Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
22-TA-855: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 28. septembra noteikumos Nr. 662 "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu grozījuma mērķis ir paredzēt iespēju Ukrainas pilsoņiem, kas ieradušies Latvijā saistībā ar Krievijas Federācijas izraisīto militāro iebrukumu Ukrainā, uzsākt darba gaitas, lai pēc iespējas ātrāk nodrošinātu savu uzturēšanos un iesaistītos augsti pieprasītu pakalpojumu sniegšanā, īpaši tajās nozarēs, kur ir izteikts darba spēka trūkums, tai skaitā, lai nodrošinātu pakalpojumu pieejamību saviem tautiešiem. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašreizējā ģeopolitiskajā situācijā Latvijā ierodas liels skaits patvēruma meklētāju no Ukrainas. Šiem cilvēkiem pēc iespējas ātrāk ir jānodrošina iespēja pilnvērtīgai dzīvei patvēruma vietā - Latvijā. Tādēļ šiem cilvēkiem ir jādod iespēja strādāt atbilstoši cilvēka spējām, zināšanām tur, kur konkrētais cilvēks var dot vislielāko ieguldījumu, kā arī saņemtu atbilstošus ienākumus, lai nodrošinātu savu un savas ģimenes uzturēšanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Latvijā, ierodoties lielam skaitam patvēruma meklētāju, nepieciešami papildus cilvēkresursi pakalpojumu nodrošināšanai šiem cilvēkiem, tai skaitā pirmsskolas izglītības iestādēs, izglītības iestādēs un bērnu uzraudzības pakalpojumu sniegšanas vietās, kā arī citās pakalpojumu sniegšanas vietās. Šiem cilvēkiem, ierodoties Latvijā, ne vienmēr ir līdzi atbilstoši dokumenti, lai pierādītu vakcinācijas faktu, tādēļ vakcinācija var būt par šķērsli, lai uzsāktu darbu izglītības iestādē, bērnu uzraudzības pakalpojumu sniegšanas vietā vai veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanas vietā utml. Tādēļ ir nepieciešams paredzēt pārejas periodu patvēruma meklētājiem no Ukrainas, lai rastu iespēju vakcinācijas pienākuma ieviešanai. Ņemot vērā  to, ka uz doto brīdi pienākums vakcinācijai konkrētās darba vietās ir noteikts līdz 1 aprīlim, paredzot to, ka pēc 1.aprīļa varētu tikt precizēti nosacījumi pienākumam vakcinācijai darbam klātienē, šis pārejas periods patvēruma meklētājiem no Ukrainas ir jāparedz līdz 1.aprīlim. Tādēļ ir nepieciešami attiecīgi grozījumi noteikumos. 
Risinājuma apraksts
Ņemto vērā minēto, noteikumu noslēguma jautājumi tiek papildināti ar punktu, kas paredz, ka līdz 2022.gada 1.aprīlim darba devējs var pieņemt darbā Ukrainas pilsoņus vai viņu ģimenes locekļus, kuri izceļojuši no Ukrainas saistībā ar Krievijas Federācijas izraisīto militāro iebrukumu tajā, nepiemērojot šo noteikumu 24., 241 un 25. punkta nosacījumus, tādējādi paredzot to, ka patvēruma meklētājs no Ukrainas var tikt pieņemts darbā un veikt savus darba pienākumus bez vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta. Šī norma nevar tikt piemērot viesstrādniekiem, kas uzturas Latvijā jau pirms Krievijas Federācijas izraisītā militārā iebrukuma Ukrainā. Vienlaicīgi arī tiek paredzēts, ka no 1.aprīļa tajos darbos, kur būs noteikts pienākums darbu klātienē veikt ar vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu, patvēruma meklētājiem no Ukrainas, kas darba pienākumus būs uzsākuši šajos darbos bez vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta būs jāuzsāk primārā vakcinācija 2 nedēļu laikā un tā jāpabeidz 7 dienu laikā pēc īsākās noteiktās vakcinācijas shēmas. Ņemot vērā to, ka Ukrainas iedzīvotājiem var nebūt dokumentu, kas pierāda vakcinācijas faktu, vēl tikt lemts par sistēmu šo cilvēku vakcinācijas fakta apzināšanai. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija


Izskatīts 2022.gada 14.marta Operatīvās vadības grupas sanāksmē. 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Projekts skar Ukrainas pilsoņus vai viņu ģimenes locekļus, kuri izceļojuši no Ukrainas saistībā ar Krievijas Federācijas izraisīto militāro iebrukumu tajā.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Projekts skar darba devējus, kas pieņems darbā Ukrainas pilsoņus vai viņu ģimenes locekļus, kuri izceļojuši no Ukrainas saistībā ar Krievijas Federācijas izraisīto militāro iebrukumu tajā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Projekts tiek virzīts steidzamības kārtā, pamatojoties uz ekspertu viedokli. Izskatīts 2022.gada 14.marta Operatīvās vadības grupas sanāksmē. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projektā noteikti epidemioloģiskās drošības pasākumi, kas skar sabiedrības veselību.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi