Anotācija (ex-ante)

24-TA-598: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem"  (turpmāk – rīkojuma projekts) sagatavots, pamatojoties uz:
- informatīvajam ziņojumam “Par pastāvīgās infrastruktūras uz valsts ārējās sauszemes robežas izbūves turpināšanu un šim mērķim nepieciešamo finansējumu” (24-TA-583) pievienotā Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu (3. punkts);
- likuma “Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam” 70. pantu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Veikt apropriācijas pārdali, lai ar valsts drošību saistīto prioritāro pasākumu ietvaros nodrošinātu izdevumu segšanu, kas saistīti ar valsts ārējās sauszemes robežas apsardzībai nepieciešamās infrastruktūras izbūves turpināšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Lai nodrošinātu valsts ārējās sauszemes robežas apsardzībai nepieciešamās infrastruktūras izbūvi gar Latvijas Republikas un Baltkrievijas Republikas valsts robežu, ir noteiktas nosacītas četras darbu kārtas.

Atbilstoši Ārējās sauszemes robežas infrastruktūras izbūves likuma (turpmāk – Izbūves likums) 8. panta otrajā daļā noteiktajam, ārējās robežas infrastruktūras, izņemot tehnoloģisko infrastruktūru, izbūvi organizē un nodrošina valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi” (turpmāk – VNĪ).

Dotā deleģējuma ietvaros VNĪ organizējot un nodrošinot valsts ārējās sauszemes robežas apsardzībai nepieciešamās infrastruktūras izbūvi uz Latvijas Republikas un Baltkrievijas Republikas valsts robežas uz 2024. gada 25. martu ir sasniegts šāds progress:
1. kārtā, kura saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 17. marta lēmumu[1] noteikta 85,8 km garumā (turpmāk – 1. kārta) – izpildītājs SIA “Citrus Solutions” – ir izbūvēts žogs 83,009 km garumā, jeb 100% no šajā kārtā plānotā žoga kopējā garuma.
Visās 1. kārtas darbu daļās notiek aktīvi būvdarbi pārējo infrastruktūras elementu izbūves nodrošināšanai. 1. kārtā visu infrastruktūras elementu izbūvi ir plānots pabeigt un izbūvēto infrastruktūru nodot ekspluatācijā līdz 2024. gada 02. jūlijam.

2. kārtā, kura saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 14. jūnija lēmumu[2] noteikta 63,93 km garumā (turpmāk – 2. kārta) – izpildītājs SIA “Citrus Solutions” (sešās darbu daļās) un SIA “VIA” (vienā darbu daļā) – ir izbūvēts žogs 41,246 km garumā, jeb ~67,11% no kopējā garuma (~61,465 km).
Visu infrastruktūras elementu izbūvi šajā kārtā ir plānots nodrošināt un izbūvēto infrastruktūru nodot ekspluatācijā sākot ar 2024. gada jūnija vidu un līdz 2024. gada beigām.

3. kārtā  - posmā gar Daugavu (16,7 km garumā), pamatojoties uz Ministru kabineta lēmumu[3] un veiktās cenu aptaujas rezultātu VNĪ 2023. gada 19. aprīlī noslēdza līgumu par sakaru torņu un pievedceļu pie tiem būvniecības ieceres dokumentācijas izstrādi, būvdarbiem un autoruzraudzību, izpildītājs VAS “Latvijas autoceļu uzturētājs”. Sakaru torņu un pievedceļu pie tiem izbūves indikatīvais laika grafiks paredz, ka torņi un pievedceļi pie tiem tiek izbūvēti līdz 2024. gada novembra beigām.  Līdz 2024. gada 25. martam pabeigta torņu un pievedceļu pie tiem būvprojekta minimālā sastāvā izstrāde, un tas ir saskaņots ar Būvniecības valsts kontroles biroju, būvdarbus plānots uzsākt aprīļa otrajā pusē. Torņu un pievedceļu pie tiem izbūves izmaksas, kā arī ar to izbūvi saistīto darbu un pakalpojumu izmaksas tiek segtas no Finansiālā atbalsta instrumenta robežu pārvaldībai un vīzu politikai 2021. – 2027. gada plānošanas perioda nacionālās programmas līdzekļiem. Attiecībā uz patrulēšanas takas izbūvi posmā gar Daugavu, 2023. gada 13. oktobrī VNĪ noslēdza līgumu ar sabiedrību ar ierobežotu atbildību “Vianova” par būvniecības ieceres dokumentācijas izstrādi, būvdarbiem un autoruzraudzību, ar projekta realizācijas termiņu – 2025. gada 1. ceturksnis. Šobrīd noris būvniecības ieceres dokumentācijas izstrāde.

4. kārtā (rokādes ceļi pie Riču ezera) VNĪ veica apsekošanu un potenciālo rokādes ceļu atrašanās koordināšu noteikšanu, lai sadarbībā ar Nodrošinājuma valsts aģentūru un Valsts robežsardzi atbilstoši tiem Izbūves likumā noteiktajai kompetencei izvēlētos optimālāko risinājumu izbūvei, proti, pēc iespējas mazāk tiktu atsavinātas zemes vienības un būtu mazāk veicami atmežošanas darbi, kā arī organizēts iepirkums to izbūves nodrošināšanai. Rokādes ceļu izbūvi paredzēts nodrošināt līdz 2025. gada II ceturkšņa beigām. 

Lai nodrošinātu infrastruktūras izbūvi šajā kārtā VNĪ, ievērojot tai Izbūves likumā doto deleģējumu, organizēja iepirkumu ar identifikācijas numuru VNĪ/2024/CA-54 (turpmāk – Iepirkums).

Iepirkuma dokumentācija paredz ceļu izbūvi pierobežā (Demenes un Skrudalienas pagastā) četros posmos (I posma garums ~2,54 km, II posma garums ~0,58 km, III posma garums ~0,49 km, IV posma garums ~0,76 km), kas savieno esošos valsts apsardzības nodrošināšanai Valsts robežsardzes izmantojamos ceļu posmus, lai palielinātu reaģēšanas spējas pārkāpumu novēršanai un pārkāpēju aizturēšanai, Valsts robežsardzei nodrošinot valsts robežas apsardzību, kā arī divu caurteku izbūvi un laivu/kuteru nolaišanas vietas izbūvi ar pontonu piestātni laivu un kuteru nolaišanai ar automobili ar piekabi robežas apsardzības funkcijas nodrošināšanai, turklāt tehnoloģiskās infrastruktūras izbūves nodrošināšanai šajā posmā paredzēts veikt kabeļu kanalizācijas izbūves darbus.

Ir veikta Iepirkumā saņemtā piedāvājuma izvērtēšana un ir pieņemts lēmums par līguma slēgšanas tiesību piešķiršanu.

Atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 13. janvāra sēdē (prot. Nr. 2 1. §) izskatītā Informatīvā ziņojuma “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem  2023. gadam un budžeta ietvaram 2023. – 2025. gadam” 3. pielikumam “Papildu finansējums ar valsts drošību saistītiem prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023. - 2025. gadam” un ievērojot protokollēmuma 2. punktā un 4. punktā noteikto, pasākumam “Valsts robežas joslas infrastruktūras izveide” plānots finansējums (finansējums ārpus fiskālās telpas plānotajiem ar valsts drošību saistītiem pasākumiem un neatkarīgo iestāžu vienreizējiem pasākumiem tiek plānots budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” atsevišķā programmā, un finanšu ministrs tajā plānoto apropriāciju pārdala ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei atbilstoši Ministru kabineta lēmumam, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali) 2023. – 2025. gadam.

Detalizētāk skatīt  informatīvajā ziņojumā “Par pastāvīgās infrastruktūras uz valsts ārējās sauszemes robežas izbūves turpināšanu un šim mērķim nepieciešamo finansējumu” (24-TA-583).


[1] Ministru kabineta 2022. gada 17. marta sēdes prot. Nr. 16 1. §.

[2] Ministru kabineta 2022. gada 14. jūnija sēdes prot. Nr. 32 52. §.

[3] Ministru kabineta 2023. gada 28. februāra sēdes prot. Nr. 12 56. §.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu valsts ārējās sauszemes robežas apsardzībai nepieciešamās infrastruktūras (rokādes ceļi pie Riču ezera) izbūvi pēdējā būvdarbu kārtā gar Latvijas Republikas un Baltkrievijas Republikas valsts robežu, ievērojot Izbūves likumā noteikto kompetenci, VNĪ ir veikusi visas nepieciešamās procedūras un ir pieņēmusi lēmumu Iepirkumā, kas paredz līgumu slēgšanas tiesību piešķiršanu. Turklāt, ir noteikts finansējuma apmērs, kas ir nepieciešams, lai nodrošinātu infrastruktūras izbūvi, kā arī saistīto pakalpojumu izmaksu segšanai šajā būvdarbu kārtā.

Detalizētāk skatīt  informatīvajā ziņojumā “Par pastāvīgās infrastruktūras uz valsts ārējās sauszemes robežas izbūves turpināšanu un šim mērķim nepieciešamo finansējumu” (24-TA-583).
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu valsts ārējās sauszemes robežas apsardzībai nepieciešamās infrastruktūras izbūves turpināšanu uz valsts ārējās sauszemes robežas, rīkojuma projekts paredz:
1. Pamatojoties uz likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" 70. pantu, atbalstīt apropriācijas pārdali 1 884 680 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem" uz Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammu 40.02.00 "Nekustamais īpašums un centralizētais iepirkums", lai ar valsts drošību saistīto prioritāro pasākumu ietvaros turpinātu infrastruktūras izbūvi gar Latvijas Republikas un Baltkrievijas Republikas valsts robežu, nodrošinot rokādes ceļu izbūvi pie Riču ezera.
2. Iekšlietu ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei atbilstoši rīkojuma 1. punktam. 
3. Finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēt Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par rīkojuma 1. punktā minēto apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veikt apropriācijas pārdali.

Savukārt, lai nodrošinātu attiecīgo izdevumu segšanu 2025. gadā, rīkojuma projektam pievienotais Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts paredz atbalstīt Iekšlietu ministrijas priekšlikumu par bāzes izdevumu precizēšanu 2025. gadam un:
1. palielināt finansējumu Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 40.02.00 "Nekustamais īpašums un centralizētais iepirkums" 2025. gadā par 2 705 629 euro;
2. samazināt budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 18.00.00 “Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem" ar valsts drošību saistītajiem prioritārajiem pasākumiem plānoto finansējumu 2025. gadam par 2 705 629 euro.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
1 884 680
0
2 705 629
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
1 884 680
0
2 705 629
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-1 884 680
0
-2 705 629
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-1 884 680
0
-2 705 629
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
1 884 680
0
2 705 629
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Iekšlietu ministrijai (Nodrošinājuma valsts aģentūrai) papildu nepieciešams finansējums 4 590 309 euro apmērā (Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogramma 40.02.00 "Nekustamais īpašums un centralizētais iepirkums") (IzEKK 3632), lai ar valsts drošību saistīto prioritāro pasākumu ietvaros turpinātu valsts ārējās sauszemes robežas infrastruktūras izbūvi, nodrošinot rokādes ceļu izbūvi pie Riču ezera:
Nr. p. k. Nosaukums Summa, euro (ar PVN), tajā skaitā: 2024. gadā
2025. gadā
Pasākums: Valsts robežas joslas infrastruktūras izveide
Finansējums nepieciešams: NVA (VNĪ)
1. Finansējums valsts robežas apsardzības infrastruktūras izbūves gar Latvijas Republikas un Baltkrievijas Republikas robežu (pēdējā kārta) - rokādes ceļu izbūve pie Riču ezera
1.1. - būvniecības ieceres dokumentācijas izstrāde 271 039,99 271 039,99 0,00
1.2. - būvdarbi 3 541 768,79 1 133 894,17 2 407 874,62
1.3. - autoruzraudzība 67 760,01 7 797,17 59 962,84
1.4. Būvniecības būvuzraudzība 354 869,75 235 974,22 118 895,53
1.5. Projekta vadība (administratīvās izmaksas) 354 869,75 235 974,22 118 895,53
2. KOPĀ, noapaļojot līdz veseliem euro (1.1-1.5.) 4 590 309 1 884 680 2 705 629

Finansējumu paredzēts piešķirt (pārskaitīt) valsts akciju sabiedrībai "Valsts nekustamie īpašumi", kas veiks izdevumus attiecīgajam mērķim, noslēdzot starp minēto akciju sabiedrību un Nodrošinājuma valsts aģentūru finansēšanas līgumu.
Detalizēta informācija iekļauta informatīvajā ziņojumā "Par pastāvīgās infrastruktūras uz valsts ārējās sauszemes robežas izbūves turpināšanu un šim mērķim nepieciešamo finansējumu" (24-TA-583).
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumi tiks segti Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammas 40.02.00 "Nekustamais īpašums un centralizētais iepirkums" ietvaros, līdzekļus pārdalot no budžeta resora ''74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums'' programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem", lai ar valsts drošību saistīto prioritāro pasākumu ietvaros turpinātu valsts ārējās sauszemes robežas infrastruktūras izbūvi uz valsts ārējās sauszemes robežas; 2024.-2025. gadā izdevumi ir uzskatāmi par vienreizējo pasākumu likuma “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” 5.panta 3.punkta izpratnē, kas tiek izslēgti no vispārējās valdības budžeta strukturālās bilances mērķa.
Saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību budžeta finansētu institūciju vadītāji ir atbildīgi par Likumā par budžetu un finanšu vadību noteiktās kārtības un prasību ievērošanu, izpildi un kontroli, kā arī par budžeta līdzekļu efektīvu un ekonomisku izlietošanu atbilstoši paredzētajiem mērķiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nodrošinājuma valsts aģentūra, VAS "Valsts nekustamie īpašumi"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Iekšlietu ministrija
  • Nodrošinājuma valsts aģentūra
  • VAS "Valsts nekustamie īpašumi"
  • Finanšu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi