Anotācija (ex-ante)

23-TA-1417: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no Centrālās vēlēšanu komisijas budžeta programmas 01.00.00 "Vispārējā vadība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par apropriācijas pārdali no Centrālās vēlēšanu komisijas budžeta programmas 01.00.00 “Vispārējā vadība”" (turpmāk – rīkojuma projekts) sagatavots, pamatojoties uz:
- informatīvais ziņojumu “Par 2024.gada Eiropas Parlamenta vēlēšanu nodrošināšanu un par turpmāko atbalstu vēlēšanu organizēšanā"(23-TA-1382);
- Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.panta piecpadsmito daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir nodrošinātu finanšu resursus Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai  (Valsts reģionālās attīstības aģentūrai) un Iekšlietu ministrijai (Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei), lai segtu izdevumus, kas saistīti ar 2024.gada Eiropas Parlamenta vēlēšanas nodrošināšanu un  turpmāko atbalstu vēlēšanu organizēšanā, ņemot vērā informatīvajā ziņojumā “Par 2024.gada Eiropas Parlamenta vēlēšanu nodrošināšanu un par turpmāko atbalstu vēlēšanu organizēšanā” (23-TA-1382) norādīto.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar likuma “Par Centrālo vēlēšanu komisiju” 4.pantu Centrālā vēlēšānu komisija nodrošina Saeimas vēlēšanu likuma, Eiropas Parlamenta vēlēšanu likuma, Republikas pilsētas domes un novada domes vēlēšanu likuma un likuma “Par tautas nobalsošanu un likumu ierosināšanu” izpildi, kā arī šo likumu vienveidīgu un pareizu piemērošanu un kontrolē šo likumu precīzu izpildi.
Iepriekšējos gadus Centrālā vēlēšanu komisija demokrātiski, droši un kvalitatīvi ir nodrošinājusi vēlēšanu likumu vienveidīgu un pareizu piemērošanu, savā darbībā ievērojot vienlīdzības principu attiecībā pret visiem vēlēšanu dalībniekiem, ievērojot visu kapacitāti un apjomu. 
Vēlēšanu procesā iesaistīta arī Iekšlietu ministrijas padotības iestāde Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde, kas ir Vēlētāju reģistra informācijas sistēmas pārzinis. Lai veicinātu vienotu vēlēšanu procesu attīstību, ar Ministru kabineta 2020.gada 26.februāra rīkojumu Nr.76 atbalstītajā konceptuālajā ziņojumā “Par eID karti kā derīgu personu apliecinošu dokumentu Saeimas vēlēšanās” tika paredzēts, ka Elektronisko tiešsaistes vēlētāju reģistru (turpmāk – ETVR) tiks izmantots ne tikai Saeimas vēlēšanās, bet arī Eiropas Parlamenta vēlēšanās un pašvaldības domes vēlēšanās. Ievērojot minēto, 2021.gada pašvaldības domes vēlēšanās un 14.Saeimas vēlēšanās sekmīgi tika izmantots ETVR. 
Tā kā konceptuālajā ziņojumā tika paredzēta vienota vēlēšanu procesu attīstība, tad 2024.gada Eiropas Parlamenta vēlēšanās arī ir paredzēts izmantot ETVR, kas nodrošinātu tiešsaistē pārbaudīt vēlētāja statusu un izdarīt atzīmi par vēlētāja dalību Eiropas Parlamenta vēlēšanās. Papildus tam, ETVR ieviešana Eiropas Parlamenta vēlēšanās sekmēs to, ka vēlētājs varēs balsot jebkurā vēlēšanu iecirknī. Iepriekšējās Eiropas Parlamenta vēlēšanās vēlētājs varēja balsot tikai tajā vēlēšanu iecirknī, kā vēlētāju sarakstā vēlētājs bija reģistrēts, jo vēlēšanu iecirkņa komisijai nebija nodrošināta iespēja tiešsaistē pārliecināties par vēlētāja dalību attiecīgajās vēlēšanās.
ETVR izmantošana 2024.gada pavasarī gaidāmajās Eiropas Parlamenta  vēlēšanās ir kritiski  svarīga. Ievērojot to, ka vēlēšanu norises laiks tiek noteikts visās Eiropas Savienības dalībvalstīs vienāds, vēlēšanas nav pārceļamas, bet sagatavošanās laiks, kura ietvaros ir nepieciešams paredzēt pietiekamu laiku drošības aspektu īstenošanai kļūst mazāks.

Lai segtu izdevumus, kas saistīti ar 2024.gada Eiropas Parlamenta vēlēšanu nodrošināšanu un par turpmāko atbalstu vēlēšanu organizēšanā, papildu finansējums nepieciešams Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei 127 650 euro apmērā un Valsts reģionālās attīstības aģentūrai 356 525 euro apmērā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Valsts kontrole revīzijā par 2021.gadu (atkārtoti to norādot revīzijā arī par 2022.gadu) vērsa uzmanību uz nepieciešamību Centrālajai vēlēšanu komisijai sadarbībā ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju un drošības iestādēm aktualizēt Ministru kabinetā un Saeimā jautājumu par vēlēšanu vadības sistēmas (turpmāk – VVS) attīstību, kas ietver gan redzējumu par sistēmas funkcionālo attīstību, gan par optimālāko risinājumu sistēmas pārvaldīšanai un uzturēšanai, diskusiju rezultātā izstrādājot koncepciju par vēlēšanu vadības sistēmas attīstību un darbības tehnisko atbalstu.
Ņemot vērā situāciju, kad Centrālajai vēlēšanu komisijai ilgstoši nav veikti kvalitatīvi procesu plānošanas, kvalitātes novērtēšanas un nepieciešamā finansējuma savlaicīgas piesaistes pasākumi iestādes zemās kapacitātes dēļ, situācija ir kļuvusi kritiska, un bez valstiskas pārresoru iesaistes turpmāko tajā skaitā 2024.gadā gaidāmo Eiropas Parlamenta vēlēšanu norise ir būtiski apdraudēta. 

Veicamie pasākumi un nepieciešamais finansējums:
I. Iekšlietu ministrija
1) Lai nodrošinātu ETVR darbību Eiropas Parlamenta vēlēšanu laikā, nepieciešams veikt padziļinātu esošās ETVR programmatūras analīzi ar mērķi pilnībā apgūt sistēmas programmatūru un pārņemt tā darbināšanu.
Lai veiktu nepieciešamās darbības atbilstošā kvalitātē un, ievērojot īsos laika termiņus uzdevumu veikšanai, kā arī potenciālo risku iestāšanās mazināšanu, Pilsonības un migrācijas pārvaldei nepieciešams papildus personāls, kurš  spēj patstāvīgi un nekavējoties uzsākt un veikt darbu (projekta vadītājs un 2 sistēmanalītiķi). Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei nepieciešams finansējums atlīdzībai  3 amata vietām 2023.gadā (6 mēnešiem) 127 650 euro apmērā  un 2024.gadā (6 mēnešiem) 147 626 euro apmērā.  Papildu 3 amata vietas no 2023. gada 1. jūlija  tiks nodrošinātas iekšlietu resora ietvaros, nepalielinot kopējo resora amatu vietu skaitu (amata vietas (bez finansējuma) pārdalot no Valsts policijas, samazinot 3 ilgstoši vakantas amata vietas). 

II. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
2) Vēlēšanu informācijas sistēmas (turpmāk – IS) pārvaldības normalizācijai, kā arī 2025.gada Pašvaldību vēlēšanu un turpmāko vēlēšanu nodrošināšanai ar informācijas un komunikācijas tehnoloģiju atbalstu primāri ir jāveic plānošanas darbi, kas ir virzīti uz efektīva IKT atbalsta nodrošināšanu. Šī uzdevuma veikšanai ir plānots piesaistīt ārpakalpojuma sniedzēju (konsultantu vai konsultantus), kura(-u) pienākumos ietilps arī secīga informācijas sistēmu un to moduļu pārvaldības darba uzdevumu izstrāde, atbalsts izstrādātāju iepirkumos un autoruzraudzība izstrādes laikā.  Valsts reģionālās attīstības aģentūrai šim mērķim ir nepieciešams finansējums  300 000 euro apmērā  (2023. gadā 185 000 euro un 2024.gadā 115 000 euro
3) Lai nodrošinātu efektīvu un savlaicīgu Vēlēšanu IS pārvaldību 2025.gadā un turpmāko vēlēšanu atbalstu, plānots veidot un attīstīt kompetenci Vēlēšanu IS un ar to saistīto IKT pakalpojumu pārvaldības nodrošināšanai Valsts reģionālās attīstības aģentūras ietvaros, kas integrēsies ar valsts centralizētās IKT pārvaldības kompetences (augsta līmeņa speciālistu) stiprināšanas procesu. Pirmajā solī sākot ar 2023.gada 1.augustu ir plānots izveidot speciālistu komandu (5 amata vietas), kas nodrošinās Vēlēšanu IS un ar to saistīto IKT pakalpojumu ilgtermiņa pārvaldību.  Valsts reģionālās attīstības aģentūrai atlīdzībai 2023. gadā ir nepieciešams finansējums  171 525 euro apmērā (papildu finansējums 5 amata vietu atlīdzībai nepieciešams arī 2024. gadā un turpmāk). Papildu 5 amata vietas no 2023. gada 1. augusta Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (Valsts reģionālās attīstības aģentūrai) tiks nodrošinātas, samazinot Iekšlietu ministrijai noteikto amata vietu skaitu (pārdale no Valsts policijas, samazinot 5 ilgstoši vakantas amata vietas).

Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.panta piecpadsmitā daļa nosaka, ka finanšu ministram ir tiesības veikt apropriācijas pārdali starp ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm, tai skaitā funkciju pārdales vai strukturālo reformu gadījumos, ja ir pieņemts Ministru kabineta lēmums un Saeima ar atsevišķu lēmumu piekritusi šādai pārdalei.
Risinājuma apraksts
Lai risinātu iepriekš minētās problēmas, sagatavots informatīvais ziņojums “Par 2024.gada Eiropas Parlamenta vēlēšanu nodrošināšanu un par turpmāko atbalstu vēlēšanu organizēšanā” (23-TA-1382), kurā izklāstīta turpmākā rīcība un sniegta informācijas par nepieciešamajām finansējuma pārdalēm starp Centrālo vēlēšanu komisiju, Iekšlietu ministriju un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju, tai skaitā 2023.gadam un par kuru saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.panta piecpadsmito daļu nepieciešams Ministru kabineta lēmums un Saeimas atsevišķs lēmums.
Rīkojuma projekts paredz:
- atbalstīt apropriācijas pārdali 2023. gadā no Centrālās vēlēšanu komisijas budžeta programmas 01.00.00 “Vispārējā vadība” 484 175 euro apmērā, lai nodrošinātu sagatavošanos 2024.gada Eiropas Parlamenta vēlēšanām, tai skaitā:
- uz Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammu 11.01.00 "Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde" 127 650 euro apmērā;
 - uz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas budžeta programmu 32.00.00 "Valsts reģionālās attīstības politikas īstenošana" 356 525 euro apmērā;
- Centrālajai vēlēšanu komisijai, Iekšlietu ministrijai un  Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas sagatavot un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei;
- Finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēt Saeimu par apropriācijas pārdali un pēc Saeimas atļaujas saņemšanas veikt apropriācijas pārdali.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
484 175
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
484 175
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-484 175
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-484 175
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
484 175
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Lai segtu izdevumus, kas saistīti ar 2024.gada Eiropas Parlamenta vēlēšanu nodrošināšanu un turpmāko atbalstu vēlēšanu organizēšanā, 2023. gadā nepieciešams finansējums 484 175 euro apmērā, no tiem:  
 - Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei (Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogramma 11.01.00 "Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde") 127 650 euro apmērā (EKK 100 "Atlīdzība"). 
 - Valsts reģionālās attīstības aģentūrai (Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas budžeta programma 32.00.00  "Valsts reģionālās attīstības politikas īstenošana" 356 525 euro apmērā  (no tiem: EKK 100 "Atlīdzība" 171 525 euro un EKK 2000 "Preces un pakalpojumi" 185 000 euro).

Iekšlietu ministrijai un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai 2023.gadā nepieciešamais finansējums attiecīgi 127 650 euro un 356 525 euro apmērā, kas tiek nodrošināts kā apropriācijas pārdale no Centrālās vēlēšanu komisijas 484 175 euro apmērā no Vēlēšanu vadības sistēmas Eiropas Parlamenta vēlēšanu un Tautas nobalsošanas moduļu iegādei paredzētā finansējuma.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
  2023.gads
Iekšlietu ministrija 127 650
Atlīdzība (3 amata vietas) 127 650
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija 356 525
Atlīdzība (5 amata vietas) 171 525
Preces un pakalpojumi (konsultāciju pakalpojums – esošo risinājumu izvērtēšana, nākotnes sistēmas arhitektūras izstrāde un citi)
 
185 000
Kopā 484 175

Detalizēts aprēķins sniegts informatīvā ziņojuma “Par 2024.gada Eiropas Parlamenta vēlēšanu nodrošināšanu un par turpmāko atbalstu vēlēšanu organizēšanā” (23-TA-1382) pielikumos.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
No 2023.gada 1.jūlija Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei nepieciešamās papildu 3 amata vietas nodrošināmas Iekšlietu ministrijai noteikto amata vietu skaita ietvaros, nepalielinot kopējo resora amata vietu skaitu, proti, pārdale no Valsts policijas, samazinot 3 ilgstoši vakantas amata vietas.
No 2023.gada 1.augusta Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai nepieciešamās 5 amata vietas pārdalāmas no Iekšlietu ministrijas, proti, no Valsts policijas, samazinot 5 ilgstoši vakantas amata vietas.
Cita informācija
Centrālā vēlēšanu komisija, Iekšlietu ministrija un  Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija sagatavos un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei.
Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimu par rīkojumā minēto apropriācijas pārdali un pēc Saeimas atļaujas saņemšanas veiks apropriācijas pārdali.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Iekšlietu ministrija, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija, Centrālā vēlēšanu komisija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Rīkojuma projekts saistīts ar finansējuma pārdali starp institūcijām.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Centrālā vēlēšanu komisija
  • Iekšlietu ministrija
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi