Anotācija (ex-ante)

24-TA-1195: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 16. janvāra noteikumos Nr. 55 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās" 5.1.1.1. pasākuma "Infrastruktūra uzņēmējdarbības atbalstam" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 16. janvāra noteikumos Nr. 55 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās" 5.1.1.1. pasākuma "Infrastruktūra uzņēmējdarbības atbalstam" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – noteikumu projekts) ir izstrādāts pēc Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – VARAM) kā Eiropas Savienības (turpmāk – ES) fondu atbildīgās iestādes iniciatīvas, ievērojot Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu, kas nosaka Ministru kabinetam (turpmāk – MK) izstrādāt nosacījumus specifiskā atbalsta mērķa īstenošanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir saskaņā ar plānošanas reģionu izteikto priekšlikumu veikt finansējuma pārdali no 5.1.1.1. pasākuma “Infrastruktūra uzņēmējdarbības atbalstam” (turpmāk – 5.1.1.1. pasākums) uz 5.1.1.3. pasākumu “Publiskās ārtelpas attīstība” (turpmāk – 5.1.1.3. pasākums), kas veicinātu ieguldījumu straujāku ienākšanu tautsaimniecībā un Eiropas Komisijas noteiktā ikgadēji deklarējamo izdevumu minimālā mērķa (turpmāk – n+3 princips) izpildi kopumā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 6. jūnija noteikumiem Nr. 291 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās" 5.1.1.3. pasākuma “Publiskās ārtelpas attīstība” īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 291), 5.1.1.3. pasākuma projektiem pieejamais Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums ir 23 664 000 euro, taču 5.1.1.3. pasākuma ietvaros ir iesniegti projektu iesniegumi par lielāku summu, nekā 5.1.1.3. pasākumam pieejamais ERAF finansējums. Kopumā finansējums nebija pietiekams 8 projektu apstiprināšanai, tai skaitā vienam Latgales plānošanas reģiona projektam, četriem Kurzemes plānošanas reģiona projektiem un trīs Rīgas plānošanas reģiona projektiem.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 16. janvāra noteikumos Nr. 55 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās" 5.1.1.1. pasākuma "Infrastruktūra uzņēmējdarbības atbalstam" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 55) noteikto 5.1.1.1. pasākuma ietvaros pašvaldībām ir pieejams ERAF finansējums 105 873 867 euro apmērā, t.sk. reģionālas nozīmes projektiem 39 933 000 euro (pirmā projektu iesniegumu atlases kārta (turpmāk – atlases kārta), ierobežota projektu iesniegumu atlase) un 65 940 867 euro konkursam katra reģiona ietvaros (otrā atlases kārta, atklāta projektu iesniegumu atlase).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu projektā plānoto grozījumu apstiprināšana ir nepieciešama pēc iespējas ātrāk, ievērojot, ka finansējuma pārdale veicinātu n+3 mērķu izpildi un ieguldījumu straujāku ienākšanu tautsaimniecībā, jo 5.1.1.1. pasākuma publiskās ārtelpas projekti ir ar augstu gatavības pakāpi un ir ātri īstenojami (viena līdz divu gadu laikā). 5.1.1.3. pasākuma publiskās ārtelpas projekti ir saistīti ar būvdarbu veikšanu, tādejādi ir būtiski pēc iespējas ātrāk uzsākt projektu īstenošanu, lai pilnvērtīgi izmantotu atlikušo 2024. gada būvdarbu sezonu. Turklāt, 5.1.1.1. pasākuma izsludinātās otrās atlases kārtas pirmajam uzsaukumam projektu iesniegumu iesniegšanas termiņš ir līdz 2024. gada 21. jūnijam, attiecīgi konkrēto plānošanas reģionu rosinātu reģionam noteiktā finansējuma pārdali nepieciešams veikt līdz otrās atlases kārtas pirmā uzsaukuma termiņa beigām, lai izmaiņas iekļautu otrās atlases kārtas nolikuma dokumentācijā un būtu piemērojamas projektiem.

Finansējuma pārdale no 5.1.1.1. pasākuma uz 5.1.1.3.pasākumu rada iespēju novirzīt finansējumu augstas gatavības projektiem un veicina budžeta izpildei noteikto mērķu sasniegšanu saskaņā ar MK 2023. gada 25. aprīļa sēdes protokola Nr. 22, 28§ 2.3. apakšpunktu, ar kuru nacionālajā līmenī katrai atbildīgajai iestādei ir apstiprināts n+3 princips, t.sk., VARAM ir noteikts ikgadēji Eiropas Komisijai pieprasāmo ES fondu daļas minimālais apjoms proporcionāli VARAM pārziņā esošajam ES fondu piešķīrumam.

Būtiski, ka, lai nodrošinātu sabalansētu perioda izdevumu plūsmu un sasniegtu Eiropas Komisijas noteikto pieprasāmo izdevumu minimālo apmēru kumulatīvi 2025. gadā un turpmāk ikgadēji līdz 2030. gadam (n+3 mērķis), budžeta izdevumiem ES fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda investīcijām 2025. gadā jābūt virs 700 milj. euro. Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060) 105. pantā noteikto Eiropas Komisija atceļ saistības jebkurai programmas summas daļai, kas nav izmantota priekšfinansējumam vai par kuru līdz 31. decembrim trešajā gadā pēc programmas budžeta saistību gada nav sagatavots maksājuma pieteikums par 2021.–2026. gadu. Saistību daļu, kas joprojām pastāv 2029. gada 31. decembrī, atceļ, ja regulas Nr. 2021/1060 43. panta 1. punktā noteiktajā (līdz 2031. gada 15. februārim) termiņā Eiropas Komisijai nav iesniegta apliecinājumu pakete un galīgais snieguma ziņojums par programmām.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā iekļautās izmaiņas veicina ieguldījumu straujāku ienākšanu tautsaimniecībā un Eiropas Komisijas noteiktā ikgadēji deklarējamo izdevumu minimālā mērķa (n+3 mērķis) izpildi kopumā.

Noteikumu projekts, balstoties uz plānošanas reģionu, kuri īsteno integrētās teritoriju attīstības stratēģijas (plānošanas reģionu attīstības programmas), rakstiski izteiktajiem priekšlikumiem, paredz virzīt finansējuma pārdali no 5.1.1.1. pasākuma otrās atlases kārtas uz 5.1.1.3. pasākumu 3 072 305 euro apmērā tiem reģioniem, kuri pārdali atbalsta (konkrēta plānošanas reģiona ietvaros, saskaņā ar attiecīgā plānošanas reģiona lēmumu, kas neietekmē citiem plānošanas reģioniem noteikto finansējumu, attiecīgi Latgales plānošanas reģionam 293 771 euro un Kurzemes plānošanas reģionam 2 778 534 euro).

Pārdale tiek virzīta piecu 5.1.1.3. pasākuma projektu īstenošanai (viens Latgales plānošanas reģiona projekts un četri Kurzemes plānošanas reģiona projekti), ievērojot, ka ir saņemts finansējuma pārdales rakstveida priekšlikums no Latgales plānošanas reģiona un Kurzemes plānošanas reģiona, norādot, ka ir pieņemts lēmums atbalstīt 5.1.1.3. pasākuma publiskās ārtelpas projektu īstenošanai nepieciešamā finansējuma pārdali no attiecīgajam reģionam noteiktā 5.1.1.1. pasākuma otrās atlases kārtas finansējuma, ņemot vērā plānošanas reģiona attīstības programmā noteiktos rīcības virzienus un pašvaldību attīstības programmu investīciju pasākumus, kā arī ņemot vērā projektu augsto gatavību, kas veicinātu Eiropas Komisijai deklarējamo izdevumu mērķa (n+3) izpildi. Savukārt, apzinot Rīgas plānošanas reģiona pašvaldību vajadzības un interesi uzņēmējdarbības publiskās infrastruktūras attīstībā un salīdzinoši zemo Rīgas plānošanas reģiona kopējo paredzēto ERAF finansējuma apjomu 5.1.1.1. pasākuma ietvaros, Rīgas plānošanas reģions nerosina veikt finansējuma pārdali trīs projektu īstenošanai, kuri 5.1.1.3. pasākuma ietvaros tika noraidīti nepietiekama finansējuma dēļ.

Noteikumu projektā plānotais 5.1.1.1. pasākumam pieejamā finansējuma samazinājums skar 5.1.1.1. pasākuma sasniedzamās rezultāta rādītāju vērtības, tai skaitā rādītājā “Komersanti, kas gūst labumu no attīstītās publiskās infrastruktūras” (r.5.1.1.a), rādītājā “Darba algu fonda pieaugums privātajos uzņēmumos” (r.5.1.1.b) un rādītājā “Privātās nefinanšu investīcijas nemateriālajos ieguldījumos un pamatlīdzekļos” (r.5.1.1.c) (turpmāk – rezultāta rādītāji). Noteikumu projektā noteikto rezultāta rādītāju vērtību samazinājums (proporcionāli pārdalāmā ERAF finansējuma apmēram) ir divu procentu apmērā, kas vērtējams kā nebūtisks pret Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027. gadam (turpmāk – DP) noteiktajām sākotnēji plānotajām rezultāta rādītāju vērtībām. 5.1.1.1. pasākuma otrā un trešā atlases kārta, kurās koncentrēta lielākā finansējuma daļa jeb divas trešdaļas no 5.1.1.1. pasākuma ERAF finansējuma, tiek organizētas kā atklātas projektu iesniegumu atlases jeb projektu konkursi, kuros priekšroka tiek dota projektiem ar lielāku rezultāta rādītāju atdevi pret projektā plānoto ERAF finansējumu. Tādejādi, ir sagaidāms, ka konkursa elements projektu atlasēs dos stimulu pārsniegt noteikumu projektā plānotās minimāli sasniedzamās rezultāta rādītāju vērtības un pilnībā sasniegt DP noteiktos rādītājus, kuri netiek mainīti. 5.1.1.1. pasākuma otrā atlases kārta tiek īstenota līdz 2025. gadam, proti līdz 2025. gada 30. decembrim neizmantoto otrās atlases kārtas ERAF finansējumu un finansējumu, kas atbrīvojies pirmās un otrās atlases kārtas projektu īstenošanas rezultātā, novirza trešajai atlases kārtai. Attiecīgi pēc pirmās un otrās atlases kārtas rezultātiem tiks izvērtēts iesniegtajos projektos plānotais rezultāta rādītāju apjoms un nepieciešamības gadījumā trešās atlases kārtas ietvaros tiks lemts par risinājumu un veiktas nepieciešamās izmaiņas, lai nodrošinātu, ka tiks sasniegtas DP plānotās rezultāta rādītāju vērtības.

Ņemot vērā starpinstitūciju saskaņošanas laikā saņemto Finanšu ministrijas priekšlikumu, noteikumu projektā iekļauts tehnisks precizējums MK noteikumu Nr. 55 67.2. apakšpunktā, aizstājot vārdu "saņemtais" ar vārdu "piešķirtais".
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Ja netiks veikti grozījumi MK noteikumos Nr. 55, netiks izmantota iespēja novirzīt finansējumu augstas gatavības projektiem, kas veicinātu budžeta izpildei noteikto mērķu sasniegšanu saskaņā ar MK 2023. gada 25. aprīļa sēdes protokola Nr. 22, 28§ 2.3. apakšpunktu, ar kuru nacionālajā līmenī katrai atbildīgajai iestādei ir apstiprināts n+3 princips, t.sk., VARAM ir noteikts ikgadēji Eiropas Komisijai pieprasāmo ES fondu daļas minimālais apjoms proporcionāli VARAM pārziņā esošajam ES fondu piešķīrumam. 5.1.1.3. pasākuma projekti, kuru īstenošanai finansējums nav pietiekams, ir ar augstu gatavības pakāpi un ir ātri īstenojami (viena līdz divu gadu laikā), proti, novirzot papildu finansējumu 5.1.1.3. pasākuma publiskās ārtelpas projektu īstenošanai, tiktu veicināta arī ieguldījumu straujāka ienākšana tautsaimniecībā.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • 5.1.1.1.pasākuma projektu iesniedzēji un Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (turpmāk - CFLA)
Ietekmes apraksts
Grozījumu rezultātā CFLA pārstāvjiem būs jāveic izmaiņas 5.1.1.1. pasākuma otrās atlases kārtas nolikumā, lai precizētu 5.1.1.1. pasākumam pieejamo finansējumu, savukārt Latgales un Kurzemes plānošanas reģionu pašvaldībām 5.1.1.1. projektu īstenošanai paredzētais finansējums otrajā atlases kārtā samazinās un tiek pārcelts uz 5.1.1.3. pasākumu. Kopumā šīm izmaiņām ir pozitīva ietekme, jo izmaiņas, kas ietvertas plānošanas reģionu rakstiski izteiktajos priekšlikumos, ir balstītas pašvaldību vajadzībās un veicinās investīciju ātrāku ienākšanu tautsaimniecībā.  

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz izmaiņas, kas sekmē ERAF finansējuma nonākšanu tautsaimniecībā. Ieguvēji ir privātā sektora komersanti, kas nodrošina gan projektēšanas un būvdarbu pakalpojumus, gan arī komersanti kā netiešie labuma guvēji no 5.1.1.3. pasākuma projektu ietvaros attīstītās publiskās ārtelpas, ievērojot, ka publiskās ārtelpas attīstība ne tikai palielina vietas pievilcību un sabiedrisko drošību, bet arī var veidot multiplicējošu efektu vietējās uzņēmējdarbības attīstībai publiskās ārtelpas tuvumā. 

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Noteikumu projektā paredzētajai finansējuma pārdalei no 5.1.1.1. pasākuma uz 5.1.1.3. pasākumu 3 072 305 euro apmērā nav ietekmes uz valsts budžetu vai pašvaldību budžetiem, jo finansējuma pārdale tiek veikta starp diviem DP 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās" (turpmāk – 5.1.1. SAM) pasākumiem, neietekmējot kopējo 5.1.1. SAM plānotā finansējuma apmēru.

4.1.1. MK noteikumi Nr. 291

Pamatojums un apraksts
Noteikumu projektu nepieciešams apstiprināt vienlaikus vai pirms grozījumu MK noteikumos Nr. 291 (turpmāk – grozījumi MK noteikumos Nr.291) apstiprināšanas MK.

Grozījumu MK noteikumos Nr.291 projekts paredz palielināt 5.1.1.3. pasākumam pieejamo finansējumu piecu 5.1.1.3. pasākuma projektu īstenošanai (viens Latgales plānošanas reģiona projekts un četri Kurzemes plānošanas reģiona projekti), ievērojot saņemtos finansējuma pārdales rakstveida priekšlikumus no Latgales plānošanas reģiona un Kurzemes plānošanas reģiona, norādot, ka ir pieņemts lēmums atbalstīt 5.1.1.3. pasākuma publiskās ārtelpas projektu īstenošanai nepieciešamā finansējuma pārdali no attiecīgajam reģionam noteiktā 5.1.1.1. pasākuma otrās atlases kārtas finansējuma, ņemot vērā plānošanas reģiona attīstības programmā noteiktos rīcības virzienus un pašvaldību attīstības programmu investīciju pasākumus, kā arī ņemot vērā projektu augsto gatavību, kas veicinātu Eiropas Komisijai deklarējamo izdevumu mērķa (n+3) izpildi.
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr.970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktu institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Noteikumu projekta mērķis ir pārdalīt finansējumu iesniegto papildu projektu īstenošanai, kas veicinātu ieguldījumu straujāku ienākšanu tautsaimniecībā un Eiropas Komisijas noteiktā ikgadējā n+3 principa izpildi kopumā. Tas būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā iepriekš minēto, publiskā apspriede par noteikumu projektu netiek veikta. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • 5.1.1.1. pasākuma projektu iesniedzēji

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi