Anotācija (ex-ante)

24-TA-664: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 30. maija noteikumos Nr. 287 "Maksātnespējas kontroles dienesta maksas pakalpojumu cenrādis un samaksas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 30. maija noteikumos Nr. 287 "Maksātnespējas kontroles dienesta maksas pakalpojumu cenrādis un samaksas kārtība"" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts atbilstoši:
1. Likuma par budžetu un finanšu vadību 5. panta devītajai daļai;
2. Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumu Nr. 333 "Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība" (turpmāk – Noteikumi Nr. 333) 18. punktam.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir veikt izmaiņas Maksātnespējas kontroles dienesta sniegto maksas pakalpojumu cenrādī atbilstoši faktiskajai un tiesiskajai situācijai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2017. gada 30. maija noteikumi Nr. 287 "Maksātnespējas kontroles dienesta maksas pakalpojumu cenrādis un samaksas kārtība"" (turpmāk − Noteikumi Nr. 287) regulē Maksātnespējas kontroles dienesta sniegto maksas pakalpojumu cenrādi.
Atbilstoši Noteikumu Nr. 333 18.1. apakšpunktā noteiktajam, grozījumus noteikumos par maksas pakalpojumu cenrādi izdara, ja ir izdarīti grozījumi normatīvajos aktos vai mainījušies apstākļi, kas ietekmē iestādes vai valsts aģentūras sniedzamo maksas pakalpojumu klāstu.
Maksātnespējas kontroles dienesta sniegto maksas pakalpojumu cenrādi nepieciešams precizēt, ņemot vērā izmaiņas normatīvajā regulējumā, tostarp attiecībā uz maksātnespējas procesa administratoru (turpmāk – administrators) eksamināciju.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Noteikumu Nr. 287 12. punktu maksa par pakalpojumu netiek atmaksāta, ja pieteicējs neapmeklē šo noteikumu pielikuma 1. (kvalifikācijas pilnveides pasākuma apmeklējums), 2. (administratora eksāmena kārtošana) vai 3. punktā (kvalifikācijas eksāmena kārtošana) minēto maksas pakalpojumu.  
Saskaņā ar Maksātnespējas likuma 16.2 panta astoto daļu administrators, kurš objektīvu iemeslu dēļ nevarēja kārtot kvalifikācijas eksāmenu, kārto kvalifikācijas eksāmenu nākamajā kvalifikācijas eksāmena rīkošanas reizē. Šādā gadījumā Maksātnespējas kontroles dienesta direktors, pamatojoties uz administratora motivētu iesniegumu, pieņem lēmumu par kvalifikācijas eksāmena kārtošanas termiņa pagarināšanu līdz nākamajai kvalifikācijas eksāmena rīkošanas reizei un administratoram ir tiesības pildīt administratora pienākumus, pamatojoties uz izsniegto amata apliecību. Administratoram, kurš objektīvu iemeslu dēļ nevarēja kārtot kvalifikācijas eksāmenu, ir tiesības kvalifikācijas periodā vienu reizi lūgt kvalifikācijas eksāmena kārtošanas termiņa pagarināšanu.
Noteikumos Nr. 287 nav noteikts, vai šādā gadījumā pieteicējam jāveic maksa par pakalpojumu, proti, kvalifikācijas eksāmenu, kuru ar iestādes direktora lēmumu atļauts kārtot nākamajā reizē, ja sniegtais pakalpojums nav apmeklēts objektīvu iemeslu dēļ.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu tiesisko noteiktību, noteikumu projekts papildināts ar regulējumu, paredzot, ka, ja pieteicējs objektīvu iemeslu dēļ neapmeklē kvalifikācijas eksāmenu, maksa par tā apmeklējumu nākamajā reizē nav jāveic. Savukārt, ja pieteicējs objektīvu iemeslu dēļ neapmeklē kvalifikācijas eksāmenu, bet neiesniedz motivētu iesniegumu par kvalifikācijas eksāmena kārtošanas termiņa pagarināšanu līdz nākamajai kvalifikācijas eksāmena rīkošanas reizei, maksa par pakalpojumu netiek atmaksāta.
Vienlaikus norādāms, ka gadījumā, ja minētais maksas pakalpojums – kvalifikācijas eksāmens tiek apmeklēts, bet nav nokārtots, un Maksātnespējas kontroles dienesta direktors, pamatojoties uz administratora iesniegumu, pieņem lēmumu par administratora kvalifikācijas eksāmena kārtošanas termiņa pagarināšanu līdz nākamajai kvalifikācijas eksāmena rīkošanas reizei, pieteicējam ir jāveic maksa par pakalpojumu (atkārtotu kvalifikācijas eksāmenu). Tāpat maksa par pakalpojumu netiek atmaksāta, ja kvalifikācijas eksāmens nav nokārtots un nav iesniegts iesniegums par kvalifikācijas eksāmena kārtošanas termiņa pagarināšanu līdz nākamajai kvalifikācijas eksāmena rīkošanas reizei.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar izmaiņām normatīvajā regulējumā par administratoru eksamināciju (skat. TAP portālā 23-TA-3192), turpmāk administratoru amata apliecības netiks izdotas kā plastikāta karte ar personas fotogrāfiju, bet kā elektroniski parakstīts dokuments, ko izdos Maksātnespējas kontroles dienests. Līdz ar amata apliecības elektroniskās formas ieviešanu nebūs nepieciešama apliecības un tās dublikāta izgatavošana. Proti, netiks izdota līdzšinējās formas un satura amata apliecība, kuras izdošana prasa gan finansiālu ieguldījumu no administratoriem, gan tiek būtiski patērēts Maksātnespējas kontroles dienesta administratīvais resurss. Līdz ar to no maksas pakalpojumu cenrāža nepieciešams svītrot pakalpojumu par amata apliecības izdošanu, jo elektroniskās formas amata apliecības izdošana iestādei neprasīs papildu finanšu resursus.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā paredzēts svītrot Noteikumu Nr. 287 13. punktu, kurš noteic, ka maksa par šo noteikumu pielikuma 4. punktā minēto pakalpojumu netiek atmaksāta, proti, par amata apliecības izdošanu (dublikāta izdošanu). Tāpat ar noteikumu projektu paredzēts precizēt pielikumu, neparedzot šādu maksas pakalpojumu.
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 287 norādīts pakalpojums − kvalifikācijas pilnveides pasākuma apmeklējums. Administratoriem ir pienākums apmeklēt kvalifikācijas pilnveides pasākumus kārtējās amata apliecības derīguma termiņa laikā, jo to apmeklējumi Maksātnespējas likuma 16.2 panta otrajā daļā noteiktu akadēmisko stundu apmērā ir kvalifikācijas eksāmena kārtošanas priekšnosacījums. Normatīvajā regulējumā nav noteikti konkrēti kvalifikācijas pilnveides pasākumu organizētāji, un administratori var brīvi izvēlēties, pie kura pakalpojuma sniedzēja celt savu profesionālo kvalifikāciju.
Maksātnespējas kontroles dienests kopš 2019. gada nav organizējis kvalifikācijas pilnveides pasākumus. Vienlaikus Maksātnespējas kontroles dienests organizē un arī turpmāk plāno organizēt bezmaksas informatīvos pasākumus galvenokārt tieši administratoriem, lai informētu par maksātnespējas jomas aktuālajiem jautājumiem un maksātnespējas regulējuma piemērošanā uzraudzības ietvaros administratoru darbībā biežāk konstatētajiem pārkāpumiem, tostarp noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas jomā. Līdz ar to galvenais iestādes rīkoto informatīvo pasākumu mērķis ir administratoru kvalifikācijas pilnveidošana, kā arī iespējamo pārkāpumu novēršana administratoru darbībā (prevencija). Minētais tieši sasaucas ar Maksātnespējas likumā un citos normatīvajos aktos (piemēram, Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likums), kā arī plānošanas dokumentos (piemēram, Pasākumu plāns noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2023.–2025. gadam) Maksātnespējas kontroles dienestam deleģētajām funkcijām un uzdevumiem. Attiecīgi iestāde turpinās organizēt bezmaksas informatīvos pasākumus un nerīkos maksas kvalifikācijas pilnveides pasākumus. Ņemot vērā minēto, no maksas pakalpojumu cenrāža ir svītrojams pakalpojums − kvalifikācijas pilnveides pasākuma apmeklējums.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā paredzēts svītrot Noteikumu Nr. 287 pakalpojumu − kvalifikācijas pilnveides pasākuma apmeklējums.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ir attiecināms uz šādām mērķa grupām:
1) administratori – Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra vestajā maksātnespējas reģistrā 2024. gada janvārī ir reģistrēti 146 administratori;
2) administratora pretendenti – Maksātnespējas likuma 13. panta pirmā daļa nosaka administratoram izvirzāmās prasības, savukārt par administratora pretendentu var būt jebkura persona, kura normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir izteikusi vēlmi kārtot administratora pretendenta eksāmenu. Ievērojot minēto, nav iespējams noteikt administratora amata pretendentu skaitu.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
45 588
-1 246
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
45 588
-1 246
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
45 588
-1 246
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
45 588
-1 246
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
            Maksātnespējas kontroles dienests saskaņā ar izmaiņām normatīvajā regulējumā veic maksas pakalpojumu cenrāža grozījumus. No cenrāža tiks svītrots:
"Amata apliecības izdošana (dublikāta izdošana)". Turpmāk administratoru amata apliecības netiks izdotas kā plastikāta karte ar personas fotogrāfiju, bet kā elektroniski parakstīts dokuments, ko izdos Maksātnespējas kontroles dienests;
"Kvalifikācijas pilnveides pasākuma apmeklējums". Kopš 2019. gada nav organizēts neviens kvalifikācijas pilnveides pasākums.
            Likumā "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 06.03.00 "Maksātnespējas procesa pārvaldība" 2024. gadā plānoti ieņēmumi no maksas pakalpojumiem 45 588 euro apmērā:
            1. "Amata apliecības izdošana" 178 personas, 7 euro, par plānoto kopējo    summu 1 246 euro;
            2. "Kvalifikācijas eksāmena kārtošana" 158 personām, 239 euro, par plānoto         kopējo summu 37 762 euro;
            3. "Administratora eksāmena kārtošana" 20 personām, 329 euro, par kopējo          summu 6 580 euro.

            Ņemot vērā to, ka no maksas pakalpojuma cenrāža tiek izņemts maksas pakalpojums "Amata apliecības izdošana (dublikāta izdošana)", Maksātnespējas kontroles dienests precizē plānoto ieņēmumu un attiecīgi izdevumu summu 2024. gadā samazinot par 1 246 euro (amata apliecību izdošana 178 personas * 7 euro).
            Pakalpojuma "Kvalifikācijas pilnveides pasākuma apmeklējums" izņemšana no maksas pakalpojuma cenrāža neietekmē likumu "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam", jo pasākums netiek organizēts un ieņēmumi no šī pakalpojuma netiek plānoti.
           
            Kopējie plānotie ieņēmumi no maksas pakalpojumiem 2024. gadā ir 44 342 euro (sākotnējie plānotā summa 45 588 euro – samazinājums 1 246 euro).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Pēc noteikumu projekta stāšanās spēkā Tieslietu ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā priekšlikumu par ieņēmumu no maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem un attiecīgi izdevumu izmaiņām Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 06.03.00 "Maksātnespējas procesa pārvaldība" 2024. gadā. 
Turpmākajos gados maksas pakalpojumu ieņēmumi un izdevumi tiks plānoti, sagatavojot ikgadējo valsts budžetu atbilstoši faktiskai situācijai, jo saskaņā ar Maksātnespējas likuma 16.1 panta 1.1 daļu lēmumu par administratoru eksāmena norisi pieņems Maksātnespējas jautājumu konsultatīvā padome, savukārt atbilstoši Maksātnespējas likuma 16.2 panta pirmajai daļai pēc iecelšanas amatā administrators reizi piecos gados, skaitot no amatā iecelšanas dienas vai iepriekšējā kvalifikācijas eksāmena nokārtošanas dienas, kārto kvalifikācijas eksāmenu.

Noteikumu projekts saistīts ar eksaminācijas noteikumiem (skat. TAP portālā 23-TA-3192).
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Maksātnespējas kontroles dienests
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi