Anotācija (ex-ante)

23-TA-2034: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 14. augusta noteikumos Nr. 557 "Noteikumi par apmācību pirmās palīdzības sniegšanā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 14. augusta noteikumos Nr. 557 “Noteikumi par apmācību pirmās palīdzības sniegšanā” (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz Ārstniecības likuma 9. panta trešo daļu, kā arī uz grozījumiem Ārstniecības likumā, kuri tika atbalstīti trešajā lasījumā Saeimas 2023. gada 30. novembra sēdē (Nr. 268/Lp14) un kuri papildinās Ārstniecības likumu ar 9. panta 3.1 daļu, kas nosaka, ka Ministru kabinets nosaka pirmās palīdzības sniegšanas apmācību pārvaldības informācijas sistēmas pārzini, sistēmā iekļaujamās informācijas apjomu un apstrādes kārtību un nosacījumus piekļuves nodrošināšanai valsts informācijas sistēmā iekļautajai informācijai.

Ņemot vērā to, ka Ārstniecības likuma grozījumu, kas Saeimā pieņemti 30. novembrī (Nr. 268/Lp14), pārejas noteikumu 37. punkts paredz, ka Ārstniecības likuma 9. panta 3.1 daļa stājas spēkā 2024. gada 2. janvārī, noteikumu grozījumu projektā noteikts, ka noteikumi stājas spēkā 2024. gada 2. janvārī.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikuma projekta mērķis ir aktualizēt Ministru kabineta 2012. gada 14. augusta noteikumus Nr. 557 “Noteikumi par apmācību pirmās palīdzības sniegšanā” (turpmāk– noteikumi), papildinot tos ar nodaļu par pirmās palīdzības sniegšanas apmācību pārvaldības informācijas sistēmu un veicot grozījumus nosacījumiem, kas zaudē aktualitāti vai mainās līdz ar informācijas sistēmas ieviešanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar noteikumu 3.punktu, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests (turpmāk – dienests) metodiski vada, koordinē, organizē un kontrolē apmācību pirmās palīdzības sniegšanā. Saskaņā ar noteikumu 6.13. apakšpunktu dienestam jāveido un jāuztur elektroniska datu bāze par apmācības kursu beigšanu un jāveic elektroniska informācijas apmaiņa ar institūcijām, kurām savu funkciju pildīšanai ir nepieciešama informācija par pirmās palīdzības pamatzināšanu apmācības kursu beigušajām personām. Līdz šim procesu nav izdevies elektronizēt un datu bāzi joprojām uztur Microsoft Office Excel formātā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Dienests datu bāzi strukturizēti veido ar Excel programmatūras palīdzību, kurā sākotnēji fiksē apmācītājorganizāciju un pirmās palīdzības pasniedzēju un tām izsniegto apliecību numurus, savukārt, pēc tam, kad apliecības izsniegtas, apkopo datus par personu, kurai konkrētā apliecība izsniegta un datus par apliecības derīguma termiņu, kā arī veic apmācītājorganizāciju un pirmās palīdzības pasniedzēju pārskatu par veikto apmācību (ikmēneša pārskati no katras organizācijas vai pasniedzēja par veikto pirmās palīdzības sniegšanas apmācību (apliecību numuri, izdošanas datums, termiņš, personas dati)) pārbaudi un salīdzināšanu ar datu bāzi, lai novērstu nepilnības dienesta kopējā datu bāzē, līdz ar to katrs pārskats manuāli tiek pārbaudīts, un, cik vien īsāka laikā  iespējams, veikta tā korekcija.

Pārbaude ietver pārskata salīdzināšanu ar dienestā pieteiktajām pirmās palīdzības apmācību grupām un pārliecināšanos, ka grupa nepārsniedz 15 apmācāmo skaitu. Tālāk seko darbs ar pārskata tehniskās puses pārbaudi, kas ietver iespējamo apliecības numuru dublēšanās gadījumu konstatēšanu, personas kodu pārbaudi un citu tehnisku aspektu izskatīšanu. Turpmākais darbs saistīts ar datu pārnesi no apmācītājorganizācijas vai pirmās palīdzības apmācību pasniedzēja iesniegtā pārskata uz dienesta kopējo datu bāzi. Šis posms ļauj secināt vai ir kāda papildu apliecību numuru dublēšanās vai citas kļūdas. Ja tās tiek konstatētas, dienesta speciālists, sazinoties ar atbildīgo apmācītājorganizācijas darbinieku, izlabo šīs kļūdas, precizē  apliecību saņēmējus.

Saskaņā ar 2022. gada pārskatiem var secināt, ka visbiežāk pieļautās kļūdas ir šādas:
- dublējas apliecību numuri;
- norādīts apliecību numurs, kurš jau izsniegts šajā pašā organizācijā, citā datumā, citai personai;
- norādīts apliecību numurs, kurš jau izsniegts citā organizācijā;
- norādīts nepareizs iepriekš dienestā pieteiktais grupas reģistrācijas numurs.

Visos šajos gadījumos notiek komunikācija ar apmācītājorganizāciju vai pirmās palīdzības apmācību pasniedzēju, lai labotu informāciju par apliecību numuriem un cita veida neprecizitātēm.

Lai dienests varētu kvalitatīvi pildīt noteikumos paredzētās funkcijas, tajā skaitā samazinot administratīvo slogu, samazinot veicamās manuālās darbības un cilvēciskā faktora kļūdas, kā arī, lai nodrošinātu elektroniski pieejamu pirmās palīdzības apmācību sistēmas pakalpojumu katram Latvijas iedzīvotājam, dienests īsteno „Darbības programmas „Izaugsme un nodarbinātība” 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa „Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību” 2.2.1.1. pasākuma „Centralizētu publiskās pārvaldes  informācijas un komunikācijas tehnoloģiju platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība” projektu  “Vienotās neatliekamās medicīniskās palīdzības un katastrofu medicīnas vadības informācijas sistēmas attīstība”. Projekta ietvaros tiek izstrādāta pirmās palīdzības sniegšanas apmācību pārvaldības informācijas sistēma (turpmāk – informācijas sistēma). Projekta realizēšanas termiņš ir 2023. gada 6. decembris. 

Noteikumu projekts ir sagatavots, pamatojoties uz Ārstniecības likuma 9. panta trešo daļu. Jau šobrīd Ministru kabineta 2012. gada 14. augusta noteikumu Nr. 557 "Noteikumi par apmācību pirmās palīdzības sniegšanā" 6.13. apakšpunkts paredz, ka dienests veido un uztur elektronisko datubāzi par apmācības kursu beigšanu un veic elektronisku informācijas apmaiņu ar institūcijām, kurām savu funkciju pildīšanai nepieciešama informācija par pirmās palīdzības pamatzināšanu apmācības kursu beigušajām personām. Informācijas sistēmas attīstība ir paredzēta Ministru kabineta 2020. gada 7. janvāra rīkojumā Nr. 11 " Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 52.0. versija) ". 

Noteikumu projekts ir sagatavots, pamatojoties arī arī uz grozījumiem Ārstniecības likumā, kuri tika atbalstīti trešajā lasījumā Saeimas 2023. gada 30. novembra sēdē (Nr. 268/Lp14) un kuri papildinās Ārstniecības likumu ar 9. panta 3.1 daļu, kas nosaka, ka Ministru kabinets nosaka pirmās palīdzības sniegšanas apmācību pārvaldības informācijas sistēmas pārzini, sistēmā iekļaujamās informācijas apjomu un apstrādes kārtību un nosacījumus piekļuves nodrošināšanai valsts informācijas sistēmā iekļautajai informācijai. 

Ņemot vērā to, ka Ārstniecības likuma grozījumu, kas Saeimā pieņemti 30. novembrī (Nr. 268/Lp14), pārejas noteikumu 37. punkts paredz, ka Ārstniecības likuma 9. panta 3.1 daļa stājas spēkā 2024. gada 2. janvārī, noteikumu grozījumu projektā noteikts, ka noteikumi stājas spēkā 2024. gada 2. janvārī.

Informācijas sistēmas mērķis ir nodrošināt vienotu informācijas apriti par pirmās palīdzības sniegšanas apmācības pieejamību fiziskām personām, par pirmās palīdzības sniegšanas apmācību kursu (turpmāk – apmācību kurss) beigušajām personām, elektronisku informācijas apmaiņu ar institūcijām, kurām normatīvajos aktos noteikto funkciju pildīšanai nepieciešama informācija par apmācību kursu beigušajām personām.
Risinājuma apraksts
Informācijas sistēma sadarbosies ar e-pakalpojumu “Pirmās palīdzības apmācība”, nodrošinot datu nodošanu e-pakalpojumam tā darbības nodrošināšanai, datu saņemšanu no e-pakalpojuma un saņemto datu apstrādi, un nodrošinās apmācību procesa pārraudzību.

Jaunais elektroniskais pakalpojums būs publiski pieejams vietnē latvija.gov.lv, kur visi Latvijas iedzīvotāji varēs iegūt informāciju par pirmās palīdzības apmācību iespējām, reģistrēties atbilstošākajā apmācību kursā, pārliecināties par apliecības, kas apliecina pirmās palīdzības pamatzināšanu, paplašinātās pirmās palīdzības kursa noklausīšanos vai apguvi, derīguma termiņu, tai skaitā pieprasīt elektroniski parakstītu izziņu par apmācību kursa pabeigšanu. Būs iespējams veikt elektronisku informācijas apmaiņu ar institūcijām, kurām savu funkciju pildīšanai nepieciešama informācija par pirmās palīdzības pamatzināšanu apmācības kursu beigušajām personām (piemēram, Ceļu satiksmes drošības direkcija, Valsts policija u.c.).

Noteikumu projekts integrē informācijas sistēmas izmantošanas nosacījumus esošajos noteikumos.

Noteikumu projekts papildina esošo noteikumu 1. punktu ar jaunu apakšpunktu, ņemot vērā Ārstniecības likuma ar 9. panta 3.1 daļā noteikto deleģējumu – Ministru kabinets nosaka pirmās palīdzības sniegšanas apmācību pārvaldības informācijas sistēmas pārzini, sistēmā iekļaujamās informācijas apjomu un apstrādes kārtību un nosacījumus piekļuves nodrošināšanai valsts informācijas sistēmā iekļautajai informācijai.

Noteikumu projekts papildina esošos noteikumus ar 2.nosakot, ka informācijas sistēma ir vienotās pirmās palīdzības sniegšanas apmācības sistēmas daļa.

Noteikumu projekts papildina esošo Noteikumu 3. punkta redakciju, nosakot, ka dienests ir informācijas sistēmas pārzinis.

Noteikumu projekts precizē 5.2. un 5.3. apakšpunkta redakciju – svītrots nosacījums par pirmās palīdzības sniegšanas apmācību apliecinošu dokumentu saņemšanu.

Noteikumu projekts papildina esošos noteikumus ar 5.1 punktu, nosakot, ka informācijas sistēmā jāievada informācija par attiecīgā apmācību kursa pabeigšanu. Tādējādi vienlaicīgi paredzēts svītrot noteikumu 51. punktu, lai noteikumu saturs atbilstu nodaļu un apakšnodaļu nosaukumiem un tas būtu vieglāk uztverams, kā arī ņemot vērā to, ka turpmāk netiks izsniegts dokuments par apmācību kursa apguvi papīra formātā, bet informāciju par apmācību kursu apguvi tiks ievadīta un būs pieejama informācijas sistēmā.

Noteikumu projekts papildina esošos noteikumus ar 5.2 punktu, nosakot, ka apliecinājums par apmācību kursu apguvi tiks ievadīts un būs pieejams informācijas sistēmā, kā arī noteikts apliecinājuma derīguma termiņš – pieci gadi. Tādējādi vienlaikus tiek svītrots noteikumu 53. punkts, lai noteikumu saturs atbilstu nodaļu un apakšnodaļu nosaukumiem, kā arī ņemot vērā to, ka turpmāk apliecības par apmācību kursa beigšanu netiks izsniegtas papīra formātā.

Noteikumu projekts papildina esošos noteikumus ar 5.punktu, esošajos noteikumos 54. punktā iekļauto normu par to, ka pirmās palīdzības sniegšanā neapmāca ārstniecības personas, iekļaujot vispārīgo jautājumu nodaļā. Attiecīgi esošo noteikumu 54. punkts tiek dzēsts.

Noteikumu projekts precizē 6.3. un 6.5. apakšpunkta redakciju, nosakot sertifikāta un apliecības par tiesībām nodarboties ar apmācību pirmās palīdzības sniegšanā derīguma termiņu, tādējādi svītrojot noteikumu 53. punktu, lai noteikumu saturs atbilstu nodaļu un apakšnodaļu nosaukumiem.

Noteikumu projekts paredz svītrot 6.12. apakšpunktu, jo turpmāk netiks izsniegts dokuments par apmācību kursu apguvi papīra formātā, bet šādu informāciju nodrošinās un tā būs pieejama informācijas sistēmā.

Noteikumu projekts precizē 6.13. apakšpunkta redakciju, ņemot vērā informācijas sistēmas izveidi, dienests kā informācijas sistēmas pārzinis apstrādā un uztur Informācijas sistēmā ievadītos datus nolūkā nodrošināt informācijas sistēmas mērķus, informācijas apmaiņu ar institūcijām, kurām savu funkciju pildīšanai nepieciešama informācija par pirmās palīdzības pamatzināšanu apmācības kursu beigušajām personām, nodrošināt informācijas sistēmas lietotāju identifikācijas procesu un īstenot informācijas sistēmas drošības pārvaldību.

Noteikumu projektā svītrots 6.14. apakšpunkts, jo turpmāk netiks izsniegts dokuments par apmācību kursu apguvi papīra formātā, bet šādu informāciju nodrošinās un tā būs pieejama informācijas sistēmā.

Noteikumu projekts precizē 12., 13. un 16. punktu redakcijas, vienlaicīgi svītrojot Noteikumu 44.1, 44.2. un 44.3. apakšpunktus, lai noteikumu saturs atbilstu nodaļu un apakšnodaļu nosaukumiem un tas būtu vieglāk uztverams, kā arī ņemot vērā to, ka turpmāk netiks izsniegts dokuments par apmācību kursu apguvi papīra formātā, bet šādu informāciju nodrošinās un tā būs pieejama informācijas sistēmā.

Noteikumu projekts papildina esošos noteikumus ar 16.1 un 16.2 punktiem, nosakot Jaunsardzes un informācijas centra, Ugunsdrošības un civilās aizsardzības koledžas, Valsts policijas koledžas, Valsts robežsardzes koledžas un Nacionālo bruņoto spēku vienības tiesības organizēt pirmās palīdzības sniegšanas apmācību. 

Noteikumu projekts papildina esošos noteikumus ar 16.3 punktu, nosakot, ka pirmās palīdzības pasniedzēji un apmācītājorganizācijas, kas veikušas attiecīgā pirmās palīdzības kursa apmācību, pēc fiziskas personas pieprasījuma izsniedz elektroniski parakstītu izziņu par apmācību kursa pabeigšanu. Šo izziņu par apmācību kursa iziešanu fiziska persona varēs uzrādīt darba devējam, tostarp nosūtot uz e-pastu vai e-adresi no portāla latvija.gov.lv. Izziņā būs norādīts fiziskas personas vārds, uzvārds, personas kods, apgūtā programma un programmas apgūšanas laiks. Elektroniski parakstītas izziņas uzrādīšana darba devējam pildīs tādu pašu funkciju, kādu līdz šim ir pildījusi apliecības uzrādīšana. Darba devēji, kas ir valsts informācijas sistēmu turētāji vai pārziņi, varēs iegūt informāciju par apmācību kursa pabeigšanu, izmantojot 54.14 punktā noteikto kārtību.

Noteikumu projekts precizē 22. un 32. punkta redakcijas, nosakot kādā termiņā informācija par apmācītājorganizācijām, kurām dienests izsniedzis apliecības par tiesībām veikt apmācību pirmās palīdzības sniegšanā, un fiziskām personām, kurām piešķirtas tiesības veikt apmācību pirmās palīdzības sniegšanā, tiek ievadīta informācijas sistēmā.

Noteikumu projekts ietver noteikumu 3. nodaļas nosaukuma maiņu, lai atspoguļotu nodaļas saturu un ņemot vērā tā izmaiņas.

Noteikumu projektā svītrots esošo noteikumu 44. punkts, jo apliecinājums par pamatzināšanu apmācības kursu šos kursus beigušajām personām būs pieejams informācijas sistēmā.

Noteikumu projekts precizē 45. punkta redakciju ar nosacījumu apmācītājorganizācijām ievadīt informāciju par pirmās palīdzības apmācības kursu beigušajām personām.

Noteikumu projektā svītrots noteikumu 52. punkts, ņemot vērā to, ka noteikumu projekta 16. punkts ir precizēts un nosaka, ka apmācītājorganizācijas organizē pirmās palīdzības sniegšanas apmācību, veic pirmās palīdzības sniegšanas apmācības kursu noklausījušos dalībnieku zināšanu un prasmju pārbaudi un informācijas sistēmā ir tiesīgas ievadīt informāciju par fiziskās personas šo noteikumu 4.2. apakšpunktā minētās pirmās palīdzības sniegšanas apmācību kursa pabeigšanu.

Noteikumu projektā svītrots noteikumu 53. punkts, jo grozījumu 52. punktā, 6.3. un 6.5. apakšpunktā noteikts pirmās palīdzības sniegšanas apmācību apliecinošu dokumentu derīguma termiņš, kā arī sertifikāta un apliecības par tiesībām nodarboties ar apmācību pirmās palīdzības sniegšanā derīguma termiņš.

Noteikumu projekts  papildināts ar jaunu 3.1 nodaļu “Informācijas sistēma”.

Noteikumu projekts nosaka informācijas sistēmā iekļaujamo datu apjomu, datu iekļaušanas un saņemšanas kārtību, kārtību, kādā informācijas sistēmas lietotāji sniedz datus iekļaušanai un aktualizēšanai informācijas sistēmā, informācijas sistēmas piekļuves nodrošināšanas kārtību, informācijas sistēmā iekļauto datu apstrādes kārtību un informācijas sistēmas darbības principus.

Noteikumu projekta 3.1 2. apakšnodaļā tiek uzskaitīti dati, kuri tiks iekļauti informācijas sistēmā, atsevišķi norādot informāciju par pirmās palīdzības apmācību kursu, informāciju par apmācītājorganizāciju, informāciju par pirmās palīdzības pasniedzēju,  informāciju par personu, kura apguvusi pirmās palīdzības sniegšanas apmācību, informāciju par sekmīgu pirmās palīdzības apmācības kursa pabeigšanu, informāciju par dienesta organizētajiem kvalifikācijas celšanas semināriem.

Noteikumu projekta 3.1 3. apakšnodaļā tiek paredzēts noteikt datu apstrādi atkarībā no informācijas sistēmas lietotāja statusa: dienests kā informācijas sistēmas pārzinis, apmācītājorganizācija un pirmās palīdzības apmācību pasniedzējs kā informācijas sistēmas lietotāji un fiziska persona kā pakalpojuma saņēmējs.

Noteikumu projekta 3.1 4. apakšnodaļā noteikta piekļuves nodrošināšanas kārtība. Piekļuve informācijas sistēmai tiek nodrošināta pirmās palīdzības pasniedzējiem un apmācītājorganizāciju administratoriem. Sistēmas pārzinis var atteikt sistēmas integrāciju, ja integrējamā sistēma neatbilst normatīvajos aktos un dienesta noteiktajām drošības prasībām.

Noteikumu projekta 3.1 5. apakšnodaļā noteikta informācijas sistēmas darbības uzturēšana, kas paredz, ka informācijas sistēmā reģistrē visu informācijas sistēmas lietotāju veiktās darbības informācijas sistēmā (informācija par pieslēgšanos vai atslēgšanos no informācijas sistēmas, datu atlase, kā arī konta izveide, grozīšana vai dzēšana, fiksējot notikuma laiku, kas sakrīt ar faktiskā notikuma koordinēto pasaules laiku (UTC), interneta protokola adrese, no kuras veikta darbība, apraksts, kā arī informācija par darbības iniciatoru – identifikators, pieslēguma metadati).

Noteikumu projekts arī paredz datu glabāšanas laiku informācijas sistēmā: dati par apmācītājorganizāciju un pirmās palīdzības pasniedzēju izdotajām apliecībām tiks glabāti 10 gadus, informācija par notikušajiem kursiem – 5 gadus.

Ņemot vērā to, ka turpmāk netiks izsniegts dokuments par apmācību kursu apguvi papīra formātā, bet šādu informāciju nodrošinās un tā būs pieejama informācijas sistēmā, noteikumu projekts paredz svītrot noteikumu 7., 8., 9. un 10. pielikumu.

56. punkts "Apliecību par pirmās palīdzības sniegšanas apmācības kursa noklausīšanos veidlapas, kuras izgatavotas atbilstoši Ministru kabineta 2007.gada 2.oktora noteikumiem Nr.669 "Noteikumi par apmācību pirmās palīdzības sniegšanā", ir derīgas izsniegšanai līdz 2014.gada 1.janvārim." ir dzēsts, jo zaudējis aktualitāti.

Noteikumu projekts paredz, ka informācijas sistēmas lietošana ir obligāta sākot ar 2024. gada 1. jūliju.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Fiziskās personas, kuras nodarbojas vai plāno nodarboties ar apmācību pirmās palīdzības sniegšanā.
  • Fiziskas personas, kuras ieguvušas vai, kuras plāno iegūt zināšanās pirmās palīdzības apmācībā.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā ietvertais tiesiskais regulējums attieksies uz tām fiziskajām personām, kuras vēlas iegūt tiesības nodarboties ar apmācību pirmās palīdzības sniegšanā vai jau šobrīd veic apmācību, kā arī uz tām personām, kuras ieguvušas vai, kuras plāno iegūt zināšanas pirmās palīdzības apmācībā. Turpmāk netiks izsniegts dokuments par apmācību kursu apguvi papīra formātā, bet šādu informāciju nodrošinās un tā būs pieejama informācijas sistēmā. 
Vietnē latvija.gov.lv visi Latvijas iedzīvotāji varēs iegūt informāciju par pirmās palīdzības apmācību iespējām, reģistrēties sev atbilstošākajā apmācību kursā, sekot līdzi jau apgūtā apmācību kursa termiņam.
 
Juridiskās personas
  • Institūcijas, kurām savu funkciju pildīšanai nepieciešama informācija par pirmās palīdzības pamatzināšanu apmācības kursu beigušajām personām.
  • Nevalstiskās organizācijas, valsts un pašvaldību iestādes, kā arī privāto tiesību juridiskās personas, kuras nodarbojas vai plāno nodarboties ar apmācību pirmās palīdzības sniegšanā.
  • Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā ietvertais tiesiskais regulējums attieksies uz tām juridiskajām personām, kuras vēlas iegūt tiesības nodarboties ar apmācību pirmās palīdzības sniegšanā vai jau šobrīd veic apmācību, kā arī kurām savu funkciju pildīšanai nepieciešama informācija par pirmās palīdzības pamatzināšanu apmācības kursu beigušajām personām. Informācijas sistēma atvieglos un efektivizēs informācijas apmaiņu, un pirmās palīdzības apmācību organizēšanu.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
25 713
0
25 713
25 713
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
25 713
0
25 713
25 713
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-25 713
0
-25 713
-25 713
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-25 713
0
-25 713
-25 713
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-25 713
-25 713
-25 713
5.1. valsts pamatbudžets
0
-25 713
-25 713
-25 713
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Apakšprogrammas 62.08.00 "Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) projektu veselības jomā īstenošana (2014-2020)" projekta Nr.2.2.1.1/20/I/001 "Vienotās neatliekamās medicīniskās palīdzības un katastrofu medicīnas vadības informācijas sistēmas attīstība (2. kārta)" ietvaros tiek izstrādāta pirmās palīdzības sniegšanas apmācību pārvaldības informācijas sistēma. Sistēmas izveidošanas kopējās izmaksas ir 151 250 euro. Sistēmas izveidošanu plānots pabeigt 2023. gada 6. decembrī.

Lai nodrošinātu ilgtspējīgu Projekta rezultātā izstrādāto IKT risinājumu darbību, pēc Projekta beigām no 2024. gada 1. janvāra un turpmāk ik gadu plānotas uzturēšnas izmaksas ne vairāk ka 25 713 euro  apmērā ar PVN. Detalizētu aprēķinu infrastruktūras uzturēšanas izmaksām skatīt 1. pielikumā.
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Skatīt 6.punktu
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Veselības ministrija normatīvos aktos noteiktā kārtībā iesniegs pieprasījumu Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 01.00.00 "Apropriācijas rezerves" piešķirt Veselības ministrijai ne vairāk kā 25 713 euro, lai nodrošinātu informācijas sistēmas uzturēšanu 2024. gadā un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniegs priekšlikumu valsts pamatbudžeta bāzes 2025.-2027. gadam precizēšanai, lai nodrošinātu projekta “Vienotās neatliekamās medicīniskās palīdzības un katastrofu medicīnas vadības informācijas sistēmas attīstība (2. kārta)” izveidotās informācijas sistēmas uzturēšanu 2025.gadā un turpmāk ik gadu ne vairāk kā 25 713 euro. Uzturēšanas ikgadējie izdevumi atbilst Ministru kabineta 2020. gada 7. janvāra rīkojuma Nr. 11 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 52.0. versija)" 5. punktam.

Veselības ministrija, iesniedzot Finanšu ministrijai pieprasījumu finansējuma palielināšanai, pievienos Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas atzinumu.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Diskusija/apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://www.vm.gov.lv/lv/media/12705/download

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sanāksmes norises vieta un laiks: Attālināta sanāksme MS Teams platformā 2023. gada 11. oktobrī pulksten 15.00-16.30

Sanāksmē piedalījās: Veselības ministrija, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests, Nacionālo bruņoto spēku Kājnieku skola, Latvijas Ārstu biedrība, Biedrība “Latvijas Samariešu apvienība”, Biedrība “Latvijas Darba devēju konfederācija”, SIA "Barrister", SIA “Inpulss”, Biedrība „Latvijas Sarkanais Krusts”, SIA "Amatprasme", Biedrība “Latvijas Samariešu apvienība”, SIA "Dija", SIA “Autoskola Einšteins", SIA „Līksnas nams”.

Pirms sanāksmes un sanāksmes laikā saņemti 26 iebildumi un priekšlikumi. Visi saņemtie iebildumi un priekšlikumi, informācija par to, vai tie ņemti vērā, kā arī skaidrojums atspoguļots izziņā: https://www.vm.gov.lv/lv/media/12705/download
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests
  • Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests
samazinās
Vērtības nozīme:
11,89
O84 Valsts pārvalde un aizsardzība, obligātā sociālā apdrošināšana – 2022
0,50
vienas apmācītājorganizācijas/pasniedzēja iesnieguma par apliecību iegādi apstrāde
40
apmācītājorganizāciju/pasniedzēju skaits, kas iesniedz iesniegumus par apliecību iegādi
4
tiek pieņemts, ka apmācītājorganizācijs/pasniedzējs iesniedz vidēji 4 iesniegumus par apliecību iegādi gadā
-951,20
Aprēķins atspoguļo vienas apmācītājorganizācijas/pasniedzēja iesnieguma par apliecību iegādi apstrādi: konkrētu apliecību atlasīšana; informācijas noskaidrošana par rēķina apmaksu; saziņa ar AO par apliecību saņemšanas laiku; saziņa ar grāmatvedību par pavadzīmes izrakstīšanu ar konkrētiem apliecību numuriem; pavadzīmes izdruka; apliecību izsniegšana apmācītājorganizācijai/pasniedzējam apliecību numuru ievadīšana NMPD Datu bāzē konkrētai apmācītājorganizācijai/pasniedzējam. Noteikumu projekts svītro NMPD uzdevumus, kas saistīti ar apliecību sagatavošanu un izsniegšanu (projekta 11. un 13. punkts). Tādējādi NMPD nebūs turpmāk jāveic uzdevumi, ko paredz MK noteikumu Nr.557 6.12. un 6.14 apakšpunkts.
Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests
samazinās
Vērtības nozīme:
11,89
O84 Valsts pārvalde un aizsardzība, obligātā sociālā apdrošināšana – 2022
0,50
Vidēji viena ikmēneša pārskata apstrāde
28
apmācītājorganizāciju/pasniedzēju skaits, kas iesnieguši ikmēneša pārskatus
12
gadā iesniegto ikmēneša pārskatu skaits
-1 997,52
Aprēķins atspoguļo ikmēneša pārskatu par veikto apmācību (ikmēneša pārskati no katras organizācijas vai pasniedzēja par veikto pirmās palīdzības sniegšanas apmācību (apliecību numuri, izdošanas datums, termiņš, personas dati)): 1) pārbaudi un salīdzināšanu ar datu bāzi, lai novērstu nepilnības dienesta kopējā datu bāzē. Katrs pārskats manuāli tiek pārbaudīts, un, cik vien īsāka laikā iespējams, veikta tā korekcija. Tālāk seko darbs ar pārskata tehniskās puses pārbaudi, kas ietver iespējamo apliecības numuru dublēšanās gadījumu konstatēšanu, personas kodu pārbaudi un citu tehnisku aspektu izskatīšanu. 2)datu pārnesi no apmācītājorganizācijas vai pirmās palīdzības apmācību pasniedzēja iesniegtā pārskata uz dienesta kopējo datu bāzi. Šis posms ļauj secināt vai ir kāda papildu apliecību numuru dublēšanās vai citas kļūdas. Ja tās tiek konstatētas, dienesta speciālists, sazinoties ar atbildīgo apmācītājorganizācijas darbinieku, izlabo šīs kļūdas, precizē apliecību saņēmējus.
Kopā
-2 948,72

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Tiks izveidota informācijas sistēma, kas ļaus dienestam kvalitatīvi pildīt noteikumos paredzētās funkcijas, tajā skaitā samazinot administratīvo slogu, samazinot veicamās manuālās darbības un cilvēciska faktora kļūdas, kā arī nodrošināt elektroniski pieejamu pirmās palīdzības apmācību sistēmas pakalpojumu katram Latvijas iedzīvotājam.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Tiks izveidota informācijas sistēma, kas ļaus dienestam kvalitatīvi pildīt noteikumos paredzētās funkcijas, tajā skaitā samazinot administratīvo slogu, samazinot veicamās manuālās darbības un cilvēciska faktora kļūdas, kā arī nodrošināt elektroniski pieejamu pirmās palīdzības apmācību sistēmas pakalpojumu katram Latvijas iedzīvotājam.
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Tiks izveidota informācijas sistēma, kas ļaus dienestam kvalitatīvi pildīt noteikumos paredzētās funkcijas, tajā skaitā samazinot administratīvo slogu, samazinot veicamās manuālās darbības un cilvēciska faktora kļūdas, kā arī nodrošināt elektroniski pieejamu pirmās palīdzības apmācību sistēmas pakalpojumu katram Latvijas iedzīvotājam.
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzlabota iesaistīto valsts pārvaldes iestāžu funkciju izpilde, ņemot vērā elektronisko informācijas apmaiņu ar institūcijām, kurām savu funkciju pildīšanai ir nepieciešama informācija par pirmās palīdzības pamatzināšanu apmācības kursu beigušajām personām izpildi.

Turpmāk indivīdam netiks izsniegts dokuments par apmācību kursu apguvi papīra formātā, bet šādu informāciju nodrošinās un tā būs pieejama informācijas sistēmā, veicinot e-pakalpojuma attīstību.

Jaunais pakalpojums būs publiski pieejams vietnē latvija.gov.lv, kur visi Latvijas iedzīvotāji varēs iegūt informāciju par pirmās palīdzības apmācību iespējām, reģistrēties sev atbilstošākajā apmācību kursā, sekot līdzi jau apgūtā apmācību kursa termiņam.
 

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks izveidota informācijas sistēma, kas ļaus dienestam kvalitatīvi pildīt noteikumos paredzētās funkcijas, tajā skaitā samazinot administratīvo slogu, samazinot veicamās manuālās darbības un cilvēciska faktora kļūdas. Tiks uzlabota iesaistīto valsts pārvaldes iestāžu funkciju izpilde, ņemot vērā elektronisko informācijas apmaiņu ar institūcijām, kurām savu funkciju pildīšanai ir nepieciešama informācija par pirmās palīdzības pamatzināšanu apmācības kursu beigušajām personām izpildi.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Visi Latvijas iedzīvotāji varēs iegūt informāciju par pirmās palīdzības apmācību iespējām, reģistrēties sev atbilstošākajā apmācību kursā, sekot līdzi jau apgūtā apmācību kursa termiņam.
 

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzlabojot pirmās palīdzības apmācību organizēšanas efektivitāti, tiks tiks nodrošināta augstāka pirmās palīdzības apmācību pieejamība, kas savukārt ļaus nodrošināt pirmās palīdzības sniegšas prasmes plašākam cilvēku lokam.  

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiesiskais pamatojums datu apstrādei ir Vispārīgās datu aizsardzības regulas 6.panta 1. punkta e) apakšpunkts, nodrošinot deleģēto pienākumu izpildi un veicot attiecīgo datu apstrādi sabiedrības interesēs. Personas datu apstrāde ir nepieciešama, lai apstrādātu un uzglabātu informāciju par pirmās palīdzības apmācību veicējiem un fiziskām personām, kuras pieteikušas apmācībām un pabeigušas apmācības. 

Noteikumos paredzēts, ka personas datu glabāšanas termiņš ir 10 gadi. Lai arī apliecinājums par fiziskām personām, kuras beigušas apmācības, ir derīgs piecus gadus, datu glabāšanas termiņš ir noteikts divas reizes ilgāks, ņemot vērā to, ka ir nepieciešama informācija par pabeigtām apmācībām tiem, kuri pretendē uz atkārtotām apmācībām (reapmācībām). Atkārtotas apmācības ir nepieciešamas, ņemot vērā to, ka laika gaitā var mainīties pirmās palīdzības sniegšanas paņēmieni, tomēr atkārtotu apmācību ilgums un apgūstamais saturs ir mazāks par pirmreizējās apmācībās iekļauto. Ja pēc apliecinājuma derīguma termiņa netiktu uzglabāti personas dati par apmācību beidzējiem, tiktu izslēgta iespēja rīkot atkarotās apmācības. Noteikumos paredzēts informāciju par apmācību beidzējiem glabāt 10 gadus, ņemot vērā to, ka sagaidāms, ka 10 gadus pēc pēdējām apmācībām personai būtu nepieciešams iziet pilnu apmācību kursu, nevis atkārtotu.

Datus trešajām pusēm (piemēram, darba devējam) ir paredzēts nodot pēc datu subjekta pieprasījuma, un paredzēts, ka apmācību beidzējs, izmantojot latvija.gov.lv pakalpojumu, to var darīt pats, nosūtot informāciju uz e-pastu vai e-adresi.

Informācijas sistēmas ieviešanas procesā tiek nodrošināta datu aizsardzības pēc noklusējuma principa piemērošana, veicot riska analīzi un vadot riskus, gan izmantotajām tehnoloģijām, gan datu subjekta tiesībām un brīvībām nodrošinot iejaukšanos privātumā minimāli nepieciešamajā apmērā.  

Konstatējot attiecīgus riska līmeņus, kuri pārsniegs pieļaujamo, tiks veiktas nekavējošas korektīvas darbības informācijas sistēmas ekspluatācijā vai datu apritē, mazinot riska līmeni līdz pieļaujamam vai, ja tas nebūs iespējams, uz laiku veicot datu apstrādi alternatīvā veidā vai atturoties no datu apstrādes, izņemot glabāšanu, kamēr attiecīgais riska līmenis nebūs novērsts. Par ikvienu tādu situāciju tiks operatīvi informēti datu subjekti un uzraudzības iestāde. 

Datu subjekti tiks informēti par attiecīgo datu apstrādi, kā arī citām, Vispārīgajā datu aizsardzības regulā paredzētajām datu subjekti tiesībām, nodrošinot efektīvu tiesību realizāciju tad, ja tiks saņemts attiecīgs pieprasījums no datu subjekta.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Detalizēts uzturēšanas izmaksu aprēķins