Anotācija

24-TA-813: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Mēneša pārskata sagatavošanas kārtība" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Saeimā 2024.gada 4.decembrī pieņemts likums “Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību”, ar kuru Likuma par budžetu un finanšu vadību (turpmāk – LBFV) 30. panta sestā daļa tiek izteikta jaunā redakcijā, bet astotā daļa izslēgta.

Grozījumu LBFV pārejas noteikumu 120. punktā noteikts, ka Ministru kabinets līdz 2025. gada 20. janvārim izdod šā likuma 30. panta sestajā daļā minētos noteikumus un ministrijas, citas centrālās valsts iestādes, no valsts budžeta daļēji finansētas atvasinātas publiskas personas, budžeta nefinansētas iestādes un pašvaldības uzsāk to piemērošanu, sagatavojot mēneša pārskatu par 2025. gada janvāra mēnesi.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt budžeta iestāžu mēneša pārskata un ministriju un citu centrālo valsts iestāžu, no valsts budžeta daļēji finansētu atvasinātu publisku personu, budžeta nefinansētu iestāžu un pašvaldību mēneša pārskata vai konsolidētā mēneša pārskata sagatavošanas kārtību un iesniegšanu Valsts kasei par:
- budžeta izpildi;
- iestādes izdevumiem Eiropas Savienības un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu īstenošanai;
- aizņēmumiem, galvojumiem un saistību apmēru.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd spēkā esošie Ministru kabineta 2010. gada 17. augusta noteikumi Nr. 776 “Mēneša pārskatu sagatavošanas un iesniegšanas kārtība” (turpmāk – MK Nr. 776) nosaka:
[1] kārtību, kādā budžeta iestādes, no valsts budžeta daļēji finansētas atvasinātas publiskas personas un budžeta nefinansētas iestādes sagatavo un iesniedz Valsts kasē mēneša pārskatu (turpmāk - pārskats), un pārskata apjomu;
[2] termiņu, kādā ministrijas, citas centrālās valsts iestādes un pašvaldības iesniedz Valsts kasē konsolidēto pārskatu.
MK Nr. 776 noteikts, ka:
1) pārskatā ietilpst pārskats par budžeta izpildi, pārskats par aizņēmumiem, pārskats par galvojumiem, pārskats par saistību apmēru un pārskats par izdevumiem Eiropas Savienības un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu īstenošanai. 
Pārskata sagatavošanai, pārbaudei, parakstīšanai un iesniegšanai lieto informācijas sistēmu "Ministriju, centrālo valsts iestāžu un pašvaldību budžeta pārskatu informācijas sistēma" atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā nodrošina informācijas apriti, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumus;
2) ministrijas, citas centrālās valsts iestādes un pašvaldības konsolidēto pārskatu sagatavo, konsolidējot iestāžu pārskatus.
Valsts kase katru mēnesi sešpadsmitajā datumā Valsts kases tīmekļa vietnē publicē pašvaldību konsolidētos pārskatus, no valsts budžeta daļēji finansētu atvasinātu publisku personu, budžeta nefinansētu iestāžu un valsts budžeta iestāžu pārskatus, kurus sagatavo atbilstoši šiem noteikumiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK Nr. 776 nosaka, ka ministrijas konsolidētajā pārskatā iekļauj valsts budžeta iestāžu, no valsts budžeta daļēji finansētu atvasinātu publisku personu un budžeta nefinansētu iestāžu pārskatus. Saistībā ar grozījumiem LBFV nepieciešams veikt izmaiņas konsolidētā pārskata sagatavošanas kārtībā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā paredzēts, ka turpmāk ministrijas konsolidētajā pārskatā neietver no valsts budžeta daļēji finansētas atvasinātas publiskas personas un budžeta nefinansētas iestādes sagatavoto pārskatu. No valsts budžeta daļēji finansētas atvasinātas publiskas personas un budžeta nefinansētas iestādes turpmāk sagatavotos pārskatus iesniegs Valsts kasei šo Ministru kabineta noteikumu noteiktajā kārtībā un termiņā.
Šos noteikumus pirmo reizi piemēros, sagatavojot pārskatu par 2025. gada janvāra mēnesi.
Problēmas apraksts
MK Nr. 776 pielikumos iekļautas veidlapas pārskata noteikumos paredzētās informācijas sniegšanai. Izdodot jaunus Ministru kabineta noteikumus, ņemot vērā strauju elektronisko dokumentu attīstību, kā arī nepieciešamību mazināt normatīvismu, tiks ievērots Valsts iestāžu juridisko dienestu vadītāju sanāksmes 2019. gada 14. novembra protokolā Nr. 3 2. § "Par veidlapām normatīvajos aktos" nolemtais normatīvajos aktos noteikt tikai veidlapā iekļaujamās informācijas saturu un apjomu, savukārt dizainu un formu kā ilustratīvu materiālu publicēt institūciju tīmekļa vietnē.
Risinājuma apraksts
Mazinot normatīvismu, noteikumu projekts nosaka tikai veidlapā iekļaujamās informācijas saturu. Valsts kase izstrādās un Valsts kases tīmekļvietnē publicēs Vadlīnijas par pārskata veidlapām un to aizpildīšanas kārtību.
Sadarbībā ar informācijas lietotājiem Valsts kase izvērtēja un aktualizēja pārskatā sniedzamo informāciju. Salīdzinot ar MK Nr. 776 apstiprinātajām veidlapām, noteikumu projektā:
[1] "Pārskatā par budžeta izpildi":
- lai nodrošinātu vienveidīgu un salīdzināmu informāciju un harmonizētu mēneša pārskata budžeta izpildes datus ar gada pārskata budžeta izpildes datiem, informāciju par plānotajiem ieņēmumu, izdevumu un finansēšanas rādītājiem kārtējam pārskata gadam sniedz vismaz valsts budžeta likuma pielikumos apstiprinātajā detalizācijā;
- lai uzlabotu datu kvalitāti un savlaicīgi konstatētu datu atšķirības starp vispārējās valdības struktūrām, kā arī, lai nodrošinātu budžeta izpildes uzskaiti pēc vienotiem principiem, iekļauta sniedzamā informācija par veiktajiem un saņemtajiem transfertu maksājumiem.
[2] “Pārskatā par aizņēmumiem”, “Pārskatā par galvojumiem” un “Pārskatā par saistību apmēru”, pilnveidojot pārskata datu izmantošanas un analīzes iespējas un nodrošinot iespēju nākotnē veikt automātisku datu eksportu/ importu no Valsts kases informācijas sistēmas, tādējādi samazinot budžeta iestāžu veicamās darbības pārskata sagatavošanā:
- informācija par aizņēmumiem, kas saņemti no Valsts kases, tiek nodalīta no informācijas par pārējiem aizņēmumiem, kā arī informācija par galvojumiem, kas sniegti par aizņēmumiem, kas saņemti no Valsts kases, tiek nodalīta no informācijas par pārējiem galvojumiem;
- lai nodrošinātu katra līguma identifikāciju, norāda aizņēmuma līguma, galvojuma līguma un “Pārskatā par aizņēmumiem” finanšu līzinga līguma numuru;
- atmaksātos galvotos aizņēmumus norāda sadalījumā pa aizņēmuma maksātājiem, tas ir, norāda, vai aizņēmumu atmaksājis aizņēmējs vai galvotājs;
- “Pārskatā par saistību apmēru” pārskata gada saistību apmēru norāda kā attiecīgo saistību pamatsummas, procentu maksājumu un  apkalpošanas izdevumu kopsummu atbilstoši noslēgtajam līgumam;
- “Pārskatā par saistību apmēru” attiecībā uz citām ilgtermiņa saistībām sniedz informāciju tikai par saistībām, kas radušās Publiskās un privātās partnerības likumā noteiktajā kārtībā noslēgto līgumu ietvaros publiskās un privātās partnerības projektu īstenošanai;
- “Pārskatā par saistību apmēru” pārskata gadā plānotos pamatbudžeta ieņēmumus norāda bez valsts budžeta transfertiem noteikta mērķa finansēšanai, tajā skaitā bez valsts budžeta transfertiem Eiropas Savienības un citas ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansētiem projektiem noteiktu mērķu (izdevumu) finansēšanai, un bez iemaksām pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondā.
[3] Visiem subjektiem pārskata iesniegšanai Valsts kasei noteikts viens datums.

Izvērtējot lietotāju vajadzības un informācijas lietderību datu analīzes vajadzībām, noteikumu projekts atšķirībā no MK Nr. 776 “Pārskatā par aizņēmumiem”, “Pārskatā par galvojumiem” un “Pārskatā par saistību apmēru” neparedz norādīt:
- aizņēmuma klasifikācijas kodu (01 – finanšu stabilizācijas aizņēmums; 02 – finanšu līzings; 03 – aizņēmums Eiropas Savienības līdzfinansēto projektu īstenošanai; 04 – aizņēmums dažādiem mērķiem; 09 – pārējie aizņēmumi);
- galvojumu grāmatvedības uzskaites kontu;
- galvojuma līgumu grupēšanu pēc mērķa un aizņēmēja;
- galvotā aizņēmuma līguma summu (kopējo aizņēmuma apjomu euro);
- informāciju par aizņēmuma saistību izmaiņām un par galvoto aizņēmumu izmaiņām galvotās summas apmērā atsevišķi par pārskata mēnesi (šo informāciju sniedz kopsummā no gada sākuma līdz pārskata mēneša beigām).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

[1] Pārskata sagatavošanai, pārbaudei, parakstīšanai un iesniegšanai izmanto Valsts kases e-pakalpojumu portāla sadaļu "Iestāžu pārskati" (turpmāk - ePārskati), kuru izstrādā un uztur Valsts kase. Lai strādātu ePārskatos, lietotājs iepazīstas ar Lietotāja ceļvedi. Lietotāja ceļvedī aprakstīti sistēmas lietošanas noteikumi un dokumentu datņu augšupielādes nosacījumi. Pārskata datu pārbaudei ePārskatos ir definētas dažādas matemātiskās un loģiskās kontroles.
[2] Viennozīmīgai izpratnei par pārskata sagatavošanu Valsts kase izstrādā "Budžeta iestāžu mēneša pārskata sagatavošanas vadlīnijas". Atklājamās informācijas dizains un forma kā ilustratīvs materiāls ietverta Valsts kases sagatavotajā metodiskajā materiālā (Vadlīnijās), kas publicēts Valsts kases tīmekļvietnē sadaļā: Metodika → Pārskatu sagatavošana.
[3] Lai mazinātu manuālo datu ievadi ePārskatos un nodrošinātu datu importu no grāmatvedības uzskaites sistēmām, Valsts kase definē pārskatu elektronisko datu apmaiņas faila formātu. Lai izmantotu datu eksportu/ importu, grāmatvedības programmatūras izstrādātāji izstrādā datu eksporta failu xml formātā. Pārskatu elektronisko datu apmaiņas faila formātu Valsts kase publicē savā tīmekļvietnē līdz pārskata gada 2.janvārim.
[4] Ja naudas līdzekļi vai saistības, kuras izpildot sagaidāma naudas līdzekļu izdošana, uzskaitītas ārvalstu valūtā:
- pārrēķinu euro pārskata perioda beigās (izņemot pārrēķinu pārskata gada beigās) veic pēc Eiropas Centrālās bankas publicētā euro atsauces kursa, kurš ir spēkā pārskata perioda pēdējās dienas sākumā;
- iesniedzot decembra pārskatu, pārrēķinu euro veic pēc Eiropas Centrālās bankas publicētā euro atsauces kursa, kurš ir spēkā pārskata perioda pēdējās dienas beigās.
[5] Ja šajā noteikumu projektā noteiktā pārskata iesniegšanas termiņa pēdējā diena ir sestdiena, svētdiena vai likumā noteikta svētku diena, par termiņa pēdējo dienu skaitāma nākamā darbdiena.
[6] Pārskatu sagatavo un iesniedz budžeta iestādes, no valsts budžeta daļēji finansētas atvasinātas publiskas personas un budžeta nefinansētas iestādes, kas ir patstāvīgi nodokļu maksātāji.
[7] “Pārskatā par saistību apmēru” pārskata gada saistību apmēru norāda kā attiecīgo saistību pamatsummas,  procentu maksājumu un  apkalpošanas izdevumu kopsummu atbilstoši noslēgtajam līgumam, neveicot korekcijas par pārskata periodā veikto saistību pamatsummas un procentu atmaksu. Ja procentu maksājumu aprēķinam piemēro mainīgo procentu likmi, aizņēmuma procentu maksājumus kārtējam saimnieciskajam gadam un turpmākajiem gadiem aprēķina atbilstoši prognozētajai procentu likmei. Ja atbilstoši aizņēmuma līgumam pārskata periodā procentu likme ir fiksēta nākamajam procentu maksāšanas periodam, aizņēmuma procentu maksājumus attiecīgajam periodam pārrēķina atbilstoši faktiskajai procentu likmei.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Projekts skar tikai valsts pārvaldes iekšējos procesus, līdz ar to sabiedrības līdzdalības iespējas netiek nodrošinātas. Ministru kabineta noteikumu projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pašvaldības un to iestādes
  • No valsts budžeta daļēji finansētas atvasinātas publiskas personas
  • Ministrijas, citas centrālās valsts iestādes un to iestādes
  • Budžeta nefinansētas iestādes
  • Valsts kase

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Pašvaldības un to iestādes
palielinās
Vērtības nozīme:
8,40
Saskaņā ar CSP datiem vidējā bruto darba samaksa pašvaldību struktūrās 2024. gada 3.ceturksnī bija 1402 euro, vidējais darba stundu skaits mēnesī 2024.gadā ir 166,92. 1 stundas likme: 1402/166,92=8,40 euro.
1,00
Aprēķinā ņemts vērā minimālais laiks pārskata sagatavošanai, ja veidlapu ielādē izmanto XML datu formātu, kā arī parakstīšanai nepieciešamais laiks.
873
Veidlapu skaits, kas jāapstrādā katrai iestādei un konsolidējošai vienībai mēnesī.
12
Vienu reizi mēnesī.
87 998,40
Attiecas uz noteikumu projekta 6.punktu.
No valsts budžeta daļēji finansētas atvasinātas publiskas personas
palielinās
Vērtības nozīme:
11,88
Saskaņā ar CSP datiem vidējā bruto darba samaksa valsts struktūrās 2024. gada 3.ceturksnī bija 1983 euro, vidējais darba stundu skaits mēnesī 2024.gadā ir 166,92. 1 stundas likme: 1983/166,92=11,88 euro.
1,00
Aprēķinā ņemts vērā minimālais laiks pārskata sagatavošanai, ja veidlapu ielādē izmanto XML datu formātu, kā arī parakstīšanai nepieciešamais laiks.
120
Veidlapu skaits, kas jāapstrādā katrai iestādei un konsolidējošai vienībai mēnesī.
12
Vienu reizi mēnesī.
17 107,20
Attiecas uz noteikumu projekta 6.punktu.
Ministrijas, citas centrālās valsts iestādes un to iestādes
palielinās
Vērtības nozīme:
11,88
Saskaņā ar CSP datiem vidējā bruto darba samaksa valsts struktūrās 2024. gada 3.ceturksnī bija 1983 euro, vidējais darba stundu skaits mēnesī 2024.gadā ir 166,92. 1 stundas likme: 1983/166,92=11,88 euro.
1,00
Aprēķinā ņemts vērā minimālais laiks pārskata sagatavošanai, ja veidlapu ielādē izmanto XML datu formātu, kā arī parakstīšanai nepieciešamais laiks.
3
Veidlapu skaits, kas jāapstrādā katrai iestādei un konsolidējošai vienībai mēnesī.
12
Vienu reizi mēnesī.
427,68
Attiecas uz noteikumu projekta 6.punktu.
Budžeta nefinansētas iestādes
palielinās
Vērtības nozīme:
11,88
Saskaņā ar CSP datiem vidējā bruto darba samaksa valsts struktūrās 2024. gada 3.ceturksnī bija 1983 euro, vidējais darba stundu skaits mēnesī 2024.gadā ir 166,92. 1 stundas likme: 1983/166,92=11,88 euro.
1,00
Aprēķinā ņemts vērā minimālais laiks pārskata sagatavošanai, ja veidlapu ielādē izmanto XML datu formātu, kā arī parakstīšanai nepieciešamais laiks.
7
Veidlapu skaits, kas jāapstrādā katrai iestādei un konsolidējošai vienībai mēnesī.
12
Vienu reizi mēnesī.
997,92
Attiecas uz noteikumu projekta 6.punktu.
Valsts kase
palielinās
Vērtības nozīme:
11,88
Saskaņā ar CSP datiem vidējā bruto darba samaksa valsts struktūrās 2024. gada 3.ceturksnī bija 1983 euro, vidējais darba stundu skaits mēnesī 2024.gadā ir 166,92. 1 stundas likme: 1983/166,92=11,88 euro.
0,50
Aprēķinā ņemts vērā laiks pārskata datu kvalitātes pārbaudei un publicēšanai Valsts kases tīmekļa vietnē.
1
Atbildīgais Valsts kases darbinieks.
12
Vienu reizi mēnesī.
71,28
Attiecas uz noteikumu projekta 2.punktu.
Kopā
106 602,48

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Ar šo noteikumu projektu netiek radītas papildus administratīvās izmaksas. Izmaksu aprēķins ir norādīts atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 “Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība” 16. punktam, kas paredz veikt administratīvo izmaksu aprēķinu sākot no viena euro mērķa grupām, tai skaitā fiziskām un juridiskām personām, valsts un pašvaldību institūcijām. Ņemot vērā minēto, kā arī to, ka tiesību aktam Ministru kabineta 2010. gada 17. augusta noteikumi Nr. 776 “Mēneša pārskatu sagatavošanas un iesniegšanas kārtība" iepriekš nav veikts administratīvo izmaksu izvērtējums, noteikumu projektam ir veikts administratīvo izmaksu monetārs novērtējums.

Noteikumu projekts paredz izmaiņas no valsts budžeta daļēji finansētas atvasinātas publiskas personas un budžeta nefinansētas iestādes pārskata iesniegšanas procesā. Sākot ar 2025.gada janvāra mēneša pārskata sagatavošanu šīs iestādes sadarbosies ar Valsts kasi, kas pieņems pārskatu. Ministrijas turpmāk šo iestāžu pārskatus savā konsolidētajā pārskatā neiekļaus.
Noteikumu projekts paredz atsevišķas iesniedzamās informācijas izmaiņas, kas attiecas uz budžeta iestādēm, no valsts budžeta daļēji finansētām atvasinātām publiskām personām, budžeta nefinansētām iestādēm un pašvaldībām un kas aprakstītas šīs anotācijas 1.3. sadaļā.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi