Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 08.05.2025. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 15.maijā.
24-TA-1718: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Prasības kiberincidentu novēršanas institūcijām" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Prasības kompetentajām kiberincidentu novēršanas institūcijām" (turpmāk - noteikumu projekts) ir izstrādāts saskaņā ar Nacionālās kiberdrošības likuma 9. panta ceturto daļu.
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts pamatojoties uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 14. decembra Direktīvu (ES) 2022/2555, ar ko paredz pasākumus nolūkā panākt vienādi augstu kiberdrošības līmeni visā Savienībā un ar ko groza Regulu (ES) Nr. 910/2014 un Direktīvu (ES) 2018/1972 un atceļ Direktīvu (ES) 2016/1148 (TID 2 direktīva) (turpmāk – NIS2 direktīva).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu mērķis ir noteikt prasības Kiberincidentu novēršanas institūcijām, lai tās varētu kvalitatīvi veikt Nacionālās kiberdrošīvas likumā noteiktos uzdevumus un īstenot tām noteiktās tiesības, kā arī ieviest NIS2 Direktīvā noteiktās prasības.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2024. gada 1. septembrī stāsies spēkā Nacionālās kiberdrošības likums, kurš nosaka Kiberincidentu novēršanas institūcijas, kas sniedz valsts un pašvaldību institūcijām atbalstu kiberdrošības jomā, uztur un aktualizē informāciju par kiberapdraudējumiem un sniedz fiziskajām un juridiskajām personām atbalstu kiberincidentu novēršanā. Saskaņā ar Nacionālās kiberdrošības likumu, Kiberincidentu novēršanas institūciju uzdevumus veic Militārās izlūkošanas un drošības dienests un Latvijas Universitātes Matemātikas un informātikas institūts. Nacionālā kiberdrošības likumā ir noteikti arī Kiberincidentu novēršanas institūciju uzdevumi un tiesības, savukārt Ministru kabinetam ir noteikts deleģējums noteikt prasības, kādām ir jāatbilst Kiberincidentu novēršanas institūcijām. Pašlaik Kiberincidentu novēršanas institūcijām ir jāievēro prasības, kas noteiktas 2015. gada 28. jūlija Ministru kabineta noteikumos Nr. 442 "Kārtība, kādā tiek nodrošināta informācijas un komunikācijas tehnoloģiju sistēmu atbilstība minimālajām drošības prasībām", savukārt normatīvajos aktos līdz šim nav bijušas definētas specifiskas prasības, kas attiektos tikai uz Kiberincidentu novēršanas institūcijām.
Ar noteikumu projektu tiek pārņemts NIS2 Direktīvas noteiktas prasības Datordrošības incidentu reaģēšanas vienībām (CSIRT) jeb nacionāli - Kiberincidentu novēršanas institūcijām. Prasības paredz Kiberincidentu novēršanas institūcijām tajā skaitā, bet ne tikai, nodrošināt savu sakaru kanālu augstu pieejamības līmeni, drošas telpas un pietiekamu darbinieku skaitu, lai nepieciešamības gadījumā spētu nodrošināt savu pakalpojumu nepārtrauktu pieejamību.
Noteikumu projekta 3. punkts paredz, ka par Kiberincidentu novēršanas institūciju atbilstību šajā noteikumu projektā noteiktajām prasībām ir atbildīgs katras Kiberincidentu novēršanas institūcijas vadītājs jeb Militārās izlūkošanas un drošības dienesta vadītājs un Latvijas Universitātes Matemātikas un informātikas institūta vadītājs.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
-
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32022L2555
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2022/2555 (2022. gada 14. decembris), ar ko paredz pasākumus nolūkā panākt vienādi augstu kiberdrošības līmeni visā Savienībā un ar ko groza Regulu (ES) Nr. 910/2014 un Direktīvu (ES) 2018/1972 un atceļ Direktīvu (ES) 2016/1148 (NIS2 Direktīva)
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2022/2555 (2022. gada 14. decembris), ar ko paredz pasākumus nolūkā panākt vienādi augstu kiberdrošības līmeni visā Savienībā un ar ko groza Regulu (ES) Nr. 910/2014 un Direktīvu (ES) 2018/1972 un atceļ Direktīvu (ES) 2016/1148 (NIS2 Direktīva)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
NIS2 Direktīvas 10. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 2.5. punkts un 2.6. punkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts stingrākas prasības neparedz 
NIS2 Direktīvas 10. panta 3. punkts
Noteikumu projekta 2.7. punkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts stingrākas prasības neparedz 
NIS2 Direktīvas 11. panta 1. punkta a) apakšpunkts
Noteikumu projekta 2.1. punkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts stingrākas prasības neparedz 
NIS2 Direktīvas 11. panta 1. punkta b) apakšpunkts
Noteikumu projekta 2.2. punkts un 2.3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts stingrākas prasības neparedz 
NIS2 Direktīvas 11. panta 1. punkta c) apakšpunkts
Noteikumu projekta 2.4. punkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts stingrākas prasības neparedz 
NIS2 Direktīvas 11. panta 1. punkta d) apakšpunkts
Noteikumu projekta 2.5. punkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts stingrākas prasības neparedz 
NIS2 Direktīvas 11. panta 1. punkta e) apakšpunkts
Noteikumu projekta 2.6. punkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts stingrākas prasības neparedz 
NIS2 Direktīvas 11. panta 1. punkta f) apakšpunkts
Noteikumu projekta 2.7. punkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts stingrākas prasības neparedz 
NIS2 Direktīvas 11. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 2.6. punkts, 2.7. punkts un 2.8. punkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts stingrākas prasības neparedz 
NIS2 Direktīvas 11. panta 3. punkta h) apakšpunkts
Noteikumu projekta 2.8. punkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts stingrākas prasības neparedz 
NIS2 Direktīvas 11. panta 5. punkts
Noteikumu projekta 2.9. punkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts stingrākas prasības neparedz 
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts attiecas tikai uz kompetentajām kiberincidentu novēršanas institūcijām

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Militārās izlūkošanas un drošības dienests
  • Aizsardzības ministrija
  • Latvijas Universitātes Matemātikas un informātikas institūts

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk