25-TA-2094: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 19. septembra noteikumos Nr. 538 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt sociāli atstumto kopienu, mājsaimniecību ar zemiem ienākumiem un nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, tostarp cilvēku ar īpašām vajadzībām sociāli ekonomisko integrāciju, īstenojot integrētas darbības, tostarp nodrošinot mājokli un sociālos pakalpojumus" 4.3.1.3. pasākuma "Sociālo mājokļu atjaunošana vai jaunu sociālo mājokļu būvniecība" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Lai nodrošinātu turpmāku 4.3.1.3. pasākuma "Sociālo mājokļu atjaunošana vai jaunu sociālo mājokļu būvniecība" (turpmāk - Atbalsta pasākums) ieviešanu, tiek precizēts pieejamā finansējuma apmērs atbalstāmajām darbībām Atbalsta pasākuma ietvaros, lai nodrošinātu iespēju apstiprināt visus Atbalsta pasākuma 1.kārtas 2.uzsaukumā iesniegtos projektu iesniegumus par pieteikto Eiropas Reģionālās attīstības fonda atbalsta finansējumu to atbilstības vērtēšanas kritērijiem un Atbalsta pasākuma īstenošanu regulējošajiem noteikumiem gadījumā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 19.septembra noteikumiem Nr.538 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt sociāli atstumto kopienu, mājsaimniecību ar zemiem ienākumiem un nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, tostarp cilvēku ar īpašām vajadzībām sociāli ekonomisko integrāciju, īstenojot integrētas darbības, tostarp nodrošinot mājokli un sociālos pakalpojumus" 4.3.1.3. pasākuma "Sociālo mājokļu atjaunošana vai jaunu sociālo mājokļu būvniecība" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr.538) pašvaldībām ir pieejams atbalsts sociālo mājokļu atjaunošanai un jaunu sociālo mājokļu būvniecībai.
Atbalsta pasākums atbilstoši MK noteikumiem Nr.538 tiek organizēts divās kārtās, kuru ietvaros paredzēts atbalstīt:
1) esošu telpu grupu atjaunošanu un pārbūvi (MK noteikumu Nr.538 23.1., 23.1.1 apakšpunkts) un esošu ēku atjaunošanu un pārbūvi (MK noteikumu Nr.538 23.2. apakšpunkts) (1.kārta);
2) nepabeigtu un ekspluatācijā nenodotu jaunbūvju pabeigšanas darbus un jaunu dzīvojamo māju būvniecību (MK noteikumu Nr.538 23.3. un 23.4. apakšpunkts) (2.kārta).
2023. gada nogalē tika izsludināta un 2024. gadā noslēdzās Atbalsta pasākuma 1.kārtas atlase, kā rezultātā tika noslēgtas vienošanās par 30 projektu īstenošanu par kopējo Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk - ERAF) finansējumu 24 389 089.83 euro. Līdz ar to 1.kārtas atlases ietvaros radās pārpalikums 8 472 257.17 euro apmērā (MK noteikumu Nr.538 23.1. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību finansēšanai - 6 878 369.93 euro un 23.2. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību finansēšanai - 1 593 887.24 euro). Ar Ministru kabineta 2025.gada 20.maijā pieņemtajiem grozījumiem MK noteikumos Nr.538 tika noteikts, ka Atbalsta pasākuma 1.kārtas ietvaros tiek organizēts vēl viens (otrais) uzsaukums par 1. kārtas ietvaros radušos atlikumu, kas bija paredzēts 23.1. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību finansēšanai (6 878 369.93 euro).
2025.gada 10.jūnijā, turpinot ieviest Atbalsta pasākumu, tika izsludinātas divas atlases:
1) 1. kārtas 2.uzsaukums, lai atbalstītu projektus, kuros paredzēts veikt MK noteikumu Nr. 538 23.1. un 23.1.1 apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības. Uzsaukumam pieejamais ERAF finansējums: 6 878 369.93 euro;
2) 2. kārta, lai atbalstītu projektus, kuros paredzēts veikt MK noteikumu Nr.538 23.3. un 23.4. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības. 2.kārtai pieejamais finansējums: 31 237 500.00 euro (tai skaitā, elastības finansējums, kas pieejams, balstoties uz Ministru kabineta 2025.gada 20.maija protokollēmumu Nr.20 (3.§ 3.punkts).
2025.gada 10.septembrī noslēdzās abas minētās Atbalsta pasākuma atlases, kā rezultātā:
1) 1. kārtas 2.uzsaukuma ietvaros tika iesniegti 18 projekti par kopējo pieprasīto ERAF finansējumu: 9 337 612.55 euro. Līdz ar to, lai apstiprinātu visus iesniegtos projektu iesniegumus to atbilstības vērtēšanas kritērijiem gadījumā, veidojas ERAF finansējuma iztrūkums Atbalsta pasākuma 1.kārtas 2.uzsaukuma ietvaros 2 459 242.62 euro apmērā;
2) 2.kārtas ietvaros tika iesniegti 9 projekti par kopējo pieprasīto ERAF finansējumu: 31 159 896.17 euro apmērā. Līdz ar to veidojas ERAF finansējuma pārpalikums Atbalsta pasākuma 2.kārtas ietvaros 77 603.83 euro apmērā.
Atbalsta pasākums atbilstoši MK noteikumiem Nr.538 tiek organizēts divās kārtās, kuru ietvaros paredzēts atbalstīt:
1) esošu telpu grupu atjaunošanu un pārbūvi (MK noteikumu Nr.538 23.1., 23.1.1 apakšpunkts) un esošu ēku atjaunošanu un pārbūvi (MK noteikumu Nr.538 23.2. apakšpunkts) (1.kārta);
2) nepabeigtu un ekspluatācijā nenodotu jaunbūvju pabeigšanas darbus un jaunu dzīvojamo māju būvniecību (MK noteikumu Nr.538 23.3. un 23.4. apakšpunkts) (2.kārta).
2023. gada nogalē tika izsludināta un 2024. gadā noslēdzās Atbalsta pasākuma 1.kārtas atlase, kā rezultātā tika noslēgtas vienošanās par 30 projektu īstenošanu par kopējo Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk - ERAF) finansējumu 24 389 089.83 euro. Līdz ar to 1.kārtas atlases ietvaros radās pārpalikums 8 472 257.17 euro apmērā (MK noteikumu Nr.538 23.1. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību finansēšanai - 6 878 369.93 euro un 23.2. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību finansēšanai - 1 593 887.24 euro). Ar Ministru kabineta 2025.gada 20.maijā pieņemtajiem grozījumiem MK noteikumos Nr.538 tika noteikts, ka Atbalsta pasākuma 1.kārtas ietvaros tiek organizēts vēl viens (otrais) uzsaukums par 1. kārtas ietvaros radušos atlikumu, kas bija paredzēts 23.1. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību finansēšanai (6 878 369.93 euro).
2025.gada 10.jūnijā, turpinot ieviest Atbalsta pasākumu, tika izsludinātas divas atlases:
1) 1. kārtas 2.uzsaukums, lai atbalstītu projektus, kuros paredzēts veikt MK noteikumu Nr. 538 23.1. un 23.1.1 apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības. Uzsaukumam pieejamais ERAF finansējums: 6 878 369.93 euro;
2) 2. kārta, lai atbalstītu projektus, kuros paredzēts veikt MK noteikumu Nr.538 23.3. un 23.4. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības. 2.kārtai pieejamais finansējums: 31 237 500.00 euro (tai skaitā, elastības finansējums, kas pieejams, balstoties uz Ministru kabineta 2025.gada 20.maija protokollēmumu Nr.20 (3.§ 3.punkts).
2025.gada 10.septembrī noslēdzās abas minētās Atbalsta pasākuma atlases, kā rezultātā:
1) 1. kārtas 2.uzsaukuma ietvaros tika iesniegti 18 projekti par kopējo pieprasīto ERAF finansējumu: 9 337 612.55 euro. Līdz ar to, lai apstiprinātu visus iesniegtos projektu iesniegumus to atbilstības vērtēšanas kritērijiem gadījumā, veidojas ERAF finansējuma iztrūkums Atbalsta pasākuma 1.kārtas 2.uzsaukuma ietvaros 2 459 242.62 euro apmērā;
2) 2.kārtas ietvaros tika iesniegti 9 projekti par kopējo pieprasīto ERAF finansējumu: 31 159 896.17 euro apmērā. Līdz ar to veidojas ERAF finansējuma pārpalikums Atbalsta pasākuma 2.kārtas ietvaros 77 603.83 euro apmērā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams nodrošināt papildu finansējumu Atbalsta pasākuma ietvaros 1.kārtas 2.uzsaukuma ietvaros visu iesniegto projektu, kas paredz atsevišķu pašvaldību īpašumā esošu atsevišķu telpu grupu atjaunošanu un pārbūvi, apstiprināšanas gadījumā.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā Atbalsta pasākumam kopējo pieejamo un plānoto finansējumu, tāpat arī raugoties gan no Eiropas Savienības Kohēzijas politikas un valsts politikas mājokļu jomā mērķu, kas skar sociāli un ekonomiski vismazākaizsargātākās personas, sasniegšanu, ir iespējams Atbalsta pasākuma ietvaros pieejamo un plānoto finansējumu pārdalīt 1.kārtas 2.uzsaukumā iesniegto projektu finansēšanai.
Proti, radušos iztrūkumu iespējams segt, pārdalot:
1) 1.kārtas 1.uzsaukuma ietvaros pieejamo ERAF finansējuma pārpalikumu 23.2. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību finansēšanai 1 593 887.24 euro apmērā. Jānorāda, ka šo finansējuma atlikumu, kas paredzēts esošu ēku pārbūvei, šobrīd lietderīgāk būtu novirzīt atsevišķu dzīvokļu atjaunošanai/pārbūvei, ņemot vērā gan to, ka ēku pārbūves investīciju ieviešana ir daudz laikietilpīgāka, gan to, ka par šo summu, ņemot vērā pārbūves izmaksas, varētu pārbūvēt tikai 31 dzīvokli. Savukārt, novirzot šo summu atsevišķu dzīvokļu atjaunošanai, par kuru jau ir iesniegti sagatavoti projekti, būtu iespējams radīt vismaz 107 dzīvokļus;
2) 2. kārtas ietvaros pieejamo ERAF finansējuma pārpalikumu 23.3. un 23.4. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību finansēšanai 77 603.83 euro apmērā.
3) 1.kārtas elastības finansējumu 787 751.55 euro apmērā.
Respektējot Ministru kabineta 2025.gada 25.maija sēdes protokola Nr.21 42.§ 12.punktā noteikto attiecībā uz ātrāku elastības finansējuma izmantošanu, jānorāda, ka finansējums iztrūkst šobrīd jau iesniegtiem projektiem. Pašvaldības ir veikušas nepieciešamos sagatavošanās pasākumus – apsekojušas dzīvokļus, sagatavojušas indikatīvās izmaksu tāmes un iesniegušas projektu iesniegumus –, līdz ar to finansējuma izmantošana praktiski iespējama nekavējoties, neprasot papildu sagatavošanās posmus. Tādējādi elastības finansējuma izmantošana šobrīd nodrošinās ātrāku un efektīvāku Atbalsta pasākuma mērķu sasniegšanu.Vienlaikus jāuzsver, ka palīdzības mājokļa jomā būtība ir tūlītējas palīdzības sniegšana personām brīdī, kad mājoklis ir nepieciešams. Pašvaldību mājokļa palīdzības reģistros ir reģistrēts ievērojams skaits personu, tostarp vismazākaizsargātās grupas (reģistri “pirmām kārtām” un “sociālā dzīvokļa palīdzība”). Minētajām personām mājokļa pieejamības nodrošināšana ir vitāli svarīga, tādēļ elastības finansējuma izmantošana agrākā termiņā sekmēs gan šo personu tiesību uz mājokli īstenošanu, gan kopumā mazinās sociālo spriedzi mājokļu jomā valstī.
Ņemot vērā minēto, tiesību akta projektam tiek pievienots protokollēmuma projekts, kurš paredz, ka sadarbības iestādei ir atļauts vērtēt un apstiprināt projektus arī par Atbalsta pasākuma elastības finansējumu un slēgt ar finansējuma saņēmējiem līgumus/vienošanās par projektu īstenošanu pirms tiek saņemts pozitīvs Eiropas Komisijas lēmums par grozījumiem Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam, kas skar Atbalsta pasākuma projektu iesniegumu atlases elastības finansējuma izmantošanu. Protokollēmuma projekts arī paredz, ka, ja netiek saņemts pozitīvs minētais Eiropas Komisijas lēmums, Ekonomikas ministrija sagatavos un ekonomikas ministrs iesniegs izskatīšanai Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par priekšlikumiem turpmākai rīcībai.
Šobrīd nepastāv indikācijas, ka Eiropas Komisija varētu neapstiprināt minētos grozījumus darbības programmā, kas ietekmētu tieši elastības finansējuma izmantošanu Atbalsta pasākuma ietvaros.
Turklāt minēto finansējuma pārdaļu rezultātā un projektu īstenošanas rezultātā Atbalsta pasākuma ietvaros būs iespējams palielināt arī Atbalsta pasākuma kopējās un MK noteikumu Nr.538 4.punktā fiksētās sasniedzamo rādītāju vērtības. Vienlaikus jānorāda, ka Atbalsta pasākuma ietvaros veikto pārdaļu rezultātā sasniedzamo rādītāju vērtības kārtu dalījuma griezumā nebūs mazākas, kā tas ir fiksēts MK noteikumu Nr.538 4.punktā. Jāņem vērā, ka 2.kārtas atlases ietvaros iesniegtajos projektos paredzēts izbūvēt 453 dzīvokļus, līdz ar to nepastāv risks šobrīd MK noteikumos fiksētā rādītāja sasniegšanai (arī pēc finansējuma novirzīšanas 1.kārtai).
Ņemot vērā minēto, ar tiesību akta projektu ir precizēts Atbalsta pasākuma ietvaros plānotais un pieejamais finansējums kārtu ietvaros. Vienlaikus nolūkā mazināt administratīvo slogu un Atbalsta pasākuma regulējošo MK noteikumu Nr.538 uztveramības labad Pasākumam plānotais un pieejamais finansējums ir atspoguļots kārtu ietvaros, nevis, kā tas ir bijis līdzšinējā redakcijā - sadalot arī attiecīgo kārtai pieejamo finansējumu pa atbalstāmo darbību veidiem.
Ņemot vērā, ka ar tiesību akta projektu tiek precizēts Atbalsta pasākuma ietvaros plānotais un pieejamais finansējums kārtu ietvaros, tiek precizēts arī finansējuma sadalījums Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam 4.3. prioritātes “Izglītība, prasmes un mūžizglītība” intervences kategorijās:
- intervences laukuma - kods Nr.126 “Mājokļu infrastruktūra (personām, kas nav migranti, bēgļi un personas, kurām piešķirta starptautiskā aizsardzība vai kuras uz tādu piesakās)” ietvaros pa kārtām:1.kārta - ERAF finansējums 39 092 603euro, 2.kārta - ERAF finansējums 31 159 897 euro;
- finansējuma veida - kods Nr.01 "Dotācija" ietvaros pa kārtām:1.kārta - ERAF finansējums 39 092 603 euro, 2.kārta - ERAF finansējums 31 159 897 euro;
- teritoriālie sasniegšanas mehānisma - kods Nr.33 "Bez teritoriālā mērķa" ietvaros pa kārtām:1.kārta - ERAF finansējums 39 092 603 euro, 2.kārta - ERAF finansējums 31 159 897 euro;
- dzimumu līdztiesības - kods Nr.03 "Dzimumu neitralitāte" ietvaros pa kārtām:1.kārta - ERAF finansējums 39 092 603 euro, 2.kārta - ERAF finansējums 31 159 897 euro.
Papildus norādāms, ka, izstrādājot tiesību akta projektu, tika izvērtēts un secināts, ka tajā paredzētās tiesību normas neskars projektus, kas tika atlasīti un tiek īstenoti Atbalsta pasākuma 1.atlases kārtas pirmā uzsaukuma ietvaros, proti, nebūs nepieciešams grozīt noslēgtās vienošanās par projektu īstenošanu.
Vienlaikus līdz ar attiecīgajiem precizējumiem MK noteikumos Nr.538 attiecībā uz plānoto un pieejamo finansējumu Atbalsta pasākuma ietvaros, ir precizēts MK noteikumu Nr.538 8. un 9.punkts, precizējot nacionālā finansējuma avotu. Proti, ņemot vērā Atbalsta pasākumā paredzēto finansējuma saņēmēju loku (gan pašvaldības, gan pašvaldību kapitālsabiedrības), ir noteikts, ka nacionālo finansējumu var veidot gan pašvaldību, gan arī privātais finansējums (pašvaldību kapitālsabiedrību gadījumā).
Proti, radušos iztrūkumu iespējams segt, pārdalot:
1) 1.kārtas 1.uzsaukuma ietvaros pieejamo ERAF finansējuma pārpalikumu 23.2. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību finansēšanai 1 593 887.24 euro apmērā. Jānorāda, ka šo finansējuma atlikumu, kas paredzēts esošu ēku pārbūvei, šobrīd lietderīgāk būtu novirzīt atsevišķu dzīvokļu atjaunošanai/pārbūvei, ņemot vērā gan to, ka ēku pārbūves investīciju ieviešana ir daudz laikietilpīgāka, gan to, ka par šo summu, ņemot vērā pārbūves izmaksas, varētu pārbūvēt tikai 31 dzīvokli. Savukārt, novirzot šo summu atsevišķu dzīvokļu atjaunošanai, par kuru jau ir iesniegti sagatavoti projekti, būtu iespējams radīt vismaz 107 dzīvokļus;
2) 2. kārtas ietvaros pieejamo ERAF finansējuma pārpalikumu 23.3. un 23.4. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību finansēšanai 77 603.83 euro apmērā.
3) 1.kārtas elastības finansējumu 787 751.55 euro apmērā.
Respektējot Ministru kabineta 2025.gada 25.maija sēdes protokola Nr.21 42.§ 12.punktā noteikto attiecībā uz ātrāku elastības finansējuma izmantošanu, jānorāda, ka finansējums iztrūkst šobrīd jau iesniegtiem projektiem. Pašvaldības ir veikušas nepieciešamos sagatavošanās pasākumus – apsekojušas dzīvokļus, sagatavojušas indikatīvās izmaksu tāmes un iesniegušas projektu iesniegumus –, līdz ar to finansējuma izmantošana praktiski iespējama nekavējoties, neprasot papildu sagatavošanās posmus. Tādējādi elastības finansējuma izmantošana šobrīd nodrošinās ātrāku un efektīvāku Atbalsta pasākuma mērķu sasniegšanu.Vienlaikus jāuzsver, ka palīdzības mājokļa jomā būtība ir tūlītējas palīdzības sniegšana personām brīdī, kad mājoklis ir nepieciešams. Pašvaldību mājokļa palīdzības reģistros ir reģistrēts ievērojams skaits personu, tostarp vismazākaizsargātās grupas (reģistri “pirmām kārtām” un “sociālā dzīvokļa palīdzība”). Minētajām personām mājokļa pieejamības nodrošināšana ir vitāli svarīga, tādēļ elastības finansējuma izmantošana agrākā termiņā sekmēs gan šo personu tiesību uz mājokli īstenošanu, gan kopumā mazinās sociālo spriedzi mājokļu jomā valstī.
Ņemot vērā minēto, tiesību akta projektam tiek pievienots protokollēmuma projekts, kurš paredz, ka sadarbības iestādei ir atļauts vērtēt un apstiprināt projektus arī par Atbalsta pasākuma elastības finansējumu un slēgt ar finansējuma saņēmējiem līgumus/vienošanās par projektu īstenošanu pirms tiek saņemts pozitīvs Eiropas Komisijas lēmums par grozījumiem Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam, kas skar Atbalsta pasākuma projektu iesniegumu atlases elastības finansējuma izmantošanu. Protokollēmuma projekts arī paredz, ka, ja netiek saņemts pozitīvs minētais Eiropas Komisijas lēmums, Ekonomikas ministrija sagatavos un ekonomikas ministrs iesniegs izskatīšanai Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par priekšlikumiem turpmākai rīcībai.
Šobrīd nepastāv indikācijas, ka Eiropas Komisija varētu neapstiprināt minētos grozījumus darbības programmā, kas ietekmētu tieši elastības finansējuma izmantošanu Atbalsta pasākuma ietvaros.
Turklāt minēto finansējuma pārdaļu rezultātā un projektu īstenošanas rezultātā Atbalsta pasākuma ietvaros būs iespējams palielināt arī Atbalsta pasākuma kopējās un MK noteikumu Nr.538 4.punktā fiksētās sasniedzamo rādītāju vērtības. Vienlaikus jānorāda, ka Atbalsta pasākuma ietvaros veikto pārdaļu rezultātā sasniedzamo rādītāju vērtības kārtu dalījuma griezumā nebūs mazākas, kā tas ir fiksēts MK noteikumu Nr.538 4.punktā. Jāņem vērā, ka 2.kārtas atlases ietvaros iesniegtajos projektos paredzēts izbūvēt 453 dzīvokļus, līdz ar to nepastāv risks šobrīd MK noteikumos fiksētā rādītāja sasniegšanai (arī pēc finansējuma novirzīšanas 1.kārtai).
Ņemot vērā minēto, ar tiesību akta projektu ir precizēts Atbalsta pasākuma ietvaros plānotais un pieejamais finansējums kārtu ietvaros. Vienlaikus nolūkā mazināt administratīvo slogu un Atbalsta pasākuma regulējošo MK noteikumu Nr.538 uztveramības labad Pasākumam plānotais un pieejamais finansējums ir atspoguļots kārtu ietvaros, nevis, kā tas ir bijis līdzšinējā redakcijā - sadalot arī attiecīgo kārtai pieejamo finansējumu pa atbalstāmo darbību veidiem.
Ņemot vērā, ka ar tiesību akta projektu tiek precizēts Atbalsta pasākuma ietvaros plānotais un pieejamais finansējums kārtu ietvaros, tiek precizēts arī finansējuma sadalījums Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam 4.3. prioritātes “Izglītība, prasmes un mūžizglītība” intervences kategorijās:
- intervences laukuma - kods Nr.126 “Mājokļu infrastruktūra (personām, kas nav migranti, bēgļi un personas, kurām piešķirta starptautiskā aizsardzība vai kuras uz tādu piesakās)” ietvaros pa kārtām:1.kārta - ERAF finansējums 39 092 603euro, 2.kārta - ERAF finansējums 31 159 897 euro;
- finansējuma veida - kods Nr.01 "Dotācija" ietvaros pa kārtām:1.kārta - ERAF finansējums 39 092 603 euro, 2.kārta - ERAF finansējums 31 159 897 euro;
- teritoriālie sasniegšanas mehānisma - kods Nr.33 "Bez teritoriālā mērķa" ietvaros pa kārtām:1.kārta - ERAF finansējums 39 092 603 euro, 2.kārta - ERAF finansējums 31 159 897 euro;
- dzimumu līdztiesības - kods Nr.03 "Dzimumu neitralitāte" ietvaros pa kārtām:1.kārta - ERAF finansējums 39 092 603 euro, 2.kārta - ERAF finansējums 31 159 897 euro.
Papildus norādāms, ka, izstrādājot tiesību akta projektu, tika izvērtēts un secināts, ka tajā paredzētās tiesību normas neskars projektus, kas tika atlasīti un tiek īstenoti Atbalsta pasākuma 1.atlases kārtas pirmā uzsaukuma ietvaros, proti, nebūs nepieciešams grozīt noslēgtās vienošanās par projektu īstenošanu.
Vienlaikus līdz ar attiecīgajiem precizējumiem MK noteikumos Nr.538 attiecībā uz plānoto un pieejamo finansējumu Atbalsta pasākuma ietvaros, ir precizēts MK noteikumu Nr.538 8. un 9.punkts, precizējot nacionālā finansējuma avotu. Proti, ņemot vērā Atbalsta pasākumā paredzēto finansējuma saņēmēju loku (gan pašvaldības, gan pašvaldību kapitālsabiedrības), ir noteikts, ka nacionālo finansējumu var veidot gan pašvaldību, gan arī privātais finansējums (pašvaldību kapitālsabiedrību gadījumā).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- personas, kuras ir reģistrētas pašvaldībā palīdzības mājokļa jautājuma saņemšanai
Ietekmes apraksts
Likumā "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" minētajām vismazākaizsargātākajām personu grupām tiks nodrošināta iespēja īrēt pašvaldības īres/sociālo dzīvokli, turklāt tiesību akta projekts nodrošinās, ka gaidīšanas laiks uz šiem dzīvokļiem samazinās.
Juridiskās personas
- pašvaldības, to izveidotas iestādes un pašvaldību kapitālsabiedrības
Ietekmes apraksts
Pašvaldībām būs iespēja īstenot iesiegtos projektus, tādējādi stiprinot to kapacitāti nodrošināt autonomās funkcijas (palīdzības sniegšana mājokļa jautājuma risināšanā) izpildi.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Lai arī pasākumam kopējais plānotais finansējums netiek mainīts, tomēr, ņemot vērā, ka ar tiesību akta projektu tiek ļauts ātrāk izmantot elastības finansējumu, minētais pozitīvi ietekmēs būvniecības apjomu pieaugumu tuvākā termiņā.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Nē2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Nē2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Ņemot vērā, ka ar tiesību akta projektu netiek palielināts vai samazināts Atbalsta pasākumam kopējais plānotais finansējums, bet gan tikai veiktas pārdales atbalstāmo darbību ietvaros, sabiedrības līdzdalība uz šo projektu neattiecas. Proti, netiek ietekmēts/pasliktināts sabiedrības iegūstamais labums šī Atbalsta pasākuma īstenošanas rezultātā. Proti, nesamazināsies dzīvokļu skaits, ko plānots izveidot Atbalsta pasākuma īstenošanas rezultātā (faktiski gaidāms pat skaita pieaugums).
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
- Ekonomikas ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Atbalsta pasākuma ietvaros veiktās finansējuma pārdales rezultātā varēs nodrošināt vairāk sociālo mājokļu izveidi, nekā tas bija paredzēts, apstiprinot sākotnēji programmu.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
