Anotācija (ex-ante)

22-TA-872: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2022. gada 1. marta sēdes protokola Nr.12 28 § 3. punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Paplašināt sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa piemērošanas tvērumu, dodot iespēju to piemērot arī sezonas strādniekiem, kas tiek nodarbināti akmeņu lasīšanas darbos sējumu, stādījumu un zālāju platībās, un palielināt dienu skaitu, kad sezonas darbos nodarbinātā ienākumam var piemērot sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa režīmu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
     Pašreiz saskaņā ar likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 11.12 pantā noteikto regulējumu sezonas laukstrādnieku ienākums likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" izpratnē ir ienākums, ko sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa maksātājs gūst taksācijas gada periodā no 1.aprīļa līdz 30.novembrim sezonas rakstura darbos augļkoku, ogulāju un dārzeņu sējā vai stādīšanā, sējumu un stādījumu kopšanā, ražas novākšanā, augļu, ogu un dārzeņu šķirošanā (turpmāk — lauksaimniecības sezonas darbi) sezonas laukstrādnieku ienākuma izmaksātāja labā. 
     Sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa maksātājs likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" izpratnē ir maksātājs, kas nodarbināts lauksaimniecības sezonas darbos, ja taksācijas gada periodā no 1.aprīļa līdz 30.novembrim:
     1) maksātājs tiek nodarbināts lauksaimniecības sezonas darbos ne vairāk kā 65 kalendāra dienas pie viena vai vairākiem sezonas laukstrādnieku ienākuma izmaksātājiem kopā;
     2) maksātāja ienākums, kas gūts pie viena vai vairākiem sezonas laukstrādnieku ienākuma izmaksātājiem kopā, nepārsniedz 3000 euro;
     3) maksātājam četru mēnešu periodā pirms lauksaimniecības sezonas darbu uzsākšanas sezonas laukstrādnieku ienākuma izmaksātāja labā nav ar šo pašu ienākumu izmaksātāju pastāvējušas darba tiesiskās attiecības vai nav bijis noslēgts uzņēmuma līgums.
     Savukārt sezonas laukstrādnieku ienākuma izmaksātājs likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" izpratnē ir ienākuma izmaksātājs, kas savā īpašumā, pastāvīgā lietošanā vai nomā esošu lauksaimniecībā izmantojamo zemi izmanto augļkoku, ogulāju vai dārzeņu audzēšanai un kārtējā gadā ir pieteicis to vienotam platības maksājumam saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā tiek piešķirts valsts un Eiropas Savienības atbalsts lauksaimniecībai tiešā atbalsta shēmu ietvaros.

     Sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa likme ir 15 %, bet ne mazāka kā 0,70 euro katrā nodarbinātības dienā.
     Sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa mērķis ir samazināt ēnu ekonomiku, tai skaitā:
     1) samazināt nelegālo nodarbinātības līmeni sezonas laukstrādnieku vidū;
     2) samazināt darba devējiem (lauksaimniekiem) administratīvo slogu, kas saistīts ar lauksaimniecības nozarei raksturīgo nevienmērīgo sezonas darbinieku plūsmu.

     Saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 1.marta sēdes protokola Nr.12 28.§ "Informatīvais ziņojums "Par samazinātu darbaspēka nodokļu likmju piemērošanu sezonālajos darbos nodarbināto ienākumam"" 3.punktu Finanšu ministrijai ir dots uzdevums sadarbībā ar Zemkopības ministriju sagatavot un finanšu ministram līdz 2022.gada 1.aprīlim steidzamības kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"", paredzot:
     1. sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa piemērošanas tvēruma paplašināšanu, dodot iespēju to piemērot arī sezonas strādniekiem, kas tiek nodarbināti akmeņu lasīšanas darbos, tos veicot lauksaimniecībā izmantojamās zemes platībās, kas kārtējā gadā ir pieteiktas vienotam platības maksājumam saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā tiek piešķirts valsts un Eiropas Savienības atbalsts lauksaimniecībai tiešā atbalsta shēmu ietvaros;
     2. palielināt likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" noteikto dienu skaitu, kad sezonas darbos nodarbinātā ienākumam var piemērot sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa režīmu – no 65 kalendāra dienām līdz 90 kalendāra dienām.

     Tādējādi likumprojekts paredz šādus grozījumus likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli", kas paredz:
     1. ka sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa režīmu varēs piemērot arī sezonas strādnieki, kas tiek nodarbināti akmeņu lasīšanas darbos sējumu, stādījumu un zālāju platībās, tos veicot lauksaimniecībā izmantojamās zemes platībās, kas kārtējā gadā ir pieteiktas vienotajam platības maksājumam saskaņā ar normatīvajiem aktiem par tiešo maksājumu piešķiršanas kārtību lauksaimniekiem (grozījumi likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 11.12 panta pirmajā un trešajā daļā);
     2. palielināt dienu skaitu, kad sezonas darbos nodarbinātā ienākumam var piemērot sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa režīmu – no 65 kalendāra dienām līdz 90 kalendāra dienām (grozījumi likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 11.12 panta otrās daļas 1. punktā).

     Minētie grozījumi stāsies spēkā vispārējā kārtībā un ir piemērojami no minēto grozījumu spēkā stāšanās dienas.
Problēmas un risinājumi
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa maksātāji
Ietekmes apraksts
Tā kā likumprojekts paredz palielināt dienu skaitu, kad sezonas darbos nodarbinātā ienākumam var piemērot sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa režīmu no 65 kalendāra dienām līdz 90 kalendāra dienām, turpmāk sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa maksātāji taksācijas gada periodā no 1.aprīļa līdz 30.novembrim varēs tikt nodarbināti lauksaimniecības sezonas darbos līdz 90 kalendāra dienām pie viena vai vairākiem sezonas laukstrādnieku ienākuma izmaksātājiem kopā.

Sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa režīmu varēs piemērot arī sezonas strādnieki, kas tiek nodarbināti akmeņu lasīšanas darbos sējumu, stādījumu un zālāju platībās.
Juridiskās personas
  • Sezonas laukstrādnieku ienākuma izmaksātāji
Ietekmes apraksts
Sezonas laukstrādnieku ienākuma izmaksātāji varēs piemērot sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa režīmu (kas paredz samazinātu darbaspēka nodokļu un administratīvo slogu) sezonas strādniekiem, kas tiek nodarbināti akmeņu lasīšanas darbos sējumu, stādījumu un zālāju platībās, kā arī varēs nodarbināt sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa maksātājus taksācijas gada periodā no 1.aprīļa līdz 30.novembrim lauksaimniecības sezonas darbos līdz 90 kalendāra dienām pie viena vai vairākiem sezonas laukstrādnieku ienākuma izmaksātājiem kopā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
5 108 064 030
0
5 403 389 854
0
5 681 975 927
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
578 242 500
0
600 280 000
0
633 647 500
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
3 133 344 030
0
3 365 959 854
0
3 528 685 927
0
0
1.3. pašvaldību budžets
1 396 477 500
0
1 437 150 000
0
1 519 642 500
0
0
2. Budžeta izdevumi
5 108 064 030
0
5 403 389 854
0
5 681 975 927
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
578 242 500
0
600 280 000
0
633 647 500
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
3 133 344 030
0
3 365 959 854
0
3 528 685 927
0
0
2.3. pašvaldību budžets
1 396 477 500
0
1 437 150 000
0
1 519 642 500
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Likumprojektā noteiktajiem grozījumiem kopējā fiskālā ietekme vērtējama kā nebūtiska, jo, ņemot vērā, ka pēc Lauku atbalsta dienesta datiem 2020.gadā sezonas laukstrādnieku skaits bija salīdzinoši neliels – 3 848 personas.
Paplašinot sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa piemērošanas tvērumu, šobrīd nav iespējams precīzi prognozēt to personu skaitu, kas nākotnē varētu tikt nodarbināti akmeņu lasīšanas darbos sējumu, stādījumu un zālāju platībās.
Pēc Finanšu ministrijas aprēķiniem (pamatojoties uz Valsts ieņēmumu dienesta datiem) 2020.gadā 53% no sezonas darbos nodarbinātajiem nostrādāja līdz 10 dienām, bet tikai ap 6% tika nodarbināti vairāk par 61 dienu. Ņemot vērā iepriekš minēto, fiskālā ietekme no dienu skaita palielināšanas vērtējama kā nebūtiska. Jāatzīmē, ka nav iespējams prognozēt precīzu personu skaitu, kas nākotnē tiktu nodarbināti vairāk par šobrīd noteiktajām 65 dienām.

4.1.1. Ministru kabineta 2014. gada 25. marta noteikumi Nr.166 "Noteikumi par Lauku atbalsta dienesta informācijas sistēmu sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa piemērošanas nodrošināšanai".

Pamatojums un apraksts
Ministru kabineta 2014. gada 25. marta noteikumus Nr.166 "Noteikumi par Lauku atbalsta dienesta informācijas sistēmu sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa piemērošanas nodrošināšanai" nepieciešams papildināt ar nosacījumu, ka sezonas laukstrādnieku ienākuma izmaksātājs, kas vēlas nodarbināt sezonas laukstrādnieku akmeņu lasīšanas darbā, to arī apliecina Lauku atbalsta dienesta informācijas sistēmā, kā arī nepieciešams precizēt dienu skaitu, kuru sasniedzot Lauku atbalsta dienests nosūta lauksaimniekam paziņojumu, kurā tiek norādīts atlikušo dienu skaits līdz likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 11.12 panta otrās daļas 1. punktā noteiktā kritērija sasniegšanai (šobrīd 65 dienas, pēc grozījumu pieņemšanas 90 dienas).
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Zemkopības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", Biedrība Zemnieku saeima
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

     Izstrādājot Ministru kabineta 2022. gada 1. martā apstiprināto informatīvo ziņojumu "Par samazinātu darbaspēka nodokļu likmju piemērošanu sezonālajos darbos nodarbināto ienākumam" (2021-TA-1442) biedrība "Zemnieku saeima" un biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome" izteica iebildumus, kas paredz paplašināt sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa režīma piemērošanas tvērumu un palielināt likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" noteikto dienu skaitu, kad sezonas darbos nodarbinātā ienākumam var piemērot sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa režīmu. Ministru kabineta 2022. gada 1. marta sēdē diskusijā par minēto informatīvo ziņojumu piedalījās arī biedrības "Zemnieku saeima" pārstāvis.
     Atbilstoši Ministru kabineta lēmumam (Ministru kabineta 2022. gada 1. marta sēdes protokola Nr.12 28 § 3. punkts) ar likumprojektu tiek paplašināts sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa režīma piemērošanas tvērums, dodot iespēju to piemērot arī sezonas strādniekiem, kas tiek nodarbināti akmeņu lasīšanas darbos sējumu, stādījumu un zālāju platībās, un palielināts dienu skaits, kad sezonas darbos nodarbinātā ienākumam var piemērot sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa režīmu līdz 90 kalendāra dienām.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Projekta izpildē iesaistītās institūcijas to nodrošinās esošā finansējuma ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi