Anotācija (ex-ante)

24-TA-368: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par atļauju Tieslietu ministrijai (Maksātnespējas kontroles dienestam) uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības, lai nodrošinātu dalību Starptautiskajā maksātnespējas regulatoru asociācijā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts sagatavots, lai Tieslietu ministrija (Maksātnespējas kontroles dienests) (turpmāk – Dienests) varētu iestāties Starptautiskajā maksātnespējas regulatoru asociācijā (angļu valodā International Association of Insolvency Regulators, turpmāk – IAIR).[1]

[1] https://www.insolvencyreg.org/.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
IAIR apvieno dažādu valstu maksātnespējas jomu regulējošās iestādes ar mērķi dalīties pieredzē un apmainīties ar labās prakses piemēriem efektīvākai maksātnespējas jomas uzraudzībai. Rīkojuma projekta mērķis ir saņemt atļauju valsts budžeta līdzekļu novirzīšanai IAIR biedra naudas segšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd Dienests nav IAIR biedrs. IAIR ikgadējās biedra naudas apmēru nosaka biedri ikgadējā kopsapulcē.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tā kā priekšnosacījums dalībai IAIR ir ikgadējas biedra naudas iemaksa £1 052 jeb 1 219,90 eiro[1] apmērā, Dienests, izvērtējot iestādei pieejamos budžeta līdzekļus, vairākus gadus savu dalību IAIR nebija pieteicis. Tomēr 2023. gadā Dienests aktīvāk īstenoja starptautisko sadarbību, tostarp apmeklējot gan IAIR, gan INSOL rīkotās starpvalstu konferences. Tika secināts, ka iestādei tomēr ir būtiski nodrošināt Latvijas pārstāvniecību maksātnespējas jomā starptautiski tieši kā maksātnespējas politikas īstenotājiem, jo tādējādi varam gūt vērtīgu viedokļu un pieredzes apmaiņu ar ārvalstu kolēģiem, kas savukārt palīdz tālāk attīstīt gan uzraudzības, gan citus iestādes procesus. Kā arī, piemēram, attiecībā uz maksātnespējas jomas digitalizāciju, Dienests var sniegt vērtīgus padomus ārvalstu kolēģiem, kas arī vēlas izstrādāt informācijas sistēmu, kas vienkopus apkopo datus par maksātnespējas procesu norisi līdzīgi kā Latvijas izstrādātā Elektroniskā maksātnespējas uzskaites sistēma.

[1] Saskaņā ar 2024. gada 4. janvāra valūtas kursu 1 Lielbritānijas mārciņa vienāds ar 1,16 eiro, līdz ar to biedra nauda būtu 1 219,90 eiro.
Risinājuma apraksts
2023. gadā, apmeklējot IAIR rīkoto konferenci Belgradā, Serbijā, Dienests guva pārliecību, ka IAIR rīkotie pasākumi ir ar visaugstāko pievienoto vērtību iestādei, jo tie ļauj iepazīt citu valstu maksātnespējas regulatorus un dalīties kopīgajā pieredzē tieši uzraudzības pasākumu īstenošanā, kas citos maksātnespējas forumos (kā INSOL[1]) nav tik plaši apspriests temats. Tas ir arī piemērots forums, kur starptautisko sabiedrību informēt par aktuālo maksātnespējas jomā Latvijā, tostarp izcelt jomas, kur Latvija ir veikusi ievērojamus ieguldījumus, piemēram, maksātnespējas nozares digitalizācija.
Ņemot vērā, ka Tieslietu ministrija ir maksātnespējas politikas veidotājs, tika arī apsvērta iespēja Tieslietu ministrijai kļūt par IAIR biedru, bet secināts, ka IAIR vairākumā gadījumu apvieno politikas ieviesējus, līdz ar to IAIR rīkotie pasākumi koncentrējas vairāk uz dažādiem praktiskiem jautājumiem, kas saistīti tieši ar uzraudzības īstenošanu. Attiecīgi secināms, ka vislielākais ieguvums dalībai IAIR būtu Dienestam, kas īsteno maksātnespējas procesa administratoru (turpmāk – administrators) un tiesiskā aizsardzības procesa (turpmāk – TAP) uzraugošo personu uzraudzību.[2]
Tāpat norādāms, ka Latvija kā jauna IAIR dalībvalsts šī gada konferencē uzstātos ar plašāku prezentāciju par Latvijā īstenoto administratoru un TAP uzraugošo personu uzraudzības sistēmu, tādējādi iepazīstinot ar to starptautiski maksātnespējas regulatorus.
Dienestam, lai kļūtu par IAIR dalībvalsti ir nepieciešams aizpildīt pieteikumu, sniedzot informāciju par iestādi:  nosaukums, iestādes un tās vadītāja kontaktinformācija, jurisdikcijas valsts, loma maksātnespējas procesa nodrošināšanā (piemēram, politikas veidotājs, praktizējošais speciālists, kontroles institūcija) u.c. Pieteikumu jāiesniedz izskatīšanai un apstiprināšanai IAIR Izpildu komitejai – ja pieteikums tiks apstiprināts, Dienestam ir jāveic biedra naudas iemaksa.

[1] International Association of Restructuring, Insolvency & Bankruptcy Professionals.

[2] Maksātnespējas likuma 174.1 pants. Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/214590#p174_1.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Ir iespējams IAIR rīkotos pasākumus apmeklēt arī neesot IAIR biedram, vienlaikus tad iestādei jārēķinās ar augstākām izmaksām, jo biedriem IAIR rīkotie pasākumi ir pieejami par samazinātu biedra naudu. Piemēram, 2023. gada konferences maksa IAIR biedriem bija £ 540 (626,18 eiro[1]), savukārt personām, kas nav IAIR biedri, biedra nauda bija £ 825 (956,67 eiro[2]). Secināms, ka cenas atšķirība ir pietiekami būtiska, lai apsvērtu lietderību Dienestam kļūt par IAIR biedru, jo nākotnē plānojām regulāri apmeklēt IAIR rīkotos pasākumus. Tāpat uzsverams, ka atsevišķi IAIR rīkotie pasākumi ir pieejami tikai biedriem (piemēram, tiešsaistes semināri).

[1] Saskaņā ar 2024. gada 4. janvāra valūtas kursu 1 Lielbritānijas mārciņa vienāds ar 1,16 eiro.

[2] Saskaņā ar 2024. gada 4. janvāra valūtas kursu 1 Lielbritānijas mārciņa vienāds ar 1,16 eiro.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
1 220
0
1 220
0
1 220
1 220
2.1. valsts pamatbudžets
0
1 220
0
1 220
0
1 220
1 220
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-1 220
0
-1 220
0
-1 220
-1 220
3.1. valsts pamatbudžets
0
-1 220
0
-1 220
0
-1 220
-1 220
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
1 220
0
1 220
0
1 220
1 220
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)

Šobrīd biedra nauda IAIR no 2024.gada noteikta £1 052 jeb 1 219,90 eiro[1] apmērā. Biedra naudas apmērs var atšķirties, ņemot vērā tā brīža valūtas kursu un ikgadējā biedru kopsapulcē nolemto. Tieslietu ministrija (Maksātnespējas kontroles dienests)  biedra naudu IAIR 2024.gadā un turpmākajos gados īstenos Tieslietu ministrijai piešķirto valsts  budžeta līdzekļu ietvaros no valsts budžeta apakšprogrammas 06.03.00 "Maksātnespējas procesa pārvaldība" plānotajiem izdevumiem.[1] Saskaņā ar 2024. gada 4. janvāra valūtas kursu 1 Lielbritānijas mārciņa vienāds ar 1,16 eiro, līdz ar to biedra nauda būtu 1 219,90 eiro.

6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija

Pēc rīkojuma apstiprināšanas, Tieslietu ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā priekšlikumu apropriācijas pārdalei 2024.gadā apakšprogrammas 06.03.00 “Maksātnespējas procesa pārvaldība”  ietvaros starp izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām. Lai nodrošinātu biedra naudas maksu IAIR arī turpmākajos gados Tieslietu ministrija sniegs priekšlikumu Finanšu ministrijā pamatbudžeta bāzes izdevumu precizēšanai apakšprogrammas 06.03.00 “Maksātnespējas procesa pārvaldība”  ietvaros, veicot izdevumu pārdali starp izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām.

-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Maksātnespējas kontroles dienests
  • Tieslietu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi