Anotācija (ex-ante)

22-TA-842: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Mājas (istabas) dzīvnieku labturības un aizsardzības noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Dzīvnieku aizsardzības likuma (turpmāk – likums) 16.1pants. (2024. gada 14. martā Saeima pieņēma likumu  "Grozījumi Dzīvnieku aizsardzības likumā".)

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts ir sagatavots, lai noteiktu mājas (istabas) dzīvnieku (turpmāk – dzīvnieks)  labturības un aizsardzības prasības, tostarp dzīvnieku uzturēšanos ārpus telpām gan dzīvnieka īpašnieka un turētāja teritorijā, gan publiskā teritorijā, pieļaujamos suņa piesiešanas gadījumus, kā arī dzīvnieku demonstrēšanu publiskā izstādē.  
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2024.
Pamatojums
Likums "Grozījumi Dzīvnieku aizsardzības likumā" stājas spēkā 2024. gada 1. jūlijā. Noteikumu projekta spēkā stāšanās datums ir atkarīgs no likuma spēkā stāšanās datuma. 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Patlaban ir spēkā Ministru kabineta 2006. gada 4. aprīļa noteikumi Nr. 266 "Labturības prasības mājas (istabas) dzīvnieku turēšanai, tirdzniecībai un demonstrēšanai publiskās izstādēs, kā arī suņa apmācībai" (turpmāk – noteikumi Nr. 266), kas izdoti uz likuma 10. panta 2. punktā un Veterinārmedicīnas likuma 25. panta 11. punktā noteiktā pilnvarojuma pamata. 
Laika gaitā ir aktualizējušies jautājumi un problēmas, kas skar dzīvnieku labturību un aizsardzību, kā arī mainījušies sabiedrības uzskati un attieksme pret šiem jautājumiem.
2024. gada 14. martā Saeima pieņēma likumu "Grozījumi Dzīvnieku aizsardzības likumā", kas paredz likuma 10. panta 2. punktu ar patlaban spēkā esošo Ministru kabineta pilnvarojumu izslēgt un papildināt likumu ar 16.pantu, attiecībā uz mājas (istabas) dzīvnieku labturību un aizsardzību nosakot
1) prasības mājas (istabas) dzīvnieku turēšanas vietām, barošanai, dzirdināšanai, fiziskajai aktivitātei un pārvadāšanai;
2) prasības suņa turēšanai ārpus telpām tā īpašnieka vai turētāja lietošanā esošā teritorijā;
3) prasības, kas jāievēro, lai suns, kaķis vai mājas (istabas) sesks varētu uzturēties ārpus tā īpašnieka vai turētāja lietošanā mājas (istabas) dzīvnieku demonstrēšanai publiskā izstādē;
5) gadījumus, kad suni atļauts piesiet.

Līdz ar likuma "Grozījumi Dzīvnieku aizsardzības likumā" stāšanos spēkā 2024. gada 1. jūlijā noteikumi Nr.266 zaudēs spēku, tādēļ atbilstoši jaunajam pilnvarojumam ir sagatavots noteikumu projekts. 
Papildus šajā noteikumu projektā noteiktajām prasībām dzīvnieka īpašniekam vai turētājam ir jāievēro arī dzīvnieku veselības, labturības un aizsardzības jomu regulējošos normatīvos aktus:
1) Veterinārmedicīnas likums;
2) Ministru kabineta 2009.gada 29.septembra noteikumi Nr.1114  “Noteikumi par dzīvnieku kapsētu iekārtošanas, reģistrācijas, uzturēšanas, darbības izbeigšanas un likvidēšanas kārtību un aizsargjoslu noteikšanas metodiku ap dzīvnieku kapsētām”;
3) Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumi Nr.359 “Mājas (istabas) dzīvnieku reģistrācijas kārtība”;
4) Ministru kabineta 2024. gada 28. maija noteikumi Nr.315 "Mājas (istabas) dzīvnieka atsavināšanas noteikumi";
5) Ministru kabineta 2012. gada 19. jūnija noteikumi Nr.428 “Kārtība, kādā suni atzīst par bīstamu, un prasības bīstama suņa turēšanai”;
6) Ministru kabineta 2005. gada 20. decembra noteikumi Nr.959 “Labturības prasības sporta, darba un atrakciju dzīvnieku turēšanai, apmācībai un izmantošanai sacensībās, darbā vai atrakcijās”. 
Visi jomu regulējošie normatīvie akti ir atrodami arī Zemkopības ministrijas tīmekļvietnē.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Patlaban spēkā esošo noteikumu Nr. 266 prasības dzīvnieku turēšanas vietām ir iekļaujamas jaunajā noteikumu projektā, taču tās ir jāpilnveido un jāpapildina, piemēram, jāprecizē vispārīgās labturības prasības dzīvnieku turēšanas vietai, kā arī prasības par barošanu un dzirdināšanu, fizisko aktivitāti atbilstoši dzīvnieka fizioloģijai, turēšanas platību un turēšanas veidu, kā arī jāparedz suņu socializācijas prasības. Nepieciešams noteikt skaidrākas un mūsdienām aktuālas prasības dzīvnieku labturības un aizsardzības jomā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā ir ietvertas prasības par dzīvnieku turēšanas vietām, barošanu, dzirdināšanu, fizisko aktivitāti un pārvadāšanu. Ir noteiktas prasības par turēšanas vietas  izolāciju, kas var būt dažāda atkarībā no turēšanas vietas un dzīvnieka sugas. Izolācijai jāatbilst dzīvnieku labturībai un aizsardzībai, un tās veidi var būt dažādi, piemēram, skaņas izolācija, hidroizolācija un termoizolācija. Tāpat ir noteiktas prasības par turēšanas vietas temperatūru, lai kaķēni un kucēni tiktu turēti tādā temperatūras diapazonā, kas atbilst minimālajām labturības prasībām. Kucēniem un kaķēniem ir nepieciešama augstāka apkārtējās vides temperatūra, līdz tiem pašiem izveidojas efektīva termoregulācija.
Noteikumu projektā ir noteiktas minimālās labturības prasības suņa turēšanai telpās, paredzot, ka sunim, kas tiek turēts iekštelpās, nodrošina brīvu pārvietošanos, bet atbilstoši augstākiem labturības standartiem sunim, kas tiek turēts telpās, telpu videi jābūt atpazīstamai un jābūt socializētam, pielāgojoties cilvēka darbībai, tāpēc ir jānodrošina dzīvnieka brīva pārvietošanās turēšanas vietā.
Noteikumu projektā ir noteiktas prasības par suņa turēšanu ārpus telpām tā īpašnieka vai turētāja lietošanā esošā teritorijā un prasības, kas jāievēro, lai suns, kaķis vai mājas (istabas) sesks varētu uzturēties ārpus tā īpašnieka vai turētāja lietošanā esošas teritorijas. Noteiktas prasības suņa turēšanai telpās, ārpus telpām, ja suns atrodas voljerā  vai citā ierobežotā laukumā, vai, ja suni tur piesietu, kā arī prasības, kas jāievēro, kad suns atrodas publiskā vietā.
Noteikumu projektā ir ietvertas arī prasības par suņa turēšanu ārpus telpām tā īpašnieka vai turētāja lietošanā esošā teritorijā, ja pēc dzīvnieka genotipa vai fenotipa var paredzēt, ka tas ir piemērots turēšanai āra apstākļos, nekaitējot suņa veselībai un labsajūtai. Tā kā ir ļoti dažādu šķirņu suņi, dzīvnieka īpašnieks vai turētājs izvērtē dzīvnieka atbilstību genotipam vai fenotipam turēšanai āra apstākļos. Noteikumu projektā tāpat ir noteiktas minimālās prasības suņa voljeram vai citam ierobežotam laukumam ar minimālo platību, vai citai ierobežotai platībai, piemēram, būrim, sprostam, kurā ir maza platība. Īpašnieka vai turētāja lietošanā esošā teritorija, kā, piemēram, sēta, kurā izveidots sadalījums, ir īpašnieka vai turētāja lietošanā esošā teritorija, kurā suns tiek turēts nepiesiets.
Dzīvnieku aizsardzības likuma 17.2 pants (redakcija, kas stāsies spēkā 01.07.2024) noteic, ka suni aizliegts turēt piesietu, izņemot mājas (istabas) dzīvnieku labturības un aizsardzības jomu regulējošos normatīvajos aktos minētus gadījumus. Dzīvnieku aizsardzības likuma pārejas noteikumu 23. punkts paredz, ka šā likuma 17.2 pantā noteiktais aizliegums suni turēt piesietu nav attiecināms uz tādiem suņiem, kas dzimuši līdz 2023. gada 31. augustam. Ievērojot iepriekš minēto, noteikumu projektā ir noteikti gadījumi, kad suni atļauts piesiet. Noteiktas turēšanas prasības sunim, kas dzimis līdz 2023. gada 31. augusta, ja tas tiek turēts piesiets. Rūpējoties par šo suņu labturību, noteikumu projektā paredzēts, ka, mainoties īpašniekam vai turētājam, ir jānodrošina, lai suni, kas dzimis līdz 2023. gada 31. augustam un savas dzīves laikā nav turēts piesiets, arī turpmāk turētu nepiesietu. Noteikumu projekts paredz  gadījumus, kad suni atļauts piesiet sacensībās, medībās, izstādēs vai citās vietās, kurās suns tiek izmantots darbam, pēc praktizējoša veterinārārsta norādījumiem atbilstoši suņa veselības stāvoklim un īslaicīgai suņa fiksēšanai klātesot tā īpašniekam vai turētājam.
Problēmas apraksts
Pašreizējās kaķu turēšanas prasības ir jāpilnveido un jāpapildina ar turēšanas prasībām telpās, kā arī ar prasībām, kas piemērojamas kaķim, kas ir vecāks par sešiem mēnešiem, ja tas brīvi uzturas ārpus tā īpašnieka vai turētāja lietošanā esošās teritorijas. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā ir noteiktas prasības kaķu turēšanai un kritēriji, kas ir jānodrošina, lai kaķis, kas ir vecāks par sešiem mēnešiem, var brīvi uzturēties ārpus tā īpašnieka vai turētāja lietošanā esošās teritorijas, nosakot, ka tam ir jābūt sterilizētam, apzīmētam ar mikroshēmu un reģistrētam atbilstoši normatīvajiem aktiem par mājas (istabas) dzīvnieku apzīmēšanas un reģistrācijas kārtību. Noteikumu projektā ir noteiktas minimālās labturības prasības kaķim, kas tiek turēts telpās, kā arī minimālā uzturēšanās platība. 
Problēmas apraksts
Pašreizējās noteikumu Nr. 266 prasības dzīvnieku demonstrēšanai publiskās izstādēs ir jāpilnveido un jāparedz nosacījumi, kad dzīvnieki drīkst piedalīties izstādē un kad tas ir aizliegts.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā ir noteikti kritēriji, pēc kuriem tiek atļauta dzīvnieku dalība publiskās izstādēs (dzīvnieka vecums, veselības stāvoklis, apzīmēšana, reģistrācija un vakcinācija u.c.).
Izstādēs drīkst piedalīties suņi, kaķi un mājas (istabas) seski, kas ir vakcinēti pret trakumsērgu, un truši, kas ir vakcinēti pret miksomatozi un trušu hemorāģisko septicēmiju, ievērojot veterināro zāļu lietošanas instrukcijā noteikto kārtību, turklāt vakcinācijas derīguma termiņam jābūt spēkā. Izstādē drīkst piedalīties suņi, kaķi un mājas (istabas) seski, kas ir apzīmēti ar mikroshēmu un reģistrēti atbilstoši normatīvajiem aktiem par mājas (istabas) dzīvnieku apzīmēšanas un reģistrācijas kārtību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas un veterinārais dienests
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Pašvaldību savienība, Latvijas Veterinārārstu biedrība, Biedrība "Latvijas Kinoloģiskā federācija"
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/828baa0b-8803-4ce8-8121-f1d23f10305b 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Noteikumu projekts un tā anotācija tika nosūtīti Latvijas Veterinārārstu biedrībai, Latvijas Pašvaldību savienībai, biedrībai "Latvijas Kinoloģiskā federācija", biedrībai "Dzīvnieku pansija Ulubele", nodibinājumam "dzivniekupolicija.lv", biedrībai "Juglas Dzīvnieku aizsardzības grupa", biedrībai "lolojumdzivnieki.lv" un biedrībai "Dzīvnieku patversme Mežavairogi".

Par publiskai apspriešanai nodoto noteikumu projektu tika saņemti priekšlikumi no biedrības "Latvijas Kinoloģiskā federācija", Latvijas Veterinārārstu biedrības, biedrības  "lolojumdzivnieki.lv", biedrības "Dzīvnieku patversme Mežavairogi", nodibinājuma "dzivniekupolicija.lv" (pārstāvot vairākas organizācijas – dzīvnieku aizsardzības biedrību “Vidzemes ķepas”, biedrību “Dzīvnieku pansija Ulubele”, Cēsu Dzīvnieku aizsardzības biedrību, biedrību “Zanimal Hope”, Dzīvnieku Tiesību Aizsardzības biedrību “Animal Rights Association B.&T.”, dzīvnieku aizsardzības biedrību “Ķepu ķepā”, biedrību “Ar sirdi delnā”, biedrību “Nepērc – Adoptē” un biedrību “Ķepu draugs”) un biedrības "Juglas Dzīvnieku aizsardzības grupa". Noteikumu projekta izstrādē nevalstisko organizāciju priekšlikumi tika ņemti vērā.

2024. gada 4. aprīlī tika organizēta sanāksme ar Latvijas pilsoņu kolektīvā iesnieguma iniciatīvas “Ieviest humānākus suņu turēšanas noteikumus” autoriem Dzīvnieku Tiesību Aizsardzības biedrību “Animal Rights Association B.&T.” par Dzīvnieku aizsardzības  likumā noteikto prasību – aizliegumu turēt suni pie ķēdes. Sanāksmes laikā saņemtie viedokļi tika ņemti vērā, sagatavojot noteikumu projektu.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pārtikas un veterinārais dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi