Anotācija (ex-ante)

23-TA-5: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par apropriācijas pārdali" (turpmāk – rīkojuma projekts) izstrādāts, pamatojoties uz Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma (turpmāk - Atbalsta likums) 5.1, 4., 6. un 7. pantu, kā arī Finanšu ministrijas 2022. gada 23. decembra rīkojumu Nr. 866 “Par valsts pagaidu budžetu 2023. gadam”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabinetam nepieciešams pieņemt lēmumu par apropriācijas pārdali 2023.gadā 473 347 036 euro apmērā no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 15.00.00 "Finansējums Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikto terminēto atbalsta pasākumu īstenošanai" uz Ekonomikas ministrijas budžeta programmu 35.00.00 “Valsts atbalsta programmas”, lai segtu izdevumus no 2023. gada 1. janvārim līdz 30. aprīlim, ar Atbalsta likumā noteiktajiem atbalsta pasākumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2022. gada septembrī izstrādātie grozījumi Atbalsta likumā paredz atbalstu mājsaimniecību lietotājiem, kā arī atbalstu lietotājiem, kuri ir juridiskas personas, elektroenerģijas cenas un sistēmas pakalpojuma maksas, centralizētās siltumapgādes pakalpojuma cenas un dabasgāzes cenas sadārdzinājuma kompensēšanai atbalsta periodā, kas ir no 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 30. aprīlim.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā būtisko siltumenerģijas tarifu pieaugumu un ievērojot to, ka balstoties uz Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā iesniegtajiem siltumapgādes tarifu projektiem, vairākās pašvaldībās siltumenerģijas tarifs pārsniegs 300 euro par vienu megavatstundu (MWh), konstatēts, ka noteiktais mehānisms, kas paredz kompensēt izmaksu pieaugumu 50% apmērā vairs nav atbilstošs situācijai un rada risku, ka daudzas mājsaimniecības nespēs norēķināties par siltumapgādi kā rezultātā var palikt bez apkures vai nokļūt parādos. Līdzīga situācija un riski mājsaimniecībām veikt norēķinus par energoapgādi veidosies arī elektroenerģijas apgādē, kur paredzamā apkures sezonas vidējā mājsaimniecību cena būs aptuveni 270-280 euro/MWh, savukārt dabasgāzes tarifs mājsaimniecībām, kas nav saistītie lietotāji, šobrīd ir apmēram par 45 euro/MWh lielāks kā tām mājsaimniecībām, kurām tiek piemērots regulētā saistīto lietotāju dabasgāzes cena 108,7 euro/MWh.
Paredzamā vidējā elektroenerģijas cena tuvākajā pus gadā juridiskajiem lietotājiem būs apmēram 330 euro/MWh.
Risinājuma apraksts
Piedāvātais risinājums paredz:
a) kompensēt 50% no centralizētās siltumapgādes izmaksu pieauguma, ja siltumenerģijas tarifs nepārsniedz 150 euro par vienu megavatstundu. Ja siltumenerģijas tarifs pārsniedz 150 euro/MWh , tad izmaksu pieaugums tiks kompensēts 90% apmērā. Jāuzsver, ka 90% apmērā tiks kompensētas tikai starpības starp 150 euro/MWh un tarifu, kas pārsniedz šo likmi.
Piemēram, ja siltumenerģijas tarifs būs 340 euro/MWh , tad:
1) 340 - 150 = 190; 190 x 0,9 = 171 euro/MWh kompensēs valsts kā 90% kompensāciju virs 150 euro / MWh
2) 150 - 68 = 82; 82 x 0,5 = 41 euro/ MWh kompensēs valsts kā 50% kompensāciju no 68 līdz 150 euro/MWh
3) 171 + 41 = 212 euro/MWh ir kopējā valsts kompensācija, ja tarifa likme būs 340 euro/MWh. Galalietotājs tā rezultātā maksās tarifu 340 - 212 = 128 euro/MWh. Tādējādi šī konkrētā piemēra gadījumā kopumā galalietotājam būs faktiski kompensēti 62% no kopējā siltumapgādes rēķina.

b) noteikt dabasgāzes tirgus cenu mājsaimniecībām identisku regulētās dabasgāzes cenai: 108,7 euro/MWh no 2022.gada 1.oktobra līdz 2023.gada 30.aprīlim. Starpību starp tirgus cenu un 108,7 euro/MWh sedz valsts kompensācija dabasgāzes tirgotājiem.

c) noteikt visām mājsaimniecībām elektroenerģijas patēriņa pirmo 100 kWh cenu par fiksētu maksu 160 EUR/MWh no 2022.gada 1.oktobra līdz 2023.gada 30.aprīlim. Starpību starp tirgus cenu un 160 euro/MWh sedz valsts kompensācija elektroenerģijas tirgotājiem. Mājsaimniecības lietotājs par elektroenerģijas patēriņu virs 100 kWh maksā atbilstoši elektroenerģijas tirdzniecības līgumā noteiktajai cenai. Ja mājsaimniecības lietotāja elektroenerģijas patēriņš pārsniedz 500 kWh/mēnesī, tad papildus mājsaimniecības lietotājs saņem arī likuma 7.1 panta ceturtajā daļā noteikto atbalstu.

d) kompensēt visiem juridiskajiem lietotājiem elektroenerģijas izmaksu pieaugumu 50% apmērā virs elektroenerģijas cenas 160 euro/MWh laika periodā no 2022. gada 1. oktobra līdz 2023. gada 31. martam. Elektroenerģijas tirgotāji izdala savus klientus ar 2 elektroenerģijas tirdzniecības līgumu veidiem - vai nu kā mājsaimniecību, kas saņem mājsaimniecības tarifu vai kā juridisko lietotāju, kas saņem juridiskā lietotāja tarifu, tādējādi attiecinot atbalstu uz visiem juridiskajiem lietotājiem (tostarp valsts un pašvaldību iestādes) tiek sasniegti visi saimnieciskās darbības veicēji, kas saņem juridiskā lietotāja tarifu. Savukārt, ja saimnieciskās darbības veicējs nav juridiskais lietotājs (t.i. nav juridiska persona), tad tā līdz ar visām fiziskajām personām saņems mājsaimniecībām paredzēto atbalstu, kas aprakstīts c) punktā. Līdz ar to atbalstu vienā no formām (c vai d punktā noteikto) saņem visi saimnieciskās darbības veicēji - gan fiziskas personas, gan juridiskas personas. Tādējādi piemērojot šajā punktā definēto atbalstu visiem juridiskajiem lietotājiem neveidojas selektivitāte, tāpēc atbalsta pasākums nav uzskatāms par valsts atbalstu un attiecīgi nav jāskaņo ar Eiropas komisiju. 

e) kompensēt elektroenerģijas galalietotājiem, kuri ir juridiskās personas un kuriem netiek piemērots mājsaimniecībām paredzētais sistēmas pakalpojumu tarifs, sistēmas pakalpojuma maksu pilnā apmērā.

Kompensācijas administrēšanu arī papildus ieviešamajos elektroenerģijas un dabasgāzes cenu griestu pasākumos nodrošina Būvniecības valsts kontroles birojs.

Pavisam kopā rīkojuma projektā nepieciešamais finansējums, lai segtu faktiskos izdevumus laikposmā no 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 30. aprīlim Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma paredzēts 473 347 036 euro apmērā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Samazinās elektroenerģijas, siltuma un dabasgāzes izmaksas mājsaimniecībām.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Samazinās elektroenerģijas, siltuma un dabasgāzes izmaksas mājsaimniecībām.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
473 347 036
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
473 347 036
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-473 347 036
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-473 347 036
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
473 347 036
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Lai segtu izdevumus no 2023. gada 1. janvārim līdz 30. aprīlim, ar Atbalsta likumā noteiktajiem energoresursu cenu kompensēšanas pasākumiem ir nepieciešams finansējums 473 347 035 euro apmērā (tajā skaita 43 153 euro apmērā administratīvajiem izdevumiem):
1) Sistēmas pakalpojuma maksas kompensācija.
Nepieciešamo budžeta līdzekļu aprēķins veikts, par pamatu ņemot sistēmas operatora, kam pieslēgti vairāk kā  100 000 lietotāju, sniegto informāciju par sistēmas pakalpojuma maksu juridiskajām personām. 
Ar Likumprojektu plānots izkļaut no atbalsta saņēmēju loka valsts un pašvaldību iestādes, līdz ar to laika periodam no 2022. gada 1.oktobra līdz 2023. gada 30. aprīlim nepieciešamas budžets, ņemot vidējo valsts un pašvaldību iestāžu elektroenerģijas patēriņu un attiecīgo sistēmas pakalpojuma maksu ir 123 577 867 euro. Vienam mēnesim, dalot matemātiski tie ir 123 577 867/7=  17 653 980.97 euro.
Tā kā aprēķins ir tuvināts, nepieciešamajā budžetā iekļautas arī Būvniecības valsts kontroles biroja atbalsta administrēšanai nepieciešamās izmaksas -  2023. gadā 7 192 (piemaksa 1 darbiniekam 30% apmērā ar mēnešalgu 2200 euro par 5 mēnešiem), ieskaitot VSAOI.
Līdz ar to papildu nepieciešamais finansējums 2023. gadā: atbalstam 4 mēnešiem = 70 608 731.89 euro; BVKB administratīvajiem izdevumiem 7 192 euro; KOPĀ  70 615 923.89 euro.
2) Centralizētā siltumapgāde.
Nepieciešamo budžeta līdzekļu aprēķins centralizētajai siltumapgādei veikts, par pamatu ņemot siltumapgādes uzņēmumu apstiprinātos tarifus un iesniegtos tarifu projektus Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā, no kuriem augstākais šobrīd plānotais ir 324 euro/MWh. Regulētie tarifi aptver 67 siltumapgādes uzņēmumus, un balstoties uz plānotajiem tarifiem tika aprēķināts, kurās pašvaldībās centrālās siltumapgādes izmaksas tiks kompensētas 50% apmērā no pieauguma un kurās tarifs pārsniegs 150 euro/MWh un tādējādi papildus tiks kompensēts 90% apmērā tarifa pieaugums virs 150 euro/MWh. 12 siltumapgādes uzņēmumiem regulētais tarifs pārsniegs 150 euro/MWh. Ņemot vērā attiecīgo pašvaldību siltumenerģijas patēriņu ziemā tika aprēķināts, ka kopējais valsts kompensācijas apmērs mājsaimniecībām, kas izmanto centralizēto siltumapgādi, būtu 212 558 522 euro ar PVN. Tā kā apmēram 20% no siltumapgādes uzņēmumiem mājsaimniecībām piemēro pašvaldības vai paša uzņēmuma noteikto siltumenerģijas cenu, tad kopējās izmaksas tiek palielinātas par 20% kopumā veidojot 255 070 227 euro ar PVN. Ar Atbalsta likuma grozījumiem, kas pieņemti 2022. gada 9. augustā, noteikts 2023. gadā piešķirt atbalstam 4 mēnešiem = 95 971 832 euro; BVKB administratīvajiem izdevumiem 28 769 euro; KOPĀ 96 000 601 euro. Ar grozījumiem Atbalsta likumā, kas pieņemti 2022. gada 28. septembrī, noteikts papildus izmaksu kompensācija tiks sniegta 2022. gada 3 mēnešos un 2023.gada 4 mēnešos, tomēr tā kā izmaksas par decembri paredzēts sniegt janvārī, tad attiecīgi 2022.gadā kompensācijai nepieciešams finansējums tikai par oktobri un novembri (t.i. 2 mēnešiem), bet 2023.gadā kompensācija tiks izmaksāta par decembra, janvāra, februāra, marta un aprīļa mēnešiem (t.i. 5 mēnešiem), tāpēc no 2023.gadā nepieciešamais finansējums ir 62 193 019 euro.
Sekojoši, kopējais nepieciešamais finansējums 2023. gadā ir 158 193 620 euro.
3) Dabasgāze.
Kopējais  mājsaimniecību dabasgāzes patēriņš paredzētajā atbalsta sniegšanas periodā   01.07.2022.-30.04.2023. tiek prognozēts aptuveni 1,2 TWh jeb 1 200 000 MWh,   kompensējamā dabasgāzes cenas daļa - 30 euro/MWh, kas kopā ar PVN 21% veido 1 200 000x30+PVN 21%=43 560 000 euro  (36 000 000 euro, bez  PVN).
Aprēķins  ir tuvināts un tajā iekļautas arī BVKB dabasgāzes maksājuma kompensācijas   administratīvās izmaksas atlīdzībai, saskaņā ar BVKB sniegto aprēķinu: 2023.gadā 7 192 euro, ieskaitot VSAOI. 
Līdz ar to, ar Atbalsta likuma grozījumiem, kas pieņemti 2022. gada 9. augustā, noteiktais nepieciešamais finansējums 2023. gadā:
2023.gadā:   atbalstam 4 mēnešiem = 17 419 062 euro; BVKB administratīvajiem izdevumiem 7 192 euro; KOPĀ 17 426 254 euro. 
Kopējais nepieciešamais finansējums starpības kompensācijai starp regulēto tarifu un tirgus cenu tiek aprēķināts kā 45 EUR/MWh x 200 000 MWh = 9 000 000 euro bez PVN, kas ir 10 890 000 euro ar PVN. Saskaņā ar grozījumiem Atbalsta likumā, kas pieņemti 2022. gada 28. septembrī, no 2023. gada budžeta nepieciešamais finansējums ir 7 778 571 euro.
Sekojoši, kopējais nepieciešamais finansējums 2023. gadā ir 25 204 825 euro.
4) Elektroenerģijas cenas kompensācija mājsaimniecībām.
Kopējais mājsaimniecību lietotāju elektroenerģijas patēriņš ir aptuveni 66 000 MWh/mēnesī. Starpība starp prognozējamo vidējo elektroenerģijas tirgus cenu mājsaimniecībām apkures sezonā un 160 euro/MWh ir 120 euro/MWh. Tādējādi nepieciešamais finansējums starpības kompensācijai starp tirgus cenu un paredzamajiem cenas griestiem ir 120 euro/MWh x 66 000 MWh = 7 920 000 euro bez PVN, kas ir 9 583 200 euro ar PVN/mēnesī. Kopējais atbalsta apmērs 7 mēnešiem veidotu 67 082 400 euro ar PVN. Sadalot finansējumu 2 un 5 mēnešu izmaksas periodos, no 2023.gada budžeta nepieciešamais finansējums ir 47 916 000 euro.
5) Elektroenerģijas cenas kompensācija juridiskajiem lietotājiem.
Kopējais juridisko lietotāju elektroenerģijas patēriņš ir aptuveni 2 500 000 MWh 6 mēnešos. Juridiskajiem lietotājiem prognozētā vidējā elektroenerģijas cena turpmākajos mēnešos ir 330 euro/MWh. Starpība starp noteikto vidējo cenu un paredzamajiem cenas griestiem kompensācijai ir 330-160 = 170 euro/MWh. Tā kā kompensēti tiks 50%, tad tas veidos 85 euro/MWh. Tādējādi kopējās kompensācijas izmaksas būs 85 x 2 500 000 = 212 500 000 bez PVN, kas ir 257 125 000 euro ar PVN. Sadalot finansējumu 2 un 5 mēnešu izmaksas periodos, no 2023.gada budžeta nepieciešamais finansējums ir 171 416 667 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
2023. gadā nepieciešamais finansējums 473 347 036 euro apmērā, lai segtu izdevumus, kas radušies saistībā ar Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā paredzētās kompensācijas piešķiršanu, tiks pārdalīts no budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 15.00.00 “Finansējums Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikto terminēto atbalsta pasākumu īstenošanai" uz Ekonomikas ministrijas budžeta programmu 35.00.00 “Valsts atbalsta programmas”.

Pastāv risks, ka atbalsta pasākums no Eiropas Komisijas puses netiks atzīts par mērķorientētu atbalstu un attiecīgi netiks ievērota Padomes 2022. gada 23.-24.jūnija sanāksmē apstiprinātā valsts specifiskā rekomendācija Latvijai, kas paredz to, ka, lai mīkstinātu enerģijas cenu kāpuma ietekmi un palīdzētu ierobežot inflācijas otrreizējās ietekmes spiedienu, jānodrošina mērķorientēta atbalsta sniegšana pret energocenu kāpumu visneaizsargātākajām mājsaimniecībām un uzņēmumiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projektam noteikta steidzamība.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Būvniecības valsts kontroles birojs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
BVKB veiks norēķinu ar energoresursu tirgotājiem.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi