieciskā pētniecība, eksperimentālā izstrāde, priekšizpēte))  - 3 267 096 euro (ERAF);
-10. intervences kods (MVU pētniecības un inovācijas darbības, tostarp tīklošana) - 13 885 150 euro (ERAF);
- 11. intervences kods (Lielo uzņēmumu pētniecības un inovācijas darbības, tostarp tīklošana) - 13 885 150 euro (ERAF);
-21. intervences kods (MVU uzņēmējdarbības attīstība un internacionalizācija, tostarp ienesīgi ieguldījumi) - 27 731 604 euro (ERAF). 

Finansējuma veids:
- 5. (grants (kapitāla atlaide finanšu instrumentu darbībā)) - 37 519 000 euro (ERAF);
-3. (aizdevums)- 21 250 000 euro (ERAF). 

*1.2.2. SAM pieejamais ERAF finansējums – 4 250 000 euro un valsts budžeta finansējums 750 000 euro apmērā.  1.2.2.  SAM ietvaros ir paredzēts šāds pasākums: 1.2.2.2 „Individuālās garantijas digitalizācijai un automatizācijai”
Intervences kodi:
- 13. intervences kods (MVU digitalizācija (tostarp e-komercija, e-darījumi un uzņēmējdarbības procesi tīklā, digitālās inovācijas centri, "dzīvās laboratorijas", tīmekļa uzņēmēji un IKT jaunuzņēmumi, B2B))  - 2 125 000 euro (ERAF);
-14. intervences kods (Lielo uzņēmumu digitalizācija (tostarp e-komercija, e-darījumi un uzņēmējdarbības procesi tīklā, digitālās inovācijas centri, "dzīvās laboratorijas", tīmekļa uzņēmēji un IKT jaunuzņēmumi, B2B)) - 2 125 000 euro (ERAF).

Finansējuma veids:
- 4 - 4 250 000 euro (ERAF).

* 1.2.3. SAM pieejamais ERAF finansējums – 135 779 000 euro un valsts budžeta finansējums – 23 961 000 euro. 1.2.3. SAM ietvaros ir paredzēti šādi pasākumi ar indikatīvi norādīto finansējumu:
 - 1.2.3.2. “Iespējkapitāla instrumenti” ar ERAF finansējumu 79 050 000 euro;
Intervences kods:
-21. intervences kods (MVU uzņēmējdarbības attīstība un internacionalizācija, tostarp ienesīgi ieguldījumi) - 79 050 000 euro (ERAF). 
Finansējuma veids:
- 2. (pašu kapitāls vai kvazikapitāls) - 79 050 000 euro (ERAF).

 - 1.2.3.3. “Starta, izaugsmes aizdevumi” ar ERAF finansējumu 13 489 500 euro;
Intervences kods:
-21. intervences kods (MVU uzņēmējdarbības attīstība un internacionalizācija, tostarp ienesīgi ieguldījumi) - 13 489 500 euro (ERAF). 
Finansējuma veids:
- 3. (aizdevums)- 13 489 500 euro (ERAF).

 - 1.2.3.4. “Garantijas, portfeļgarantijas pilna cikla uzņēmējdarbībai” ar ERAF finansējumu 29 750 000 euro;
Intervences kods:
-21. intervences kods (MVU uzņēmējdarbības attīstība un internacionalizācija, tostarp ienesīgi ieguldījumi) - 29 750 000 euro (ERAF). 
Finansējuma veids:
- 4. (garantija) - 29 750 000 euro (ERAF).

 - 1.2.3.5. “Aizdevumu produktivitātes kāpināšanai” (investīcijas un apgrozāmie līdzekļi) ar ERAF finansējumu 13 489 500 euro
-21. intervences kods (MVU uzņēmējdarbības attīstība un internacionalizācija, tostarp ienesīgi ieguldījumi) - 13 489 500 euro (ERAF). 
Finansējuma veids:
- 3. (aizdevums)- 13 489 500 euro (ERAF).

Specifiskā atbalsta finansētiem finanšu instrumentiem papildus var piesaistīt sabiedrības Altum finansējumu vai iepriekšējo plānošanas periodu atmaksāto finansējumu, kā arī finanšu starpnieku finanšu līdzekļus, kas ir paredzēti finanšu instrumenta  valsts  atbalsta  programmā  (turpmāk  –  valsts atbalsta programma). Papildus sabiedrība Altum var piesaistīt valsts aizdevumu, kā arī citus finanšu resursus, t.sk. Eiropas Stratēģisko investīciju fonda finansējumu.

SPECIFISKĀ ATBALSTA UN FINANŠU INSTRUMENTU IEVIEŠANA

Sabiedrība Altum:
*specifisko atbalstu ievieš atbilstoši tirgus nepilnību izvērtējumam. Ekonomikas ministrija tirgus nepilnību izvērtējuma sākotnējo un turpmākās versijas iesniedz informācijai Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda Uzraudzības komitejā (turpmāk – Uzraudzības komiteja).
* izstrādā specifiskā atbalsta investīciju stratēģiju un ieviešanas plānu, iekļaujot informāciju par katra  specifiskā  atbalsta  mērķa  pasākuma  finanšu instrumentu ietekmi, riskiem un sagaidāmiem zaudējumiem, finansiālajiem  rezultātiem,  katras  programmas īstenošanas izmaksām un atmaksu apjomu;
* 15 darbdienu laikā pēc šo noteikumu stāšanās  spēkā  iesniedz  Ekonomikas  ministrijā biznesa plānu.

Ekonomikas ministrija:
* 20 darbdienu laikā izskata sabiedrības Altum iesniegto specifiskā atbalsta investīciju stratēģiju un ieviešanas plānu un izvērtē, vai tas atbilst prasībām, vai tas novērš tirgus nepilnības finanšu pieejamības jomā, kā arī vai tajā ietvertās darbības ir noteiktas valsts atbalsta programmās (ja attiecināms). Ja stratēģiju vai ieviešanas plānu ir nepieciešams precizēt vai papildināt, Ekonomikas ministrija par to vēstulē informē sabiedrību Altum un lūdz novērst nepilnības 10  darbdienu  laikā  no vēstules izsūtīšanas dienas. Pēc tam to vēlreiz izskata un pieņem lēmumu par sabiedrības Altum stratēģijas un ieviešanas plāna apstiprināšanu un minēto lēmumu kopā ar sabiedrības Altum biznesa plānu nosūta sadarbības iestādei;
* mainoties finanšu tirgus situācijai vai paredzot tirgus nepilnību izvērtējumā nenorādītu Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansēta finanšu instrumenta valsts atbalsta programmu, Ekonomikas ministrija veic grozījumus tirgus nepilnību izvērtējumā un iesniedz to informācijai Uzraudzības komitejā;
* 25 darbdienu laikā pēc tam, kad tirgus nepilnību izvērtējums vai tā grozījumi ir izskatīti Uzraudzības komitejā, publicēt to Ekonomikas ministrijas tīmekļvietnē;
* pieņem lēmumu par sabiedrības Altum stratēģiju un ieviešanas plānu,un tā grozījumiem;
* pēc sadarbības iestādes aicinājuma sniedz konsultācijas specifiskā atbalsta ieviešanā;
* sadarbojas ar sabiedrību Altum un finanšu starpniekiem, lai uzlabotu valsts atbalsta programmas īstenošanu.

Sadarbības iestāde un sabiedrība Altum 25 darbdienu laikā pēc Ekonomikas minstrijaslēmuma saņemšanas slēdz finansēšanas nolīgumu.

Sadarbības iestāde:
* ir tiesīga vienpusēji atkāpties no finansēšanas nolīguma, ja sabiedrība Altum finansēšanas nolīguma īstenošanas laikā sadarbības iestādei apzināti sniedz nepatiesu informāciju vai citos gadījumos, kas noteikti finansēšanas nolīgumā;
* izstrādā finansēšanas nolīgumu saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 X pielikumu, izņemot regulas Nr. 2021/1060 X pielikuma 1. punkta "i" un "j" apakšpunktu;
* uzrauga specifiskā atbalsta ieviešanu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā tiek veiktas pārbaudes Eiropas Savienības fonda projektos 2021.–2027. gada plānošanas periodā un ievēro citus normatīvos aktus valsts atbalsta un Eiropas Savienības fondu jomā;
* saskaņo sabiedrības Altum ierosinātos grozījumus stratēģijā un ieviešanas plānā ar Ekonomikas ministriju.

Sabiedrība Altum fonda un tā finansētos finanšu instrumentus nodala kā atsevišķu finanšu bloku saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 58. panta 6. punktu. Fondā pieejamais Eiropas  Reģionālās  attīstības  fonda  finansējums ir nedalīti izmantojams  1.2.1. SAM,1.2.2. SAM un 1.2.3. SAM noteikto finanšu instrumentu pirmo zaudējumu segšanai.

Specifiskā atbalsta ietvaros sabiedrības Altum atbalstāmās darbības ir 1.2.1. SAM, 1.2.2. SAM un 1.2.3. SAM noteikto finanšu instrumentu īstenošana un vadība.

Specifiskā atbalsta ietvaros ir atbalstāmas šādas attiecināmās izmaksas: 
* finanšu instrumenta maksājumi gala saņēmējiem saskaņā ar valsts atbalsta programmu;
* līdzekļi, kas garantiju veidā paredzēti finanšu instrumentiem;
* kapitalizētas garantiju maksas subsīdijas;
* sabiedrības Altum fonda ieviešanas vadības maksa, kas attiecināma, ja tā radusies līdz 2027. gada 31. decembrim vai vēlāk, ja tā atbilst ja tā atbilst regulas Nr. 2021/1060 63 panta 2.  punktam;
* netiešo finanšu instrumentu finanšu starpnieku vadības maksa, kas noteikta, veicot iepirkuma procedūru Publisko iepirkumu likumā noteiktajā kārtībā.

Sabiedrības Altum specifiskā atbalsta ieviešanas vadības maksu un tiešo finanšu instrumentu vadības maksu, kura netiek ietverta šo noteikumu 15.5. apakšpunktā minētajās attiecināmajās izmaksās, var segt no atmaksātā finansējuma atbilstoši regulas Nr. 2021/1060 62. pantam. Nosacījumus sabiedrības Altum tiešo finanšu instrumentu vadības maksas segšanai no atmaksātā finansējuma nosaka attiecīgajā valsts atbalsta programmā, ievērojot Eiropas Komisijas 2015. gada 9. jūnija lēmumu Nr. SA.36904 (2014/N) "Par valsts atbalstu un Latvijas Attīstības finanšu institūcijas izveidi" attiecībā uz vadības maksas kompensēšanu" un Eiropas Komisijas lēmumu, kas tiks pieņemts 2022. gada novembrī (lietas Nr. State Aid SA.100013 (2022/N) – Latvia "Funding and remit of Altum until 2029").

Par šo vadības izmaksu attiecināšanu no atmaksātā finansējuma tiks atrunāts attiecīgajā valsts atbalsta programmā. Šobrīd tiek plānots, ka pārsniegums varētu attiekties uz tiešajiem finanšu instrumentiem un tas saistīts ar apsvērumiem, kas paredz gala saņēmējiem piedāvāt finanšu instrumentus ar pieņemamām procentu likmēm.

Sabiedrības Altum fonda ieviešanas vadības maksu un finanšu instrumentu vadības maksu aprēķina atbilstoši sabiedrības Altum metodikai, kuru saskaņo ar Ekonomikas ministriju un Finanšu ministriju.

Ieviešot specifisko atbalstu, sabiedrībai Altum ir pienākums:
* ieviest specifiskā atbalsta mērķa pasākumus tiešā finanšu instrumentu veidā, veicot gala labuma saņēmēju atlasi, sniedzot atbalstu saskaņā ar valsts atbalsta nosacījumiem, informēt gala saņēmējus, ka atbalstu finansē no Eiropas Reģionālās attīstības fonda, sniegt sadarbības iestādei pārskatus par sniegto atbalstu, kā arī uzkrāt un publicēt informāciju par gala saņēmējiem;
* ieviest specifiskā atbalsta mērķa pasākumus netiešā instrumentu veidā, organizējot finanšu starpnieku atlasi, slēgt līgumus ar finanšu starpniekiem, kas atbilst regulas Nr.2021/1060 nosacījumiem, veikt noteikto pienākumu nodaītu uzskaiti un ievēro publicitātes prasības, tāpat uzraugot un kontrolējot finanšu starpnieku darbību, apkopojot finanšu starpnieku sniegto infomāciju un sagatavot pārskatus iesniegšanai sadarbības iestādē par finanšu instrumenta ieviešanas rezultātiem, kā arī uzkrāt un publicēt informāciju par gala saņēmējiem. 
* 25 darbdienu laikā pēc jaunas valsts atbalsta programmas (vai programmas grozījumu) stāšanās spēkā pārskatīt un ierosināt grozījumus stratēģijā vai ieviešanas plānā (ja attiecināms). Stratēģijas vai ieviešanas plāna grozījumu veikšanas kārtību nosaka finansēšanas nolīgumā;
* uzkrāt un finansēšanas nolīgumā noteiktajos termiņos ievadīt Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā informāciju par 2021.–2027. gada plānošanas periodu. Sabiedrība Altum noteiktajā sistēmā vada informāciju, kas tiek pieprasīta no Sadarbības, vadošās un atbildīgās iestādes. 
* saskaņā ar brīvo līdzekļu pārvaldīšana metodiku ieguldīt specifiskā atbalsta ietvaros finanšu instrumentu līdzekļus, kuri nav izmantoti šo noteikumu 20. punktā minēto attiecināmo izmaksu segšanai.

Specifiskā atbalsta īstenošanai sabiedrība Altum atver kontu Valsts kasē, kurā ieskaita fonda ietvaros paredzētos finanšu līdzekļus.

Finansēšanas nolīgumā nosaka kārtību, kādā sadarbības iestāde veic finansējuma maksājumus, t. sk. starpposma maksājumus fondam un finanšu instrumentiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • mikrouzņēmumi
  • jaunuzņēmumi
  • mazie uzņēmumi
  • vidējie uzņēmumi
  • mazās vidējās kapitalizācijas sabiedrības un vidējās kapitalizācijas sabiedrības
Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekts skar sīkos (mikro), mazos, vidējos saimnieciskās darbības veicējus un mazās vidējās kapitalizācijas sabiedrības un vidējās kapitalizācijas sabiedrības, kā arī sabiedrību Altum, Ekonomikas ministrijas un sadarbības iestādes funkcijas, ņemot vērā šo noteikumu projektā uzliktos pienākumus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekts tiesiskais regulējums radīs pozitīvu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi un mikro, mazajiem, vidējiem saimnieciskās darbības veicējiem, kā arī mazās vidējās kapitalizācijas sabiedrībām un vidējās kapitalizācijas sabiedrībām, nodrošinot labvēlīgus nosacījumus konkurences paaugstināšanai un ilgtermiņa ekonomiskās efektivitātes pieaugumam. Projekta tiesiskais regulējums nerada tiešu ietekmi uz vidi, cilvēka veselību un nevalstiskajām organizācijām.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekts tiesiskais regulējums radīs pozitīvu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi un mikro, mazajiem, vidējiem saimnieciskās darbības veicējiem, kā arī mazās vidējās kapitalizācijas sabiedrībām un vidējās kapitalizācijas sabiedrībām, nodrošinot labvēlīgus nosacījumus konkurences paaugstināšanai un ilgtermiņa ekonomiskās efektivitātes pieaugumam. Projekta tiesiskais regulējums nerada tiešu ietekmi uz vidi, cilvēka veselību un nevalstiskajām organizācijām.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekts tiesiskais regulējums radīs pozitīvu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi un mikro, mazajiem, vidējiem saimnieciskās darbības veicējiem, kā arī mazās vidējās kapitalizācijas sabiedrībām un vidējās kapitalizācijas sabiedrībām, nodrošinot labvēlīgus nosacījumus konkurences paaugstināšanai un ilgtermiņa ekonomiskās efektivitātes pieaugumam. Projekta tiesiskais regulējums nerada tiešu ietekmi uz vidi, cilvēka veselību un nevalstiskajām organizācijām.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
18 252 900
0
36 505 800
36 505 800
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
18 252 900
0
36 505 800
36 505 800
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
21 474 000
0
42 948 000
42 948 000
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
21 474 000
0
42 948 000
42 948 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-3 221 100
0
-6 442 200
-6 442 200
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-3 221 100
0
-6 442 200
-6 442 200
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-3 221 100
-6 442 200
-6 442 200
5.1. valsts pamatbudžets
0
-3 221 100
-6 442 200
-6 442 200
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Specifiskā atbalsta ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums SAM 1.2.1., SAM 1.2.2. un SAM 1.2.3. ir 233 880 000 euro, tajā skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums 198 798 000 euro (elastības finansējums 36 888 797 euro) un valsts budžeta finansējums 31 355 477 euro (elastības finansējums 5 533 320 euro) Maksimālais attiecināmais ERAF finansējuma apmērs nepārsniedz 85 % no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.
Specifiskā atbalsta īstenošanai kopējo pasākumu finansējumu plāno ne vairāk kā 196 991 203 euro, tajā skaitā ERAF finansējumu – 167 442 523 euro apmērā, valsts budžeta finansējumu – 29 548 680 euro apmērā.

Specifiskā atbalsta darbības uzsākšana ir plānota ar 2023. gada janvāri. Kā pirmās valsts atbalsta programma ir plānots 1.2.3.3. pasākums, tādējādi pirmajā gadā ir plānots vismazākais finansējums – 15% no pieejamā finansējuma finansēšanas nolīguma ietvaros.  Ekonomikas ministrija plāno, ka specifiskā atbalsta īstenošana un maksājumu plūsma un ietekme uz budžetu veidosies 2023.gadā un prognozējam, ka pakāpeniski finansējuma apjoms palielināsies 2024. un 2025.gadā.  Finansējuma sadalījums pa gadiem ir norādīts indikatīvi un var tikt precizēts pēc atsevišķu pasākumu ieviešanas. Tāpat finansējums ir paredzēts arī 2026. un 2027., kā arī 2028. un 2029. gadā.

1.2.1.2. pasākuma "1.2.1.2. Produktivitātes aizdevumi (t.sk., ar granta elementu) inovatīvām iekārtām, pētniecībai un attīstībai, tehnoloģiju pārnesei" kopējais finansējums ir 69 140 000 euro, tajā skaitā, 58 769 000 euro ERAF un 10 371 000 euro valsts budžeta finansējums.

1.2.2.4. pasākuma "Indivudālās garantijas digitalizācijai un automatizācijai" kopējais finansējums ir 5 000 000 euro, tajā skaitā, 4 250 000 euro ERAF un 750 000 euro valsts budžeta finansējums.

1.2.3.2. pasākuma "Iespēju kapitāla ieguldījumi" kopējais finansējums ir 93 000 000 euro, tajā skaitā, 79 050 000 euro ERAF un 13 950 000 euro valsts budžeta finansējums.

1.2.3.3. pasākuma "Starta, izaugsmes aizdevumi" kopējais finansējums ir 15 870 000 euro, tajā skaitā, 13 489 500 euro ERAF un 2 380 500 euro valsts budžeta finansējums.

1.2.3.4. pasākuma "Garandijas, portfeļgarantijas pilna cikla uzņēmējdarbībai" kopējais finansējums ir 35 000 000 euro, tajā skaitā, 29 750 000 euro ERAF un 5 250 000 euro valsts budžeta finansējums.

1.2.3.5. pasākuma "Aizdevumu produktivitātes kāpināšanai" kopējais finansējums ir 15 870 000 euro, tajā skaitā, 13 489 500 euro ERAF un 2 380 500 euro valsts budžeta finansējums.
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ekonomikas ministrija nepieciešamo finansējumu lūgs pārdalīt no 74.resora ,,Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk - Regula Nr. 2021/1060)
Apraksts
Projekta iesniegumu atbalsta saņemšanai var iesniegt mazie un vidējie saimnieciskās darbības veicēji, atbilstoši Regulas Nr. 2021/1060 2. panta 18. punktam. Saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 59. panta 3. punkta “c” apakšpunktu tiek noteikts specifiskā atbalsta ieviesējs.
Tiek paredzēta kārtība kādā tiek sniegti finanšu instrumenti un noteikti aprēķini vadības izmaksām. Finanšu starpnieku atbilstība tiek noteikta Regulas X pielikumā.
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1303
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) Nr. 1303/2013 ( 2013. gada 17. decembris ), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006. (turpmāk - Regula Nr. 1303/2013)
Apraksts
Aprakstītas attiecināmās izmaksas, aprēķini. 
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1407
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108.panta piemērošanu de minimis atbalstam. (turpmāk - Regula Nr. 1407/2013)
Apraksts
Atbilstoši Komisijas regulas Nr. 1407/2013 6. panta 4. punktam, jānodrošina informācijas pieejamību 10 gadus, skaitot no dienas, kad ir piešķirts pēdējais atbalsts saskaņā ar atbalsta shēmu un gala labuma guvējs nodrošina informācijas pieejamību 10 gadus, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas.
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0651
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 ( 2014. gada 17. jūnijs ), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu Dokuments attiecas uz EEZ.
Apraksts
Projekta iesniegumu atbalsta saņemšanai var iesniegt mazās un mazās vidējās kapitalizācijas sabiedrības atbilstoši Regulas Nr. 651/2014 103. e) punktam.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk - Regula Nr. 2021/1060)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 2021/1060 2. panta 21. punkts
MK Noteikumu projekta 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 2021/1060 2. panta 18. punkts.
MK Noteikumu projekta 3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 2021/1060  59. panta 3. punkta ''c'' apakšpunkts.
MK Noteikumu projekta 9. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 2021/1060
58. panta 3. punkts.
MK Noteikumu projekta 11. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas  Nr. 2021/1060
40. panta 1. punkta ''d'' apakšpunkts
MK Noteikumu projekta 11. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 2021/1060
58. panta 6. punkts
MK noteikuma projekta 20. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 2021/1060
68. panta 1. punkta ''b'' apakšpunkts
MK noteikuma projekta 22.2.un 22.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas  Nr. 2021/1060 68.  panta 1. punkta ''a'' apakšpunkts.
MK noteikuma projekta 22.5. un 22.6. apakšpunkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 2021/1060 68.  panta  4. punkts.
MK noteikuma projekta 22.7. un 22.8. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 2021/1060
 63. panta 2. punkts
MK noteikuma projekta 24. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 2021/1060
62. pants
MK noteikuma projekta 25. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 2021/1060
63. panta 4. punkts.
MK noteikuma projekta 27. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas  Nr. 2021/1060
47. pantu un 50. pantu
MK noteikuma projekta 17.1.6 apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 2021/1060
 59. panta 5. punktu ''b'' apakšpunkts
MK noteikuma projekta 17.2.1. apakšpunkts punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 2021/1060
X pielikums
MK noteikuma projekta 12. , 15. , punkts, 17.2.2. , 17.2.3 un 19.1. apakšpunkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) Nr. 1303/2013 ( 2013. gada 17. decembris ), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006. (turpmāk - Regula Nr. 1303/2013)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 1303/2013 42. panta  1. punkta  "c"  apakšpunkts
MK noteikuma projekta 22.4. apakšpunkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108.panta piemērošanu de minimis atbalstam. (turpmāk - Regula Nr. 1407/2013)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regulas Nr. 1407/2013
6. panta 4. punkts.
MK noteikuma projekta 17.1.7. apakšpunkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 ( 2014. gada 17. jūnijs ), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu Dokuments attiecas uz EEZ.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr.651/2014 103.e) punkts
MK noteikumu projekta 3.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • "Attīstības finanšu institūcija Altum" AS
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Ekonomikas ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi